030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Rouw en werk

Datum: 11 okt '21

In het kort

“Werknemers werken gemiddeld 143 dagen niet na een sterfgeval van een kind, partner of ouder. Met goede begeleiding kan het verzuim met zeker een kwart worden teruggedrongen.”
Bron: Enquete Landelijk Steunpunt Verlies, 2019

Op verschillende momenten ben je betrokken bij mensen die worden geconfronteerd met verlies. Dat kan een verlies zijn door overlijden, maar ook door echtscheiding, baanverlies of verlies van gezondheid.

De confrontatie met verlies en rouw stelt ook jou als professional voor een lastige opgave. Naast het omgaan met je eigen kwetsbaarheid moet je als professional op gepaste wijze aandacht geven aan de vragen, zorgen en soms verminderde inzetbaarheid van cliënten.  Wanneer is rouw complex en wat zet je in? Hoe begeleid je deze cliënten zodat zij (weer) op een gezonde manier aan het werk kunnen? Door de achtergrond van de docent (uitvaart- en rouwbegeleider) richt dit onderwijs zich met name op rouw na het verlies van een dierbare.

Wat je leert

Op deze dag maken we kennis met het proces rond rouw en overlijden, ontdekken we welke rollen je als professional kunt innemen en hoe je het gesprek aangaat. Daardoor kun je als professional het verschil maken voor alle direct betrokkenen in een hele belangrijke fase van het leven van de cliënten.

Ter voorbereiding lees je de STECR werkwijzer Rouwreactie en neem je een casus mee waarbij re-integratie na verlies van een dierbare moeizaam verliep.

Na afloop van Rouw en werk

  • kun je het proces van het rouw en verlies beschrijven.
  • kun je het verloop van de klachten en verminderde inzetbaarheid beschrijven.
  • kun je kenmerken van stagnatie herkennen.
  • kun je benoemen welke factoren van invloed zijn op het verloop van rouwverwerking.
  • weet je hoe je deze factoren kunt beïnvloeden of onderdeel laten maken van je begeleiding.
  • kun je met empathie zakelijke afspraken met jouw cliënt maken.
  • heb je geleerd in gesprek met een client zowel zakelijk te zijn als empathisch te zijn over het geleden verlies.

Voor wie

Bedrijfs- en verzekeringsartsen, artsen hiertoe in opleiding en arboverpleegkundigen.

Docent

Cynthia van Rozendaal is zelfstandig Psycholoog NIP/coach en werkt lichaamsgericht. Ze heeft A&O Psychologie gestudeerd en gewerkt op het snijvlak van HR en Psychologie. Cynthia begeleidt leidinggevenden en werknemers bij werk-privé balans, verzuim, (persoonlijk) leiderschap en andere arbeidsgerelateerde kwesties. Daarnaast begeleidt zij (management)teams en examineert en doceert ze in het hoger beroepsonderwijs. Als vrijwilliger bij een gymsportvereniging richt Cynthia zich op sociale veiligheid, conflictbemiddeling, nazorg en integriteitsvraagstukken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholingsdag stoppen met roken: hoe is de begeleiding in 2022?

Datum: 1 okt '21

In het kort

Begeleid je mensen bij het stoppen met roken? En wil je op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen hierin? Vind je het leuk wanneer er afwisseling is tussen plenaire sessies en workshops waarin je zelf actief aan de slag gaat? Kom dan naar de jaarlijkse nascholingsdag.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

De dag start plenair met drie interessante inleidingen over het brede onderwerp van tabaksverslaving.

  • Hoe gebruik je E-health in stoppen met roken begeleiding
    dr. S (Sigrid) Troelstra – Wetenschappelijk medewerker Trimbos

E-health ontwikkelt zich steeds verder en krijgt een meer en meer belangrijke rol in stoppen met roken begeleiding. Maar wat is e-health precies? En wat zegt de wetenschap over het gebruik van e-healthinterventies voor stoppen met roken? Wat vinden patiënten eigenlijk belangrijk als het gaat om e-health en hoe ga je als zorgverlener om met e-health bij stoppen met roken begeleiding? Dat zijn de vragen die Sigrid Troelstra, wetenschappelijk medewerker bij het Trimbos, in haar lezing behandelt. Als daarna nog tijd over is, is er ook ruimte voor het onderling uitwisselen van ervaringen met het gebruik van e-health.

  • Lage sociaal economische positie (SEP) en de invloed op stoppen met roken begeleiding
    E. (Edith) Jansen – trainer & coach Pharos

Hoe motiveer en begeleid je mensen die willen stoppen met roken die tot een kwetsbare sociaal economische positie/en of beperkte gezondheidsvaardigheden behoren? Hoe kan je jouw stoppen met rokenzorg beter laten aansluiten op deze doelgroep. Kennis en praktische tips wisselen elkaar af. Wat neem jij mee de praktijk in?

  • Derdehands rook, hoe erg is dat nu echt?
    Nina van den Eeden & Gemma Geuke – Wetenschappelijk medewerkers Trimbos

Veel mensen weten dat meeroken (ook wel tweedehands rook) schadelijk is voor de gezondheid, maar derdehands rook is nog een stuk minder bekend. Met derdehands rook bedoelen we de stoffen die tijdens het roken neerdalen in de omgeving en achterblijven nadat een roker klaar is met roken. In deze presentatie vertellen we over wat we tot nu toe uit onderzoek weten over derdehands rook, en hoe je derdehands rook kunt bespreken met iemand die rookt.

Na de lunch ga je in twee workshops zelf actief aan de slag.

  • Rationeel Emotieve Therapie (RET) bij stoppen met rokenbegeleiding
    Linda de Boer-Hendriks – stoppen met roken coach en trainer Aesculaap Medische Assistentie

Loop je als coach, tijdens je stoppen met roken begeleiding, tegen gedachten aan bij je cliënten die hen hinderen om hun doel te bereiken? Bijvoorbeeld: “Het lukt me nooit!”, “Als ik stop ben ik zo’n bitch dat mijn omgeving mij vraagt om weer te gaan roken.” Of verstoren gevoelens van bijvoorbeeld gebrek aan zelfredzaamheid, hun succesvol stoppen? Door middel van Rationeel Emotieve Vaardigheden, een van de belangrijkste bouwstenen van de cognitieve gedragstherapie, leer je deze blokkerende hersenspinsels om te zetten in helpende zelfspraak. En koppel je die aan gevoelens van bekwaamheid. Daardoor voelen stoppers zich bevrijd en hoopvoller en worden succesvoller. In deze workshop maak je kort kennis met deze interessante methodiek!

  • Shared decision making – hoe doe je dat?
    Edith Jansen – trainer & coach Pharos

Shared decision making, ofwel samen beslissen, wint terrein in de gezondheidszorg. Als de cliënt inspraak heeft in het verloop van zijn behandeling is er meer regie en ook motivatie. Maar hoe pak je dat precies aan? In deze workshop leer je hoe je jouw cliënt door middel van shared decision making meer verantwoordelijkheid geeft. Ook gaat Edith Jansen in op shared decision making bij de meer kwetsbare roker.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long-)verpleegkundigen, huisartsen en gezondheidsbevorderaars die mensen begeleiden bij het stoppen met roken.

De module is geaccrediteerd voor verschillende doelgroepen, zoals NVvPO (praktijkondersteuners), KV&V ((long)verpleegkundigen) en ABC1 (huisartsen). Daarnaast is 6 uur accreditatie aangevraagd bij KABIZ, het Kwaliteitsregister Stoppen met roken.

Toelatingseis

Je hebt ervaring in de begeleiding van mensen bij het stoppen met roken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2022

Datum: 29 sep '21

In het kort

Ben jij gecertificeerd visusinstructeur? Wil je je kennis met betrekking tot visus(onderzoek) verdiepen? En wil je ervaringen en best practices uitwisselen met andere visusinstructeurs? Kom dan naar de terugkomdagen voor visusinstructeurs. Het programma wisselt jaarlijks. Ook is het mogelijk om op te gaan voor hercertificering. Je moet drie terugkomdagen  volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur.

Wat je leert

Elke terugkomdag heeft een ander programma. Inhoudelijke onderwerpen worden afgewisseld met leren van en met elkaar. Het uitwisselen van ervaringen vormt een vast onderdeel van de terugkomdagen. Ook bestaat de mogelijkheid om te hercertificeren.

Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Neem dan contact op met Tamara van Keulen, t.vankeulen@nspoh.nl.

Programma 2022

In 2022 wordt twee keer dezelfde terugkomdag georganiseerd op:

  1. Maandag 14 maart 2022
  2. Woensdag 28 september 2022.

Het programma in 2022 is als volgt:

  • Omgaan met trucjes in de uitvoering van het oogonderzoek.
  • Microlessen van deelnemers over een relevant oogheelkundig onderwerp.
  • Vraagstukken uit de praktijk: je neemt zelf vragen of casuïstiek mee.
  • Inhoudelijk oogheelkundig onderwerp: je kunt hiervoor zelf aangeven waar jouw voorkeur naar uitgaat.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Hercertificering

Wil je opgaan voor hercertificering neem dan contact op met Marloes Roman, m.roman@nspoh.nl.

Het hercertificeringsmoment vindt plaats in de middag van een terugkomdag. Je geeft elkaar feedback op de meegebrachte videobeelden. Het minimumaantal deelnemers voor hercertificering is 2. Deelnemers die niet hercertificeren volgen een alternatief programma in de middag.

De voorwaarden voor hercertificering zijn:

  • Je hebt 3 terugkomdagen in 5 jaar gevolgd.
  • Je hebt middels een logboek aangetoond dat je voldoende KPB’s afgenomen hebt en groepstrainingen gegeven hebt. *
  • Je hebt videobeelden meegebracht.
  • Je hebt op adequate wijze feedback op de videobeelden gegeven aan en ontvangen van andere hercertificeerders.

*Volgens de huidige eisen: 30 KPB’s en 2 groepstrainingen.

Welke videobeelden neem je mee?

Je neemt minimaal twee video-opnamen mee naar de Terugkomdag. Het is van belang dat zowel het onderzoek bij kinderen onder als boven de 36 maanden in de video’s aan bod komt. Dus video 1 gaat bijvoorbeeld over het onderzoek onder de 36 maanden en video 2 over het onderzoek boven de 36 maanden.

  • Video 1 laat zien hoe jij instructie geeft aan een collega over de uitvoering van het onderzoek van een kind boven of onder de 36 maanden. Ook laat je hierin zien hoe je zelf het onderzoek voordoet.
  • Video 2 laat zien hoe je feedback geeft op de uitvoering van het onderzoek door een collega op een kind boven of onder de 36 maanden.

Een video duurt maximaal 5 minuten. Meer informatie over waar de video’s aan moeten voldoen, vind je na aanmelding in de studiehandleiding.

Toelatingseisen

Je bent gecertificeerd visusinstructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Docenten

Afhankelijk van het programma: orthoptisten, visusinstructeurs en andere experts uit het werkveld van het opsporen van oogafwijkingen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Juridische aspecten in de forensische zorg door mr. Richard Korver

Datum: 3 aug '21

In het kort

Strafrechtadvocaat mr. Richard Korver spreekt via Zoom over de juridische aspecten in de forensische verpleeg- en geneeskunde.

Wat je leert

Actualiteitencollege door mr. Richard Korver

Hoe kun jij te maken krijgen met het tuchtrecht? Wat houdt het tuchtrecht in en wat zijn mogelijke sancties? Mr. Richard Korver gaat in op het medisch beroepsgeheim, inzage in het medisch dossier en de eisen waaraan de stukken van artsen en verpleegkundigen moeten voldoen in het kader van het tuchtrecht.

Na afloop van dit actualiteitencollege

  • ken je je juridische kaders van het forensisch veld.
  • weet je wat het tuchtrecht inhoudt.
  • ken je de sancties die het tuchtcollege kan opleggen.
  • weet je waaraan je medische rapportage moet voldoen.

Docent

Mr. Richard Korver, strafrechtadvocaat, is vooral bekend vanwege de ‘Amsterdamse zedenzaak’, waarbij hij een groot deel van de ouders bijstond als advocaat tijdens het proces tegen Robert. M.

Mr. Korver is medeoprichter en voorzitter van het Landelijk Advocaten Netwerk Gewelds- en Zeden Slachtoffers (LANGZS). Hij staat slachtoffers van zware (zeden)misdrijven bij zowel in de strafprocedure, maar ook civiel in het verhalen van schade of in het familierecht om de gevolgen van het misbruik zoveel als mogelijk te beperken. Daarnaast staat hij ook verdachten van zware (zeden)misdrijven bij.

Mr. Korver behandelt ook zaken met een internationaal karakter. Zo stond hij cliënten bij in Londen, Madrid en Brussel en is hij aangesloten bij The International Criminal Bar (ICB), International Criminal Law Network (ICLN), The International Criminal Defense Attorneys Association en National Association of Criminal Defense Lawyers (NACDL). Ook bij internationale kinderontvoeringszaken wordt mr. Korver met regelmaat ingeschakeld.

Mr. Richard Korver is bovendien docent aan de Opleiding forensische verpleegkunde.
Met Iva Bicanic schreef hij het boek; ‘Dichtbij huis’, hoe steun je een kind na seksueel misbruik?

Voor wie

(Aankomend) forensisch artsen en forensische verpleegkundigen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen

Datum: 20 jul '21

In het kort

Werk je als verpleegkundige op een Centrum seksuele gezondheid (CSG) van een GGD in de soa- en of seksualiteitshulpverlening en wil je meer leren over de diagnostiek en behandeling van de meest voorkomende soa? En leren hoe je je cliënten ondersteunt bij gedragsverandering met behulp van het Soa Aids gespreksmodel? Maar ben je ook geïnteresseerd in de link tussen individuele hulpvragen en populatiegerichte risico’s en trends? Volg dan deze module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen.

Deze module is een onderdeel van het Opleidingstraject verpleegkundige seksuele gezondheid. De module is door de NSPOH en  Soa Aids Nederland (SANL) herontwikkeld en bestond eerder uit de Startmodule ASG: het public health perspectief en de Vervolgmodule ASG: soa-bestrijding voor verpleegkundigen.

De driedaagse basistraining Motiverende gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding van SANL maakt een geïntegreerd onderdeel uit van deze module.

Wat je leert

Tijdens een consult seksuele gezondheid kijk je verder dan je neus lang is.

Een cliënt zal vaak een spreekuur binnen komen met een soa-vraag. Maar jij als verpleegkundige seksuele gezondheid weet dat achter een soa-vraag vaak een andere vraag met betrekking tot seksueel gedrag of seksualiteit schuilgaat. Ook ben je als public health professional alert op trends die een risico voor de betreffende doelgroep of populatie kunnen vormen.  In de module Aanvullende seksuele gezondheidszorg (ASG) voor verpleegkundigen ontwikkel je deze blik verder.

In deze module staan we stil bij de context en het krachtenveld waarin de CSG opereren. Waarom is de ASG zo georganiseerd en wat betekent dit voor jouw werk? Welke taken en bevoegdheden heb jij en hoe werk jij hierin als verpleegkundige samen met andere professionals op het CSG? We gaan in op de verschillende doelgroepen van de ASG-regeling. Natuurlijk is er uitgebreid aandacht voor de achtergronden van de diagnostiek en behandeling van de belangrijkste soa. Ook gaan we in op wanneer en hoe je partnerwaarschuwing moet inzetten. Maar alles valt of staat hoe jij deze kennis inzet in het spreekuur en het gesprek aangaat met de cliënt. De training Motiverende Gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding van Soa Aids Nederland is daarom geïntegreerd in deze module. Als je deze training of een andere driedaagse MI -training eerder al gevolgd hebt, kom je mogelijk in aanmerking voor vrijstelling. Neem hiervoor contact ons op.

Vanuit het perspectief van de public health kunnen de preventie en behandeling van soa niet los gezien worden van seksualiteitshulpverlening. Deze module sluit daarom aan bij de Algemene Scholing Aanvullende Seksuele Hulpverlening (AS-ASH) van Rino Amsterdam en Rino groep Utrecht.

Je kunt de AS-ASH module voor of na deze module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen volgen. Beide modulen maken onderdeel uit van het Opleidingstraject verpleegkundige seksuele gezondheid.

Hoe je leert

Deze module is blended vormgegeven. In de voorbereiding maak je zelfstandig een start met het aanleren en verwerken van nieuwe kennis, onder andere door middel van het lezen van literatuur, het bekijken van video’s en het maken van opdrachten. Hierdoor is tijdens de les meer tijd voor verdieping, verbinding met de dagelijkse praktijk en uitwisseling met andere deelnemers. Dit betekent wel dat een goede voorbereiding van jou als deelnemer essentieel is, om daadwerkelijk in de les ook die verdiepingsslag te kunnen maken.

De totale studiebelasting inclusief contacturen bedraagt ca. 68 uur. Dit betekent dat je per onderwijsdag 2 – 3 uur besteed aan voorbereiding. Je sluit de module af met een kennistoets over soa en een moduleopdracht.

Maar leren gebeurt natuurlijk met name op de werkvloer. Daarom neemt een ervaren collega minimaal twee keer een Korte praktijkbeoordeling (KPB) bij je af tijdens het spreekuur.

Na het succesvol afronden van deze achtdaagse module kun je:

  • uitleggen hoe de ASG in Nederland is georganiseerd en welke betekenis dit heeft voor het triage- en testbeleid en de seksualiteitshulpverlening.
  • uitleggen welke samenhang er is tussen de soa- en seksualiteitshulpverlening.
  • individuele signalen in het bredere perspectief van de public health plaatsen.
  • de ziektebeelden, diagnostiek, behandeling en preventie van de meest voorkomende soa benoemen.
  • cliënten via counseling op maat motiveren voor gedragsverandering.
  • beoordelen wanneer je advies vraagt aan of verwijst naar een arts.
  • zelfstandig het verpleegkundig consult uitvoeren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten bekend met of werkzaam in de aanvullende seksuele gezondheidszorg.

  • Thijs Biemans, trainer motiverende gespreksvoering Soa Aids Nederland.
  • Hanna Bos, arts maatschappij + gezondheid Soa Aids Nederland.
  • Mariëtte Hamers, trainer motiverende gespreksvoering Soa Aids Nederland.
  • dr. Dirk Posthouwer, internist-infectioloog MUMC
  • Laura Laan, verpleegkundig specialist, Amsterdam UMC
  • Hans Bertens, trainer motiverende gespreksvoering
  • Hilda Miedema, sociaal verpleegkundige seksuele gezondheid GGD Kennemerland.
  • dr. Vigfús Sigurdsson, dermatoloog UMC Utrecht.
  • dr. Karlijn Kampman, arts M+G,  GGD Twente
  • Paul Zantkuijl, strategisch adviseur doelgroepen, Soa Aids Nederland
  • dr. Clarissa Vergunst, dermatoloog GGD Amsterdam
  • Patrick Dielissen, huisarts en lid NHG-expertgroep seksuele gezondheid.

Voor wie

Verpleegkundigen die werkzaam zijn op een Centrum seksuele gezondheid van de GGD. Deze module is ook interessant voor andere verpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met soa-bestrijding en seksualiteitshulpverlening. Zij werken bijvoorbeeld binnen defensie, de JGZ, een penitentiaire inrichting of een commerciële soa-kliniek.

Verpleegkundig specialisten raden wij aan de module Seksuele gezondheid voor artsen te volgen.

Toelatingseisen

HBO verpleegkunde (niveau 5 of Bachelor of Nursing) met bij voorkeur post-hbo verpleegkundige M&G of sociaal verpleegkundige.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Seksuele gezondheid voor artsen

Datum: 19 jul '21

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundig specialist op het Centrum seksuele gezondheid (CSG) van een GGD? Wil jij je blik verbreden van de hulpvraag van een individuele cliënt naar het bredere public health perspectief en hierbij ook oog krijgen voor de samenhang tussen de preventie en behandeling van soa en seksualiteitshulpverlening? En wil je meer leren over de achtergronden van de diagnostiek en behandeling van de meest voorkomende soa? En ben je benieuwd hoe je je cliënten kunt ondersteunen bij gedragsverandering met behulp van het Soa Aids gespreksmodel? Volg dan de module Seksuele gezondheid voor artsen.

Deze module is een onderdeel van het opleidingstraject arts seksuele gezondheid. Dit traject bestaat naast deze module uit de Algemene Scholing Aanvullende Seksuele Hulpverlening (AS-ASH) van Rino Amsterdam en Rino groep Utrecht en de driedaagse basistraining Motiverende gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding ontwikkeld door Soa Aids Nederland. Daarnaast is deze module onderdeel van de Opleiding arts infectieziektebestrijding.

De module is door de NSPOH en Soa Aids Nederland (SANL) herontwikkeld en bestond eerder uit de Startmodule ASG: het public health perspectief en de Vervolgmodule ASG: soa-bestrijding voor artsen.

Wat je leert

De regionale Centra voor Seksuele Gezondheid bieden laagdrempelige zorg. Ze richten zich op sociaal kwetsbare doelgroepen met een hoog risicogedrag en een verhoogd risico op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa).

In deze module staan we stil bij de context en het krachtenveld waarin de CSG opereren. Waarom is de aanvullende seksuele gezondheidszorg (ASG) zo georganiseerd en wat betekent dit voor jouw werk? Welke taken en bevoegdheden heb jij en hoe werk jij hierin als arts of verpleegkundig specialist samen met de andere professionals op het CSG? We gaan in op de verschillende doelgroepen van de ASG-regeling. Hierdoor leer je individuele signalen tijdens een consult vertalen naar populatiegerichte risico’s en trends waardoor je deze in het bredere perspectief van de public health kunt plaatsen en gerichte interventies kunt inzetten.

Daarnaast krijg je inzicht in de samenhang tussen soa- en seksualiteitshulpverlening. Want achter een soa-vraag zit vaak een seksualiteitsvraagstuk – en vice versa. In de spreekkamer kunnen beide vraagstukken dan ook niet los van elkaar worden bezien. Hiervoor krijg je een introductie op seksuologische vraagstukken.

Daarnaast besteden we in deze module uitgebreid aandacht aan de medische theorie over seksueel overdraagbare aandoeningen. De nadruk ligt hierbij op gonorroe, chlamydia (inclusief lgv), syfilis, hiv en hepatitis B. De vijf soa waar binnen de regionale soa-centra in het kader van de regeling ASG na triage op getest en behandeld wordt. Maar ook ander soa komen aan bod. Via een syndromale benadering verdiep je je kennis over de ziektebeelden, diagnostiek en behandeling.

Ook gaan we in op de verschillende aspecten van het consult seksuele gezondheid. Hierbij komen o.a. gespreks- en consultvoering, en de seksuele en seksuologische risicoanamnese aan bod. Je leert in een e-learning over de basisbeginselen van de motiverende gespreksvoering en oefent deze met virtuele cliënten. Tijdens diverse onderdelen van deze module ga je deze vaardigheid nog nader oefenen, bijvoorbeeld bij het onderdeel partnermanagement.

Hoe je leert

Deze module is blended vormgegeven. In de voorbereiding maak je zelfstandig een start met het aanleren en verwerken van nieuwe kennis, onder andere door middel van het lezen van literatuur, het bekijken van video’s en het maken van opdrachten. Hierdoor is tijdens de les meer tijd voor verdieping, verbinding met de dagelijkse praktijk en uitwisseling met andere deelnemers. Dit betekent wel dat een goede voorbereiding van jou als deelnemer essentieel is om daadwerkelijk in de les ook die verdiepingsslag te kunnen maken.

De totale studiebelasting inclusief contacturen bedraagt 54 uur. Dit betekent dat je per onderwijsdag ca. 3 uur besteed aan voorbereiding. Je sluit de module af met een kennistoets over soa.

Maar leren gebeurt natuurlijk met name op de werkvloer. Daarom neemt een ervaren collega minimaal twee keer een Korte praktijkbeoordeling (KPB) bij je af tijdens het spreekuur.

Na het succesvol afronden van deze zesdaagse module kun je:

  • uitleggen hoe de ASG in Nederland is georganiseerd en welke betekenis dit heeft voor het triage- en testbeleid en de seksualiteitshulpverlening.
  • hierbij de vertaling maken naar de meer algemene betekenis voor de infectieziektebestrijding en de public health in het algemeen.
  • een differentiaaldiagnose op het gebied van soa opstellen bij een cliënt met klachten.
  • gericht diagnostiek aanvragen en interpreteren.
  • de belangrijkste soa volgens protocol behandelen en preventieve maatregelen inzetten.
  • de principes van partnerwaarschuwing en partnerbehandeling uitleggen.
  • uitleggen welke samenhang er is tussen de soa- en seksualiteitshulpverlening.
  • cliënten op beginnend niveau via counseling op maat motiveren voor gedragsverandering.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten bekend met of werkzaam in de aanvullende seksuele gezondheidszorg.

  • Hanna Bos, arts maatschappij + gezondheid Soa Aids Nederland
  • Angelita Casanovas, kwaliteitsfunctionaris CSG GGD Amsterdam
  • dr. Selwyn Lowe, internist-infectioloog MUMC
  • dr. Dirk Posthouwer, internist-infectioloog MUMC
  • Carien Manuels, arts-seksuoloog GGD Amsterdam
  • dr. Vigfús Sigurdsson, dermatoloog UMC Utrecht
  • Colette van Bokhoven – Rombouts, arts M+G, GGD Gelderland Zuid
  • Dr. Karlijn Kampman, arts M+G GGD Twente
  • Paul Zantkuijl, strategisch adviseur doelgroepen, Soa Aids Nederland
  • dr. Clarissa Vergunst, dermatoloog GGD Amsterdam.

Voor wie

Artsen en verpleegkundig specialisten die werkzaam zijn op een Centrum seksuele gezondheid van de GGD. Deze module is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundig specialisten die in hun werk te maken hebben met soa-bestrijding en seksualiteitshulpverlening. Zij werken bijvoorbeeld binnen defensie, de JGZ, een penitentiaire inrichting of een commerciële soa-kliniek.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze module vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan de module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

  • BIG-registratie als basisarts.
  • BIG-registratie als verpleegkundig specialist.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basistraining GIZ – MDT

Datum: 12 jul '21

In het kort

De GIZ-methodiek helpt professionals om samen met (aanstaande) ouders en jeugdigen te bepalen hoe het gaat en wat nodig is. Wil jij leren wat de methodiek inhoudt? Welke uitvoeringsvarianten er zijn en hoe je die inzet voor preventieve of aanvullende zorg? Doe dan deze module van twee dagdelen.

Wat je leert

Evidence-based gespreksmethodiek

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

GIZ staat voor de Gezamenlijke Inschatting van Zorgbehoeften. De methodiek is te gebruiken voor zowel preventieve als aanvullende zorg. Daardoor is hij zowel toepasbaar binnen de jeugdgezondheidszorg, als in de (preventieve) jeugdhulp. Ook professionals uit de geboortezorg, het onderwijs en de palliatieve zorg voor kinderen passen de methodiek toe.

In deze module maak je kennis met de GIZ-methodiek. Je verdiept je in de vijf kernelementen van de methode en leert hoe je daarmee samen met (aanstaande) ouders of jeugdigen een analyse maakt van hun krachten en behoeften. Uit die analyse komt een gezamenlijke inschatting van wat er nodig is voor het gezin: bijvoorbeeld positieve bevestiging, aanvullende zorg of urgente ondersteuning. Deze inventarisatie vormt de basis voor een mogelijk ondersteuningsplan.

Naast de kernelementen maak je kennis met de korte signalerings-GIZ, de uitgebreide GIZ en de multidisciplinaire GIZ. Je oefent met het voeren van een gestructureerd en motiverend gesprek en je maakt gebruik van praktische tools, zoals (leeftijdsspecifieke) schema’s en manieren van monitoring. Ten slotte is er aandacht voor het integreren van de methodiek in de bestaande werkprocessen.

Na afloop van de module:

  • kun je uitleggen hoe je ouders en jeugdigen actief laat deelnemen aan het proces. En kun je verklaren hoe je daarmee hun eigen kracht en gelijkwaardig partnerschap stimuleert.
  • kun je transparant en gestructureerd  krachten en zorgen signaleren en daaruit voortvloeiend een ondersteuningsplan maken.
  • kun je sterk en duidelijk samenwerken met zowel ouders en jeugdigen als collega’s in multidisciplinair verband.
  • kun je verklaren hoe je door middel van monitoring eenvoudig zicht krijgt op de krachten en behoeften van een gezin.

Docenten

Alle trainingen worden gegeven door gecertificeerde GIZ-trainers. Zij hebben veel ervaring met de GIZ-methodiek en de werkvelden waarin de GIZ gebruikt kan worden.

Voor wie

Voor professionals die met kinderen en (a.s.) ouders werken uit de geboortezorg, de jeugdgezondheidszorg en het brede sociale jeugddomein. Deze training is vereist om met de methodiek aan de slag te gaan. De module is ook geaccrediteerd voor de jeugd- en gezinsprofessionals / SKJ professionals.

Toelatingseisen

Minimaal hbo werk- en denkniveau. Van deelnemende professionals wordt daarnaast een basisattitude verwacht:

  • kennis van ontwikkelings- en opvoedtaken per ontwikkelingsfase;
  • ervaring met vraag-, oplossings-, dialoog- en handelingsgericht werken
  • de organisatie waar je werkt heeft een licentieovereenkomst met het NCJ afgesloten.

Dit onderwijs wordt in samenwerking met het NCJ georganiseerd. Voor het overzicht van wie de training heeft gevolgd en het register van geschoolde GIZ professionals geven wij automatisch deelnemersgegevens door aan het NCJ.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basistraining GIZ – JGZ

Datum: 12 jul '21

In het kort

De GIZ-methodiek helpt professionals om samen met (aanstaande) ouders en jeugdigen te bepalen hoe het gaat en wat nodig is. Wil jij leren wat de methodiek inhoudt? Welke uitvoeringsvarianten er zijn en hoe je die inzet voor preventieve of aanvullende zorg? Doe dan deze module van twee dagdelen.

Wat je leert

Evidence-based gespreksmethodiek – Gezamenlijke Inschatting van Zorgbehoeften

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

GIZ staat voor de Gezamenlijke Inschatting van Zorgbehoeften. De methodiek is te gebruiken voor zowel preventieve als aanvullende zorg. Daardoor is hij zowel toepasbaar binnen de jeugdgezondheidszorg, als in de (preventieve) jeugdhulp. Ook professionals uit de geboortezorg, het onderwijs en de palliatieve zorg voor kinderen passen de methodiek toe.

In deze module maak je kennis met de GIZ-methodiek. Je verdiept je in de vijf kernelementen van de methode en leert hoe je daarmee samen met (aanstaande) ouders of jeugdigen een analyse maakt van hun krachten en behoeften. Uit die analyse komt een gezamenlijke inschatting van wat er nodig is voor het gezin: bijvoorbeeld positieve bevestiging, aanvullende zorg of urgente ondersteuning. Deze inventarisatie vormt de basis voor een mogelijk ondersteuningsplan.

Naast de kernelementen maak je kennis met de korte signalerings-GIZ, de uitgebreide GIZ en de multidisciplinaire GIZ. Je oefent met het voeren van een gestructureerd en motiverend gesprek en je maakt gebruik van praktische tools, zoals (leeftijdsspecifieke) schema’s en manieren van monitoring. Ten slotte is er aandacht voor het integreren van de methodiek in de bestaande werkprocessen.

Na afloop van de module:

  • kun je uitleggen hoe je ouders en jeugdigen actief laat deelnemen aan het proces. En kun je verklaren hoe je daarmee hun eigen kracht en gelijkwaardig partnerschap stimuleert.
  • kun je transparant en gestructureerd  krachten en zorgen signaleren en daaruit voortvloeiend een ondersteuningsplan maken.
  • kun je sterk en duidelijk samenwerken met zowel ouders en jeugdigen als collega’s in multidisciplinair verband.
  • kun je verklaren hoe je door middel van monitoring eenvoudig zicht krijgt op de krachten en behoeften van een gezin.

Docenten

Alle trainingen worden gegeven door gecertificeerde GIZ-trainers. Zij hebben veel ervaring met de GIZ-methodiek en de werkvelden waarin de GIZ gebruikt kan worden.

Voor wie

Voor professionals die met kinderen en (a.s.) ouders werken uit de geboortezorg, de jeugdgezondheidszorg en het brede sociale jeugddomein. Deze training is vereist om met de methodiek aan de slag te gaan.

Toelatingseisen

Minimaal hbo werk- en denkniveau. Van deelnemende professionals wordt daarnaast een basisattitude verwacht:

  • kennis van ontwikkelings- en opvoedtaken per ontwikkelingsfase;
  • ervaring met vraag-, oplossings-, dialoog- en handelingsgericht werken
  • de organisatie waar je werkt heeft een licentieovereenkomst met het NCJ afgesloten.

Dit onderwijs wordt in samenwerking met het NCJ georganiseerd. Voor het overzicht van wie de training heeft gevolgd en het register van geschoolde GIZ professionals geven wij automatisch deelnemersgegevens door aan het NCJ.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Refereermiddag oncologie 2022

Datum: 31 mei '21

In het kort

Werk je als bedrijfsarts, verzekeringsarts of bedrijfsarts consulent oncologie (BACO)? Of ben je in opleiding en heb je speciale interesse in oncologie? Volg dan de laatste ontwikkelingen en resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en de oncologische kliniek. Kom dan naar deze refereermiddag.

Wat je leert

Actuele, oncologische thema’s

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Het programma van deze middag wisselt jaarlijks. We hebben interessante sprekers uit de kliniek over bijzondere onderwerpen! In 2022 ziet het programma er als volgt uit:

  • Eveliene Manten: AYA ‘jong en kanker’ Zorgnetwerk. De opzet van de AYA-zorg in netwerkverband.
    Suzanne Kaal: De effecten van kanker en kankerbehandeling op de kortere en langere termijn .
  • Desiree Dona: (R)entree in studie en werk als behandeldoel voor AYA’s. Uitleg over het belang van arbeidsgerichte zorg voor AYA’s en de rol van de klinisch arbeidsgeneeskundige in het AYA zorgteam. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt toegelicht hoe de klinisch arbeidsgeneeskundige handen en voeten geeft aan arbeid als behandeldoel en als medicijn.
  • Na afloop van de bijeenkomst is er voor de BACO of bedrijfsartsconsulent oncologie met Miriam Mouton nog kort gelegenheid voor onderling overleg, uitwisseling van informatie en ervaring over het verloop van hun (toekomstige) klinische stage oncologie.

Wil je je na deze middag verder verdiepen in gespecialiseerde ketenzorg oncologie voor optimale begeleiding van (ex-) kankerpatiënten in relatie tot arbeid? In de Opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie leert de gemotiveerde, geregistreerde en ervaren bedrijfsarts over klinische aspecten van oncologie en de multidisciplinaire aanpak in het begeleiden van kankerpatiënten.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (in opleiding), bedrijfsarts consulenten oncologie (in opleiding) en arboverpleegkundigen die zich nader willen verdiepen in aspecten van oncologie in relatie tot arbeid.

Toelatingseisen

Je bent bedrijfsarts, verzekeringsarts, bedrijfsarts consulent oncologie of arboverpleegkundige. Of je doet de opleiding tot deze specialismen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Conflicthantering door geweldloze communicatie

Datum: 31 mei '21

In het kort

Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.

Wat je leert

Omgaan met conflicten door geweldloze communicatie en het creëren van een win-win oplossing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.

Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.

Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de beginselen van geweldloze communicatie en leer je deze in te zetten tijdens spannende momenten en conflicten.
  • ken je jouw eigen communicatievoorkeur in tijden van conflicten en weet je wat het effect van deze stijl is.
  • heb je je repertoire verbreed en kun je verschillende manieren van communiceren al naar gelang de situatie inzetten.
  • leer je van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby. Almer is sinds 2008 werkzaam als trainer en coach. Daarvoor heeft hij ervaring opgedaan als organisatieadviseur in het bedrijfsleven en de non-profit sector. Denk hierbij aan thema’s als communicatie, samenwerken, persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.