030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Training praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil je praktijkopleider van aios Sociale Geneeskunde worden? Dan is dit driedaags startprogramma een verplicht onderdeel om voor erkenning in aanmerking te komen. Het is tevens een uitgekiende voorbereiding voor je werk als praktijkopleider. Schrijf je in voor deze boeiende module en ga aan de slag met opgefriste kennis en aangescherpte vaardigheden!
Wat je leert –Didactische vaardigheden binnen het domein van sociale geneeskunde
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Wat je leert

In deze driedaagse module krijg je een algemeen overzicht van de opzet en inhoud van de medische vervolgopleiding Sociale Geneeskunde. Vervolgens maak je kennis met specifieke elementen, waaronder de CanMeds-competenties, het individueel ontwikkelingsplan, praktijkopdrachten, korte praktijkbeoordelingen en multi-source feedback. Ook het opleidingsbeleid, inclusief de organisatie van de praktijkopleiding, komen aan de orde. Tenslotte word je getraind in het geven van feedback en het begeleiden en toetsen van de voortgang.
Deze module is opgezet als een competentiegerichte training. Een kritische blik op hoe je als praktijkopleider functioneert is vereist. Je sluit de module af door een individueel ontwikkelingsplan op te stellen voor je functioneren als praktijkopleider.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • kun je omgaan met competentiegericht leren en opleiden.
  • heb je inzicht in de consequenties daarvan voor jouw functioneren als praktijkopleider.
  • ben je bekend met de juiste toetsinstrumenten die het leerproces van de aios faciliteren.
  • heb je geoefend met het voeren van effectieve gesprekken over begeleiding en voortgang.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Drs. N.J.Th. (Col), trainer Klotz, Schouten en Prevoo
  • Drs. F.G.A. (Felicia) Vizi, opleider/adviseur NSPOH
  • Mw. C.E.C. (Cecile) de Ruiter, arts M&G, instituutsopleider NSPOH
  • Drs. J.J. (Jelle Jan) de Schipper, opleider/adviseur NSPOH

Voor wie

Voor beoogde praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde, sociaalgeneeskundigen die als praktijkopleider van aios willen fungeren. Om erkenning als praktijkopleider te krijgen, dien je deze module met succes af te ronden.

Toelatingseisen

Je start deze module voordat de aios in opleiding gaat. Als je deze module nog niet afgerond hebt op zijn of haar startdatum van de opleiding, kun je een voorwaardelijke erkenning als praktijkopleider aanvragen bij de RGS. Je dient dan het certificaat binnen drie maanden na afloop van de training aan de RGS te overleggen. Hiermee wordt de voorwaardelijke erkenning omgezet in een definitieve erkenning als praktijkopleider.
Om praktijkopleider van aios Sociale geneeskunde te worden, dien je aan de volgende eisen te voldoen:

  • Je bent tenminste drie jaar geregistreerd als sociaalgeneeskundige in het desbetreffende specialisme.
  • Je bent werkzaam in één of meer voor het specialisme relevante functies.
  • De organisatie waar je werkt is een erkende opleidingsinstelling, of heeft een aanvraag daartoe ingediend.
  • Je bent tenminste zestien uur per week werkzaam binnen de opleidingsinstelling.
  • Je bent door de opleidingsinstelling, onder voorbehoud van erkenning aangewezen als praktijkopleider.
  • Je taken en bevoegdheden komen overeen met de taken en bevoegdheden, zoals die beschreven zijn in het opleidingsbeleid.
  • Je bent bereid als praktijkopleider te fungeren en aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen te voldoen.
  • Je hebt het startprogramma met succes afgerond.
  •  Je bent lid van de betreffende wetenschappelijke specialistenvereniging.

(Bron Kaderbesluit CSG: A.1.aa; C.2)

Ervaringen

In 2016  en in 2017 zou 100% , resp. 87% van de deelnemers deze module aanbevelen aan anderen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Ploegendienst: gezondheid en veiligheid

Datum: 9 aug '17

In het kort

Slapen overdag, werken ’s nachts. Onze biologische klok kan daardoor behoorlijk van slag raken, wat weer kan leiden tot klachten en gezondheidsrisico’s. Ben jij een arts of arboprofessional en wil je leren hoe je vroegtijdig problemen signaleert? Zodat je gedragsveranderingen of aanpassingen aan de werksituatie beter kunt aansturen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Slaapritmeproblemen door ploegendienst en mogelijke oplossingen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Arbeid op ongewone tijden doorbreekt het slaap-waakritme. Het lichaam moet zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Dat levert bij werk in ploegendienst vaak problemen en ongelukken op. Zodra mensen aan het nieuwe slaap-waakritme gewend zijn, is de nachtdienst weer afgelopen. Dan moet het slaap-waakritme opnieuw worden aangepast. Hierdoor kunnen chronische slaapproblemen ontstaan. Vaak leiden die tot gezondheidsrisico’s en –klachten. In deze module leer je meer over deze problematiek en vooral over een oplossingsgerichte aanpak.

In één dag leer je hoe je mensen en bedrijven vakkundig begeleidt bij het werken in ploegendienst. We starten met een (theoretische) beschrijving van natuurlijke en sociale ritmen bij mensen. Vervolgens komt de verstorende interferentie van ploegendienstarbeid aan bod. Je leert welke gevolgen dat heeft voor gezondheid, werk en veiligheid.

Daarna gaan we dieper in op gewenste gedragsaanpassingen in de thuissituatie en mogelijke aanpassingen in de werkomgeving. Hierbij besteden we uitgebreid aandacht aan het zogeheten Fatigue Risk Management Systems model. Ook bespreken we hoe een organisatie veiligheids- en gezondheidsrisico’s kan minimaliseren. Voorbeelden uit binnen- en buitenland passeren de revue.

We wisselen korte, heldere diapresentaties af met plenaire discussies. Casuïstiek wordt behandeld in kleinere groepen. Daarin komen de verschillende elementen van gezondheids- en veiligheidsaspecten aan de orde. Ter voorbereiding ontvang je een uitgebreide studiehandleiding.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in het belang van slaap-waakritme.
  • heb je kennis van de impact van werken in ploegendienst op gezondheid en veiligheid.
  • kun je problemen vroegtijdig onderkennen en heb je meer grip op de problematiek.
  • kun je gewenste gedragsverandering of nodige aanpassingen in de werksituatie beter aansturen.
  • heb je kennis van recente ontwikkelingen en nieuwe inzichten op het gebied van vermoeidheids- en gezondheidsmanagement.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door dr. A.P.J. (Alexander) van Eekelen. Hij promoveerde in 2004 als psychofysioloog aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift ‘Stress en Circadiane Ritmiek’.  Sinds 2010 is Alexander verbonden aan CIRCADIAN, een internationaal netwerk van full service adviesbureaus. Wereldwijd ondersteunt CIRCADIAN al 30 jaar 24/7 organisaties met onderzoek, rooster- en bezettingsvraagstukken, voorlichting en training, beleidsontwikkeling en software toepassingen.

Voor wie

Professionals die mensen in ploegendiensten begeleiden, zoals bedrijfsartsen, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten en andere arboprofessionals die werkzaam zijn voor bedrijven met nachtploegendiensten.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module: “Het goede, inhoudelijke verhaal moet volgend jaar blijven!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Je werkdruk de baas!

Datum: 9 aug '17

In het kort

De werkdruk is hoog. Er liggen 100 taken op je bord en je bent het overzicht kwijt. Als je nou gewoon even een paar avonden of weekenden extra werkt, dan heb je het wel weer op de rit. Toch?

Herken je dit? En streef je een betere balans tussen werk en privé na? Doe dan deze praktische time management module.

Wat je leert

Time management waardoor de werkdruk verlaagd wordt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Door de hoge werkdruk zijn agenda’s altijd volgepland. Vaak al weken van tevoren en zonder dat je er grip op hebt. Er moet van alles, maar de tijd lijkt ontoereikend om de werkzaamheden volgens planning af te ronden. Hierdoor dreigen belangrijke activiteiten steeds te worden doorgeschoven. Je komt niet verder dan het wegwerken van korte termijn vragen. Herken je dit? Dan biedt deze module uitkomst.

In twee ochtenden maak je uitgebreid kennis met het leren omgaan met (beschikbare) tijd. De focus is gericht op beheersbare werkdruk en verantwoorde keuzes. Je krijgt praktische tools waarmee je ontdekt dat je meer grip op je tijd krijgt, als je beter zicht hebt op wat je belangrijk vindt. Je leert dus doelgerichter werken, nee zeggen en bent tevredener over wat je bereikt.

Tijdens de module bespreken we plenair een aantal dilemma’s. Deze zullen herkenbaar zijn: vaak zijn dit de triggers die het gevoel van de hoge werkdruk veroorzaken. Na deze plenaire bespreking ga je zelf, individueel of in groepjes, aan de slag met een opdracht.

Deze opdracht is gestoeld op je eigen werkomgeving. Je maakt een analyse van de doelen die je nastreeft en hoe de tijdsfactor de haalbaarheid daarvan bepaalt. Je probeert zo effectief en efficiënt mogelijk je weg te vinden. Welke keuzes maak je? Wat is je eigen stijl? En welke factoren bevorderen of belemmeren een zinvolle tijdsindeling? De inbreng van eigen casuïstiek maakt deze training persoonlijk en effectief. De module wordt afgesloten met de formulering van jouw goede voornemens.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je uitleggen waarom je welke keuzes maakt in je werk.
  • kun je deze keuzes toepassen in je werk.
  • kun je uitleggen welke factoren je planning verstoren en hoe je dat kunt voorkomen.
  • kun je instrumenten hanteren om effectiever te werken, minder energie te verspillen en meer met jezelf in balans te zijn.

Docent

Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Goede locatie: goed bereikbaar en heerlijk verwend geworden”
  • “Deze workshop zet me weer aan het denken. In de drukte van de dagelijkse praktijk vergeet je nog wel eens waarom je voor deze functie en deze organisatie hebt gekozen. Terwijl die keuze voor een groot deel je plezier en je effectiviteit bepaalt!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Meten van werkvermogen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arboprofessional en wil je leren hoe je objectief de (rest-)capaciteiten van een werknemer meet? Zodat je adequaat de mogelijkheden en verwachtingen in kaart kunt brengen? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module en maak kennis met methodieken als FCE en de Work Ability Index (WAI).

Wat je leert

De FCE methode en de Work Ability Index

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze dag biedt een overzicht van de belangrijkste instrumenten en methoden om het werkvermogen van individuele werknemers objectief in kaart te brengen. We bespreken de FCE methode en de Work Ability Index (WAI). Je krijgt inzicht in de werking en de betekenis van de methodieken.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van korte inleidingen en een practicum, afgewisseld met gerichte opdrachten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je omgaan met objectiveerbare methodieken om het werkvermogen van individuele werknemers in kaart te brengen.
  • ken je de mogelijkheden en beperkingen van met name de FCE methodiek en de Work Ability Index.
  • kun je adviseren over inzet en gebruik van deze methodieken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door senior onderzoekers van het Coronel Instituut AMC/UvA en Erasmus Universiteit Rotterdam.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere arboprofessionals die objectiveerbare uitspraken willen doen over arbeidsmogelijkheden van werknemers.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hart en Werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Re-integratie van een werknemer met een ischemische hartziekte kan lastig zijn. Zeker als er onzekerheid is over de risicofactoren. Wil jij leren hoe je mensen na een hartincident op een verantwoorde manier begeleidt bij hun re-integratie? Wil je inzicht krijgen in de toepassing van de NVAB richtlijn over ischemische hartziekten? En wil je meer grip krijgen op het zelf inschatten van de belastbaarheid als secundaire preventie? Doe dan deze module.

Wat je leert

Verantwoorde begeleiding bij re-integratie na een hartincident

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze eendaagse module start met het opfrissen van kennis over cardiologische begrippen. Dat doen we aan de hand van de richtlijn voor ischemische hartziekten van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB). Die biedt handvatten voor een objectieve beoordeling over belastbaarheid en re-integratie. Een objectieve beoordeling is belangrijk, want re-integratie van werknemers met een ischemische hartziekte kan lastig zijn. Zeker als er onzekerheid is over de risicofactoren.
In het tweede deel van de module richten we ons op de beoordeling van de balans tussen het werkbelang en het hartbelang. Op een systematische wijze worden de risico’s van belasting en de grenzen van belastbaarheid besproken. Zowel fysieke factoren als psychologische aspecten komen hierbij aan bod. Deze dag zal je grip op re-integratie en secundaire preventie versterken.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve lezingen, casusbesprekingen en discussie. Je kunt bovendien eigen praktijksituaties inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • is je kennis over (ischemische) hartziekten opgefrist.
  • ken je de relatie tussen hartziekten en werk en allerlei factoren die daarbij een rol spelen.
  • heb je inzicht in verschillende vormen van secundaire preventie, zodat je een verantwoord re-integratieproces na een hartincident kunt begeleiden.
  • ken je de richtlijn over ischemische hartaandoeningen van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB).
  • kun je omgaan met de nieuwe multidisciplinaire richtlijn Hartrevalidatie, en kun je die als leidraad gebruiken bij het vinden van de juiste balans tussen werk en hart.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • J.L. (Jaap) van Dijk, bedrijfsarts / klinisch arbeidsgeneeskundige en consulent hart-en vaatziekten bij het Instituut voor Klinische Arbeidsgeneeskunde (IKA- NED).
  • Sander Rodrigo, cardioloog, Basalt revalidatie centrum.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding) die werknemers met een hartziekte begeleiden.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Moeilijke mensen, lastige situaties

Datum: 9 aug '17

Van tegenwerken naar samenwerken!

In het kort

Moeilijk mens of moeizame communicatie? Communicatiestoornis of persoonlijkheidsstoornis? Kom jij in je werk wel eens ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’ tegen? En wil je leren hoe je efficiënt met hen kunt omgaan? Doe dan deze praktische, tweedaagse module.

Wat je leert

Over persoonlijkheidsstoornissen en beïnvloedingsmogelijkheden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Iedereen heeft op het werk wel eens te maken met ‘moeilijke mensen’, maar niet iedereen vindt dezelfde mensen ‘moeilijk’. Wat maakt iemand eigenlijk een moeilijk mens? Is er sprake van een communicatiestoornis tussen jou en je cliënt? Wat kun je dan doen om het contact te verbeteren? Of zit ‘m het probleem in de persoonlijkheidsstructuur van de cliënt? En hoe gaat je dan op professionele manier met hem of haar om?
Deze tweedaagse module gaat in op bovenstaande vragen. Je leert omgaan met ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’. Ook ga je aan de slag met interactionele en therapeutische beïnvloedingsmogelijkheden.

Interactieve presentaties worden afgewisseld met casuïstiekbesprekingen en praktische oefeningen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je meer inzicht in de interactie tussen jezelf en de cliënt.
  • kun je verschillende soorten persoonlijkheidsstoornissen uit de DSM-5 onderscheiden.
  • kun je je eigen gevoelens meer inzetten bij diagnostiek en management van het gesprek.
  • kun je gedrag dat je als lastig ervaart beter hanteren en leiden naar samenwerking.
  • kun je je beter op je gemak voelen met moeilijk gedrag.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Barend van Tussenbroek, klinisch psycholoog, psychotherapeut en werkzaam bij PPF Centrum Voor Hoog OntwikkelingsPotentieel.

Voor wie

Artsen M&G, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, A&O deskundigen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die werkzaam zijn in de public of occupational health.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 7 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,2.

Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Ik kom graag nog eens terug voor een cursus. Een gedreven docent, heel prettig. Had oor/oog voor ons allen. Wist in korte tijd een veilige sfeer te creëren waarin we cases konden oefenen. Jammer dat het maar twee dagen waren!”
  • “Het enthousiasme van de docent en zijn kennis had een positieve invloed op de cursus.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Bij deze module kan gemist onderwijs niet worden ingehaald.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoofdpijn en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoofdpijn is een grote oorzaak voor verzuim. Maar welke vormen zijn er? Wat klopt er van de aanname dat spanningshoofdpijn een psychische oorzaak heeft? En wat is er te doen aan clusterhoofdpijn, migraine en aangezichtspijn? Deze module is zeer geschikt voor bedrijfs- en verzekeringsartsen die meer willen leren over hoofdpijnvormen en de invloed ervan op werk.

Wat je leert

Soorten hoofdpijn en behandelingsmogelijkheden

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

Onder de noemer ‘hoofdpijn’ vallen verschillende kwalen. Migraine en spanningshoofdpijn zijn vrij bekend. Maar er is vaak sprake van onder-diagnostiek. Bovendien worden er psychische oorzaken aangewezen zonder dat daar bewijs voor is. Clusterhoofdpijn of aangezichtspijn kunnen aanleiding zijn voor zeer regelmatig verzuim. Maar is dat verzuim en de kwaliteit van leven te verbeteren met de bestaande behandelingen? En hoe zit het met medicijnafhankelijke hoofdpijn? Er valt veel te vertellen, maar twee zaken staan als een paal boven water:

  • Hoofdpijn is frequent de oorzaak van verzuim.
  • Een adequate aanpak kan veel verzuim voorkomen.

Deze problematiek is het centrale thema waarover je tijdens de dag met deskundigen en collega’s van gedachten kunt wisselen. We starten met een interactief hoorcollege. Daarin bespreken we de huidige inzichten met betrekking tot diagnose en behandeling van verschillende soorten hoofdpijn. Daarna volgt er een verdiepingsslag: we bespreken casus over ‘arbeid en verzuim’. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de vele soorten hoofdpijn en de bijbehorende karakteristieken.
  • kun je (beter) onderscheid maken tussen de verschillende varianten.
  • heb je meer inzicht in behandelmogelijkheden.
  • begrijp je beter wat de invloed van hoofdpijn kan zijn op arbeid en verzuim.
  • heb je de handvatten om je begeleidingsrepertoire te verrijken en meer grip te krijgen op verzuim.

Docenten

  • Willem Oerlemans is neuroloog en werkzaam bij DC Klinieken. Zijn specialisme is hoofdpijn en andere pijnsyndromen en functionele neurologische stoornissen.
  • Alex Schonewille is loopbaan- en re-integratiecoach en eigenaar van Kopwerk. Hij begeleidt op dagelijkse basis cliënten met ernstige hoofdpijn bij het vinden of het behouden van werk.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding), huisartsen en medisch adviseurs die adviseren over hoofdpijn en werk. Tevens is de module toegankelijk voor arboverpleegkundigen en praktijk ondersteuners bedrijfsarts, mits zij minimaal hbo geschoold zijn. Een deel van de scholing ligt de focus op medicatie en behandeling. De vertaalslag naar de praktijk dien je zelf te maken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Klinische stage bedrijfsarts & consulent oncologie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Nu de behandelmogelijkheden verbeteren, keren meer (ex-)kankerpatiënten terug op de werkvloer. Maar hun begeleiding vereist maatwerk. Als bedrijfsarts consulent oncologie (BACO) of klinisch arbeidsgeneeskundige bied je begeleiding bij revalidering en re-integratie van (ex)kankerpatiënten. Heb je de module Bedrijfsarts & consulent oncologie afgerond en wil je je kwalificeren als specialist in dit vakgebied? Doe dan deze klinische stage.

Wat je leert

Zelfstandig werken als bedrijfsarts & consulent oncologie

Deze module is het vervolg op de vijfdaagse module Bedrijfsarts & consulent oncologie. Samen vormen ze een basistraining, waarna je gekwalificeerd bent als bedrijfsarts consulent oncologie. Na dit traject kun je je ook vestigen in een oncologisch centrum of ziekenhuis.

Dit tweede deel van de basistraining bestaat uit een klinische praktijkstage van minimaal tien dagdelen, verdeeld over maximaal 6 maanden. Het doen van deze praktijkstage vereist een forse inspanning, een ondernemende geest en grote (eigen) tijdinvestering.

Je regelt zelf je stageplek- en plaats. Er zijn geen bijeenkomsten bij de NSPOH.

De stage vindt plaats in een poliklinische setting, waar je participeert in het multidisciplinaire oncologische team. Vooraf maak je een stageplan. Tijdens je klinische praktijkstage houd je spreekuren en geef je adviezen. Na afloop van de stage lever je een stageverslag in. Die is ondertekend met een verklaring door het ziekenhuis of oncologisch centrum.

Na een positieve stagebeoordeling ontvang je het certificaat ‘Bedrijfsarts & consulent oncologie’. Je kunt dit zelf opnemen in je dossier. Bijvoorbeeld als extra aantekening bij je herregistratie als bedrijfsarts, als een persoonlijke kwalificatie, of als deskundigheid. De Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten doet dit niet, want momenteel bestaat er (nog) geen erkenning met apart register voor de BACO of van het specialisme klinische arbeidsgeneeskundige.

Na afloop van de klinische stage:

  • heb je ervaring opgedaan als zelfstandig bedrijfsarts consulent oncologie in opleiding.
  • heb je spreekuren gehouden en adviezen gegeven vanuit een klinische setting en in samenwerking met een multidisciplinair oncologisch team.
  • heb je kennis, zelfvertrouwen en expertise ontwikkeld in het adviseren en begeleiden van (ex)kankerpatiënten bij revalidatie en re-integratie.

Docenten

Voor ondersteuning bij je stage kun je een beroep doen op de ervaren bedrijfsartsconsulenten die zich hebben verenigd als Platform binnen de Nederlandse Vereniging van Klinische Arbeidsgeneeskunde NVKA.

Voor wie

Deze klinische praktijkstage is bedoeld voor gemotiveerde, geregistreerde en ervaren bedrijfsartsen, die zich nader willen verdiepen in de klinische arbeidsgeneeskunde oncologie.

Toelatingseisen

  • Je bent geregistreerd als bedrijfsarts.
  • Je kunt het certificaat van de vijfdaagse module Bedrijfsarts & consulent oncologie overleggen.
  • Je hebt een goedgekeurd stageplan voor het zelfstandig realiseren van een poliklinische stage voor minimaal tien dagdelen in een ziekenhuis of oncologisch centrum.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Persoonlijke ontwikkeling via MBTI

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als zorgprofessional werk je veel met mensen. Dan is het heel prettig als je inzicht hebt in jouw communicatiestijl en die van anderen. Zoek je een opleiding persoonlijke ontwikkeling? En wil je leren hoe je de samenwerking en communicatie met cliënten en collega’s kunt verbeteren? Doe dan deze tweedaagse module ‘Persoonlijke ontwikkeling met de MBTI als uitgangspunt’.

Wat je leert

Zelfkennis en handvatten voor een betere communicatie met cliënt en collega

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Deze manier van kijken is gebaseerd op  de karaktertypologieën volgens Jung. De Indicator beoordeelt niet maar ordent je voorkeursstijl en geeft een richting voor je vanzelfsprekende kwaliteiten en valkuilen. Het geeft inzicht in jezelf en geeft mensen de ruimte hun onderlinge verschillen beter te begrijpen.

De MBTI wordt ook veel gebruikt in teambuilding-sessies om te snappen hoe het komt dat samenwerken soms zo lastig is. Artsen en arboprofessionals kunnen de methodiek toepassen bij teamtrainingen, persoonlijke ontwikkeltrajecten en in cliëntcontacten. Meer dan 50 jaar onderzoek en ontwikkeling hebben de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument aangetoond.
Tijdens deze tweedaagse module leer je de methodiek kennen en op de juiste manier toe te passen. Je vult de MBTI-vragenlijst in, dit is de indicator. De uitkomst van het vragenformulier is de start van het onderzoek. Zo krijg je inzicht in jouw persoonlijke kwaliteiten en valkuilen. Dat maakt functioneren als professional in de zorg gemakkelijker. Je leert tevens een inschatting te maken van de voorkeursstijlen van anderen.
Daarnaast leer je hoe onvoldoende zelfkennis en onvoldoende begrip voor anderen kan leiden tot conflicten en communicatieverwarring. Je krijgt handvatten aangereikt om jouw kwaliteiten te profileren en je eigen stijl te ontwikkelen voor effectieve communicatie. In feite is dit dus een persoonlijke effectiviteit training.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je inzicht in jouw persoonlijke voorkeursgedrag.
  • weet je hoe dit effect heeft op jouw communicatie met anderen.
  • heb je geoefend met het interpreteren van verschillende karaktertypen en het formuleren van bijpassende communicatiestijlen.
  • heb je praktische handvatten voor effectieve communicatie binnen je team en in cliëntcontacten.
  • heb je je persoonlijke communicatiestijl verder ontwikkeld.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Kathinka Fortuin, facilitator in organisatie- en persoonlijke ontwikkeling en sinds 1989 oprichter/ eigenaar van Bureau Liedeweijde. In haar achtergrond vind je zowel bedrijfskunde als een kunstopleiding. De afgelopen 15 jaar is zij o.a. geschoold in systemisch werk, zowel voor individuen als voor organisaties.

Voor wie

Artsen in de public health en Arbeid & Gezondheid en arboprofessionals die een opleiding persoonlijke ontwikkeling zoeken, (meer) zelfkennis nastreven of hun contactuele vermogen willen verbeteren.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Het zou een verplichte module in de opleiding arts M&G moeten worden, zó leerzaam is het!”
  • “Kathinka is erg enthousiast en bevlogen. Ze heeft heel goed door wat de deelnemers nodig hebben, waar ze moet doorvragen en waar ze iemand even in stilte iets moet laten ontdekken. De voorbeelden uit de praktijk werken ook heel erg goed”.

Uitspraken via Twitter:

  • “Leuke manier om naar je eigen voorkeurs-gedragrepertoire te kijken en dat van anderen te herkennen. Verhelderend en confronterend.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arts en wil je kennismaken met de principes van rationeel-emotieve training (RET) en Mindfulness? Volg dan deze tweedaagse module en ontdek het effect van deze vormen van gedragstherapie.

Wat je leert

Visie, mogelijkheden en effect van de RET en mindfulness

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Rationeel-emotieve therapie (RET) en mindfulness hebben hun oorsprong in de cognitief-gedragstherapeutische traditie. Het uitgangspunt van RET is dat gedachten het gevoel beïnvloeden. Soms zijn dat irrationele gedachten, die problematische gevoelens opwekken. RET voorziet in een techniek om zulke irrationele gevoelens uit te dagen en om te vormen. Mindfulness traint mensen om hun gedachten en gevoelens te zien als beleving van de werkelijkheid en niet als de werkelijkheid zelf. Hierdoor maakt vermijding plaats voor acceptatie en grotere psychische flexibiliteit.

Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met beide interventietechnieken. De RET methode oefen je op elkaar. Daarbij ervaar je zelf de invloed van deze interventie. De beginselen en werking van de mindfulness methode krijg je aangeboden in de vorm van presentaties en praktische oefeningen.

We wisselen interactief college, discussie en oefeningen met elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de visie en mogelijkheden van RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventies
  • heb je inzicht in het effect van deze interventies.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Frank van Zwieten, Psycholoog NIP, opleider/adviseur NSPOH.
  • Lot Heijke, mindfulness-trainer, opleider Hogeschool Utrecht bij de opleiding tot mindfulness trainer, bestuurslid van de beroepsvereniging voor mindfulness-trainers VMBN.

Voor wie

Artsen Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die emotioneel lijden bij hun cliënten willen verminderen.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.