Heb je na medio dit jaar deelgenomen aan onderwijs bij de NSPOH? Dan heb je gemerkt dat de NSPOH een nieuwe leeromgeving ‘MijnNSPOH’ in gebruik heeft genomen. Waarom deze stap naar een op maat gemaakte omgeving?
We nemen een kijkje achter de schermen. Ons opleidingsinstituut verzorgt een breed scala aan opleidingen en bij- en nascholing die van elkaar verschillen in opbouw, duur en aard. En al deze vormen van onderwijs dienen op één leeromgeving aangeboden te worden. Ook de gebruikers zijn divers, maar allemaal hebben ze één doel: de ontwikkeling van een deelnemer zodat hij/zij volwaardig in het werkveld kan opereren!
Wat het diverse onderwijs gemeen heeft, is de continue verandering, net als de wereld om ons heen en dus ook de invulling van de rol van specialist in een bepaald werkveld. Het onderwijs is dus dynamisch. Het beweegt op inhoud en structuur en de ontwikkeling van verschillende vormen leermateriaal. En dan hebben we het alleen nog over de theoretische kant die op de leeromgeving wordt gefaciliteerd.
Veel van de opleidingen voorzien in een praktijkopleiding naast het cursorisch onderwijs. Dat betekent dat bij de opzet van de digitale leeromgeving niet alleen de deelnemer centraal staat maar ook de praktijkopleider. Naast de praktijkopleider kan een deelnemer door meerdere mensen worden ondersteund. Die kunnen nu op een laagdrempelige manier feedback geven. De deelnemer leert daarvan en maakt zo een mooie ontwikkeling door.
En natuurlijk moet de nieuwe leeromgeving ook goed werkbaar zijn voor de veelheid aan gebruikers. Denk aan onze eigen opleiders, docenten en programma-assistenten met hun uiteenlopende wensen. Best een uitdaging!
Bij de ontwikkeling van MijnNSPOH heeft een gebruikerspanel van opleiders, docenten en programma-assistenten, ieder met uiteenlopende wensen, meegedacht. Ook deelnemers, docenten en praktijkopleiders zijn meermaals bevraagd om de uiteindelijke leeromgeving optimaal te laten aansluiten op de behoeften.
Van vele pdf’s en wordbestanden zijn digitale opdrachtformulieren gemaakt. Ook daarin hebben we een verbeter- en beveiligingsslag gemaakt. Digitale pdf’s en opdrachtformulieren worden binnen de leeromgeving aangeboden en daar, op één plaats, veilig opgeslagen. Een ander voordeel hiervan is dat wijzigingen binnen een opdracht ook direct beschikbaar zijn voor gebruikers. Dus niet meer zoeken naar de laatste formats of gebruik maken van een verouderde versie.
Wennen? Ja zeker maar daar zien we met elkaar het nut wel van in.
Is de ontwikkeling van MijnNSPOH klaar? Nee, net als het onderwijs staat ook deze leeromgeving niet stil. Wij leren van de ervaringen van gebruikers en bewegen mee met de ontwikkelingen binnen het onderwijs. Trots op MijnNSPOH. Ja, dat zijn we zeker!