030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Arbeidsrecht

Datum: 19 sep '17

In het kort

Kennis en interpretatie van het arbeidsrecht is essentieel wanneer je adviseert over arbeid, inzetbaarheid en re-integratie. Wil je inzicht krijgen in de vraagstukken en wetgeving met betrekking tot het arbeidsrecht? Wil je leren wat de juridische consequenties van je advies zijn voor werkgever, werknemer en jezelf? Doe dan deze module Arbeidsrecht. Dan ben je in één dag klaar voor het komende jaar

Wat je leert

Hoe je wet- en regelgeving toepast bij advies over arbeid, inzetbaarheid en re-integratie

Deze eendaagse module is een onderdeel van de module Juridische aspecten van arbeid en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze dag krijg je een compleet en actueel overzicht van de belangrijkste onderwerpen die (gaan) spelen gedurende de eerste twee ziektejaren. Daaronder vallen:

  • loondoorbetaling tijdens ziekte.
  • ziekte en ontslag.
  • de wettelijke verplichtingen van werkgever en werknemer tijdens de eerste twee ziektejaren.
  • de rol en invloed van de WWZ.
  • actuele ontwikkelingen

Je krijgt inzicht in de structuur en uitgangspunten van het arbeidsrecht. Daarnaast wordt je op de hoogte gebracht van de actuele stand van wetgeving en jurisprudentie. Hierdoor kun je bijvoorbeeld beoordelen of arbeidsovereenkomsten voor oproep- en uitzendkrachten, freelancers of payrol-medewerkers voldoen aan de wettelijke eisen. Ook doorgrond je het systeem van het ontslagrecht. Je leert de wettelijke mogelijkheden om een dienstverband te beëindigen en past die toe op eigen casuïstiek. Tevens krijg je inzicht in de regelgeving rond de loondoorbetalingverplichting, de uitsluiting- en opschortingsgronden en de bijbehorende procedures.

Tijdens de module wordt gebruik gemaakt van het boek ’Arbeidsrecht in de praktijk” (13e druk, D.M. van Genderen et al.) en ‘Arbeidswetgeving’ (laatste druk, W.L. Roozendaal). Je dient deze boeken zelf aan te schaffen.

In de vorm van interactieve colleges brengen we je op de hoogte van de laatste wetswijzigingen, actuele regelgeving, nieuwe ontwikkelingen en recente jurisprudentie. Er is veel ruimte is voor discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de belangrijkste thema’s rondom ziekte, loon en re-integratie tijdens de eerste twee ziektejaren.
  • ken je de effecten van de WWZ op een zieke of re-integrerende werknemer, zowel werknemers- als werkgeverszijde.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door advocaten en juristen die zijn gespecialiseerd op het gebied van arbeidsrecht. Zij zijn onder meer werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam en advocatenkantoren.

Voor wie

Voor professionals met een adviserende functie op het gebied van arbeid en gezondheid: bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals met adviserende taken op het gebied van arbeid en gezondheid.

Toelatingseisen

Hbo+ / Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Topclass Arbeid en Gezondheid 3; Triage in de bedrijfsarts praktijk

Datum: 11 sep '17

In het kort

Dit is éen avond uit een serie van drie nascholingen over actuele thema’s in de bedrijfsgezondheidszorg. De avonden worden geleid door prof. dr. Hulshof. Wil jij je verdiepen in het triageproces van de spoedeisende geneeskunde? En zien hoe we dit kunnen vertalen naar onze eigen zorg? Lees dan meer over deze geaccrediteerde module.

Programma

Download hier het programma in pfd.

Wat je leert

Wat kunnen we leren van het triageproces in de spoedeisende geneeskunde?

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

De topclasses

In de Topclasses staat de arbocuratieve zorg centraal. Hoe krijgt het thema ‘arbeid’ meer aandacht in de zorgketen? Hoe stimuleren wij een betere samenwerking tussen de specialist en de bedrijfsarts in therapie en begeleiding van patiënten en werknemers? We doen dit door elke keer een topspecialist uit te nodigen. Hij of zij geeft ons inzicht in de nieuwste ontwikkelingen in een bepaald klinisch onderwerp, met vernieuwde aanpak, therapie en begeleiding in de zorg. Daarbij dagen we de specialist uit om de relatie te leggen naar arbeid en reïntegratie in werk.

Een bedrijfsarts of klinisch arbeidsgeneeskundige presenteert interventies en aanpak vanuit de bedrijfsgezondheidszorg, of een verzekeringsarts vertelt over claimbeoordeling. Tot slot belicht prof. dr. Carel Hulshof welke (multidisciplinaire) richtlijnen of andere kennis- en handelingsinstrumenten hierbij beschikbaar zijn. Prof. dr. Hulshof is mede vanuit het Kwaliteitsbureau NVAB aanwezig. Op deze avonden krijg je dus een compleet beeld over het onderwerp naar de stand der wetenschap en praktijk.

Deze topclass: triage in de bedrijfsartspraktijk

Tijdens een interactief hoorcollege bespreken we casuïstiek en interventies. Er is ruimschoots tijd voor discussie. Vragen die aan de orde komen, zijn onder meer: hoe geef je als bedrijfsarts hulp bij acute vragen, klachten, of ongevallen in de praktijk? Hoe stel je dan een (werk)diagnose? Hoe beoordeel jij acute situaties in verschillende medische contexten? Wat kunnen wij leren van het triageproces in de spoedeisende geneeskunde en hoe vertalen we dit naar onze eigen zorg?

Na afloop van 11 december:

  • ken je het triageproces met prioriteiten ter beoordeling van de Spoedeisende Hulp uit de kliniek;
  • ken je het triageproces van de Spoedpost (huisartsenpost HAP en SEH in de kliniek)
  • kun je uitleggen welke rol de huisartsenpost speelt in SEH en hoe effectief dit is in de eerste opvang voor ‘zelfverwijzers’ ;
  • ken je een aantal praktijkvoorbeelden van triage op afstand door de Radio Medische Dienst, of als arbobeleid en preventie van prikaccidenten in de zorgsector, of voor het bieden van eerste hulp bij (chemische) ongevallen in de haven vanuit de bedrijfsartsenpraktijk;
  • kun je uitleggen wat de waarde is van triage voor de bedrijfsarts bij het bieden van de eerste opvang, in acute beslismomenten of momentopnames in de praktijk van de bedrijfsarts.

Docenten en onderwerpen:

Lutfullah Nabizadah, medisch hulpverlener SEH BovenIJ Ziekenhuis & Triagist Spaarne Gasthuis:

  • Triage op de Spoedpost (SEH + HAP huisartsenpost): hoe werkt het?
  • Effectiviteit van HAP (resultaten en aanbevelingen uit scriptieonderzoek)

Lucas Viruly, huisarts en arts Radio Medische Dienst

  • Calamiteiten op zee: hoe navigeer en trieer je op afstand?

René Naber, bedrijfsarts arbodienst AMC

  • Prikaccidentenbeleid & preventie in de zorg: ook een vorm van triage

Flip Kaster, bedrijfsarts en manager Port Health Centre

  • Port Health Centre met bedrijfsongevallenzorg in de chemie.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding) en arboprofessionals die hun vakkennis “up-to-date” willen houden en graag meedenken en discussiëren over de toekomst van ons vak.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd. Voorafgaand aan de module neem je de studiehandleiding en de literatuur op de Digitale Leeromgeving (DLO) door.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Voor een overzicht van andere Topclasses, zoek op Topclass Arbeid en gezondheid.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoe benut je e-health in de praktijk

Datum: 30 aug '17

In het kort

E-health en e-mental health maken razendsnelle ontwikkelingen door. Ook organisaties in de public en occupational health hebben te maken met deze innovatie. Maar wat houdt e-health precies in? Welke (on-)mogelijkheden zijn er en hoe kun je de toepassingen benutten in de praktijk? Wil jij antwoorden op deze en andere vragen? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.

Wat je leert

De ontwikkeling en mogelijkheden van e-health toepassingen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

E-health biedt geweldige kansen in de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld als vervanging van direct contact met cliënten of in de voorlichting voor specifieke groepen. Maar ook ter ondersteuning van cliënten bij zelfmanagement en ter verhoging van de kwaliteit van de zorgverlening. Ook biedt het nieuwe mogelijkheden in de communicatie met jongeren of laaggeletterden. In deze module krijg je een update van de ontwikkelingen, de praktische toepassingen en de consequenties voor je eigen rol als professional.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies over wat je in jouw dagelijkse praktijk wel of niet kunt met deze nieuwe digitale hulpmiddelen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je een beeld van e-health en de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.
  • heb je inzicht in de (on)mogelijkheden.
  • weet je hoe de digitale hulpmiddelen in de praktijk werken.
  • weet je welke toepassingen geschikt zijn voor welk doel en welke doelgroep.
  • kun je bepalen of en hoe je deze vernieuwing in de zorg in je eigen werkomgeving inzet.

Voor wie

Professionals in de publieke en bedrijfsgezondheid.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Kanker is emotioneel belastend voor werknemer en werkgever. Mensen zijn vaak lange tijd uit de roulatie. Als zij terugkeren in hun werk, vereist hun begeleiding maatwerk. Wil jij als bedrijfsarts & bedrijfsarts consulent oncologie (BACO), of als klinisch arbeidsgeneeskundige oncologie (ex-)kankerpatiënten begeleiden in hun revalidatie en re-integratie? Doe dan deze vijfdaagse opleiding.

Wat je leert

Begeleid (ex-)kankerpatiënten bij revalidatie en re-integratie

Dit is het eerste deel van de opleiding tot bedrijfsarts en consulent oncologie. Na afronding kun je de klinische stage doen. Samen vormen ze een basistraining, waarna je gekwalificeerd bent als bedrijfsarts & consulent oncologie. Na dit traject kun je je ook vestigen in een oncologisch centrum of ziekenhuis. Het is mogelijk om alleen dit vijfdaagse traject te volgen. Echter, voor kwalificatie en vestiging in een oncologisch centrum of ziekenhuis is ook de klinische stage noodzakelijk.
Tijdens deze vijf dagen richten wij ons op de dagelijkse praktijk van multidisciplinaire zorg binnen de klinische oncologie. Het doel: bevordering van revalidatie en re-integratie van (ex)kankerpatiënten.
Het lesprogramma is breed en gevarieerd. Elke onderwijsdag heeft een specifiek aandachtspunt. De volgende onderdelen worden, in wisselende volgorde, behandeld:

Dag 1 – Behandeling van de (borst)kankerpatiënt

  • Inleiding en best practices bij behandeling van kanker
  • Klinische oncologie: behandelmethoden en radiologie
  • Bijwonen multidisciplinaire teambespreking als klinische les

Dag 2 – Revalidatie & nazorg

  • De rol van de oncologisch verpleegkundig specialist
  • Revalidatie bij lymfoedeem
  • Arbeidsrevalidatie en mogelijke interventies
  • Bijwonen multidisciplinaire teambespreking als klinische les

Dag 3 – Arbeid en psyche

  • Psychosociale oncologie en psychiatrische aspecten
  • De rol van psychosociale verpleegkundige en maatschappelijk werker
  • Bijwonen multidisciplinaire teambespreking als klinische les

Dag 4 – Praktijk van de bedrijfsarts consulent oncologie

  • De rol van de klinisch arbeidsgeneeskundige of bedrijfsarts consulent oncologie (BACO)
  • De richtlijn Oncologische Revalidatie en de Leidraad Blauwdruk Kanker en Werk
  • De rol van ‘job coach’ en re-integratiebegeleider
  • Samenwerken, verwijzen en adviseren
  • Toelichting op de eindopdracht

Dag 5 – Presentaties eindopdrachten

  • Bespreking en feedback eindopdrachten
  • Samenwerken, verwijzen en adviseren
  • Resultaten uit wetenschappelijk onderzoek
  • Praktische zaken over het vervolg (Klinische stage).

Het onderwijs is interactief en resultaatgericht. Aan de hand van voorbeeldcasuïstiek en opdrachten oefenen en bespreken we scenario’s uit de dagelijkse praktijk. Daarnaast wordt je ondersteund met praktische tips van experts en collega’s uit een voorgaande groep bedrijfsarts consulenten.

Opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie - NSPOH

Na afloop van deze vijfdaagse opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie:

  • heb je je verdiept in de klinische oncologie en best practice methoden voor diagnose en behandeling van kanker.
  • ben je bekend met effecten en complicaties van (poli-)klinische behandelprocessen.
  • ben je gespecialiseerd in begeleiding, revalidatie en re-integratie van (ex-)kankerpatiënten.
  • kun je de juiste balans vinden tussen belasting en belastbaarheid voor jouw cliënt.
  • kun je interventies toepassen om die balans te verbeteren, waarbij je werkt conform de richtlijn Oncologische Revalidatie en de Leidraad Blauwdruk Kanker en Werk.
  • kun je samenwerken in een multidisciplinair team.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Dr. D.J. Bruinvels, bedrijfsartsconsulent oncologie Polikliniek Mens en Arbeid (NCvB/AMC)
  • F. Porte,oncologisch verpleegkundig specialist AVL Amsterdam
  • Miranda Sinneger, oncologisch fysiotherapeut en lymfoedeem specialist
  • Christien de Jong, klinisch psycholoog in Amsterdam
  • Mw. R. van Hummel, re-integratie begeleider bij Re-turn / Werkkracht na kanker
  • Mw. J. Kunst, oncologisch maatschappelijk werkster NKI-AVL; READE
  • Dhr. M. Stuiver, fysiotherapeut NKI-AVL; READE
  • Drs. Lilian Batenburg, bedrijfsartsconsulent kinderoncologie Maxima Medisch Centrum
  • Drs. Desiree Dona, bedrijfsartsconsulent Radboud UMC Nijmegen
  • Drs. Coby Oostveen, bedrijfsartsconsulent oncologie
  • Dr. J. Stouthard, internist – oncoloog NKI Amsterdam
  • Drs. M. Bakker, radiotherapeut AVL Amsterdam

Voor wie

Gemotiveerde, geregistreerde en ervaren bedrijfs- en verzekeringsartsen, verpleegkundig specialisten oncologie en arboverpleegkundigen, die zich nader willen verdiepen in de klinische arbeidsgeneeskunde oncologie.

Toelatingseisen

Afgeronde opleiding tot bedrijfsarts, verpleegkundig specialist oncologie of arboverpleegkundige.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Training debatteren en discussiëren

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.

Let op: Deze module kent wat aanpak en opbouw betreft, overlap met de module ‘Overtuigend argumenteren’ uit de programma’s van de medische vervolgopleidingen voor artsen milieukunde, tuberculosebestrijding en infectieziektebestrijding. Volg jij een van de betreffende programma’s, maar wil je graag meer oefenen met debatteren, heb je behoefte aan meer verdieping, of wil je nog beter leren reageren op vragen en drogredenen, dan ben je uiteraard van harte welkom om de Training debatteren en discussiëren te volgen!’

Wat je leert

Waarom debatteren?

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.

Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.

In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.
Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.

Na afloop van deze eendaagse debattraining:

  • weet je wat debatteren is.
  • heb je kennisgemaakt met de regels van het spel en de rolverdeling.
  • heb je geoefend met een debat waarin het gaat om onderbouwing of verwerping van een beleidsvoorstel.
  • weet je hoe je een heldere betoogstructuur opzet om een voorstel staande te houden of te weerleggen.
  • heb je geoefend in het presenteren van argumenten en het reageren op tegenargumenten.
  • heb je je bekwaamd in dialectiek: een redeneervorm om de waarheid te achterhalen aan de hand van tegenstellingen en afwegingen van wat juist is en wat niet.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.

Voor wie

Artsen, beleidsmedewerkers, epidemiologen, gezondheidswetenschappers, leidinggevenden, projectleiders en andere professionals die hun verbale presentatie en argumentatie willen verbeteren. Zij werken in de publieke gezondheidszorg of zijn werkzaam op het terrein van arbeid & gezondheid.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!

Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHTigrelle Uijttewaal

docent

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Capability, de basis voor duurzame inzetbaarheid

Datum: 22 aug '17

In het kort

In het huidige werkklimaat is het cruciaal om een balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan blijven mensen duurzaam inzetbaar. Het capability-denken biedt een verfrissende kijk op dit vraagstuk. Wil jij leren hoe je activiteiten en interventies rond participatie, vitaliteit en inzetbaarheid integreert? Volg dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid (M&G), en van de Master of Public Health. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.

Veel mensen werken in dienstverlenende sectoren, zoals de gezondheidszorg, onderwijs, ICT of financiële dienstverlening. Het werk is vaak complex en dynamisch en vindt plaats in wisselende teams. Werknemers hebben grote verantwoordelijkheden. Dat maakt deze beroepen psychisch en emotioneel zwaar. Door de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd moeten mensen het werk ook langer volhouden.

Deze veranderende arbeidsomstandigheden vereisen een goede fit tussen werk en persoon en tussen werkeisen en persoonlijke capaciteiten. Het is cruciaal om een evenwichtige balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan is een duurzame inzetbaarheid van de moderne werknemer mogelijk.

Maar in de huidige (advies-)praktijk wordt vaak nog gewerkt met oudere modellen en instrumenten. Die passen vooral bij de werknemer van vroeger (FML, WAI, BRAVO), die vaak fysiek zware arbeid deed. Het capability-model biedt een inspirerend en vooral integrerend perspectief om anders tegen werk, gezondheid en duurzame inzetbaarheid aan te kijken. Dit model:

  • heeft oog voor psychische en emotionele belasting.
  • houdt rekening met de werknemersbelangen én met de rol van het bedrijf en de leidinggevende.
  • is ook interessant voor arbeidsparticipatie van werknemers met een chronische ziekte of handicap.

Deze module over het capability-model is ontwikkeld door de NSPOH vanuit de Academische Werkplaats Arbeid & Gezondheid.

We werken met korte interactieve inleidingen, groepsdiscussies en gerichte (ervarings- en praktijkgerichte) opdrachten. Je ontwikkelt kennis over het theoretisch fundament van het capability-model. Daarnaast krijg je ook een bijpassend meetinstrumentarium aangereikt en handvatten voor een doelgerichte gesprekvoering over duurzame inzetbaarheid.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis van het ‘capability’-denken en de kracht van dit evidence based en inspirerende model.
  • weet je hoe deze benadering helpt om arbeidsparticipatie en duurzame inzetbaarheid te beschouwen vanuit een value based.
  • ben je vertrouwd met factoren die leiden tot ‘werken met plezier’, waarbij mensen productief en duurzaam aan de slag blijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Emeritus hoogleraar dr. Jac van der Klink, hoogleraar psychische gezondheid en duurzame inzetbaarheid in arbeid en
  • Frans Vlek, opleider/adviseur NSPOH.
  • Benedikte Schaapveld, bedrijfsarts en medisch adviseur Ministerie van Buitenlandse Zaken.
  • Patricia van Casteren, registerpsycholoog Arbeid & Gezondheid Ascender.

Voor wie

Voor professionals en adviseurs die zich bezig houden met vraagstukken rond participatie en duurzame inzetbaarheid. Zij zijn daarnaast werkzaam bij instanties, variërend van arbeidsorganisaties en gemeenten tot allerlei vormen van sociale activering.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Van mentaal werkvermogen naar werk

Datum: 22 aug '17

In het kort

Als professional in de Occupational Health kom je werknemers tegen die problemen ondervinden in hun re-integratieproces door cognitieve klachten zoals vergeetachtigheid, afleidbaarheid, verlies van overzicht, of moeite met taken die meerdere stappen vereisen. Om deze werknemers effectief te ondersteunen en adviseren, is inzicht in hun cognitieve functioneren essentieel.

Wil je leren hoe je dat doet door neuropsychologisch onderzoek toe te passen? Volg dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Neuropsychologie en toepassingsmogelijkheden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Deze module behandelt de ins en outs van neuropsychologisch onderzoek en richt zich op de praktische toepassingsmogelijkheden. Als professional in de occupational health krijg je de handvatten om de resultaten van een neuropsychologisch onderzoek te interpreteren. Je leert welke conclusies je wel en niet kunt trekken en wat dit betekent voor jouw adviezen.

Je leert hoe een neuropsychologisch onderzoek van meerwaarde kan zijn in de begeleiding van werknemers tijdens hun re-integratie. De conclusies uit het onderzoek kunnen bijdragen aan de onderbouwing van een inzetbaarheidsprofiel en geven de werknemer het gevoel meer gezien en gehoord te worden in het vaak lastige re-integratieproces. Na een neuropsychologisch onderzoek kunnen gerichte en persoonlijke adviezen gegeven worden over de begeleiding van werknemers.

Je krijgt training in het gebruik van een aantal veelgebruikte neuropsychologische tests en leert hoe het is om deze tests te maken. Deze tests richten zich onder andere op aandacht, concentratie, geheugen en executief functioneren. Daarnaast besteden we aandacht aan de vertaalslag naar de praktijk: wat zeggen de tests over de mogelijkheden en beperkingen van inzetbaarheid op het werk? Je gaat aan de slag met neurocognitieve tests en leert de resultaten vertalen naar concrete arbeidsmogelijkheden.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je kennis van neuropsychologisch onderzoek, waaronder de opzet en reikwijdte van een dergelijk onderzoek;
  • heb je kennis van mogelijke vraagstellingen voor een neuropsychologisch onderzoek en wat juist contra-indicaties zijn;
  • heb je zicht op wat een neuropsychologisch onderzoek zeggen over sub-optimaal presteren van een werknemer;
  • leer je over het gebruik van neurocognitieve screeners;
  • kun je dergelijk onderzoek plaatsen als onderdeel van het inschatten van (mentaal) werkvermogen;
  • heb je zicht op de meerwaarde van een neuropsychologisch onderzoek in de beoordeling van een werknemer zijn belastbaarheid; – kun je aan de hand van casuïstiek neuropsychologische gegevens vertalen naar concrete werksituaties.

Docenten

Devin Schoemaker is GZ-psycholoog. Devin heeft ruim 7 jaar ervaring met het doen van diverse expertise onderzoeken en begeleiden van werknemers die zijn of dreigen uit te vallen van werken. Hij werkte onder andere lange tijd voor Skils binnen het Zorg van de Zaak netwerk. Hij is gespecialiseerd in de thema’s medische psychologie en de verslavingszorg.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen en verzekeringsartsen en andere professionals in occupational health die te maken hebben met moeizame re-integratieprocessen, vanwege (mogelijk) verminderd mentaal werkvermogen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Motiverende gespreksvoering

Datum: 22 aug '17

In het kort

Veel professionals in occupational en public health houden zich bezig met gedragsverandering. Zij willen dat hun cliënten verstandige keuzes maken: dat ze gezond leven, productief werken, hun kinderen effectief opvoeden, zich inzetten in behandelingen enzovoort. Wil jij kennismaken met de processen die een rol spelen bij gedragsverandering? En hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Hoe je invloed uitoefent op gedragsverandering

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.

In deze interactieve, tweedaagse module gaan we in op de processen die een rol spelen bij gedragsverandering. Daarbij kijken we hoe je daar als professional (in alle bescheidenheid) invloed op kunt uitoefenen. Wat weten we van de rol die ons brein daarin speelt? Wat is er nodig voor een duurzame gedragsverandering? Wat vraagt dat van jou als begeleider?

We oefenen de basisvaardigheden (en enkele complexe vaardigheden) uit motiverende gespreksvoering. Daarnaast gaan we aan de slag met de meest krachtige technieken uit het oplossingsgericht werken. Voor heel lastige situaties kijken we ook nog even naar het provocatieve repertoire. Na afloop van deze training kun je daar waar nodig en gepast: ’twijfel zaaien’, ‘ambivalentie begeleiden’, ‘beslissingen ondersteunen’, ‘cliënten krachtiger maken’ en ‘stagnerende situaties vlot trekken’.

Tussen de twee moduledagen verwachten we dat je de geleerde vaardigheden zoveel mogelijk in de praktijk toepast.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis van wetenschappelijke inzichten uit brain science en social learning.
  • heb je meer inzicht in het proces van gedragsverandering.
  • weet je hoe je hier het beste bij kunt aansluiten.
  • kun je vanuit de basishouding de gesprekstechnieken van motiverende gespreksvoering toepassen.
  • kun je oplossingsgericht werken en een vleugje uitdaging toevoegen: “let them do the sweating”.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Frans J.M. Vlek, senior trainer/coach bij NSPOH. Daarnaast werkt hij als psycholoog, MI trainer, master NLP en provocatief coach.

Voor wie

Professionals in occupational en public health die te maken hebben met direct cliëntcontact, waarbij gedragsverandering een belangrijke rol speelt.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Coaching voor professionals: technieken en vaardigheden

Datum: 22 aug '17

In het kort

Met goede coachingsvaardigheden kun je mensen stimuleren, uitdagen en inspireren. Werk jij in de occupational of public health en wil je meer leren over professioneel coachen? Wil je je een werkstijl aanmeten waarmee je de effectiviteit van medewerkers vergroot en de interactie met cliënten verbetert? Doe dan deze korte en krachtige module Coaching voor professionals.

Wat je leert

Leer professioneel coachen binnen je eigen stijl

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Er zijn verschillende vormen van coaching voor professionals. Bijvoorbeeld job-coaching, carrière-coaching en personal coaching. Tijdens deze training leer je welke technieken en instrumenten passen bij welke specifieke behoefte. En welke stijl het best bij jou past. We zoomen in op coachingsvaardigheden voor professionals in de publieke gezondheidszorg, arbodienstverlening en sociale zekerheid. Het doel is dan ook om te leren hoe je de effectiviteit van medewerkers kunt vergroten en de interactie met cliënten kunt verbeteren. Met andere woorden: hoe je mensen in hun kracht zet, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen.

We besteden aandacht aan het opbouwen van een professionele coaching-relatie tussen jou en de ander. Daarna ga je je vaardigheden oefenen. Je leert stimuleren, uitdagen en inspireren. Na afloop sta jij als professional steviger in je schoenen wanneer je medewerkers en cliënten coacht.
De module Coaching voor professionals bestaat uit een combinatie van korte inleidingen en praktische oefeningen, die je direct in je werkpraktijk kunt toepassen.

Na afloop van deze tweedaagse module Coaching voor professionals:

  • heb je kennis van de meest gangbare coaching-technieken.
  • weet je welke stijl het best bij je past.
  • heb je de vaardigheden voor professioneel coachen.
  • kun je die capaciteiten toepassen anderen te stimuleren, uit te dagen en te inspireren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. F.J.M. (Frans) Vlek, senior trainer NSPOH.

Voor wie

Voor professionals in occupational en public health die zich een coachende werkstijl willen aanmeten.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Muziekgeneeskunde

Datum: 22 aug '17

In het kort

Door duizenden uren studeren krijgen musici vaak fysieke problemen. Bijvoorbeeld aan hun polsen, vingers, nek, schouders, rug, kaak of oren. Daarnaast kunnen zij ook last hebben van stress, faalangst of andere psychosociale problemen. Werk jij als professional voor de culturele sector met muziek? Of heb je als bedrijfs- of verzekeringsarts te maken met amateurmusici die, net als sporters, klachten meenemen naar hun werk? Doe dan deze module en leer hoe je hen optimaal kunt begeleiden.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
muziekgeneeskunde Kees Hein Woldendorp, NSPOHTegenwoordig zijn er op diverse locaties in Nederland muziekpoli’s opgericht. Hier kunnen beroeps- en amateurmusici terecht voor een multidisciplinaire aanpak, die zich richt op het behandelen van somatische, psychiatrische en psychosociale problemen. In deze eendaagse module besteden we ruimschoots aandacht aan de verschillende aspecten van muziekgeneeskunde.
Daarnaast bespreken we preventieve maatregelen en ergonomische hulpmiddelen die overbelasting bij musici kunnen voorkomen. Preventie is namelijk hét toverwoord om klachten te verminderen. Musici dienen kennis te hebben over hun psychische en lichamelijk belastbaarheid. Bovendien is het belangrijk dat zij zich ervan bewust zijn dat rust minstens zo belangrijk is als inspanning. Net zoals bij topsporters. Al deze zaken komen tijdens de module aan bod.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de relevante aspecten van muziekgeneeskunde.
  • heb je inzicht in preventieve maatregelen en ergonomische hulpmiddelen die overbelasting bij musici kunnen voorkomen.
  • weet je hoe je musici optimaal adviseert over en begeleidt bij vragen over muzikale belastbaarheid in relatie tot het uitoefenen van hun hobby of werk.
  • heb je inzicht in de fysieke en mentale gezondheidsrisico’s van amateur- en beroepsmusici.
  • ben je bekend met het motorisch leren en de relatie tussen houding en pijn.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • dr. E.M. (Esther) van Fenema, psychiater Muziekpoli LUMC
  • dr. K.H. (Kees Hein) Woldendorp, (muziek)revalidatiearts & coördinator ‘polikliniek voor muziek en revalidatie’, Revalidatie Friesland,

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen die die musicerende cliënten begeleiden, te maken hebben met orkesten en beroepsmusici, of met amateurs die in hun vrije tijd (intensief) een muziekinstrument bespelen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts of professional op hbo werk- en denkniveau.

Muziekgeneeskunde in Medisch Contact

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3 en in 2016 het cijfer 8.5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.