030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

MAZL scholing

Datum: 1 mrt '19

In het kort

MAZL is een effectieve interventie voor een integrale aanpak van ziekteverzuim bij scholieren in het voortgezet onderwijs en het MBO. Inmiddels is MAZL doorontwikkeld voor het primair onderwijs (PO). Schoolmedewerkers, JGZ-professionals en leerplichtambtenaren hebben samen aandacht en zorg voor leerlingen met ziekteverzuim, waardoor problematiek vroegtijdig in beeld komt. Vanuit deze methodiek wordt de consultvoering door de jeugdarts uitgevoerd. Ben jij JGZ professional of jeugdarts in opleiding en werkt jouw organisatie volgens de MAZL-methodiek? Volg dan deze tweedaagse training.

Wat je leert

Naast kennisoverdracht vanuit verschillende expertises en perspectieven bestaan de trainingen voor een groot deel uit oefenen met praktijksituaties. Aan de hand van reële en zelf ingebrachte casuïstiek trainen we met interactieve werkvormen. Een trainingsacteur wordt ingezet om het leerrendement te vergroten.

Je wordt getraind in de werkzame elementen van de MAZL-methodiek en hoe je ziekte kunt vertalen naar participatiemogelijkheden. Daarnaast word je getraind in het voeren van verzuimgesprekken met leerlingen en ouders en hoe je hierin het kind- en ouderperspectief meeneemt.

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Na afloop van deze tweedaagse training

  • Ben je op de hoogte van hoe en waarom de MAZL-methodiek werkt en hoe deze aansluit bij de huidige wettelijke kaders.
  • Ben je toegerust om scholen te motiveren en te ondersteunen in het toepassen van de MAZL-methodiek en kun je hen adviseren met betrekking tot ziekteverzuim van hun leerlingen.
  • Heb je inzicht in het ouder- en kindperspectief, met name bij langdurig schoolverzuim.
  • Ben je in staat een professioneel verzuimgesprek te voeren met leerlingen en ouders volgens de MAZL-methodiek.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Saskia Bangma, jeugdarts KNMG, aios tweede fase. Saskia werkt momenteel als jeugdarts in het basis en voorgezet onderwijs bij GGD Gelderland Midden. In het verleden heeft zij ook met MAZL gewerkt op het MBO. Zij gaf toen ook de workshops ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken volgens de MAZL-methodiek’ aan mentoren op het VO en MBO. In de samenwerking rondom leerlingen met verzuim vindt zij écht samenwerken en elkaar goed horen belangrijk.
  • Noortje Breedijk, arts M+G, profiel JGZ. Noortje werkte de afgelopen 20 jaar als jeugdarts in het primair onderwijs (PO), het speciaal onderwijs (SO), voortgezet onderwijs (VO) en middelbaar beroeps onderwijs (MBO) bij GGD Hart voor Brabant. Ze heeft ruime praktijkervaring op het gebied van ziekteverzuimbegeleiding volgens de MAZL-methodiek in het V(S)O en MBO en heeft in 2021 pilots MAZL PO in Tilburg opgestart. Momenteel verbreedt ze haar horizon als freelance arts M+G en verkent de mogelijkheden voor de opzet van haar eigen praktijk.
  • José Koster is ouderschaps- en communicatiedeskundige. Zij doceert, traint en coacht (teams) beroepskrachten en studenten in het onderwijs, welzijn en zorg, in de omgang met ouders en de (onderlinge-) communicatie. Ook publiceerde zij hierover artikelen. Zij is trainer en mede-ontwikkelaar van de vakopleiding ‘Individuele Opvoedopstellingen’ en (Master)trainer van het programma ‘Het Begint Bij Mij’ en de interventies GIZ en MAZL.  Daarnaast is zij werkzaam als supervisor (LVSC) en heeft zij een praktijk voor (relatie)coaching  (EFT) en Individuele Opvoedopstellingen in Haarlem.  Zij heeft ruime ervaring en kennis over o.a. ouderschap & opvoedondersteuning; -migratie; -LVB; -detentie; en -(jeugd- ) zorg, Systemisch Werk, Transactionele Analyse en is Master Practitioner NLP.
  • Babs Smith. Zij zegt: “Ik help professionals te ‘communiceren met impact’. Als communicatietrainer/coach verzorg ik diverse trajecten in de profit en non-profit sector. Voor NSPOH verzorg ik de MAZL-workshops en ontwikkelde ik de MAZL-train-de-trainer. Communiceren betekent voor mij vooral ‘je verbinden’ volgens de manier van ‘Motiverende Gespreksvoering’. Namelijk, door je aan te sluiten bij de beleving van je gesprekspartner. Op die manier voer je efficiëntere en prettigere gesprekken.”

Voor wie

Deze training is bedoeld voor JGZ professionals die werken bij een organisatie met een MAZL-licentie. De scholing is ontwikkeld en effectief bewezen voor jeugdartsen maar ook toegankelijk voor o.a. verpleegkundigen, gedragswetenschappers en orthopedagogen. Ben je geïnteresseerd in deze module maar twijfel je over de geschiktheid voor jou als professional, neem dan contact op met de contactpersoon van deze module, zie hiernaast.

Toelatingseisen

Je bent minimaal HBO geschoold en werkt als JGZ professional bij een organisatie die een samenwerkingsovereenkomst MAZL met het NCJ heeft. Of je bent jeugdarts in opleiding.

Meer informatie over MAZL

Bekijk het nieuwe handboek op de website van het NCJ.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Methodiek uitdragen?

Wil je na afloop leren hoe je deze methodiek verder uitdraagt op scholen? Volg dan ook onze Train-de-trainer MAZL.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Toptafels Trusted Advisor

Datum: 11 feb '19

In het kort

Werk je als beleidsmedewerker, onderzoeker of adviseur bij een GGD en wil je dat jouw organisatie een sterkere rol krijgt in advisering? Of ben je als expert in het sociale of fysieke domein nieuwsgierig hoe je als trusted advisor meer impact kan hebben? Maak dan kennis met alle ins en outs van trusted advisorschap en verbind jouw expertise hieraan. In deze tweedaagse module creëer je samen een praktische tool die jou en je collega’s helpt in jullie rol als adviseur.

Wat je leert

Versterk je adviesrol binnen de GGD

De GGD als trusted advisor, daar streven we naar. Maar hoe bouw je aan een goede relatie en werk je aan vertrouwen? Hoe breng je jouw expertise effectief in? In je rol als trusted advisor heb je aandacht nodig voor de ander. Hoe doe je dat op een manier die past bij jou en ook recht doet aan de mensen die je adviseert?
Tijdens deze tweedaagse module volg je inspirerende sessies vol stimulerende werkvormen, zoals geleide meditatie en visualisering. Er is ruimschoots gelegenheid om elkaar te ontmoeten. We verwachten dat je je eigen expertise actief inzet voor jezelf en anderen, om samen tot een concreet resultaat te komen.
Daarnaast bouwen we door middel van input van experts, onderlinge uitwisseling en brainstormsessies aan een praktische tool. Deze tool helpt jou in je rol als adviseur, maar helpt ook andere collega’s in het veld.

De module is inclusief overnachting. Deelname is gratis, maar er is slechts plek voor een beperkt aantal deelnemers. Lees daarom de toelatingseisen (hieronder) en meld je snel aan!

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de ins- en outs van trusted advisorschap benoemen.
  • de do’s en don’ts als adviseur expliciteren en uitwisselen.
  • knelpunten en kansen benoemen voor de rol van GGD als trusted advisor.
  • expertise in het fysieke en sociale domein bezien vanuit de rol als adviseur.
  • hulpmiddelen uit de theatersport toepassen in de rol als trusted advisor.

Docenten en expertise

  • Loek Stokx, chef strategie RIVM – Hoe verbind je inhoudelijke expertise met bestuurlijke sensitiviteit en geef je invulling aan je rol als trusted advisor bij het RIVM?
  • Marianne Stadlander, strategisch adviseur NZa – Welke succesfactoren en lessen kun je leren van een ervaren strategisch adviseur?
  • René Groot Koerkamp, manager bestuurszaken en strategie Menzis – Als zorgverzekeraar heb je te maken met positieve en negatieve opvattingen vanuit de samenleving. Hoe ga je daar mee om en hoe positioneer je jezelf zodanig, dat je vertrouwd wordt als adviseur?
  • Kees Jan van der Werfhorst, senior onderzoeker en adviseur bij BMC. Met ruime ervaring in het sociaal domein en kennis van actuele uitdagingen voor gemeenten – Hoe opereer je effectief bij vraagstukken op het grensvlak tussen analyse en advies?
  • Anja Koornstra, senior beleidsmedewerker GGD GHOR NL – Vanuit de geschiedenis van de GGD en in het licht van huidige ontwikkelingen bespreken we welke ruimte er is voor GGD-en om als adviseur te opereren.
  • Inge de Fluiter, schetstolk en visueel denker – Hoe kom je tot de kern, hoe visualiseer en externaliseer je denkprocessen? We ontwikkelen de bouwstenen voor een tool.
  • Evi Vermeer, trainer en facilitator NSPOH – Begeleid leren en werken naar een concreet resultaat in een veilige leeromgeving.

Voor wie

Voor adviseurs, beleidsmedewerkers, gezondheidsbevorderaars, onderzoekers, artsen en verpleegkundigen die werkzaam zijn bij een GGD.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. We streven naar een evenredige verhouding van professionals uit het sociale en fysieke domein en specialisten op het gebied van monitoring en advisering. Daarnaast zien we bij voorkeur een vertegenwoordiging van zoveel mogelijk GGD-en.

Aanmelding betekent dus nog geen definitieve plaatsing. Geef bij je inschrijving aan welke kennis en ervaring je mee brengt en wat je graag wilt bereiken. Uiterlijk 5 maart 2019 laten we weten of je definitief geplaatst bent.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Terugkomdag

Op 12 april 2019 is er een Terugkomdag Toptafels Trusted Advisor bij GGD GHOR NL in Utrecht. Je kunt je hiervoor op een later moment inschrijven. Noteer alvast de datum!

Stage LCI (RIVM)

Datum: 15 jan '19

In het kort

Werk je als verpleegkundige Infectieziektebestrijding en wil je een kijkje nemen bij de LCI? Wil je ontdekken hoe het signaleringsoverleg verloopt? Wat de voorwacht doet met bijvoorbeeld een regio-overstijgende melding? Of wat er gebeurt tijdens de uitbraak van een infectieziekte? Meld je dan aan voor deze vierdaagse stage.

Wat je leert

Maak kennis met de afdelingen en activiteiten van de LCI

Deze module kun je als bij- of nascholing volgen. De module is ook (keuze-)onderwijs van de Opleiding Verpleegkundige algemene gezondheidszorg M&G.

De NSPOH werkt voor deze stage samen met de Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding (LCI), dat onderdeel is van het RIVM.

Tijdens deze vierdaagse stage maak je kennis met de verschillende afdelingen, medewerkers en activiteiten die bij het LCI plaatsvinden. Je maakt 3 opdrachten en als afsluiting wordt de stage beoordeeld door de stagebegeleider.

Aan de hand van drie opdrachten verdiep je je in de taken en het proces van de infectieziektebestrijding in Nederland. Je kunt bijvoorbeeld een publiekstekst schrijven, of een compact onderzoek uitvoeren binnen deze setting. Ook kun je je verdiepen in een onderwerp waar je graag meer van wilt weten.

Vier stagedagen

De stage wordt in overleg met de LCI gepland, gespreid over twee weken, en vindt bij voorkeur plaats in tweetallen.

Week 1

Woensdag

  • Introductie en rondleiding LCI
  • Uitleg opdracht(en)
  • Afspraken met experts
  • Voorbereiden signaleringsoverleg

Donderdag

  • Signaleringsoverleg met nabespreking
  • Afspraken met experts

Week 2

Maandag

  • Meelopen voorwacht
  • Uitwerken opdrachten

Vrijdag

  • Casuïstiek overleg
  • Afspraak met deskundigen naar keuze
  • Evaluatie stage

Het programma kun je zelf aanvullen aan de hand van jouw persoonlijke interesse/verdieping en de agenda van de betreffende periode. Periodieke overleggen van andere afdelingen dan de LCI worden zoveel mogelijk in het programma ingepland. Zo krijg je een totaalbeeld van het CIb (Centrum Infectieziektebestrijding). Als afsluiting van deze module beoordeelt je stagebegeleider de stage.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • heb je kennisgemaakt met de Landelijk Coördinatie Infectieziektebestrijding.
  • weet je wat de taken zijn van de voorwacht.
  • weet je hoe het signaleringsoverleg verloopt.
  • weet je welke acties plaatsvinden tijdens een uitbraak of bij een ingewikkelde melding.
  • weet je hoe de besluitvorming tijdens zo’n proces verloopt.

Voor wie

Voor verpleegkundigen werkzaam in de Infectieziektebestrijding bij een GGD, of je doet de Opleiding Verpleegkundige algemene gezondheidszorg M&G.

Praktische informatie

Je meld je aan via de website en plant vervolgens de stage zelf in overleg met het secretariaat van het LCI via telefoonnummer 030 -2747000 of per mail lci@rivm.nl. De stagedata mail je door naar vpk@nspoh.nl.

Leiden of lijden. Midwinterdag over professioneel leiderschap

Datum: 1 nov '18

In het kort

Leiden of lijden, dat is de vraag in deze eigentijdse midwinterdag met verrassende sprekers, workshops en film.

Laat je inspireren door dirigent Arnaud Oosterbaan en kom er achter hoe je met ‘lucht´ anderen laat stralen.

Laat je uitdagen door drs. Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van de Corporate Tribe, managementboek 2016. Wat kun jij leren van de koppensneller?

Of schuif aan bij professor Marc Smelik, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in leiderschapstrajecten bij bedrijven en de publieke sector in Spanje, Engeland, China en Nederland.

Over leiderschap moet je niet alleen horen of praten, je moet het aan den lijve ondervinden. Dit kan je onder andere ervaren door een boksworkshop, je zelf als ‘merk’ ontdekken, de tango dansen of deelnemen aan onze spannende ‘mysterie’-workshop. Het kan allemaal tijdens ons Midwinterevent.

Wat je leert

Midwinterdag Leiden of lijden? Professioneel leiderschap

leiderschap NSPOH midwinterdag

Je volgt inspirerende voordrachten over leiderschap, communicatie, samenwerking, vakvolwassenheid en persoonlijke identiteit. We hebben ontzettend goede en leuke sprekers voor deze dag.

Arnaud Oosterbaan ontving internationale aandacht als dirigent en is winnaar van de Kersjes dirigentenprijs voor jonge dirigenten in 2010. Hij vertelt begeesterd over het leiden van orkesten en wat we daarvan kunnen leren voor professioneel leiderschap. Daarbij is zijn boodschap dat leiders te vaak ‘de neuzen één kant op willen brengen’, terwijl hij ervoor pleit ieder individu te laten stralen.

Daniëlle Braun is corporate antropoloog. Ze neemt je mee op reis over de hele wereld om uiteindelijk weer te belanden in de spelonken van de eigen organisatie of je eigen leven. Wat leren wij van stammenhoofden en koppensnellers?

Prof. Marc Smelik heeft zeer ruime ervaring met het begeleiden van organisaties in China, Engeland, Spanje en Nederland. Hij was betrokken bij internationale deals en heeft ervaring in zowel bedrijfsleven als de publieke sector.

Marjan Slob, wetenschapsfilosofie, publiciste en winnaar van de Socrates Wisselbeker 2017 neemt jullie mee in de filosofische aspecten van leiderschap.

Hoe is het om te leiden of geleid te worden? Hoe bepaal je positie en je doel, zonder de ander uit het oog te verliezen? Ervaar het in een tangoworkshop, een boksworkshop of een workshop theatersport.

Wil je je professionele identiteit ontdekken en een eigen ‘merk’ neerzetten? Maak dan een Brand Heart.

Leiderschap is natuurlijk ook inhoudelijk goed zijn in je werk.
Heb je 
Cliënt, casus en context al gevolgd? Frits Coumans bespreekt in een workshop weer een nieuwe familie uit de Merelstraat.

Mocht je even onderuit willen zakken bij een interessant filmfragment over leiderschap, dan is dit ook mogelijk op deze dag.

Voor meer informatie download hier de pdf met een toelichting op de workshops. Geef je snel op en kies per tijdspad één lezing of minimaal twee actieve workshops.

Na afloop van deze dag:

  • kun je nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leiderschap benoemen;
  • kun je aangeven wat professioneel leiderschap voor jou betekent;
  • heb je kennis gemaakt met een aantal aspecten van leiderschap;
  • heb je andere deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH ontmoet.

Docenten

  • Daniëlle Braun
  • Frits Coumans
  • Dorine Lustig
  • Arnaud Oosterbaan
  • Rob Rijk
  • Annemieke Rhee
  • Marjan Slob
  • Marc Smelik
  • Evi Vermeer
  • Felicia Vizi

Voor wie

Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH en hun praktijkopleiders. Deze gratis Midwinterdag kan onderdeel zijn van je keuzeonderwijs.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Infectieziekten: van cel tot melding

Datum: 23 aug '18

In het kort

Maak kennis met de keten van infectieziektebestrijding: van besmetting en verspreiding tot en met contactonderzoek en surveillance. Praktische verdiepingsmodule voor verpleegkundigen.

Wat je leert

Maak kennis met de keten van infectieziektebestrijding

Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt ook aangeboden als bij- en nascholing.

Als AGZ-verpleegkundige werk je aan het voorkómen, bestrijden en de curatie van infectieziekten: soa, tbc of andere infectieziekten. Hierbij is kennis nodig over het ontstaan, de diagnose en de monitoring van infectieziekten.

In vier dagen krijg je kennis over de celbiologie en microbiologie, de transmissieketen en de systematiek van infectieziektebestrijding en meldingsplicht, de bron- en contactopsporing tot en met de surveillance en de immunologie.

Je verdiept je in een infectieziekte, zoekt hierover actuele informatie en draagt deze laatste dag over aan de andere deelnemers middels een presentatie.

Werkwijze:

  • interactieve lezingen worden afgewisseld discussies en reflecties.
  • de module wordt afgerond met een module opdracht/presentatie.

Na afloop van deze module:

  • ken je de basisbegrippen van de microbiologie, celbiologie en immunologie, nodig om te begrijpen hoe ziekteverwekkers in het lichaam infectieziekten veroorzaken.
  • ken je de classificatiesystematiek van infectieziekten.
  • weet je hoe surveillance en monitoring van infectieziekten is georganiseerd.
  • ken je de werkwijze en achtergronden van de diagnostiek van infectieziekten.
  • ken je de transmissieketen van infectieziekteverspreiding, alsmede de systematiek van het beoordelen van een signaal.
  • weet je hoe in Nederland de bron- en contactopsporing van infectieziekten is georganiseerd.
  • heb je je voor één infectieziekte verder verdiept in bovenstaande onderwerpen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door deskundige en ervaren docenten uit het werkveld (verpleegkundige M&G, arts M&G, surveillance en beleidsmedewerkers LCI/RIVM).

Voor wie

Voor verpleegkundigen (hbo of vergelijkbaar niveau) die werkzaam zijn bij GGD, zorginstelling of kennisinstituut en zich verder willen specialiseren in het complexe werkveld van de AGZ.

Toelatingseisen

Verpleegkundige met hbo-v opleiding.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.

Voor nieuwsitem over presentaties van deelnemers in januari 2019 klik op Innovatieve ideeën in de infectieziektebestrijding en publieksvoorlichting.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Samenwerken met bloggers, vloggers en social influencers

Datum: 21 aug '18

In het kort

Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Met behulp van social influencers werken aan gezondheid en preventie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.

Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.

Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de voor gezondheidszorg en preventie belangrijkste online communities.
  • weet je hoe social influencers werken en welke middelen ze inzetten.
  • weet je hoe je met hen kunt samenwerken.
  • ben je bekend met de voor- en nadelen van een samenwerking.

Docenten:

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Voor wie

Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Storytelling en narratieve communicatiemethoden

Datum: 21 aug '18

In het kort

Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.

Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Verhalen zijn effectiever dan statistieken

Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.

Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de uitgangspunten van een narratieve benadering.
  • ken je verschillende manieren om storytelling en de kracht van verbeelding in te zetten in je eigen praktijk van gezondheidszorg en preventie.

Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.

Docenten

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.

Centrum Media en Gezondheid - foto Casper Cammeraat - NSPOH
Bekijk de trailer van de minisoap SOUND op de website van het Centrum Media en Gezondheid. Foto Casper Cammeraat.

Voor wie

Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.

Toelatingseisen

Minimaal hbo denk – en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Malaria, dengue, chikungunya, zika en westnilevirus

Datum: 2 aug '18

In het kort

Fris je kennis over malaria en vier andere infectieziekten op. Verbeter je advies aan de reiziger over deze ziekten die door muggen worden overgedragen.

Wat je leert

Malaria

Malaria is nog steeds verantwoordelijk voor vele honderden miljoenen zieken en enkele honderdduizenden doden per jaar. Dit veroorzaakt een enorme ziektelast in voornamelijk Afrika.

Voor gebieden met een middelmatige transmissie (voornamelijk Azië en Zuid-Amerika) wordt tegenwoordig voor gezonde reizigers het meenemen van een noodbehandeling geadviseerd. We gaan in op de achtergronden van dit beleid.

Daarnaast bespreken we uitgebreid de doelgroepen voor wie nog steeds profylaxe geadviseerd wordt. Hierbij komt voornamelijk casuïstiek aan de orde waarbij het advies en de keuze voor profylaxe meer complex is en praktische vragen oproept.

Je verdiept je kennis over de epidemiologie, cyclus van de parasiet, preventieve maatregelen en de afwegingen rond noodbehandeling en de keuze voor profylaxe.

Daarnaast gaan we in op resistentieontwikkeling en de actuele stand van zaken rond de ontwikkeling van een vaccin tegen malaria.

Dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus

Als tweede onderdeel van deze nascholing bespreken we een aantal andere ziekten die overgebracht worden door muggen. We focussen hierbij op dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus. Deze ziekten kennen de laatste jaren een verhoogde incidentie en verdere verspreiding over de wereld.

Je leert over de eigenschappen van deze virussen, de epidemiologie, de transmissie, het gedrag van de vectoren, preventieve maatregelen en de behandeling. Vaak verlopen deze ziekten subklinisch. Welke groepen lopen extra risico op een ernstiger beloop en complicaties?

Extra aandacht besteden we aan de afwegingen bij het advies aan vrouwen die zwanger zijn of een zwangerschapswens hebben en die naar een gebied reizen waar het zikavirus mogelijk voorkomt, de zogenaamde CDZ-landen. Moet je een reis dan altijd afraden?

Na afloop van deze nascholing:

  • kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van dengue, chikungunya, zika en westnilevirus beschrijven.
  • kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • kun je de risico’s, transmissieroute en de preventie van malaria uitleggen aan de cliënt.
  • kun je volgens protocol preventieve maatregelen, noodbehandeling en profylaxe adviseren.
  • kun je beoordelen wanneer je moet verwijzen voor diagnostiek en behandeling.
  • kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door prof.dr. Michele van Vugt, internist-infectioloog in het Amsterdam UMC.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De immuungecompromitteerde reiziger en muggenoverdraagbare aandoeningen voor verpleegkundigen

Datum: 2 aug '18

In het kort

Leer de meest voorkomende vragen over muggenwerende middelen te beantwoorden. En verbeter je advies over de preventie van muggenoverdraagbare aandoeningen. Vergroot je kennis over het adviseren van reizigers met een verlaagde afweer.

Wat je leert

De zin en onzin van muggen- en insectenwerende middelen.

 

Tegen veel muggenoverdraagbare aandoeningen is geen vaccin of profylaxe beschikbaar en kun je alleen antimuggenmaatregelen zoals Deet adviseren. Welke andere middelen hebben een bewezen effectieve werking? En kleven er ook nadelen aan het gebruik van deze middelen? En is het echt beter om witte kleding te dragen? Na het volgen van deze dag kun je de reiziger onderbouwd adviseren over effectieve maatregelen tegen muggen en andere geleedpotigen.

Muggenoverdraagbare aandoeningen

Bovendien gaan we in op de laatste stand van zaken met betrekking tot ziekten die overgedragen worden via de mug als vector. We bespreken de epidemiologie, mogelijke preventieve maatregelen en wanneer er een verhoogde kans of infectie bestaat. Uiteraard staan we stil bij groepen die extra risico lopen op een ernstiger beloop van deze ziekten.

De immuungecompromitteerde reiziger

Tot slot bespreken we het vaccinatiebeleid bij immuungecompromitteerde reizigers. We starten met basiskennis over de immuunrespons bij een normaal werkend immuunsysteem, daarna bespreken we de consequenties van de afwijkende immuunrespons bij mensen met een gestoorde afweer. Aan de hand van casuïstiek bespreek je samen met de andere deelnemers per afweerstoornis de indicaties en contra-indicaties van het vaccineren van deze patiëntengroepen.

Na afloop van deze onderwijsdag:

  • kun je de reiziger beargumenteerd adviseren over muggenwerende middelen.
  • kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van de belangrijkste door de mug overdraagbare infecties beschrijven.
  • kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • kun je de werking van het normale immuunsysteem en de afwijkende immuunrespons bij kinderen, ouderen en zwangeren en de verschillende soorten afweerstoornissen beschrijven.
  • kun je het vaccinatiebeleid bij de verschillende soorten afweerstoornissen beredeneren.
  • kun je dit vaccinatiebeleid op maat toepassen in het reizigersspreekuur.
  • kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Voor wie

Reizigersverpleegkundigen.

Docenten

De docenten van deze nascholing zijn werkzaam op de vaccinatie- en reizigerspolikliniek van het Erasmus MC. Zij combineren kennis over de laatste stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek naar (tropische) infectieziekten met eigen ervaring in de praktijk van het reizigersspreekuur.

Ervaringen

Score na evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Virale hemorragische koortsen, duiken en vliegen

Datum: 2 aug '18

In het kort

Duik in het diepe! Verbeter je adviezen voor cliënten die gaan duiken en vliegen. Doe deze eendaagse module en licht de reiziger ook beter voor over de preventie van hemorragische koortsen.

Wat je leert

Sinds vorig jaar zomer is er weer sprake van een uitbraak van ebola. Ebola kan net als bijvoorbeeld Crimean-Congo, Marburg en Lassa gepaard gaan met koorts en bloedingen. Virale hemorragische koorts is dan ook een verzamelnaam voor een aantal ziekten die veroorzaakt worden door verschillende virusstammen. We gaan dieper op een aantal van deze virussen in. We bespreken de verschillende transmissieroutes. De mogelijke preventieve maatregelen hangen immers samen met de wijze waarop de ziekten worden overgebracht. Daarnaast leer je over de epidemiologie en behandeling.

Het vervolg van de nascholingsdag staat in het teken van de medische risico’s van duiken en het reizen per vliegtuig.

Onder water staat het lichaam bloot aan andere omstandigheden dan op het land. Dit brengt risico’s met zich mee. Het advies is dan om ook om een sportmedische duikonderzoek te ondergaan voor gestart wordt met duiken. Tijdens dit onderdeel leer je hoe duikerziekten kunnen ontstaan. Uitgebreid staan we stil bij welke risicofactoren en risicogroepen sprake is van een contra-indicatie voor duiken. Na afloop van dit onderdeel kun je niet zelf een sport medisch duikonderzoek uitvoeren, maar kun je de cliënt wel voorlichten over de risico’s en verwijzen naar een sportmedisch duikcentrum.

Ook de specifieke omstandigheden aan boord van een vliegtuig kunnen van invloed zijn op de gezondheid van de gezonde en in het bijzonder van de reiziger met een (chronische) aandoening. Onwetendheid hierover leidt niet zelden tot medische problemen aan boord. We staan stil bij de factoren die van invloed kunnen zijn: bijvoorbeeld droge lucht, zuurstofgebrek, luchtdruk, ozon en immobiliteit. Daarna leer je over de verschillende aandoeningen die een (relatieve) contra-indicatie vormen om te vliegen.

Na afloop van deze middag:

  • Kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van de belangrijkste virale hemorragische koortsen beschrijven.
  • Kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • Kun je vanuit de theorie over hyperbare en duikfysiologie in grote lijnen uitleggen hoe duikerziekten kunnen ontstaan;
  • Kun je uitleggen bij welke risicofactoren en risicogroepen sprake is van een contra-indicatie voor duiken;
  • Kun je uitleggen welke specifieke omstandigheden aan boord kunnen leiden tot gezondheidsklachten
  • Kun je benoemen welke medische condities een (relatieve) contra-indicatie voor vliegen vormen;
  • Kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis-)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Docenten

  • Prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Pieter- van Ooij, senior duikerarts Duikmedisch Centrum Koninklijke Marine
  • Drs. Ries Simons, consulent luchtvaartgeneeskunde.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.