030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Projectmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe kun je projectmatiger werken en daarmee de kans op resultaat vergroten? In deze basistraining projectmatig werken leer je meer over de verschillende aspecten die daarbij komen kijken. De module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid (M&G). Je kunt hem ook volgen als bij- of nascholing. Bovendien is deze module incompany uit te voeren.

Wat je leert

Projectmatig creëren

De NSPOH heeft ervoor gekozen projectmatig werken te geven met de methoden van projectmatig creëren. Een bewuste keuze want bij projectmatig werken gaat het niet alleen om het kunnen structureren en plannen van werkzaamheden. Het gaat ook om het zorgvuldig samenstellen van projectteams en het creëren van energie en commitment in die teams.

Tijdens deze module leer je de principes van projectmanagement en planmatig werken en die toe te passen op een eigen project. Je leert hoe je een projectvoorstel opstelt, uren en tijd begroot, een projectplan te maken en hoe je je team daarbij kunt betrekken.

Na afloop van deze module:

  • kun je een project definiëren en opzetten volgens methodiek van projectmatig creëren.
  • heb je praktische en concrete projectmanagementvaardigheden ontwikkeld.
  • kun je bepalen hoe je een passend projectteam samenstelt.
  • kun je je eigen kwaliteiten als projectleider beoordelen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Manja Coppens, trainer en adviseur bij  Qconsult Zorg.

Voor wie

Beleidsmedewerkers, bestuurders en uitvoerders die werkzaam zijn in de public en occupational health en die projectmatig werken. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ en andere maatschappelijke organisaties. De module is ook geschikt voor huisartsen en arboprofessionals.

Toelatingseisen

Academische vooropleiding en tenminste vier jaar werkervaring.

Ervaringen

Josien van Wijk -projectmanagement NSPOH

“Over Projectmanagement ben ik erg enthousiast Je leert in deze module niet alleen over de praktische zaken waar je bij het managen van een project rekening mee moet houden. Maar ook over wie je zelf bent, over je rol in een team en hoe je daar met je communicatie rekening mee houdt. Tijdens de interactie in de groep komen alle deelnemers goed aan bod. Daar zorgt de docent goed voor!”
Josien van Wijk, jeugdarts en in opleiding tot arts maatschappij en gezondheid
Medisch adviseur bij RIVM-DVP Noord-Oost

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Schrijfvaardigheid en argumentatie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Schrijven is voor veel professionals in de publieke gezondheidszorg een belangrijk onderdeel van het werk. Om de inhoud van een tekst goed voor het voetlicht te krijgen, is toegankelijk en doeltreffend schrijven cruciaal. Wil je leren hoe je overtuigende (beleids-) teksten schrijft? Bijvoorbeeld adviezen, publicaties, notities, artikelen en visiedocumenten? Volg dan deze module Schrijfvaardigheid en argumentatie.

Wat je leert

Leer logisch en overtuigend te argumenteren

Deze driedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de Master Public Health (MPH) en de Opleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de module ga je aan het werk met een eigen betogende tekst. Daarbij besteed je aandacht aan de volgende onderdelen:

  • Inleiding
  • Tekstopzet
  • De doelgerichte keuze van inhoud en argumenten
  • Argumentatiestructuur
  • Beoordeling en overtuigende presentatie van argumentatie
  • Aanvaardbaar en begrijpelijk formuleren

Door je eigen en andermans argumentatie te beoordelen, kun je die tekst vervolgens verbeteren. Zo sluit de module aan bij jouw persoonlijke leerwensen.
Een advies van deelnemers die je voor gingen: maak in de module Schrijfvaardigheid en argumentatie gebruik van eigen teksten die je schrijft als opdracht voor een andere module (bijvoorbeeld een essay of wetenschappelijk artikel).

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de belangrijkste principes van (publiek)gericht schrijven en argumenteren.
  • heb je inzicht in je eigen schriftelijke vaardigheden en valkuilen.
  • kun je een gestructureerde en onderbouwde tekst schrijven.
  • kun je de kernboodschap van je geschreven tekst mondeling formuleren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.

Voor wie

Deze module is geschikt voor sociaal geneeskundigen, verpleegkundigen, gezondheidswetenschappers en andere professionals in de Public & Occupational Health, die hun kwaliteiten als schrijver van overtuigende (beleids-)teksten willen verbeteren.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,6.

Wat schrijven deelnemers in de evaluatie?

  • Het was mij een genoegen om de waardevolle lessen te volgen. Tigrelle is zeer deskundig en brengt haar kundigheid met enthousiasme over. Ik heb dit keuzeonderwijs daarom ook gepromoot.
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!
  • Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHVerbazend hoe makkelijk de docent iedereen persoonlijk en met betrekking tot hun eigen onderwerp aan spreekt!
  • Knap dat de docent in korte tijd de namen en onderwerpen van de groep in haar uitleg verwerkt, petje af! En het houdt iedereen bij de les. Niemand heeft de neiging om z’n mail te gaan lezen.
  • De docent is prima, de onderwerpen zijn leuk en zeer praktisch.
  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Tigrelle Uijttewaal, docent

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omscholing van Pakje Kans naar trainer Voel je vrij! SMR & leefstijltraining

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als Pakje Kans trainer en wil je aan de slag met een vernieuwde methode voor groepsbegeleiding bij het stoppen met roken? Volg dan deze eendaagse omscholing tot Trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Regelmatig krijgt de NSPOH de vraag of er nog opfristrainingen zijn voor Pakje Kans trainers. Helaas is dat door verouderd materiaal niet mogelijk. We bieden wel deze eendaagse omscholing aan tot trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.
Deze intensieve groepsinterventie-training bouwt voort op je kennis en ervaring als Pakje Kans trainer. We geven inzicht in de actuele ontwikkelingen op het gebied van stoppen met roken. Je reflecteert op je trainersvaardigheden. Ook leer je je sterke en zwakke kanten kennen en de invloed daarvan op de deelnemers en op een groep stoppers. Daarnaast leer je diverse werkvormen, zoals visualisaties, ontspanningsoefeningen, huiswerkopdrachten, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken. Naast stoppen met roken besteden we aandacht aan leefstijl en gedragsverandering. In jouw groepsbegeleiding krijgt iedere deelnemer een ‘maatje’ uit de groep, waardoor je extra steun geeft en krijgt.
Tijdens plenaire bijdragen worden meer theoretische onderwerpen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit uw eigen praktijk onder de loep te nemen, waardoor je leerervaring wordt verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van deze Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining
  • kun je in zeven bijeenkomsten een groep stoppers begeleiden aan de hand van verschillende oefeningen.
  • leer je de tools en actieve werkvormen uit de interventie gebruiken.
  • ontwikkel je je trainersvaardigheden.
  • leer je over de belangrijkste aspecten van het verzorgen van een groepstraining.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie – Voor professionals die groepstrainingen stoppen met roken verzorgen

Deelnemers die eerder de Pakje Kans train de trainer module hebben gevolgd en praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen en doktersassistenten die groepstrainingen verzorgen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: motiveren kun je leren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in één dag leren welke tools je kunt inzetten? Zodat mensen gemotiveerd worden om te stoppen met roken en zodat ze het vol houden? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Over motiverende gespreksvoering, verandertaal en reflectief denken

Deze module bouwt voort op “Stoppen met roken: tabaksverslaving”.  De onderwerpen in deze module kwamen voorheen ook aan bod bij  “Stimedic intensief”.Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om patiënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring wordt verhoogd.

Aan het eind van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ben je bekend met de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met patiënten.
  • ben je bekend met de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ben je bekend met de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardige scholing hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: tabaksverslaving

Datum: 9 aug '17

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert tot een gedragsverandering? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.

Wat je leert

De onderwerpen in deze module kwamen voorheen aan bod bij  “Stimedic basis”. Je kunt hem volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden.

We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met patiënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan)

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering in het kader van de jeugdwet

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil jij je kennis van de Jeugdwet opfrissen? Wil je leren wat de impact van deze wet is op de indicatiestelling voor zorg en ondersteuning? En wil je leren wat de Jeugdwet betekent voor jouw rol als medisch adviseur of als stafarts Jeugdgezondheidszorg? Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

De impact van de wet op indicaties voor zorg en ondersteuning

Deze module is georganiseerd in nauwe samenwerking met Trompetter & Partners. Het is een (keuze-)onderdeel van de profielopleidingen Sociaal medische indicatiestelling en advisering en Beleid en advies. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Wij bieden in totaal vier modules over de medische advisering in het sociale domein:

Sinds de invoering van de Jeugdwet is de ondersteuning van jongeren overgegaan naar de gemeenten. Het gaat dan om de ondersteuning die eerder onder de Algemene wet bijzondere ziektekosten viel: de Awbz-functie begeleiding. Het blijkt voor gemeenten en de betrokken jeugdigen een complex en gevoelig dossier.

Tijdens deze module bespreken we de Jeugdwet vanuit medisch perspectief en vanuit jouw rol als arts of medisch adviseur. We bespreken de verschillende sectoren binnen de Jeugdwet en gaan in op multidisciplinaire samenwerking, jeugdbescherming en jeugdhulpverlening. Ook behandelen we de impact van de Jeugdwet op indicaties voor zorg en ondersteuning.

De module bestaat uit een mix van colleges en besprekingen van casuïstiek. Je kunt casussen uit eigen praktijk inbrengen. Daarmee verhoog je het rendement van de module.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de wet- en regelgeving over de indicatiestelling van de Jeugdwet.
  • ben je bekend met de jurisprudentie van bezwaar en beroep.
  • ben je bekend met de impact van de wet op indicaties voor zorg en ondersteuning.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Th. Trompetter, arts, modulecoördinator / opleider NSPOH, Trompetter & Partners
  • E. Brunsveld, docente jeugdhulpverlening
  • Drs. W. Peters, juridisch beleidsmedewerker, Stimulansz
  • C. van der Hoeven, jeugdarts, tevens vertrouwensarts, Gooi en Vechtstreek.

Voor wie

Voor artsen werkzaam in het sociaal domein, zoals:

  • medisch adviseurs werkzaam in het sociale domein,
  • professionals in de jeugdgezondheidszorg zoals jeugdartsen, al dan niet in opleiding;
  • stafartsen in instelling voor jeugdhulpverlening.
  • verzekeringsgeneeskundigen.
  • bedrijfsartsen.

Toelatingseis

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Uitvoering Sociale Zekerheid in de praktijk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Ben jij als (bedrijfs)arts, arbeidsdeskundige of andere arboprofessional betrokken bij re-integratietrajecten? Dan heb je te maken met de complexe sociale wetgeving rond de beoordeling van arbeidsongeschiktheid. Wil je jouw kennis daarover in korte tijd opfrissen? En voorkomen dat je in relatie tot het UWV voor verrassingen komt te staan? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.

Wat je leert

Leer ‘UWV-proof’ werken

Deze tweedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
In de praktijk komt het herhaaldelijk voor dat het UWV arbeids-(on-)geschiktheidsbeoordelingen en re-integratie-inspanningen anders interpreteert dan door jou werd bedoeld. Dit leidt soms tot onwenselijke discussies of zelfs sancties. Om te voorkomen dat je voor ‘onverwachte verrassingen’ komt te staan, maak je in deze module gedegen kennis met de toetsingscriteria ‘Poortwachter’. Ook krijgt je achtergrondinformatie over het gebruik en de functie van instrumenten als het re-integratieverslag (RIV), het Inzetbaarheidsprofiel (IZP), het Centraal Beoordelings- en Borgingssysteem (CBBS) en de Functionele Mogelijkheden Lijst (FML) bij re-integratieprocessen. Dit alles met het oog op wat informeel wel ‘UWV-proof werken’ wordt genoemd.
In deze tweedaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Korte inleiding met historisch overzicht.
  • Ziektewet (met arbeidsongeschiktheid als gevolg van zwangerschap en bevalling) en WULBZ.
  • Deskundigenoordeel.
  • Re-integratieverslag en loonsanctie.
  • IVA met verkorte wachttijd, het begrip duurzaamheid.
  • Arbeidsongeschiktheidsbeoordeling in het kader van de WIA.
  • CBBS-functionele mogelijkhedenlijst.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.

Theoretische behandeling vindt plaats in de vorm van hoorcolleges met visuele ondersteuning. Vervolgens oefen je in kleine groepen met voorbeeld- en eigen casuïstiek. In plenaire discussies worden de beschreven beperkingen en mogelijkheden besproken, zodat je de verschillende valkuilen en voetangels kunt vermijden.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je belastbaarheid formuleren (bijvoorbeeld aan de hand van het inzetbaarheidsprofiel) volgende de toetsingscriteria ‘Poortwachter’.
  • ben je bekend met de huidige sociale wetgeving rond arbeidsongeschiktheid.
  • is je kennis geactualiseerd van in te zetten instrumenten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. P. Cramer, verzekeringsarts en arts Bezwaar en Beroep, verbonden aan het UWV.

Voor wie

Bedrijfsartsen (in opleiding en geregistreerd), basisartsen, arbeidsdeskundigen, ervaren arboverpleegkundigen en andere (arbo-)professionals werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kerntraining arbeidsparticipatie: wordt een erkend MMM-professional

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe ondersteun je mensen met een psychische kwetsbaarheid in het proces van arbeidsparticipatie? En hoe doe je dat zonder het bedrijfsbelang uit het oog te verliezen? In deze vierdaagse module leer je hoe je het gedachtegoed van ‘Mensen met Mogelijkheden’ (MMM) toepast in de praktijk.

Wat je leert

Act’ en ‘be’ een MMM-professional

Deze vierdaagse kerntraining is een onderdeel van het succesvolle landelijke project ‘Mensen Met Mogelijkheden’ (MMM). Met deze module kwalificeer je je tot erkend MMM-professional. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze vierdaagse module heeft een doorlooptijd van twee maanden. In die tijd leer je hoe je mensen met een psychische kwetsbaarheid ondersteunt in het proces van arbeidsparticipatie.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • Ken je de betekenis van de context van MMM en de MMM-professional.
  • kun je ‘waarderend interviewen’: je weet hoe je eerder succes verkent, dat een basis kan zijn voor het traject.
  • ‘durf je te dromen’. Je bent geoefend in ‘ruim denken’: het verbeelden van toekomst en het oprekken van grenzen.
  • kun je ‘professioneel handelen’: met aandacht voor houding, gedrag en communicatie.
  • weet je hoe je ‘interventies’ toepast: je bent geoefend in ondersteunende methoden en technieken.
  • ken je de kenmerken van psychische kwetsbaarheden
  • heb je actief geoefend met ondersteunende methoden en technieken, zoals taalherkenning, vragen stellen, krachtig interviewen.
  • kun je ‘realiseren’: je stelt mijlpalen vast, maakt plannen, voert uit en stuurt bij waar nodig.
  • kun je ‘verbinden’: je kent de regio, de mensen en de wensen.

Tijdens de module oefen je actief om vanuit het ‘waarderend perspectief’ mensen met psychische kwetsbaarheid aan werk te helpen. Daarbij verlies je het bedrijfsbelang niet uit het oog. Het gaat hierbij niet alleen om het toepassen van een methodiek (acting), maar vooral ook om een aanzet tot het ‘zijn’ van een MMM- professional (being). Een digitale leeromgeving en relevante inspiratiebronnen bieden ondersteuning.
Na afronding van de module ben je een volwaardig specialist op het gebied van arbeidsparticipatie van psychisch kwetsbare mensen

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Marea de Bruijn, met medewerking van direct betrokkenen van het MMM-project.

Voor wie

Ben je een arbeidsdeskundige, loopbaancoach of re-integratieprofessional en ben je bekend met het gedachtegoed van MMM? Houd je je bezig met de vraag hoe mensen met een psychische kwetsbaarheid het beste uit zichzelf kunnen halen? En wil je je kwalificeren tot erkend MMM-professional? Doe dan deze vierdaagse module.

Toelatingseisen

Je bent bekend met het MMM-gedachtengoed.

Ervaringen

  • “De waarde van de training zat voor mij in een andere manier van naar mensen kijken, luisteren, open staan en weten te waarderen.”
  • “De waarde van de training zat voor mij in de inspiratie en kijken vanuit een ander perspectief.”
  • “Prettige afwisseling tussen theorie en praktijk.”

Aldus eerdere deelnemers.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Masterclass Arbeidsparticipatie: maak kennis met het ‘Waarderend onderzoek’

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als professional op het gebied van arbeidsparticipatie help je onder meer psychisch kwetsbare mensen bij het vinden en behouden van werk. Er zijn verschillende methoden en technieken om dit te bereiken. Wil je daar in één dag mee kennismaken? En wil je leren hoe werknemer én bedrijf daarvan profiteren? Doe dan deze masterclass Arbeidsparticipatie.

Wat je leert

MMM en het ‘waarderend interview’

De masterclass is een onderdeel van het succesvolle landelijke project ‘Mensen Met Mogelijkheden’ (MMM). Binnen dit project zoeken werkgevers, professionals en ervaringsdeskundigen naar wenselijke en haalbare (werk-)situaties. Je kunt deze masterclass volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

In één dag maak je kennis met het MMM-project en het inspiratieboek. Je hoort ervaringen en krijgt voorbeelden waarmee je concreet aan de slag kunt. Daarnaast presenteren we het ‘waarderend interview’. Deze praktische en concrete benadering biedt oplossingen waarin de belangen van werknemer én werkgever worden behartigd.

In voordrachten en discussies komen praktische aspecten aan de orde, zoals ‘(regionale) samenwerking’ en ‘kansen zien en verzilveren’. Bovendien krijg je voorbeelden en hoor je ervaringen van werkgevers, professionals en ervaringsdeskundigen.
Na het volgen van de masterclass ben je bekend met het ‘waarderend onderzoeken’ in de context van MMM en kun je deze aanpak uitdragen binnen je organisatie. Het gaat hierbij niet alleen om het toepassen van een methodiek (acting) maar vooral om een aanzet tot het ‘zijn’ van een MMM-professional (being).

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Marea de Bruijn en dhr. Onno Geveke met medewerking van direct betrokkenen van het MMM-project.

Voor wie

Voor professionals die mensen willen helpen om het beste uit zichzelf te halen
Ben je een arbeidsdeskundige, een loopbaancoach, een re-integratieprofessional of een andere specialist op dit vlak? Doe dan deze eendaagse masterclass.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken & leefstijlbegeleiding bij psychiatrische problematiek

Datum: 9 aug '17

In het kort

Veel rokers hebben de wens om ooit te stoppen. Ook mensen met psychiatrische problemen hebben deze wens, maar onder zorgprofessionals heerst terughoudendheid en behandelpessimisme. Wil jij je kennis en vaardigheden vergroten om deze doelgroep te kunnen steunen in hun wens te stoppen met roken? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Specifieke begeleidingstechnieken voor kwetsbare cliënten

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Stoppen met roken is voor iedere roker moeilijk. Maar rokers met psychiatrische problemen vinden het al helemaal moeilijk. Veel zorgprofessionals denken: “Roken? Moet je ze dat ook nog afnemen?”. Ook is er behandelpessimisme: “Deze rokers kunnen niet stoppen”.

Om begeleiding op maat te kunnen geven, is kennis nodig over de relatie tussen roken en psychiatrie. Daarom nemen we in deze module de ideeën en (voor-)oordelen over roken en psychiatrie onder de loep. Je leert welke specifieke aandachtsgebieden er zijn voor mensen met een psychiatrische aandoening die willen stopen met roken. Jouw coachende rol als zorgprofessional vraagt om andere vaardigheden dan bij rokers zonder deze problemen. Het is een proces van kleine stapjes, waarbij je rekening houdt met de draagkracht van je cliënten en met de psychische schommelingen die gepaard kunnen gaan met stoppen met roken. Je leert begeleidingstechnieken die het niet-cognitieve niveau aanspreken.

We wisselen theoretische inleidingen af met oefeningen, casuïstiekbespreking en rollenspellen. Je kunt ook eigen casussen en praktijkvoorbeelden inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de relatie tussen roken en psychiatrie.
  • weet je welke invloed stoppen met roken heeft op psychiatrische aandoeningen.
  • heb je kennis van medicatie en farmacologische hulpmiddelen die specifiek zijn voor deze doelgroep.
  • kun je mensen met psychiatrische problemen begeleiden.
  • kun je aandacht geven aan het verbeteren van hun leefstijl.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Huisartsen, (long-) verpleegkundigen, praktijkondersteuners, medisch specialisten, bedrijfsartsen, coaches, persoonlijk begeleiders GGZ en andere zorgprofessionals die rokers met psychiatrische problematiek willen adviseren en/of begeleiden bij het stoppen met roken.

Toelatingseisen

Om deze module te volgen is basiskennis over tabaksverslaving nodig, bijvoorbeeld opgedaan via de module Stimedic Basis of de module Stoppen met roken: tabaksverslaving.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module: “Heel leerzame scholing, die zeer toepasbaar is in de praktijk. Een prettige docent die duidelijk ervaring heeft met de ‘stof’.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.