Met deze kwalitatieve studie is verkend hoe de samenwerking tussen cardiologen en bedrijfsartsen kan worden verbeterd, met de focus op de rol van arbeid in de spreekkamer van de cardioloog en de belemmeringen in de samenwerking
Samenvatting
Doel: Onderzoeken hoe arbocuratieve samenwerking tussen cardioloog en bedrijfsarts kan worden verbeterd. Hierin wordt meegenomen in welke mate arbeid een aandachtspunt is in de spreekkamer van de cardioloog.
Methode: Een kwalitatief onderzoek, doormiddel van semi-gestructureerde interviews met acht cardiologen. bedrijfsarts. Het bespreken van arbeid door de cardioloog beperkt zich vaak tot de vraag naar het beroep tijdens intake.
Resultaten: De cardiologen ervaren weinig samenwerking. Genoemde belemmerende factoren in de samenwerking zijn: slechte bereikbaarheid, onduidelijkheid over wat er met de informatie gebeurt over de rol en partijdigheid van de
Conclusie: Bedrijfsartsen moeten zich beter profileren naar de buitenwereld, en naar de beroepsgroep cardiologen. Betere kennis van elkaars vakgebieden, bijvoorbeeld door afstemming van richtlijnen, kan ertoe leiden dat we elkaars taal beter spreken en dat de afstemming soepeler verloopt. Kennis van de juridische kaders, de rol van de bedrijfsarts en elkaars (on)mogelijkheden verbetert wederzijds begrip en vertrouwen.
Het artikel is verschenen in Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 2021;29(8):40-45.