De NSPOH Summer schools arbeid en gezondheid zijn een begrip en elk jaar weer snel volgeboekt. Elk jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische en communicatieve onderwerpen? Wil jij accreditatie verwerven? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen driedaagse zomerschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.
Je kunt deze driedaagse module volgen als bij- en nascholing.
Het programma wordt jaarlijks vernieuwd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant.
Om je file-stress te besparen, begint het programma op de eerste dag wat later. Op de tweede dag staat meestal een (fiets)uitstapje gepland naar het Park De Hoge Veluwe. Je bezoekt dan tevens het museum Kröller-Möller. Dit middagonderdeel is facultatief en vrij om te besteden. Op de derde dag keer je huiswaarts, voldaan en vol inspiratie met een rugzak aan kennis.
Het onderwijs tijdens de Summer school arbeid en gezondheid is actief en intensief. Daarnaast biedt het programma ruimte om te netwerken en te ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.
De onderwerpen en de sprekers zijn verschillen per week. Bekijk hier de drie verschillende programma’s.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs en andere professionals in de occupational health
Basisarts.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,4, een 8,6 en een 8,9.
“Uitstekende bij- en nascholingscursus!! Veel geleerd, prima cursusgroep, goede accommodatie. Kom volgend jaar graag weer!” aldus een deelnemer.
Caroline Strasser
bedrijfsarts, Shell Health
“De Summer school arbeid en gezondheid verraste me. Er waren heel diverse en zeer interessante sprekers. Bovendien een leuke groep deelnemers (ook enkele AIOS bedrijfsgeneeskunde & verzekeringsgeneeskunde) en het was zeer goed georganiseerd op een top locatie: voor herhaling vatbaar!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De jaarlijks geactualiseerde Voorjaarschool arbeid & gezondheid is een begrip. Elk jaar is de module weer snel volgeboekt. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische onderwerpen en actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied? Wil jij accreditatie verwerven en je netwerk vernieuwen? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen tweedaagse voorjaarsschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs.
Het programma wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant. Meestal kiezen we twee of drie klinische onderwerpen, bijvoorbeeld een nieuwe richtlijn, een communicatief, relevant thema of actuele ontwikkelingen op het gebied van arbeidsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde. Na deze intensieve scholing ben je weer helemaal up-to-date en heb je een aantal vaardigheden kunnen oefenen, zoals het adequaat uitvoeren van lichamelijk onderzoek.
We behandelen de onderwerpen op een afwisselende en actieve manier. Daarbij staan interactie, training en kennisoverdracht centraal.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.
Basisarts
Al jarenlang wordt deze module zeer gewaardeerd. In 2019 kreeg deze Voorjaarsschool van de deelnemers het cijfer 8,8, in 2018 een 8,9 en in 2017 een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De NSPOH reserveert een kamer voor jou. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je in anderhalve dag en één avond meer leren over klinische en communicatie-onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid? Doe dan deze intensieve module.
De module biedt een verrassende mix aan relevante, actuele kennis op het gebied van arbeid en gezondheid, interessant voor de bedrijfsarts en verzekeringsarts samen. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, maar ook als keuzevak van. de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Elk jaar organiseren we de Najaarsschool, steeds met nieuwe onderwerpen en uitstekende docenten. In een stimulerende omgeving komen professionals samen om te leren en ervaringen uit te wisselen. De module is inclusief overnachting en diner. Het programma voor dit jaar wordt later bekend gemaakt. Eén ding beloven wij je alvast: na deze intensieve scholing is je kennis weer helemaal up-to-date.
De onderwerpen worden op een afwisselende en actieve manier behandeld, waarbij interactie, training en kennisoverdracht centraal staan.
Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten op het gebied van de verschillende onderwerpen. De docenten en onderwerpen worden later bekend gemaakt.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, medisch adviseurs (geregistreerd en in opleiding).
Basisarts
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.
Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.
In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.
Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.
Na afloop van deze module
Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.
Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Heb je een ambitieus doel voor ogen voor jouw team of organisatie, maar raak je verstrikt in de uitwerking? Gun jezelf het plezier van deze masterclass, waarin je leert te werken met een Doelenladder.
Doelenladders zijn hulpmiddelen om grote doelen uit te werken naar kleinere doelen en activiteiten, zonder je blind te staren op de makkelijkste route. Door gebruik te maken van doelenladders, kun je effectief ambities vertalen naar een concreet en logisch plan, en kun je onderbouwen waarom je bepaalde keuzes wel en niet hebt gemaakt.
Door verbanden te begrijpen tussen hoofd- en subdoelen, krijg je beter overzicht over de haalbaarheid van je plan. En door niet alleen je eigen maar ook andermans doelenladders te bekijken, leer je welke valkuilen snel gemaakt zijn. Zodat je daarna je eigen plan kan verbeteren.
Tijdens deze module werken we plenair en in groepjes. Op beide dagen starten we met een introductie over doelen, hun onderlinge verband en veel voorkomende valkuilen. Daarna oefenen we in kleine groepjes met het denkgereedschap en bespreken we plenair de vragen die zijn ontstaan.
Je werkt in deze masterclass aan de hand van een opdracht, die je vooraf maakt over een eigen casus.
Na afloop van deze masterclass kun je:
Deze masterclass is geschikt voor iedereen die ambities wil vertalen naar effectieve plannen, zoals sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam op het gebied van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie, zoals beleidsmedewerkers en onderzoekers.
HBO werk- en denkniveau
Drs Gertrude van Driesten MPH, De Denkacademie / De Argumentenfabriek.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere doelensessie over lobby:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Alle GGD’en in Nederland werken op volle kracht om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op artsen, verpleegkundigen en co-assistenten die niet werkzaam zijn binnen de infectieziektebestrijding. Zij kunnen worden ingezet bij de bron- en contactopsporing en om vragen van burgers te beantwoorden.
Door het volgen van deze e-learning krijg je de benodigde achtergrondkennis om deze taken te kunnen uitvoeren.
Door deze e-learning krijg je inzicht in hoe de infectieziektebestrijding in Nederland is georganiseerd en hoe tijdens een uitbraak het proces van risico-inschatting en besluitvorming over de te nemen maatregelen in zijn werk gaat.
Aan de hand van wat we nu weten over de transmissie van Covid-19 leer je hoe het virus wordt overgedragen en welke interventies, zoals hygiënemaatregelen genomen kunnen worden.
Daarnaast leer je over de symptomen en het ziekteverloop van Covid-19 en welke risicogroepen een grotere kans lopen op complicaties wanneer ze het virus hebben opgelopen.
Ook leer je wat bedoeld wordt met de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht.
Na afloop van deze e-learning Kennis over Covid-19:
Voor actuele informatie over Covid-19 verwijzen wij naar het RIVM.
Deze e-learning is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen die niet werkzaam zijn in de infectieziektebestrijding, maar die in verband met de uitbraak van Covid-19 wel ingezet worden in de bestrijding van deze uitbraak. Dit kan gaan om bijvoorbeeld taken in de bron- en contactopsporing of om het (telefonisch) beantwoorden van vragen van het publiek over dit coronavirus.
Het doorlopen van deze e-learning kost ongeveer 30 minuten.
Deze e-learning is in samenwerking met het RIVM ontwikkeld door:
Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.
De e-learning is niet geaccrediteerd en na voltooiing ontvang je geen certificaat.
Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Werk jij als professional in de public of occupational health? Ben je verantwoordelijk voor het budget van een project, team of afdeling of wil je die verantwoordelijkheid ooit kunnen dragen dan is deze module wat voor jou. We voeren je graag in in de kernbegrippen en kernvragen van financieel management op een wijze die voor ‘non-financials’ begrijpelijk en hanteerbaar is.
De maatschappelijke doelen van de zorg zijn evident, maar helaas komt de inhoud van de zorg steeds onder druk te staan door het geld of beter nog door het ontbreken van geld. Dit speelt op alle niveaus. Als professional in de zorg ontkom je niet aan de financiële aspecten.
Stel je manager valt uit en je wordt gevraagd om direct voor hem of haar in te vallen. De begrotingsvoorbereiding is in volle gang of je begrijpt al gauw dat de afdeling er financieel niet goed voor staat (de manager zit niet voor niets thuis). Waar begin je?
Met deze module krijg je inzicht in de opbouw van een begroting. Je leert je af te vragen welke risico’s loop ik? Waarop kan ik sturen? Het proces van verantwoording en het lezen van een jaarrekening.
Maar ook krijg je vat op de meer dagelijkse gang van zaken: begrippen als opbrengsten en kosten; debet, credit, activeren. Je leert de kostprijs te berekenen voor je producten en projecten.
Je wordt een goede gesprekspartner voor het management en voor de afdeling financiën. Je speelt je rol in begrotings- en bezuinigingsdiscussies.
De docent houdt in haar onderwijs rekening met de organisaties van de deelnemers. De leerstof wordt besproken via interactieve presentaties en casuïstiek. Je kunt eigen praktijkervaringen inbrengen en oefenen aan de hand van opdrachten uit je eigen praktijk.
Berdiny Cornielje, zzp-er met een ruime ervaring in de not-for-profit praktijk. Als accountant in business wordt ze regelmatig toegevoegd aan projectgroepen en managementteams als extern financieel expert. Daarnaast verzorgt zij cursussen en workshops voor financials en non financials zoals raadsleden en MT-leden.
Voor professionals in de public of occupational health. De module is een onderdeel van de profielopleidingen Beleid en advies & Sociaal medische indicatiestelling en advisering. Voorts is de module geschikt als keuzeonderwijs voor alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH.
Je kunt de module ook volgen als open bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Academisch denk en werkniveau uit opleiding of uit werkervaring.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in twee avonden leren welke tools je kunt inzetten om mensen te motiveren om te stoppen met roken én om het vol te houden? Doe dan deze verdiepende module.
Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.
Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor kun je het geleerde direct toepassen.
We werken aan de competenties:
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.
Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten en huisartsen.
Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardig hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”
Tijdsinvestering:
2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding per avond ongeveer 1 uur.
Programma:
Datum 06 april 2020
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Uitgangspunten motiverende gespreksvoering |
Formuleren van schaalvragen | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Reflectief denken |
Verschillende soorten en niveaus van reflectie | |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie |
Datum 16 april
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Oefenen van essentiële gesprekstechnieken: open vragen stellen, reflecteren |
Bevestigen en samenvatten | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Oefenen met uitlokken, herkennen en reageren op verandertaal |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie. |
Sociaal geneeskundigen vormen de verbinding tussen overheid, zorginstellingen, werkgevers en de samenleving. Hoe kunnen wij elkaar helpen om deze cruciale rol te blijven vervullen in een continu veranderende wereld?
Op 21 september 2020 gaan wij op zoek naar het antwoord op deze vraag door een vlucht te nemen door het verleden, het heden en de toekomst van de sociale geneeskunde. Van de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de 19e eeuw, via recente thema’s als het preventieakkoord en de stijgende zorgkosten tot de opkomst van de anti-vaxxers en de eerste rookvrije generatie.
Het programma wordt later bekend gemaakt.
Deze aiosdag, die de NSPOH faciliteert, wil je niet missen! Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!
Alle aios die een medische vervolgopleidingen in de sociale geneeskunde volgen. Niet alleen bij NSPOH maar ook vanuit TNO en SGBO. Deze dag telt mee als (verplicht/keuze) onderwijs.
Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel eerste als tweede fase aios vanuit Maatschappij & Gezondheid zijn welkom, maar natuurlijk ook de aio bedrijfsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde, en van NSPOH, TNO en SGBO!
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Een dag over leren en opleiden. Wat weten we er van af? Wat werkt wel en wat werkt niet? Theorie van recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten wisselen we af met oefeningen en discussie.
In het kort
Ben je betrokken bij de begeleiding van een aios SG en wil je meer weten over recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten? Zoek je daarnaast praktische handvatten met betrekking tot leren en begeleiden? Doe dan deze eendaagse didactische scholing.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Leer je meer van ervaring dan van onderwijs? Is het leren van kennis nog belangrijk als je alles kunt opzoeken? Bestaan leerstijlen? Kunnen we goed multitasken? Denk je het meest helder onder druk?
Over leren en opleiden gaat een hoop informatie de ronde maar wat is nu waar en bewezen effectief? En belangrijker: wat betekent dit voor jou als praktijkopleider? In deze onderwijsdag worden mythes over leren en opleiden ontrafeld en ontdek je wat werkt en wat je mag vergeten.
Het wordt een actieve, interactieve en afwisselende onderwijsdag met experimenten, discussie, oefening, reflectie en korte presentaties.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Casper Hulshof.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.