030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Opleiding arts maatschappij + gezondheid (2e fase) Print

Blik op het specialisme

De arts Maatschappij + Gezondheid (M+G) is de geneeskundig specialist binnen de publieke gezondheid. De arts M+G maakt zich sterk voor bescherming en verbetering van de gezondheid van de samenleving in het algemeen, en van specifieke groepen in het bijzonder. Als arts M+G sta je in de maatschappij en denk je niet in hokjes. Je werk is veelzijdig en profiel en domein overstijgend. Je combineert medische kennis met diverse vaardigheden die jou maken tot een medisch leider met impact op de publieke gezondheid.

Je werkt integraal samen met andere disciplines, zoals gezondheidsbevorderaars, beleidsmakers, bestuurders, politici, medisch specialisten, huisartsen en wetenschappers en andere domeinen zoals het sociale domein. Dit doen artsen M+G vanuit verschillende werkplekken, bijvoorbeeld: GGD, Sanquin, Veilig Thuis, defensie, zorgverzekeraars, universiteiten, kennis- en onderzoeksinstituten, ministeries, en landelijke instituten zoals het RIVM en het Zorginstituut Nederland.

Tweede fase opleiding bij NSPOH

De rode draad in de tweede fase opleiding is medisch leiderschap en impact maken op de volksgezondheid. Hoe kom je van een signaal (van een gezondheidsprobleem) tot een positieve en stelselmatige verandering voor de lange termijn. Om impact te maken is het belangrijk dat je weet wat het probleem is en welke onderliggende mechanismen een rol spelen. Het betreft vaak complexe maatschappelijke vraagstukken vanwege de samenhang tussen gezondheid en andere domeinen, zoals bijvoorbeeld de leefomgeving. Dit vereist een goed inzicht in het systeem dat de volksgezondheid vormt, zodat je vervolgens strategisch kunt handelen om de nodige veranderingen door te voeren ter verbetering van de volksgezondheid.

Tijdens de opleiding wordt veel aandacht besteedt aan hoe je, in de vaak weerbarstige politiek-bestuurlijke context, verandering op strategische en tactisch niveau kunt realiseren. In een wereld die continu verandert, is het van groot belang dat het vakgebied van de publieke gezondheid zich kan aanpassen aan nieuwe uitdagingen en kansen. Onderzoek vormt de basis voor kennisontwikkeling en innovatie en helpt om beslissingen te nemen die empirisch onderbouwd zijn. Je leert daarom om vanuit de praktijk onderzoek te doen in samenwerking met een universitair centrum publieke gezondheid of een kennisinstelling naar eigen keuze. Je leert praktijk, beleid en onderzoek met elkaar verbinden.

Met alles wat je leert in de opleiding ga je experimenteren en oefenen in twee praktijktrajecten: een eigen onderzoek en een eigen project in de praktijk. De tweede fase opleiding sluit daarbij aan op de praktijkopleiding, ongeacht het profiel en de werkcontext.

Opbouw van de opleiding

Naast de praktijkopleiding die 80% van de opleidingstijd inneemt, volg je gemiddeld één dag per week onderwijs bij NSPOH. Het onderwijs van de tweede fase bestaat uit modules en praktijktrajecten:

Modules

  • Probleemanalyse
  • Inleiding onderzoek
  • Beheer sturing en verbetering
  • Strategie en beleid
  • Integraal vernieuwen
  • Health System research
  • Projectmanagement
  • Crisismanagement
  • Summerschool
  • Keuzeonderwijs, keuzestages en congres

Praktijktrajecten

  • Wetenschappelijk onderzoek in de praktijk.
  • Integratieopdracht

Klik hier voor een uitgebreidere toelichting op de modules en praktijktrajecten.

Waarom kiezen voor NSPOH?

NSPOH biedt een door de RGS erkende praktijkgerichte postacademische opleiding tot arts M+G.

Het is een beproefde opleiding die continu wordt doorontwikkeld op basis van feedback van aios en praktijkopleiders. Omdat NSPOH ook opleidt voor alle profielen van arts maatschappij en gezondheid sluit de tweede fase hier goed op aan. Daarbij heeft NSPOH een eigen onderzoekslijn die onderzoekt hoe de opleiding tot arts M+G verbeterd kan worden.

NSPOH heeft ook de opleiding tot Master of Public Health (MPH). Het is mogelijk de tweede fase opleiding te combineren met de MPH. Ook een AIOTO-traject, waarbij je de opleiding combineert met een promotietraject, is mogelijk. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Vrije richting

Naast de tweede fase opleiding bieden we ook een vrije richting opleiding aan waarbij je niet geregistreerd wordt in een van de profielen, maar meteen de 4-jarige opleiding tot geneeskundig specialist arts M+G volgt. In deze vrije richting combineer je tijdens de eerste fase modules uit de verschillende profielopleidingen, de Master of Public Health (MPH) en ander onderwijs, in een voor jou op maat gemaakt onderwijsschema. Omdat we alle profielopleidingen M+G, de MPH en andere opleidingen binnen de sociale geneeskunde in huis hebben is de keuze van modules groot.

Netwerk van NSPOH

NSPOH werkt samen met alle (RGS-erkende) praktijkopleidingsinstellingen en praktijkopleiders. Daarnaast denkt NSPOH mee met praktijkinstellingen die nog niet erkend zijn over de mogelijkheden voor erkenning. Ook is er een samenwerking met alle universitaire centra publieke gezondheid en relevante (kennis)instituten zoals het RIVM en TNO, onder andere voor het praktijktraject wetenschappelijk onderzoek in de praktijk.

De (instituuts)opleiders werkzaam bij de tweede fase opleiding hebben ruime werkervaring binnen het brede werkveld van de publieke gezondheidszorg. Ze hebben veel ervaring in het begeleiden van aios, met bijzondere aandacht voor hun persoonlijke ontwikkeling, omstandigheden en wensen. Veel van onze (instituuts)opleiders zijn ervaren onderzoekers en gepromoveerd.

NSPOH heeft een uitgebreid netwerk van ervaren en enthousiaste docenten met veel (inter)nationale ervaring in de praktijk, beleid en/of onderzoek van de publieke gezondheidszorg en aanverwante disciplines. Deze docenten zijn onder andere werkzaam binnen verschillende vakgroepen in de verschillende universiteiten, (kennis)instituten en de praktijk. Hierdoor bouw je een groot netwerk op binnen de publieke gezondheidszorg.

Leerklimaat

NSPOH biedt een interprofessioneel leerklimaat waarin in de tweede fase deelnemers vanuit alle profielen en vanuit verschillende werkcontexten samenkomen. Een deel van de opleiding wordt samen gedaan met de Master of Public Health. Dit leerklimaat geeft je beter inzicht in de publieke gezondheidszorg en de betrokken disciplines en geeft je de kans om een breed netwerk op te bouwen.

Voor het keuzeonderwijs biedt NSPOH een veelzijdig aanbod aan onderwijs met een breed palet aan onderwerpen. Je volgt dit onderwijs vaak samen met ervaren artsen uit de praktijk die het volgen in het kader van bij- en nascholing. Zie hiervoor onder andere het aanbod van bij- en nascholing.

Praktische informatie

De opleiding tot arts M+G duurt fulltime 4 jaar (parttime de opleiding doen kan ook) en bestaat uit twee fasen:

Eerste fase
Tijdens de eerste fase word je opgeleid tot een profielarts KNMG, klik hier voor meer informatie over deze fase.

Als je geen profielarts bent of wil worden, dan kun je ook de vrije richting doen, voor meer informatie neem contact op met het team tweede fase M+G.

Tweede fase

Na de profielfase volg je de tweede fase opleiding. Na afronding van de tweede fase word je geregistreerd in het RGS-specialisten register als arts M+G.

Wil je je aanmelden voor de tweede fase opleiding bij NSPOH?

Voor de tweede fase opleiding zijn er twee manieren van instromen. Volg je de tweede fase vanuit een van de gesubsidieerde profielen (jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding, medische milieukunde en vertrouwensarts) dan wordt de opleiding gefinancierd via de SBOH. Je meldt je dan aan via de website artsmg.nl.

Voor alle andere profielen, inclusief de vrije richting, verloopt de financiering van de tweede fase opleiding via je werkgever of de opleidingsinstelling. Je meldt je dan rechtstreeks aan bij NSPOH. Dit doe je minimaal een half jaar vooraf aan je geplande startdatum (maart of september). Voor meer informatie neem contact op met het team tweede fase M+G of meld je direct aan via de aanmeldknop hiernaast.

De tweede fase opleiding start twee keer per jaar, in maart en september. Een flexibele instroom die aansluit op je eerste fase is vaak mogelijk maar altijd afhankelijk van je persoonlijke situatie, dus maatwerk. Neem als je daarover vragen hebt contact met ons op, dan kijken we samen wat het beste past in jouw situatie.

Toelichting modules en praktijktrajecten

Probleemanalyse

Om te komen tot een oplossing en structurele verandering voor een gezondheidsprobleem is het essentieel om eerst een goede analyse van het probleem uit te voeren. Pas dan weet je of je al genoeg informatie hebt om een verandering te weeg te brengen of dat je bijvoorbeeld eerst nog meer onderzoek moet doen.

Inleiding onderzoek

In de module onderzoek ligt de nadruk niet alleen op kritisch denken en kritisch lezen van wetenschappelijke evidence en literatuur. Je leert ook zelf een onderzoek uit te voeren over een eigen praktijkvraag én mee te denken met wetenschappelijk onderzoek van anderen. Tijdens deze module wordt je meegenomen in alle stappen die nodig zijn voor de opzet en uitvoering van (praktijkgericht) onderzoek.

Beheer, sturing en verbetering in de publieke gezondheid

Je maakt kennis met het systeem van de publieke gezondheidszorg en hoe beleidsprincipes en sturingsinstrumenten werken. Je leert een visie ontwikkelen en argumenteren. Je leert omgaan met tegengestelde visies of beleidsprincipes.

Strategie en beleid in de publieke gezondheid

Tijdens deze module leer je hoe je komt tot beleidsvorming en strategieontwikkeling in het ingewikkelde maatschappelijk-politieke krachtenveld. Je leert samenwerken met intersectorale partners en maakt kennis met verschillende beleidsmodellen. Je leert het krachtenveld waarin integraal beleid wordt ontwikkeld methodisch te analyseren. Hiermee leer je een strategie te bepalen om partners voor publieke gezondheid te mobiliseren.

Integraal vernieuwen in de publieke gezondheid

Deze module leert je hoe je een vernieuwingstraject inzet en hoe je actoren en opdrachtgevers erbij betrekt. Ook leer je de succes- en faalfactoren bij het doorvoeren van innovaties.

Projectmanagement

Tijdens deze module leer je hoe je een project definieert en opzet. Ook ontwikkel je praktische en concrete projectmanagementvaardigheden en leer je hoe je een passend projectteam samenstelt.

Health system research

Wat is een gezondheidszorgsystemen en welke zijn er zijn er in binnen- en buitenland? Hoe functioneren zij en wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen deze systemen? Je leert gezondheidszorgsystemen van verschillen landen te vergelijken en te analyseren hoe verschillen in systemen invloed hebben op gezondheid en zorg. Je leert hoe onderzoek naar het functioneren van (internationale) gezondheidszorgsystemen kan helpen onze publieke gezondheidszorg te verbeteren.

Summer school Public Health

Laat je tijdens deze driedaagse summerschool bijpraten over actuele en relevante onderwerpen op het gebied van public health en spijker je vakkennis en vaardigheden bij.

Crisismanagement

Verdiep je kennis over crisismanagement en leer de risico’s kennen van besluitvorming onder druk en hoe je die met een gestructureerde wijze van vergaderen kunt voorkomen. Daarnaast verdiep je je in de wijze waarop de Nederlandse (lokale) overheid crisismanagement heeft voorbereid en georganiseerd.

Keuzeonderwijs, keuzestages en congres

Aan de hand van jouw individueel opleidingsplan (IOP) kies je een aantal keuzemodules (totaal tien dagen). NSPOH heeft een breed aanbod aan bij- en nascholing waaruit je kan kiezen, over uiteenlopende onderwerpen die jou helpen jouw vaardigheden als arts M+G te versterken. Volg bijvoorbeeld de gewaardeerde modules ‘Schrijfvaardigheid en argumentatie’, ‘Lobbyen en netwerken’ of ‘Persoonlijk leiderschap’. Of leer meer over het bewaken van gezonde werk-privé balans tijdens de modules ‘Timemanagement’ of ‘Je werkdruk de baas’. Ook kun je ervoor kiezen een module uit de Master of Public Health te volgen. Het aanbod van NSPOH vernieuwt steeds en biedt vele mogelijkheden.

Daarnaast volg je een congres over de publieke gezondheidszorg naar keuze.
Tenslotte heb je 5 dagen om als keuze-stage(s) in te zetten, waarin je bijvoorbeeld een kijkje kan nemen bij andere organisaties in de publieke gezondheid en je netwerk kan uitbreiden. Zo verbreed je je blik op het werkveld van de arts M+G en leer je je eigen positie daarin beter kennen.

Praktijktrajecten

Wetenschappelijk onderzoek in de praktijk

Het onderzoekstraject is gericht op het verder ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden, zodat je straks als arts M+G kunt bijdragen aan het initiëren en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek.

Je voert een eigen onderzoek uit ofwel met kwantitatieve ofwel met kwalitatieve methoden. Een onderzoeksvraag uit je eigen praktijk geldt daarvoor als basis. Dit doe je onder begeleiding van een ervaren onderzoeker verbonden aan één van de universitaire centra publieke gezondheid (en/of hun academische werkplaats) of een kennisinstelling naar eigen keuze. Hierdoor leer je je eigen praktijkvraag te onderzoeken in een wetenschappelijke omgeving en doe je ervaring op met hoe kennis uit de praktijk binnen een academische setting gebracht kan worden. Tijdens een minisymposium presenteer je het eigen onderzoek en de onderzoeksresultaten. Van professionals uit het vak krijg je aanbevelingen mee. Je sluit dit traject af met een schrijven van een wetenschappelijk conceptartikel.

Integratieopdracht

Tijdens de integratieopdracht pas je de theorie die je hebt geleerd toe in de praktijk. Je maakt een plan om een volksgezondheidsprobleem binnen je eigen werkcontext aan te pakken, met behulp van de stappen en analyses die je in de modules hebt geleerd. Je analyseert het probleem en mogelijke oorzaken op verschillende niveaus. En je gaat na of het al op de (politieke, professionele, publieke of institutionele) agenda staat. Je bepaalt met een plan van aanpak hoe er een verandering in gang gezet kan worden en voert dit ook zelf uit. Tijdens dit proces heb je regelmatig afstemming in consultatiegroepen met mede-aios en docenten om elkaar te helpen de analyses en plannen aan te scherpen. Zo leer je om daadwerkelijk impact te maken in de praktijk.