Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een nieuw handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.
Per jaar worden in de blokken de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.
Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.
De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.
Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als doktersassistent kun je vragen krijgen over anticonceptie en zwangerschapsonderbreking. Ook kun je te maken krijgen met vermoedens van seksueel geweld. Wil jij hier optimaal op voorbereid zijn, zodat je cliënten zo goed mogelijk kunt adviseren en verwijzen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In deze module behandelen we drie onderwerpen. Allereerst anticonceptie. Om de werking ervan te begrijpen, staan we eerst stil bij de fysiologie van de voortplanting. Daarna bespreken we de verschillende vormen van anticonceptie die in Nederland beschikbaar zijn. Hoe werken ze, voor wie zijn ze geschikt en wat zijn de voor- en nadelen?
Het tweede onderwerp betreft ongewenste zwangerschap. Als hier sprake van is, zal vaak gekozen worden voor een zwangerschapsonderbreking. Je leert welke opties voor zwangerschapsafbreking beschikbaar zijn.
Ten slotte bespreken we hoe je omgaat met een vermoeden van seksueel geweld. Soms heb je een niet pluis-gevoel aan de telefoon of balie. Is hier sprake geweest van seksueel geweld? Je leert op welke signalen je alert moet zijn en hoe je dan kunt handelen. We staan stil bij de opvang van slachtoffers van seksueel geweld en hoe aangifte en zedenonderzoek in zijn werk gaan.
Tijdens deze module wisselen we presentaties, praktijkvoorbeelden en discussies met elkaar af.
Het onderwijs wordt verzorgd door Colette van Bokhoven, arts Maatschappij en gezondheid en Seksuoloog NVVS.
Bij de NSPOH was zij in 2017 de hoogst gewaardeerde docent door de deelnemers!
Doktersassistenten die werken bij een centrum voor seksuele gezondheid. Deze module is ook interessant voor medewerkers van Gezondheidszorg asielzoekers of andere professionals die in hun werk te maken hebben met vragen over seksualiteit.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Voor een download van het gedetailleerde programma (pdf) van 2019 klik je op Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer. Want dit is dit jaar het centrale thema.
In de ochtend volg je plenaire lezingen die van belang zijn voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde. Meerdere sprekers belichten het thema vanuit divers perspectief. Ook krijg je de nieuwste inzichten gepresenteerd vanuit de Vereniging van het Vervoersgeneeskundig Samenwerkingsverband. Deze vereniging stelt zich tot doel de kwaliteit van keuringen en de kennis over transportgeneeskunde te verhogen.
In de middag volg je twee workshops die relevant zijn voor de vervoersmodaliteit waarin je werkzaam bent.
Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.
Indien je het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart op 7 november 2019. Het middagprogramma van 16 april wordt dan herhaald.
Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.
Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €145.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde. Tevens is hij geschikt om incompany uit te voeren.
Een infectie oplopen tijdens het werk? Of het coronavirus / COVID-19 in de thuissituatie. Het kan voorkomen, vooral in de gezondheidszorg, de voedingsindustrie en de agrarische sector, of in slachthuizen en bij werk in het bos of ‘buitengebied’’ of in het buitenland.
Werk je in deze sectoren? En heb je te maken met infectieziekten op het werk? Tijdens deze module krijg je inzicht in arbeidsgerelateerde infectierisico’s. Van een aantal infectieziekten, die veel voorkomen in risicovolle branches zoals de ziekte van Lyme en Q-koorts, behandelen we de pathogenese, epidemiologie, verspreiding, mogelijke vaccinatie en preventie.
Je leert de basisprincipes van infectieziektebestrijding en je verdiept je in het beleid en de organisatie van infectieziektebestrijding in Nederland en Europa. Daarbij krijg je inzicht in de rol en verantwoordelijkheden van verschillende actoren bij outbreak management (OMT).
Ten slotte leer je wat de arbozorg doet aan bestrijding en preventie en wat jouw rol daarin is. Daarbij verdiep je je in de toepassing van de multidisciplinaire richtlijnen over infectieziektebestrijding.
Na afloop van deze tweedaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door experts van het RIVM en uit het werkveld.
Voor bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboverpleegkundigen en andere arboprofessionals, die werken in risicovolle branches zoals de zorg, de agrarische sector, de tuin- en bosbouw of groenvoorziening en in slachthuizen of afvalverwerking.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. Op de terugkomdag staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van jouw registratie is het mogelijk om je op deze dag te laten her-certificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd. Daarnaast wordt een inhoudelijk programma aangeboden.
De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde van Wiecheninstructeurs en voor de deelnemers die in opleiding zijn tot gecertificeerd instructeur van Wiechenonderzoek. Op deze dag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. Afhankelijk van of je je moet laten herregistreren, neem je deel aan de (her)certificering of volg je een inhoudelijk programma. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de actualiteit. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.
Hiervoor ga je in de middag actief aan de slag met eigen meegebrachte videobeelden. Je filmt volgens de instructie in de studiehandleiding hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. Aan de hand van deze beelden geven de deelnemers elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur. De hercertificering vindt plaats in gemengde groepen van hercertificeerders en deelnemers die voor het eerst gecertificeerd worden na het volgen van de cursus tot gecertificeerd instructeur van Wiechenonderzoek.
Kom je nog niet voor hercertificering in aanmerking, dan vindt er een alternatief inhoudelijk programma plaats.
Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Ben je benieuwd naar de huidige stand van zaken over de dalende vaccinatiegraad in Nederland? Wat kan jou rol als zowel JGZ als AGZ verpleegkundige hierin zijn? Om antwoord op deze vraag te krijgen nodigt de NSPOH je uit voor een (gratis en geacrediteerde) thema-avond met broodmaaltijd.
In 2017 daalde de vaccinatiegraad voor de vaccinaties in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) voor het derde opeenvolgende jaar ongeveer een half procent.
De licht dalende trend is zichtbaar voor alle RVP-vaccinaties voor zuigelingen, kleuters en schoolkinderen. Deze dalende vaccinatiegraad vergroot het risico op toekomstige uitbraken, met name van het zeer besmettelijke mazelen. Een hoge vaccinatiegraad zorgt er voor dat kwetsbare (nog) niet gevaccineerde kinderen worden beschermd (groepsbescherming). De deelname aan de HPV-vaccinatie tegen baarmoederhalskanker is voor het eerst afgenomen, van 61 naar 53 procent. Er is dus sprake van een algehele daling, die zichtbaar is in alle GGD-regio’s.
Bron: RIVM 23-6-2017 “Risico op mazelenuitbraken neemt toe met dalende vaccinatiegraad”
Aan bod komen:
Je volgt de opleiding Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel Algemene Gezondheidszorg of profiel Jeugdgezondheidszorg bij de NSPOH. Of je hebt die opleiding in het verleden gevolgd of je bent praktijkbegeleider. Je bent ook van harte welkom als je geïnteresseerd bent in de opleiding of als je bent ingeschreven als nieuwe deelnemer. Tijdens de avond is er volop ruimte om vragen te stellen over deze opleiding.
Drs J.G. (Gert) Weijman (arts RIVM/RPV en docent NSPOH).
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.
In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving, organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.
Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.
Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.
Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.
Het nemen van een tatoeage of piercing is voor veel Nederlanders heel gewoon. Bij de veiligheid daarvan staan we niet vaak stil, maar het zetten van een tatoeage of piercing brengt wél risico’s met zich mee. Voordat een studio een vergunning krijgt, moet worden voldaan aan strenge voorwaarden voor materialen, inrichting en werkwijze. Beslis jij of een studio veilig geopend kan worden? Durf jij in te grijpen als de veiligheid in het geding is? Volg dan deze module die wordt uitgevoerd door het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (LCHV) in samenwerking met NSPOH.
Het vergunningstelsel valt onder de Warenwet en de vergunning wordt namens de minister verleend. De inspecteur gaat zorgvuldig te werk en weet welke verantwoordelijkheden hij heeft op basis van de wet. Je leert risico’s inschatten en je kunt beoordelen of de situatie die je aantreft, voldoet aan de richtlijnen van het LCHV. Aan de ondernemers, tatoeëerders, piercers en uitvoerders van permanente make-up kun je toelichten wat risico’s zijn en waarom je besluit iets wel- of niet goed te keuren.
Het toezicht op tatoeëren en piercen is een multidisciplinair geheel. Je leert hoe je bij overtredingen kunt samenwerken met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om actie te kunnen ondernemen. In de module besteden we extra tijd aan onderwerpen die bij tatoeage en piercing bijzondere aandacht nodig hebben, zoals methoden van sterilisatie, tatoeageapparatuur, nazorg, lichamelijke klachten en wetgeving.
Het cursorisch onderwijs bestaat uit onderwijsdag A en onderwijsdag B. Je kunt zowel op onderwijsdag A als op onderwijsdag B instromen bij de opleiding. Tijdens onderwijsdag A komen de volgende onderwerpen aan bod: bevoegdheden van zowel de inspecteur vergunningverlening en van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, aandachtspunten bij het zetten van piercings en de nazorg bij tatoeages en piercings. Tijdens onderwijsdag B komen de inrichting van een studio, desinfecteren en aandachtspunten bij het zetten van tatoeages aan bod. Ter voorbereiding op twee onderwijsdagen maak je praktijkopdrachten. Enkele van deze opdrachten voer je uit onder begeleiding van een ervaren inspecteur bij je eigen GGD of bij een GGD in de regio. Het geniet sterk de voorkeur om voor aanvang van de eerste onderwijsdag al een keer mee te lopen met een inspectie.
Sociaal verpleegkundigen, deskundigen infectiepreventie en andere public health professionals werkzaam bij de GGD die de taak van de inspecteur vergunningverlening tatoeage en piercing (binnenkort gaan) uitvoeren. Je hebt basiskennis van infectieziekten.
Het onderwijs wordt verzorgd door een team van deskundigen en inspecteurs van RIVM en GGD waaronder Leo van der Laan, Tanja Hartog en Thijs Veenstra.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Data onder voorbehoud van voldoende deelnemers.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als arts of verpleegkundige in de JGZ en wil je kennis en vaardigheden verwerven om oogafwijkingen bij jonge kinderen op te sporen? En wil je op je eigen niveau, in je eigen tempo studeren? Doe dan deze e-learning.
Deze e-learning bestaat uit twee modulen:
Deze module behandelt de visuele stoornissen van het oog die in de jeugdgezondheidszorg het meest voorkomen. Je leert hoe je het onderzoek naar deze afwijkingen lege artis kunt uitvoeren. Uiteraard dien je deze vaardigheden aan te scherpen en fine te tunen in de praktijk. Tijdens je inwerkperiode dien je begeleid te worden door een ervaren jeugdarts, een gecertificeerde visusinstructeur of orthoptist.
JGZ professionals moeten bekwaam zijn in het Vroegtijdig Onderkennen van Visuele Stoornissen (VOV) bij zuigelingen, peuters en kleuters. De inhoud van deze e-learning gaat uit van de JGZ richtlijn JGZ richtlijn Opsporing Visuele Stoornissen 0-19 jaar. Deze richtlijn is in 2010 herzien. De richtlijn bevordert de uniforme uitvoering van het onderzoek naar afwijkingen van het oog en het gezichtsvermogen.
Voor artsen en verpleegkundigen als voorbereiding op het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek in de praktijk. De e-learning is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met kinderen en visus, zoals huisartsen, artsen verstandelijk gehandicapten, kinderverpleegkundigen en kinderartsen.
Deze e-learning maakt tevens onderdeel uit van de modulen:
Je kunt je inschrijven via de knop in de rechterkolom. Doe je dat voor 15:00 uur, dan kun je na 15:00 uur bij de e-learning. Rond je je inschrijving na 15:00 uur af, dan kun je pas de volgende dag bij de e-learning. Onze ICT omgeving werken we namelijk ’s middags om 15:00 uur en ’s nachts bij.
Je vindt de e-learning door in te loggen op nspoh.onderwijsonline.nl (gebruik dezelfde gegevens als bij het inschrijven). In het linker menu ga je naar ‘leermateriaal’ waar je de e-learning kunt vinden.
Ervaar je problemen met de e-learning? Kom je er niet uit? Of heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Werk je als doktersassistent en wil je oefenen met het opstellen van een reizigersadvies of het voeren van een reizigersadviesgesprek? Of heb je onlangs een basismodule gevolgd en zoek je extra oefening in deze onderwerpen? Wil je daarnaast meer leren over het toepassen van het malaria en rabiës protocol? Volg dan deze praktisch workshop voor doktersassistenten.
Deze module bouwt voort op de basismodule Reizigersadvisering voor doktersassistenten en praktijkondersteuners. Je kunt hem volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze interactieve casuïstiekbespreking komen diverse aspecten van de reizigersadvisering aan de orde. Je oefent samen met collega-reizigersadviseurs het toepassen van de LCR-protocollen en het voeren van het reizigersadviesgesprek. We gebruiken hiervoor technieken uit de motiverende gespreksvoering.
Daarnaast staan we in korte presentaties stil bij de achtergronden van malaria en rabiës. We bespreken de afwegingen bij het wel of niet preventief vaccineren tegen rabiës. Ook bespreken we de ins en outs van het malariaprotocol.
Ten slotte oefen je aan de hand van casuïstiek in het opstellen van een reizigersadvies bij deze twee belangrijke ziekten.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit het werkveld van de reizigersadvisering.
Deze module is bedoeld voor doktersassistenten en praktijkondersteuners met weinig ervaring die:
Je hebt eerder de basismodule Reizigersadvisering voor doktersassistenten en praktijkondersteuner gevolgd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.