030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Midwinterdag

Datum: 21 jan '21

In het kort

‘A Brave New World’, dat is het thema van onze eigentijdse midzomerdag, uiteraard op 21 juni 2021. We bieden je een verrassend programma op een heel bijzondere locatie. We gaan naar het voetbalstadion Galgenwaard in Utrecht!

Een ruimere opstelling vind je nergens. We kijken ernaar uit om elkaar op veilige afstand weer in het echt te kunnen ontmoeten deze zomer.

Wat je leert

Sinds 2019 organiseert de NSPOH jaarlijks de Midwinterdag voor onze deelnemers en praktijkopleiders. Dit jaar gooide het coronavirus roet in het eten. Ondanks dat blijven we positief gestemd en zetten we de traditie voort met de Midzomerdag. Met jou en de andere deelnemers aan dit zomerse event staan we stil bij al het positieve dat 2020 ons heeft gebracht. En bij wat we hieruit meenemen om onze toekomst vorm te geven.

Wil jij meedoen op 21 juni 2021? Schrijf je dan snel in via de inschrijfknop hiernaast.

We hebben een mooi dagprogramma ontwikkeld. Met de onthulling van de sprekers van de dag lichten we alvast een tipje van de sluier op van wat ‘A Brave New World in petto heeft voor jou.

Docenten

  • Generatietheater.
  • Aldo Houterman ‘We zijn ons lichaam’.
  • Jolanda Keijsers Gedragsunit RIVM.
  • Annemieke Jansen ‘Hart voor je lijf’.
  • Jitske Kramer ‘Werk heeft het gebouw verlaten’.

Voor wie

  • Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH. Als dit Midzomer evenement onderdeel is van je curriculum, is deelname gratis.
  • Praktijkopleiders van deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Midsummer A Brave New World

Datum: 21 jan '21

In het kort

Op 21 juni, tijdens de midzomerdag, staat positiviteit centraal. Heeft de coronacrisis ons ook iets positiefs gebracht? En wat nemen we mee om onze toekomst vorm te geven?

Ben jij benieuwd wat er op het programma staat tijdens dit interactieve digitale congres en welke sprekers dit tot een succes gaan maken? Neem dan snel een kijkje en laat je benieuwen!

Wat je leert

Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden niet van veranderen. Wat doet deze nieuwe kijk op de wereld met jouw gezondheid?

Je volgt inspirerende voordrachten over:

  • Wat werkplezier betekent voor de verschillende generaties op de werkvloer.
  • Hoe om te gaan met gedragsverandering tijdens en na corona.
  • het onverwachte hanteren, een brug slaan naar het generatieleren.
  • Hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken in plaats van alleen naar het brein te kijken.
  • fitter worden en gevaarlijke ziektes voorkomen middels een gezonde leefstijl.

Sprekers

  • Generatietheater – betekent samen onderzoeken waarvan je energie krijgt in je werk en wat je energievreters zijn. Het draait om het sturen richting meer werkenergie en werkplezier voor alle generaties! Het Generatietheater is interactief en brengt de zaal fysiek in beweging. Een evenement met veel humor waardoor je met energie naar huis gaat. De scenes, oefeningen en voorbeelden zorgen ervoor dat er ook in de weken erna nog regelmatig over nagepraat wordt! Aart Bontekoning, wetenschapper op gebied van generatie-diversiteit in organisaties.

 

  • Aldo Houterman – In wij zijn ons lichaam laat filosoof Aldo Houterman zien hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken. Ik beweeg, dus ik ben. Houterman laat zien dat ons lichaam in staat is om te luisteren naar een situatie zonder dat we er bewust over nadenken. Aldo Houterman, Amsterdams docent filosofie en schrijver van het boek ‘Wij zijn ons lichaam’.

 

  • Jitske Kramer – Het onverwachte hanteren. Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden ‘in de regel’ niet van veranderen. Het onderverwachte hanteren en leiderschap tonen zijn in deze tijd nóg belangrijker. In het boek dat Jitske heeft geschreven ‘Werk heeft het gebouw verlaten’ wordt het hybride werken “nieuwe werken” vergeleken met andere culturen zoals de nomadencultuur. Door dit over verschillende generaties te trekken kunnen we een brug slaan naar het generatieleren. Jitske Kramer, Corporate antropoloog en zeer ervaren spreker.

 

  • Jolanda Keijsers – Het RIVM verzamelt sinds de Corona crisis data over hoe het de Nederlandse bevolking vergaat ten tijde van Corona, denk aan: thuiswerken; mentaal/emotioneel welzijn/ fysiek welzijn enzovoort: in hoeverre verandert gedrag? En hoe sluiten we daarbij aan met onze interventies? Het RIVM zoekt een platform om de resultaten van haar onderzoeken te delen met belanghebbende professionals. De Midzomerdag als opmaat om deze waardevolle data te delen.  Jolanda Keijsers, Gezondheidswetenschapper en epidemioloog, lid van de gedragsunit van het RIVM.
  • Annemieke Jansen, cardioloog in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Deze cardioloog met expertise op het gebied van voeding en gezondheid, zag in de spreekkamer hoe ongezonde gewoontes mensen ziek kunnen maken. Maar ze keek ook naar zichzelf: hoe gezond leefde ze zelf eigenlijk? Tussen denken en doen gaapt soms een enorme kloof! En ze keek verder: hoe komen we daar overheen? Dus schreef ze ‘Hart voor je lijf’: over fitter worden en zo ziektes voorkómen.

Voor wie

Deelnemers in opleiding bij de NSPOH, praktijkopleiders, keuzeonderwijs én als open inschrijving!

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisopleiding Stoppen met roken coach

Datum: 11 jan '21

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij graag als Stoppen met roken coach aan de slag? Volg dan de geaccrediteerde Basisopleiding Stoppen met roken coach. Deze opleiding bestaat uit 4 losse modules: Tabaksverslaving, Motiveren kun je leren, De kwetsbare roker en Grenzen en mogelijkheden als zorgprofessional. Daarnaast hoort er een praktijkgedeelte bij de opleiding. Hiervoor ga je een portfolio opbouwen in de praktijk. Met de basisopleiding op zak kun je jezelf inschrijven in het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ zodat je makkelijk gevonden wordt als coach.

Een deel van de onderwerpen in deze basisopleiding kwamen voorheen aan bod bij  “Stimedic basis” en bij “Stimedic intensief”.

Wat je leert

Verwerf kennis en vaardigheden om cliënten individueel te begeleiden

De opleiding bestaat uit vier bij- en nascholingsmodules die ook los van elkaar te volgen zijn. De opleiding is tevens incompany uit te voeren. De basisopleiding is in 2023 volledig herzien. Voorheen bestond de basisopleiding uit twee dagen. Door vernieuwing van het competentieprofiel van de Stoppen met Roken coach is de opleiding nu herzien en uitgebreid.
In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om cliënten individueel te begeleiden.

  • Dag 1: Tabaksverslaving

Dag 1 staat in het teken van tabaksverslaving. Hoe werkt deze verslaving en wat kun je er tegen doen? We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.
Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen.

  • Dag 2: Motiveren kun je leren

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende onderwijsdag. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

  • Dag 3: Kwetsbare roker (deel 1)

Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken.

  • Dag 3: Grenzen en mogelijkheden als zorgprofessional

In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.
Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?

  • Dag 4: Kwetsbare roker (deel 2)

Zie dag 3, Kwetsbare roker.

  • Dag 4: Afsluiting

Eindpresentaties.

Praktijkgedeelte

Onderdeel van de vernieuwde basisopleiding is het opbouwen van een portfolio in de praktijk onder begeleiding van een ervaren supervisor. Hiermee kunnen we toetsen of je met de richtlijnen kan werken, hoe het voeren van het intakegesprek en coachingsgesprek verloopt en hoe het staat met de kennis van onder andere tabaksverslaving.
Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verhoogd.

Aan het eind van deze basisopleiding:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen.
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan).
  • ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ben je bekend met de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met cliënten.
  • ben je bekend met de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ben je bekend met de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

Heb je één van deze modules al een keer gevolgd? Je kunt je ook los inschrijven voor de modules:

Na het volgen van deze basisopleiding kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt onder meer verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken. Maar ook voor professionals die nog niet werkzaam zijn in de zorg en willen starten als Stoppen met roken coach.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Inleiding medische advisering Wlz

Datum: 4 jan '21

In het kort

In 2015 is de AWBZ vervangen door een aantal nieuwe wetten. Wat is er precies veranderd? Met welke regelgeving moet je rekening houden? Kennis van de actuele wetgeving en de relevante jurisprudentie is cruciaal voor een juist sociaal-medisch advies. Wil jij je kennis bijspijkeren? Deze inleidende dag geeft je de hoofdlijnen van de WLZ en de rol van de medisch adviseur.

Wat je leert

Hoofdlijnen van Wlz en ZVW in de praktijk

Deze module wordt in verband met vragen vanuit de praktijk thans eenmalig in samenwerking met Trompetter & Partners georganiseerd.

In deze eendaagse module ligt de nadruk op hoofdlijnen van de Wet langdurige zorg (Wlz). Een aantal praktijkvoorbeeld wordt gebruikt voor een toelichting op de multidisciplinaire samenwerking bij medisch-sociaal advies aan de orde, inclusief de rol en de verantwoordelijkheid van alle betrokken partijen

NB: voor een meer verdiepende behandeling van deze onderwerpen verwijzen we naar de driedaagse module komend najaar:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Theo Trompetter, Trompetter & Partners.

Voor wie

(Basis-)artsen en sociaal-medisch adviseurs die in hun werk te maken hebben met sociaal medische advisering.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart 2021

Datum: 4 jan '21

In het kort

Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.

In 2021 is deze middag ook geldig als inhaalmiddag voor keurend artsen voor NOGEPA.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze  basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus  verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.

Per jaar worden in de blokken  de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.

Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.

De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.

Voor wie

Keuringsartsen voor de scheepvaart (ILT) en NOGEPA die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.

Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Minisymposium Transportgeneeskunde 2021

Datum: 4 jan '21

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je als arboprofessional in de transportsector of de offshore industrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de transportgeneeskunde

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart, offshore industrie en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Het thema gaat in 2021 over bewegingsziekten, tinnitus en gehoorverlies.

Indien je als keuringsarts voor de scheepvaart het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart in november. Het middagprogramma van mei wordt dan herhaald.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Keuringsartsen luchtvaart, het wegtransport, spoorwegvervoer en offshore industrie

Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport, spoorwegvervoer en offshore industrie volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.

Docenten

 

  • Leo van Setten ILT IG -team organisatie en kwaliteit medewerker
  • Wessel van Leeuwen, wetenschappelijk onderzoeker, Universiteit van Stockholm.
  • prof. dr. Jelte Bos, hoogleraar Vestibular motion and orientation perception,  TNO Soesterberg.
  • Albert van den Brink, medische adviseur, ILT.
  • Sven J. Daam, medisch adviseur, NOGEPA.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vijf sectoren in de transportsector en de offshore industrie (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer, offshore industrie of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Toelichting op prijs

De prijs is aangepast: het minisymposium wordt nu online georganiseerd. De prijs gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €150 (ochtend) of €75 (middag).
Voor keuringsartsen erkend en aangesloten via NOGEPA dienen dit bij inschrijving aan te geven.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Urologie en werk

Datum: 27 nov '20

In het kort

Wat zijn de meest voorkomende urologische ziektebeelden? En hoe kun je werknemers daarin begeleiden? Je leert het in deze module Urologie en werk.

Wat je leert

Vergroot je je actuele kennis over urologische ziektebeelden

Tijdens de module behandelen we causaal werkgerelateerde oorzaken van urologische ziektebeelden. Er wordt ingegaan op de arbeidsomstandigheden die urologische afwijkingen en ziektebeelden kunnen bevorderen. Wat zijn de behandelmogelijkheden van urologische ziektebeelden en de gevolgen voor werkzaamheden? En welke adviezen voor duurzame werkhervatting passen hierbij?  Je krijgt handvatten om werknemers met veel voorkomende urologische ziekten/aandoening te differentiëren en te begeleiden.

Tijdens de module wisselen we korte lezingen, demonstraties, casuïstiek en oefeningen af.

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing of als (keuze-)onderdeel in de medische  vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid.

Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Na afloop van deze eendaagse module Urologie en werk kun je:

  • werkgerelateerde urologische ziektebeelden signaleren en diagnosticeren.
  • de gevolgen van urologische afwijkingen benoemen.
  • risicofactoren op de werkplek signaleren die aanpassing noodzakelijk maken.
  • De belastbaarheid van een werknemer met urologische afwijkingen beoordelen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Joost van Beekum, uroloog in opleiding tot bedrijfsarts.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, artsen M+G, jeugdartsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Voorbereiding en vervolg op kwaliteitsvisitatie / EIF

Datum: 5 nov '20

In het kort

Evaluatie Individueel Functioneren (EIF) voor verzekeringsartsen is een verplicht onderdeel van de herregistratie. Hierdoor krijg je inzicht in je sterke en minder sterke punten van je professioneel functioneren. Het primaire doel is om op een structurele en transparante wijze de kwaliteit van werken te bevorderen.

Wil je als verzekeringsarts de kwaliteit van je dienstverlening en functioneren verder ontwikkelen? Volg dan deze module Voorbereiding en vervolg op kwaliteitsvisitatie / EIF.

Wat je leert

De leerstof wordt praktijkgericht en interactief behandeld met korte presentaties afgewisseld met oefeningen met praktijkvoorbeelden en casuïstiek. Je bereidt de bijeenkomst voor door vooraf onderdelen van de toetsinstrumenten uit de visitatie/EIF te gebruiken en uit te werken.

Je brengt dus je eigen functioneren in als onderwerp. Hiermee ga je in groepen aan de slag. Zo oefen je bijvoorbeeld hoe je de instrumenten voor EIF hanteert. Met het oog op de volgende periode van herregistratie oefen je ook met het opstellen van je verbeterpunten en ontwikkeltrajecten. Hoe formuleer je deze zo concreet en persoonlijk mogelijk?

Op deze wijze werk je aan een individueel plan waarmee je de kwaliteit van je functioneren verder kunt ontwikkelen. De uitwerking van de EIF (Evaluatie Individueel Functioneren) en het doorlopen van het visitatieproces leidt dan tot een persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Na afloop van deze module:

  • heb je geoefend met de instrumenten van visitatie/ EIF.
  • heb je geoefend om de uitkomsten van de hiervoor genoemde instrumenten in te zetten voor het ontwikkelen van eigen kwaliteit van werken.
  • kun je de uitkomsten hiervan beter verwerken in je portfolio en POP.
  • kun je je ontwikkeltrajecten beter formuleren op doel; inhoud en stappen.
  • ben je bekend met de uitvoering en eisen van visitatie/ evaluatie individueel functioneren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd Ger Kaldenberg, bedrijfsarts en Harrie Veneman, verzekeringsarts.

Voor wie

Voor geregistreerde verzekeringsartsen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Summer school arbeid en gezondheid 2021

Datum: 5 okt '20

In het kort

De NSPOH Summer schools arbeid en gezondheid zijn een begrip en elk jaar weer snel volgeboekt. Elk jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische en communicatieve onderwerpen? Wil jij accreditatie verwerven? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen driedaagse zomerschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.

Wat je leert

Praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze driedaagse module volgen als bij- en nascholing.

Het programma wordt jaarlijks vernieuwd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant.

Om je file-stress te besparen, begint het programma op de eerste dag wat later. Op de tweede dag staat meestal een (fiets)uitstapje gepland naar het Park De Hoge Veluwe. Je bezoekt dan tevens het museum Kröller-Möller. Dit middagonderdeel is facultatief en vrij om te besteden. Op de derde dag keer je huiswaarts, voldaan en vol inspiratie met een rugzak aan kennis.
Het onderwijs tijdens de Summer school arbeid en gezondheid is actief en intensief. Daarnaast biedt het programma ruimte om te netwerken en te ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.

Programma

De onderwerpen en de sprekers zijn verschillen per week. Bekijk hier de drie verschillende programma’s.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.
Deelnemers eerste Summer school Arbeid en Gezondheid 2019

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs en andere professionals in de occupational health

Toelatingseisen

Basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,4, een 8,6 en een 8,9.

Uitspraken van deelnemers aan eerdere summer schools:

“Uitstekende bij- en nascholingscursus!! Veel geleerd, prima cursusgroep, goede accommodatie. Kom volgend jaar graag weer!” aldus een deelnemer.

Caroline Strasser

Caroline Strasser

bedrijfsarts, Shell Health

“De Summer school arbeid en gezondheid verraste me. Er waren heel diverse en zeer interessante sprekers. Bovendien een leuke groep deelnemers (ook enkele AIOS bedrijfsgeneeskunde & verzekeringsgeneeskunde) en het was zeer goed georganiseerd op een top locatie: voor herhaling vatbaar!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Voorjaarsschool arbeid en gezondheid 2021

Datum: 2 okt '20

In het kort

De jaarlijks geactualiseerde Voorjaarschool arbeid & gezondheid is een begrip. Elk jaar is de module weer snel volgeboekt. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische onderwerpen en actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied? Wil jij accreditatie verwerven en je netwerk vernieuwen? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen tweedaagse voorjaarsschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.

Wat je leert

Praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs.

Het programma wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant. Meestal kiezen we twee of drie klinische onderwerpen, bijvoorbeeld een nieuwe richtlijn, een communicatief, relevant thema of actuele ontwikkelingen op het gebied van arbeidsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde. Na deze intensieve scholing ben je weer helemaal up-to-date en heb je een aantal vaardigheden kunnen oefenen, zoals het adequaat uitvoeren van lichamelijk onderzoek.

We behandelen de onderwerpen op een afwisselende en actieve manier. Daarbij staan interactie, training en kennisoverdracht centraal.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.

Toelatingseisen

Basisarts

Ervaringen

Al jarenlang wordt deze module zeer gewaardeerd. In 2019 kreeg deze Voorjaarsschool van de deelnemers het cijfer 8,8, in 2018 een 8,9 en in 2017 een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert een kamer voor jou. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.