Het overmatig gebruik van drugs of alcohol leidt tot verminderde arbeidsprestaties en roept vaak negatieve gevoelens op. Zowel bij de persoon zelf als bij collega’s in de werkomgeving. Deze problematiek vereist een gerichte en professionele aanpak. Werk jij als arts of arbeidsdeskundige en wil je leren hoe je verslavingsproblematiek aanpakt? Doe dan deze tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Deze tweedaagse module staat in het teken van verslaving in relatie tot arbeid. We behandelen deze complexe relatie in de volle breedte. Zo komt de (sociale) achtergrond van verslavingsproblemen aan bod. Ook bespreken we (preventie-)beleid en de implementatie daarvan. Daarnaast krijg je training in praktische vaardigheden om mensen effectief te begeleiden bij stoppen met overmatig gebruik van drank of drugs. Ten slotte hoor je de verhalen van twee vertegenwoordigers van de AA, de Anonieme Alcoholisten.
Tijdens de module wisselen we interactieve colleges af met discussies en oefening van vaardigheden. Samen met de inbreng van eigen casuïstiek zorgt deze opzet voor maximaal leerrendement.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd of in opleiding) en ook voor arbeidsdeskundigen, A&O psychologen, A&O deskundigen, verpleegkundigen en beleids- en preventiemedewerkers die werknemers met (een vermoeden van) een verslaving begeleiden.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Hbo of universitair werk – en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Uitspraken van eerdere deelnemers:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als arts of verpleegkundige en wil je leren hoe je omgaat met een AED en hoe je een spoedeisende patiënt bij een ongeval op het werk verantwoord en systematisch benadert – conform de nieuwste richtlijn en triage? Wil je leren hoe je daarbij het hoofd koel houdt en professionele meerwaarde biedt? Doe dan deze praktische, eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Bij adequate eerste hulp hoort een systematische benadering. Tijdens deze eendaagse module oefen je die aan de hand van een aantal (eigen) praktijkvoorbeelden. Hierbij maak je kennis met de triage volgens de internationale richtlijnen. Ook leer je welke spoedeisende hulp in welke toestand verleend moet worden. Van belang is om ook zelf een keer de AED (Automatische Externe Defibrillator) in handen te hebben en te oefenen in het reanimeren met een pocketmask en het toepassen van het Covid-19 protocol.
De module wordt gegeven in de vorm van korte interactieve lezingen, afgewisseld met scenario’s, praktijkcases en vaardigheidstrainingen. De nadruk ligt op het oefenen van praktische vaardigheden. Je oefent deze vaardigheden op een pop en deels bij jezelf.
Na afloop ontvang je een certificaat.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal geneeskundigen, artsen Maatschappij & Gezondheid, arboverpleegkundigen en artsen uit het NSPOH-keuzeonderwijs die tijdens hun werk te maken kunnen krijgen met spoedeisende patiënten.
Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 9,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als adviseur kun je te maken krijgen met mensen die het oneens zijn met je voorstel om een verandering in een organisatie door te voeren. Wil jij leren hoe je het probleem kunt benoemen, erkennen en bevragen? Zodat je niet verzandt in discussie? Wil je leren hoe je blokkades en impasses kunt ombuigen in de goede richting? Doe dan deze tweedaagse, praktijkgerichte module.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?
Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:
De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health die adviseren of veranderingen begeleiden. Ook andere professionals die betrokken zijn bij advisering en het begeleiden van vernieuwingen en veranderingen in organisaties kunnen deelnemen.
Universitair werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0 en in 2017 een 8,3.
Uitspraken van deelnemers:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als arts, verzekeringsgeneeskundige of (sociaal) medisch adviseur en wil je je kennis over (sociaal) medische advisering verdiepen? Wil je die kennis oefenen aan de hand van casuïstiek en discussies met vakgenoten? Doe dan deze eendaagse, verdiepende module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Beleid van de rijksoverheid, gemeenten en zorginstellingen is voortdurend in beweging. Iedereen die zorg en voorzieningen nodig heeft krijgt ermee te maken. Langer thuis (moeten) blijven wonen, de meldcode ouderenmishandeling (inclusief financiële uitbuiting), de aanstaande wijzigingen in de Wlz, en het per 2020 vervangen van de Wet BOPZ door nieuwe wetgeving, de samenhang in het sociaal domein en zo meer… .
Tijdens deze interactieve, eendaagse module komen de laatste ontwikkelingen en nieuwste inzichten aan bod met betrekking tot de vraagstukken bij (sociaal) medische advisering. We oefenen deze vraagstukken aan de hand van relevante en actuele casuïstiek. Je kunt ook voorbeelden uit je eigen praktijk inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Theo Trompetter, arts bij Trompetter & Partners.
Artsen werkzaam als sociaal-medisch adviseur op het terrein van Wmo of Wlz. Verzekeringsgeneeskundigen, bedrijfsartsen, medisch adviseurs van zorgverzekeraars die (sociaal) medisch adviseren.
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In 2015 is de AWBZ vervangen door een aantal nieuwe wetten. Wat is er precies veranderd? Met welke regelgeving moet je rekening houden? Kennis van de actuele wetgeving en de relevante jurisprudentie is cruciaal voor een juist sociaal-medisch advies. Wil jij je kennis bijspijkeren? Doe dan de module Sociaal-medische advisering in het kader van de Wet Langdurige Zorg (Wlz).
Deze module wordt in samenwerking met Trompetter & Partners georganiseerd. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In 2015 is de AWBZ vervangen door een aantal nieuwe wetten, namelijk de Wet Langdurige Zorg (Wlz), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet (Zvw), en de Jeugdwet.
In deze driedaagse module ligt de nadruk op de vertaalslag van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de zorgverzekeringswet (Zvw) naar de dagelijkse praktijk. We bespreken beoordeling en advisering aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast komt de multidisciplinaire samenwerking bij medisch-sociaal advies aan de orde, inclusief de rol en de verantwoordelijkheid van alle betrokken partijen.
De leerstof wordt behandeld via presentaties, oefeningen en casuïstiek.
Het onderwijs wordt verzorgd door Theo Trompetter, Trompetter & Partners.
(Basis-)artsen en sociaal-medisch adviseurs die in hun werk te maken hebben met sociaal medische advisering.
Diploma basisarts
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als arts en arbeidsdeskundige is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de actuele regelgeving rondom de Participatiewet. Wil je daar meer over leren? En weten hoe je je dienstverlening en adviesvaardigheden met die kennis kunt optimaliseren? Doe dan deze driedaagse module.
Deze driedaagse module is deel drie in de serie ‘Sociaal medische advisering’. Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing of als keuzeonderwijs binnen je medische vervolgopleiding. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
We gaan in op de relevante aspecten van de Participatiewet, die in 2015 de wet Werk en Bijstand heeft vervangen. Goede advisering vergt een multidisciplinaire samenwerking tussen bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal-medisch adviseurs en andere professionals. Daarom besteden we ook aandacht aan de impact van de regelgeving op de positie van alle belanghebbenden.
Het onderwijs wordt gegeven aan de hand van casuïstiek.
Het onderwijs wordt verzorgd door Theo Trompetter, arts, Trompetter & Partners.
Voor artsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die te maken hebben met de Participatiewet en de bijzondere bijstand.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 12 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Diploma basisarts of anderszins relevante werkervaring in het werkveld.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Culturele diversiteit in de gezondheidszorg staat volop in de belangstelling. Het is prettig als je weet welke culturele factoren een rol spelen in de beleving van ziekte en gezondheid. Werk jij als professional in de zorg en heb je te maken met verschillende culturen? Wil je leren hoe je daar tijdens jouw consult optimaal rekening mee kunt houden? Doe dan deze tweedaagse module.
Je kunt de module ‘Culturele diversiteit in de gezondheidszorg’ volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je opleiding bij de NSPOH. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Etnische herkomst bepaalt niet alleen de manier waarop klachten zich bij cliënten manifesteren, maar ook de incidentie van bepaalde ziekten. Voor professionals is het essentieel om deze diversiteit in de zorg te (her-)kennen. Dit thema staat centraal tijdens de eerste dag van deze module. Er is aandacht voor verschillende culturen in de zorg waar je mee te maken kunt krijgen. We bespreken verschillen bij de beleving van ziekte en gezondheid. Ook kijken we naar verschillen in perceptie en verwachtingen rond medische zaken. Het zogeheten cultuurmodel van Hofstede geeft hier meer inzicht in: we bespreken verschillende dimensies uit dit model, waaronder machtsafstand en groepsoriëntatie.
De tweede dag van de module is gericht op communicatieve vaardigheden, zoals interculturele gespreksvoering, taalbeheersing en de mate waarin iemands sociale omgeving de interactie tussen arts en cliënt beïnvloedt. Je oefent met een acteur gesprekstechnieken. Verder bespreek je aan de hand van casuïstiek verschillende cultureel en etnisch bepaalde factoren. Je leert hoe je de communicatie met specifieke doelgroepen kunt verbeteren. Tijdens het onderwijs wordt gebruik gemaakt van diverse interactieve werkvormen, zoals korte inleidingen met aansluitend een discussie. Daarnaast ga je aan de slag met praktische oefeningen. Daarbij werk je met casussen uit de praktijk, zodat je aan het eind van de module uitgebreid hebt geoefend met culturele diversiteit in de gezondheidszorg.
Ter voorbereiding ontvang je een studiehandleiding en literatuur voor zelfstudie.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor professionals die te maken hebben met culturele diversiteit in de gezondheidszorg, zoals sociaal geneeskundigen, huisartsen, arbeidsdeskundigen, bedrijfspsychologen, verpleegkundigen en bedrijfsmaatschappelijk werkers.
Academisch werk- en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je met veel verschillende partners in complexe samenwerkingsverbanden? Dan loop je vast wel eens aan tegen weerstand of een gebrek aan motivatie. Wil jij de valkuilen in het samenwerkingsproces ontdekken? Wil je daarnaast leren hoe je jouw persoonlijke effectiviteit vergroot, zodat je jouw doelen leert bereiken met behoud van de onderlinge verstandhoudingen? Doe dan deze tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tegenstrijdige belangen, tegenwerkende partijen of botsende persoonlijkheden: al deze factoren staan een goede samenwerking in de weg. Deze module biedt handvatten om daar mee om te gaan en om individuele kwaliteiten te versterken.
De eerste dag van deze module staat in het teken van het samenwerkingsproces. Je wordt ingewijd in de theorieën over procesmanagement en netwerkvorming. Daarnaast leer je technieken om sturing te geven en te managen. Deze technieken worde geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hierdoor leer je te focussen op je eigen situatie en hoe je effectieve samenwerkingsstrategieën kunt ontwikkelen.
De tweede dag staat in het teken van persoonlijke effectiviteit. Hoe kunnen verschillende, individuele krachten in een partnernetwerk de samenwerking bevorderen en versterken? Je ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en leert die van collega’s te herkennen. Ook krijg je les in effectief onderhandelen, waardoor je jouw persoonlijke doelen leert te bereiken zonder goede onderlinge verstandhoudingen te verstoren
Interactieve colleges worden afgewisseld met actieve werkvormen in subgroepen.
Voor professionals met minimaal twee jaar werkervaring, zoals preventiemedewerkers, gezondheidsbevorderaars, verpleegkundigen, projectleiders, artsen Maatschappij en Gezondheid, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en programmamanagers met minimaal twee jaar ervaring in de publieke en bedrijfsgezondheidssector. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ, verslavingszorg, thuiszorg, een landelijke categorale instelling of een ondersteuningsinstituut. Ook andere professionals werkzaam in complexe samenwerkingsverbanden kunnen met deze module hun voordeel doen.
Eerdere deelnemers waren enthousiast over de interactieve werkvormen en de wijze waarop ze de theorie aan hun eigen rol, positie en vaardigheden konden koppelen. Ze waren ook erg te spreken over de gastdocenten, vanwege hun expertise op het gebied van procesmanagement en persoonlijke effectiviteit.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij je kennis van de Wmo updaten? Wil je leren wat de effecten daarvan zijn op de ondersteuning van mensen met een beperking of psychosociaal probleem? En wil je leren wat de Wmo betekent voor jouw rol als medisch adviseur? Doe dan deze vijfdaagse module.
Deze module is georganiseerd in nauwe samenwerking met Trompetter & Partners. Het is een (keuze-)onderdeel van de profielopleidingen Sociaal medische indicatiestelling en advisering en Beleid en advies. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Wij bieden in totaal vier modules over de medische advisering in het sociale domein:
• Deze module sociaal medische advisering in het kader van de Wmo
• Sociaal medische advisering in het kader van de Wlz
• Participatiewet
• Sociaal medische advisering in het kader van de Jeugdwet
Binnen deze modules neemt de Sociaal medische advisering in het kader van de Wmo een centrale positie in, zoals de wet dat doet voor het gemeentelijk beleid. Daarom bespreken we in deze module het primair proces van de sociaal medische advisering het meest in detail.
In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is geregeld hoe gemeenten mensen met een beperking of psychosociale problematiek ondersteunen. In 2015 is deze wet grondig herzien. De compensatieplicht staat niet langer centraal; het gaat nu om de eigen verantwoordelijkheid van mensen om oplossingen te vinden – al dan niet gebruik makend van het sociale netwerk. Pas daarna wordt gezocht naar individuele maatwerkvoorzieningen. Daarbij blijft het medische advies onverminderd van belang.
Daarnaast zijn taken onder gemeentelijke verantwoordelijkheid gekomen, die voorheen onder de Awbz vielen. In deze module bespreken we de ervaringen met en effecten van de wet.
De leerstof wordt behandeld door middel van presentaties, discussies, oefeningen en opdrachten. Je kunt casussen uit eigen praktijk inbrengen. Daarmee verhoog je het rendement van de module.
Het onderwijs wordt verzorgd door diverse experts uit het veld.
Voor artsen die in hun werk te maken hebben met sociaal medische advisering aan gemeenten: sociaal geneeskundigen en verzekeringsartsen.
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 9,5.
Vera Piscaer
arts beleid en advies, CIZ
“Sinds ik werk als medisch adviseur merk ik hoe moeilijk het is om bruggen te bouwen tussen de verschillende domeinen in het sociale kader. De module Sociaal medische advisering in het kader van de Wmo heeft mij veel handvatten gegeven om hier een verbeterslag in te maken.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Boeiend en overtuigend presenteren kun je leren. Werk jij in de publieke of bedrijfsgezondheid en wil je leren hoe je een aansprekende, interactieve presentatie geeft? Zonder dat je nog last hebt van plankenkoorts? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je NSPOH opleiding. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze praktijkgerichte module behandelen we alle aspecten van het maken en presenteren van een interactieve voordracht voor een groep. We kijken naar de opzet van een presentatie, maar ook naar de stijl van presenteren die het best bij jou past. Daarnaast leer je hoe je je gehoor blijvend boeit met een gebalanceerde mix van woord en beeld. Er is aandacht voor goed en effectief gebruik van hulpmiddelen. Ten slotte oefenen we in het beheersen van de zenuwen, het pareren van lastige vragen en het anticiperen op moeilijke situaties.
Voorafgaand aan de training bereid je een presentatie voor van maximaal 10 minuten. Dat doe je aan de hand van een checklist. Na inventarisatie van alle persoonlijke ervaringen draagt ieder zijn voorbereide presentatie voor. Hierop geven docent en mede-deelnemers feedback. Van je presentatie wordt een opname gemaakt zodat je daar later nog een keer naar kunt kijken. Door de interactieve opzet van de training leren deelnemers van en met elkaar professioneel presenteren.
Let op: heb je eerder de module Impact in de eerste tien seconden gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.
Sarah Dellar van Dellar Direct is een ervaren docent en coach op het gebied van communicatievaardigheden.
Professionals werkzaam in de public en occupational health die zich (verder) willen bekwamen in het geven van presentaties voor groepen.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Quotes van eerdere deelnemers:
Wij stelden een paar vragen aan de docent. Lees het interview met Sarah Dellar.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.