Ga naar de inhoud

Bevorderende en belemmerende factoren in de arbocuratieve samenwerking

Over dit artikel

Met deze kwalitatieve studie is verkend hoe de samenwerking tussen cardiologen en bedrijfsartsen kan worden verbeterd, met de focus op de rol van arbeid in de spreekkamer van de cardioloog en de belemmeringen in de samenwerking

Samenvatting

Doel: Onderzoeken hoe arbocuratieve samenwerking tussen cardioloog en bedrijfsarts kan worden verbeterd. Hierin wordt meegenomen in welke mate arbeid een aandachtspunt is in de spreekkamer van de cardioloog.

Methode: Een kwalitatief onderzoek, doormiddel van semi-gestructureerde interviews met acht cardiologen. bedrijfsarts. Het bespreken van arbeid door de cardioloog beperkt zich vaak tot de vraag naar het beroep tijdens intake.

Resultaten: De cardiologen ervaren weinig samenwerking. Genoemde belemmerende factoren in de samenwerking zijn: slechte bereikbaarheid, onduidelijkheid over wat er met de informatie gebeurt over de rol en partijdigheid van de

Conclusie: Bedrijfsartsen moeten zich beter profileren naar de buitenwereld, en naar de beroepsgroep cardiologen. Betere kennis van elkaars vakgebieden, bijvoorbeeld door afstemming van richtlijnen, kan ertoe leiden dat we elkaars taal beter spreken en dat de afstemming soepeler verloopt. Kennis van de juridische kaders, de rol van de bedrijfsarts en elkaars (on)mogelijkheden verbetert wederzijds begrip en vertrouwen.

Het artikel is verschenen in Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 2021;29(8):40-45.

Bekijk ook

Ervaringen van werknemers met kanker – Untire-app tijdens re-integratie

Dankja Labovic - OH194

Wetenschappelijke publicatie

Een kwalitatief onderzoek naar de inzet van de Untire app bij de re-integratie van werknemers met kanker, gebaseerd op semigestructureerde...

Beoordelen van arbeidsongeschiktheidsclaims via fysiek spreekuur vs. telefonisch spreekuur

Olga Kimel - OH 226

Wetenschappelijke publicatie

Retrospectief dossieronderzoek naar verschil in beoordeling (totale FML score) bij een fysiek spreekuur t.o.v. een telefonisch spreekuur bij cliënten met...

Zorg rondom vrouw gerelateerde condities bij de Nederlandse Krijgsmacht. Een kwalitatief onderzoek

Mohan Verstegen - PH266

Wetenschappelijke publicatie

Als zorgaanbieder voor eigen personeel, is defensie verplicht om kwalitatief goede zorg aan te bieden. Dit is niet alleen belangrijk...