030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Je werkdruk de baas!

Datum: 9 aug '17

In het kort

De werkdruk is hoog. Er liggen 100 taken op je bord en je bent het overzicht kwijt. Als je nou gewoon even een paar avonden of weekenden extra werkt, dan heb je het wel weer op de rit. Toch?

Herken je dit? En streef je een betere balans tussen werk en privé na? Doe dan deze praktische time management module.

Wat je leert

Time management waardoor de werkdruk verlaagd wordt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Door de hoge werkdruk zijn agenda’s altijd volgepland. Vaak al weken van tevoren en zonder dat je er grip op hebt. Er moet van alles, maar de tijd lijkt ontoereikend om de werkzaamheden volgens planning af te ronden. Hierdoor dreigen belangrijke activiteiten steeds te worden doorgeschoven. Je komt niet verder dan het wegwerken van korte termijn vragen. Herken je dit? Dan biedt deze module uitkomst.

In twee ochtenden maak je uitgebreid kennis met het leren omgaan met (beschikbare) tijd. De focus is gericht op beheersbare werkdruk en verantwoorde keuzes. Je krijgt praktische tools waarmee je ontdekt dat je meer grip op je tijd krijgt, als je beter zicht hebt op wat je belangrijk vindt. Je leert dus doelgerichter werken, nee zeggen en bent tevredener over wat je bereikt.

Tijdens de module bespreken we plenair een aantal dilemma’s. Deze zullen herkenbaar zijn: vaak zijn dit de triggers die het gevoel van de hoge werkdruk veroorzaken. Na deze plenaire bespreking ga je zelf, individueel of in groepjes, aan de slag met een opdracht.

Deze opdracht is gestoeld op je eigen werkomgeving. Je maakt een analyse van de doelen die je nastreeft en hoe de tijdsfactor de haalbaarheid daarvan bepaalt. Je probeert zo effectief en efficiënt mogelijk je weg te vinden. Welke keuzes maak je? Wat is je eigen stijl? En welke factoren bevorderen of belemmeren een zinvolle tijdsindeling? De inbreng van eigen casuïstiek maakt deze training persoonlijk en effectief. De module wordt afgesloten met de formulering van jouw goede voornemens.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je uitleggen waarom je welke keuzes maakt in je werk.
  • kun je deze keuzes toepassen in je werk.
  • kun je uitleggen welke factoren je planning verstoren en hoe je dat kunt voorkomen.
  • kun je instrumenten hanteren om effectiever te werken, minder energie te verspillen en meer met jezelf in balans te zijn.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health.

Docent

Nicole Klaver (EMCC/NOBCO gecertificeerd Supervisor, Senior-coach & Trainer).

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Goede locatie: goed bereikbaar en heerlijk verwend geworden”
  • “Deze workshop zet me weer aan het denken. In de drukte van de dagelijkse praktijk vergeet je nog wel eens waarom je voor deze functie en deze organisatie hebt gekozen. Terwijl die keuze voor een groot deel je plezier en je effectiviteit bepaalt!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Meten van werkvermogen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arboprofessional en wil je leren hoe je objectief de (rest-)capaciteiten van een werknemer meet? Zodat je adequaat de mogelijkheden en verwachtingen in kaart kunt brengen? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module en maak kennis met methodieken als FCE en de Work Ability Index (WAI).

Wat je leert

De FCE methode en de Work Ability Index

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze dag biedt een overzicht van de belangrijkste instrumenten en methoden om het werkvermogen van individuele werknemers objectief in kaart te brengen. We bespreken de FCE methode en de Work Ability Index (WAI). Je krijgt inzicht in de werking en de betekenis van de methodieken.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van korte inleidingen en een practicum, afgewisseld met gerichte opdrachten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je omgaan met objectiveerbare methodieken om het werkvermogen van individuele werknemers in kaart te brengen.
  • ken je de mogelijkheden en beperkingen van met name de FCE methodiek en de Work Ability Index.
  • kun je adviseren over inzet en gebruik van deze methodieken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door senior onderzoekers van het Coronel Instituut AMC/UvA en Erasmus Universiteit Rotterdam.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere arboprofessionals die objectiveerbare uitspraken willen doen over arbeidsmogelijkheden van werknemers.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Moeilijke mensen, lastige situaties

Datum: 9 aug '17

Van tegenwerken naar samenwerken!

In het kort

Moeilijk mens of moeizame communicatie? Communicatiestoornis of persoonlijkheidsstoornis? Kom jij in je werk wel eens ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’ tegen? En wil je leren hoe je efficiënt met hen kunt omgaan? Doe dan deze praktische, tweedaagse module.

Wat je leert

Over persoonlijkheidsstoornissen en beïnvloedingsmogelijkheden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Iedereen heeft op het werk wel eens te maken met ‘moeilijke mensen’, maar niet iedereen vindt dezelfde mensen ‘moeilijk’. Wat maakt iemand eigenlijk een moeilijk mens? Is er sprake van een communicatiestoornis tussen jou en je cliënt? Wat kun je dan doen om het contact te verbeteren? Of zit ‘m het probleem in de persoonlijkheidsstructuur van de cliënt? En hoe gaat je dan op professionele manier met hem of haar om?
Deze tweedaagse module gaat in op bovenstaande vragen. Je leert omgaan met ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’. Ook ga je aan de slag met interactionele en therapeutische beïnvloedingsmogelijkheden.

Interactieve presentaties worden afgewisseld met casuïstiekbesprekingen en praktische oefeningen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je meer inzicht in de interactie tussen jezelf en de cliënt.
  • kun je verschillende soorten persoonlijkheidsstoornissen uit de DSM-5 onderscheiden.
  • kun je je eigen gevoelens meer inzetten bij diagnostiek en management van het gesprek.
  • kun je gedrag dat je als lastig ervaart beter hanteren en leiden naar samenwerking.
  • kun je je beter op je gemak voelen met moeilijk gedrag.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Barend van Tussenbroek, klinisch psycholoog, psychotherapeut en werkzaam bij PPF Centrum Voor Hoog OntwikkelingsPotentieel.

Voor wie

Artsen M&G, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, A&O deskundigen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die werkzaam zijn in de public of occupational health.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 7 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,2.

Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Ik kom graag nog eens terug voor een cursus. Een gedreven docent, heel prettig. Had oor/oog voor ons allen. Wist in korte tijd een veilige sfeer te creëren waarin we cases konden oefenen. Jammer dat het maar twee dagen waren!”
  • “Het enthousiasme van de docent en zijn kennis had een positieve invloed op de cursus.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Bij deze module kan gemist onderwijs niet worden ingehaald.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Actueel thema reizigersgeneeskunde- en advisering

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundige in de reizigersgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van reizigersadvisering. Wil jij je kennis opfrissen en tegelijkertijd voldoen aan de eisen voor herregistratie? Doe dan deze eendaagse module.

Het onderwerp van deze module wisselt jaarlijks. In 2019 leer je over de achtergronden van de gewijzigde rabiësrichtlijn. En let’s talk about seks! Verbeter je advies over de preventie van soa en hiv op reis.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Deze module maakt deel uit van de bij- en nascholingscyclus voor reizigersgeneeskundig artsen en reizigersverpleegkundigen. De modulen kunnen zowel apart als in combinatie worden gevolgd. Je kunt deze module ook volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Rabiës

Veel mensen zullen het zich niet realiseren, maar jaarlijks sterven wereldwijd 59.000 mensen aan rabiës. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie-behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop.

Toch pleit de WHO in haar WHO position paper on Rabiës (april 2018) voor het vereenvoudigen van het beleid rond PrEP en PEP. In Nederland zijn deze adviezen onlangs overgenomen in de richtlijnen van het LCI en het LCR. Bij gezonde personen is de indicatie voor vaccinatie bij zowel PrEP als PEP gewijzigd.

Je leert over de achtergronden van het gewijzigde beleid. Aan de hand van casuïstiek komen de risico-afwegingen en indicatie voor vaccinatie voor de reis en het beleid na een beet bij gezonde en immuungecompromitteerde mensen aan bod.

Let’s talk about seks!

Ook op vakantie lopen mensen een soa of hiv op. Dit heeft alles te maken met het seksueel risicogedrag dat de reiziger vertoont op vakantie. Bij welke reiziger is hoog risicogedrag op het gebied van seks te verwachten en bij wie dient de preventie van soa’s in het advies op maat besproken te worden? Je frist je kennis over de meest voorkomende soa’s op. Zijn er regionale verschillen in de verspreiding en welke tropische soa’s zijn er? Ook gaan we in op hoe en wanneer de preventie van soa’s het handigst ter sprake gebracht kan worden tijdens het reizigersconsult.

Tevens gaan we in op het advies aan cliënten die behandeld worden met een cocktail van antiretrovirale medicamenten (ART). Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?

Jaarlijks een actueel thema

Het onderwerp van deze eendaagse bij- en nascholingsmodule wordt altijd in de loop van het jaar bekendgemaakt. Heb je suggesties of ideeën? Zou je je bijvoorbeeld willen verdiepen in een bepaald onderwerp? Of signaleer je een bepaalde trend in de reizigersgeneeskunde of –advisering en wil je daar meer over weten? Laat het ons dan weten! Je kunt suggesties via e-mail doorgeven aan drs Tamara van Keulen: t.vankeulen@nspoh.nl.

We baseren het onderwijs van deze module op de landelijke protocollen reizigersadvisering van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en discussies met elkaar af. Casuïstiek uit de dagelijkse praktijk speelt hierbij een grote rol. Na afloop van de module ontvang je een bewijs van deelname.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bijgepraat over de meest recente ontwikkelingen in de reizigersgeneeskunde.
  • heb je ervaringen uitgewisseld met vakgenoten.
  • kun je in je dagelijkse praktijk de reiziger adequaat en op maat adviseren.

En specifiek na deze module in 2019 kun je:

  • de risico’s, transmissieroute en preventie van rabiës beter uitleggen aan de cliënt.
  • de achtergronden van het gewijzigde advies voor PrEP en PEP benoemen.
  • de indicaties voor pre-expositievaccinatie tegen rabiës beter onderbouwd toepassen.
  • de risico’s, transmissieroute en preventieve maatregelen van hiv en de belangrijkste soa uitleggen aan de cliënt.
  • de risicofactoren voor seksueel risicogedrag op reis benoemen en kun je een inschatting maken bij welke cliënten je de preventie van soa en hiv ter sprake moet brengen.
  • beoordelen wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit het vakgebied. In 2019 zijn dat prof. Dr. Michèle van Vugt en Cornelis de Pijper, arts – onderzoeker. Beiden zijn verbonden aan het Amsterdam UMC.

Voor wie

Artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering. Bij voorkeur heb je eerder een basismodule reizigersadvisering afgerond.
Voor reizigersgeneeskundig (huis)artsen en reizigersverpleegkundigen is nascholing verplicht: jaarlijks 8 uur of 40 uur in de 5 jaar durende registratieperiode.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Visusonderzoek en screening op visuele stoornissen bij jonge kinderen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Screening op oogpathologie en visuele stoornissen bij zuigelingen, peuters en kleuters maakt onderdeel uit van het Basispakket Jeugdgezondheidszorg. Wil jij je vaardigheden vergroten om oogafwijkingen bij jonge kinderen beter te kunnen detecteren? En leren werken volgens de nieuwe JGZ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.

Wat je leert

Verbeter de opsporing van visuele stoornissen bij het kind

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Op verzoek kan de module worden uitgebreid met een Training on the job – Visus en VOV (Vroegtijdig Onderkennen Visuele stoornissen bij jonge kinderen.

Deze module is sinds maart 2019 onderdeel van de profielopleiding tot jeugdarts (1e fase M&G) en stond voorheen bekend als Een ogenblik voor het oog.

De nieuwe landelijke JGZ richtlijn ‘Opsporen bij oogafwijkingen’ biedt ons handvatten om visuele beperkingen bij het kind te screenen. Maar wil je een visuele stoornis goed detecteren, dan zijn actuele kennis en praktische vaardigheden vereist. Deze module is gericht op beide aspecten.

We starten de dag met een interactieve presentatie over de visuele ontwikkeling en oogafwijkingen bij het kind. Hierbij besteden we ook aandacht aan verwijscriteria en knelpunten. Daarna breng je de theorie in praktijk door de praktische uitvoering van het onderzoek op elkaar te oefenen. Hiervoor neem je zelf een penlight, oogspiegel en afdekbril mee.

Verpleegkundig specialisten, jeugdartsen en artsen M&G met minimaal 3 jaar werkervaring in de JGZ en bekwaam in het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek komen na het volgen van deze training in aanmerking voor deelname aan de Train-de-trainerworkshop voor visusinstructeurs.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de visuele ontwikkeling bij jonge kinderen schetsen.
  • kun je de pathologie van scheel zien en amblyopie benoemen.
  • kun je de praktische uitvoering van de visusbepaling en het onderzoek naar de oogstand beter uitvoeren.
  • kun je het verwijs- en adviesbeleid toepassen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Trijntje Sjoerdsma, orthoptist en/of Ellen van Minderhout, orthoptist.

Voor wie

Huisartsen, kinderartsen, jeugdartsen, artsen Verstandelijk Gehandicapten (AVG) en JGZ verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten, die die meer willen weten over oogproblemen en zich verder willen specialiseren in het opsporen van oogafwijkingen bij het jonge kind.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basismodule reizigersadvisering voor verpleegkundigen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Om als reizigersverpleegkundige te werken, dien je je als verpleegkundige verder te specialiseren. Wil jij leren om zelfstandig individuele reizigersadviezen te geven en te beoordelen wanneer je met een arts moet overleggen? Doe dan deze LCR-geaccrediteerde, praktische module.

Wat je leert

Je leert om zelfstandig reizigersadviezen te geven en om volgens de protocollen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) te werken. Je herkent reactie(s) op het vaccin en weet wat je in dat geval moet doen. Je kent de wet BIG en weet op basis daarvan wat je bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn als reizigersverpleegkundige.

Tijdens deze module leer je wat LCR-protocollen inhouden en hoe je daar effectief mee omgaat. Hierbij komen de grenzen van je handelen aan bod en leer je wanneer je moet overleggen met de inhoudelijk verantwoordelijke arts.

Na afloop van deze module:

  • kun je een inschatting maken van gezondheidsrisico’s op reis;
  • weet je wanneer je welke preventieve maatregelen, vaccinaties en profylaxe moet adviseren;
  • kun je onderscheid maken in adviezen die je zelf kunt geven en die door andere gegeven moeten worden;
  • weet je hoe je het adviesgesprek indeelt.

Het onderwijs in deze praktijkgerichte basismodule bestaat uit presentaties, oefeningen en discussies. Praktijkvoorbeelden en casuïstiek nemen een prominente plaats in. Je sluit de module af met een toets die je thuis maakt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Wendie Rodenburg, senior reizigersverpleegkundige en trainer, GGD Kennemerland
  • Dr. Marijke Langenberg, arts infectieziektebestrijding, GGD West Brabant
  • Prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Bram Goorhuis, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Marloes Mattijssen, arts M+G, infectieziektebestrijding GGD Gelderland Zuid
  • Noud Schel, reizigersgeneeskundig arts en arts international health KLM Health Services
  • Niesje Jansen, verpleegkundig consulent, teamleider team Nederland KNCV-Tuberculosefonds
  • Dr. Pieter van Thiel, internist-infectioloog
  • Dr. Thomas Langerak, internist in opleiding

Registratie als reizigersverpleegkundige

Om je te kunnen registreren, dien je:

  • een erkend diploma te hebben van een opleiding hbo-verpleegkunde.
  • deze basismodule succesvol af te ronden.
  • minimaal 200 adviezen te hebben gegeven onder supervisie van een geregistreerd reizigersgeneeskundige
  • werkzaam te zijn bij een reizigersadvies- en vaccinatiebureau, of bij een huisartsenpraktijk met een abonnement op de LCR protocollen.

Voor wie

Deze module is geschikt voor verpleegkundigen met drie tot zes maanden werkervaring in de reizigersadvisering.
 
Als formele entree-eis voor deze module hanteren wij de eisen die het LCR stelt aan de verpleegkundige vooropleiding voor een eerste registratie in het LCR-register voor reizigersverpleegkundigen. Per 1 juli 2022 heeft het LCR de eisen die gesteld worden aan de verpleegkundige vooropleiding verruimd.
Voor een eerste registratie in het LCR-register komen in aanmerking verpleegkundigen met een verpleegkundige registratie in het BIG-register op basis van een van de volgende basisopleidingen en indien van toepassing de benodigde vervolgopleiding:
  • Hbo-verpleegkunde
  • A-inservice/mbo-verpleegkunde niveau 4 aangevuld met een verpleegkundige vervolgopleiding op aantoonbaar* NLQF6 of hbo-bachelor of post-hbo niveau.
  • A-inservice/mbo-verpleegkunde niveau 4 aangevuld met een vervolgopleiding Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid/Maatschappelijke Gezondheidszorg (M&G of MGZ), zowel profiel AGZ als JGZ
*Aantoonbaar: Weergegeven op het diploma/getuigschrift/certificaat (de term NLQF6, hbo of bachelor staat vermeld).

Het kan zijn dat jouw verpleegkundige voor- en/of vervolgopleiding hierboven niet genoemd wordt. In dat geval is er sprake van een afwijkend opleidingstraject. NSPOH kan geen uitspraken doen of je op basis van een afwijkend opleidingstraject in aanmerking komt voor een LCR-registratie als reizigersverpleegkundige. Indien je je afvraagt of je op basis van door jouw afgeronde opleidingen in aanmerking komt voor een registratie als reizigersverpleegkundige bij het LCR, neem dan contact op met het LCR. Stuur hiervoor ruim van tevoren een e-mail met een kopie van de betreffende diploma’s naar: registratie@lcr.nl.

Daarnaast ben je bij voorkeur minimaal 8 uur per week werkzaam in de reizigersadvisering als adviseur. Indien dit niet mogelijk is bij je eigen werkgever dan raden we je sterk aan om tijdens de module stage te lopen bij een bij het LCR aangesloten organisatie (GGD, Travel Clinic, huisartsenpraktijk etc.). NSPOH bemiddelt niet bij het verkrijgen van een stageplek.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Het onderdeel immunologie bood een duidelijk verhaal over ingewikkelde materie!”
  • “Leuke variatie aan docenten die gespecialiseerd zijn in het onderwerp.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Huid en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Mensen met huidaandoeningen werken meestal gewoon door. Maar vaak wordt de kwaal langzaam erger en chronisch. Soms met verzuim of arbeidsongeschiktheid voor het eigen werk tot gevolg. Wil jij leren hoe je de verschillende vormen van contacteczeem herkent? Wat er met preventie te bereiken is? En hoe je bedrijf en werknemer professioneel begeleidt en adviseert over werk-(aanpassing)? Doe dan deze module.

Wat je leert

Behandeling en preventie van contacteczeem

Deze module is (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De meest voorkomende huidaandoening in arbeidssituaties is contacteczeem. Het herkennen en (vroeg-)diagnosticeren van deze huidaandoening staat dan ook centraal in deze module. Wat is jouw rol als begeleider van mensen met een dergelijke (beroeps-)huidaandoening? En wat is je verantwoordelijkheid? Hoe differentieer je tussen de diverse vormen?

We gaan speciaal in op het herkennen en de risico’s van huidcarcinomen en wat er met preventie te bereiken is.

We bespreken de behandelmogelijkheden en de indicaties voor doorverwijzing naar een specialist. Maar de meeste winst is te behalen met preventie. Daarom is er uitgebreid aandacht voor praktische, evidence based voorlichting —bijvoorbeeld over de zin (en onzin) van het dragen van handschoenen — en advisering hierover. Hoe kun je de re-integratie van werknemers met arbeidsrelevant (hand)eczeem bevorderen? En welke interventies uit de richtlijn NVAB ‘Contacteczeem’ pas je toe?

Het onderwijs bestaat uit interactieve colleges. We maken intensief gebruik van beeldmateriaal om de vele huidaandoeningen te leren herkennen en te onderscheiden. Je beoordeelt aan de hand van foto’s welke diagnose het meest waarschijnlijk is. Aan de hand van praktijkvoorbeelden oefen je in het geven van adviezen over preventie en interventie.

Na deze eendaagse module:

  • kun je de belangrijkste arbeidsrelevante huidaandoeningen herkennen, met name het contacteczeem.
  • heb je inzicht in de (groepen) werknemers die tot de risicopopulatie behoren en waarvoor een NVAB Richtlijn is opgesteld.
  • diagnosticeer en intervenieer je conform die richtlijn.
  • ben je bekend met de arbeidsomstandigheden en kun je adviezen geven over preventie, verzuimbeperking en re-integratie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • prof. Thomas Rustenmeijer, arbeidsdermatoloog UMC Amsterdam, locatie VU mc
  • Jan Bakker, klinisch arbeidsgeneeskundige, Arbeidsdermatologisch centrum, VU mc en Polikliniek Mens en Arbeid, AMC.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidshygiënisten en arboverpleegkundigen die mensen met (beroeps-)huidaandoeningen begeleiden.

Toelatingseisen

Arts of hbo verpleegkundige.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Topclass Arbeid en Gezondheid 2018-2; Arbeid en duurzame inzetbaarheid, ofwel capability

Datum: 9 aug '17

In het kort

Dit is éen avond uit een serie van drie nascholingen over actuele thema’s in de bedrijfsgezondheidszorg.De avonden worden geleid door prof. dr. Hulshof.  Wil je de nieuwste inzichten horen over arbeid en duurzame inzetbaarheid, oftewel ‘capability’? En wil je kennismaken met een instrument waarmee je die inzichten in de praktijk kunt vormgeven? Lees dan meer over deze boeiende, geaccrediteerde module.

Wat je leert

‘Capability’: nieuwe inzichten en praktische toepassingen

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.
Klik hier voor het programma van de Topclass op 2 oktober 2017 over Capability.

De topclasses

In de Topclasses staat de arbocuratieve zorg centraal. Hoe krijgt het thema arbeid meer aandacht in de zorgketen? Hoe stimuleren wij betere samenwerking tussen de specialist en bedrijfsarts in therapie en begeleiding van patiënten en werknemers? We doen dit door elke keer een topspecialist uit te nodigen. Hij of zij geeft ons inzicht in actuele klinische ontwikkelingen van een bepaald onderwerp, met vernieuwde aanpak, therapie en begeleiding in de zorg. Daarbij dagen we de specialist uit om de relatie te leggen naar arbeid en reïntegratie in werk.

Een bedrijfsarts of klinisch arbeidsgeneeskundige presenteert interventies en aanpak vanuit de bedrijfsgezondheidszorg, of een verzekeringsarts vertelt over claimbeoordeling. Tot slot belicht prof. dr. Carel Hulshof welke (multidisciplinaire) richtlijnen of andere kennis- en handelingsinstrumenten hierbij beschikbaar zijn. Prof. dr. Hulshof is mede vanuit het Kwaliteitsbureau NVAB aanwezig. Op deze avonden krijg je dus een compleet beeld over het onderwerp naar de stand der wetenschap en praktijk.

Deze topclass: Arbeid en duurzame inzetbaarheid

Tijdens een interactief hoorcollege geeft prof. dr. Jac van der Klink, bedrijfsarts en psycholoog, en hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg, zijn visie op ‘capability’: arbeid en duurzame inzetbaarheid. Daarnaast presenteren onderzoekers en sprekers vanuit Tranzo, Wetenschappelijk Centrum voor Zorg en Welzijn, praktische voorbeelden en resultaten vanuit diverse perspectieven.

Na afloop van deze avond:

  • ben je bekend met nieuwe inzichten voor duurzame inzetbaarheid.
  • weet je hoe we dit vormgeven in de praktijk.
  • heb je kennisgemaakt met een instrument dat je zowel op individueel als collectief niveau kunt inzetten.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding) en arboprofessionals die hun vakkennis “up-to-date” willen houden en graag meedenken en discussiëren over de toekomst van ons vak.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd. Voorafgaand aan de module neem je de studiehandleiding en de literatuur op de Digitale Leeromgeving (DLO) door.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Voor een overzicht van andere Topclasses, zoek op Topclass Arbeid en gezondheid.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basismodule reizigersadvisering voor doktersassistenten en praktijkondersteuners

Datum: 9 aug '17

In het kort

Binnen de huisartsenpraktijk en GGD is reizigersadvisering door doktersassistenten en praktijkondersteuners belangrijk. Zij verzorgen immers de eerste intake en verstrekken in overleg met de arts vaak de vaccinaties. Werk jij als doktersassistent of praktijkondersteuner en wil je leren hoe je reizigers optimaal adviseert volgens de protocollen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR)? Doe dan deze praktische, eendaagse module.

Wat je leert

Kennis en vaardigheden met betrekking tot reizigersadviezen

Je kunt deze module ‘Reizigersadvisering voor doktersassistenten en praktijkondersteuners’ volgen als bij- of nascholing.

Tijdens deze module ontwikkel je de basiskennis om reizigers goed en verantwoord te adviseren. Je leert hoe de verschillende infectieziekten worden overgebracht. Tevens leer je welke voorzorgsmaatregelen er genomen kunnen worden om infecties te voorkomen. De nadruk ligt op malaria, hepatitis A en B, rabiës en buiktyfus. Daarnaast bespreken we de preventie van reizigersdiarree en andere ziekten die overgebracht worden via drinkwater, voeding, zwemwater en aarde.
Ook is er aandacht voor het beheer, vervoer en gebruik van vaccins – de zogeheten cold chain. Verder oefen je het gebruik van de LCR-protocollen aan de hand van casuïstiek.

We besteden aandacht aan het intern kwaliteitssysteem, inclusief een correcte en efficiënte registratie. Hoewel reizigersadvisering uitstekend kan worden uitgevoerd door doktersassistenten en praktijkondersteuners, blijft de arts eindverantwoordelijk voor alle adviezen. Het is daarom van belang dat jij als doktersassistent of praktijkondersteuner precies weet wat jouw bevoegdheden zijn en wanneer overleg met een arts of met een specialistisch centrum nodig is. De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en casuïstiekbesprekingen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je werken met de LCR-protocollen en deze correct toepassen in de praktijk;
  • ben je bekend met de richtlijnen voor vaccinaties, malariaprofylaxe en andere gezondheidsgerelateerde aspecten in diverse reisbestemmingen;
  • kun je reizigers de juiste adviezen geven over hygiëne en preventie;
  • heb je inzicht in de vele kwaliteitsaspecten die een rol spelen bij het geven van reizigersadviezen;
  • kun je een reizigersspreekuur effectief plannen, organiseren en uitvoeren, zodat reizigers adequaat worden geholpen;
  • weet je welke adviezen je zélf kunt geven en in welke situaties je het moet overlaten aan de arts.

Voor wie

Doktersassistenten en praktijkondersteuners die werkzaam zijn in een huisartsenpraktijk of GGD en die geen (of weinig) ervaring hebben met reizigersadvisering. Praktijkverpleegkundigen met een vooropleiding op hbo-niveau adviseren wij de Basismodule reizigersadvisering voor verpleegkundigen te volgen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Wendie Rodenburg, verpleegkundige infectieziektebestrijding en reizigersadvisering en Ingrid Snijdewind, arts infectieziektebestrijding.

Toelatingseisen

Opleiding tot doktersassistent of praktijkondersteuner.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Arbo-onderzoek laat zien dat ca. 4% van de werknemers geneesmiddelen slikt die de rijvaardigheid en het reactievermogen op het werk beïnvloeden. Als arts of verpleegkundige heb je een belangrijke taak om gevaarlijke situaties te helpen voorkomen. Dat vereist actuele kennis van zaken! Wil jij meer leren over het inschatten van risico’s van geneesmiddelengebruik in het verkeer? Over hoe medicijnen het werk positief of negatief kunnen beïnvloeden? En welk advies je dan geeft? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Hoe reactievermogen en rijvaardigheid door geneesmiddelen beïnvloed worden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze eendaagse module maak je kennis met de belangrijke groepen geneesmiddelen die de rijvaardigheid en het reactievermogen beïnvloeden. Je leert een inschatting te maken van medische en juridische risico’s. Op praktische wijze krijg je overzicht van de classificatie van geneesmiddelen en inzicht in mogelijke interventies. Deze informatie is van belang voor beleid en samenwerking met de curatieve sector.
De behandeling van de leerstof vindt plaats in afwisselende werkvormen. Denk aan interactieve presentaties, gezamenlijke discussies en casuïstiekbespreking in kleine groepen. De casuïstiek uit de praktijk staat centraal.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de belangrijkste groepen geneesmiddelen met veiligheidsrisico’s voor werk en rijvaardigheid.
  • ken je de mogelijke juridische consequenties – ook van jouw advies of oordeel – bij onverantwoorde deelname aan werk en/of verkeer.
  • kun je verantwoord advies uitbrengen over het functioneren met geneesmiddelgebruik aan cliënt en werkgever.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Drs. H.M.A. (Henriëtte) van der Kwaak-van Hout, farmaceut werkzaam als trainer bij Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM).
  • Dhr. E. (Erwin) Gorissen, bedrijfsarts, en is werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg in de regio Amsterdam. Erwin is mede-eigenaar van Dignus Arbo. Hij heeft een studie rechten afgerond en is sinds 2022 bestuurslid van de NVAB.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding), arboverpleegkundigen, huisartsen en medisch adviseurs die adviseren over geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraak van een eerdere deelnemer in de evaluatie:
“Ik had niet gedacht dat een dergelijk taai onderwerp zo praktisch en interessant kon zijn; een 8 hiervoor!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.