Geef je advies over arbeid en gezondheid en wil je leren wat de algemene beginselen van het gezondheidsrecht zijn? Wil je inzicht krijgen in patiënten-rechten, maar ook in jouw positie als professional? Zodat je jouw adviezen over arbeidsomstandigheden kunt optimaliseren? Doe dan deze eendaagse module over gezondheidsrecht.
Deze module is onderdeel van de module Juridische aspecten van Arbeid en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze eendaagse module bespreken we het stelsel van gezondheidsrechtwetgeving, inclusief de actuele stand van zaken en de (te verwachten) ontwikkelingen. In het bijzonder besteden we aandacht aan de rechten van de cliënt. Daaronder vallen het recht op informatie, toestemming, geheimhouding en privacybescherming. Ook zaken als inzage van medische gegevens en het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) komen aan de orde.
Vervolgens behandelen we de rechten en plichten van beroepsbeoefenaars. Ook bijbehorende bijzondere wetgevingen komen daarbij aan de orde, waaronder beroepenwetgeving, kwaliteitswetgeving, klacht- en tuchtprocedures en de handhaving van de gezondheidsrechtelijke normen. De focus is gericht op de positie van arboprofessionals. Daarbij bestuderen we hun rol bij direct of indirect contact met cliënten.
In de vorm van interactieve colleges brengen we je op de hoogte van de laatste wetswijzigingen, actuele regelgeving, nieuwe ontwikkelingen en recente jurisprudentie. Er is veel ruimte voor discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.
Het onderwijs wordt verzorgd door advocaten en juristen die zijn gespecialiseerd op het gebied van arbeid en gezondheid. Zij zijn onder meer werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam, advocatenkantoren en TNO Arbeid.
Professionals met adviserende taken op het gebied van arbeid en gezondheid, die meer willen weten over het gezondheidsrecht.
Hbo+ / Academisch werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Kennis van het Sociaal zekerheidsrecht is essentieel wanneer je adviseert over re-integratie en inzetbaarheid. Wil jij leren wat de gevolgen van deze wetgeving zijn voor jouw praktijk? Wat er gewijzigd is in de WW? En wat er veranderd is op het gebied van arbeidsongeschiktheidsregelgeving?
Welke actuele ontwikkelingen spelen er in het sociaal zekerheidsrecht die van invloed zijn op je praktijk? Update je kennis in één dag tijdens de module Sociaal zekerheidsrecht.
Deze dag is onderdeel van de module Juridische aspecten van Arbeid en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens deze eendaagse module wordt gebruik gemaakt van het boek Arbeidsrecht in de praktijk (13e druk, D.M. van Genderen et al.). Je dient dit boek zelf aan te schaffen.
In deze module staat de Sociale zekerheidswetgeving centraal. We gaan uitgebreid in op de praktische gevolgen van deze wetgeving voor jouw praktijk. Daarnaast behandelen we de invloed van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) op het Sociaal Zekerheidsrecht. Daarbij hebben we bijzondere aandacht voor de wijzigingen in de WW. Ook de nieuwe Participatiewet, de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (BEZAVA) en de Quotumwet worden besproken ‒ inclusief de gevolgen daarvan voor re-integratie.
In de ochtend richten we ons op de verplichtingen van werkgever en werknemer bij re-integratie. Ook de consequenties van deze verplichtingen voor alle belanghebbenden komen aan bod. In de middag ligt de focus op arbeidsongeschiktheidsregelgeving. Dan is er aandacht voor de wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA), de regeling Inkomensvoorziening Volledige Arbeidsongeschiktheid (IVA), de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA) en de BEZAVA, die per 1 januari 2014 is ingevoerd.
Als een rode draad door de module lopen de consequenties van wet- en regelgeving op gebied van Sociale zekerheid. Voor jou, voor werkgevers en voor werknemers.
In de vorm van interactieve colleges brengen we je op de hoogte van de laatste wetswijzigingen, actuele regelgeving, nieuwe ontwikkelingen en recente jurisprudentie. Er is veel ruimte voor discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.
Het onderwijs wordt verzorgd door advocaten en juristen die zijn gespecialiseerd op het gebied van arbeid & gezondheid. Zij zijn onder meer werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam, advocatenkantoren en TNO Arbeid.
Professionals met adviserende taken op het gebied van arbeid en gezondheid. In aanvulling op de accreditatie hiernaast: voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 3 PE punten aan heeft toegekend.
Hbo+ / Academisch werk- en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Kennis en interpretatie van het arbeidsrecht is essentieel wanneer je adviseert over arbeid, inzetbaarheid en re-integratie. Wil je inzicht krijgen in de vraagstukken en wetgeving met betrekking tot het arbeidsrecht? Wil je leren wat de juridische consequenties van je advies zijn voor werkgever, werknemer en jezelf? Doe dan deze module Arbeidsrecht. Dan ben je in één dag klaar voor het komende jaar
Deze eendaagse module is een onderdeel van de module Juridische aspecten van arbeid en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze dag krijg je een compleet en actueel overzicht van de belangrijkste onderwerpen die (gaan) spelen gedurende de eerste twee ziektejaren. Daaronder vallen:
Je krijgt inzicht in de structuur en uitgangspunten van het arbeidsrecht. Daarnaast wordt je op de hoogte gebracht van de actuele stand van wetgeving en jurisprudentie. Hierdoor kun je bijvoorbeeld beoordelen of arbeidsovereenkomsten voor oproep- en uitzendkrachten, freelancers of payrol-medewerkers voldoen aan de wettelijke eisen. Ook doorgrond je het systeem van het ontslagrecht. Je leert de wettelijke mogelijkheden om een dienstverband te beëindigen en past die toe op eigen casuïstiek. Tevens krijg je inzicht in de regelgeving rond de loondoorbetalingverplichting, de uitsluiting- en opschortingsgronden en de bijbehorende procedures.
Tijdens de module wordt gebruik gemaakt van het boek ’Arbeidsrecht in de praktijk” (13e druk, D.M. van Genderen et al.) en ‘Arbeidswetgeving’ (laatste druk, W.L. Roozendaal). Je dient deze boeken zelf aan te schaffen.
In de vorm van interactieve colleges brengen we je op de hoogte van de laatste wetswijzigingen, actuele regelgeving, nieuwe ontwikkelingen en recente jurisprudentie. Er is veel ruimte is voor discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.
Het onderwijs wordt verzorgd door advocaten en juristen die zijn gespecialiseerd op het gebied van arbeidsrecht. Zij zijn onder meer werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam en advocatenkantoren.
Voor professionals met een adviserende functie op het gebied van arbeid en gezondheid: bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals met adviserende taken op het gebied van arbeid en gezondheid.
Hbo+ / Academisch werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Dit is éen avond uit een serie van drie nascholingen over actuele thema’s in de bedrijfsgezondheidszorg. De avonden worden geleid door prof. dr. Hulshof. Wil jij je verdiepen in het triageproces van de spoedeisende geneeskunde? En zien hoe we dit kunnen vertalen naar onze eigen zorg? Lees dan meer over deze geaccrediteerde module.
Download hier het programma in pfd.
Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.
In de Topclasses staat de arbocuratieve zorg centraal. Hoe krijgt het thema ‘arbeid’ meer aandacht in de zorgketen? Hoe stimuleren wij een betere samenwerking tussen de specialist en de bedrijfsarts in therapie en begeleiding van patiënten en werknemers? We doen dit door elke keer een topspecialist uit te nodigen. Hij of zij geeft ons inzicht in de nieuwste ontwikkelingen in een bepaald klinisch onderwerp, met vernieuwde aanpak, therapie en begeleiding in de zorg. Daarbij dagen we de specialist uit om de relatie te leggen naar arbeid en reïntegratie in werk.
Een bedrijfsarts of klinisch arbeidsgeneeskundige presenteert interventies en aanpak vanuit de bedrijfsgezondheidszorg, of een verzekeringsarts vertelt over claimbeoordeling. Tot slot belicht prof. dr. Carel Hulshof welke (multidisciplinaire) richtlijnen of andere kennis- en handelingsinstrumenten hierbij beschikbaar zijn. Prof. dr. Hulshof is mede vanuit het Kwaliteitsbureau NVAB aanwezig. Op deze avonden krijg je dus een compleet beeld over het onderwerp naar de stand der wetenschap en praktijk.
Tijdens een interactief hoorcollege bespreken we casuïstiek en interventies. Er is ruimschoots tijd voor discussie. Vragen die aan de orde komen, zijn onder meer: hoe geef je als bedrijfsarts hulp bij acute vragen, klachten, of ongevallen in de praktijk? Hoe stel je dan een (werk)diagnose? Hoe beoordeel jij acute situaties in verschillende medische contexten? Wat kunnen wij leren van het triageproces in de spoedeisende geneeskunde en hoe vertalen we dit naar onze eigen zorg?
Lutfullah Nabizadah, medisch hulpverlener SEH BovenIJ Ziekenhuis & Triagist Spaarne Gasthuis:
Lucas Viruly, huisarts en arts Radio Medische Dienst
René Naber, bedrijfsarts arbodienst AMC
Flip Kaster, bedrijfsarts en manager Port Health Centre
Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding) en arboprofessionals die hun vakkennis “up-to-date” willen houden en graag meedenken en discussiëren over de toekomst van ons vak.
Diploma basisarts BIG geregistreerd. Voorafgaand aan de module neem je de studiehandleiding en de literatuur op de Digitale Leeromgeving (DLO) door.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Voor een overzicht van andere Topclasses, zoek op Topclass Arbeid en gezondheid.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
E-health en e-mental health maken razendsnelle ontwikkelingen door. Ook organisaties in de public en occupational health hebben te maken met deze innovatie. Maar wat houdt e-health precies in? Welke (on-)mogelijkheden zijn er en hoe kun je de toepassingen benutten in de praktijk? Wil jij antwoorden op deze en andere vragen? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
E-health biedt geweldige kansen in de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld als vervanging van direct contact met cliënten of in de voorlichting voor specifieke groepen. Maar ook ter ondersteuning van cliënten bij zelfmanagement en ter verhoging van de kwaliteit van de zorgverlening. Ook biedt het nieuwe mogelijkheden in de communicatie met jongeren of laaggeletterden. In deze module krijg je een update van de ontwikkelingen, de praktische toepassingen en de consequenties voor je eigen rol als professional.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies over wat je in jouw dagelijkse praktijk wel of niet kunt met deze nieuwe digitale hulpmiddelen.
Professionals in de publieke en bedrijfsgezondheid.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Kanker is emotioneel belastend voor werknemer en werkgever. Mensen zijn vaak lange tijd uit de roulatie. Als zij terugkeren in hun werk, vereist hun begeleiding maatwerk. Wil jij als bedrijfsarts & bedrijfsarts consulent oncologie (BACO), of als klinisch arbeidsgeneeskundige oncologie (ex-)kankerpatiënten begeleiden in hun revalidatie en re-integratie? Doe dan deze vijfdaagse opleiding.
Dit is het eerste deel van de opleiding tot bedrijfsarts en consulent oncologie. Na afronding kun je de klinische stage doen. Samen vormen ze een basistraining, waarna je gekwalificeerd bent als bedrijfsarts & consulent oncologie. Na dit traject kun je je ook vestigen in een oncologisch centrum of ziekenhuis. Het is mogelijk om alleen dit vijfdaagse traject te volgen. Echter, voor kwalificatie en vestiging in een oncologisch centrum of ziekenhuis is ook de klinische stage noodzakelijk.
Tijdens deze vijf dagen richten wij ons op de dagelijkse praktijk van multidisciplinaire zorg binnen de klinische oncologie. Het doel: bevordering van revalidatie en re-integratie van (ex)kankerpatiënten.
Het lesprogramma is breed en gevarieerd. Elke onderwijsdag heeft een specifiek aandachtspunt. De volgende onderdelen worden, in wisselende volgorde, behandeld:
Dag 1 – Behandeling van de (borst)kankerpatiënt
Dag 2 – Revalidatie & nazorg
Dag 3 – Arbeid en psyche
Dag 4 – Praktijk van de bedrijfsarts consulent oncologie
Dag 5 – Presentaties eindopdrachten
Het onderwijs is interactief en resultaatgericht. Aan de hand van voorbeeldcasuïstiek en opdrachten oefenen en bespreken we scenario’s uit de dagelijkse praktijk. Daarnaast wordt je ondersteund met praktische tips van experts en collega’s uit een voorgaande groep bedrijfsarts consulenten.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Gemotiveerde, geregistreerde en ervaren bedrijfs- en verzekeringsartsen, verpleegkundig specialisten oncologie en arboverpleegkundigen, die zich nader willen verdiepen in de klinische arbeidsgeneeskunde oncologie.
Afgeronde opleiding tot bedrijfsarts, verpleegkundig specialist oncologie of arboverpleegkundige.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.
Let op: Deze module kent wat aanpak en opbouw betreft, overlap met de module ‘Overtuigend argumenteren’ uit de programma’s van de medische vervolgopleidingen voor artsen milieukunde, tuberculosebestrijding en infectieziektebestrijding. Volg jij een van de betreffende programma’s, maar wil je graag meer oefenen met debatteren, heb je behoefte aan meer verdieping, of wil je nog beter leren reageren op vragen en drogredenen, dan ben je uiteraard van harte welkom om de Training debatteren en discussiëren te volgen!’
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.
Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.
In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.
Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.
Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.
Artsen, beleidsmedewerkers, epidemiologen, gezondheidswetenschappers, leidinggevenden, projectleiders en andere professionals die hun verbale presentatie en argumentatie willen verbeteren. Zij werken in de publieke gezondheidszorg of zijn werkzaam op het terrein van arbeid & gezondheid.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Tigrelle Uijttewaal
docent
Volop inspiratie!
“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In het huidige werkklimaat is het cruciaal om een balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan blijven mensen duurzaam inzetbaar. Het capability-denken biedt een verfrissende kijk op dit vraagstuk. Wil jij leren hoe je activiteiten en interventies rond participatie, vitaliteit en inzetbaarheid integreert? Volg dan deze tweedaagse module.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid (M&G), en van de Master of Public Health. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.
Veel mensen werken in dienstverlenende sectoren, zoals de gezondheidszorg, onderwijs, ICT of financiële dienstverlening. Het werk is vaak complex en dynamisch en vindt plaats in wisselende teams. Werknemers hebben grote verantwoordelijkheden. Dat maakt deze beroepen psychisch en emotioneel zwaar. Door de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd moeten mensen het werk ook langer volhouden.
Deze veranderende arbeidsomstandigheden vereisen een goede fit tussen werk en persoon en tussen werkeisen en persoonlijke capaciteiten. Het is cruciaal om een evenwichtige balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan is een duurzame inzetbaarheid van de moderne werknemer mogelijk.
Maar in de huidige (advies-)praktijk wordt vaak nog gewerkt met oudere modellen en instrumenten. Die passen vooral bij de werknemer van vroeger (FML, WAI, BRAVO), die vaak fysiek zware arbeid deed. Het capability-model biedt een inspirerend en vooral integrerend perspectief om anders tegen werk, gezondheid en duurzame inzetbaarheid aan te kijken. Dit model:
Deze module over het capability-model is ontwikkeld door de NSPOH vanuit de Academische Werkplaats Arbeid & Gezondheid.
We werken met korte interactieve inleidingen, groepsdiscussies en gerichte (ervarings- en praktijkgerichte) opdrachten. Je ontwikkelt kennis over het theoretisch fundament van het capability-model. Daarnaast krijg je ook een bijpassend meetinstrumentarium aangereikt en handvatten voor een doelgerichte gesprekvoering over duurzame inzetbaarheid.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor professionals en adviseurs die zich bezig houden met vraagstukken rond participatie en duurzame inzetbaarheid. Zij zijn daarnaast werkzaam bij instanties, variërend van arbeidsorganisaties en gemeenten tot allerlei vormen van sociale activering.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als professional in de Occupational Health kom je werknemers tegen die problemen ondervinden in hun re-integratieproces door cognitieve klachten zoals vergeetachtigheid, afleidbaarheid, verlies van overzicht, of moeite met taken die meerdere stappen vereisen. Om deze werknemers effectief te ondersteunen en adviseren, is inzicht in hun cognitieve functioneren essentieel.
Wil je leren hoe je dat doet door neuropsychologisch onderzoek toe te passen? Volg dan deze tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Deze module behandelt de ins en outs van neuropsychologisch onderzoek en richt zich op de praktische toepassingsmogelijkheden. Als professional in de occupational health krijg je de handvatten om de resultaten van een neuropsychologisch onderzoek te interpreteren. Je leert welke conclusies je wel en niet kunt trekken en wat dit betekent voor jouw adviezen.
Je leert hoe een neuropsychologisch onderzoek van meerwaarde kan zijn in de begeleiding van werknemers tijdens hun re-integratie. De conclusies uit het onderzoek kunnen bijdragen aan de onderbouwing van een inzetbaarheidsprofiel en geven de werknemer het gevoel meer gezien en gehoord te worden in het vaak lastige re-integratieproces. Na een neuropsychologisch onderzoek kunnen gerichte en persoonlijke adviezen gegeven worden over de begeleiding van werknemers.
Je krijgt training in het gebruik van een aantal veelgebruikte neuropsychologische tests en leert hoe het is om deze tests te maken. Deze tests richten zich onder andere op aandacht, concentratie, geheugen en executief functioneren. Daarnaast besteden we aandacht aan de vertaalslag naar de praktijk: wat zeggen de tests over de mogelijkheden en beperkingen van inzetbaarheid op het werk? Je gaat aan de slag met neurocognitieve tests en leert de resultaten vertalen naar concrete arbeidsmogelijkheden.
Devin Schoemaker is GZ-psycholoog. Devin heeft ruim 7 jaar ervaring met het doen van diverse expertise onderzoeken en begeleiden van werknemers die zijn of dreigen uit te vallen van werken. Hij werkte onder andere lange tijd voor Skils binnen het Zorg van de Zaak netwerk. Hij is gespecialiseerd in de thema’s medische psychologie en de verslavingszorg.
Voor bedrijfsartsen en verzekeringsartsen en andere professionals in occupational health die te maken hebben met moeizame re-integratieprocessen, vanwege (mogelijk) verminderd mentaal werkvermogen.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veel professionals in occupational en public health houden zich bezig met gedragsverandering. Zij willen dat hun cliënten verstandige keuzes maken: dat ze gezond leven, productief werken, hun kinderen effectief opvoeden, zich inzetten in behandelingen enzovoort. Wil jij kennismaken met de processen die een rol spelen bij gedragsverandering? En hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.
In deze interactieve, tweedaagse module gaan we in op de processen die een rol spelen bij gedragsverandering. Daarbij kijken we hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen. Wat weten we van de rol die ons brein daarin speelt? Wat is er nodig voor een duurzame gedragsverandering? Wat vraagt dat van jou als begeleider?
We oefenen met de basisvaardigheden (en enkele complexe vaardigheden) uit motiverende gespreksvoering. Na afloop van deze training kun je daar waar nodig en gepast ’twijfel zaaien’, ‘ambivalentie begeleiden’, ‘beslissingen ondersteunen’, ‘cliënten krachtiger maken’ en ‘stagnerende situaties vlot trekken’.
Tussen de twee moduledagen verwachten we dat je de geleerde vaardigheden zoveel mogelijk in de praktijk toepast. Op de tweede dag oefenen we de vaardigheden in samenwerking met een acteur.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Carmen Karsters opleider, trainer/coach bij NSPOH.
Professionals in occupational en public health die te maken hebben met direct cliëntcontact, waarbij gedragsverandering een belangrijke rol speelt.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.