030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Gezondheidsrecht

Datum: 25 sep '17

In het kort

Geef je advies over arbeid en gezondheid en wil je leren wat de algemene beginselen van het gezondheidsrecht zijn? Wil je inzicht krijgen in patiënten-rechten, maar ook in jouw positie als professional? Zodat je jouw adviezen over arbeidsomstandigheden kunt optimaliseren? Doe dan deze eendaagse module over gezondheidsrecht.

Wat je leert

Juridische vragen in relatie tot patiënten- en gezondheidsrecht

Deze module is onderdeel van de module Juridische aspecten van Arbeid en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze eendaagse module bespreken we het stelsel van gezondheidsrechtwetgeving, inclusief de actuele stand van zaken en de (te verwachten) ontwikkelingen. In het bijzonder besteden we aandacht aan de rechten van de cliënt. Daaronder vallen het recht op informatie, toestemming, geheimhouding en privacybescherming. Ook zaken als inzage van medische gegevens en het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) komen aan de orde.

Vervolgens behandelen we de rechten en plichten van beroepsbeoefenaars. Ook bijbehorende bijzondere wetgevingen komen daarbij aan de orde, waaronder beroepenwetgeving, kwaliteitswetgeving, klacht- en tuchtprocedures en de handhaving van de gezondheidsrechtelijke normen. De focus is gericht op de positie van arboprofessionals. Daarbij bestuderen we hun rol bij direct of indirect contact met cliënten.

In de vorm van interactieve colleges brengen we je op de hoogte van de laatste wetswijzigingen, actuele regelgeving, nieuwe ontwikkelingen en recente jurisprudentie. Er is veel ruimte voor discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je een overzicht van het zorgstelsel en de zorgmarkt.
  • ken je de actuele ontwikkelingen op dit terrein.
  • ben je bekend met de belangrijkste wet- en regelgeving op het gebied gezondheidsrecht.
  • weet je hoe je die toepast bij adviezen over arbeidsomstandigheden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door advocaten en juristen die zijn gespecialiseerd op het gebied van arbeid en gezondheid. Zij zijn onder meer werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam, advocatenkantoren en TNO Arbeid.

Voor wie

Professionals met adviserende taken op het gebied van arbeid en gezondheid, die meer willen weten over het gezondheidsrecht.

Toelatingseisen

Hbo+ / Academisch werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal Zekerheidsrecht

Datum: 19 sep '17

In het kort

Kennis van het Sociaal zekerheidsrecht is essentieel wanneer je adviseert over re-integratie en inzetbaarheid. Wil jij leren wat de gevolgen van deze wetgeving zijn voor jouw praktijk? Wat er gewijzigd is in de WW? En wat er veranderd is op het gebied van arbeidsongeschiktheidsregelgeving?

Welke actuele ontwikkelingen spelen er in het sociaal zekerheidsrecht die van invloed zijn op je praktijk? Update je kennis in één dag tijdens de module Sociaal zekerheidsrecht.

Wat je leert

Deze dag is onderdeel van de module Juridische aspecten van Arbeid en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tijdens deze eendaagse module wordt gebruik gemaakt van het boek Arbeidsrecht in de praktijk (13e druk, D.M. van Genderen et al.). Je dient dit boek zelf aan te schaffen.

In deze module staat de Sociale zekerheidswetgeving centraal. We gaan uitgebreid in op de praktische gevolgen van deze wetgeving voor jouw praktijk. Daarnaast behandelen we de invloed van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) op het Sociaal Zekerheidsrecht. Daarbij hebben we bijzondere aandacht voor de wijzigingen in de WW. Ook de nieuwe Participatiewet, de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (BEZAVA) en de Quotumwet worden besproken ‒ inclusief de gevolgen daarvan voor re-integratie.

In de ochtend richten we ons op de verplichtingen van werkgever en werknemer bij re-integratie. Ook de consequenties van deze verplichtingen voor alle belanghebbenden komen aan bod. In de middag ligt de focus op arbeidsongeschiktheidsregelgeving. Dan is er aandacht voor de wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA), de regeling Inkomensvoorziening Volledige Arbeidsongeschiktheid (IVA), de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA) en de BEZAVA, die per 1 januari 2014 is ingevoerd.

Als een rode draad door de module lopen de consequenties van wet- en regelgeving op gebied van Sociale zekerheid. Voor jou, voor werkgevers en voor werknemers.

In de vorm van interactieve colleges brengen we je op de hoogte van de laatste wetswijzigingen, actuele regelgeving, nieuwe ontwikkelingen en recente jurisprudentie. Er is veel ruimte voor discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de actuele wetgeving van het Sociale zekerheidsrecht.
  • weet je wat de invloed is van de WWZ op het Sociale zekerheidsrecht.
  • heb je inzicht in de consequenties van deze wet- en regelgeving voor werkgever en werknemer.
  • kun je adequaat adviseren over de (on)mogelijkheden rond re-integratie en arbeidsongeschiktheid.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door advocaten en juristen die zijn gespecialiseerd op het gebied van arbeid & gezondheid. Zij zijn onder meer werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam, advocatenkantoren en TNO Arbeid.

Voor wie

Professionals met adviserende taken op het gebied van arbeid en gezondheid. In aanvulling op de accreditatie hiernaast:  voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 3 PE punten aan heeft toegekend.

Toelatingseisen

Hbo+ / Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Arbeidsrecht

Datum: 19 sep '17

In het kort

Kennis en interpretatie van het arbeidsrecht is essentieel wanneer je adviseert over arbeid, inzetbaarheid en re-integratie. Wil je inzicht krijgen in de vraagstukken en wetgeving met betrekking tot het arbeidsrecht? Wil je leren wat de juridische consequenties van je advies zijn voor werkgever, werknemer en jezelf? Doe dan deze module Arbeidsrecht. Dan ben je in één dag klaar voor het komende jaar

Wat je leert

Hoe je wet- en regelgeving toepast bij advies over arbeid, inzetbaarheid en re-integratie

Deze eendaagse module is een onderdeel van de module Juridische aspecten van arbeid en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze dag krijg je een compleet en actueel overzicht van de belangrijkste onderwerpen die (gaan) spelen gedurende de eerste twee ziektejaren. Daaronder vallen:

  • loondoorbetaling tijdens ziekte.
  • ziekte en ontslag.
  • de wettelijke verplichtingen van werkgever en werknemer tijdens de eerste twee ziektejaren.
  • de rol en invloed van de WWZ.
  • actuele ontwikkelingen

Je krijgt inzicht in de structuur en uitgangspunten van het arbeidsrecht. Daarnaast wordt je op de hoogte gebracht van de actuele stand van wetgeving en jurisprudentie. Hierdoor kun je bijvoorbeeld beoordelen of arbeidsovereenkomsten voor oproep- en uitzendkrachten, freelancers of payrol-medewerkers voldoen aan de wettelijke eisen. Ook doorgrond je het systeem van het ontslagrecht. Je leert de wettelijke mogelijkheden om een dienstverband te beëindigen en past die toe op eigen casuïstiek. Tevens krijg je inzicht in de regelgeving rond de loondoorbetalingverplichting, de uitsluiting- en opschortingsgronden en de bijbehorende procedures.

Tijdens de module wordt gebruik gemaakt van het boek ’Arbeidsrecht in de praktijk” (13e druk, D.M. van Genderen et al.) en ‘Arbeidswetgeving’ (laatste druk, W.L. Roozendaal). Je dient deze boeken zelf aan te schaffen.

In de vorm van interactieve colleges brengen we je op de hoogte van de laatste wetswijzigingen, actuele regelgeving, nieuwe ontwikkelingen en recente jurisprudentie. Er is veel ruimte is voor discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de belangrijkste thema’s rondom ziekte, loon en re-integratie tijdens de eerste twee ziektejaren.
  • ken je de effecten van de WWZ op een zieke of re-integrerende werknemer, zowel werknemers- als werkgeverszijde.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door advocaten en juristen die zijn gespecialiseerd op het gebied van arbeidsrecht. Zij zijn onder meer werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam en advocatenkantoren.

Voor wie

Voor professionals met een adviserende functie op het gebied van arbeid en gezondheid: bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals met adviserende taken op het gebied van arbeid en gezondheid.

Toelatingseisen

Hbo+ / Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: grenzen en mogelijkheden als professional

Datum: 19 sep '17

In het kort

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat begeleiding bij het stoppen met roken door een ervaren coach de kans op succes tot wel tien keer vergroot. Begeleid jij mensen bij het stoppen met roken en wil je jouw vaardigheden als coach aanscherpen? Wil je leren hoe je omgaat met grote emoties en ‘lastige cliënten’? Volg dan deze kennisverrijkende module.

Wat je leert

Over ‘lastige cliënten’ en grote emoties

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De basiskennis en basisvaardigheden om mensen te begeleiden bij stoppen met roken leer je in de modules Stoppen met roken: tabaksverslaving en Stoppen met roken: motiveren kun je leren. Deze aanvullende module is speciaal ontwikkeld voor ervaren coaches die de klappen van de zweep hebben leren kennen in de eigen praktijk.

In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.

Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?

Tijdens de module ga je actief aan de slag met voorbeelden uit de eigen praktijk. Plenaire uitleg en theorie worden afgewisseld met oefeningen, casuïstiekbespreking en rollenspellen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je meer inzicht in je rol als coach om mensen te begeleiden bij het stoppen met roken
  • weet je wat jouw invloed daarop kan zijn.
  • weet je meer over de emoties die tijdens het proces kunnen ontstaan en tot terugval kunnen leiden.
  • ben je bekend met methoden om hierop in te gaan.
  • heb je geoefend met praktisch vaardigheden en psychische begeleidingsmethoden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Bertie Happel en Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Voor professionals op het gebied van publieke gezondheid(bevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren.
Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.

Toelatingseisen

Om deze module te volgen, dien je vooraf een Stoppen met roken module of een gelijkwaardige module succesvol te hebben afgerond.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,6.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Ik vond het een hele inspirerende dag met bekwame cursusbegeleidsters. Dank!”
“Zeer informatie en praktijkgericht. Geeft inspiratie om het verder uit te diepen.”

Praktische informatie

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gehoorschadepreventie voor jongeren

Datum: 30 aug '17

In het kort

Steeds meer jongeren lopen permanente gehoorschade op, zoals oorsuizen (tinnitus) en doofheid. Dat komt onder meer door het geluidsniveau op koptelefoons en in het uitgaansleven. Werk jij als jeugdarts of –verpleegkundige, beleidsmedewerker of evenementorganisator? Wil je leren hoe je gehoorschade voorkomt? En wat de richtlijnen zijn voor het geluidsniveau op evenementen en in discotheken? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Hoe bescherm je jongeren die graag naar muziek luisteren?

De NSPOH organiseert deze dag in samenwerking met de Nationale Hoorstichting en het Centrum Media en Gezondheid. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tijdens deze module krijg je concrete handreikingen voor de preventie van gehoorschade binnen de uitgaanssector. Jeugdartsen en – verpleegkundigen en gemeentelijke beleidsmedewerkers kunnen die gebruiken in hun werkpraktijk. Daarnaast gaan we in op de richtlijnen voor het geluidsniveau op evenementen en in discotheken. Die informatie is van belang voor het vergunningenbeleid van gemeenten.
Ten slotte presenteren we verschillende communicatiestrategieën voor effectieve gehoorschadepreventie. De laatste inzichten, richtlijnen en ervaringen komen aan bod. Tevens wordt ingegaan op mogelijke strategieën en kansen voor samenwerking.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je diverse communicatiestrategieën voor effectieve gehoorschadepreventie benoemen en uitleggen.
  • ben je op de hoogte van de richtlijnen met betrekking tot geluid.
  • weet je welke stakeholders er zijn.
  • heb je de handvatten om gehoorschadepreventie in te passen in je eigen werkpraktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Hester Hollemans (Centrum Media en Gezondheid)
  • drs. Ilke Jellema (Nationale Hoorstichting)

Voor wie

Voor jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, beleidsmedewerkers en organisatoren van festivals/evenementen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Train-de-trainerworkshop voor visusinstructeurs

Datum: 30 aug '17

In het kort

Een aios en of JGZ-verpleegkundige dient vaardig te zijn in het opsporen van oogafwijkingen en het uitvoeren van het visusoogonderzoek bij jonge kinderen. Werk jij als arts, orthoptist of verpleegkundig specialist en wil je leren hoe je deze vaardigheden aan hen overdraagt en de uitvoering kunt beoordelen? Volg dan deze workshop.

Wat je leert

Je gaat de rol van visusinstructeur vervullen binnen je eigen organisatie. Hierbij is het van belang dat je boven de stof staat, zodat je vanuit jouw kennis over de achtergronden van de oogonderzoeken bij kinderen onder en boven de 36 maanden instructie kunt geven en vragen van je collega’s kunt beantwoorden. Vooraf maak je daarom een entreetoets, zodat je weet waar je eventuele lacunes in je kennis zitten, zodat je deze voorafgaand aan de workshop kunt bijspijkeren.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Je eigen uitvoering van de onderzoeken moet natuurlijk tip top in orde zijn en gestructureerd verlopen volgens de NCJ richtlijn Opsporen van oogafwijkingen (2019).

Tijdens deze driedaagse ga je aan de hand van de theoretische achtergronden kritisch kijken naar je eigen uitvoering van de oogonderzoeken.

Als voorbereiding op de workshop maak je een aantal filmopnamen waarop je zelf het onderzoek uitvoert en waarop je feedback geeft aan een collega op de uitvoering van het onderzoek. Tijdens de workshop oefenen je samen met de andere deelnemers het beoordelen van de uitvoering van het onderzoek aan de hand van dit filmmateriaal. Ook besteden we aandacht aan de finesses van feedback en instructie geven. Je bereidt hiervoor een mini-les over een oogheelkundig onderwerp voor.  Je gaat met elkaar in gesprek over hoe de praktijklessen die je gaat geven aan gaat pakken en welke vragen en knelpunten je kunt verwachten.

Je kunt deze workshop volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

N.B. Ben je nog niet bekwaam in de uitvoering van het oogonderzoek of heb je nog onvoldoende achtergrondkennis dan kun je niet deelnemen aan deze workshop.

Na afloop van deze driedaagse workshop:

  • kun je als visusinstructeur binnen je eigen organisatie artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten trainen in het gestandaardiseerd opsporen van oogafwijkingen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Trijntje Sjoerdsma, orthoptist en/of mevrouw drs. Ellen van Minderhout, orthoptist.

Voor wie

Artsen, orthoptisten en verpleegkundig specialisten in de JGZ.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Algemene voorwaarden voor toelating

Voorwaarde voor deelname is dat je reeds bekwaam bent in het gestandaardiseerd uitvoeren van oogonderzoeken bij kinderen onder en boven de 36 maanden volgens de NCJ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen (2019). Daarnaast beschik je voor deelname over voldoende theoretische kennis over de achtergronden van deze screening.

Toelatingseisen

  • je bent als arts, orthoptist of verpleegkundig specialist minimaal 3 jaar werkzaam in de JGZ.
  • je bent bekwaam in het gestandaardiseerd uitvoeren van het oogonderzoek bij kinderen tot de leeftijd van 3 jaar en het gestandaardiseerd bepalen van de visus bij kinderen vanaf 3 jaar volgens de richtlijn Opsporen oogafwijkingen uit 2019.
  • je hebt voldoende kennis van de theoretische achtergrond van het gestandaardiseerd uitvoeren van beide onderzoeken.
  • ben je verpleegkundig specialist, orthoptist of ben je als arts JGZ vóór 2019 gestart met je JGZ-opleiding dan heb je bij voorkeur eerder een cursus bij de stichting TOV of de module Visusonderzoek en screening visuele stoornissen bij jonge kinderen (voorheen Ogenblik voor het oog) gevolgd.
  • je hebt aantoonbare affiniteit voor het onderwerp en met het trainen van collega’s.

Register voor gecertificeerde visusinstructeurs

Heb je deze workshop met goed gevolg afgerond? Dan kun je je registreren in het NCJ register voor gecertificeerde VisusInstructeurs. De docent stelt aan het eind van de training vast of je hiervoor in aanmerking komt. De kwaliteit van de ingeleverde opdrachten weegt mee in de beoordeling.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 10,0!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Praktische mediatraining bij risico- en crisiscommunicatie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je op het gebied van veiligheid en gezondheid? Effectief communiceren met de media is belangrijk voor beleidsmakers en professionals. Vooral als zij te maken krijgen met lastige omstandigheden als ongevallen, (dreigende) rampen en risicovolle situaties. Alles ligt dan onder het vergrootglas dat media hanteren. De wijze waarop je over en tijdens de ‘crisis’ communiceert, beïnvloedt in belangrijke mate het oordeel van het publiek over de wijze waarop jij als professional (en daarmee jouw organisatie) met die situatie of crisis bent omgegaan. Wil jij leren hoe je doeltreffend communiceert in crisissituaties? Wat de werkwijze is van media en hoe je een kernboodschap formuleert? Doe dan deze tweedaagse mediatraining.

Bekijk in de video wat het belang is van mediatraining en wat eerdere deelnemers geleerd hebben.

Wat je leert

Leer een kernboodschap formuleren

Tijdens de introductiebijeenkomst leer je van een ervaren mediatrainer hoe je je boodschap helder en doeltreffend voor het voetlicht kunt brengen. We besteden aandacht aan de rol van de media tijdens een crisis. Hoe werken media en waarom? En wat betekent dat in geval van gevoelige issues, rampen en crises?

Tijdens de tweede dag van de module breng je de theorie van de introductiebijeenkomst in de praktijk. Je begint met het afleggen van een nul-(pers)verklaring op basis van je eigen casus. Daarna word je op basis van deze verklaring geïnterviewd op camera. Hierbij worden diverse interviewstijlen gehanteerd. De filmbeelden worden gezamenlijk teruggekeken waarbij je elkaar feedback geeft.

De module is opgezet als een vaardigheidstraining. Via casuïstiek oefen je in het formuleren van kernboodschappen. Dag 1 volgen alle deelnemers gezamenlijk. Tijdens de tweede dag oefen je voor de camera in verschillende settings.  De praktijktraining op dag 2 volg je in een kleine groep, zodat iedereen meerdere keren kan oefenen voor de camera. Noteer in het opmerkingenveld welke van de data voor dag 2 je voorkeur heeft.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de rol en werkwijze van de traditionele en nieuwe media bij (dreigende) crisissituaties benoemen.
  • kun je het belang van het gebruik van een kernboodschap aangeven.
  • kun je een belangrijke bijdrage leveren aan het opstellen van een kernboodschap.
  • kun je op een goede manier journalisten in allerlei omstandigheden te woord staan en effectief de belangrijkste boodschap volgens jouw organisatie naar voren brengen.
  • heb je voor de camera geoefend hoe je deze boodschap in verschillende settings optimaal kunt overbrengen.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals in de public health en Arbeid & Gezondheid, die voor hun beroep in aanraking kunnen komen met de media en hun communicatievaardigheden in geval van crisissituatie willen vergroten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, Interim woordvoerder, sr. communicatieadviseur, mediatrainer, speechschrijver bij Kuil & Van Woerkom communicatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Uitspraak van een deelnemer: “Ik vond het een voorrecht om les te krijgen van deze docent. De lessen waren enorm leerzaam door de goede opbouw en het vakmanschap van de docent. De docent straalt daarbij enthousiasme uit om ons iets te leren en kan allerlei situaties nabootsen op een natuurlijke manier. Dit was een heel waardevol kijkje in de wereld van de media.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Kanker is emotioneel belastend voor werknemer en werkgever. Mensen zijn vaak lange tijd uit de roulatie. Als zij terugkeren in hun werk, vereist hun begeleiding maatwerk. Wil jij als bedrijfsarts & bedrijfsarts consulent oncologie (BACO), of als klinisch arbeidsgeneeskundige oncologie (ex-)kankerpatiënten begeleiden in hun revalidatie en re-integratie? Doe dan deze vijfdaagse opleiding.

Wat je leert

Begeleid (ex-)kankerpatiënten bij revalidatie en re-integratie

Dit is het eerste deel van de opleiding tot bedrijfsarts en consulent oncologie. Na afronding kun je de klinische stage doen. Samen vormen ze een basistraining, waarna je gekwalificeerd bent als bedrijfsarts & consulent oncologie. Na dit traject kun je je ook vestigen in een oncologisch centrum of ziekenhuis. Het is mogelijk om alleen dit vijfdaagse traject te volgen. Echter, voor kwalificatie en vestiging in een oncologisch centrum of ziekenhuis is ook de klinische stage noodzakelijk.
Tijdens deze vijf dagen richten wij ons op de dagelijkse praktijk van multidisciplinaire zorg binnen de klinische oncologie. Het doel: bevordering van revalidatie en re-integratie van (ex)kankerpatiënten.
Het lesprogramma is breed en gevarieerd. Elke onderwijsdag heeft een specifiek aandachtspunt. De volgende onderdelen worden, in wisselende volgorde, behandeld:

Dag 1 – Behandeling van de (borst)kankerpatiënt

  • Inleiding en best practices bij behandeling van kanker
  • Klinische oncologie: behandelmethoden en radiologie
  • Bijwonen multidisciplinaire teambespreking als klinische les

Dag 2 – Revalidatie & nazorg

  • De rol van de oncologisch verpleegkundig specialist
  • Revalidatie bij lymfoedeem
  • Arbeidsrevalidatie en mogelijke interventies
  • Bijwonen multidisciplinaire teambespreking als klinische les

Dag 3 – Arbeid en psyche

  • Psychosociale oncologie en psychiatrische aspecten
  • De rol van psychosociale verpleegkundige en maatschappelijk werker
  • Bijwonen multidisciplinaire teambespreking als klinische les

Dag 4 – Praktijk van de bedrijfsarts consulent oncologie

  • De rol van de klinisch arbeidsgeneeskundige of bedrijfsarts consulent oncologie (BACO)
  • De richtlijn Oncologische Revalidatie en de Leidraad Blauwdruk Kanker en Werk
  • De rol van ‘job coach’ en re-integratiebegeleider
  • Samenwerken, verwijzen en adviseren
  • Toelichting op de eindopdracht

Dag 5 – Presentaties eindopdrachten

  • Bespreking en feedback eindopdrachten
  • Samenwerken, verwijzen en adviseren
  • Resultaten uit wetenschappelijk onderzoek
  • Praktische zaken over het vervolg (Klinische stage).

Het onderwijs is interactief en resultaatgericht. Aan de hand van voorbeeldcasuïstiek en opdrachten oefenen en bespreken we scenario’s uit de dagelijkse praktijk. Daarnaast wordt je ondersteund met praktische tips van experts en collega’s uit een voorgaande groep bedrijfsarts consulenten.

Opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie - NSPOH

Na afloop van deze vijfdaagse opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie:

  • heb je je verdiept in de klinische oncologie en best practice methoden voor diagnose en behandeling van kanker.
  • ben je bekend met effecten en complicaties van (poli-)klinische behandelprocessen.
  • ben je gespecialiseerd in begeleiding, revalidatie en re-integratie van (ex-)kankerpatiënten.
  • kun je de juiste balans vinden tussen belasting en belastbaarheid voor jouw cliënt.
  • kun je interventies toepassen om die balans te verbeteren, waarbij je werkt conform de richtlijn Oncologische Revalidatie en de Leidraad Blauwdruk Kanker en Werk.
  • kun je samenwerken in een multidisciplinair team.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Dr. D.J. Bruinvels, bedrijfsartsconsulent oncologie Polikliniek Mens en Arbeid (NCvB/AMC)
  • F. Porte,oncologisch verpleegkundig specialist AVL Amsterdam
  • Miranda Sinneger, oncologisch fysiotherapeut en lymfoedeem specialist
  • Christien de Jong, klinisch psycholoog in Amsterdam
  • Mw. R. van Hummel, re-integratie begeleider bij Re-turn / Werkkracht na kanker
  • Mw. J. Kunst, oncologisch maatschappelijk werkster NKI-AVL; READE
  • Dhr. M. Stuiver, fysiotherapeut NKI-AVL; READE
  • Drs. Lilian Batenburg, bedrijfsartsconsulent kinderoncologie Maxima Medisch Centrum
  • Drs. Desiree Dona, bedrijfsartsconsulent Radboud UMC Nijmegen
  • Drs. Coby Oostveen, bedrijfsartsconsulent oncologie
  • Dr. J. Stouthard, internist – oncoloog NKI Amsterdam
  • Drs. M. Bakker, radiotherapeut AVL Amsterdam

Voor wie

Gemotiveerde, geregistreerde en ervaren bedrijfs- en verzekeringsartsen, verpleegkundig specialisten oncologie en arboverpleegkundigen, die zich nader willen verdiepen in de klinische arbeidsgeneeskunde oncologie.

Toelatingseisen

Afgeronde opleiding tot bedrijfsarts, verpleegkundig specialist oncologie of arboverpleegkundige.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Cursus tot gecertificeerd instructeur van Wiechenonderzoek

Datum: 29 aug '17

In het kort

Werk jij als arts of jeugdverpleegkundige en wil leren hoe je jouw collega’s kunt instrueren op het gebied van het Van Wiechenonderzoek? Of zoek je in dit kader nascholing? Doe dan deze driedaagse module tot gecertificeerd instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek.

Wat je leert

Leer het Van Wiechenonderzoek uitvoeren en overdragen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek wordt uitgevoerd bij alle kinderen in Nederland die het consultatiebureau bezoeken. Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek is daarmee een standaard ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg. Het onderzoek is een hulpmiddel om de ontwikkeling van kinderen tot 4,5 jaar systematisch in kaart te brengen en te volgen. Het onderzoek is gericht op:

  • Fijne motoriek (adaptatie, persoonlijkheid en sociaal gedrag)
  • Communicatie
  • Grove motoriek

Als instructeur ben je niet alleen in staat om het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek juist uit te voeren, maar ben je ook in staat om kennis hierover en uitvoering hiervan op een adequate wijze over te brengen op jouw collega’s.

In deze driedaagse module wordt uitgegaan van een gedegen voorbereiding op de theorie achter het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek en de kenmerken van het onderzoek. Het onderwijs is zo vormgegeven dat je daardoor zowel op didactisch, als op inhoudelijk gebied ontwikkelt.

Op de eerste dag krijg je informatie over hoe je op adequate wijze informatie over kunt brengen op jouw collega’s. Met deze didactische bagage ga je in de middag in groepen aan de slag. Aan de hand van een opdracht werk je de kenmerken van jouw groep uit in een mini-les. Deze mini-les geef je met jouw groep op de tweede dag. Op deze tweede dag krijg je feedback op de inhoud en de gekozen werkvorm van de mini-les. De feedback wordt gegeven door de mede-cursisten, een landelijke van Wiecheninstructeur en een onderwijskundige/docent. Met het geleerde van de eerste twee dagen ga je vervolgens in de praktijk aan de slag.

Op de derde dag, de terugkomdag, staat de positionering als instructeur centraal. Op deze dag zullen ook reeds gecertificeerde van Wiecheninstructeurs aansluiten (evt. voor hercertificering). Tot slot sluiten we af met de certificering aan de hand van een zelf meegebrachte videobeelden. De landelijke instructeurs en de mede-cursisten geven hierop feedback en verbeterpunten.

Het van en met elkaar leren staat centraal binnen deze module. Bij aanvang van de cursus wordt dan ook verwacht dat je je kennis omtrent de achtergrond en de kenmerken van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek voldoende opgefrist hebt.

Na afloop van deze driedaagse module Instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek:

  • kun je reflecteren op de juiste manier van het uitvoeren van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek
  • kun je deze vaardigheden binnen jouw eigen organisatie aanleren aan artsen en verpleegkundigen.
  • Kun je op adequate wijze feedback geven en ontvangen en kun je het nut van feedback beschrijven.
  • Kun je na afloop geregistreerd worden in het register van van Wiechen instructeur NCJ, mits:
    • Je videobeelden hebt meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding)
    • Je adequaat kunt reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek
    • Je op adequate wijze feedback geeft aan en ontvangt van collega instructeurs tijdens de hercertificering

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Puck Winnubst, MSc. Na een aantal jaar als zelfstandig onderzoeker en adviseur gewerkt te hebben, rolde ze het onderwijs in. Eerst als docent bij Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde en later als opleider/adviseur bij de NSPOH. Ondertussen heeft ze vele jaren ervaring opgebouwd in het didactische reilen en zeilen van opleiden. Wat werkt voor een groep? Hoe bouw je interactief onderwijs op en hoe betrek je de deelnemers optimaal? Daar denkt ze graag over na.
  • Coco Sips, MSc. Met een passie voor alles wat met gezondheid en maatschappij te maken heeft,ging ze tijdens en na haar studie als onderzoeker aan de slag bij Soa Aids Nederland en daarna bij de gemeente Rotterdam. In haar rol als opleider/adviseur bij de NSPOH staat ze dichter bij de doelgroep en denkt ze graag vanuit didactisch oogpunt mee over het ontwikkelen van onderwijs. Een setting creëren waar we met- en van elkaar leren, en écht contact maken met de groep vindt ze het allerleukst!

Voor wie

Jeugdartsen, artsen maatschappij & gezondheid en jeugdverpleegkundigen.

Toelatingseisen

Je dient werkzaam te zijn in de jeugdgezondheidszorg. Daarnaast ben je minimaal één dagdeel per week praktisch werkzaam en heb je ruime ervaring met het Van Wiechenonderzoek.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Capability, de basis voor duurzame inzetbaarheid

Datum: 22 aug '17

In het kort

In het huidige werkklimaat is het cruciaal om een balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan blijven mensen duurzaam inzetbaar. Het capability-denken biedt een verfrissende kijk op dit vraagstuk. Wil jij leren hoe je activiteiten en interventies rond participatie, vitaliteit en inzetbaarheid integreert? Volg dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid (M&G), en van de Master of Public Health. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.

Veel mensen werken in dienstverlenende sectoren, zoals de gezondheidszorg, onderwijs, ICT of financiële dienstverlening. Het werk is vaak complex en dynamisch en vindt plaats in wisselende teams. Werknemers hebben grote verantwoordelijkheden. Dat maakt deze beroepen psychisch en emotioneel zwaar. Door de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd moeten mensen het werk ook langer volhouden.

Deze veranderende arbeidsomstandigheden vereisen een goede fit tussen werk en persoon en tussen werkeisen en persoonlijke capaciteiten. Het is cruciaal om een evenwichtige balans te vinden tussen wat de werknemer belangrijk vindt en de mogelijkheden die het bedrijf daarin biedt. Alleen dan is een duurzame inzetbaarheid van de moderne werknemer mogelijk.

Maar in de huidige (advies-)praktijk wordt vaak nog gewerkt met oudere modellen en instrumenten. Die passen vooral bij de werknemer van vroeger (FML, WAI, BRAVO), die vaak fysiek zware arbeid deed. Het capability-model biedt een inspirerend en vooral integrerend perspectief om anders tegen werk, gezondheid en duurzame inzetbaarheid aan te kijken. Dit model:

  • heeft oog voor psychische en emotionele belasting.
  • houdt rekening met de werknemersbelangen én met de rol van het bedrijf en de leidinggevende.
  • is ook interessant voor arbeidsparticipatie van werknemers met een chronische ziekte of handicap.

Deze module over het capability-model is ontwikkeld door de NSPOH vanuit de Academische Werkplaats Arbeid & Gezondheid.

We werken met korte interactieve inleidingen, groepsdiscussies en gerichte (ervarings- en praktijkgerichte) opdrachten. Je ontwikkelt kennis over het theoretisch fundament van het capability-model. Daarnaast krijg je ook een bijpassend meetinstrumentarium aangereikt en handvatten voor een doelgerichte gesprekvoering over duurzame inzetbaarheid.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis van het ‘capability’-denken en de kracht van dit evidence based en inspirerende model.
  • weet je hoe deze benadering helpt om arbeidsparticipatie en duurzame inzetbaarheid te beschouwen vanuit een value based.
  • ben je vertrouwd met factoren die leiden tot ‘werken met plezier’, waarbij mensen productief en duurzaam aan de slag blijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Emeritus hoogleraar dr. Jac van der Klink, hoogleraar psychische gezondheid en duurzame inzetbaarheid in arbeid en
  • Frans Vlek, opleider/adviseur NSPOH.
  • Benedikte Schaapveld, bedrijfsarts en medisch adviseur Ministerie van Buitenlandse Zaken.
  • Patricia van Casteren, registerpsycholoog Arbeid & Gezondheid Ascender.

Voor wie

Voor professionals en adviseurs die zich bezig houden met vraagstukken rond participatie en duurzame inzetbaarheid. Zij zijn daarnaast werkzaam bij instanties, variërend van arbeidsorganisaties en gemeenten tot allerlei vormen van sociale activering.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.