030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Outbreak management

Datum: 9 aug '17

In het kort

Infectieziekten kunnen leiden tot outbreaks: uitbraken met een razendsnelle verspreiding. Soms blijft zo’n uitbraak beperkt tot een enkele instelling. Bijvoorbeeld een uitbraak van het norovirus in een verpleeghuis. Maar een andere keer gaat het om een grotere epidemie, zoals de recente mazelenuitbraak. Wil jij leren hoe je daar als professional het beste op kunt anticiperen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Hoe je tijdens een outbreak samenwerkt met betrokken instanties

Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt op dit moment niet aangeboden als bij- en nascholing.

Bij het onder controle krijgen van een uitbraak van een infectieziekte zijn verschillende disciplines en organisaties betrokken. Meerdere actoren in het veld spelen bovendien een (grote) rol. Daardoor is een gestructureerde aanpak noodzakelijk, evenals oog voor de juiste maatregelen op de juiste tijd en plaats. Deze module biedt de handvatten en bereid je voor op goed management bij een outbreak.

Je leert onder meer over risico-assessment, en beslissingsbevoegdheden tijdens een (grootschalige) uitbraak. Hierbij komen de verschillende actoren als het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb), het Outbreak Management Team (OMT), het Bestuurlijk AfstemmingsOverleg (BAO) en de Geneeskundige HulpverleningsOrganisaties in de Regio (GHOR’s) voorbij.

Verder behandelen we het belang van crowdmanagement en je eigen (professionele) verantwoordelijkheden daarin. Tijdens de module wisselen we presentaties met veel voorbeelden uit de praktijk, opdrachten en praktische oefeningen elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de mechanismen en actoren die een rol spelen bij de management van een (grootschalige) uitbraak van infectieziekten benoemen.
  • kun je beoordelen wat daarbij jouw taken en verantwoordelijkheden zijn, als professional en als burger.
  • kun je hierdoor beter samenwerken met alle betrokken instanties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een team van specialisten.

Voor wie

Voor verpleegkundigen AGZ en andere professionals met outbreak management in hun portefeuille.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Bedrijfsarts in bedrijf: jouw bijdrage aan een gezonde bedrijfsvoering

Datum: 9 aug '17

In het kort

Bedrijfsartsen krijgen via hun vele spreekuurcontacten en werkplaatsbezoeken een prachtige dwarsdoorsnede van een bedrijfsorganisatie. Op basis van deze informatie geven zij vakbekwaam advies. Zij hebben oog voor preventie en bewegen zich soepel en vol vertrouwen, ook buiten de spreekkamer. Wil je leren hoe je dit voor elkaar krijgt? Hoe je beter kunt aansluiten bij het bedrijf; hoe je beter in beeld komt als adviseur, zodat ook jouw suggesties voor preventie worden gehoord? Kun je tegen een stootje en wil je groeien? Doe dan deze intensieve module.

Wat je leert

Scherp je adviesvaardigheden aan en groei als bedrijfsarts

Dit is een unieke kans om in korte tijd veel te leren van hoogleraar Rob Blomme van Nyenrode business universiteit en van Etske Kroon, ervaren trainer in professioneel leiderschap. We gaan nader in op ‘wie’ – ‘wat’ – ‘hoe’ je iets wilt bereiken als adviseur, Hoe je effectiever in beeld komt en in bedrijven soepel kunt opereren. Zodat je adviezen over preventie worden gehoord en jij je zelfverzekerd profileert als moderne bedrijfsarts met hart voor de zaak.

Deze module is als bij- of nascholing bedoeld voor de ervaren professional die zich nog beter wil profileren in het bedrijf. Je kunt de module ook volgen in de eindfase, als (keuze-) onderdeel van je medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.

Tijdens deze module krijg je feedback op je handelen, maak je een 2 minuten pitch over jouw meerwaarde als onafhankelijk adviseur voor je bedrijf. Je brengt een vraagstuk in, of projectvoorstel dat je voor ogen hebt voor jouw rol in dat bedrijf, of voor je eigen organisatie. Je wilt iets bereiken, je wilt een verandering op gang brengen, je leert in deze nascholing hoe je het bedrijf in beweging krijgt, zodat verbeteringen worden ingevoerd en preventie werkt.

In een prettige ambiance wissel je ervaring uit en werk je samen met vakbroeders aan groei, zelfreflectie en persoonlijk leiderschap. Aan de hand van het model van Bateson en Dilts en het gedachtengoed van Covey onderzoek je: wie je bent als adviseur; wat je wilt bereiken en hoe je dit doet. Je krijgt feedback van deskundige trainers op je werk als bedrijfsarts adviseur. Docenten gaan in op organisatiekunde en stijlen van beïnvloeding die effectief zijn.  Het resultaat: inzicht in je rol als professional, een advies op maat voor jouw optimale aanpak of inbreng bij dat bedrijf, een oplossing voor een knelpunt dat je hebt ingebracht of een concreet projectplan om te bespreken met de directie van jouw bedrijf.

De module bestaat uit twee blokken van 12 uur (vanaf donderdagmiddag t/m vrijdag) inclusief diner, overnachting, ontbijt en lunch. In het hotel zijn voldoende mogelijkheden voor ontspanning. Het programma heeft vaart en is met een mix aan werkvormen zeer afwisselend. Je wordt voortdurend uitgedaagd tot zelfreflectie. Er zijn momenten van intervisie en feedback met collega’s en oefen je samen onder begeleiding van ervaren trainers. Je werkt aan je eigen projectplan of groeimodel. In het tweede blok train je het presenteren van je plan of profiel, waarop je feedback ontvangt. Na verwerking hiervan heb je als resultaat je eigen projectplan of persoonlijk adviestraject om mee aan de slag te gaan in je bedrijf. Daarna ga je vol inspiratie naar huis met goede suggesties voor de toekomst om je hiermee als adviseur in bedrijf nog beter te profileren!

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • weet je hoe je individuele en persoonlijke gezondheidsgegevens anoniem vertaalt naar informatie op groepsniveau. Zo kom je tot een gezond ondernemingsbeleid.
  • heb je je adviesvaardigheden verrijkt.
  • heb je een concreet resultaat voor je eigen praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Etske Kroon, ervaren HRM-trainer over professioneel leiderschap en hoogleraar Rob Blomme, Nyenrode Faculty.

Voor wie

Bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding) en artsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs en arboprofessionals die hun adviesvaardigheden willen verbeteren en deze willen toetsen aan collega’s.

Toelatingseisen

Geregistreerd als bedrijfsarts (of in de eindfase van de opleiding daartoe).

Video

Bekijk hieronder de video waarin Kitty Meulenbeld  vertelt over hoe bedrijfsartsen kunnen bijdragen aan een gezonde bedrijfsvoering en wat zij nog meer leren tijdens de nieuwe nascholing “Bedrijfsarts in bedrijf” (november 2017). Deze video is opgenomen in juli 2017, op weg naar de bij- en nascholing “Tour de France” van de NSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Verslaving en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Het overmatig gebruik van drugs of alcohol leidt tot verminderde arbeidsprestaties en roept vaak negatieve gevoelens op. Zowel bij de persoon zelf als bij collega’s in de werkomgeving. Deze problematiek vereist een gerichte en professionele aanpak. Werk jij als arts of arbeidsdeskundige en wil je leren hoe je verslavingsproblematiek aanpakt? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Hoe je verslavingsproblematiek aanpakt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Deze tweedaagse module staat in het teken van verslaving in relatie tot arbeid. We behandelen deze complexe relatie in de volle breedte. Zo komt de (sociale) achtergrond van verslavingsproblemen aan bod. Ook bespreken we (preventie-)beleid en de implementatie daarvan. Daarnaast krijg je training in praktische vaardigheden om mensen effectief te begeleiden bij stoppen met overmatig gebruik van drank of drugs. Ten slotte hoor je de verhalen van twee vertegenwoordigers van de AA, de Anonieme Alcoholisten.
Tijdens de module wisselen we interactieve colleges af met discussies en oefening van vaardigheden. Samen met de inbreng van eigen casuïstiek zorgt deze opzet voor maximaal leerrendement.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je (meer) inzicht in de achtergronden van verslavingsproblemen op de werkplek.
  • weet je hoe je deze problematiek aanpakt en wat daarbij de rol is van bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen.
  • kun je verslavingsproblemen herkennen en diagnosticeren.
  • heb je vaardigheden om een effectief gesprek te voeren bij een (vermoeden van) verslavingsprobleem.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Marian de Kort is trainer en projectmanager bij Trafieq. Haar expertise is op het gebied van alcohol, drugs en medicijnen.
  • Pauline Burger is advocaat op het terrein van arbeidsrecht en sociale zekerheid bij Sprengers Advocaten. Ze is docent en auteur van diverse artikelen op arbeidsrechtelijk en sociaal zekerheidsrechtelijk terrein.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd of in opleiding) en ook voor arbeidsdeskundigen, A&O psychologen, A&O deskundigen, verpleegkundigen en beleids- en preventiemedewerkers die werknemers met (een vermoeden van) een verslaving begeleiden.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Hbo of universitair werk – en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraken van eerdere deelnemers:

  • “Het is fantastisch om te merken dat als ik maar respectvol en niet moraliserend ben, ik contact kan krijgen met een werknemer over zijn alcoholverslaving. Vroeger stonden mijn vooroordelen mij in de weg.”
  • “De ervaringsdeskundigen van de AA waren een zeer goede toevoeging aan het totale programma. Door hun persoonlijke verhalen en kwam nog meer het besef hoe lastig een verslaving is.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Spoedeisende hulp en AED in bedrijf

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arts of verpleegkundige en wil je leren hoe je omgaat met een AED en hoe je een spoedeisende patiënt bij een ongeval op het werk verantwoord en systematisch benadert – conform de nieuwste richtlijn en triage? Wil je leren hoe je daarbij het hoofd koel houdt en professionele meerwaarde biedt? Doe dan deze praktische, eendaagse module.

Wat je leert

Levensreddende handelingen, reanimatie, omgaan met verschillende AED ’s en het stelpen van ernstige bloedingen met behulp van de nieuwste hulpmiddelen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Bij adequate eerste hulp hoort een systematische benadering. Tijdens deze eendaagse module oefen je die aan de hand van een aantal (eigen) praktijkvoorbeelden. Hierbij maak je kennis met de triage volgens de internationale richtlijnen. Ook leer je welke spoedeisende hulp in welke toestand verleend moet worden. Van belang is om ook zelf een keer de AED (Automatische Externe Defibrillator) in handen te hebben en te oefenen in het reanimeren met een pocketmask en het toepassen van het Covid-19 protocol.

De module wordt gegeven in de vorm van korte interactieve lezingen, afgewisseld met scenario’s, praktijkcases en vaardigheidstrainingen. De nadruk ligt op het oefenen van praktische vaardigheden. Je oefent deze vaardigheden op een pop en deels bij jezelf.
Na afloop ontvang je een certificaat.

Na afloop van deze eendaagse module kun je:

  • volwassenen reanimeren volgens de nieuwste richtlijnen van de Nederlandse Reanimatieraad;
  • omgaan met een Automatische Externe Defibrillator (AED).
  • het protocol “stop de bloeding” beschrijven en toepassen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Drs. M. (Maria) Pol-Douwes, arts en instructeur BLS en PBLS
  • Mw. W. (Willie) Koppies, kaderinstructeur Oranje Kruis en instructeur BLS en PBLS

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal geneeskundigen, artsen Maatschappij & Gezondheid, arboverpleegkundigen en artsen uit het NSPOH-keuzeonderwijs die tijdens hun werk te maken kunnen krijgen met spoedeisende patiënten.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 9,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Weerstand begrijpen en ombuigen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als adviseur kun je te maken krijgen met mensen die het oneens zijn met je voorstel om een verandering in een organisatie door te voeren. Wil jij leren hoe je het probleem kunt benoemen, erkennen en bevragen? Zodat je niet verzandt in discussie? Wil je leren hoe je blokkades en impasses kunt ombuigen in de goede richting? Doe dan deze tweedaagse, praktijkgerichte module.

Wat je leert

Inzicht en interventietechnieken om met weerstand om te gaan

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?

Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:

  • het signaleren van communicatieve impasses en blokkades.
  • het herkennen van patronen in communicatiestijlen.
  • het omzetten van weerstand naar functionele energie.
  • interventies voor het ombuigen van weerstand.
  • het verbreden en verdiepen van handelingsvaardigheid.
  • het voorkomen van weerstand.

De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdig weerstand signaleren en herkennen.
  • kun je de ernst van de weerstand inschatten.
  • heb je inzicht in je eigen reactie op weerstand.
  • weet je hoe en waar door jouw weerstand interactie wordt geblokkeerd.
  • weet je hoe je blokkades en impasses kunt doorbreken.
  • kun je interventietechnieken hanteren om weerstand om te zetten in positieve energie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Myriam Gijsbers-van Pesch, organisatie adviesbureau ‘Reflaction’
  • Sanne Rengelink, opleider/adviseur NSPOH
  • Thijs Feenstra, trainingacteur

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health die adviseren of veranderingen begeleiden. Ook andere professionals die betrokken zijn bij advisering en het begeleiden van vernieuwingen en veranderingen in organisaties kunnen deelnemen.

Toelatingseisen

Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0 en in 2017 een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “De perfecte balans tussen interactief en theoretisch onderwijsvorm.”
  • “Een top docent!”
  • “Hele fijne docente.”
  • “De docente gaf heel goed les.”
  • “Interactieve en toepassen op eigen casus was heel goed.”
  • “Docent, haar didactische vorm, deelnemers uit verschillende beroepsgroepen/ profielen.”
  • “Enthousiaste docent. Interactieve onderwijsvorm -> heel beeldend. Oefenen met methoden. Meerdere disciplines bij elkaar.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Actualiteiten medische advisering in het sociaal domein

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arts, verzekeringsgeneeskundige of (sociaal) medisch adviseur en wil je je kennis over (sociaal) medische advisering verdiepen? Wil je die kennis oefenen aan de hand van casuïstiek en discussies met vakgenoten? Doe dan deze eendaagse, verdiepende module.

Wat je leert

Vraagstukken in de praktijk, ook juridische

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Beleid van de rijksoverheid, gemeenten en zorginstellingen is voortdurend in beweging. Iedereen die zorg en voorzieningen nodig heeft krijgt ermee te maken. Langer thuis (moeten) blijven wonen, de meldcode ouderenmishandeling (inclusief financiële uitbuiting), de aanstaande wijzigingen in de Wlz, en het per 2020 vervangen van de Wet BOPZ door nieuwe wetgeving, de samenhang in het sociaal domein en zo meer… .

Tijdens deze interactieve, eendaagse module komen de laatste ontwikkelingen en nieuwste inzichten aan bod met betrekking tot de vraagstukken bij (sociaal) medische advisering. We oefenen deze vraagstukken aan de hand van relevante en actuele casuïstiek. Je kunt ook voorbeelden uit je eigen praktijk inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je kennisgemaakt met actuele vraagstukken bij (sociaal) medische advisering.
  • heb je je kennis verrijkt aan de hand van jurisprudentie over dit onderwerp.
  • weet je hoe je deze kennis toepast in de praktijk.
  • heb je ervaringen uitgewisseld met collega’s uit hetzelfde vakgebied.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Theo Trompetter, arts bij Trompetter & Partners.

Voor wie

Artsen werkzaam als sociaal-medisch adviseur op het terrein van Wmo of Wlz. Verzekeringsgeneeskundigen, bedrijfsartsen, medisch adviseurs van zorgverzekeraars die (sociaal) medisch adviseren.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering en de Wet langdurige zorg (Wlz)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe geef je een goed sociaal-medisch advies waarbij je rekening houdt met actuele wetgeving en relevante jurisprudentie? Deze tweedaagse module biedt je inzicht in de hoofdlijnen van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de rol van de medisch adviseur: essentieel voor een goed onderbouwd advies.

Wat je leert

Kennis van het sociaal medisch domein is essentieel om patiënten of cliënten goed te ondersteunen, hen naar de juiste loketten te verwijzen en inzicht te krijgen in de reikwijdte van het eigen professionele handelen. In deze module staat de Wlz centraal.

Deze module is geschikt om kennis op te doen over de Wlz en de vertaalslag te maken naar de eigen dagelijkse praktijk. De scholing biedt ruimte om ingebrachte casuïstiek te behandelen en verder uit te diepen. Daarnaast komt aan bod hoe jij als professional efficiënt kan bijdragen aan passende zorg vanuit het sociaal medisch domein en specifiek de Wlz.

Besproken wordt wanneer verschillende domeinen (Wmo/Zvw) voorliggende voorzieningen bieden en waar deze elkaar overlappen. Je doet inzicht op over het indicatieproces bij het CIZ, leert wat de rol van de medisch adviseur is bij de indicatiestelling, je krijgt inzicht in bezwaar-/beroepsprocedures en jurisprudentie en leert basis van de afwegingskaders van de Wlz. De financiering van de Wlz en leveringsvormen van zorg worden eveneens besproken.

Soort scholing

De leerstof wordt behandeld via presentaties, casuïstiek en oefeningen.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht verkregen in de Wlz en de reikwijdte daarvan;
  • overzie je hoe de Wlz zich verhoudt tot de andere wetgevingen in het kader van sociaal medische advisering;
  • weet je hoe je de Wlz kunt toepassen in je dagelijkse praktijk;
  • ken je de rol van het CIZ als zelfstandig bestuursorgaan;
  • weet je de beleidsregels indicatiestelling Wlz te vinden en hoe deze regels worden toegepast;
  • ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en actualiteiten in het werkveld van de sociaal medische advisering;
  • weet je wat de rol van medisch adviseur inhoudt en ken je de kaders waarbinnen medisch advies gegeven wordt met betrekking tot de Wlz.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep) en Maroesja Bron (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ).

Toelatingseisen

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Participatiewet

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als arts en arbeidsdeskundige is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de actuele regelgeving rondom de Participatiewet. Wil je daar meer over leren? En weten hoe je je dienstverlening en adviesvaardigheden met die kennis kunt optimaliseren? Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

Actuele regelgeving en de consequenties daarvan voor cliëntadvies

Deze driedaagse module is deel drie in de serie ‘Sociaal medische advisering’. Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing of als keuzeonderwijs binnen je medische vervolgopleiding. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
We gaan in op de relevante aspecten van de Participatiewet, die in 2015 de wet Werk en Bijstand heeft vervangen. Goede advisering vergt een multidisciplinaire samenwerking tussen bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal-medisch adviseurs en andere professionals. Daarom besteden we ook aandacht aan de impact van de regelgeving op de positie van alle belanghebbenden.
Het onderwijs wordt gegeven aan de hand van casuïstiek.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele ontwikkelingen in de regelgeving, de actualiteiten in de sma van de Participatiewet en de samenhang in het sociaal domein.
  • weet je wat de consequenties van de wetgeving zijn voor jouw adviezen aan cliënten.
  • weet je wat jouw rol is in het multidisciplinaire veld.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Theo Trompetter, arts, Trompetter & Partners.

Voor wie

Voor artsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die te maken hebben met de Participatiewet en de bijzondere bijstand.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 12 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Diploma basisarts of anderszins relevante werkervaring in het werkveld.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg staat volop in de belangstelling. Het is prettig als je weet welke culturele factoren een rol spelen in de beleving van ziekte en gezondheid. Werk jij als professional in de zorg en heb je te maken met verschillende culturen? Wil je leren hoe je daar tijdens jouw consult optimaal rekening mee kunt houden? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Hoe ga je om met verschillende culturen in de zorg?

Je kunt de module ‘Culturele diversiteit in de gezondheidszorg’ volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je opleiding bij de NSPOH. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Etnische herkomst bepaalt niet alleen de manier waarop klachten zich bij cliënten manifesteren, maar ook de incidentie van bepaalde ziekten. Voor professionals is het essentieel om deze diversiteit in de zorg te (her-)kennen. Dit thema staat centraal tijdens de eerste dag van deze module. Er is aandacht voor verschillende culturen in de zorg waar je mee te maken kunt krijgen. We bespreken verschillen bij de beleving van ziekte en gezondheid. Ook kijken we naar verschillen in perceptie en verwachtingen rond medische zaken. Het zogeheten cultuurmodel van Hofstede geeft hier meer inzicht in: we bespreken verschillende dimensies uit dit model, waaronder machtsafstand en groepsoriëntatie.

De tweede dag van de module is gericht op communicatieve vaardigheden, zoals interculturele gespreksvoering, taalbeheersing en de mate waarin iemands sociale omgeving de interactie tussen arts en cliënt beïnvloedt. Je oefent met een acteur gesprekstechnieken. Verder bespreek je aan de hand van casuïstiek verschillende cultureel en etnisch bepaalde factoren. Je leert hoe je de communicatie met specifieke doelgroepen kunt verbeteren. Tijdens het onderwijs wordt gebruik gemaakt van diverse interactieve werkvormen, zoals korte inleidingen met aansluitend een discussie. Daarnaast ga je aan de slag met praktische oefeningen. Daarbij werk je met casussen uit de praktijk, zodat je aan het eind van de module uitgebreid hebt geoefend met culturele diversiteit in de gezondheidszorg.

Ter voorbereiding ontvang je een studiehandleiding en literatuur voor zelfstudie.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdens de medische procesgang beter rekening houden met de culturele en etnische achtergrond van je cliënten;
  • heb je inzicht in het cultuurmodel van Hofstede en de 4 dimensies die aan het model ten grondslag liggen;
  • kun je verschillende culturen beoordelen aan de hand van het cultuurmodel;
  • kun je in je gespreksvoering beter rekening houden met de culturele en etnische achtergrond van je cliënt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Marieke Verhoeven. Zij heeft Social Work gedaan en is een ervaren trainer. Binnen haar eigen bedrijf Verhoeven Coaching ligt haar focus op plezier in je werk hebben en een positieve kijk op je werkende leven. Zij heeft veel ervaring in het coachen en begeleiden van mensen met verschillende culturele achtergronden. En het werken met het cultuurmodel van Hofstede.
  • dr. Alana Helberg-Proctor. Zij is werkzaam als universitair docent aan de VU in Amsterdam. Daar werkt zij bij de faculteit Maatschappij en Gedragswetenschappen, programma groep: Antropology of Health, Care and Body. Alana kijkt in haar onderwijs naar cultuurverschillen en overeenkomsten in gezondheid en gezondheidsbeleving.
  • een trainingsacteur.

Voor wie

Voor professionals die te maken hebben met culturele diversiteit in de gezondheidszorg, zoals sociaal geneeskundigen, huisartsen, arbeidsdeskundigen, bedrijfspsychologen, verpleegkundigen en bedrijfsmaatschappelijk werkers.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Veranderen, samenwerken en procesmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je met veel verschillende partners in complexe samenwerkingsverbanden? Dan loop je vast wel eens aan tegen weerstand of een gebrek aan motivatie. Wil jij de valkuilen in het samenwerkingsproces ontdekken? Wil je daarnaast leren hoe je jouw persoonlijke effectiviteit vergroot, zodat je jouw doelen leert bereiken met behoud van de onderlinge verstandhoudingen? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tegenstrijdige belangen, tegenwerkende partijen of botsende persoonlijkheden: al deze factoren staan een goede samenwerking in de weg. Deze module biedt handvatten om daar mee om te gaan en om individuele kwaliteiten te versterken.

De eerste dag van deze module staat in het teken van het samenwerkingsproces. Je wordt ingewijd in de theorieën over procesmanagement en netwerkvorming. Daarnaast leer je technieken om sturing te geven en te managen. Deze technieken worde geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hierdoor leer je te focussen op je eigen situatie en hoe je effectieve samenwerkingsstrategieën kunt ontwikkelen.

De tweede dag staat in het teken van persoonlijke effectiviteit. Hoe kunnen verschillende, individuele krachten in een partnernetwerk de samenwerking bevorderen en versterken? Je ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en leert die van collega’s te herkennen. Ook krijg je les in effectief onderhandelen, waardoor je jouw persoonlijke doelen leert te bereiken zonder goede onderlinge verstandhoudingen te verstoren

Interactieve colleges worden afgewisseld met actieve werkvormen in subgroepen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de ins en outs van veranderprocessen en samenwerkingsprocessen.
  • kun je deze processen managen.
  • ken je de kracht van een goede samenwerking en
  • weet je waar je persoonlijke kwaliteiten liggen om een hecht partnernetwerk tot stand te brengen en te onderhouden.

Docenten

  • Jaap Walter, P2. Jaap maakt vertalingen op het gebied van strategische opvattingen naar consequenties voor ontwikkeling van bedrijven en gemeenten. Hij promoveert op het ‘levensvatbaar maken van initiatieven’.
  • Carmen Karsters is trainer en coach. Carmen is een inhoudelijk- en communicatief sterke professional die inzicht geeft in zakelijk en persoonlijk proces.

Voor wie

Voor professionals met minimaal twee jaar werkervaring, zoals preventiemedewerkers, gezondheidsbevorderaars, verpleegkundigen, projectleiders, artsen Maatschappij en Gezondheid, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en programmamanagers met minimaal twee jaar ervaring in de publieke en bedrijfsgezondheidssector. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ, verslavingszorg, thuiszorg, een landelijke categorale instelling of een ondersteuningsinstituut. Ook andere professionals werkzaam in complexe samenwerkingsverbanden kunnen met deze module hun voordeel doen.

Ervaringen

Eerdere deelnemers waren enthousiast over de interactieve werkvormen en de wijze waarop ze de theorie aan hun eigen rol, positie en vaardigheden konden koppelen. Ze waren ook erg te spreken over de gastdocenten, vanwege hun expertise op het gebied van procesmanagement en persoonlijke effectiviteit.

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.