030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Leer omgaan met belemmerende overtuigingen van de werkende

Datum: 21 jul '22

In het kort

Hoe kom je er als professional achter of iemand gemotiveerd is om terug te keren naar werk? Of iemand negatieve verwachtingen heeft van zijn of haar herstel? Of iemand catastroferende gedachten heeft? Dit en meer leer je tijdens deze module van een halve dag.

Wat je leert

Krijg grip op cognities en percepties

Soms lukt het je als professional niet om “de vinger op de zere plek te leggen” bij je patiënt of cliënt. Je vangt signalen op en gaat daarover in gesprek, maar je komt niet verder. In zo’n geval kan het waardevol zijn om te achterhalen of belemmerende overtuigingen van de patiënt, in dit geval de werkende, een rol spelen in het herstelproces en terugkeer naar werk. Maar hoe pak je dat aan? Hoe kun je informatie verkrijgen over zulke belemmerende overtuigingen (oftewel cognities en percepties)? Tijdens deze scholing ga je aan de slag met het betrekken van cognities en percepties van de werkende ten behoeve van je begeleiding en beoordeling.

Je leert alles over cognities en percepties die belangrijk zijn voor de werkparticipatie. Zo leer je wat persoonsgebonden factoren (cognities en percepties) zijn en hoe je informatie over deze factoren kunt verkrijgen.

Een paar voorbeelden van vraagstukken waar je mee aan de slag gaat:

  • Wat zijn belangrijke voorwaarden voor het voeren van een gesprek over cognities en percepties?
  • En hoe kun je cognities en percepties betrekken bij de begeleiding en beoordeling van de functionele mogelijkheden?

Tijdens de module gebruiken we verschillende interactieve werkvormen zoals samen bekijken en nabespreken van videofragmenten.

Na afloop van deze module:

  • heb je inzicht in belangrijke cognities en percepties van werkenden voor werkparticipatie.
  • weet je hoe je informatie over belemmerende of bevorderende percepties en cognities van een werkende kan verkrijgen.
  • kun je belemmerende of bevorderende percepties en cognities herkennen en uitvragen.
  • weet je welke voorwaarden van belang zijn bij het voeren van een gesprek over cognities en percepties.

Voor wie

Voor artsen in opleiding tot bedrijfs- of verzekeringsarts, sociaal medisch verpleegkundigen en andere professionals die begeleiding bieden aan de werkende of deze beoordelen.

Ben je verzekeringsarts in opleiding bij NSPOH en heb je dit onderwijs niet gevolgd binnen het curriculum? Dan kun je deze module aanvragen als zijnde keuzeonderwijs. Twijfel je hierover? Bespreek dit dan met je instituutsopleider.

Docent

Dr. Mariska de Wit, postdoctoraal onderzoeker, Department of Public and Occupational Health (POH), Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2024 waardeerden deelnemers deze module met een 9,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: begeleiding met Rationeel Emotieve Therapie

Datum: 30 mei '22

In het kort

Loop je als stoppen met roken coach tegen uitspraken aan bij je cliënten als: “Het lukt me nooit!” of “Als ik stop verander ik in een feeks, dat kan ik mijn familie niet aandoen”? Het zijn belemmerende hersenspinsels die ervoor zorgen dat stoppen met roken moeilijk wordt. In deze module leer je dit door middel van Rationeel Emotieve Therapie (RET) om te zetten in helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid.

Wat je leert

Help de stoppende roker met RET hinderende gedachten om te zetten in gevoelens van bekwaamheid

RET is een van de belangrijkste bouwstenen van de cognitieve gedragstherapie. Het is zeer effectief om de cliënt te helpen om blokkerende gedachten om te zetten in helpende zelfspraak. Dit leer je koppelen aan gevoelens van bekwaamheid. Daardoor voelen stoppers zich bevrijd en hoopvoller, wat er in resulteert dat ze succesvoller zijn in hun stoppogingen.

We stellen de opeenvolgende fasen van het stoppen met roken centraal en tijdens de workshop oefen je intensief met het doorbreken van negatieve gedachten.
Je oefent de methodiek eerst intensief voordat je hem toepast bij nagespeelde rookstoppers. Speciale aandacht wordt besteed aan het gedachten-uitdagend interviewen.

We bespreken de mogelijkheden van verankeren van positieve gevoelens (uit de Neuro-Linguistische Programmering en ACT) en passen het toe bij Stoppen met roken. We geven je het materiaal mee dat je hiervoor tijdens je begeleidingen zal kunnen gebruiken.

Je ontvangt een 15-daags oefenprogramma om in praktijk mee te starten.

De workshop wordt gevolgd door tweewekelijkse e-mails die je verder ondersteunen bij het in praktijk brengen van wat je leerde. Er is ook de mogelijkheid om vertrouwelijk met de andere deelnemers en de trainers te bloggen.

Na afloop van deze module kun je:

  • Uitleggen wat Rationeel Emotieve Therapie inhoudt.
  • Hinderende gedachten bij rookstoppers herkennen en scherp stellen.
  • Hinderende gedachten ombuigen in helpende zelfspraak.
  • Helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid helpen verankeren.
  • RET toepassen in stoppen met roken coaching.

Voor wie

Voor stoppen met roken coaches en professionals op het gebied van publieke gezondheid(sbevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren. Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.

Docenten

  • Linda de Boer-Hendriks – stoppen met roken professional en trainer.
  • Geert Haentjens – doctor in de psychologie, gedragstherapeut en trainer.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische obstructieve longziekten en werk

Datum: 5 mei '22

In het kort

Ruim 1,2 miljoen Nederlanders heeft een chronische longziekte, zoals COPD of astma. En daar komen Nederlanders met post-COVID syndroom nog bovenop.
Ben jij een medisch professional en wil jij leren hoe je mensen met post-COVID syndroom, astma en COPD het best kunt begeleiden? En wil je de NVAB richtlijn Astma en COPD leren gebruiken? Doe dan deze tweedaagse, geaccrediteerde module chronische obstructieve longziekten en werk.

Wat je leert

Leer hoe je mensen met post-COVID syndroom, astma en COPD het best begeleidt

Deze module reikt handvatten aan om werknemers met post-COVID syndroom, astma en COPD tijdig te herkennen en (beter) te begeleiden. Je leert hoe je de gegevens uit de brief van een longarts moet interpreteren om daarmee de belastbaarheid voor arbeid correct in te schatten. Je leert volgens richtlijnen (periodiek) medisch onderzoek, diagnostiek, preventie en interventie toe te passen. Ook krijg je globaal training in het geven van adviezen voor longrevalidatie en begeleiding bij re-integratie.

De volgende subonderwerpen komen aan bod:

  • Introductie beroepsgerelateerde longaandoeningen: Astma en COPD.
  • Spirometrie en longfunctietest.
  • Beoordeling belasting-belastbaarheid bij COPD/astma.
  • Werkgerelateerde astma en COPD in de praktijk.
  • Diagnostiek, interventies en re-integratie.
  • Longrevalidatie.
  • Long COVID (langdurige klachten na corona).
  • Energetische beperkingen en maximale fietstest.

Het onderwijsprogramma is praktisch ingericht, met onder andere

  • Handvatten vanuit de richtlijn Astma en COPD.
  • Workshoprondes aan de hand van de spirometer onder begeleiding van een longarts en longfunctie-analist.
  • Casuïstiekbesprekingen.

Na afloop van deze module kan je

  • De NVAB-richtlijn ‘Astma en COPD’ toepassen in je eigen praktijk.
  • Werkgerelateerde COPD en astma signaleren en diagnosticeren aan de hand van risicofactoren en risicogroepen.
  • Op basis van de uitkomsten van een longfunctietest de belastbaarheid van een werknemer met post-COVID syndroom, COPD en/of astma beoordelen.
  • Op basis van bovenstaande bepalen welke re-integratie in werk nodig of haalbaar is.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal geneeskundigen en medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding).

Docenten

  • Trudeke Möller is longarts en aios bedrijfsgeneeskunde. Haar expertise bestaat uit astma, COPD, slaapstoornissen en COVID-19.
  • Erik Stigter is forensisch arts, bedrijfsarts en medisch adviseur bij Inspectie SZW.  Ook is hij panellid van de ‘Regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten’.
  • Bram van den Borst is longarts in het Radboudumc. Hij houdt zich voornamelijk bezig met COPD- en astmazorg en longrevalidatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.

Eerdere deelnemers aan deze module waren enthousiast over het praktijkgerichte karakter van de module. Zij vonden het een ‘heel concrete en praktische module’.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

NSPOH winter- en zomercongres

Datum: 4 mrt '22

In het kort

In Nederland kennen we een diverse samenleving. Deze diversiteit brengt kansen en uitdagingen met zich mee, zo ook in het werkveld van de sociale geneeskunde. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we recht doen aan de uiteenlopende behoeften van cliënten, patiënten, collega’s, gemeenschappen, én die van onszelf?

Het NSPOH Wintercongres biedt een platform om kennis, ervaringen en inzichten te delen over diversiteit en wat dat betekent voor jou en jouw werk binnen sociale geneeskunde.

Programma

Het NSPOH Wintercongres is online, via Zoom, van 9.30 uur tot 16.30 uur. Klik op onderstaande afbeelding voor het volledige dagprogramma.

 

Naar een rookvrije generatie: nieuwe kansen en mogelijkheden?

Datum: 22 feb '22

In het kort

Gezamenlijk een rookvrije generatie creëren? Als public health professional werk je vast graag mee aan dit ambitieuze doel. Over de hele wereld wordt al succesvol beleid gevoerd om de jeugd zoveel mogelijk rookvrij op te laten groeien. Wil jij weten wat hierin werkt en ook nadenken over hoe jij met jouw organisatie het verschil kunt maken? Doe dan mee met deze unieke module op Wereld niet roken dag!

Wat je leert

Uitbreiding van rookvrije zones: Hoe beschermt dit kinderen en wat is er voor nodig om ze in Nederland in te voeren?

Op 31 mei is het Wereld niet roken dag. Kinderen hebben het recht om rookvrij op te groeien. In Nederland is daarom veel steun voor de Rookvrije Generatie. We weten uit onderzoek dat een rookvrije omgeving de gezondheid van kinderen kunnen verbeteren. Hierdoor worden minder kinderen te vroeg geboren of opgenomen in het ziekenhuis met astma of een longontsteking. Hoewel in Nederland op lokaal initiatief ziekenhuizen, schoolpleinen en speeltuinen rookvrij worden gemaakt, is hiervoor nog geen landelijk beleid. Ook mag op veel plekken nog steeds gerookt worden in de buurt van kinderen, zoals bijvoorbeeld in de auto, op terrassen, stranden en balkons. Wat kunnen we doen om meer rookvrije plekken te creëren om kinderen te beschermen?

In deze bijzondere eendaagse module leren we van landen waar plekken rookvrij zijn gemaakt, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Ierland waar roken is verboden in de auto als er kinderen bij zijn. Of in Kyoto in Japan, waar je in de binnenstad niet mag roken op straat. In hoeverre is dit ook in Nederland wenselijk en mogelijk? Hoe kunnen die rookvrije zones dan het beste worden ingevoerd en gehandhaafd? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen goed begrijpen waarom rookvrije plekken zo belangrijk zijn?

We presenteren en bediscussiëren recente onderzoeksresultaten over de invoering van rookvrije gebieden in Nederland en het buitenland om kinderen en volwassenen optimaal te kunnen beschermen en gezond te houden. Ook over hoe mensen in de samenleving denken over deze rookvrije plekken, en waarom dit ook in Nederland zou kunnen werken, of waarom juist niet.

Je gaat naar huis met concrete ideeën over hoe jij vanuit jouw rol en met jouw organisatie het verschil kunt maken op weg naar een rookvrije generatie.

Na afloop van deze module heb je:

  • kennis van hoe verschillende landen succesvol beleid voeren om meer plekken rookvrij te maken.
  • inzicht in wat in Nederland nog nodig is om meer rookvrij plekken te genereren.
  • ideeën gevormd over hoe jij met jouw organisatie kan werken aan een rookvrije generatie

Voor wie

Deze module is voor gezondheidsbevorderaars, public health professionals, beleidsmakers, gezondheidsfondsen, onderzoekers, bestuurders van bijvoorbeeld ziekenhuizen en scholen en andere professionals die zich bezig houden met beleid rondom stoppen met roken.

Docenten

  • Dr. Jasper Been – Erasmus MC.
  • Dr. Roel Lutkenhaus – New Momentum B.V.
  • Prof. dr. Brigit Toebes – Rijksuniversiteit Groningen.
  • Prof. dr. Martine Bouman – Centrum Media & Gezondheid.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Begeleiding bij vermoedens van spanningen binnen teamverband

Datum: 11 feb '22

In het kort

Je hebt het vast weleens meegemaakt, dat je spanning voelde bij collega’s waarmee je in een team samenwerkt. Dit kan één moment zijn geweest, maar het gebeurt ook dat spanningen aanhouden. Wanneer een team tot spanningen leidt en eigenlijk niet meer een team is, dan kan dit leiden tot zieke werknemers en zelfs langdurig verzuim.

Als bedrijfsarts, arboverpleegkundige of praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) kun je een belangrijke rol hebben bij het re-integratieproces van werknemers waarbij verzuim wordt veroorzaakt door spanningen binnen teamverband.

Wat je leert

Hoe herken signalen bij spanning binnen teamverband en hoe voorkom je uitval?

t begint bij vermoedens van spanningen binnen een team. Welke signalen zijn kenmerkend en hoe herken je of het individuele opvattingen en gevoelens zijn? Of dat er breder – binnen teamverband– iets speelt? Hoe ga je het gesprek aan met een medewerker waarbij je vermoedens hebt? Weten binnen welke grenzen je beweegt en welke stappen je kunt ondernemen helpt om spanningen aan de oppervlakte te krijgen. Je bent immers geen “teambuilder”. Wel is het je taak om de juiste begeleiding of adviezen te geven aan de werknemer en indien nodig er een leidinggevende bij te betrekken.

Tijdens deze module krijg je informatie over hoe verzuim door een slechte werksfeer ontstaat. Dat doen we middels interactieve werkvormen en oefeningen. Er wordt aandacht besteed aan de feiten en cijfers rondom uitval door spanningen binnen teamverband. Ook staan we stil bij de signalering van spanningen binnen teamverband en van een slechte werksfeer als oorzaak van uitval. Je leert binnen welk kader jij als arboprofessional beweegt. Je krijgt inzicht in hoe je verder kunt met de begeleiding van een patiënt en een werkgever als er sprake is of dreigt van uitval door spanningen in het team.

Na afloop van deze module

  • kun je de verschillende fases toelichten die je met een werknemer en leidinggevende kunt doorlopen bij vermoedens van spanningen binnen teamverband.
  • heb je geoefend met het herkennen en uitvragen van signalen die kenmerkend zijn bij spanningen binnen teamverband.
  • begrijp je welke verantwoordelijkheden wel en niet binnen de grenzen van je rol als professional liggen.
  • kun je, binnen de grenzen van je rol, begeleiding bieden aan zowel werknemer als leidinggevende bij vermoedens binnen teamverband.
  • weet je wie je kunt betrekken bij bevestiging van vermoedens van spanningen binnen teamverband.

Voor wie

Bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts. Verzekeringsartsen kunnen deze module ook volgen om meer kennis op te doen over het onderwerp an sich. De vertaalslag naar de praktijk dien je zelf te maken. Zoals de titel aangeeft wordt er tijdens dit onderwijs met name ingegaan op ‘het begeleiden van’ en niet ‘het beoordelen van’. Voor verzekeringsartsen die mensen met een WW-uitkering of mensen werkzaam vanuit een uitzendbureau begeleiden is deze module wel geschikt.

Docent

Jessica Hoek, communicatiespecialist, teamcoach, Co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar. Eigenaar van het bedrijf Base Coaching & Training.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nudging en framing

Datum: 1 feb '22

In het kort

We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?

Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).

Wat je leert

Nudging en framing: tactieken waarmee je een duwtje in de goede richting kunt geven

Nudging – ochtenddeel

Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.

Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een goed voorbeeld van nudging: De werknemers van deze organisatie krijgen een duwtje in de rug om met de trap naar boven te gaan. Wie de trap neemt, krijgt niet alleen meer lichaamsbeweging, maar raakt ook een paar extra calorieën kwijt.

Framing – Middagdeel

De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’

Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is de kracht van nudging?
  • Wat is de kracht van framing?
  • Hoe maak je adequaat gebruik van nudges?
  • Hoe kun je je boodschap communicatief effectief framen?

Na afloop van deze nieuwe module over nudging en framing kun je:

  • uitleggen wat de kracht is van nudging en framing.
  • de voorwaarden voor goed nudgen en framen beschrijven.
  • een situatie vanuit je werk analyseren en beschrijven hoe goed gebruik van zowel nudging als framing bijdraagt aan positieve gedragsverandering.

Voor wie

Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.

Toegangseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docent

Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met conflicten in de werksituatie

Datum: 3 dec '21

In het kort

Ben jij (aspirant-)bedrijfsarts? En wil je leren wat de rol van de bedrijfsarts is bij arbeidsconflicten? Tijdens deze tweedaagse module leer je alles wat je moet weten, begrijpen en kunnen toepassen van de NVAB richtlijn Arbeidsconflicten die in 2019 is gepubliceerd”

Wat je leert

Richtlijn Arbeidsconflicten en oefening driegesprek

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Vrijwel iedere bedrijfsarts krijgt in de uitoefening van zijn of haar praktijk te maken met conflicten in de werksituatie bij klantbedrijven. In toenemende mate worden ook bedrijfsartsen gedaagd binnen het tuchtrecht. Daarom is het belangrijk dat je de nieuwe richtlijn goed volgt.

Opvallend aan de richtlijn Arbeidsconflicten is de grote rol van de bedrijfsarts in het vroegtijdig signaleren van arbeidsconflicten. Deze module is daarom opgebouwd uit twee delen: je krijgt allereerst informatie over de richtlijn. Daarna oefen je met interventies. Dat doe je door een bewuste rolkeuze te maken, deze rol voor te bereiden en uit te voeren. We wisselen het hoorcollege af met interactieve werkvormen, zoals spellen en een oefenquiz. Ook kun je eigen casuïstiek inbrengen.

In de ochtend bespreken de verschillen en overeenkomsten tussen de richtlijn Arbeidsconflicten en de STECR-werkwijzer Arbeidsconflicten. Je leert welke verwachtingen er aan de bedrijfsarts worden gesteld en wat de rol van de bedrijfsarts is bij arbeidsconflicten.

Aan de hand van consulten bespreken we twee uitdagingen waar je als bedrijfsarts tegenaan kunt lopen. Als eerste leggen we je de vraag voor wanneer reacties en klachten overgaan in ziekte en arbeidsongeschiktheid. Daarna discussiëren we wanneer er sprake is van ziekte (en wanneer niet) en hoe je dat bepaalt.

In de middag krijg je een introductie in mediation. We bespreken wat de indicatoren zijn om tot een driegesprek te komen, hoe je dit gesprek voert en welke indicatoren voor jou van toepassing zijn. Je leert naar wie of wat je kunt verwijzen en hoe je zorg draagt voor optimale acceptatie (commitment) van jouw advies. Tijdens dit onderdeel oefen je actief jouw rol als bedrijfsarts bij arbeidsconflicten.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de laatste inzichten rondom de richtlijn Arbeidsconflicten.
  • weet je wat de verschillen zijn met de STECR-werkwijzer.
  • ben je bekend met de modellen van Scarf en Ofmaan Thomas-Kilmann.
  • heb je geoefend met selectiecriteria van de vroegtijdige mediation-rol.
  • weet je welke rol (meervoudig partijdig) jij als bedrijfsarts kunt spelen bij arbeidsconflicten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Jan Plevier en Frank Emmelot, beide jurist, mediator en opleider voor mediatoren, in samenwerking met Ger Kaldenberg, bedrijfsarts. Jan Plevier en Frank Emmelot zijn auteurs van het boek Conflictvaardig op het werk.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen en artsen in opleiding tot bedrijfsarts.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

PASC-klare antwoorden: begeleiding aan- en beoordeling van werkenden na een Covid-19 infectie

Datum: 23 nov '21

In het kort

Tijdens deze eendaagse module krijg je handvatten om het re-integratieproces van werkenden na een covid-19 infectie te begeleiden (als bedrijfsarts) en te beoordelen (als verzekeringsarts).

Wat je leert

Leer meer over de meest actuele ontwikkelingen rondom Covid-19

Covid-19, oftewel corona, is het virus dat ons allemaal sinds 2020 direct of indirect heeft bezig gehouden. Er komt steeds meer informatie beschikbaar, echter, het ‘aha’ moment ontbreekt nog. Als arts of zorgprofessional krijg je regelmatig cliënten in je spreekkamer die vanwege deze ziekte niet kunnen werken. Hoe ga je hiermee om en wat kun je wel/niet zeggen en doen? Hoe kan je deze persoon helpen, begeleiden of beoordelen?

Op basis van de huidige richtlijnen en aan de hand van casuïstiek leer je meer over het verloop van deze multisysteemaandoening en over wat het betekent voor jou én de cliënt in de spreekkamer. Welke interventies zijn effectief en wanneer zet je die in? Ga je na of ze wel zijn toegepast ten behoeve van het herstel? Is re-integratie een behandeldoel? Wie zijn kwetsbaar?

Aan bod komen de volgende onderwerpen:

  • Hoe bepaal je de energiebalans van een werkende met langdurige Covid-19 klachten?
  • Onderbehandeling en overbehandeling en hoe je vertaal je deze naar functioneren? Hierbij kijk je niet alleen naar de feiten die op basis van wetenschappelijke kennis in de leidraad zijn opgenomen, maar vooral naar de contextuele factoren.
  • Hoe kun je omgaan met de percepties en cognities van een client in het kader van Covid? En hoe matchen die met de – voor zover nu bekende – uitkomstmaten? Zijn die wel te matchen?

Dit zijn een aantal onderwerpen die in de nascholing aan bod komen en waar je het gesprek over aangaat met de docent én met elkaar.

Na afloop van deze module:

  • Kun je werken met de NVAB leidraad Aanhoudende klachten na Covid én Richtlijn Chronisch zieken en werk.
  • Heb je inzicht in het beloop van bepalende factoren (voor zover nu bekend) in het kader van deze multisysteemaandoening.
  • Kun je benoemen waar je op moet letten om te achterhalen welke re-integratiebelemmerende en bevorderende factoren een rol spelen (gele vlaggen).
  • Kun je uitleggen hoe je een gezondheidsprofiel opstelt op basis van alle gezondheidsdomeinen.
  • Kun je uitleggen hoe je een probleemoriëntatie op basis van het BioPsychoSociaal model maakt.
  • Kun je toelichten hoe je een interventieplan ten behoeve van een effect evaluatie van het al ingestelde herstel-bevorderende beleid opstelt, of over bijstelling daarvan adviseert.
  • Kun je toelichten welke adviezen passend kunnen zijn ter bevordering van energiemanagement voor mensen met aanhoudende klachten na Covid.

Docenten

  • Ernst Jurgens, MD, OHP, MSc, bedrijfsarts, medisch bioloog & NVAB bestuurder. Ernst Jurgens is betrokken bij het schrijven van de leidraad Herstel en re-integratie in het kielzog van COVID-19; Post Acute gevolgen van SARS Cov2 infectie (PASC).
  • Jim Faas is verzekeringsarts en jurist. Hij is werkzaam als zelfstandig verzekeringsarts onafhankelijke expertises. Daarnaast is hij als docent verbonden aan de NSPOH, SGBO, SSR en de NVMSR. Thema’s: Moreel Beraad, mediprudentie, tuchtrecht en bestuursrecht. Tot 2020 werkte hij bij het UWV als medisch adviseur directoraat Bezwaar en Beroep. In 2019 promoveerde hij op het proefschrift: ‘Bruggen bouwen over de kenniskloof: de inzet van medisch deskundigen in arbeidsongeschiktheidsgeschillen door de bestuursrechter’. Hij is lid-beroepsgenoot bij het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg en blogger bij Medisch Contact.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboprofessionals, zoals arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart

Datum: 29 okt '21

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je als arboprofessional in de scheepvaartindustrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de scheepvaartkeuring

Actuele thema’s in de scheepvaartkeuring

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de scheepvaartsector. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Het thema van 2024 gaat over onderwerpen binnen het loodswezen.

Deze inhaal sessie wordt online aangeboden

Indien je als keuringsarts voor de scheepvaart het minisymposium dit voorjaar hebt gevolgd, is deze inhaalsessie niet relevant.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen

ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Docenten

  • Leo van Setten, ILT IG-team organisatie- en kwaliteitsmedewerker.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit de scheepvaart. Ook huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vinden dit symposium relevant.

Toelatingseisen

Diploma basisarts, BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.