030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Horen en gehoord worden: een verkenning van gehoorstoornissen door omgevingsgeluid

Datum: 12 sep '23

In het kort

Dit onderdeel is een medische toepassing van het onderwijs over gezondheidseffecten van geluid. Wat zo vanzelfsprekend lijkt, is dat zeker niet. Een luisterend oor kunnen bieden. Gehoord worden. Binnen de gezondheidszorg is het gesprek met de patiënten de manier waarop informatie en kennis gedeeld worden. Echter, het gehoor kan in deze een beperking zijn die niet bewust opgemerkt wordt.

Wat je leert

Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing. Dit onderwijs is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G).

Centraal staat de klinische presentatie, beoordeling en aanpak van klachten van het gehoor en aanpalende organen die toegeschreven worden aan omgevingsgeluid. Aan de hand van een aantal casussen krijg je een beeld van de klinische benaderingswijze binnen de audiologische revalidatie

Na afloop van deze module:

Kun je een beeld vormen van de klinische presentatie en aanpak van klachten over het gehoor en wat een audiologisch centrum hierin kan betekenen. Hiermee heb je een basis om burgers en beleidsmakers te informeren over dit type meldingen in de publieke gezondheid.

Voor wie

Je bent verpleegkundige medische milieukunde, adviseur medische milieukunde of arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de beoordeling van gehoorproblematiek. Je bent beginner en hebt weinig tot geen ervaring met de advisering over (milieugerelateerde) gehoorproblematiek.

Docent

Ir. DJWM (Dyon) Scheijen, klinisch fysicus – audioloog. Adelante, Hoensbroek.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoogbegaafdheid en werk

Datum: 30 aug '23

In het kort

Hoe benut je het potentieel van een hoogbegaafde in zijn werk? Waar lopen hoogbegaafden vast in hun werk en wat kun jij als arboprofessional doen om het te herkennen en er mee om te gaan in de spreekkamer? Je leert er meer over in deze eendaagse module Hoogbegaafdheid en werk.

Wat je leert

Hoogbegaafdheid, een zegen of een vloek?

We zien dat hoogbegaafden zich vaak anders voelen dan “de rest”. Hoogbegaafd zijn gaat dan ook vaker samen met problemen op het werk. Als arboprofessional heb je een andere aanpak nodig voor hoogbegaafden in de spreekkamer. Hoe kan het hoog potentieel van de hoogbegaafde het beste worden benut?

We kijken naar de diagnose en hoe we de aspecten van hoogbegaafdheid kunnen herkennen. Daarnaast is het belangrijk om te letten op de interactie en omgang met hoogbegaafde individuen. Een hoogbegaafde ontwikkelt zich vaak op een andere manier dan anderen. Welk werk is passend? Waar kan je op letten? Ook is het van belang om te bepalen welk type organisatie bij deze persoon past en hoe we iemand naar de juiste hulp kunnen doorverwijzen. Hoe ga je als arboprofessional met dit soort problematiek om zonder het te veel mee naar huis te nemen?

In de module behandelen we verschillende theorieën en werken we met casuïstiek uit de praktijk van de docent en jou als deelnemer.

Na afloop van deze module:

  • kun je hoogbegaafdheid herkennen.
  • heb je inzicht in de dynamiek van interactie en omgang met hoogbegaafde individuen.
  • begrijp je hoe de ontwikkeling van hoogbegaafde personen zich onderscheidt.
  • kun je evalueren wat een passende werkplek is voor een hoogbegaafde.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die meer willen weten over hoogbegaafdheid en werk.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Barend van Tussenbroek, klinisch psycholoog, psychotherapeut en werkzaam bij PPF Centrum Voor Hoog OntwikkelingsPotentieel.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Motiverende gespreksvoering in de SOA- en HIV-bestrijding

Datum: 25 aug '23

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundig specialist op een Centrum seksuele gezondheid (CSG) van een GGD in de soa- en of seksualiteitshulpverlening en wil je leren hoe je je cliënten ondersteunt bij gedragsverandering met behulp van het Soaaids Gespreksmodel? Volg dan deze module Motiverende gespreksvoering in de soa- en hivbestrijding.

Wat je leert

Motiverende gespreksvoering (of MGV, Motivational Interviewing, MI) is een gespreksstijl, die steeds vaker wordt gebruikt binnen de hulpverlening. Sinds een aantal jaren wordt MGV gebruikt binnen de soa- en hiv-bestrijding. MGV gaat uit van motivatie als belangrijkste kracht achter gedragsverandering. MGV bestaat uit een combinatie van bestaande modellen en therapieën met een klantgerichte, directieve manier van counseling. De grondleggers van MGV (Miller en Rollnick) beschouwen verandering als een natuurlijk proces dat verschillende fasen kent. Ambivalentie is daarbij de sleutelfase. Soa Aids Nederland heeft het Soaaids Gespreksmodel ontwikkeld. Dit raamwerk biedt structuur tijdens het consult seksuele gezondheid. Tijdens deze drie lesdagen maak je kennis met het Soaaids Gespreksmodel en de Motiverende gespreksstijl. Kenmerkend aan deze manier van counselen is dat er rekening wordt gehouden met de specifieke wensen en behoeftes van de cliënt, het zogenaamde ‘counselen op maat’.

Ter voorbereiding op deze module doorloop je de e-learning Motiverende gespreksvoering binnen het consult seksuele gezondheid en maak je enkele opdrachten.

Deze module is een onderdeel van het Opleidingstraject arts en verpleegkundig specialist seksuele gezondheid. Je volgt de module samen met deelnemers van de module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen.

Na het succesvol afronden van deze driedaagse training:

  • heb je geoefend met het toepassen van de vaardigheden: open vragen stellen, reflecteren, bevestigen, samenvatten, verandertaal ontlokken.
  • kun je het Soaaids Gespreksmodel beschrijven en hierbij de relatie leggen tussen cliënt risicoprofielen en de processen waaruit counseling volgens motiverende gespreksvoering bestaat.
  • kun je aangeven wat je sterke en zwakke punten zijn bij het toepassen van motiverende gespreksvoering.
  • ben je in staat je aanpak af te stemmen (binnen de mogelijkheden van de setting) op de wensen en behoeftes van de cliënt.
  • heb je theoretische kennis van motivatie, wrijving en behoud en veranderprocessen.
  • kun je de cliënt actief en verantwoordelijk maken ten aanzien van zijn eigen gedragsveranderingen.
  • kun je veranderingsprocessen in gang zetten.
  • kun je vaardigheden inzetten tijdens de verschillende processen van counseling.
  • kun je op een adequate wijze omgaan met wrijving en behoud en dit vertalen naar nieuwe mogelijkheden tot exploreren en samenwerken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Thijs Biemans, trainer motiverende gespreksvoering Soa Aids Nederland.
  • Mariëtte Hamers, trainer motiverende gespreksvoering Soa Aids Nederland.

Voor wie

Artsen en verpleegkundig specialisten die werkzaam zijn op een Centrum seksuele gezondheid van de GGD. Deze module is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundig specialisten die in hun werk te maken hebben met soa-bestrijding en seksualiteitshulpverlening. Zij werken bijvoorbeeld binnen defensie, de JGZ, een penitentiaire inrichting of een commerciële soa-kliniek.

Verpleegkundigen volgen deze module als onderdeel van de module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen. De driedaagse training Motiverende gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding is een geïntegreerd onderdeel van die module. Het is in principe niet mogelijk om je als verpleegkundige apart voor deze MGV-training in te schrijven.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze module vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan de module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

  • BIG-registratie als basisarts.
  • BIG-registratie als verpleegkundig specialist.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren

Datum: 16 aug '23

In het kort

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!

Wat je leert

Duik in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar

Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?

We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.

We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze module kun je:

  • de basisbeginselen van slaap toelichten.
  • verschillende slaapproblemen herkennen en passende adviezen geven.
  • je randvoorwaarden benoemen om te voorkomen dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt.
  • een verstoring in het bioritme herkennen en adviezen geven om het terug te draaien.
  • beslissen wanneer een doorverwijzing naar de kinderarts of slaapcentra nodig is.

Voor wie

Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.

Toelatingseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docenten

  • Arina de Vries, GZ-psycholoog & Somnoloog, Eigenaar Psychologiepraktijk Slaaplekker.
  • Laury Quaedackers, GZ-psycholoog & Somnoloog.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische ziekten en voeding

Datum: 14 jul '23

In het kort

Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.

Wat je leert

In de ochtend neemt prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft tips over goed voedingsadvies.

De middag staat volledig in het teken van gespreksvoering. Leefstijlarts Trudy Vlot gaat in op vragen als: hoe open je een gesprek over leefstijlaanpassingen? Hoe kun je iemand motiveren om een blijvende verandering in zijn voedingspatroon in gang te zetten en dit ook langdurig vol te houden? We maken gebruik van casuïstiek om de gespreksvoering te oefenen.

Na afloop van deze module kan je

  • beschrijven hoe een ongezond eetpatroon kan bijdragen aan de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes, obesitas en kanker;
  • uitleggen welke rol voeding kan spelen in het voorkómen en behandelen van chronische aandoeningen;
  • een aantal voeding gerelateerde interventiestrategieën benoemen die succesvol worden ingezet om chronische aandoeningen te behandelen;
  • enkele gesprekstechnieken inzetten om spreekkamergesprekken te voeren over voeding;
  • doorverwijsmogelijkheden benoemen voor chronisch zieke patiënten die voeding gerelateerde interventies willen inzetten.

Voor wie

Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Prof. dr. Hanno Pijl, internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij de afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC. Hij was van 2008-2016 lid van de commissie Voeding van de Gezondheidsraad en in 2018 grondlegger van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (www.lifestyle4health.nl).
  • Trudy Vlot, integraal leeftsijlarts en mede-eigenaar van Sequana, centrum voor integrale geneeskunde en leefstijlinterventies. Zij is sinds 2015 actief in het onderwijs (diverse commissies en docentschap) met betrekking tot leefstijl geneeskunde en leefstijlinterventies.

Ervaringen

In 2023 werd deze module beoordeeld met een 9.0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Pluis niet pluis

Datum: 1 jun '23

In het kort

Bij de JGZ kunnen ouders terecht met allerlei vragen over het opvoeden en opgroeien van hun kinderen, en ook vindt hier vroegsignalering van een aantal medische afwijkingen plaats. In deze module leer je als jeugdverpleegkundige een aantal medische screeningen zelfstandig uitvoeren, zodat je bekwaam bent de reguliere JGZ-consulten bij gezonde kinderen volledig uit te voeren. (Gezond heet een kind in praktijk wanneer na een eerste triage door verpleegkundige en arts, in overleg met ouders, is besloten dat er geen medische reden tot zorg is rondom een kind.)

De module bestaat uit 5,5 dagen cursorisch onderwijs en een praktijkopleiding van vier maanden bij de eigen JGZ-organisatie. De daar werkzame jeugdarts treedt op als praktijkopleider. Hij/zij begeleidt jou intensief bij het aanleren en lege artis uitvoeren van de in het onderwijs geleerde medische screeningen.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn

GGD Amsterdam

Pluis-niet pluis-training helemaal ingeburgerd bij GGD Amsterdam

Het nieuwe landelijke professionele kader voor de Jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 4-jarigen brengt een taakherschikking van jeugdarts naar jeugdverpleegkundige met zich mee. Verpleegkundigen krijgen steeds meer een rol aan de voorkant, als eerste aanspreekpunt voor ouders. Artsen worden vooral ingezet wanneer er echt iets aan de hand lijkt te zijn met een kind. Dit heeft impact op de samenwerking tussen jeugdarts en jeugdverpleegkundige. De ‘Pluis-niet pluis’-training van de NSPOH, een incompany traject, ondersteunt hierbij. Bij GGD Amsterdam is deze scholing inmiddels al helemaal ingeburgerd. Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn van GGD Amsterdam vertellen er in een interview meer over. Lees het interview hier.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lustrum congres: Forensische verpleegkunde onder de loep

Datum: 30 mei '23

In het kort

In 2023 viert de opleiding forensische verpleegkunde haar 10-jarig bestaan. Dat vieren we groots met een Lustrumcongres Forensische Verpleegkunde. Het thema van de dag is ‘Onder de Loep’. Op deze dag kijken we niet verder, maar nemen we een aantal zaken uit de geschiedenis juist onder de loep. Het congres vindt plaats op een toepasselijke locatie, namelijk in De Lik Utrecht.

(De tekst gaat door onder de afbeelding)

Wat je leert

Wat hebben we geleerd in de afgelopen 10 jaar?

Het wordt een bijzondere dag onder leiding van dagvoorzitter Dennis de Winter, creatief en social media-expert bij RAUWcc. Dennis begon zijn carrière op straat bij de politie en houdt zich nu in het dagelijks leven bezig met het bedenken en uitrollen van creatieve concepten voor grote campagnes. Met veel enthousiasme deelt hij regelmatig zijn kennis over employer branding en social media op verschillende podia en in de wekelijkse videorubriek Kennis met Dennis. Dat enthousiasme brengt hij – samen met een flinke dosis nieuwsgierigheid – mee in zijn rol als dagvoorzitter tijdens het Lustrumcongres Forensische verpleegkunde onder de loep

Met plenaire lezingen van sprekers waar we erg trots op zijn en die hun nek uitsteken waarvoor ze staan. Zo zal Peter van Koppen ons meenemen in het onderwerp ‘forensische dwalingen in het recht’. Rob Bilo, gaat vertellen over hoe deskundig een deskundige in het (straf)recht is. Willem Jan Ausma neemt het begrip ‘waarheid’ onder de loep. Dat en nog veel meer onderwerpen van sprekers over zaken worden onder de loep genomen. We kijken buiten de lijnen, want buiten de lijnen vindt veel meer plaats…

Bereid je voor op een party na afloop met een bekende dj, een drankje en een dansje, want daarmee sluiten we het lustrum feestelijk af.

Dagprogramma

(De tekst gaat door onder het dagprogramma)

Klik op de afbeelding hierboven en download het dagprogramma.

Voor wie

Deelnemers aan de opleidingen forensische verpleegkunde, forensisch arts én alumni en andere professionals in dit vakgebied.

Accreditatie

Accreditatie voor het congres wordt aangevraagd (totaal 5 punten, met als uitzondering 3 punten voor forensisch artsen die deze dag volgen als keuzeonderwijs).

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training praktijkbegeleider verpleegkundige M+G

Datum: 11 mei '23

In het kort

Als praktijkbegeleider heb je een cruciale rol in de opleiding van een verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding. Het is jouw taak om het zelfstandig en professioneel handelen van de professional te optimaliseren.

Leren met en van elkaar. Dat is een belangrijk uitgangspunt van deze scholing voor praktijkopleiders/werkbegeleiders. In de training maken we steeds een verbinding tussen: het werk, de theorie en de criteria waaraan je als opleider moet voldoen. In deze training willen we je in korte tijd zo goed mogelijk vertrouwd maken met jouw taak als praktijkbegeleider. Het is een soort Eerste Hulp Bij Opleiden.

Wat je leert

Zet mensen in hun kracht

Wat komt er eigenlijk kijken bij het opleidersschap? Je ontdekt het op deze dag. We gaan in op het kader, de regels, de opleidingen en ontwikkelingen. Je hoort hoe de opleiding Verpleegkundige M+G is opgebouwd en welke rol je als praktijkbegeleider inneemt.

Daarnaast maak je kennis met de verschillende doelen en vormen van toetsing. Wat is jouw rol als opleider hierbij en hoe bepaal je het niveau van de verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding?

De basis van opleiden begint bij het startgesprek en leerklimaat. Tijdens de eerste dag leer je ook hoe je een goed startgesprek voert, hoe dit bijdraagt aan een goed leerklimaat en wat jij als opleider kunt doen om het leerklimaat op zowel organisatieniveau als face to face niveau te beïnvloeden. Daarnaast heb je als opleider altijd invloed op je verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding. Welke invloed de juiste is, hangt af van de situatie en uiteraard ook van jou als opleider.

Op de tweede dag zoomen we in op coachingsvaardigheden. Het doel is om te leren hoe je de effectiviteit van de professionals kunt vergroten. Met andere woorden: hoe je mensen in hun kracht zet, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen.

Op dag 2 leer je ook over feedback en sturing. Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. In de praktijk blijkt het vaak moeilijk om feedback te geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback.

Na afloop van de training kun je:

  • beschrijven hoe de opleiding tot verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid eruit ziet en wat jouw rol als praktijkbegeleider is.
  • adequaat een startgesprek voeren en daarbij verschillende gesprekstechnieken gebruiken.
  • een individueel opleidingsplan opstellen, bijstellen en vertalen naar passende leeractiviteiten in de praktijk.
  • een goed leerklimaat creëren in de organisatie.
  • verschillende praktijktoetsen beschrijven en inzetten in de praktijk.
  • de ontwikkeling en het niveau van de verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding beoordelen
  • een aantal coachtechnieken gebruiken om in gesprekken met je verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid vaker je gewenste resultaat te bereiken.
  • adequaat constructieve en narratieve feedback geven en ontvangen.

Voor wie

Voor (beoogde) praktijkbegeleiders van verpleegkundigen Maatschappij + Gezondheid in opleiding.

Let op: er zijn gelden beschikbaar vanuit het VIP-programma (Versterking Infectieziektebestrijding Pandemische paraatheid GGD’en) voor het volgen van deze scholing. Als je hiervoor in aanmerking wilt komen, dan dien je dit bij inschrijving kenbaar te maken bij de opmerkingen. Dan sturen we je gegevens door naar de GGD GHOR zodat zij op de hoogte zijn van je aanspraak hierop. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanvraag van het budget voor de scholing voor praktijkopleiders via GGD GHOR Nederland. Voor meer informatie stuur een mail naar versterkingizb@ggdghor.nl.

Docenten

  • Elleke Bilderbeek, opleider verpleegkundigen M+G, NSPOH
  • Corine Sengers, opleider bij- en nascholing, NSPOH
  • Drs. Myriam Gijsbers-van Pesch, trainer/docent, Reflaction
  • Jessica Hoek, communicatiespecialist / coach / trainer / gezondheidsbevorderaar, Base Coaching & Training.
  • Drs. Col Prevoo, trainer/coach/psycholoog, Klotz, Schouten en Prevoo.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gezondheidsrisico’s van elektromagnetische velden en straling

Datum: 2 mei '23

In het kort

Burgers en beleidsmakers hebben vaak vragen over gezondheidsrisico’s van antennes en andere bronnen van elektromagnetische velden en straling. Als adviseur milieu & gezondheid heb je kennis nodig van de wetenschappelijke stand van zaken hieromtrent.

Wat je leert

Waar en hoe word je blootgesteld aan elektromagnetische velden en straling? Bekende bronnen zijn mobiele telefonie en hoogspanningslijnen, maar ook over wifi maken mensen zich nogal eens zorgen voor hun gezondheid. Wat is bekend over gezondheidsrisico’s van deze relatief nieuwe technieken en hoe ga je om met onzekerheden in onderzoek bij de beoordeling van gezondheidsrisico’s in de praktijk? We besteden aandacht aan het voorzorgsprincipe. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt ingegaan op het soort vragen dat de GGD krijgt.

Ter voorbereiding neem je één casus over elektromagnetische velden of straling en gezondheid mee ter bespreking.
Vooraf bekijk je de website van het Kennisplatvorm Elektromagnetische velden (EMV).

Na afloop van deze module:

  • ben je bekend met het begrip elektromagnetische velden in brede zin, de bronnen in de leefomgeving en de relevantie voor de gezondheid.
  • ken je de basisprincipes van beoordeling van gezondheidsrisico’s. V
  • ken je mogelijkheden om blootstelling aan elektromagnetische velden en straling te beperken.
  • heb je geoefend aan de hand van casuïstiek om in de praktijk gezondheidsrisico’s te beoordelen en hierover te adviseren aan burgers en gemeentes.

Voor wie

Voor de verpleegkundige medische milieukunde, adviseur medische milieukunde en de arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de advisering bij elektromagnetische velden en de beoordeling van elektromagnetische velden als gezondheidsrisico.

Docent

De heer Dr.ir. R.T. (Rob) van Strien, adviseur milieu en gezondheid, afdeling Leefomgeving, GGD Amsterdam.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met onverklaarbare lichamelijke klachten

Datum: 2 mei '23

In het kort

Onverklaarbare lichamelijke klachten komen regelmatig bij medewerkers medische milieukunde als mensen vermoeden dat er een hun klachten te wijten zijn aan milieufactoren. Dit kan vaak niet aannemelijk gemaakt worden. Dit maakt het nogal eens lastig om mee om te gaan. Hoe blijf je professioneel in gesprek? Je leert het in deze praktische module Omgaan met onverklaarbare lichamelijke klachten.

Wat je leert

Professionals zijn geneigd oplossingsgericht te werk te gaan. Methodiek: een analyse van het probleem, het stellen van een diagnose, de formulering van beleid. Maar voor sommige problemen wordt de oorzaak niet eens gevonden. In deze workshop neem je je eigen valkuilen als hulpverlener onder de loep en krijg je handvatten om in gesprek te blijven in situaties waarin gezondheidsklachten niet of onvoldoende objectiveerbaar worden toegeschreven aan milieufactoren.

Voorbereiding

Bereid een casus voor uit je praktijkperiode bij de GGD waarin je je als professional voor een dergelijk moeilijk oplosbaar probleem gesteld voelde. Schrijf hiervan uit voor de bijeenkomst: de gebeurtenis, je gedachten en je emoties daarbij). De schrijfopdracht behoeft niet te worden ingeleverd; we gaan het aldus verkregen materiaal – wat gebeurde er? Wat dacht ik? Wat voelde ik? –samen bespreken.

Na afloop van deze workshop …

herken je situaties waarin onverklaarbare gezondheidsklachten een rol kunnen spelen en heb je een start gemaakt met professionele gespreksvoering hierover.

Voor wie

Verpleegkundigen, adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met vragen over gezondheidsklachten die toegeschreven worden aan factoren in de leefomgeving (bijvoorbeeld laagfrequent geluid, antennes).

Toelatingseis

Dit onderwijs is geschikt voor medewerkers die in hun werk een aantal maal de situatie zijn tegengekomen van blijvende lichamelijke klachten die ten ontrechte worden toegeschreven aan het milieu.

Docent

Dhr. Dr. L.W.J (Wim) Labree, gezondheidswetenschapper en psycholoog. Huisartsgeneeskunde, UMCG.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.