Werk je in de volksgezondheid en wil je leren hoe je maatschappelijke ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten vertaalt naar beleidsadviezen en intersectorale aanpakken? Zeker in deze tijd is het belangrijk om in de praktijk het verschil te kunnen maken. Wil je inhoudelijke en strategische kwaliteiten ontwikkelen waarmee je meer kunt betekenen voor de volksgezondheid? Doe dan deze Master of Public Health.
De Master of Public Health (MPH) is een post-initiële, wetenschappelijke deeltijdopleiding van twee jaar. De opleiding bestaat uit drie blokken met verschillende modules, die je ook los kunt volgen als bij- of nascholing. Elke module heeft een eigen focus en een moduleopdracht. Daarnaast verricht je, parallel aan de modules, zelf een onderzoek naar een onderwerp uit je eigen werkpraktijk.
De opleiding is gericht op verbreding en verdieping van jouw kennis over volksgezondheid. Je krijgt nieuwe wetenschappelijke inzichten. Die leer je vertalen naar verandering, vernieuwing en borging in de publieke gezondheidszorg. Je leert bewegen in het dynamische krachtenveld van politiek, beleid en wetenschap: je wordt bruggenbouwer en weet partijen te verbinden. Op deze manier versterk je jouw positie als pleitbezorger voor de volksgezondheid in relatie tot het sociale en fysieke domein.
Aan de hand van problemen uit de eigen werksituatie werk je aan verdieping van kennis en vaardigheden over:
In dit blok leer je trends en ontwikkelingen herkennen in de publieke gezondheidszorg. Je leert de staat van gezondheid in kaart brengen en ontdekt hoe je een afweging maakt over de inzet van interventies. Tenslotte analyseer je een volksgezondheidsprobleem in je eigen werkomgeving.
Binnen blok 1 volg je onderstaande modules:
In dit blok verdiep je je kennis van beleidsprocessen en politieke besluitvorming. Ook krijg je inzicht in de maatschappelijke spelregels in andere beleidsdomeinen van de publieke dienstverlening.
Binnen blok 2 volg je onderstaande modules:
In dit laatste blok ligt de nadruk op besturingsvraagstukken over de kwaliteit en borging van de publieke gezondheid. Je leert de taken van de overheid, instellingen en beroepsgroepen kennen en leer hoe je de uitvoering van taken en de borging van beleid beoordeelt.
Binnen blok 3 volg je onderstaande modules:
Naast deze blokken volg je keuzeonderwijs (omvang 5 ec = 140 studiebelastingsuren). Dat biedt je de mogelijkheid om jouw competenties te verdiepen of te verbreden. Denk aan modules ter verdieping van je inhoudelijke kennis over de publieke gezondheid, of ter versterking van professionele vaardigheden.
Aan het begin van blok 2 start je met het onderzoekstraject. Daarin leer je hoe je van een idee uit de praktijk tot een onderzoekbare vraag komt. Je wordt meegenomen in alle stappen die nodig zijn om het onderzoek op te zetten, de data te analyseren en interpreteren. Je voert je eigen onderzoek uit en schrijft daarover een publicabel artikel. Al deze stappen komen aan de orde in de volgende modules:
Deze module richt zich expliciet op het verschillende typen kwantitatief onderzoek, waarbij de epidemiologie en het epidemiologisch denken de belangrijke basis vormt.
In deze modules worden alle verschillende facetten van de kwalitatieve onderzoeksmethoden belicht.
In één dag krijg je handige handvatten om al je gegevens op juiste en geordende manier te verzamelen, op te slaan en te bewaren, waardoor je in de analysefase sneller stappen kan maken.
In deze module ligt in de ochtend de nadruk op de analyse en interpretatie van de eigen data. De kandidaten met een kwantitatief en met een kwalitatief onderzoek krijgen parallel onderwijs. De middag behandelt de tips & tricks voor het schrijven van een wetenschappelijke publicatie, voor de groep als geheel.
In anderhalf jaar voer je zelf een onderzoek uit met kwantitatieve- of kwalitatieve methoden. Je onderzoeksvraag geldt daarbij als basis. Je hebt negen leerwerkgroepdagen. Daarin kun je al je vragen en stappen met je collega’s en een docent doornemen.
Op het intern georganiseerde minisymposium presenteer je het eigen onderzoek en de onderzoeksresultaten. Van professionals uit het vak krijg je aanbevelingen mee om te verwerken in de wetenschappelijke publicatie die je als eindproduct van het onderzoeksscholing oplevert.
Het onderwijs wordt verzorgd door mensen die hun sporen in de publieke gezondheid ruimschoots hebben verdiend en die als geen ander weten hoe je beleid, onderzoek en praktijk verbindt, onder wie:
Je wordt daarnaast begeleid door vakinhoudelijke experts van NSPOH.
Aankomend) leidinggevenden, beleidsadviseurs, projectleiders en artsen die werken in de publieke gezondheidszorg: bij GGD’en, bij zorgverzekeraars, in thuiszorginstellingen, universiteiten, onderzoeks- of kennisinstituten, in het bedrijfsleven, etc.
Je hebt een academisch werk- en denkniveau en tenminste 3 jaar werkervaring. In je afgeronde initiële opleiding heb je al kennis gemaakt met wetenschappelijk onderzoek.
Irene Helderman, afgestudeerd deelnemer MPH
Innovatiemanager Zorg en Ict in de GGZ
In de gezondheidszorg krijgt de cliënt steeds meer eigen regie, ook als het gaat om (psychische) gezondheid. Vanuit mijn vakgebied ben ik geïnteresseerd in het spanningsveld tussen de actuele organisatie van de gezondheidszorg en sociale en technologische innovatie. Door de Master Public Health krijg ik hierin meer inzicht. Vanuit deze solide basis kan ik mijn ideeën en praktijkervaring nu gefundeerder omzetten in strategische voorstellen en onderzoek.
Drs. Mauro de Rosa, afgestudeerd deelnemer MPH
Senior inspecteur zoönose bij Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
“De Master Public Health van NSPOH inspireert me. De opleiding sluit uitstekend aan bij mijn behoefte om mijn kennis van de actualiteit en vaardigheden op het gebied van de publieke gezondheid te verbeteren.
De balans tussen theorie, praktijk en mijn werk is positief al is het soms hectisch. Door de koppeling met de werkpraktijk heb ik tijdens de opleiding producten kunnen ontwikkelen die interessant zijn voor mij en mijn werkgever: een win-winsituatie. Zo lever ik nog beter een bijdrage aan een humaan-veterinaire samenwerking.”
Najla Wassie
afgestudeerd deelnemer MPH
Sterker pleidooi voor gezondheid en diversiteit”
Na 35 jaar werken in de publieke gezondheid, zocht ik nieuwe zingeving. Door de Master of Public Health van NSPOH zijn mijn kennis en inzichten gekanaliseerd, verruimd en zie ik alles in een groter kader. Het deelnemen aan de opleiding voelde als een warm bad. Dankzij de “toppers” van docenten en de ruimte die er voor discussie was, is mijn pleidooi voor gezondheid en diversiteit in Nederland versterkt.”
Neelke Krijgsman-van den Broek, afgestudeerd deelnemer MPH
adviseur publieke gezondheid, Dienst Gezondheid & Jeugd, Dordrecht.
Actuele onderwerpen sluiten aan bij de praktijk
“Door de Master of Public Health kan ik me in de wereld van de publieke gezondheidszorg ontplooien. Mijn werk in de praktijk is vaak pionieren. De opleiding inspireerde mij om betere professionele keuzes te maken. Dat helpt me om beleid te maken dat aansluit bij de behoeften van burgers.”Berend Mosk, afgestudeerd deelnemer MPH opleiding
adviseur, Zorginstituut Nederland, Diemen.
“Het inspireert me dat bij de Master of Public Health van NSPOH kopstukken uit het veld met ons hun visie delen en bediscussiëren. Door de opleiding heb ik nu een bredere kijk op de wereld van de publieke gezondheidszorg. Met ruimte voor het gebruik van casussen uit de eigen praktijk, sluit de opleiding goed aan op het dagelijkse werk. De aangereikte handvatten stellen mij in staat om als professional bij te dragen aan de verbetering van de zorg in Nederland. NSPOH bedankt!”
Bekijk in onderstaande film hoe de MPH opleiding de blik op volksgezondheid kan verruimen en verdiepen. Een deelnemer vertelt.
Prof.dr. Niek S. Klazinga, Sociale Geneeskunde, Amsterdam UMC
Health Services Researcher
“Het zijn natuurlijk clichés, maar daarmee is de boodschap niet minder waar; de gezondheidszorg heeft behoefte aan professionals die overzicht hebben over het geheel en weten hoe doeltreffend andere partijen zoals beleidsmakers te beïnvloeden tot het ondernemen van acties die meetbaar bijdragen aan verbetering van de volksgezondheid. De MPH leidt hiertoe bij uitstek op.”
Prof.dr.ir. Lex Burdorf, Erasmus MC,
programma-adviseur NSPOH
“Publieke gezondheid is een complex en uitdagend werkterrein. Effectieve professionals kunnen deze complexiteit goed doorgronden, relevante oplossingen aandragen en beleidsmakers van nut en noodzaak overtuigen. De Master of Public Health daagt je uit om je eigen effectiviteit verder te ontwikkelen door voortdurende koppeling van kennis aan beleid en praktijk.”
Prof.dr. Dike van der Mheen, hoogleraar Transformaties in de zorg, Tilburg University
Tilburg School of Social and Behavioral Sciences, Tranzo.
Na aanmelding nodigen wij je uit voor een intakegesprek met een van onze opleiders. Hierin wordt besproken welke competenties je al beheerst en welke je wilt ontwikkelen.
Je hebt één keer per week of één keer in de twee weken een contactdag. Die duurt van 09.30 tot 16.30 uur. Het onderwijs volg je meestal in Utrecht.
De studiebelasting is 1.680 uur, oftewel 60 EC (European Credits). De gemiddelde studiebelasting is 12 uur per week. Zelfstudie en zelfstandig werken aan moduleopdrachten en het artikel vormen belangrijke onderdelen van de studie. Bij de moduleopdrachten ontvang je begeleiding van een opleider van NSPOH. Tijdens de studie voer je voortgangsgesprekken met je opleider.
De Master Public Health en NSPOH zijn Europees geaccrediteerd door APHEA. Dit keurmerk geeft extra status aan het diploma en vergroot de kans op een internationale loopbaan. Modules uit de opleiding Master of Public Health zijn geaccrediteerd in het kader van de herregistratie (wet BIG) voor bij- en nascholing van sociaal-geneeskundigen in de hoofdstroom Maatschappij + Gezondheid én door het College voor Accreditatie Huisartsen. Accreditatie voor verpleegkundigen (V&VN) is ook mogelijk. Lees meer over accreditatie en erkenning.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!