030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ Print

In het kort

Als professional in de jeugdgezondheidszorg heb je te maken met kinderen en ouders, die worden geconfronteerd met verlies van een dierbare. Bijvoorbeeld bij overlijden, een doodgeboorte of miskraam. Het is dan belangrijk om stil te staan bij de gevoelens van rouw en verlies. Onderdrukte rouw heeft invloed op de vitaliteit en gezondheid.

Gevoelens van verlies en rouw spelen echter niet alleen een rol na het overlijden van een dierbare. Mensen rouwen bijvoorbeeld ook, vaak onbewust, om het verlies van niet uitgekomen verlangens, het afscheid van een levensfase of een scheiding. Ouders van een kind dat zich niet voorspelbaar ontwikkelt rouwen om het wegvallen van een perspectief, voor hun kind en voor zichzelf. Tijdens deze nascholing Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ leer je over verlies (en rouw) in de breedste zin van het woord.

Wat je leert

Wat betekent rouw en wanneer verloopt een rouwproces (niet) ‘normaal’?

Rouw is een natuurlijk proces van loslaten, afscheid nemen en weer opbouwen, als reactie op een verlies. Weten wat rouw betekent en wanneer een rouwproces ‘normaal’ verloopt en wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, kan jou als JGZ-professional helpen je rol goed te vervullen.

Het snappen wat rouw precies is, het herkennen van verschillende vormen van verlies en begrijpen hoe een rouwproces kan verlopen is belangrijk, wil je als professional kinderen en ouders de juiste ondersteuning kunnen bieden. Door ouders te informeren help je hen bij hun eigen rouwproces en dat van hun kind(eren). Naast gezonde rouw bespreken we ook wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, uitgestelde rouw en rouw bij kinderen in het bijzonder. Bij rouw en verlies spelen sociaal-maatschappelijke ideeën en overtuigingen vaak een rol. Ben jij je bewust van deze overtuigingen en weet je welke gevolgen ze kunnen hebben voor het rouwproces? Dit zijn thema’s die in de scholing centraal staan.

Verschillende modellen en theorieën over rouw en verlies worden in de ochtend behandeld aan de hand van praktijkvoorbeelden en casuïstiek. In de middag oefen je met een trainer en acteur gespreksvaardigheden die passen bij adequate gespreksvoering naar aanleiding van de theorie.

Na afloop van deze module

  • kun je verschillende vormen van verlies benoemen.
  • kun je het Duale Procesmodel van Stroebe en Schut uitleggen aan de hand van verschillende casuïstiek voorbeelden.
  • kun je uitleggen hoe rouw en verlies op alledaagse basis onderdeel uitmaakt van het ouderschap.
  • kun je uitleggen wat er met de term ‘levend verlies’ wordt bedoeld en waarom het belangrijk is om hier aandacht voor te hebben in de spreekkamer.
  • kun je tijdens een gesprek over rouw en verlies in de spreekkamer de balans vinden tussen erkennen en begrenzen.
  • weet je hoe je tijdens je spreekuur onderwerpen kunt benoemen die kwetsbaar voelen voor jezelf en/of voor de ander.
  • kun je op een adequate manier het gesprek voeren als zich verschillende vormen voordoen van rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door José Koster, ouderschaps- en communicatiedeskundige. José is werkzaam als trainer, opleider, supervisor (LVSC), (therapeutisch)coach, spreker en adviseur. In haar werk baseert zij zich onder andere op de Transactionele analyse, NLP, Systemisch Werk (familie- en organisatieopstellingen), hypnose Gestalt en haar eigen levenservaring.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.