Juist in deze tijd waarin er zoveel verandert en blijft veranderen, is het goed om te bedenken waar de opleidingsbehoeftes liggen. Het kan helpen om daarover te sparren met een objectief persoon die het vakgebied goed kent én verstand heeft van onderwijs en opleiden. Puck Winnubst, opleidingsmanager bij- en nascholing en incompany bij de NSPOH: “Vaak hebben opdrachtgevers al heel scherp in beeld waar de behoeftes liggen, soms merken wij dat zij toch nog zoekende zijn.” De NSPOH verzorgt onafhankelijk advies en denkt met plezier mee. Goed nieuws: incompany onderwijs blijkt ook op afstand uitstekend te werken!
“Alle open trainingen die we als NSPOH voor verschillende doelgroepen aanbieden, kunnen wij ook incompany verzorgen. Op dit moment lukt dat vanwege corona vaak niet fysiek, maar we kunnen nog steeds een groep medewerkers tegelijk dezelfde training aanbieden. Onze ervaringen met afstandsonderwijs zijn heel positief, tot dusver!
Voor een incompany training kunnen opdrachtgevers ofwel gebruikmaken van ons standaard trainingsaanbod, ofwel een maatwerktraining of opleidingstraject laten ontwikkelen. Kun je goed uit de voeten met ons standaardaanbod? Dan is dat natuurlijk prima! Bij maatwerk kun je denken aan een combinatie van verschillende trainingen, of een bepaald onderwerp helemaal toespitsen op de vragen van een team. Maatwerk is ook een uitstekende optie wanneer zorgprofessionals zich op een specifieke doelgroep richten. Zo kunnen we in onze training over de psychosociale ontwikkeling van kinderen heel gericht inzoomen op kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar, óf juist de leeftijdscategorie van 4 tot 12 jaar.
(tekst gaat verder onder de foto)
Er zijn behoorlijk veel mogelijkheden; soms meer dan je wellicht denkt. Een vrijblijvend gesprek over opleidingsbehoeftes is een mooie aftrap. Vaak heeft een opdrachtgever zelf al heel scherp in beeld waar de behoeftes liggen. Soms merken wij dat zij toch nog wat zoekende zijn. Opdrachtgevers vragen zich bijvoorbeeld af: ‘Wat kunnen we onze medewerkers bieden qua scholing?’ Of we krijgen de vraag: ‘Als het volgende speelt binnen mijn team, welke training zouden jullie dan bieden?’ Vanuit onze opleidingskundige expertise denken wij met plezier mee. Bovendien hebben we als incompany team een goed beeld van alles wat NSPOH te bieden heeft. Slimme combinaties zijn desgewenst snel te maken.
De NSPOH is een non-profit organisatie; je kunt dan ook een onafhankelijk advies van ons opleidingsinstituut verwachten. En: een eerlijk advies! Soms komen we tijdens adviesgesprekken met opdrachtgevers uit op een heel andere training dan vooraf bedacht. Of zelfs op niets. Dan gaat een organisatie bijvoorbeeld zelf aan de slag met teamsessies in plaats van een volledig opleidingstraject af te nemen. Onze organisatie verzorgt met liefde trainingen, maar alleen als die ook echt iets toevoegen. We geven het bovendien eerlijk mee of wensen reëel en haalbaar zijn. Zo niet, dan denken we samen verder.
Toen we net omschakelden naar 100% onderwijs op afstand, hoorden we: ‘O nee, moet alles echt online? En werkt dat net zo goed als live onderwijs?’ Dat vonden we zelf uiteraard ook spannend, maar we zijn eigenlijk heel enthousiast over de nieuwe mogelijkheden. We hebben ontzettend veel tijd en aandacht gestoken in de ombouw van het fysieke onderwijs naar online. Ook onze docenten hebben we hier extra in geschoold en we ondersteunen hen onder meer met een digitaal draaiboek. Tijdens de pandemie zijn al onze medische vervolgopleidingen zonder vertraging doorgegaan. En nog steeds verzorgen we het overgrote deel van onze trainingen online.
Online onderwijs kan bij specifieke, vakgerichte trainingen lastiger zijn. Denk aan de visusmodule voor jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen. Of cursussen voor Van Wiechen instructeurs. Als we deze live verzorgen, passen we de opzet aan op de geldende richtlijnen. We splitsen dan bijvoorbeeld de opleidingsgroep, zetten extra docenten in en zorgen uiteraard voor voldoende onderlinge afstand. De andere kant is er óók! De module Schrijfvaardigheid en argumentatie, die we nu ongeveer 4 keer per jaar aanbieden, blijven we minstens 1 keer per jaar online aanbieden om deelnemers die verder weg wonen ook van dienst te kunnen zijn. Daarnaast hebben we speciale modulen ontwikkeld voor het bevorderen van online interactie, zoals ‘Het recept voor online interactie’. Online onderwijs betekent: geen reistijd voor deelnemers uit het hoge Noorden of diepe Zuiden, en flexibeler in te plannen trainingen.”
Bekijk dan onze incompany webpagina, of neem contact met mij op.
Puck Winnubst, opleidingsmanager bij- en nascholing en incompany NSPOH
Telefoon: 06 34 86 06 37
E-mail: p.winnubst@nspoh.nl