030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Lustrum congres: Forensische verpleegkunde onder de loep

Datum: 30 mei '23

In het kort

In 2023 viert de opleiding forensische verpleegkunde haar 10-jarig bestaan. Dat vieren we groots met een Lustrumcongres Forensische Verpleegkunde. Het thema van de dag is ‘Onder de Loep’. Op deze dag kijken we niet verder, maar nemen we een aantal zaken uit de geschiedenis juist onder de loep. Het congres vindt plaats op een toepasselijke locatie, namelijk in De Lik Utrecht.

(De tekst gaat door onder de afbeelding)

Wat je leert

Wat hebben we geleerd in de afgelopen 10 jaar?

Het wordt een bijzondere dag onder leiding van dagvoorzitter Dennis de Winter, creatief en social media-expert bij RAUWcc. Dennis begon zijn carrière op straat bij de politie en houdt zich nu in het dagelijks leven bezig met het bedenken en uitrollen van creatieve concepten voor grote campagnes. Met veel enthousiasme deelt hij regelmatig zijn kennis over employer branding en social media op verschillende podia en in de wekelijkse videorubriek Kennis met Dennis. Dat enthousiasme brengt hij – samen met een flinke dosis nieuwsgierigheid – mee in zijn rol als dagvoorzitter tijdens het Lustrumcongres Forensische verpleegkunde onder de loep

Met plenaire lezingen van sprekers waar we erg trots op zijn en die hun nek uitsteken waarvoor ze staan. Zo zal Peter van Koppen ons meenemen in het onderwerp ‘forensische dwalingen in het recht’. Rob Bilo, gaat vertellen over hoe deskundig een deskundige in het (straf)recht is. Willem Jan Ausma neemt het begrip ‘waarheid’ onder de loep. Dat en nog veel meer onderwerpen van sprekers over zaken worden onder de loep genomen. We kijken buiten de lijnen, want buiten de lijnen vindt veel meer plaats…

Bereid je voor op een party na afloop met een bekende dj, een drankje en een dansje, want daarmee sluiten we het lustrum feestelijk af.

Dagprogramma

(De tekst gaat door onder het dagprogramma)

Klik op de afbeelding hierboven en download het dagprogramma.

Voor wie

Deelnemers aan de opleidingen forensische verpleegkunde, forensisch arts én alumni en andere professionals in dit vakgebied.

Accreditatie

Accreditatie voor het congres wordt aangevraagd (totaal 5 punten, met als uitzondering 3 punten voor forensisch artsen die deze dag volgen als keuzeonderwijs).

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training praktijkbegeleider verpleegkundige M+G

Datum: 11 mei '23

In het kort

Als praktijkbegeleider heb je een cruciale rol in de opleiding van een verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding. Het is jouw taak om het zelfstandig en professioneel handelen van de professional te optimaliseren.

Leren met en van elkaar. Dat is een belangrijk uitgangspunt van deze scholing voor praktijkopleiders/werkbegeleiders. In de training maken we steeds een verbinding tussen: het werk, de theorie en de criteria waaraan je als opleider moet voldoen. In deze training willen we je in korte tijd zo goed mogelijk vertrouwd maken met jouw taak als praktijkbegeleider. Het is een soort Eerste Hulp Bij Opleiden.

Wat je leert

Zet mensen in hun kracht

Wat komt er eigenlijk kijken bij het opleidersschap? Je ontdekt het op deze dag. We gaan in op het kader, de regels, de opleidingen en ontwikkelingen. Je hoort hoe de opleiding Verpleegkundige M+G is opgebouwd en welke rol je als praktijkbegeleider inneemt.

Daarnaast maak je kennis met de verschillende doelen en vormen van toetsing. Wat is jouw rol als opleider hierbij en hoe bepaal je het niveau van de verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding?

De basis van opleiden begint bij het startgesprek en leerklimaat. Tijdens de eerste dag leer je ook hoe je een goed startgesprek voert, hoe dit bijdraagt aan een goed leerklimaat en wat jij als opleider kunt doen om het leerklimaat op zowel organisatieniveau als face to face niveau te beïnvloeden. Daarnaast heb je als opleider altijd invloed op je verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding. Welke invloed de juiste is, hangt af van de situatie en uiteraard ook van jou als opleider.

Op de tweede dag zoomen we in op coachingsvaardigheden. Het doel is om te leren hoe je de effectiviteit van de professionals kunt vergroten. Met andere woorden: hoe je mensen in hun kracht zet, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen.

Op dag 2 leer je ook over feedback en sturing. Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. In de praktijk blijkt het vaak moeilijk om feedback te geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback.

Na afloop van de training kun je:

  • beschrijven hoe de opleiding tot verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid eruit ziet en wat jouw rol als praktijkbegeleider is.
  • adequaat een startgesprek voeren en daarbij verschillende gesprekstechnieken gebruiken.
  • een individueel opleidingsplan opstellen, bijstellen en vertalen naar passende leeractiviteiten in de praktijk.
  • een goed leerklimaat creëren in de organisatie.
  • verschillende praktijktoetsen beschrijven en inzetten in de praktijk.
  • de ontwikkeling en het niveau van de verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding beoordelen
  • een aantal coachtechnieken gebruiken om in gesprekken met je verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid vaker je gewenste resultaat te bereiken.
  • adequaat constructieve en narratieve feedback geven en ontvangen.

Voor wie

Voor (beoogde) praktijkbegeleiders van verpleegkundigen Maatschappij + Gezondheid in opleiding.

Let op: er zijn gelden beschikbaar vanuit het VIP-programma (Versterking Infectieziektebestrijding Pandemische paraatheid GGD’en) voor het volgen van deze scholing. Als je hiervoor in aanmerking wilt komen, dan dien je dit bij inschrijving kenbaar te maken bij de opmerkingen. Dan sturen we je gegevens door naar de GGD GHOR zodat zij op de hoogte zijn van je aanspraak hierop. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanvraag van het budget voor de scholing voor praktijkopleiders via GGD GHOR Nederland. Voor meer informatie stuur een mail naar versterkingizb@ggdghor.nl.

Docenten

  • Elleke Bilderbeek, opleider verpleegkundigen M+G, NSPOH
  • Corine Sengers, opleider bij- en nascholing, NSPOH
  • Drs. Myriam Gijsbers-van Pesch, trainer/docent, Reflaction
  • Jessica Hoek, communicatiespecialist / coach / trainer / gezondheidsbevorderaar, Base Coaching & Training.
  • Drs. Col Prevoo, trainer/coach/psycholoog, Klotz, Schouten en Prevoo.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gezondheidsrisico’s van elektromagnetische velden en straling

Datum: 2 mei '23

In het kort

Burgers en beleidsmakers hebben vaak vragen over gezondheidsrisico’s van antennes en andere bronnen van elektromagnetische velden en straling. Als adviseur milieu & gezondheid heb je kennis nodig van de wetenschappelijke stand van zaken hieromtrent.

Wat je leert

Waar en hoe word je blootgesteld aan elektromagnetische velden en straling? Bekende bronnen zijn mobiele telefonie en hoogspanningslijnen, maar ook over wifi maken mensen zich nogal eens zorgen voor hun gezondheid. Wat is bekend over gezondheidsrisico’s van deze relatief nieuwe technieken en hoe ga je om met onzekerheden in onderzoek bij de beoordeling van gezondheidsrisico’s in de praktijk? We besteden aandacht aan het voorzorgsprincipe. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt ingegaan op het soort vragen dat de GGD krijgt.

Ter voorbereiding neem je één casus over elektromagnetische velden of straling en gezondheid mee ter bespreking.
Vooraf bekijk je de website van het Kennisplatvorm Elektromagnetische velden (EMV).

Na afloop van deze module:

  • ben je bekend met het begrip elektromagnetische velden in brede zin, de bronnen in de leefomgeving en de relevantie voor de gezondheid.
  • ken je de basisprincipes van beoordeling van gezondheidsrisico’s. V
  • ken je mogelijkheden om blootstelling aan elektromagnetische velden en straling te beperken.
  • heb je geoefend aan de hand van casuïstiek om in de praktijk gezondheidsrisico’s te beoordelen en hierover te adviseren aan burgers en gemeentes.

Voor wie

Voor de verpleegkundige medische milieukunde, adviseur medische milieukunde en de arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de advisering bij elektromagnetische velden en de beoordeling van elektromagnetische velden als gezondheidsrisico.

Docent

De heer Dr.ir. R.T. (Rob) van Strien, adviseur milieu en gezondheid, afdeling Leefomgeving, GGD Amsterdam.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met onverklaarbare lichamelijke klachten

Datum: 2 mei '23

In het kort

Onverklaarbare lichamelijke klachten komen regelmatig bij medewerkers medische milieukunde als mensen vermoeden dat er een hun klachten te wijten zijn aan milieufactoren. Dit kan vaak niet aannemelijk gemaakt worden. Dit maakt het nogal eens lastig om mee om te gaan. Hoe blijf je professioneel in gesprek? Je leert het in deze praktische module Omgaan met onverklaarbare lichamelijke klachten.

Wat je leert

Professionals zijn geneigd oplossingsgericht te werk te gaan. Methodiek: een analyse van het probleem, het stellen van een diagnose, de formulering van beleid. Maar voor sommige problemen wordt de oorzaak niet eens gevonden. In deze workshop neem je je eigen valkuilen als hulpverlener onder de loep en krijg je handvatten om in gesprek te blijven in situaties waarin gezondheidsklachten niet of onvoldoende objectiveerbaar worden toegeschreven aan milieufactoren.

Voorbereiding

Bereid een casus voor uit je praktijkperiode bij de GGD waarin je je als professional voor een dergelijk moeilijk oplosbaar probleem gesteld voelde. Schrijf hiervan uit voor de bijeenkomst: de gebeurtenis, je gedachten en je emoties daarbij). De schrijfopdracht behoeft niet te worden ingeleverd; we gaan het aldus verkregen materiaal – wat gebeurde er? Wat dacht ik? Wat voelde ik? –samen bespreken.

Na afloop van deze workshop …

herken je situaties waarin onverklaarbare gezondheidsklachten een rol kunnen spelen en heb je een start gemaakt met professionele gespreksvoering hierover.

Voor wie

Verpleegkundigen, adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met vragen over gezondheidsklachten die toegeschreven worden aan factoren in de leefomgeving (bijvoorbeeld laagfrequent geluid, antennes).

Toelatingseis

Dit onderwijs is geschikt voor medewerkers die in hun werk een aantal maal de situatie zijn tegengekomen van blijvende lichamelijke klachten die ten ontrechte worden toegeschreven aan het milieu.

Docent

Dhr. Dr. L.W.J (Wim) Labree, gezondheidswetenschapper en psycholoog. Huisartsgeneeskunde, UMCG.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Moeiteloos in gesprek met ouders

Datum: 2 mei '23

In het kort

Ben jij hard aan het werk en wil je leren om actief achterover te leunen? Wil jij ook binnen de kaders, maar buiten de lijntjes werken? Moeiteloos gesprekken leren voeren met ouders en alle andere soorten mensen? Denk jij wel eens: pfff, ze doen nooit wat met mijn adviezen. Dan is deze training echt iets voor jou!

Wat je leert

Moeiteloos gesprekken voeren met ouders en alle andere soorten mensen

Je ontdekt wat de ander raakt in jou. Welke ouder/ puber/ kind bij jou op het verkeerde knopje drukt en wat je daaraan kunt doen. Zodat jij met meer plezier, minder moeite en efficiënter je werk kunt doen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • je herkent je valkuilen en weet hoe daar mee om te gaan;
  • je kent de winst van echt luisteren;
  • je kunt de voor jou meest lastige emoties in goede banen leiden;
  • je kunt lichaamstaal inzetten als onbetaalbaar instrument, dat je altijd en overal ter beschikking hebt;
  • je weet hoe je eenvoudig oplossingsgericht kunt werken met alle leeftijden;
  • je kunt de meest lastige onderwerpen ter tafel brengen, ook als je daar nu nog met een boogje omheen manoeuvreert;
  • maar bovenal ben je aan de slag gegaan met jouw persoonlijke leerwensen en eigenWIJSheid, die vooraf wordt geïnventariseerd.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare. Auteur van In 10 stappen Moeiteloos in Gesprek met Ouders en Podcastmaker van de gelijknamige MIGMO-podcast.

Voor wie

Voor alle professionals die met ouders werken, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar eigenlijk voor iedereen die met mensen van 0-100 werkt. En die op zoek is naar meer moeiteloosheid in contact met de ander.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg een incompany uitvoering van deze module van de deelnemers een 9,4.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Ontzettend leuk, leerzaam, inspirerend en afwisselend”.
  • “Authenticiteit, enthousiasme, kennis. Alle factoren om aan te sluiten bij ons als groep waren aanwezig. Top.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: farmacotherapie

Datum: 25 apr '23

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren welke farmaceutische hulpmiddelen hiervoor beschikbaar zijn? En wat jouw rol als professional is in het stopproces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: Farmacotherapie van een 1/2 dag.

Wat je leert

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden. Dit is gebaseerd op het Momentum stoppen met roken stappenplan. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. Je koppelt deze kennis direct aan je ervaring in de praktijk.
Tijdens deze actieve ochtend krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze korte module:

  • Maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • Ken je de contra-indicaties van hulpmiddelen.
  • Kun je rokers begeleiden bij het stoppen met roken door middel van hulpmiddelen.

Deze module geeft punten voor het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ. Reeds ingeschreven Stoppen met roken coaches moeten onderwijs over farmacotherapie volgen om geregistreerd te blijven in het kader van de overgangsregeling voor het nieuwe compententieprofiel.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau.

Ervaringen

Uitspraak van een eerdere deelnemer: “Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ

Datum: 10 mrt '23

In het kort

Als professional in de jeugdgezondheidszorg heb je te maken met kinderen en ouders, die worden geconfronteerd met verlies van een dierbare. Bijvoorbeeld bij overlijden, een doodgeboorte of miskraam. Het is dan belangrijk om stil te staan bij de gevoelens van rouw en verlies. Onderdrukte rouw heeft invloed op de vitaliteit en gezondheid.

Gevoelens van verlies en rouw spelen echter niet alleen een rol na het overlijden van een dierbare. Mensen rouwen bijvoorbeeld ook, vaak onbewust, om het verlies van niet uitgekomen verlangens, het afscheid van een levensfase of een scheiding. Ouders van een kind dat zich niet voorspelbaar ontwikkelt rouwen om het wegvallen van een perspectief, voor hun kind en voor zichzelf. Tijdens deze nascholing Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ leer je over verlies (en rouw) in de breedste zin van het woord.

Wat je leert

Wat betekent rouw en wanneer verloopt een rouwproces (niet) ‘normaal’?

Rouw is een natuurlijk proces van loslaten, afscheid nemen en weer opbouwen, als reactie op een verlies. Weten wat rouw betekent en wanneer een rouwproces ‘normaal’ verloopt en wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, kan jou als JGZ-professional helpen je rol goed te vervullen.

Het snappen wat rouw precies is, het herkennen van verschillende vormen van verlies en begrijpen hoe een rouwproces kan verlopen is belangrijk, wil je als professional kinderen en ouders de juiste ondersteuning kunnen bieden. Door ouders te informeren help je hen bij hun eigen rouwproces en dat van hun kind(eren). Naast gezonde rouw bespreken we ook wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, uitgestelde rouw en rouw bij kinderen in het bijzonder. Bij rouw en verlies spelen sociaal-maatschappelijke ideeën en overtuigingen vaak een rol. Ben jij je bewust van deze overtuigingen en weet je welke gevolgen ze kunnen hebben voor het rouwproces? Dit zijn thema’s die in de scholing centraal staan.

Verschillende modellen en theorieën over rouw en verlies worden in de ochtend behandeld aan de hand van praktijkvoorbeelden en casuïstiek. In de middag oefen je met een trainer en acteur gespreksvaardigheden die passen bij adequate gespreksvoering naar aanleiding van de theorie.

Na afloop van deze module

  • kun je verschillende vormen van verlies benoemen.
  • kun je het Duale Procesmodel van Stroebe en Schut uitleggen aan de hand van verschillende casuïstiek voorbeelden.
  • kun je uitleggen hoe rouw en verlies op alledaagse basis onderdeel uitmaakt van het ouderschap.
  • kun je uitleggen wat er met de term ‘levend verlies’ wordt bedoeld en waarom het belangrijk is om hier aandacht voor te hebben in de spreekkamer.
  • kun je tijdens een gesprek over rouw en verlies in de spreekkamer de balans vinden tussen erkennen en begrenzen.
  • weet je hoe je tijdens je spreekuur onderwerpen kunt benoemen die kwetsbaar voelen voor jezelf en/of voor de ander.
  • kun je op een adequate manier het gesprek voeren als zich verschillende vormen voordoen van rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door José Koster, ouderschaps- en communicatiedeskundige. José is werkzaam als trainer, opleider, supervisor (LVSC), (therapeutisch)coach, spreker en adviseur. In haar werk baseert zij zich onder andere op de Transactionele analyse, NLP, Systemisch Werk (familie- en organisatieopstellingen), hypnose Gestalt en haar eigen levenservaring.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Opleiding centrale zorgverlener

Datum: 26 jan '23

In het kort

Ieder kind verdient het om gezond en kansrijk op te groeien. Toch zien we dat dat soms lastig is. Met de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht (KnGG) richt JOGG zich specifiek op passende ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht of obesitas. Bij kinderen met overgewicht, en de gezinnen waarin zij opgroeien, staan vaak onderliggende problemen een gezonde leefstijl in de weg. Tijdens de opleiding centrale zorgverlener ga je verkennen welke rol als centrale zorgverlener goed bij je past en hoe je op passende wijze ondersteuning en zorg kan bieden voor kinderen met overgewicht of obesitas. De opleiding bestaat uit 5 dagen verspreid over 7 maanden.

In 2022 is de opleiding doorontwikkeld naar de huidige vorm. Als uitgangspunten voor deze opleiding gebruiken we naast het landelijk model van de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht, ook andere inhoudelijke achtergrond documenten zoals de richtlijn overgewicht voor JGZ.

Wat je leert

Voor alle kinderen met overgewicht en obesitas dient passende ondersteuning en zorg beschikbaar te zijn. Dit is vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord (2018). Aanleiding is de toename van overgewicht en obesitas bij kinderen als volksgezondheidsprobleem. Overgewicht en obesitas wordt bij kinderen veroorzaakt door meerdere factoren die invloed hebben op het gedrag en daarmee op het welzijn van kind en gezin.

De centrale zorgverlener (czv) bouwt vanaf het eerste moment een sterke vertrouwensband op met het kind en gezin. Overgewicht kan de aanleiding zijn voor het gesprek, maar bij Kind naar Gezonder Gewicht kijken we met een brede blik naar de situatie, oorzaken en aanpak of behandeling van het kind en gezin. Vervolgens betrekt de centrale zorgverlener de juiste professionals uit het zorg- en sociaal domein.

De czv speelt dus een cruciale rol bij de aanpak KnGG. Naast aandacht voor de visie, rol en hoe je je profileert in je rol als czv, is er ook aandacht voor de blik als gezondheidsbevorderaar. Hoe ga je van anamnese naar een integraal behandelplan? Centraal daarbij staat het systeemgericht kijken en de coachende rol. Natuurlijk komt de theorie over gedragsverandering aan bod en hoe je deze toepast in je begeleiding van kind en gezin. Ook wordt er aandacht besteed aan het organiseren en coördineren van de zorg voor kind en gezin, en hoe je effectief samenwerkt in de keten met andere disciplines. De opleiding wordt afgesloten met aandacht voor het eigen leerproces waarbij reflecterend vermogen centraal staat. Dit laatste komt samen in een eindopdracht presentatie.

In de opleiding wordt gebruik gemaakt van o.a. ondersteunende tools/ middelen zoals inspirerende videos, e-learnings/ webinars, en (fysieke) bijeenkomsten met veel oefentijd. Je werkt tijdens de opleiding zelfstandig aan een moduleopdracht zodat je de opgedane kennis leert toe te passen om vervolgens je ontwikkelpunten verder aan te scherpen. Zo maak je de gehele learning cycle door. Learning on the job activiteiten, reflectiemomenten en intercollegiale consultatie bijeenkomsten maken onderdeel uit van deze moduleopdracht. Je leert samen met de groep en benut elkaars talenten en ervaring, waardoor je altijd iets komt brengen én halen. De opleidingsdagen bestaan uit verschillende bouwstenen die nauw met elkaar verbonden zijn door middel van een leercasus die iedere opleidingsdag terugkomt.

Na afloop van deze module:

  • kan je met kennis en vertrouwen een start maken met jouw rol als czv;
  • kan je proactief uitvoering geven aan de zes stappen in het begeleidingsproces van het landelijk model ketenaanpak;
  • kan je met een coachende houding het zelfmanagement van kind/gezin versterken vanuit het principe: ouder en kind in regie;
  • kan je werken vanuit een brede blik, waarbij systeemgericht handelen en een positieve benadering centraal staan;
  • kan je leiderschap tonen richting netwerkpartners als regisseur van de zes stappen in het begeleidingsproces;
  • begrijp je het concept gezamenlijk leren en kun je dit gebruiken om de kwaliteit van de aanpak KnGG en samenwerking in de wijk te verbeteren;
  • kan je reflecteren op het eigen denken en handelen, op het effect daarvan op het begeleidingsproces en ben je in staat dit zo nodig bij te sturen;
  • ben je in staat een proactieve werkhouding aan te nemen t.a.v. de eigen ontwikkeling en verdere professionalisering;
  • kan je effectief omgaan met dilemma’s, complexe situaties en morele afwegingen/ besluitvorming.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door experts o.a. op het gebied van de aanpak KnGG, gedragsverandering, gespreksvoering en samenwerken in ketenzorg.

  • Dr. Leandra Koetsier, gezondheidswetenschapper en docent. Leandra deed promotieonderzoek naar de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht bij de VU. Ze traint zorgverleners die kinderen en ouders begeleiden rondom gewicht en leefstijl.
  • Floor Los, (ortho)pedagoog, (leefstijl)coach en trainer, is vanuit haar rol als Kind naar Gezonder Gewicht Expert nauw betrokken bij de netwerkaanpak voor kinderen met overgewicht/ obesitas. Floor begeleidt gemeenten en regio’s bij de implementatie van de aanpak.
  • Ellen-Joan Wessels, adviseur, trainer en ontwikkelaar. Zij is een ervaren groepsbegeleider voor kinderen als volwassenen. Als adviseur kent zij het NCJ en de jgz-praktijk.
  • Madeline van Riemsdijk, trainer, coach en adviseur. Voorheen werkte ze als verpleegkundige soa/aids & infectieziektebestrijding, was beleidsadviseur bij GGD Amsterdam en was betrokken bij de Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht.

Voor wie

De doelgroep van deze opleiding bestaat uit startende of ervaren centrale zorgverleners die behoefte hebben om hun competenties als centrale zorgverlener te versterken en nog geen (volledige) opleiding hebben gevolgd. De opleiding is geschikt voor professionals als jeugdverpleegkundigen of pedagogisch adviseurs.

Het is van belang dat je als centrale zorgverlener werkzaam bent in een gemeente die formeel een samenwerking met JOGG heeft en werkt met de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht. Tijdens de opleiding ga je aan de slag met praktijkcasus. Dit betekent dat je zelf gezinnen gaat begeleiden als centrale zorgverlener. Zorg er daarom voor dat de randvoorwaarden om je taak als centrale zorgverlener goed te kunnen uitvoeren geregeld zijn met je organisatie. Voor meer informatie klik op toelatingseisen.

*De gegevens waarmee je je inschrijft worden gedeeld met JOGG en NCJ zodat zij je kunnen uitnodigen voor o.a. de netwerkbijeenkomsten die zij organiseren voor czv. Er is een beperkte beschikbaarheid, waardoor inschrijving niet automatisch deelname betekent. Je wordt hierover geïnformeerd door NSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Keuringsarts Offshore industrie (NOGEPA Element NL)

Datum: 25 jan '23

In het kort

Als keuringsarts bij NOGEPA-ElementNL speel je een cruciale rol bij het waarborgen van een veilige offshore werkomgeving. Het is van essentieel belang dat je beschikt over gedegen kennis van de specifieke eisen die het werken in deze sector met zich meebrengt en goed bekend bent met de actuele NOGEPA keuringseisen (Standaard 11).

Dit voorjaar waren we te gast bij de NAM in Den Helder, maar dit keer betreft het een online herhaling van deze bijscholing voor artsen die vorige keer niet in Den Helder aanwezig konden zijn. De bijscholing wordt georganiseerd samen met ElementNL in Den Haag. Je kunt online deelnemen.
Let op! Deze bijscholing zal plaatsvinden in het Engels.

This online NOGEPA-ElementNL training will be held in English and will satisfy the mandatory recurrency training requirement.

Als je niet aanwezig was in Den Helder dan nodigen je hierbij uit om deel te nemen aan deze nascholingsmiddag. Zoals je weet, is het verplicht om gedurende elke (driejaarlijkse) registratieperiode tenmiste twee van deze nascholingen te volgen om geregistreerd te blijven als NOGEPA-ElementNL keuringsarts.

Wat je leert

We brengen je op de hoogte van de recente ontwikkelingen en wijzigingen in de NOGEPA-keuringsrichtlijnen (Standaard 11). Ook een kennistoets maakt deel uit van het programma.

Meld je snel aan en zorg dat je up-to-date blijft met de laatste keuringseisen in de offshore-industrie!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Postmortaal onderzoek (forensische toxicologie en radiologie)

Datum: 6 jan '23

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je je verdiepen postmortaal onderzoek? Doe dan deze eendaagse module en leer wat de meerwaarde is van forensische radiologie en toxicologie: hoe interpreteer je de uitkomsten, wat is jouw rol als forensisch arts en wie zijn belangrijke ketenpartners.

Wat je leert

Verschillende rapporten hebben beschreven dat de forensisch arts niet (altijd) beschikt over de benodigde onderzoeksmogelijkheden om het overlijdensonderzoek goed uit te kunnen voeren. Naar aanleiding hiervan wordt een onderzoek uitgevoerd naar de meerwaarde en haalbaarheid van aanvullend multidisciplinair (forensisch) medisch onderzoek bij volwassenen, ten behoeve van de eerstelijns forensisch arts (Nader Overlijdensonderzoek Forensisch Arts – NOFA). Tijdens deze actieve onderwijsdag met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en inzicht in de literatuur gaan we dieper in op twee van dergelijke onderzoeksmogelijkheden: forensische radiologie en toxicologie.

In de ochtend verdiep je je verder in de forensische toxicologie. Na postmortale afname van bloed of urine gaan de samples ergens heen. Maar waarheen? Wat gebeurt ermee, en hoe kun je de uitkomsten interpreteren? Het NFI is verantwoordelijk voor de postmortale toxicologie en het biochemisch onderzoek. De docent licht aan de hand van casuïstiek toe wat er gebeurt en hoe je de uitkomsten interpreteert.

Tijdens de middag gaan we verder in op de inzet van forensische radiologie. Hierdoor bestaat de mogelijkheid het lichaam aan de binnenzijde te scannen zonder meteen sectie uit te voeren. De scan kan informatie opleveren over de aard van het overlijden. Ook bij een misdrijf kan forensische radiologie relevante informatie opleveren, bijvoorbeeld over de locatie van een kogel, steekkanalen, aanwezigheid van breuken etc. Wanneer vraag je forensische radiologie aan en wanneer niet? En wie doet die aanvraag eigenlijk? Wat is jouw rol als forensisch arts? Op deze vragen gaan we in.

Na afloop van deze module:

  • weet je wanneer forensische radiologie en toxicologie worden ingezet en door wie dit wordt aangevraagd.
  • weet je het doel en beperkingen van verschillende forensisch radiologische technieken,
  • ken je de organisatie van de forensische radiologie in Nederland en weet je deze in te zetten.
  • ken je de postmortale veranderingen die optreden in het bloed en glasvocht.
  • weet je hoe forensische toxicologie werkt (afname, interpretatie en meetmethoden).

Voor wie

Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs en forensisch verpleegkundigen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Rogier van der Hulst (forensisch toxicoloog, NFI).
  • Paul Hofman (forensisch radioloog, Maastricht Universitair Medisch Centrum).

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.