Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.
Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.
In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.
Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.
Na afloop van deze module
Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.
Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module, die eerder onder de titel Krachtenveldanalyse: maak strategisch gebruik van je netwerk werd aangeboden, met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Voor verpleegkundigen met een BIG-registratie en interesse in het werkveld arbeid en gezondheid die interesse hebben voor de opleiding arboverpleegkundige, die in februari 2024 van start gaat.
Overweeg je om je in te schrijven voor deze opleiding? En wil je nog wat extra informatie, bijvoorbeeld over het verkorte traject tot arboverpleegkundige na afronding van je Opleiding praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB)? Meld je dan aan voor de gratis online informatiebijeenkomst. We nemen dan rustig de tijd om antwoord te geven op al jouw vragen.
Aanmelden kan via de inschrijfknop rechts. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.
Je bent verpleegkundige met aantoonbaar hbo-werk- en denkniveau, een BIG-registratie en interesse in het werkveld arbeid en gezondheid. Je werkt minstens een, maar bij voorkeur twee dagen in taakdelegatie van een bedrijfsarts op een relevante werkplek.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De opleiding arboverpleegkundige leidt verpleegkundigen met BIG-registratie op tot professionals die als arboverpleegkundige willen gaan werken. Als arboverpleegkundige ben je actief op gebied van verzuimbegeleiding, preventie en advisering over verbeteringen in het arbo-, verzuim- en personeelsbeleid. Je voert zelfstandig bedrijfsgeneeskundige taken uit in taakdelegatie van de bedrijfsarts.
De opleiding is ontwikkeld in samenspraak met de Beroepsvereniging van Arboverpleegkundigen (V&VN Arbo). Na succesvolle afronding kun je je registreren in het Kwaliteitsregister voor arboverpleegkundigen en ligt de weg ook open naar registratie in het kwaliteitsregister voor Opleiding praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB).
Borstvoeding geeft een kind de beste start. Wil jij ouders hierbij beter ondersteunen? In deze module verdiep je je kennis én werk je aan gespreksvoering.
Als JGZ-professional heb je een heel belangrijke rol in de begeleiding van ouders bij het voeden van hun kind. Borstvoeding is een gevoelig onderwerp om te bespreken. In deze module zal lactatiekundige én jeugdverpleegkundige Joanneke van der Marel je kennis van borstvoeding verder verdiepen. Daarnaast leer je hoe je sensitief het gesprek aan kan gaan met ouders.
Je gaat je verdiepen in een aantal belangrijke aspecten van de borstvoeding. Onder andere voeden op verzoek: hoe doen ouders dit in de praktijk en wanneer wijkt je advies ervan af? Ook leer je meer over groeicurves: wanneer kom je in actie, wat is grijs gebied en hoe communiceer je hierover sensitief met ouders? Daarnaast verdiep je je in de borstvoedingscijfers/prevalentie: wat zijn de redenen van stoppen en wat is hier jouw rol als JGZ-professional? Daarnaast kijken we naar het combineren van borstvoeding en vast voedsel. Ook leer je waar je op moet letten bij borstvoeding van dysmaturen/prematuren.
Verder zullen we bekijken wanneer het nodig is om door te verwijzen naar een lactatiekundige of andere professional. Gespreksvoering over borstvoeding vereist een grote sensitiviteit, daarom bespreken we de invloed van taalgebruik en gaan we oefenen met effectieve gespreksvoering.
De module is interactief opgebouwd waarbij er veel ruimte is voor casuïstiek en vragen van deelnemers. We gaan uitgebreid werken aan gesprekvoering in de spreekkamer.
Deze module is bestemd voor jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en alle HBO+ zorgprofessionals die te maken hebben met begeleiding bij borstvoeding in de dagelijkse praktijk.
Voorkennis: Qua kennis ga je de diepte in t.o.v. de e-learning borstvoeding.
Ben je verpleegkundig specialist en wil je accreditatiepunten? Geef dit minstens 6 weken voor de start van de scholing door.
Joanneke van der Marel-Sinke,
Lactatiekundige IBCLC, L-49072
Jeugdverpleegkundige 0-4 BIG nr. 690 425 410 30
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Een ongezonde leefstijl heeft grote invloed op de ziektelast en de productiviteit van werknemers. In hoeverre besteed jij aandacht aan leefstijl tijdens je spreekuur? Wil je handvatten om vanuit jouw professionele rol gezond gedrag van de werkende en werkgever (op organisatie breed niveau) te stimuleren? Volg dan deze module!
Of je nu bedrijfsarts, praktijk ondersteunend bedrijfsarts of arboverpleegkundige bent, als professional in de arbeidsgezondheidszorg wil je het liefst bijdragen aan gezonde medewerkers en een gezonde werkomgeving voor deze medewerkers. We weten dat de helft van de totale ziektelast door chronische aandoeningen te voorkomen is met een gezonde leefstijl. Maar hoe doe je dat als arboprofessional? Tijdens deze module over leefstijl en werk leer je aan de hand van onder andere het bio-psycho-sociale model de verschillende domeinen integraal te benaderen. Dat is namelijk nodig, wil je invloed kunnen hebben op het proces van menselijk functioneren.
Het bio-psycho-sociaal model wordt als kapstok gebruikt om inzicht te krijgen in de verschillende domeinen (en factoren) die van invloed zijn op iemands leefstijl. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de interactie tussen die domeinen (biologisch, psychologisch en sociaal). Je leert een multifactoriële leefstijl analyse te maken en de uitkomsten te vertalen naar concrete verbeterpunten. Het individu staat centraal in de spreekkamer, maar de (werk)omgeving waarin dit individu zich begeeft is net zo belangrijk. Zo hebben we het ook over de gezondheid van de aarde, die nauw verbonden is met de gezondheid van de mens. Wat kun jij als professional met dit gegeven in jouw spreekkamer?
’s Middags staat het Leefstijlroer centraal. Het Leefstijlroer is een tool voor in de spreekkamer die handvatten biedt om een gesprek over een gezonde(re) leefstijl te voeren. We gaan heel praktisch aan de slag met het oefenen van het toepassen van deze gesprekstool. Er is voldoende ruimte om casuïstiek te bespreken.
De scholing is gericht op bedrijfsartsen, praktijkondersteuners bedrijfsarts (POB) en arboverpleegkundigen. Kijk even goed in de rechter sidebar hiernaast of de scholing automatisch voor jouw expertise is geaccrediteerd. Heb je daar vragen over, stuur ons dan een e-mail.
Werk je als verzekeringsarts met WIA of ziektewetuitkering? Dan kun je ook deelnemen aan deze module.
WO of post-hbo niveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Dit onderdeel is een medische toepassing van het onderwijs over gezondheidseffecten van geluid. Wat zo vanzelfsprekend lijkt, is dat zeker niet. Een luisterend oor kunnen bieden. Gehoord worden. Binnen de gezondheidszorg is het gesprek met de patiënten de manier waarop informatie en kennis gedeeld worden. Echter, het gehoor kan in deze een beperking zijn die niet bewust opgemerkt wordt.
Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing. Dit onderwijs is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G).
Centraal staat de klinische presentatie, beoordeling en aanpak van klachten van het gehoor en aanpalende organen die toegeschreven worden aan omgevingsgeluid. Aan de hand van een aantal casussen krijg je een beeld van de klinische benaderingswijze binnen de audiologische revalidatie
Kun je een beeld vormen van de klinische presentatie en aanpak van klachten over het gehoor en wat een audiologisch centrum hierin kan betekenen. Hiermee heb je een basis om burgers en beleidsmakers te informeren over dit type meldingen in de publieke gezondheid.
Je bent verpleegkundige medische milieukunde, adviseur medische milieukunde of arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de beoordeling van gehoorproblematiek. Je bent beginner en hebt weinig tot geen ervaring met de advisering over (milieugerelateerde) gehoorproblematiek.
Ir. DJWM (Dyon) Scheijen, klinisch fysicus – audioloog. Adelante, Hoensbroek.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Hoe benut je het potentieel van een hoogbegaafde in zijn werk? Waar lopen hoogbegaafden vast in hun werk en wat kun jij als arboprofessional doen om het te herkennen en er mee om te gaan in de spreekkamer? Je leert er meer over in deze eendaagse module Hoogbegaafdheid en werk.
We zien dat hoogbegaafden zich vaak anders voelen dan “de rest”. Hoogbegaafd zijn gaat dan ook vaker samen met problemen op het werk. Als arboprofessional heb je een andere aanpak nodig voor hoogbegaafden in de spreekkamer. Hoe kan het hoog potentieel van de hoogbegaafde het beste worden benut?
We kijken naar de diagnose en hoe we de aspecten van hoogbegaafdheid kunnen herkennen. Daarnaast is het belangrijk om te letten op de interactie en omgang met hoogbegaafde individuen. Een hoogbegaafde ontwikkelt zich vaak op een andere manier dan anderen. Welk werk is passend? Waar kan je op letten? Ook is het van belang om te bepalen welk type organisatie bij deze persoon past en hoe we iemand naar de juiste hulp kunnen doorverwijzen. Hoe ga je als arboprofessional met dit soort problematiek om zonder het te veel mee naar huis te nemen?
In de module behandelen we verschillende theorieën en werken we met casuïstiek uit de praktijk van de docent en jou als deelnemer.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die meer willen weten over hoogbegaafdheid en werk.
Het onderwijs wordt verzorgd door Barend van Tussenbroek, klinisch psycholoog, psychotherapeut en werkzaam bij PPF Centrum Voor Hoog OntwikkelingsPotentieel.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als arts of verpleegkundig specialist op een Centrum seksuele gezondheid (CSG) van een GGD in de soa- en of seksualiteitshulpverlening en wil je leren hoe je je cliënten ondersteunt bij gedragsverandering met behulp van het Soaaids Gespreksmodel? Volg dan deze module Motiverende gespreksvoering in de soa- en hivbestrijding.
Motiverende gespreksvoering (of MGV, Motivational Interviewing, MI) is een gespreksstijl, die steeds vaker wordt gebruikt binnen de hulpverlening. Sinds een aantal jaren wordt MGV gebruikt binnen de soa- en hiv-bestrijding. MGV gaat uit van motivatie als belangrijkste kracht achter gedragsverandering. MGV bestaat uit een combinatie van bestaande modellen en therapieën met een klantgerichte, directieve manier van counseling. De grondleggers van MGV (Miller en Rollnick) beschouwen verandering als een natuurlijk proces dat verschillende fasen kent. Ambivalentie is daarbij de sleutelfase. Soa Aids Nederland heeft het Soaaids Gespreksmodel ontwikkeld. Dit raamwerk biedt structuur tijdens het consult seksuele gezondheid. Tijdens deze drie lesdagen maak je kennis met het Soaaids Gespreksmodel en de Motiverende gespreksstijl. Kenmerkend aan deze manier van counselen is dat er rekening wordt gehouden met de specifieke wensen en behoeftes van de cliënt, het zogenaamde ‘counselen op maat’.
Ter voorbereiding op deze module doorloop je de e-learning Motiverende gespreksvoering binnen het consult seksuele gezondheid en maak je enkele opdrachten.
Deze module is een onderdeel van het Opleidingstraject arts en verpleegkundig specialist seksuele gezondheid. Je volgt de module samen met deelnemers van de module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Artsen en verpleegkundig specialisten die werkzaam zijn op een Centrum seksuele gezondheid van de GGD. Deze module is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundig specialisten die in hun werk te maken hebben met soa-bestrijding en seksualiteitshulpverlening. Zij werken bijvoorbeeld binnen defensie, de JGZ, een penitentiaire inrichting of een commerciële soa-kliniek.
Verpleegkundigen volgen deze module als onderdeel van de module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen. De driedaagse training Motiverende gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding is een geïntegreerd onderdeel van die module. Het is in principe niet mogelijk om je als verpleegkundige apart voor deze MGV-training in te schrijven.
Voor deze module vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan de module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!
Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?
We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.
We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.
Na afloop van deze module kun je:
Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.
In de ochtend neemt prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft tips over goed voedingsadvies.
De middag staat volledig in het teken van gespreksvoering. Leefstijlarts Trudy Vlot gaat in op vragen als: hoe open je een gesprek over leefstijlaanpassingen? Hoe kun je iemand motiveren om een blijvende verandering in zijn voedingspatroon in gang te zetten en dit ook langdurig vol te houden? We maken gebruik van casuïstiek om de gespreksvoering te oefenen.
Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.
Het onderwijs wordt verzorgd door
In 2023 werd deze module beoordeeld met een 9.0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Bij de JGZ kunnen ouders terecht met allerlei vragen over het opvoeden en opgroeien van hun kinderen, en ook vindt hier vroegsignalering van een aantal medische afwijkingen plaats. In deze module leer je als jeugdverpleegkundige een aantal medische screeningen zelfstandig uitvoeren, zodat je bekwaam bent de reguliere JGZ-consulten bij gezonde kinderen volledig uit te voeren. (Gezond heet een kind in praktijk wanneer na een eerste triage door verpleegkundige en arts, in overleg met ouders, is besloten dat er geen medische reden tot zorg is rondom een kind.)
De module bestaat uit 5,5 dagen cursorisch onderwijs en een praktijkopleiding van vier maanden bij de eigen JGZ-organisatie. De daar werkzame jeugdarts treedt op als praktijkopleider. Hij/zij begeleidt jou intensief bij het aanleren en lege artis uitvoeren van de in het onderwijs geleerde medische screeningen.
Jeugdverpleegkundigen.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn
GGD Amsterdam
Pluis-niet pluis-training helemaal ingeburgerd bij GGD Amsterdam
Het nieuwe landelijke professionele kader voor de Jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 4-jarigen brengt een taakherschikking van jeugdarts naar jeugdverpleegkundige met zich mee. Verpleegkundigen krijgen steeds meer een rol aan de voorkant, als eerste aanspreekpunt voor ouders. Artsen worden vooral ingezet wanneer er echt iets aan de hand lijkt te zijn met een kind. Dit heeft impact op de samenwerking tussen jeugdarts en jeugdverpleegkundige. De ‘Pluis-niet pluis’-training van de NSPOH, een incompany traject, ondersteunt hierbij. Bij GGD Amsterdam is deze scholing inmiddels al helemaal ingeburgerd. Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn van GGD Amsterdam vertellen er in een interview meer over. Lees het interview hier.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.