030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Didactische scholing – bijzondere aios

Datum: 7 jul '18

In het kort

Niet alle aios zijn hetzelfde. Wil jij leren hoe je omgaat met een aios die veel aandacht vraagt, het allemaal wel weet, niets doet met jouw feedback of de kantjes er vanaf loopt? Doe dan deze eendaagse didactische scholing!

Wat je leert

Hoe je lastig gedrag benoemt en beïnvloedt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Natuurlijk zijn de meeste aios heel gedreven. Ze willen graag iets maken van hun opleiding, ze willen groeien. Maar stel nou dat je eens een andere aios treft. Hoe ga je om met een aios die veel aandacht vraagt, eigenwijs is, jouw aanwijzingen in de wind gooit of het niet serieus lijkt te nemen? Deze module is een prikkelende scholing waarin je meer leert over lastige lieden en jezelf!

We wisselen kennisoverdracht af met interactieve discussies. Daarnaast behandelen we casuïstiek en doen we oefeningen.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • benoemen welk gedrag van een aios jij lastig vindt en wat dit met jou doet.
  • beschrijven wat er in de interpersoonlijke communicatie tussen jou en een aios gebeurt.
  • een aantal interventies toepassen waarmee je het gedrag van de aios kunt beïnvloeden.
  • een aantal interventies toepassen waarmee je je eigen last verlicht.

Docenten

Het is nog niet bekend welke docent deze module zal geven.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4 en een incompany uitvoering kreg ook een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart 2019

Datum: 7 jul '18

In het kort

Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een nieuw handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze  basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus  verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.

Per jaar worden in de blokken  de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.

Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.

De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.

Programma 2019

Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer

Sprekers

  • Gert-Jan Luijckx, neuroloog en hoofd van de stroke afdeling, UMCG Groningen
  • Jeroen de Vries, neuroloog, hoofd polikliniek neurodegeneratieve aandoeningen & bewegingsstoornissen, UMCG Groningen:
  • Dagvoorzitter: Kitty Meulenbeld, bedrijfsarts senior opleider/ adviseur NSPOH.

Voor wie

Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Voorjaarsschool arbeid en gezondheid 2019

Datum: 7 jul '18

In het kort

De jaarlijks geactualiseerde Voorjaarschool arbeid & gezondheid is een begrip. Elk jaar is de module weer snel volgeboekt. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische onderwerpen en actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied? Wil jij accreditatie verwerven en je netwerk vernieuwen? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen tweedaagse voorjaarsschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.

Wat je leert

Praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs.

Het programma wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant. Meestal kiezen we twee of drie klinische onderwerpen, bijvoorbeeld een nieuwe richtlijn, een communicatief, relevant thema of actuele ontwikkelingen op het gebied van arbeidsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde. Na deze intensieve scholing ben je weer helemaal up-to-date en heb je een aantal vaardigheden kunnen oefenen, zoals het adequaat uitvoeren van lichamelijk onderzoek.

We behandelen de onderwerpen op een afwisselende en actieve manier. Daarbij staan interactie, training en kennisoverdracht centraal.

Onderwerpen en docenten 2019

  • Stigmata en beeldvorming, hoe gaan we hiermee om? (Patricia van Casteren, psycholoog Ascender en Tranzo, Universiteit Tilburg)
  • Slaapstoornissen, rijvaardigheid en werk (Claire Donjacour, neuroloog SEIN, Zwolle)
  • Artrose en arbeid: het laatste nieuws, belasting en functionele belastbaarheid, testen voor lichamelijk onderzoek en arbeidsmogelijkheden (Tom Brandon, sportarts, opleider sportgeneeskunde, Isala Klinieken Zwolle)
  • De (on)zichtbare gevolgen van een CVA en TIA of ‘minor stroke’ (Gert-Jan Luijckx, neuroloog UMC Groningen)

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.

Toelatingseisen

Basisarts

Ervaringen

Al jarenlang wordt deze module zeer gewaardeerd. In 2019 kreeg deze voorjaarsschool van de deelnemers het cijfer 8,8, in 2018 een 8,9 en in 2017 een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert een kamer voor jou. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Strategisch coachen van herstelgedrag

Datum: 27 jun '18

In het kort

De module Strategisch coachen van herstelgedrag is al meer dan 15 jaar geaccrediteerd en vormt een basis die meer dan duizend deelnemers heeft ondersteund in hun werk.

Wat je leert

De visie op herstelgedrag is de laatste 25 jaar veranderd van klacht- naar tijdcontingent én van tijd- naar procescontingent. Het inzicht dat de effectiviteit van herstelinterventies niet alleen aan de kennis en bekwaamheid van de professional verbonden is, is voor velen nog steeds een eye-opener. Juist de interactie tussen de professional en zijn klant, tezamen met het aanwezig zijn van bilaterale contacten, spelen een steeds belangrijkere rol bij het uitoefenen van het beroep. Wil je als professional succesvol en deskundig zijn? Dan heb je vooral baat bij nieuwe mogelijkheden op het gebied van specifieke- en coachende beroepsvaardigheden.

Kernpunten:

  1. Zelfeffectiviteit bevorderen
  2. Effectief interveniëren & coachen
  3. Fasencontingent herstel
  4. Herstelcurve.

Na afloop van deze module:

  • heb je je professionele effectiviteit verhoogd bij bijvoorbeeld: ziekte, ontslag, scheiding, verlies, fusie & reorganisatie.
  • heb je inzicht in de herstelfasen.
  • heb je geleerd weerstanden te voorkomen en herstelgedrag te stimuleren op een professionele en ethische manier.
  • kun je de theorie toepassen op alle chronologische fasen van het herstelgedrag.
  • herken je en voorkom je de valkuilen.
  • maak je onderscheid tussen individuele-, relationele, en systeeminterventies
  • bewaak je je grenzen.
  • beschik je over de tools om in iedere fase effectief te interveniëren.
  • ben je in staat anderen, cliënten, teams en organisaties, te begeleiden bij het bevorderen van herstelgedrag.

Opleidingsmateriaal

Je ontvangt een op maat gemaakt opleidingshandboek. Zowel in een e-book als in hard-copy versie aangevuld met oefenvormen en leeropdrachten. Daarnaast nodigt het boek uit tot zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling. Je maakt je eigen ontwikkeling als coach zichtbaar voor jezelf.

e-Learning

De opleiding Strategisch Coachen van Herstelgedrag wordt gefaciliteerd via de Digitale Leeromgeving van NSPOH. Het lesmateriaal, leeropdrachten, behandelde sheets ondersteunen je in de voorbereiding van de lesdagen en bij het oefenen in de dagelijkse praktijk. Voor iedere lesdag wordt een e-learningmodule aangeboden ter voorbereiding van de dag. Aan de hand van de theorie en concrete casuïstiek uit de eigen praktijk worden leeropdrachten gegeven. De voorbereiding per lesdag vraagt 4 uur voorbereiding.

Deze module biedt je methodes en technieken bij de begeleiding van cliënten, medewerkers en het werken in multidisciplinaire teams. De opleiding biedt ook gelegenheid voor reflectie en zelfontwikkeling.

Voor wie

Arbeidsdeskundigen, verzekeringsartsen, bedrijfsartsen, re-integratie begeleiders en leidinggevenden van genoemde professionals. In aanvulling op de accreditatie hiernaast:  voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 16 PE punten aan heeft toegekend.

Toelatingseis

Voor deelname aan deze module dien je eerst de module Strategisch coachen succesvol af te ronden.

Ervaringen

Hoge evaluatiescores en goede referenties kenmerken de module. Deze wordt dan ook gezien als scholing met toegevoegde waarde op een breed gebied van werkvelden voor professionals die mensen begeleiden met (dreigend) verzuim. Referenties zijn beschikbaar.

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Minisymposium Transportgeneeskunde 2019

Datum: 23 jun '18

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de transportgeneeskunde

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Programma in 2019

Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer

Voor een download van het gedetailleerde programma (pdf) van 2019 klik je op Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer. Want dit is dit jaar het centrale thema.

In de ochtend volg je plenaire lezingen die van belang zijn voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde. Meerdere sprekers belichten het thema vanuit divers perspectief. Ook krijg je de nieuwste inzichten gepresenteerd vanuit de Vereniging van het Vervoersgeneeskundig Samenwerkingsverband. Deze vereniging stelt zich tot doel de kwaliteit van keuringen en de kennis over transportgeneeskunde te verhogen.

In de middag volg je twee workshops die relevant zijn voor de vervoersmodaliteit waarin je werkzaam bent.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Indien je het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart op 7 november 2019. Het middagprogramma van 16 april wordt dan herhaald.

Keuringsartsen luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer

Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.

Sprekers

  • dr. W.H. Brouwer, emeritus hoogleraar Verkeersgeneeskunde en Neuropsychologie Rijksuniversiteit Groningen
  • Gert-Jan Luijckx, neuroloog en hoofd van de stroke afdeling, UMCG Groningen
  • Jeroen de Vries, neuroloog, hoofd polikliniek neurodegeneratieve aandoeningen & bewegingsstoornissen, UMCG Groningen
  • Liesbeth Boyce, senior adviseur innovatie, klinisch linguïst, Basalt Revalidatie in Leiden
  • Piet Kroon, bedrijfsarts n.p., directeur IKA-Ned Academy, Hilversum en secretaris VGSV
  • Ruud Bredewoud, hoofd medische dienst CBR, Rijswijk
  • Dagvoorzitter: Kitty Meulenbeld, bedrijfsarts senior opleider/ adviseur NSPOH.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Toelichting op prijs

De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €145.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Summer school arbeid en gezondheid 2019

Datum: 19 jun '18

In het kort

De NSPOH Summer schools arbeid en gezondheid zijn een begrip en elk jaar weer snel volgeboekt. Elk jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische en communicatieve onderwerpen? Wil jij accreditatie verwerven? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen driedaagse zomerschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.

Wat je leert

Praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze driedaagse module volgen als bij- en nascholing.

Het programma wordt jaarlijks vernieuwd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant.

Programma 2019

  • Hoofdhalskanker en revalidatie van spraak- en verslikproblemen
    (Ludi Smeele, hoofd/hals chirurg oncologie en dr. Lisette van der Molen, logopedist/ klinisch linguïst en coördinator hoofd-hals revalidatiecentrum NKI/ AVL, Amsterdam)
  • Zakelijk tekenen en jobcraften
    (Marieke Verhoeven en Heleanne Rusthoven, trainers PlanHR, Utrecht)
  • Conflicthantering en voorkomen in, of van tuchtzaken
    (Loes Stam, jurist en mediator/trainer TA Strategisch coachen, Utrecht
  • Artrose en arbeid: het laatste nieuws, belasting en functionele belastbaarheid, testen voor lichamelijk onderzoek en arbeidsmogelijkheden
    (Tom Brandon, sportarts, opleider sportgeneeskunde, Isala Klinieken Zwolle)
  • Slaapstoornissen, rijvaardigheid en werk
    (Claire Donjacour, neuroloog SEIN, Zwolle)
  • Werken met (vroeg)dementie…? (alleen in Summer School 21 – 23 aug 2019)
    (Jeroen de Vries, neuroloog UMC Groningen)
  • NAH en revalidatie in werk (alleen in Summer School 2 – 4 sep en 28 – 30 aug 2019)
    (Bram Jacobs, neuroloog UMC Groningen)
  • NAH na traumatisch hoofd/ hersenletsel (THL) en terugkeer in werk
    (Bram Jacobs, neuroloog UMC Groningen)

Om je file-stress te besparen, begint het programma op de eerste dag wat later. Op de tweede dag staat meestal een (fiets)uitstapje gepland naar het Park De Hoge Veluwe. Je bezoekt dan tevens het museum Kröller-Möller. Dit middagonderdeel is facultatief en vrij om te besteden. Op de derde dag keer je huiswaarts, voldaan en vol inspiratie met een rugzak aan kennis.
Het onderwijs tijdens de Summer school arbeid en gezondheid is actief en intensief. Daarnaast biedt het programma ruimte om te netwerken en te ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.

Inspanning en ontspanning bij Summer school arbeid en gezondheid 2017

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs en andere professionals in de occupational health

Toelatingseisen

Basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,5 en een 8,8.

Uitspraken van deelnemers aan eerdere summer schools:

“Uitstekende bij- en nascholingscursus!! Veel geleerd, prima cursusgroep, goede accommodatie. Kom volgend jaar graag weer!” aldus een deelnemer.

Caroline Strasser

Caroline Strasser

bedrijfsarts, Shell Health

“De Summer school arbeid en gezondheid verraste me. Er waren heel diverse en zeer interessante sprekers. Bovendien een leuke groep deelnemers (ook enkele AIOS bedrijfsgeneeskunde & verzekeringsgeneeskunde) en het was zeer goed georganiseerd op een top locatie: voor herhaling vatbaar!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Client, casus en context

Datum: 20 apr '18

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

In het kort

Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.

In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving,  organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.

Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.

Wat je leert

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.

Voor wie

Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.

 

Didactische scholing – juridische zaken, in de knoop, uit de knoop

Datum: 19 apr '18

In het kort

Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.

Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • meer assertief handelen wanneer je te maken hebt met conflicten, spanningen en juridische kwesties in de opleiding doordat je:
  • kunt uitleggen wat het belang is van het documenteren van jouw (kritische) bevindingen als praktijkopleider
  • relevante, belangrijke juridische kaders, regels en wetten kunt benoemen waar je als praktijkopleider mee te maken kunt krijgen
  • kunt benoemen waar je informatie en hulp kunt vinden wanneer je te maken hebt met een kwestie
  • kunt beschrijven hoe te handelen wanneer je te maken krijgt met spanningen, conflicten en juridische kwesties in de opleiding.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Drs. G.G.H. (Frits) Coumans, opleider/adviseur NSPOH.
  • Drs. N.J.Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn

Datum: 10 apr '18

In het kort

Feedback geven lijkt simpel maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijk. Oefen met het geven van constructieve feedback op deze dag.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn?! Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. Maar toch. In de praktijk blijkt het vaak best moeilijk om feedback te geven. Wat is dat toch met feedback?

In deze didactische scholing gaan we dieper in op feedback geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, de tien stoplichtmomenten voordat je feedback geeft en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback. We werken met presentaties met discussie, oefenen en wisselen ervaringen uit en doen simulaties met een trainingsacteur.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • aangeven wat feedback is
  • uitleggen wat het verschil is tussen feedback en sturing;
  • de stoplichtmomenten herkennen voordat je feedback geeft;
  • principes voor het geven van feedback toepassen in een praktijkcasus, waarbij je rekening houdt met de – ander en de verbale en non-verbale communicatie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. M.S. (Myriam) Gijsbers-van Pesch. Bovendien werkt een trainingsacteur mee.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Landelijke aiosdag

Datum: 2 feb '18

Paradigma’s in Perspectief

Wat je leert

Ontdek de evolutie van gezondheidsperspectieven tijdens het congres ‘Paradigma’s in perspectief’. Verken nieuwe concepten en innovatieve benaderingen die de toekomst van de sociaal geneeskundige praktijk vormgeven. 

Programma

In de ochtend trappen we af met eminente sprekers. Filosoof Lammert Kamphuis daagt ons uit om vanuit de filosofie nieuwe perspectieven te verkennen en verbinding te maken met andersdenkenden in onze maatschappij. Floortje Scheepers, hoofd psychiatrie en hoogleraar Innovatie in de geestelijke gezondheidszorg, inspireert tot reflectie op kwetsbaarheid in de samenleving. Machteld Huber, van oorsprong huisarts en grondlegger van de positieve gezondheid, verkent nieuwe perspectieven binnen de complexe tijd.

In de middag biedt Egge van der Poel, een op deeltjesfysica gepromoveerde data scientist en filosoof, met zijn passie voor communicatie en bruggen bouwen, een verfrissend perspectief op het versnellen van leervermogen in de gezondheidszorg. Hierna kies je in de middag  uit verschillende inspirerende workshops en ga je zelf aan de slag met nieuwe perspectieven.

Het congres vindt plaats in de Tolhuistuin, een culturele ontmoetingsplek midden in Amsterdam. Ontmoet elkaar, leer, verbindt en sluit af met inspirerende inzichten. We hopen je daar te zien!

Routewijzer

Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam (vlakbij Amsterdam CS).

  • Pont: Vanaf Centraal Station neem je de pont naar Buiksloterweg. Deze pont vaart dag en nacht en is gratis. De reisduur is ongeveer drie minuten. Vanaf de pont is het 1 minuut lopen naar de Tolhuistuin.
  • Bus: Vanuit Amsterdam-Noord is de Tolhuistuin te bereiken met bus 38. De bus stopt direct naast de Tolhuistuin. Raadpleeg voor actuele reisinformatie www.9292.nl.
  • Parkeren: De dichtstbijzijnde parkeergarage is onder de A’DAM Toren, Overhoeksplein 5,1031 KS. Vanaf hier is het ongeveer 150 meter lopen naar het Paviljoen. Ook kan er geparkeerd worden aan de centrumkant van de stad bij Parking Centrum, Oosterdokstraat 150. Neem dan de pont naar Buiksloterweg te nemen aan de Noordzijde van Amsterdam Centraal Station.
  • P+R: Er zijn verschillende P+R locaties rond het centrum van Amsterdam. Vanaf deze locaties kun je met ov naar Amsterdam Centraal Station en van daar de pont.

Voor wie

Voor alle aios die een medische vervolgopleiding in de sociale geneeskunde. De aios-dag kun je als keuze-onderwijs volgen als je als aios in opleiding bent bij de NSPOH, SGBO en TNO. In dat geval betaalt jouw opleidingsinstituut. Vul wel je gegevens in voor de registratie.

LOSGIO

Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel aios bedrijfsgeneeskunde, verzekeringsgeneeskunde en maatschappij & gezondheid zijn welkom, van de instituten NSPOH, TNO en SGBO!

Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!

Verdeling Canmeds:

  • Maatschappelijk handelen (40%)
  • Kennis & Wetenschap (40%):
  • Organisatie (20%)

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.