NSPOH

Lobbyen en netwerken

  • Print
  • Send a friend
  • Hoe krijgt u een onderwerp op de (politieke) agenda? Ontdek hoe u uw netwerk optimaal inzet en hoe u met  lobbyen invloed uitoefent op de agenda’s van relevante partijen. Aan de hand van een persoonlijk lobby-doel ontwerpt u een plan.​

    Wat u leert

    U krijgt inzicht in het krachtenveld waarin u werkzaam bent. U leert hoe u daarin netwerken opbouwt en onderhoudt. Hierdoor kunt u bewuste keuzes maken voor relevante partijen en personen als u draagvlak wilt creëren en/of invloed wilt uitoefenen. Ook leert u de spelregels van het lobbyen en hoe u met een lobbyplan de agenda’s van relevante partijen kunt beïnvloeden.

    Voor wie

    Professionals in de public en occupational health.

    Soort scholing

    Deze module kan door deelnemers in opleiding gevolgd worden als keuzeonderwijs. Geregistreerde professionals kunnen deze module volgen in het kader van hun bij- en nascholing. De module is bovendien geschikt om incompany uit te voeren.

    Het krachtenveld in kaart

    Deze module geeft inzicht in het krachtenveld van de public en occupational health. Macht en positie van betrokken partijen en organisaties komen aan de orde. U leert hoe u met lobbyen invloed kunt uitoefenen op de machten en krachten.

    Het lobbyspel en de regels

    U maakt kennis met de regels van het lobbyspel en de richtlijnen voor een lobbyplan.

    Vragen die aan de orde komen zijn:

    • Hoe krijg ik iets op de politieke agenda?
    • Hoe zorg ik dat mijn boodschap landt bij degenen voor wie die bestemd is?

    Bij  bovenstaande vragen gaat het ook om:

    • Wie kan mij helpen om mijn lobbydoel te bereiken, en hoe?

    Lessen, oefeningen en opdrachten

    Uw voorbereidingsopdracht vormt het uitgangspunt in deze module.

    De leerstof wordt gepresenteerd en besproken in de vorm van inleidingen, discussies en oefeningen. Daarnaast werkt u aan uw eigen lobby-plan.

    Docenten

    • Willem van den Oetelaar (Van Belang & Partners)
    • Gertrude van Driesten (De Argumentenfabriek)
    • Roel van den Tillaart ( Van Belang & Partners)