Ben jij hard aan het werk en wil je leren om actief achterover te leunen? Wil jij ook binnen de kaders, maar buiten de lijntjes werken? Moeiteloos gesprekken leren voeren met ouders en alle andere soorten mensen? Denk jij wel eens: pfff, ze doen nooit wat met mijn adviezen. Dan is deze training echt iets voor jou!
Je ontdekt wat de ander raakt in jou. Welke ouder/ puber/ kind bij jou op het verkeerde knopje drukt en wat je daaraan kunt doen. Zodat jij met meer plezier, minder moeite en efficiënter je werk kunt doen.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare. Auteur van In 10 stappen Moeiteloos in Gesprek met Ouders en Podcastmaker van de gelijknamige MIGMO-podcast.
Voor alle professionals die met ouders werken, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar eigenlijk voor iedereen die met mensen van 0-100 werkt. En die op zoek is naar meer moeiteloosheid in contact met de ander.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg een incompany uitvoering van deze module van de deelnemers een 9,4.
Uitspraken van deelnemers:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren welke farmaceutische hulpmiddelen hiervoor beschikbaar zijn? En wat jouw rol als professional is in het stopproces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: Farmacotherapie van een 1/2 dag.
In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden. Dit is gebaseerd op het Momentum stoppen met roken stappenplan. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.
Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. Je koppelt deze kennis direct aan je ervaring in de praktijk.
Tijdens deze actieve ochtend krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.
Deze module geeft punten voor het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ. Reeds ingeschreven Stoppen met roken coaches moeten onderwijs over farmacotherapie volgen om geregistreerd te blijven in het kader van de overgangsregeling voor het nieuwe compententieprofiel.
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.
Hbo-werk- en denkniveau.
Uitspraak van een eerdere deelnemer: “Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als professional in de jeugdgezondheidszorg heb je te maken met kinderen en ouders, die worden geconfronteerd met verlies van een dierbare. Bijvoorbeeld bij overlijden, een doodgeboorte of miskraam. Het is dan belangrijk om stil te staan bij de gevoelens van rouw en verlies. Onderdrukte rouw heeft invloed op de vitaliteit en gezondheid.
Gevoelens van verlies en rouw spelen echter niet alleen een rol na het overlijden van een dierbare. Mensen rouwen bijvoorbeeld ook, vaak onbewust, om het verlies van niet uitgekomen verlangens, het afscheid van een levensfase of een scheiding. Ouders van een kind dat zich niet voorspelbaar ontwikkelt rouwen om het wegvallen van een perspectief, voor hun kind en voor zichzelf. Tijdens deze nascholing Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ leer je over verlies (en rouw) in de breedste zin van het woord.
Rouw is een natuurlijk proces van loslaten, afscheid nemen en weer opbouwen, als reactie op een verlies. Weten wat rouw betekent en wanneer een rouwproces ‘normaal’ verloopt en wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, kan jou als JGZ-professional helpen je rol goed te vervullen.
Het snappen wat rouw precies is, het herkennen van verschillende vormen van verlies en begrijpen hoe een rouwproces kan verlopen is belangrijk, wil je als professional kinderen en ouders de juiste ondersteuning kunnen bieden. Door ouders te informeren help je hen bij hun eigen rouwproces en dat van hun kind(eren). Naast gezonde rouw bespreken we ook wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, uitgestelde rouw en rouw bij kinderen in het bijzonder. Bij rouw en verlies spelen sociaal-maatschappelijke ideeën en overtuigingen vaak een rol. Ben jij je bewust van deze overtuigingen en weet je welke gevolgen ze kunnen hebben voor het rouwproces? Dit zijn thema’s die in de scholing centraal staan.
Verschillende modellen en theorieën over rouw en verlies worden in de ochtend behandeld aan de hand van praktijkvoorbeelden en casuïstiek. In de middag oefen je met een trainer en acteur gespreksvaardigheden die passen bij adequate gespreksvoering naar aanleiding van de theorie.
Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.
Het onderwijs wordt verzorgd door José Koster, ouderschaps- en communicatiedeskundige. José is werkzaam als trainer, opleider, supervisor (LVSC), (therapeutisch)coach, spreker en adviseur. In haar werk baseert zij zich onder andere op de Transactionele analyse, NLP, Systemisch Werk (familie- en organisatieopstellingen), hypnose Gestalt en haar eigen levenservaring.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ieder kind verdient het om gezond en kansrijk op te groeien. Toch zien we dat dat soms lastig is. Met de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht (KnGG) richt JOGG zich specifiek op passende ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht of obesitas. Bij kinderen met overgewicht, en de gezinnen waarin zij opgroeien, staan vaak onderliggende problemen een gezonde leefstijl in de weg. Tijdens de opleiding centrale zorgverlener ga je verkennen welke rol als centrale zorgverlener goed bij je past en hoe je op passende wijze ondersteuning en zorg kan bieden voor kinderen met overgewicht of obesitas. De opleiding bestaat uit 5 dagen verspreid over 7 maanden.
In 2022 is de opleiding doorontwikkeld naar de huidige vorm. Als uitgangspunten voor deze opleiding gebruiken we naast het landelijk model van de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht, ook andere inhoudelijke achtergrond documenten zoals de richtlijn overgewicht voor JGZ.
Voor alle kinderen met overgewicht en obesitas dient passende ondersteuning en zorg beschikbaar te zijn. Dit is vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord (2018). Aanleiding is de toename van overgewicht en obesitas bij kinderen als volksgezondheidsprobleem. Overgewicht en obesitas wordt bij kinderen veroorzaakt door meerdere factoren die invloed hebben op het gedrag en daarmee op het welzijn van kind en gezin.
De centrale zorgverlener (czv) bouwt vanaf het eerste moment een sterke vertrouwensband op met het kind en gezin. Overgewicht kan de aanleiding zijn voor het gesprek, maar bij Kind naar Gezonder Gewicht kijken we met een brede blik naar de situatie, oorzaken en aanpak of behandeling van het kind en gezin. Vervolgens betrekt de centrale zorgverlener de juiste professionals uit het zorg- en sociaal domein.
De czv speelt dus een cruciale rol bij de aanpak KnGG. Naast aandacht voor de visie, rol en hoe je je profileert in je rol als czv, is er ook aandacht voor de blik als gezondheidsbevorderaar. Hoe ga je van anamnese naar een integraal behandelplan? Centraal daarbij staat het systeemgericht kijken en de coachende rol. Natuurlijk komt de theorie over gedragsverandering aan bod en hoe je deze toepast in je begeleiding van kind en gezin. Ook wordt er aandacht besteed aan het organiseren en coördineren van de zorg voor kind en gezin, en hoe je effectief samenwerkt in de keten met andere disciplines. De opleiding wordt afgesloten met aandacht voor het eigen leerproces waarbij reflecterend vermogen centraal staat. Dit laatste komt samen in een eindopdracht presentatie.
In de opleiding wordt gebruik gemaakt van o.a. ondersteunende tools/ middelen zoals inspirerende videos, e-learnings/ webinars, en (fysieke) bijeenkomsten met veel oefentijd. Je werkt tijdens de opleiding zelfstandig aan een moduleopdracht zodat je de opgedane kennis leert toe te passen om vervolgens je ontwikkelpunten verder aan te scherpen. Zo maak je de gehele learning cycle door. Learning on the job activiteiten, reflectiemomenten en intercollegiale consultatie bijeenkomsten maken onderdeel uit van deze moduleopdracht. Je leert samen met de groep en benut elkaars talenten en ervaring, waardoor je altijd iets komt brengen én halen. De opleidingsdagen bestaan uit verschillende bouwstenen die nauw met elkaar verbonden zijn door middel van een leercasus die iedere opleidingsdag terugkomt.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts o.a. op het gebied van de aanpak KnGG, gedragsverandering, gespreksvoering en samenwerken in ketenzorg.
De doelgroep van deze opleiding bestaat uit startende of ervaren centrale zorgverleners die behoefte hebben om hun competenties als centrale zorgverlener te versterken en nog geen (volledige) opleiding hebben gevolgd. De opleiding is geschikt voor professionals als jeugdverpleegkundigen of pedagogisch adviseurs.
Het is van belang dat je als centrale zorgverlener werkzaam bent in een gemeente die formeel een samenwerking met JOGG heeft en werkt met de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht. Tijdens de opleiding ga je aan de slag met praktijkcasus. Dit betekent dat je zelf gezinnen gaat begeleiden als centrale zorgverlener. Zorg er daarom voor dat de randvoorwaarden om je taak als centrale zorgverlener goed te kunnen uitvoeren geregeld zijn met je organisatie. Voor meer informatie klik op toelatingseisen.
*De gegevens waarmee je je inschrijft worden gedeeld met JOGG en NCJ zodat zij je kunnen uitnodigen voor o.a. de netwerkbijeenkomsten die zij organiseren voor czv. Er is een beperkte beschikbaarheid, waardoor inschrijving niet automatisch deelname betekent. Je wordt hierover geïnformeerd door NSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als keuringsarts bij NOGEPA-ElementNL speel je een cruciale rol bij het waarborgen van een veilige offshore werkomgeving. Het is van essentieel belang dat je beschikt over gedegen kennis van de specifieke eisen die het werken in deze sector met zich meebrengt en goed bekend bent met de actuele NOGEPA keuringseisen (Standaard 11).
Dit voorjaar waren we te gast bij de NAM in Den Helder, maar dit keer betreft het een online herhaling van deze bijscholing voor artsen die vorige keer niet in Den Helder aanwezig konden zijn. De bijscholing wordt georganiseerd samen met ElementNL in Den Haag. Je kunt online deelnemen.
Let op! Deze bijscholing zal plaatsvinden in het Engels.
This online NOGEPA-ElementNL training will be held in English and will satisfy the mandatory recurrency training requirement.
Als je niet aanwezig was in Den Helder dan nodigen je hierbij uit om deel te nemen aan deze nascholingsmiddag. Zoals je weet, is het verplicht om gedurende elke (driejaarlijkse) registratieperiode tenmiste twee van deze nascholingen te volgen om geregistreerd te blijven als NOGEPA-ElementNL keuringsarts.
We brengen je op de hoogte van de recente ontwikkelingen en wijzigingen in de NOGEPA-keuringsrichtlijnen (Standaard 11). Ook een kennistoets maakt deel uit van het programma.
Meld je snel aan en zorg dat je up-to-date blijft met de laatste keuringseisen in de offshore-industrie!
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als forensisch arts en wil je je verdiepen postmortaal onderzoek? Doe dan deze eendaagse module en leer wat de meerwaarde is van forensische radiologie en toxicologie: hoe interpreteer je de uitkomsten, wat is jouw rol als forensisch arts en wie zijn belangrijke ketenpartners.
Verschillende rapporten hebben beschreven dat de forensisch arts niet (altijd) beschikt over de benodigde onderzoeksmogelijkheden om het overlijdensonderzoek goed uit te kunnen voeren. Naar aanleiding hiervan wordt een onderzoek uitgevoerd naar de meerwaarde en haalbaarheid van aanvullend multidisciplinair (forensisch) medisch onderzoek bij volwassenen, ten behoeve van de eerstelijns forensisch arts (Nader Overlijdensonderzoek Forensisch Arts – NOFA). Tijdens deze actieve onderwijsdag met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en inzicht in de literatuur gaan we dieper in op twee van dergelijke onderzoeksmogelijkheden: forensische radiologie en toxicologie.
In de ochtend verdiep je je verder in de forensische toxicologie. Na postmortale afname van bloed of urine gaan de samples ergens heen. Maar waarheen? Wat gebeurt ermee, en hoe kun je de uitkomsten interpreteren? Het NFI is verantwoordelijk voor de postmortale toxicologie en het biochemisch onderzoek. De docent licht aan de hand van casuïstiek toe wat er gebeurt en hoe je de uitkomsten interpreteert.
Tijdens de middag gaan we verder in op de inzet van forensische radiologie. Hierdoor bestaat de mogelijkheid het lichaam aan de binnenzijde te scannen zonder meteen sectie uit te voeren. De scan kan informatie opleveren over de aard van het overlijden. Ook bij een misdrijf kan forensische radiologie relevante informatie opleveren, bijvoorbeeld over de locatie van een kogel, steekkanalen, aanwezigheid van breuken etc. Wanneer vraag je forensische radiologie aan en wanneer niet? En wie doet die aanvraag eigenlijk? Wat is jouw rol als forensisch arts? Op deze vragen gaan we in.
Na afloop van deze module:
Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs en forensisch verpleegkundigen.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.
Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.
De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!
Vrouwen met specifieke autismevraagstukken, onder andere met chronische vermoeidheidsklachten, komen steeds vaker op de spreekuren van verzekerings- bedrijfs- en huisartsen. Ook arbodiensten worden steeds vaker geconfronteerd met vastlopende re-integratietrajecten waarbij er sprake is van vrouwelijke werknemers met autisme. Ben je op zoek naar praktische handvatten over het herkennen en begeleiden van vrouwen met autisme, die je direct in de praktijk kunt toepassen?
Wat maakt dat mannen vaker gediagnostiseerd worden met autisme dan vrouwen? Uit autisme zich anders bij vrouwen dan bij mannen? En waarom wil jij dit, als professional weten? Heb jij als professional andere vaardigheden nodig om in gesprek te gaan met een vrouw met autisme?
In deze module staan we stil bij de verschillen tussen autisme bij mannen en vrouwen. Kijken we naar de impact van life events bij vrouwen met autisme – denk aan verandering op werk, zwanger zijn, overlijden van een dierbare – en welke invloed dit heeft op het werk. Je leert basiskennis en -vaardigheden om begeleidingsadviezen in de praktijk toepassen. Met behulp van beeld- en videomateriaal leer je de symptomen van autisme bij vrouwen (beter) herkennen om daarmee het gesprek met de desbetreffende cliënt effectiever te benaderen. Ook komen verschijningsvormen en verklaringsmodellen bij vrouwen met autisme aan bod. Je oefent gesprekstechnieken en krijgt daarbij persoonlijke tips van de docenten én een ervaringsdeskundige.
Deze verdiepingsmodule is bedoeld voor bedrijfs- en verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere (medische) professionals die in hun werk te maken hebben met vrouwelijke medewerkers/cliënten met autisme die werk zoeken of begeleiding nodig hebben op de werkvloer.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NVvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij gecertificeerd visusinstructeur? Wil je je kennis met betrekking tot visus(onderzoek) verdiepen? En wil je ervaringen en best practices uitwisselen met andere visusinstructeurs? Kom dan naar de terugkomdagen voor visusinstructeurs. Het programma wisselt jaarlijks. Ook is het mogelijk om op te gaan voor hercertificering. Je moet drie terugkomdagen volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur.
Elke terugkomdag heeft een ander programma. Inhoudelijke onderwerpen worden afgewisseld met leren van en met elkaar. Het uitwisselen van ervaringen vormt een vast onderdeel van de terugkomdagen. Ook bestaat de mogelijkheid om te hercertificeren.
Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Neem dan contact op met Tamara van Keulen, t.vankeulen@nspoh.nl.
In 2023 worden twee terugkomdagen georganiseerd op:
Het programma op maandag 13 maart 2023 is als volgt:
Het programma op woensdag 13 september 2023 is als volgt:
NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.
Wil je opgaan voor hercertificering neem dan contact op met Marloes Roman, m.roman@nspoh.nl.
Het hercertificeringsmoment vindt plaats in de middag van een terugkomdag. Je geeft elkaar feedback op de meegebrachte videobeelden. Het minimumaantal deelnemers voor hercertificering is 2. Deelnemers die niet hercertificeren volgen een alternatief programma in de middag.
De voorwaarden voor hercertificering zijn:
*Volgens de huidige eisen: 30 KPB’s en 2 groepstrainingen.
Je neemt minimaal twee video-opnamen mee naar de Terugkomdag. Het is van belang dat zowel het onderzoek bij kinderen onder als boven de 36 maanden in de video’s aan bod komt. Dus video 1 gaat bijvoorbeeld over het onderzoek onder de 36 maanden en video 2 over het onderzoek boven de 36 maanden.
Een video duurt maximaal 5 minuten. Meer informatie over waar de video’s aan moeten voldoen, vind je na aanmelding in de studiehandleiding.
Je bent gecertificeerd visusinstructeur.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.
Afhankelijk van het programma: orthoptisten, visusinstructeurs en andere experts uit het werkveld van het opsporen van oogafwijkingen.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze “Train-de-trainer MAZL” stelt je in staat om als workshopbegeleider de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ voor mentoren in het onderwijs te verzorgen.
MAZL (Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen) is een landelijk erkende interventie, die door scholen en de jeugdgezondheidszorg is ontwikkeld. Binnen MAZL werken de school en de jeugdarts samen om, vanuit een gezamenlijke zorg en ieder vanuit zijn eigen rol, de juiste begeleiding voor de ziek gemelde leerling te realiseren. De rol van zowel de school als de jeugdarts is hierbij heel belangrijk. De aandachtsfunctionaris MAZL binnen de school (vaak zorg- of verzuimcoördinator) en de jeugdarts werken nauw samen en implementeren en evalueren de MAZL-methodiek.
Verzuim is een omvangrijk probleem in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. De belangrijkste redenen voor ziekmelding door leerlingen blijken psychische en lichamelijke klachten te zijn. Hier liggen vaak problemen aan ten grondslag zoals een onrustige thuissituatie, stress of leer- en motivatieproblemen. Leerlingen die frequent of langdurig van school verzuimen met ziekte als reden, zijn lang niet altijd (ernstig) ziek; er kunnen ook andere redenen zijn die leiden tot een ziekmelding.
De rol van de mentor / studieloopbaanbegeleider is heel belangrijk bij de uitvoering van MAZL, aangezien zij het eerste contact hebben met de (ouders van de) ziek gemelde leerling. Uit ervaring blijkt dat mentoren vaak worstelen met hoe ze het gesprek over ziekteverzuim het best kunnen voeren. Tijdens de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ leren mentoren hoe ze een gesprek met een ziekgemelde leerling en diens ouders kunnen voeren. Centraal staat daarbij het oefenen van gesprekken met een trainingsacteur. De workshopbegeleider is procesbegeleider en geeft, samen met de trainingsacteur, feedback op de manier van gespreksvoering.
Als je deze scholing volgt, dan wordt jouw rol dus ‘workshopbegeleider’. Samen met een trainingsacteur ga je hierna zelf de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ voor mentoren verzorgen.
Door gebruik te maken van concrete voorbeelden word je tijdens de contactdagen gestimuleerd de theoretische inzichten te koppelen aan de praktijk en context waarbinnen je zelf werkt. Tijdens de contactdagen behandelen we casussen uit de praktijk . Tijdens het laatste dagdeel ervaar je aan den lijve de workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’. De trainer geeft samen met een trainingsacteur de workshop en jij volgt samen met je de andere deelnemers deze workshop. Als toekomstige workshopbegeleider ga je dus zélf verzuimgesprekken oefenen met de trainingsacteur.
Medewerkers van de jeugdgezondheidszorg, de gemeenten of het onderwijs (Samenwerkingsverband Passend Onderwijs) worden getraind om als workshopbegeleider de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ te kunnen verzorgen voor mentoren.
Ook andere professionals, die op scholen voor voortgezet onderwijs of beroepsonderwijs, met jongeren en/of hun ouders in gesprek gaan n.a.v. ziekteverzuim kunnen deelnemen aan deze workshop. Denk aan verzuimcoördinator of maatschappelijk werkende op een school.
We verzoeken je om het competentieprofiel door te nemen om goed in te kunnen schatten of de scholing geschikt is voor jou. Mocht je hier vragen over hebben of twijfelen, neem dan gerust contact op met de opleider Coco Sips.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.