In het kort
De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.
Wat je leert
Basiskennis voor de startende jeugdarts
De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject en om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg.
Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.
In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hartafwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.
Na afloop van deze zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar:
- Kun je lege artis screenings en onderzoeken uitvoeren als startende jeugdarts;
- ken je de meest gebruikte richtlijnen in de JGZ;
- ken je veel voorkomende thema’s binnen het werk van de jeugdarts.
De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.
Docenten
Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren jeugdartsen binnen de JGZ 0-18 jaar en belangrijke ketenpartners.
- Faiez Joemmanbaks – jeugdarts KNMG
- Pim Janssen – medisch adviseur RIVM
- Arianna Dekker – jeugdarts KNMG
- Jacinta Butner – jeugdarts KNMG
- Maaike Kok – jeugdarts KNMG
- Joanneke van der Marel – lactatiekundige, jeugdverpleegkundige
- Tessa van Holten – jeugdarts KNMG
- Mike Blok – kinderarts
- Jennifer Roseval – arts M+G, jeugdarts KNMG
- Debbie Velten – logopedist
- Kirsten Lindenman – jeugdarts KNMG
- Ellen van Minderhout – orthoptist
Voor wie
Deze module is met name geschikt voor basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. Ook huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg, zijn welkom. Voor startende jeugdverpleegkundigen, die in een inwerk- of omscholingsperiode beter beslagen ten ijs willen komen, bieden we de module Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ.
Toelatingseisen
Diploma basisarts*
Om in aanmerking te komen voor een certificaat volg je alle onderwijsdagen en rond je de bijbehorende opdracht af binnen de daarvoor gestelde tijd.
* Physician assistants en verpleegkundig specialisten werkzaam binnen de JGZ mogen deelnemen aan deze module. Echter het niveau en inhoud van de cursus is afgestemd op basisartsen.
Ervaringen
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Incompany
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat (opent in nieuw tabblad).
Rooster
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|---|---|---|---|
07 apr 2025 | 09:30 | 12:40 | Inleiding JGZ & Gespreksvaardigheden | NSPOH-A2 (10e) |
07 apr 2025 | 13:20 | 16:30 | Het RVP | NSPOH-A2 (10e) |
14 apr 2025 | 09:30 | 12:40 | Pluis-nietpluis in de spreekkamer van de Jeugdarts | NSPOH-Dichter (9e) |
14 apr 2025 | 13:20 | 16:30 | Hart & Huid | NSPOH-Dichter (9e) |
12 mei 2025 | 09:30 | 12:40 | Biometrie en groei, steun-en bewegingsapparaat | Afstandsonderwijs Zoom 3 |
12 mei 2025 | 13:20 | 16:30 | Voeding | Afstandsonderwijs Zoom 3 |
26 mei 2025 | 09:30 | 12:40 | Ontwikkeling 0-18 | NSPOH-Dichter (9e) |
26 mei 2025 | 13:20 | 16:30 | Van Wiechen | NSPOH-Dichter (9e) |
02 jun 2025 | 09:30 | 12:40 | Het schoolkind en gehoor | Afstandsonderwijs Zoom 2 |
02 jun 2025 | 13:20 | 16:30 | Spraaktaalontwikkeling | Afstandsonderwijs Zoom 2 |
16 jun 2025 | 09:30 | 12:40 | Visus | NSPOH-Dichter (9e) |
16 jun 2025 | 13:20 | 16:30 | KMH | NSPOH-Dichter (9e) |