030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Coaching voor professionals: technieken en vaardigheden

Datum: 22 aug '17

In het kort

Met goede coachingsvaardigheden kun je mensen stimuleren, uitdagen en inspireren. Werk jij in de occupational of public health en wil je meer leren over professioneel coachen? Wil je je een werkstijl aanmeten waarmee je de effectiviteit van medewerkers vergroot en de interactie met cliënten verbetert? Doe dan deze korte en krachtige module Coaching voor professionals.

Wat je leert

Leer professioneel coachen binnen je eigen stijl

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Er zijn verschillende vormen van coaching voor professionals. Bijvoorbeeld job-coaching, carrière-coaching en personal coaching. Tijdens deze training leer je welke technieken en instrumenten passen bij welke specifieke behoefte. En welke stijl het best bij jou past. We zoomen in op coachingsvaardigheden voor professionals in de publieke gezondheidszorg, arbodienstverlening en sociale zekerheid. Het doel is dan ook om te leren hoe je de effectiviteit van medewerkers kunt vergroten en de interactie met cliënten kunt verbeteren. Met andere woorden: hoe je mensen in hun kracht zet, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen.

We besteden aandacht aan het opbouwen van een professionele coaching-relatie tussen jou en de ander. Daarna ga je je vaardigheden oefenen. Je leert stimuleren, uitdagen en inspireren. Na afloop sta jij als professional steviger in je schoenen wanneer je medewerkers en cliënten coacht.
De module Coaching voor professionals bestaat uit een combinatie van korte inleidingen en praktische oefeningen, die je direct in je werkpraktijk kunt toepassen.

Na afloop van deze tweedaagse module Coaching voor professionals:

  • heb je kennis van de meest gangbare coaching-technieken.
  • weet je welke stijl het best bij je past.
  • heb je de vaardigheden voor professioneel coachen.
  • kun je die capaciteiten toepassen anderen te stimuleren, uit te dagen en te inspireren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. F.J.M. (Frans) Vlek, senior trainer NSPOH.

Voor wie

Voor professionals in occupational en public health die zich een coachende werkstijl willen aanmeten.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Muziekgeneeskunde

Datum: 22 aug '17

In het kort

Door duizenden uren studeren krijgen musici vaak fysieke problemen. Bijvoorbeeld aan hun polsen, vingers, nek, schouders, rug, kaak of oren. Daarnaast kunnen zij ook last hebben van stress, faalangst of andere psychosociale problemen. Werk jij als professional voor de culturele sector met muziek? Of heb je als bedrijfs- of verzekeringsarts te maken met amateurmusici die, net als sporters, klachten meenemen naar hun werk? Doe dan deze module en leer hoe je hen optimaal kunt begeleiden.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
muziekgeneeskunde Kees Hein Woldendorp, NSPOHTegenwoordig zijn er op diverse locaties in Nederland muziekpoli’s opgericht. Hier kunnen beroeps- en amateurmusici terecht voor een multidisciplinaire aanpak, die zich richt op het behandelen van somatische, psychiatrische en psychosociale problemen. In deze eendaagse module besteden we ruimschoots aandacht aan de verschillende aspecten van muziekgeneeskunde.
Daarnaast bespreken we preventieve maatregelen en ergonomische hulpmiddelen die overbelasting bij musici kunnen voorkomen. Preventie is namelijk hét toverwoord om klachten te verminderen. Musici dienen kennis te hebben over hun psychische en lichamelijk belastbaarheid. Bovendien is het belangrijk dat zij zich ervan bewust zijn dat rust minstens zo belangrijk is als inspanning. Net zoals bij topsporters. Al deze zaken komen tijdens de module aan bod.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de relevante aspecten van muziekgeneeskunde.
  • heb je inzicht in preventieve maatregelen en ergonomische hulpmiddelen die overbelasting bij musici kunnen voorkomen.
  • weet je hoe je musici optimaal adviseert over en begeleidt bij vragen over muzikale belastbaarheid in relatie tot het uitoefenen van hun hobby of werk.
  • heb je inzicht in de fysieke en mentale gezondheidsrisico’s van amateur- en beroepsmusici.
  • ben je bekend met het motorisch leren en de relatie tussen houding en pijn.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • dr. E.M. (Esther) van Fenema, psychiater Muziekpoli LUMC
  • dr. K.H. (Kees Hein) Woldendorp, (muziek)revalidatiearts & coördinator ‘polikliniek voor muziek en revalidatie’, Revalidatie Friesland,

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen die die musicerende cliënten begeleiden, te maken hebben met orkesten en beroepsmusici, of met amateurs die in hun vrije tijd (intensief) een muziekinstrument bespelen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts of professional op hbo werk- en denkniveau.

Muziekgeneeskunde in Medisch Contact

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3 en in 2016 het cijfer 8.5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Slaap en werk

Datum: 22 aug '17

In het kort

Slaap en slaapproblemen hebben grote invloed op de werkprestaties en belastbaarheid van werknemers. Werk je als bedrijfs- of verzekeringsarts en wil je je inzicht vergroten op het gebied van slaap en werk? Wil je ontdekken welke behandelingen mogelijk zijn? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Slaapproblemen, consequenties en behandelmogelijkheden

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.

We starten deze interactieve, eendaagse module met een algemene inleiding over slaap, de stadia en functies. Vervolgens bespreken we de verschillende soorten slaapproblemen en hun mogelijke gevolgen. Daarbij hebben we specifiek aandacht voor beperkingen als gevolg van slaapproblemen. Ook de invloed op de belastbaarheid van mensen, op korte en langere termijn, komt aan bod.

Daarnaast hebben we veel aandacht voor behandelmogelijkheden van slaapproblemen en wat de indicaties zijn voor de verschillende behandelingen. We gaan dieper in op de samenhang tussen slaapproblemen en stoornissen en beperkingen, ingewikkelde differentiaaldiagnoses en medicijngebruik.

De leerstof wordt behandeld in interactieve presentaties, die worden ondersteund door videomateriaal. Je krijgt specifieke opdrachten om kennis en vaardigheden te oefenen aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je je kennis verrijkt over nut en noodzaak van slaap.
  • kun je slaapproblemen (beter) benoemen en herkennen.
  • kun je situaties herkennen waar slaapproblematiek mogelijk een rol speelt.
  • heb je inzicht in de invloed van slaap en slaapstoornissen op de werkprestaties en belastbaarheid van werknemers.
  • weet je wat de behandelmogelijkheden zijn en wanneer doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is.

Docenten

Trudeke Möller is longarts en bedrijfsarts. Haar expertise bestaat uit astma, COPD, slaapstoornissen en COVID-19.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen en verzekeringsartsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Diabetes en werk

Datum: 22 aug '17

In het kort

Diabetes is een veelvoorkomende chronische ziekte, die grote invloed heeft op de belastbaarheid. Dankzij intensief onderzoek naar deze aandoening neemt de kennis snel toe. Het is belangrijk up-to-date te blijven. Werk je als arts of medisch adviseur en wil je leren hoe je werkenden met diabetes optimaal begeleidt bij arbeid en re-integratie? Doe dan deze module Diabetes en werk.

Wat je leert

Leer hoe je mensen met diabetes begeleidt in arbeidsparticipatie en re-integratie

De module Diabetes en werk is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bijscholing of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Diabetes is een chronische aandoening met ingrijpende lichamelijke en psychosociale gevolgen. Leven met diabetes vraagt om verschillende aanpassingen. Bijvoorbeeld het accepteren van ongemak, het inpassen van de zelfzorgactiviteiten in het dagelijkse leven en het vinden van werk met een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid.

In deze module krijg je praktische handvatten aangereikt om mensen met diabetes (beter) te begeleiden in het arbeidsproces. We behandelen de nieuwste inzichten in factoren die bepalend zijn voor de arbeidsmogelijkheden van mensen met diabetes. Ook de huidige inzichten over de mogelijkheden tot arbeidsintegratie komen aan de orde. De module gaat in op zowel de medisch-technische achtergronden van diabetes als op sociaalpsychologische gevolgen.

Tijdens de module wisselen we korte inleidingen over nieuwe wetenschappelijke inzichten af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module Diabetes en werk:

  • is je kennis over diabetes mellitus opgefrist.
  • heb je (meer) inzicht in de invloed van diabetes op de belastbaarheid van je cliënt.
  • is je eigen begeleidingsrepertoire uitgebreid, waardoor je meer mogelijkheden ontdekt voor sociaal-medische begeleiding bij arbeidsparticipatie en re-integratie.
  • kun je jouw cliënt helpen om de juiste balans te vinden tussen werk en diabetes.

Docent

Ernst Jurgens is werkzaam als klinisch arbeidsgeneeskundige bij IKANED en als bedrijfsarts bij MKBasics (onderdeel ArboUnie). Zijn expertisegebieden zijn long COVID & werk, diabetes & werk, kwetsbare werknemers & preventie, leefstijl op de werkvloer, en Planetary Health & bedrijfsgezondheidszorg.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, huisartsen, medisch adviseurs en arbeidsdeskundigen.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module Diabetes en werk: “Een prettig gebrachte opfrisser met veel praktijkrelevantie.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Goedgekeurd! Basistraining voor de keuringsarts

Datum: 22 aug '17

In het kort

Of het nu gaat om een vaarbewijs, machinistendiploma of rijbewijs: als keuringsarts dien je de basisprincipes van het keuren te kennen. Werk je als arts en wil je leren hoe je tot een weloverwogen en verantwoorde keuring komt? Doe dan deze online basistraining van 3 middagen/avonden.

Wat je leert

Leer tot een weloverwogen keuringsuitslag te komen

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module is ook een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.

Er bestaat in Nederland geen training waarmee je een medische keuring voor een rijbewijs of ander vervoersdocument leert uitvoeren. Vrijgevestigde (basis-)artsen, huisartsen, bedrijfs- en verzekeringsartsen blijken hier echter wel behoefte aan te hebben. Deze module geeft je inzichten in keuringen, maar met het volgen van deze scholing krijg je geen erkend diploma of certificaat waarmee je bevoegd bent om keuringen uit te voeren. 

De module is opgedeeld in drie blokken van vijf uur (16:00 – 21:00 uur). We wisselen interactieve colleges en praktische oefeningen met elkaar af.

Tijdens de eerste bijeenkomst introduceren we een model over risico-denken en komen de basisprincipes van het keuringsvak aan de orde. In de tweede bijeenkomst ligt de focus op de bijzondere vereisten, veiligheidsrisico’s en het keuringsproces voor wegvervoer. Tijdens de laatste bijeenkomst wordt ingegaan op de modaliteiten spoor en water en stellen we de orgaansystemen en zintuigen centraal. Je leert de voornaamste risicovolle aandoeningen en ‘rode vlaggen’ signaleren. Ook krijg je instructie over welke tests nodig zijn, hoe je die verantwoord uitvoert en wanneer doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de kerncompetenties van de keuringsarts, waarin veiligheid en wet- en regelgeving centraal staan.
  • heb je inzicht in de kenmerken en vereisten per transportmodaliteit (weg, water, spoor).
  • kun je omgaan met dilemma’s in de keuringspraktijk.
  • weet je hoe je op verantwoorde wijze afwegingen maakt.
  • daarbij kun je rekening houden met (publieke) veiligheidsrisico’s en persoonlijke belangen van de auto-, trein-, boot- of vrachtwagenbestuurder.
  • weet je welke tests of gegevens nodig zijn om risico’s en ‘rode vlaggen’ te herkennen.
  • ben je bekend met de voornaamste ziektebeelden in de vervoerssector.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten (onder voorbehoud):

  • Ger Kaldenberg is zelfstandig bedrijfsarts. Ger heeft ruim 30 jaar ervaring als bedrijfsarts en werkte onder andere lange tijd voor Arbo Unie. Hij is gespecialiseerd in de thema’s keuringen, arbeidsconflicten en overspannenheid/burn-out.
  • Jaap van Dijk is bedrijfsarts en werkt voor Ika Ned als arbeidsgeneeskundige cardiologie. Met name de spoorwegveiligheid in verband met hart- en vaatziekten is zijn werkterrein.
  • Martin Verkuil is sinds 1989 werkzaam als bedrijfsarts voor verschillende organisaties. Naast zijn werkzaamheden als bedrijfsarts, heeft Martin als keuringsarts, duikerarts, scheepvaartarts en forensisch geneeskundige gewerkt en is hij vakgroepleider keuringen en vaccinaties geweest.
  • Ewoud van Gijssel is keuringsarts en medisch coördinator van de keuringen met betrekking tot spoor bij de Arbo Unie.
  • Diana Verdel is senior medisch adviseur bij CBR. Ze is o.a. verantwoordelijk voor de beoordeling herkeuringen.
  • Walther Boon is arts, medisch adviseur en eigenaar van MedAssist.online. Hij is gespecialiseerd in maritieme en offshore keuringen.

Voor wie

Artsen (geregistreerd of in opleiding) die zich in een eigen praktijk willen onderscheiden als keuringsarts in de transportsector: bijvoorbeeld huisartsen, sociaal geneeskundigen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen

Datum: 22 aug '17

In het kort

Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.

Wat je leert

Omgaan met conflicten door geweldloze communicatie en het creëren van een win-win oplossing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.

Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.

Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de beginselen van geweldloze communicatie en leer je deze in te zetten tijdens spannende momenten en conflicten.
  • ken je jouw eigen communicatievoorkeur in tijden van conflicten en weet je wat het effect van deze stijl is.
  • heb je je repertoire verbreed en kun je verschillende manieren van communiceren al naar gelang de situatie inzetten.
  • leer je van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby – trainer, coach.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Solk en somatoforme stoornissen

Datum: 21 aug '17

In het kort

Machteloosheid en ergernis wisselen elkaar vaak af als reactie op mensen met somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK). Werk jij als arts, arboprofessional of re-integratiebegeleider en wil je leren hoe je deze problematiek het best kunt benaderen? Wil je daarnaast oefenen in het geven van professionele begeleiding? Volg dan deze module.

Vanaf najaar 2024 biedt de NSPOH deze module aan onder de nieuwe titel Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK).

Wat je leert

De richtlijn, de diagnostiek en de behandeling

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Bedrijfsarts Rob Hoedeman heeft in het kader van zijn promotieonderzoek becijferd dat 15% van alle werknemers die verzuimen, gebukt gaat onder zware somatisatieklachten. Dat zijn vage klachten, zoals moeheid, hoofdpijn, duizeligheid of hartkloppingen, die onvoldoende verklaard worden door een somatische aandoening. Deze problematiek wordt aangeduid als somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK) en kan gepaard gaan met veel beperkingen. Veel bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere arboprofessionals hebben ermee te maken.

In de literatuur wordt beschreven dat machteloosheid en ergernis de meest voorkomende reacties zijn van professionals op mensen met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Maar is een gevoel van machteloosheid terecht? Of zijn er toch goede mogelijkheden om deze mensen te begeleiden?

Tijdens de module bespreken we behandelings- en begeleidingsmogelijkheden in de bedrijfs- en verzekeringsgeneeskundige praktijk en die van de jeugdgezondheid: actief, systematisch of proces- dan wel tijdscontingent. Het accent ligt op het eigen maken van praktische handvatten. Vragen die aan bod komen zijn:

  • Wat houdt de CBO-richtlijn precies in?
  • Hoe is herstelgedrag te beoordelen?
  • Hoe moet casuïstiek rond arbeidsongeschiktheid worden beoordeeld?
  • Welke vaardigheden zijn nodig in de gespreksvoering met cliënten met SOLK?
  • Wat is de rol van somatisatie (attributie naar somatische oorzaken) en hoe ga je om met weerstand?

Het onderwijsprogramma is interactief. We wisselen presentaties af met discussies en casuïstiekbespreking. Daarnaast oefenen we met gesprekstechnieken aan de hand van het SCEGS-model.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de inhoud en achtergrond van de CBO-richtlijn SOLK en somatoforme stoornissen.
  • ben je bekend met de diagnostiek van SOLK en somatoforme stoornissen.
  • ben je bekend met de mogelijke behandelingen en vereiste begeleiding.
  • kun je de situaties herkennen waarin je moet doorverwijzen.
  • weet je hoe je gesprekken voert volgens het SCEGS-model.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Kristel Weerdesteijn, verzekeringsarts bij UWV en nauw betrokken bij het gebied van SOLK als promovenda bij het KCVG.
  • Astrid te Koppele, GZ-psycholoog, ‘Working solutions’.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboprofessionals die in hun werk te maken hebben met SOLK problematiek.

Toelatingseisen

Hbo of Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Summer school arbeid en gezondheid 2018

Datum: 9 aug '17

In het kort

De NSPOH Summer schools arbeid en gezondheid zijn een begrip en elk jaar weer snel volgeboekt. Elk jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische en communicatieve onderwerpen? Wil jij accreditatie verwerven? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen driedaagse zomerschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.

Wat je leert

Praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze driedaagse module volgen als bij- en nascholing.

Het programma wordt jaarlijks vernieuwd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant.

Het programma van de drie Summer schools verschilt. De volgende onderwerpen komen in de verschillende summer schools Arbeid en Gezondheid in 2018 aan bod:

  • De kern en waarde van diverse soorten psychotherapie
    (Patricia van Casteren, psycholoog Ascender en Tranzo, Universiteit Tilburg);
  • Vasovagale, cardiale en andere vormen van syncope
    (Prof. dr. Gert van Dijk, neuroloog LUMC, Leiden)
  • De (on)zichtbare gevolgen van een TIA of ‘minor stroke’
    (Gert-Jan Luijckx, neuroloog UMC Groningen)
  • Persoonlijk leiderschap, welke koers kies ik?
    (Etske Kroon, trainer, coach en bestuurskundige, Stuurboord Training, Coaching en Ontwikkeling)
  • Bewegen als medicijn, zin en onzin
    (Tom Brandon, sportarts, opleider sportgeneeskunde, Isala Klinieken Zwolle)
  • Werken met Multiple Sclerosis
    (Frederieke Schaafsma, bedrijfsarts en klinisch arbeidsgeneeskundig consulent bij de polikliniek MS & werk, locatie Amsterdam UMC)
  • Op zoek naar de Big Five, retour met Small Five….
    (prof. dr. Michèle van Vugt, internist- infectioloog, Inwendige geneeskunde, afdeling infectieziekten, Tropencentrum, Amsterdam UMC, locatie AMC)
  • Mentale aspecten en fysieke belastbaarheid bij chronische vermoeidheid
    (prof. dr. Hans Knoop).

Om je file-stress te besparen, begint het programma op de eerste dag wat later. Op de tweede dag staat meestal een (fiets)uitstapje gepland naar het Park De Hoge Veluwe. Je bezoekt dan tevens het museum Kröller-Möller. Dit middagonderdeel is facultatief en vrij om te besteden. Op de derde dag keer je huiswaarts, voldaan en vol inspiratie met een rugzak aan kennis.
Het onderwijs tijdens de Summer school arbeid en gezondheid is actief en intensief. Daarnaast biedt het programma ruimte om te netwerken en te ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.

Inspanning en ontspanning bij Summer school arbeid en gezondheid 2017

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs en andere professionals in de occupational health

Toelatingseisen

Basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,5.

Caroline Strasser
Caroline Strasser

“De Summer school arbeid en gezondheid verraste me. Er waren heel diverse en zeer interessante sprekers. Bovendien een leuke groep deelnemers (ook enkele AIOS bedrijfsgeneeskunde & verzekeringsgeneeskunde) en het was zeer goed georganiseerd op een top locatie: voor herhaling vatbaar!”

Uitspraak van Caroline Strasser, bedrijfsarts, Shell Health, deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze summer school.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert voor u een kamer. Indien u hiervan geen gebruik maakt is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Vaccins: mogelijkheden en de weerbarstige praktijk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Al twee eeuwen vormen vaccinaties een belangrijke strategie in de bestrijding van infectieziekten. Toch blijft waakzaamheid geboden. Door veranderingen in de micro-organismen dienen vaccins te worden aangepast of opnieuw ontwikkeld te worden. Daarnaast laten onderzoeken zien dat vaccins in de toekomst ook buiten het domein van de infectieziekten kunnen worden ingezet. Vind je het belangrijk om bij te blijven in dit dynamische vakgebied? Volg dan de module Vaccins: mogelijkheden en de weerbarstige praktijk.

Wat je leert

Het hoe, wat en waarom (niet) van vaccineren

De module is een onderdeel van de profielopleiding Infectieziektebestrijding binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

In deze module staat de humane afweer centraal. Je krijgt antwoorden op vragen als: hoe werkt het afweersysteem? Waarom werkt het soms niet? Hoe en waarom reageert het op een vaccin? Hoe zit het met de bijwerkingen?

Het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) vormt een belangrijke pijler in de bestrijding van infectieziekten.  Het RVP beschermt kinderen tegen 12 ernstige infectieziekten. Het programma wordt voortdurend geëvalueerd en zo nodig aangepast op basis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten.

We besteden aandacht de basisprincipes van vaccineren, de verschillende vaccinstrategieën, het Rijksvaccinatieprogramma en de productie en ontwikkeling van (nieuwe) vaccins. We besteden aandacht aan de groeiende maatschappelijke weerstand tegen vaccinaties en je krijgt tips hoe je hierover kunt communiceren in de spreekkamer.  Ook staan we stil bij de ethische aspecten van vaccineren.

Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en casuïstiekbespreking af.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • is je kennis van het afweersysteem en de werking van vaccins opgefrist.
  • ken je de bijwerkingen en contra-indicaties van vaccins.
  • ben je bekend met de pro’s en contra’s van nieuwe vaccins.
  • ken je de laatste stand van zake omtrent vaccinontwikkeling en vaccinstrategieën.
  • ken je de ethische vragen die spelen en kun je hierop reflecteren
  • weet je hoe je goed met cliënten communiceert over vaccinaties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op de verschillende onderdelen uit het vakgebied.

Voor wie

Artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en artsen AGZ, artsen JGZ, huisartsen en bedrijfsartsen die praktijkervaring hebben met vaccineren.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

We gaan ervanuit dat je bij de start van de module beschikt over basiskennis immunologie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019  waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Globalisering van de infectieziektebestrijding

Datum: 9 aug '17

In het kort

De 21e eeuw staat in het teken van outbreaksre-emerging diseases, toenemende antimicrobiële resistentie en de dreiging van bioterrorisme. Door het vele verkeer van personen en goederen kan een lokale epidemie al gauw een mondiale impact krijgen. Daarom is internationale samenwerking vereist bij de bestrijding van infectieziekten. Wil jij weten hoe de internationale infectieziektebestrijding in zijn werk gaat en wat het effect van de globalisering van infectieziektebestrijding is op het Nederlandse beleid? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

ECDC, WHO en effect van de globalisering van infectiebestrijding

Deze module is een onderdeel in de profielopleiding Infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid en keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Infectieziekten trekken zich niets aan van landsgrenzen. Om snel en gecoördineerd op gezondheidsbedreigingen te kunnen reageren is samenwerking binnen de Europese Unie en daarbuiten een vereiste. In deze module staat de internationale infectieziektebestrijding centraal.

Aan de hand van recente grensoverschrijdende casussen  gaan we dieper in op de rol en functie van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). Op die manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe het ECDC de lidstaten ondersteunt bij de bestrijding van (dreigende) uitbraken van infectieziekten. Ook zien we hoe samengewerkt wordt met de WHO bijvoorbeeld bij het bestrijden van de toenemende antimicrobiële resistentie. Je krijgt zo een beeld van de wisselwerking tussen de nationale en internationale infectieziektebestrijding en de betekenis hiervan voor de dagelijkse praktijk. Hoe beoordeelt het Nederlandse signaleringsoverleg bijvoorbeeld alerts vanuit ECDC en WHO? Van belang hierbij zijn begrip van de reikwijdte van:

  • nationale en internationale wet- en regelgeving, zoals de International Health Regulations van de WHO.
  • nationale en internationale surveillancesystemen.

Ten slotte staan we stil bij armoede als determinant voor gezondheid en in het verlengde daarvan leer je over de sustainable development goals van de verenigde naties.

De leerstof wordt behandeld in de vorm voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je hoe globalisering van de infectiebestrijding van invloed is op het Nederlandse beleid, en vice versa.
  • heb je inzicht in de structuur en organisatie van de infectieziektebestrijding binnen en buiten Europa.
  • ken je de internationale regelgeving op het gebied van infectieziektebestrijding.
  • ben je bekend met de rol van het ECDC en de WHO in de mondiale bestrijding van infectieziekten.
  • kun je de relevantie van internationale surveillancesystemen voor de Nederlandse praktijk beoordelen.
  • ben je bekend met de relatie tussen armoede en gezondheid.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van (internationale) infectieziektebestrijding.

Voor wie

Professionals werkzaam in infectieziektebestrijding zoals artsen Maatschappij & Gezondheid, jeugdartsen, bedrijfsartsen, huisartsen, medisch microbiologen en sociaal verpleegkundigen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.