030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Midwinterdag

Datum: 21 jan '21

In het kort

‘A Brave New World’, dat is het thema van onze eigentijdse midzomerdag, uiteraard op 21 juni 2021. We bieden je een verrassend programma op een heel bijzondere locatie. We gaan naar het voetbalstadion Galgenwaard in Utrecht!

Een ruimere opstelling vind je nergens. We kijken ernaar uit om elkaar op veilige afstand weer in het echt te kunnen ontmoeten deze zomer.

Wat je leert

Sinds 2019 organiseert de NSPOH jaarlijks de Midwinterdag voor onze deelnemers en praktijkopleiders. Dit jaar gooide het coronavirus roet in het eten. Ondanks dat blijven we positief gestemd en zetten we de traditie voort met de Midzomerdag. Met jou en de andere deelnemers aan dit zomerse event staan we stil bij al het positieve dat 2020 ons heeft gebracht. En bij wat we hieruit meenemen om onze toekomst vorm te geven.

Wil jij meedoen op 21 juni 2021? Schrijf je dan snel in via de inschrijfknop hiernaast.

We hebben een mooi dagprogramma ontwikkeld. Met de onthulling van de sprekers van de dag lichten we alvast een tipje van de sluier op van wat ‘A Brave New World in petto heeft voor jou.

Docenten

  • Generatietheater.
  • Aldo Houterman ‘We zijn ons lichaam’.
  • Jolanda Keijsers Gedragsunit RIVM.
  • Annemieke Jansen ‘Hart voor je lijf’.
  • Jitske Kramer ‘Werk heeft het gebouw verlaten’.

Voor wie

  • Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH. Als dit Midzomer evenement onderdeel is van je curriculum, is deelname gratis.
  • Praktijkopleiders van deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Midsummer A Brave New World

Datum: 21 jan '21

In het kort

Op 21 juni, tijdens de midzomerdag, staat positiviteit centraal. Heeft de coronacrisis ons ook iets positiefs gebracht? En wat nemen we mee om onze toekomst vorm te geven?

Ben jij benieuwd wat er op het programma staat tijdens dit interactieve digitale congres en welke sprekers dit tot een succes gaan maken? Neem dan snel een kijkje en laat je benieuwen!

Wat je leert

Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden niet van veranderen. Wat doet deze nieuwe kijk op de wereld met jouw gezondheid?

Je volgt inspirerende voordrachten over:

  • Wat werkplezier betekent voor de verschillende generaties op de werkvloer.
  • Hoe om te gaan met gedragsverandering tijdens en na corona.
  • het onverwachte hanteren, een brug slaan naar het generatieleren.
  • Hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken in plaats van alleen naar het brein te kijken.
  • fitter worden en gevaarlijke ziektes voorkomen middels een gezonde leefstijl.

Sprekers

  • Generatietheater – betekent samen onderzoeken waarvan je energie krijgt in je werk en wat je energievreters zijn. Het draait om het sturen richting meer werkenergie en werkplezier voor alle generaties! Het Generatietheater is interactief en brengt de zaal fysiek in beweging. Een evenement met veel humor waardoor je met energie naar huis gaat. De scenes, oefeningen en voorbeelden zorgen ervoor dat er ook in de weken erna nog regelmatig over nagepraat wordt! Aart Bontekoning, wetenschapper op gebied van generatie-diversiteit in organisaties.

 

  • Aldo Houterman – In wij zijn ons lichaam laat filosoof Aldo Houterman zien hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken. Ik beweeg, dus ik ben. Houterman laat zien dat ons lichaam in staat is om te luisteren naar een situatie zonder dat we er bewust over nadenken. Aldo Houterman, Amsterdams docent filosofie en schrijver van het boek ‘Wij zijn ons lichaam’.

 

  • Jitske Kramer – Het onverwachte hanteren. Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden ‘in de regel’ niet van veranderen. Het onderverwachte hanteren en leiderschap tonen zijn in deze tijd nóg belangrijker. In het boek dat Jitske heeft geschreven ‘Werk heeft het gebouw verlaten’ wordt het hybride werken “nieuwe werken” vergeleken met andere culturen zoals de nomadencultuur. Door dit over verschillende generaties te trekken kunnen we een brug slaan naar het generatieleren. Jitske Kramer, Corporate antropoloog en zeer ervaren spreker.

 

  • Jolanda Keijsers – Het RIVM verzamelt sinds de Corona crisis data over hoe het de Nederlandse bevolking vergaat ten tijde van Corona, denk aan: thuiswerken; mentaal/emotioneel welzijn/ fysiek welzijn enzovoort: in hoeverre verandert gedrag? En hoe sluiten we daarbij aan met onze interventies? Het RIVM zoekt een platform om de resultaten van haar onderzoeken te delen met belanghebbende professionals. De Midzomerdag als opmaat om deze waardevolle data te delen.  Jolanda Keijsers, Gezondheidswetenschapper en epidemioloog, lid van de gedragsunit van het RIVM.
  • Annemieke Jansen, cardioloog in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Deze cardioloog met expertise op het gebied van voeding en gezondheid, zag in de spreekkamer hoe ongezonde gewoontes mensen ziek kunnen maken. Maar ze keek ook naar zichzelf: hoe gezond leefde ze zelf eigenlijk? Tussen denken en doen gaapt soms een enorme kloof! En ze keek verder: hoe komen we daar overheen? Dus schreef ze ‘Hart voor je lijf’: over fitter worden en zo ziektes voorkómen.

Voor wie

Deelnemers in opleiding bij de NSPOH, praktijkopleiders, keuzeonderwijs én als open inschrijving!

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisopleiding Stoppen met roken coach

Datum: 11 jan '21

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij graag als Stoppen met roken coach aan de slag? Volg dan de geaccrediteerde Basisopleiding Stoppen met roken coach. Deze opleiding bestaat uit 4 losse modules: Tabaksverslaving, Motiveren kun je leren, De kwetsbare roker en Grenzen en mogelijkheden als zorgprofessional. Daarnaast hoort er een praktijkgedeelte bij de opleiding. Hiervoor ga je een portfolio opbouwen in de praktijk. Met de basisopleiding op zak kun je jezelf inschrijven in het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ zodat je makkelijk gevonden wordt als coach.

Een deel van de onderwerpen in deze basisopleiding kwamen voorheen aan bod bij  “Stimedic basis” en bij “Stimedic intensief”.

Wat je leert

Verwerf kennis en vaardigheden om cliënten individueel te begeleiden

De opleiding bestaat uit vier bij- en nascholingsmodules die ook los van elkaar te volgen zijn. De opleiding is tevens incompany uit te voeren. De basisopleiding is in 2023 volledig herzien. Voorheen bestond de basisopleiding uit twee dagen. Door vernieuwing van het competentieprofiel van de Stoppen met Roken coach is de opleiding nu herzien en uitgebreid.
In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om cliënten individueel te begeleiden.

  • Dag 1: Tabaksverslaving

Dag 1 staat in het teken van tabaksverslaving. Hoe werkt deze verslaving en wat kun je er tegen doen? We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.
Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen.

  • Dag 2: Motiveren kun je leren

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende onderwijsdag. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

  • Dag 3: Kwetsbare roker (deel 1)

Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken.

  • Dag 3: Grenzen en mogelijkheden als zorgprofessional

In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.
Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?

  • Dag 4: Kwetsbare roker (deel 2)

Zie dag 3, Kwetsbare roker.

  • Dag 4: Afsluiting

Eindpresentaties.

Praktijkgedeelte

Onderdeel van de vernieuwde basisopleiding is het opbouwen van een portfolio in de praktijk onder begeleiding van een ervaren supervisor. Hiermee kunnen we toetsen of je met de richtlijnen kan werken, hoe het voeren van het intakegesprek en coachingsgesprek verloopt en hoe het staat met de kennis van onder andere tabaksverslaving.
Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verhoogd.

Aan het eind van deze basisopleiding:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen.
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan).
  • ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ben je bekend met de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met cliënten.
  • ben je bekend met de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ben je bekend met de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

Heb je één van deze modules al een keer gevolgd? Je kunt je ook los inschrijven voor de modules:

Na het volgen van deze basisopleiding kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt onder meer verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken. Maar ook voor professionals die nog niet werkzaam zijn in de zorg en willen starten als Stoppen met roken coach.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Minisymposium Transportgeneeskunde 2021

Datum: 4 jan '21

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je als arboprofessional in de transportsector of de offshore industrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de transportgeneeskunde

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart, offshore industrie en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Het thema gaat in 2021 over bewegingsziekten, tinnitus en gehoorverlies.

Indien je als keuringsarts voor de scheepvaart het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart in november. Het middagprogramma van mei wordt dan herhaald.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Keuringsartsen luchtvaart, het wegtransport, spoorwegvervoer en offshore industrie

Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport, spoorwegvervoer en offshore industrie volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.

Docenten

 

  • Leo van Setten ILT IG -team organisatie en kwaliteit medewerker
  • Wessel van Leeuwen, wetenschappelijk onderzoeker, Universiteit van Stockholm.
  • prof. dr. Jelte Bos, hoogleraar Vestibular motion and orientation perception,  TNO Soesterberg.
  • Albert van den Brink, medische adviseur, ILT.
  • Sven J. Daam, medisch adviseur, NOGEPA.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vijf sectoren in de transportsector en de offshore industrie (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer, offshore industrie of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Toelichting op prijs

De prijs is aangepast: het minisymposium wordt nu online georganiseerd. De prijs gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €150 (ochtend) of €75 (middag).
Voor keuringsartsen erkend en aangesloten via NOGEPA dienen dit bij inschrijving aan te geven.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor Van Wiechen instructeurs 2021

Datum: 8 dec '20

In het kort

Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. Op de terugkomdag staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van jouw moment van certificering is het mogelijk om je op deze dag te laten hercertificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd. Daarnaast wordt een inhoudelijk programma aangeboden.

Wat je leert

De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde van Wiecheninstructeurs. Drie keer per vijf jaar volg je een terugkomdag om je certificering te verlengen. Jaarlijks wordt tweemaal dezelfde terugkomdag aangeboden door de NSPOH. De thema’s van de terugkomdagen zijn:

  • 2021: Betrokkenheid netwerk (denk aan ouders, kinderdagverblijf, gemeenten, etc.)
  • 2022: Fijne motoriek/adaptatie
  • 2023: Communicatie
  • 2024: Didactiek/feedback geven (ook in de spreekkamer)
  • 2025: Motoriek

Op deze dag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. Afhankelijk van of je je moet laten hercertificeren, neem je deel aan de (her)certificering of volg je een inhoudelijk programma. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de actualiteit. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.

Hercertificering als van Wiechen instructeur

Hiervoor ga je in de middag actief aan de slag met eigen meegebrachte videobeelden. Je filmt volgens de instructie in de studiehandleiding hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. Aan de hand van deze beelden geven de deelnemers elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur*.

Kom je nog niet voor (her)certificering in aanmerking, dan vindt er een alternatief inhoudelijk programma plaats.

* Voor de (her)certificering geldt een minimumaantal deelnemers van twee. Indien dit aantal niet gehaald wordt schuift de (her)certificering in overleg door naar de eerstvolgende terugkomdag. Indien dit het geval is worden de betreffende deelnemers hierover z.s.m. geïnformeerd. Wanneer om deze reden de hercertificering wordt uitgesteld, heeft dit geen gevolgen voor de geldigheid van de registratie als Van Wiechen instructeur.

Na afloop van deze terugkomdag:

  • Kun je beschrijven hoe je jouw rol als instructeur binnen jouw organisatie kunt versterken.
  • Kun je de actuele ontwikkelingen rondom het van Wiechenonderzoek beschrijven.
  • Kun je sterke en aandachtspunten voor de functie van van Wiechen instructeur beschrijven (voor (her)certificeerders).
  • Word je ge(her)certificeerd in het register van van Wiechen instructeur NCJ, mits:
      • Je videobeelden hebt meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding).
      • Je adequaat kunt reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek.
      • Je op adequate wijze feedback geeft aan en ontvangt van collega instructeurs tijdens de hercertificering.
      • Je voldoende terugkomdagen hebt gevolgd (voor hercertificeerders, 3 per 5 jaar).

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.

Voor wie

Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs.
In verband met je hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Het was erg fijn om met elkaar in gesprek te gaan over het pakken van je rol als instructeur binnen je organisatie”
  • “Zeer inspirerend verhaal van Prof. Hadders-Algra, veel input gekregen om boven de stof te kunnen staan als instructeur.”
  • “Inspirerend om met een aantal instructeurs in een veilige omgeving zelf gemaakte (instructeurs)filmbeelden te bespreken.”
  • “Hadden eerst schroom, maar door het te doen zagen we juist in hoe waardevol deze vorm van intervisie is. Jammer dat dit niet werd gedeeld door alle instructeurs.”

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Urologie en werk

Datum: 27 nov '20

In het kort

Wat zijn de meest voorkomende urologische ziektebeelden? En hoe kun je werknemers daarin begeleiden? Je leert het in deze module Urologie en werk.

Wat je leert

Vergroot je je actuele kennis over urologische ziektebeelden

Tijdens de module behandelen we causaal werkgerelateerde oorzaken van urologische ziektebeelden. Er wordt ingegaan op de arbeidsomstandigheden die urologische afwijkingen en ziektebeelden kunnen bevorderen. Wat zijn de behandelmogelijkheden van urologische ziektebeelden en de gevolgen voor werkzaamheden? En welke adviezen voor duurzame werkhervatting passen hierbij?  Je krijgt handvatten om werknemers met veel voorkomende urologische ziekten/aandoening te differentiëren en te begeleiden.

Tijdens de module wisselen we korte lezingen, demonstraties, casuïstiek en oefeningen af.

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing of als (keuze-)onderdeel in de medische  vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid.

Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Na afloop van deze eendaagse module Urologie en werk kun je:

  • werkgerelateerde urologische ziektebeelden signaleren en diagnosticeren.
  • de gevolgen van urologische afwijkingen benoemen.
  • risicofactoren op de werkplek signaleren die aanpassing noodzakelijk maken.
  • De belastbaarheid van een werknemer met urologische afwijkingen beoordelen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Joost van Beekum, uroloog in opleiding tot bedrijfsarts.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, artsen M+G, jeugdartsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

(Hoog)begaafdheid: herkennen en uitvragen in de spreekkamer

Datum: 23 okt '20

In het kort

Wanneer (hoog)begaafdheid niet wordt herkend en erkend, kan dit grote gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind. Ben jij jeugdarts of jeugdverpleegkundige? En wil jij meer weten over wat (hoog)begaafdheid precies is en hoe je het herkent in de spreekkamer? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

(Hoog)begaafdheid, een gift of een last?

We weten al lange tijd dat (hoog)begaafheid bestaat, maar het werd vooral gezien als iets positiefs: de leerling kan extra uitdaging aan en volgt graag nog een extra vak ter verdieping. Echter, (hoog)begaafdheid kan ook een heel ander beeld geven, welke nog niet algemeen bekend is en vaak leidt tot een misdiagnose. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de jeugdige. Het is daarom belangrijk dat (hoog)begaafdheid herkend en erkend wordt.

In deze module leer je wat (hoog)begaafdheid is, waarom jongeren hierdoor kunnen vast lopen en welk gedrag hier een uiting van kan zijn. Ook leer je hoe je (hoog)begaafdheid kunt meenemen in je afwegingen en hoe je hier in je advisering bij kunt aansluiten. Welke rol heeft de omgeving en wat is daarin (niet) helpend?

Aan de hand van theoretische modellen, rollenspellen en casuïstiek leer je hoe je niet-onderkende (hoog)begaafdheid herkent, hoe je dit uitvraagt in de spreekkamer en welke vervolgstappen je dan kunt nemen.

Na afloop van deze eendaagse module

  • kun je aan de hand van de welbevinden-theorie en positieve gezondheid beschrijven wat (hoog)begaafdheid is.
  • herken je de meest voorkomende signalen van (hoog)begaafdheid.
  • kun je de helpende en belemmerende factoren van (hoog)begaafdheid beschrijven.
  • kun je beschrijven hoe je (hoog)begaafdheid uitvraagt in de spreekkamer.

Docenten

Voor wie

Voor jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verpleegkundig specialisten die meer willen weten over hoogbegaafdheid.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard een accreditatie aan bij het Verpleegkundig Specialisten Register (VSR). Ben je verpleegkundig specialist en doe je mee met deze module? Neem dan minstens 6 weken voor de start van de module hierover contact met ons op.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

KOPP- KVO- en KVBO- kinderen in de JGZ (3uur)

Datum: 16 okt '20

In het kort

Tijdens deze module richten we ons op kinderen van ouders met psychische problemen, verslaving of een verstandelijke beperking, oftewel: KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen. Je leert hoe je deze kwetsbare groepen kunt signaleren, preventieve interventies toepast en bijdraagt aan hun toekomstig welzijn. Samen zetten we deze kinderen op de kaart en versterken we hun kansen voor een betere toekomst.

Wat je leert

In deze module besteden we aandacht aan deze groepen kinderen. 65% van de KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen heeft op 35- jarige leeftijd al een depressie of angststoornis gehad. In een normale populatie is dat 25 %. Volgens Stichting Sien (voor mensen met een verstandelijke beperking) is er vanaf het begin structurele aandacht nodig voor deze kinderen omdat er structurele tekorten zijn waar de ouder niet in kan voorzien. We kijken naar filmmateriaal, je krijgt informatie aangereikt en we bespreken opdrachten in kleine groepjes.

Hoeveel kinderen zijn er KOPP-, KOV-, KVBO- kinderen? Wat zijn de signalen? Wat zijn de risico’s voor deze kinderen zelf? Wat zijn de beschermende factoren? Wat zijn preventieve interventies? Wat kunnen we vanuit de jeugdgezondheidszorg meer doen dan we nu doen? Wat zeggen de kinderen zelf vanuit het onderzoek van de Kinderombudsman: Hoor je me wel? Wat leren we van hen?

Ook besteden we tijd aan het feit dat veel van deze kinderen heel goed voor anderen kunnen zorgen en vaak een beroep in de zorg kiezen. Hoe is dat voor jou? Wat is de impact op jou als hulpverlener als je ook een KOPP- kind bent? En als je het wilt delen… wat is de impact op jouw privéleven?

Na afloop van deze module kun je vanuit bewustwording en kennis, anders naar deze groep kinderen gaan kijken en ze meer op de kaart gaan zetten. Je bent bekend met verschillende preventieve interventies en kent het belang van vroeg opsporen van deze kinderen voor hun toekomstig welzijn.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat de taak van de JGZ is op het gebied van het herkennen van KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen;
  • kun je benoemen wat de mogelijke gevolgen zijn van opgroeien bij ouder(s) met een psychisch-, verslavingsprobleem of een verstandelijke beperking;
  • kun je benoemen wat beschermende factoren kunnen zijn voor een KOPP-, KOV-, KOVB- kind;
  • ben je bekend met de interventies die ingezet kunnen worden om ouder(s) en een KOPP-, KOV-, KOVB- kind te ondersteunen;
  • kun je uitleggen wat de impact voor kinderen is op korte en lange termijn en hoe je beter zorg kan dragen voor hun welzijn.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.

Docent

Gea van de Peppel
• Jeugd en gezinsprofessional (SKJ-registratie);
• PILLAR- coach;
• Videohometrainer (GGZ/ Jeugdzorg/ gehechtheid);
• Master SEN Autismespecialist (BEER- hulpverlener/ BEER – opleider/ Floorplaybegeleider);
• Consulent Infant Mental Health (DAIMH);
• Aangesloten bij platform KOPP-KOV van het Trimbos instituut.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ

Datum: 24 sep '20

In het kort

Wil je als jeugdverpleegkundige nóg beter beslagen ten ijs komen? Wil je meer weten over de inhoud van je vak? En nog beter leren samenwerken met andere organisaties in de publieke gezondheidszorg? Je leert het in deze zesdaagse module.

Wat je leert

Ondersteuning tijdens het inwerken in de JGZ

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

Ben je net klaar met de hbo-v? Dan kan het best spannend zijn om te gaan werken in een complexe organisatiestructuur zoals die van de publieke gezondheidszorg. Deze module biedt je dan ondersteuning tijdens je inwerkperiode, zodat je met meer zelfvertrouwen aan de slag kunt.

Voor ervaren ziekenhuisverpleegkundigen is deze module zeer geschikt als omscholing tot jeugdverpleegkundige (JGZ).

Er wordt ruimschoots aandacht besteed aan de vakinhoudelijke kennis over jeugdgezondheidszorg. Je leert over groei- en ontwikkeling, waaronder praktische uitleg over de motorische ontwikkeling en we interpreteren groeicurves. Ook gaan we in op de onderwerpen kindermishandeling, overgewicht, zindelijkheid en seksuele ontwikkeling. Ook de psychosociale ontwikkeling komt aan bod met o.a. onderwerpen als gehechtheid, autisme en KOPP (kinderen van ouders met psychische problemen). Je leert signalen herkennen en door te verwijzen naar de juiste professional binnen de jeugdgezondheidszorg. Op het programma staat ook ‘digitalisering binnen de JGZ’ en het met elkaar verkennen van de rol die jij daarin kunt hebben. Tijdens de module oefenen we ook ruimschoots met basis gespreksvaardigheden en communicatie met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Na afloop van deze zesdaagse module:

  • beschik je over de nodige vakinhoudelijke kennis met betrekking tot JGZ.
  • weet je hoe je de samenwerking met professionals van andere specialismen kunt bevorderen.
  • ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en gezondheidsproblemen in Nederland.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren experts uit de praktijk:

  • Margreet Verhaag- van Vliet, jeugdarts, Centrum Jeugd en Gezin Den Haag. Margreet heeft werkervaring in de JGZ 0-4 jaar en 4-12 jaar en als Van Wiecheninstructeur.
  • Betty Bakker-Camu MSc, jeugdverpleegkundige, verplegingswetenschapper, en docent bij Hogeschool Utrecht. 
Betty’s werkervaring ligt in diverse functies zoals staf- beleidsmedewerker en projectleider binnen de jeugd- en publieke gezondheidszorg. Daarnaast werkt ze vanuit haar eigen bedrijf, Adviezorg, als gastdocent.
  • Gea van de Peppel, opvoedcoach, heeft 29 jaar ervaring in de jeugdgezondheidszorg. Het herkennen van signalen van ontwikkelingsproblemen vindt zij essentieel binnen de JGZ.
  • Bertine Spooren, forensisch arts, heeft talloze letselonderzoeken bij kinderen gedaan voor de Forensische Polikliniek Kindermishandeling. Hiernaast is ze gerechtelijk deskundige in strafzaken bij een vermoeden van kindermishandeling.
  • Jasmijn van Hees, jeugdarts, GGD regio Utrecht, is actief als jeugdarts 0-18 jaar bij GGD regio Utrecht. Voorheen werkte Jasmijn in de revalidatiegeneeskunde. Ze is kenniseigenaar van Houding & Beweging en weet veel van niet aangeboren hersenletsel (NAH).
  • Carmen Karsters, Karstersincompany, voltooide een master gedragswetenschappen aan de UvA en begeleidt professionals in hun persoonlijke ontwikkeling en verzorgt onderwijs over gespreksvaardigheden.

Voor wie

Dit is een aaneengesloten module voor startende jeugdverpleegkundigen. Ook geschikt voor verpleegkundigen die in het ziekenhuis werken en zich willen omscholen. We verwachten dat je hbo geschoold bent.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Eerdere deelnemers benadrukten de meerwaarde om kennis en ervaringen te delen met andere startende jeugdverpleegkundigen.Het hielp hen om met enige afstand, vanuit een helikopterblik, naar hun nieuwe rol te kijken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Twee tips uit het veld

Waarom vertegenwoordigers uit de publieke gezondheid deze module aanbevelen:

Karin Oudshoorn - NSPOH1. Karin Oudshoorn

verpleegkundig beleidsmedewerker, Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ

“Sta jij voor je vak als verpleegkundige en heb je interesse in dat wat er in de samenleving speelt op het gebied van gezondheid? Vind je het leuk om te speuren naar bronnen van infectieziekten en het bestrijden ervan? Volg dan deze module!”

Anouk van der Vleuten Opleiding Jeugdverpleegkundige MG NSPOH2. Anouk van der Vleuten

verpleegkundige jeugdgezondheidszorg, Zuidzorg

 

“Zorg voor kinderen doe je niet alleen:
Samen leren
Samen positioneren en profileren
Samenwerken

Wil jij jouw rol als verpleegkundige op deze manier invullen en samen de zorg voor onze kinderen van de toekomst ondersteunen? Laat NSPOH je introduceren en maak kennis met de publieke gezondheidszorg” 

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Signalen van autisme bij het jonge kind herkennen

Datum: 3 aug '20

In het kort

Wel of geen autisme? Bij heel jonge kinderen is het lastig om signalen van autisme te herkennen. Het is een vaak gestelde vraag in de jeugdgezondheidszorg. Wil je praktische handvatten die je direct in de JGZ praktijk kunt toepassen? Volg dan deze korte, online basistraining.

Wat je leert

Praktische handvatten om direct in de praktijk toe te passen.

Om kenmerken van autisme te herkennen bij het jonge kind moet je als jeugdverpleegkundige of jeugdarts beschikken over specifieke expertise. Het gaat om een mix van kennis en vaardigheden. Ook hoe je persoonlijk aankijkt tegen een diagnose autisme heeft invloed op hoe jij communiceert met een ouder over dit onderwerp.

Met hulpmiddelen als beeld- en of videomateriaal, de alarmsignalen van Dietz, het juiste gebruik van het van Wiechenschema, het invullen van het COSOS formulier kun je beter de symptomen van ASS herkennen. En daarmee kun je met een ouder, de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf het gesprek over dit onderwerp aangaan.

We gaan ervan uit dat de diagnose Autisme Spectrum Stoornis bij ongeveer 1% van de kinderen aanwezig is. Dat lijkt voor je dagelijkse werk weinig, maar een jeugdarts of jeugdverpleegkundige heeft al snel drie bureaus per week. Dat betekent dat je elke maand een kind met ASS kunt tegenkomen. Een vereiste om symptomen van ASS te kunnen herkennen is dat je er zelf genoeg kennis van moet hebben. Vanuit die kennis kun je de juiste vragen stellen aan de ouder, het gedrag bespreken wat je ziet zonder ook nog maar zelf het woord autisme te noemen. In de JGZ stel je namelijk geen diagnose, toch is het wel je taak te signaleren en de zorgen die je ziet te bespreken. Ook komt het geregeld voor dat een ouder zelf vragen stelt en twijfels heeft over het hebben van autisme bij zijn of haar kind. Om een goed gesprek te kunnen voeren met de ouder is het fijn om samen met de ouder te kijken en te analyseren wat de reden is dat hij/zij deze vraag stelt en hen serieus te nemen. Veel ouders hebben al twee jaar voordat er een diagnose wordt gesteld zorgen over hun kind. Volgens een artikel in het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging voor Autisme Voorjaar 2020 schiet de specifieke kennis over autisme bij Nederlandse jeugdartsen tekort in vergelijking met andere landen.

Na afloop van deze module kun je

  • uitleggen wat de taak van de JGZ is op het gebied van het herkennen van signalen van autisme bij een kind van 12-36 maanden.
  • de alarmsignalen van Dietz omschrijven.
  • het Van Wiechenonderzoek inzetten om ASS symptomen te herkennen.
  • toelichten wat het COSOS formulier inhoudt.
  • uitleggen waarom het opsporen van ASS bij het jonge kind belangrijk is.
  • beschrijven welke vervolgstappen er worden aanbevolen vanuit de richtlijn als je denkt aan een mogelijke diagnose.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen en startende jeugdartsen die de signalen van ASS willen herkennen bij het jonge kind van 12-36 maanden.

Ben je in opleiding tot jeugdarts? Dan is deze module waarschijnlijk minder geschikt vanwege overlap met de opleiding. Neem in dat geval contact op met je opleider.

Docent

Gea van de Peppel Video Home Trainer, Opvoedcoach, Master SEN autismespecialist, PILLAR coach en jeugd- en gezinsprofessional SKJ registratie.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.