030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

EMDR in de sociaal geneeskundige praktijk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een relatief nieuwe therapie. Momenteel is EMDR de eerste keuze voor behandeling van psychotrauma. Ongeveer 95% van de Nederlandse psychologen die volgens evidence-based richtlijnen werkt, past de therapie toe. Werk jij als arts en wil je meer leren over EMDR in de sociaal geneeskundige praktijk? Doe dan deze module.

Wat je leert

Ontdekkingsreis naar de mogelijke toepassingen van EMDR

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is ontwikkeld om traumatische gebeurtenissen te verwerken. Inmiddels is er steeds meer wetenschappelijke ondersteuning dat EMDR ingezet kan worden bij andere problemen of klachten. Bijvoorbeeld bij angststoornissen, chronische pijn en bij behandeling van niet goed verwerkte, schokkende gebeurtenissen in het verleden.

Tijdens deze module nemen we je mee op ontdekkingsreis naar de ins en outs van EMDR. We kijken naar het ontstaan en de ontwikkeling ervan. We bespreken recent wetenschappelijk onderzoek naar de werkingsmechanismen en we verdiepen ons in de verschillende toepassingsgebieden.

Aan de hand van een video wordt de methode gedemonstreerd. Als het mogelijk is, geven we ter plekke een demonstratie van een korte sessie. Gezamenlijk speuren we naar mogelijke toepassingen in de sociaal geneeskundige praktijk.
Tijdens de module wisselen we interactieve colleges en discussies met elkaar af.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met het ontstaan, de ontwikkeling en het principe van de EMDR methode.
  • ben je op de hoogte van de recente ontwikkelingen en nieuwste wetenschappelijke inzichten.
  • kun je inschatten in welke gevallen EMDR een mogelijke interventie kan bieden.

Docent

Barend van Tussenbroek.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen en artsen Maatschappij & Gezondheid.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6. Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Het onderdeel was zéér nuttig in het kader van schatten van de belastbaarheid van een cliënt en het geven van goede behandeladviezen; topdocent!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kennismaken met evidence based practice

Datum: 9 aug '17

In het kort

Evidence Based Practice (EBP) is een gestructureerd zoekproces om het beste antwoord te vinden op een vraag uit de medische praktijk. Wil je leren waar je kunt zoeken naar wetenschappelijke onderbouwde informatie binnen het domein arbeid en gezondheid? Wil je inzicht krijgen in de werking van PubMed en ander zoekmachines? Doe dan deze Introductie in Evidence Based Practice.

Wat je leert

Vragen stellen, informatie zoeken en beoordelen

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de Master of Public Health. Je kunt hem ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ga je in tweetallen en onder deskundige begeleiding aan de slag. Je formuleert onderzoeksvragen uit de eigen praktijk en leert omgaan met de databases van de wetenschappelijke literatuur. Vervolgens ga je gericht zoeken naar het antwoord en leer je hoe je het gevonden resultaat kunt uitbreiden of inperken. Tot slot leer je het zoekresultaat beoordelen op relevantie en kwaliteit.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de filosofie en werkwijze Evidence Based Practice (EBP).
  • kun je de gereedschappen van het Evidence Based Practice gebruiken.
  • ben je bekend met de belangrijkste (medische) informatiebronnen en zoekmethoden.
  • weet je hoe je onderzoekbare vragen formuleert en gericht naar antwoorden zoekt.
  • heb je handvatten voor het beoordelen van het zoekresultaat.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs F. van Zwieten, opleider/adviseur NSPOH

Voor wie

Geregistreerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, medisch adviseurs, artsen uit de publieke gezondheidszorg, A&O deskundigen, A&O psychologen, arbeidshygiënisten en andere arboprofessionals die EBP willen toepassen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Werken met ADHD

Datum: 9 aug '17

In het kort

ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze dag maak je kennis met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) bij volwassenen. Deze aandoening zorgt voor hyperactiviteit en een gebrekkig concentratievermogen. Bij kinderen én bij volwassenen.

Je leert hoe de aandoening wordt gediagnosticeerd en welke medicatie een rol speelt bij de behandeling. We bespreken wat de (on)mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt. Welk werk past bij jouw cliënten? Hoe kan hun functioneren eventueel worden verbeterd? Hierbij leer je hoe je werkgever én werknemer optimaal adviseert en begeleidt.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van een interactief college met discussies en uitwisseling van ervaringen. Als deelnemer kun je ook casussen en ervaringen uit je eigen praktijk inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de meest recente ontwikkelingen op het gebied van diagnostiek en behandeling van ADHD bij volwassenen.
  • ken je de mogelijkheden en beperkingen voor werk.
  • heb je tips ontvangen voor het re-integratie-traject van volwassenen met ADHD.

Docenten

Marjolein Tanke is al 17 jaar werkzaam in de specialistische Gezondheidszorg als psycholoog. Na haar studies aan de Universiteit van Utrecht en de Erasmus Universiteit, behaalde ze de titel ‘’Master of science’’. Haar specialisme is ADHD bij volwassenen, maar naast ADHD heeft ze ook ervaring met andere, veel voorkomende klachten zoals angst, burn-out, depressie en relatieproblematiek. Daarnaast is ze de afgelopen 7 jaar, naast haar werk als psycholoog, bezig geweest met de ontwikkeling van de zorg-app Superbrains; speciaal ontwikkeld voor mensen met ADHD of ADD. Deze app zet ze zelf ook in de praktijk in. Naast haar werk als psycholoog is ze ook bestuurslid van het ADHD Netwerk en docent o.a. bij PsyQ en bij ADHD Powerbank, een internationaal netwerk voor professionals ADHD.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, jeugdartsen, A&O-deskundigen en andere arbodienstverleners of re-integratieprofessionals die mensen met ADHD begeleiden.

Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Top! ‘Live’ demonstratie van snel denken en praten. Heerlijk!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductie Arbowet en verzuimbegeleiding

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werknemers hebben recht op een veilige en gezonde werkplek. Dit recht is verankerd in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Deze wet dient als leidraad bij de begeleiding van werknemers en werkgevers in geval van arbeidsongeschiktheid en verzuim. Ben je een startende zorgprofessional en wil je meer kennis en ervaring opdoen met verzuimbegeleiding, arbowetgeving en keuringen? Doe dan de Introductie Arbowet en verzuimbegeleiding.

Wat je leert

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Deze driedaagse module behandelt de basisuitgangspunten en relevante wetsartikelen uit de Arbowet. Daarbij richten we ons op ziekte en arbeidsongeschiktheid. In drie dagen raak je bekend met specifieke aspecten waarmee je als arboprofessional te maken hebt. Bijvoorbeeld de wet- en regelgeving rondom een spreekuur, keuringen en (periodiek) medische onderzoek.
De module is gemakkelijk toegankelijk voor een startende professional. Je volgt het onderwijs na werktijd en wat je leert is direct toepasbaar in de praktijk. Als je wilt, kun je je eigen casus en ervaring inbrengen.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de arbowetgeving en het publieke stelsel Sociale Zekerheid.
  • heb je inzicht in dienstverlenende taken van een bedrijfsarts op dit werkterrein.
  • ken je de basisbeginselen van sociaal-medische begeleiding en Arbokeuringen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Ineke van Werven, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH
  • Ger Kaldenberg, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH

Voor wie

Startende professionals (bijvoorbeeld basisartsen) die werken op het gebied van verzuimbegeleiding en/of de Arbowetgeving. De organisatie waar zij werken heeft niet de verplichting officieel erkend te zijn als arbodienst.

Toelatingseisen

Diploma basisarts

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Opfrissen NVAB richtlijn psychische problemen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Ben jij bedrijfs- of verzekeringsarts en wil je je kennis van de NVAB Richtlijn psychische problemen opfrissen, zodat je patiënt en leidinggevende optimaal kunt begeleiden naar werkhervatting? Doe dan deze tweedaagse module en spijker je kennis over de activerende benadering bij.

Wat je leert

De activerende benadering

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module fris je je kennis op rond de systematiek van de NVAB Richtlijn psychische problemen. Je actualiseert je kennis over de activerende benadering. Deze aanpak werkt versterkend op het probleemoplossend vermogen van zowel de patiënt/werknemer als van de leidinggevende/werkgever. De aanpak geeft bovendien een gunstige prognose voor werkhervatting. Naast de activerende benadering bespreken we ook uitgebreid de indicaties voor overleg met andere medische en niet-medische disciplines.
In deze module is veel ruimte voor eigen casuïstiek en het bespreken van problemen die je in de praktijk ondervindt. Korte, interactieve presentaties worden afgewisseld met discussies en praktische oefeningen in kleine groepen. Tussen de eerste en tweede dag voer je een huiswerkopdracht uit waarbij je een onderwerp uit je eigen praktijk uitdiept.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • is je kennis van de NVAB Richtlijn psychische problemen opgefrist.
  • weet je weer hoe je het herstelproces optimaal begeleidt en systematisch evalueert.
  • weet je weer hoe je stagnaties herkent en eenvoudige, cognitief-gedragsmatige eerstelijns interventies toepast.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Frank van Zwieten, psycholoog, opleider/adviseur NSPOH
  • Ger Kaldenberg, bedrijfsarts, opleider/adviseur NSPOH en visitator NVAB

Voor wie

Verzekeringsartsen en bedrijfsartsen die mensen met psychische problemen begeleiden.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraak van een deelnemer:
“Zat goed in elkaar en was aansprekend. De docent bracht overtuigend dat je deze richtlijn consequent moet toepassen en niet te passief moet zijn. … Kortom de opleiders hebben me weer wat scherper gemaakt. Dat voelt goed.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Interculturele communicatie bij verzuim en re-integratie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Onze multiculturele samenleving vraagt om interculturele competenties, ook van jou. Wil je als arts beter zicht krijgen op de klachten van arbeidsongeschikte werknemers met een andere culturele achtergrond? Wil je weten welke factoren de communicatie beïnvloeden en wat de gevolgen daarvan zijn? Doe dan deze praktische module.

Wat je leert

Verbeter je interculturele competenties

De module is een onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde en aanbevelenswaardig voor deelnemers aan de medische vervolgopleiding Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt deze module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze dag bespreken we ziekte, gezondheid en ziektebeleving in een culturele context. Verschillen en overeenkomsten komen aan bod, evenals het effect van de migratiegeschiedenis. Je krijgt inzicht in de invloed van laaggeletterdheid, laaggeschooldheid en gezondheidsvaardigheden. Daarnaast leer je welke factoren communicatie en interactieprocessen beïnvloeden. Tot slot krijg je praktische tips en technieken aangereikt. Zo kun je beter omgaan met interculturele verschillen.

In korte presentaties, discussies, casusbesprekingen, opdrachten en rollenspellen verken je je interculturele communicatiekennis en -vaardigheden. Samen discussiëren we over ervaringen en praktijkgevallen. Ook krijg je professionele feedback van de docent.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je meer inzicht in de cultuurafhankelijke factoren die invloed hebben op de beleving van ziekte en gezondheid.
  • heb je meer inzicht in de manier waarop mensen daarover kunnen of willen praten.
  • heb je handvatten om cliënten met een andere culturele achtergrond beter te begrijpen en beter met ze te communiceren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de heer Kaveh Bouteh, senior adviseur en trainer bij Pharos. Dit landelijke kennis- en adviescentrum richt zicht op kwaliteit, effectiviteit en toegankelijkheid van gezondheidszorg. Zij richten zich op migranten, vluchtelingen en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (in opleiding of geregistreerd).

Toelatingseisen

Diploma basisarts

Ervaringen

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Prettig om door zo’n enthousiaste docent met een brede achtergrond ingeleid te worden!”
  • “Veel vrije ruimte voor interactie, zo leren we ook veel van elkaar.”
  • “Over djinns en winti: de functie ervan en dat het mogelijk niet direct een uiting is van een psychose.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart 2018

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een nieuw handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze  basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus  verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.

Per jaar worden in de blokken  de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.

Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.

De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.

Programma 2018

Het programma en de docenten in 2018 wordt later bekend gemaakt.

Voor wie

Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Horen en gehoord worden

Datum: 9 aug '17

In het kort

Slechthorendheid treft duizenden werknemers en het probleem breidt zich snel uit. Dat komt doordat de groep jongeren met een gehoorbeschadiging groeit. Maar ook doordat oudere werknemers te maken krijgen met fysiologische of beroepsgerelateerde slechthorendheid. Heb jij als (medisch) professional te maken met slechthorenden en wil je leren wat zij kunnen in hun werk? Doe dan deze module.

Wat je leert

De kansen en beperkingen van patiënten met gehoorklachten

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing of als keuzeonderdeel van je medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde of Verzekeringsgeneeskunde.

Deze module gaat in op de verzekeringsgeneeskundige en bedrijfsgeneeskundige aspecten van slechthorendheid. We besteden aandacht aan de kansen en beperkingen bij re-integratie. We staan ook stil bij het behoud van werk voor mensen met een auditieve handicap.

Het ochtendprogramma bestaat uit een interactief hoorcollege over verzekerings- en bedrijfsgeneeskundige aspecten van onder andere spraakperceptie, cognitieve problemen en de beïnvloeding van het gehoor. In de middag staan twee workshops op het programma over claimbeoordeling en over re-integratie van mensen met een auditieve of communicatieve beperking.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • is je kennis van de fysiologie van het gehoor opgefrist.
  • heb je een overzicht van de meest voorkomende ziektebeelden.
  • weet je wat de auditieve beperkingen zijn bij de beroepsuitoefening.
  • weet je waar de mogelijkheden liggen voor participatie en re-integratie op de arbeidsmarkt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door audiologische experts die werken bij Kentalis Werkpad en door re-integratiedeskundigen.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere (medische) professionals die te maken hebben met slechthorenden.

Toelatingseisen

Diploma basisarts

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing voor opleiders van aios sociale geneeskunde

Datum: 9 aug '17

In het kort

Ben je erkend als praktijkopleider en zoek je didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde? Doe dan mee aan deze module. In één dag scherp je samen met andere praktijkopleiders je didactische vaardigheden aan. We behandelen twee onderwerpen: ‘Hoe ga je als praktijkopleider om met diversiteit?’ en ‘Breinleren’.

Wat je leert

Omgaan met diversiteit en ‘Breinleren’

Je kunt de eendaagse module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ volgen als bij- of nascholing.
Als praktijkopleider kun je in de omgang met je aios op meerdere vlakken met diversiteit te maken krijgen. Er zijn bijvoorbeeld verschillen tussen mannen en vrouwen, verschillen in leeftijd, werkervaring, karakter of cultuur. Als je meerdere aios begeleidt, zijn er verschillen tussen deze aios. Daarnaast is er vaak ook sprake van persoonlijke verschillen tussen praktijkopleider en aios. In het dagdeel Omgaan met diversiteit bespreken we strategieën om hier goed mee om te gaan.
In het andere dagdeel richten we ons op ‘Breinleren’. Daarmee bundelen we een aantal belangrijke inzichten over de werking van de hersenen. Door die inzichten toe te passen kun je als praktijkopleider het actieve leren bij je aios bevorderen.
Na het volgen van deze module heb je vaardigheden verworven in het beoordelen van je aios. Deze vaardigheden zijn specifiek voor jouw profiel of specialisme.
Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Drs. Felicia (F.G.A.), senior opleider/adviseur NSPOH
  • Drs. Col (N.J.Th.), psycholoog, Prevoo

Voor wie

Didactische scholing praktijkopleiders aios sociale geneeskunde

Voor praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde die de  driedaagse basistraining hebben gevolgd en andere professionals die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Toelatingseisen

De module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ is geschikt voor:

  • erkende praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde, die de driedaagse basistraining hebben gevolgd.
  • anderen die onder verantwoordelijkheid van een erkend praktijkopleider aios Sociale Geneeskunde begeleiden.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Interpretatie van laboratoriumuitslagen bij keuringen en periodiek medisch onderzoek

Datum: 9 aug '17

In het kort

Meten is één, maar begrijpen is twee. Maak effectief én efficiënt gebruik van biometrie binnen de bedrijfsgezondheidszorg. Wil jij in één dag je kennis van biometrische metingen bijspijkeren? En leren hoe je die op de juiste manier interpreteert? Zodat je keuringen of periodiek medisch onderzoek beter kunt uitvoeren? Doe dan deze module.

Wat je leert

Biometrie in de bedrijfsgezondheidszorg

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module passeren verschillende soorten diagnostisch onderzoek de revue. Onder meer bloed- en urineonderzoek, gehooronderzoek, oogtesten en longfunctietests. Hierbij komen alle aspecten aan bod die van belang zijn in de bedrijfsgezondheidszorg. Denk bijvoorbeeld aan de uitvoering van een test, indicaties voor het aanvragen van onderzoek, keuringseisen, de betekenis van afwijkende waarden bij personen zonder klachten, en de impact van een negatieve testuitslag voor iemands werkperspectieven.
De leerstof wordt besproken in een interactief hoorcollege en je gaat zelf aan de slag in een workshop. Je voert een longfunctietest en een visusmeting (beeldschermtest) uit. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan de criteria waarmee je als arts kunt beoordelen of een test goed is uitgevoerd. Daarnaast kun je een casus of meetresultaten uit eigen praktijk inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je kennis van recente ontwikkelingen in de biometrie.
  • weet je welke mogelijkheden die bieden in de bedrijfsgezondheidszorg.
  • weet je hoe je biometrische metingen vertaalt naar collectieve of individuele maatregelen.
  • kun je beoordelen of de door jou aangevraagde biometrie correct is uitgevoerd.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Toine van Haeren en Willem Bronkhorst.

Voor wie

Bedrijfsartsen en keuringsartsen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3, in 2017 een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.