030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2020

Datum: 25 jul '19

In het kort

Werk jij als NCJ gecertificeerd VisusInstructeur en wil je je kennis verdiepen over de achtergronden en technieken van het Visusonderzoek? Wil je beter feedback leren geven op de uitvoering van het onderzoek aan JGZ professionals? En wist je dat je drie terugkomdagen moet volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur? Volg jaarlijks een terugkomdag voor gecertificeerd visusinstructeurs.

Wat je leert

Elke terugkomdag richt zich op de verdieping van kennis over de visuele ontwikkeling van het jonge kind. Het programma wisselt jaarlijks.

Het programma van de terugkomdag wordt later bekend gemaakt.

Docenten

De docenten worden later bekend gemaakt.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

NCJ registratie voor gecertificeerde VisusInstructeurs.

Een registratie in het NCJ register voor gecertificeerde visusinstructeurs is vijf jaar geldig. Ben je VisusInstructeur en wil je in aanmerking komen voor herregistratie? Dan dien je in deze periode:

  • 30 Korte Praktijkbeoordelingen (KPB) te hebben afgenomen.
  • twee groepstrainingen te hebben gegeven.
  • drie terugkomdagen voor visusinstructeurs te hebben gevolgd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Psychosociale ontwikkeling van kinderen

Datum: 23 jul '19

In het kort

Werk je als jeugdverpleegkundige en wil je nog meer leren over hoe je kinderen en pubers begeleidt in hun ontwikkeling? Wil je weten hoe je hun ouders in dit proces meeneemt? En wat jouw rol is als verpleegkundige en zorgintermediair? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Hoe je kinderen, pubers en hun ouders begeleidt in gezond opgroeien

De module is onderdeel van de Opleiding jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In deze verbredende en verdiepende module staat de ontwikkeling van kinderen en pubers centraal. Daarbij kijken we naar jouw rol als jeugdverpleegkundige en de samenwerking met andere partijen. Er is aandacht voor specifieke theorieën in de ontwikkelingspsychologie, maar je traint ook praktische vaardigheden. Je krijgt verschillende handvatten aangereikt. Daardoor ben je in staat om kinderen, pubers én hun ouders nog beter te begeleiden in het ontwikkelingsproces.

Het onderwijs bereid je thuis voor door het lezen van literatuur en het maken van opdrachten. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden op situaties en vragen uit je eigen werkpraktijk. De module sluit je af door een verslag van een meeloopstage en drie e/learnings te maken.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de complexe factoren die een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van kinderen en pubers.
  • kun je je profileren als intermediair tussen verschillende partijen in de (jeugdgezondheids)zorg.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit de publieke gezondheidszorg.

Voor wie

Afgestudeerde hbo-verpleegkundigen die werken met kinderen en pubers en andere professionals die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.

Toelatingseisen

Hbo-afgestudeerde verpleegkundigen of verpleegkundigen die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraak van een deelnemer: “Er zit ook humor in: fijn!!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholingsdag stoppen met roken: hoe is de begeleiding in 2020?

Datum: 25 jun '19

In het kort

Begeleid je mensen bij het stoppen met roken? En wil je op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen hierin? Vind je het leuk wanneer er afwisseling is tussen plenaire sessies en workshops waarin je zelf actief aan de slag gaat? Kom dan naar de jaarlijkse nascholingsdag.

Wat je leert

Recente inzichten praktische consequenties

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

De dag start plenair met drie interessante inleidingen over het brede onderwerp van tabaksverslaving.

De rol van erfelijke aanleg bij nicotine verslaving
Prof. Dr. J. (Jacqueline) M. Vink, PhD

Waarom raakt de ene persoon verslaafd aan nicotine en de andere niet? Speelt erfelijke aanleg hier een grote rol bij of is de invloed van de omgeving belangrijker? Tweelingstudies zijn gebruikt om te schatten hoe groot de invloed van zowel erfelijke aanleg als omgevingsfactoren is. Door de snelle ontwikkeling van technieken op het gebied van DNA-onderzoek kan er inmiddels op grote schaal gezocht worden naar genen die betrokken zijn bij de gevoeligheid voor nicotineverslaving. Wat is er bekend en hoe kunnen deze wetenschappelijke resultaten in de toekomst een rol gaan spelen bij de behandeling van nicotineverslaving? Jacqueline Vink van het Behavioural Science Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen geeft een overzicht van de stand van zaken.

SMR-begeleiding bij jongeren en jongvolwassenen; de effecten van een peer-based mobiele game op het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen
Mevr. H. (Hanneke) Scholten, MSc

Bij de nascholingsdag van 2018 heeft Hanneke Scholten, postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud Universiteit, de stand van zaken op het gebied van stoppen met roken interventies voor jongeren en jongvolwassenen en de potentie van games als interventies besproken. Dit jaar zal zij de resultaten van een grote studie naar de effecten van een mobiele game op het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen bespreken. Daarnaast zal ze ingaan op de implicaties van deze resultaten voor de klinische praktijk en de aanknopingspunten voor verder onderzoek en de verdere ontwikkeling van interventies voor jongeren.

Stoppen: een krachtmeting tussen motivatie en gewoonte
Dr. J. (Janneke) Harting, PhD

Waarom is stoppen met roken zo moeilijk? Het antwoord hierop verwijst vaak naar verslaving en onvoldoende motivatie. Maar ook als de verslaving weg is, en de motivatie hoog, blijkt stoppen met roken en gestopt blijven een hele opgave. Dat heeft te maken met ‘gewoonte’. Vanuit de afdeling Sociale Geneeskunde van Amsterdam UMC, laat Janneke Harting zien wat gewoontegedrag is, hoe gewoonte zich verhoudt tot motivatie, en wat de rol van wilskracht is in het stopproces. Maar wat betekent ‘gewoonte’ nu voor de steun aan rokers die gaan stoppen? Met de aanwezigen bespreekt Janneke suggesties uit onderzoek en uit de dagelijkse praktijk van stoppen-met-roken hulp.

Na de lunch ga je in twee workshops zelf actief aan de slag.

1. Actuele ontwikkelingen in de motiverende gespreksvoering

De motiverende gespreksvoering is volop in ontwikkeling en hiermee ook de eisen die aan een echt motiverende gesprek worden gesteld. Altijd al eens een ‘stoppen met roken gesprek’ willen scoren op een strenge motiverende gespreksvoeringsmeetlat? Altijd al willen weten wanneer het ‘echte’ motiverende gespreksvoering is en wanneer iets anders? Dan is dit je kans! Tijdens een unieke workshop ga je onder begeleiding van Frans Vlek, erkend MGV assessor, een gesprek beoordelen.

2. Waar kom jij je bed voor uit?

Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) gaat over de manier waarop wij de wereld om ons heen waarnemen en hoe wij daarop reageren. Een belangrijk onderwerp in de NLP zijn kernwaarden. Heb je altijd al willen weten wat jou drijft en wat je tegen houdt? En wil je deze techniek uit de NLP leren toepassen in je stoppen met roken begeleiding? In deze workshop van Simone Königs krijg je een tool in handen tot verandering.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long-)verpleegkundigen, huisartsen en gezondheidsbevorderaars die mensen begeleiden bij het stoppen met roken.

De module is geaccrediteerd voor verschillende doelgroepen, zoals NVvPO (praktijkondersteuners), KV&V ((long)verpleegkundigen) en ABC1 (huisartsen). Daarnaast is 6 uur accreditatie toegekend door het Kwaliteitsregister Stoppen met roken.

Toelatingseisen

Je hebt ervaring in de begeleiding van mensen bij het stoppen met roken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Privacybewustzijn voor professionals

Datum: 9 mei '19

In het kort

Wil jij leren hoe je privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt kunt vermijden? Hoe mooi zou het zijn als je je collega’s daarin mee zou krijgen? Volg deze eendaagse module en leer een privacybewustwordingsproces op te zetten in jouw organisatie.

Wat je leert

Hoe vermijden jij en je collega privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt?

In de publieke gezondheid en arbodienstverlening heb je te maken met privacygevoelige informatie van burgers. Informatieverwerking wordt steeds belangrijker en het risico op een lek wordt steeds groter. Ook criminelen, cybervandalen en scriptkiddies weten hoe waardevol persoonlijke informatie kan zijn. Als gezondheidsprofessional kan er soms weleens iets mis gaan in de gegevensbescherming. Door de grote hoeveelheid data die we delen, hebben ook onbedoelde fouten een groter impact.

Tijdens deze lesdag behandel je vier onderwerpen, namelijk:

  1. Het belang van privacy
  2. Risico’s
  3. Wet- en regelgeving
  4. Proces

Privacy is belangrijk voor jou, anders had je waarschijnlijk niet op deze pagina gekeken. Mooi, dat is stap één! In hoeverre slaag jij er nu in om in het dagelijks werk zorg te dragen voor privacy en gegevensbescherming van de cliënt of patiënt? En hoe doen je collega’s het? Tijdens het eerste lesonderdeel neem je de organisatievisie op privacy en je eigen verantwoordelijkheid onder de loep.

De AVG gaat verder dan alleen privacybewustzijn. Gegevensbescherming draait volgens de AVG naast vertrouwelijkheid van gegevens ook om beschikbaarheid en integriteit. Gewapend met meer inzicht in deze begrippen, ga je op zoek naar risico’s in je eigen werksituatie.

Met welke wetten en regelgeving heb je als zorgprofessional te maken? De docent neemt je mee in de vereisten vanuit de AVG en relevante wetgeving. Weet jij wat je moet doen wanneer je een datalek ontdekt? Volgens de meldplicht datalekken moet een organisatie die een ernstig datalek ontdekt direct een melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Tijdens de les bespreekt de docent het protocol datalekken volgens de standaardstappen.

In het laatste lesonderdeel zoom je uit op de hele organisatie. Hoe kun jij de motor zijn van het privacybewustwordingsproces in jouw organisatie? Privacybewuste collega’s veroorzaken minder incidenten. Ze helpen om datalekken te voorkomen en de kans op opsporing van risico’s te vergroten. Bewustwording vraagt om meer dan één training, daarom leer je in dit lesdeel hoe je een effectief en duurzaam bewustwordingsprogramma kunt initiëren.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je het belang van privacybescherming in eigen woorden toelichten.
  • kun je privacyrisico’s in de eigen werksituatie herkennen en vermijden.
  • kun je toepasselijke wet- en regelgeving in hoofdlijnen benoemen.
  • kun je toepasselijke wet- en regelgeving toepassen in de eigen werksituatie.
  • kun je aan de hand van een model het stappenplan voor een effectief bewustwordingsprogramma toelichten.
  • kun je een effectief bewustwordingsprogramma in de eigen organisatie in gang zetten.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Martine van de Merwe.

Martine van de Merwe

 

“Vrijheid is voor mij van onschatbare waarde. Ik geloof dat privacy essentieel is voor vrijheid. Ik vind het belangrijk dat mensen niet worden uitgesloten, beoordeeld of benadeeld op basis van niet-relevante of uitgelekte gegevens. Medische informatie is gevoelige informatie. Ik geloof dat medewerkers in de zorg de sleutel zijn om privacy van patiënten en cliënten te waarborgen. Je kunt technisch nog zoveel regelen, als de medewerker zich niet bewust is van het belang en de risico’s, dan werkt het niet. Aan dát bewustzijn wil ik werken.”

Alle deelnemers aan deze module ontvangen gratis het boek: Van de Merwe, M. (2018). Zorg voor privacy. Het handboek voor privacybewustzijn in de zorg. Zwaag: PrivacyLab.

Voor wie

Voor professionals in public en occupational health die willen leren hoe ze zorg kunnen dragen voor gegevensbescherming, de privacy van de cliënt kunnen waarborgen en de eigen organisatie daarin mee kunnen krijgen.

Toelatingseisen

Minimaal hbo diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag Toptafels Trusted Advisor

Datum: 4 apr '19

In het kort

Twee dagen lang hebben we het gehad over Trusted Advisorschap. We hebben ervaringen uitgewisseld, verzameld waar moet je allemaal op moet letten om geloofwaardig en betrouwbaar te zijn en daadwerkelijk een relatie op te bouwen met je klant. Het resultaat: een hele lijst met concrete acties en een vertaling in beelden.

Inhoud van de terugkomdag (collega’s die niet bij de Toptafels waren zijn ook welkom)

Inmiddels zijn we twee weken verder. Wat hebben gesprekken met collega’s hierover opgeleverd? Wat willen we nog toevoegen vanuit de experts? Loek Stokx (RIVM) zal zijn ideeën hierover in ieder geval aan ons presenteren. Ook willen we jullie kennis laten maken met de MOSCOW principes om snel tot de essentie te komen van wat je wilt overdragen.

Met elkaar te besluiten wat wel of niet in de tool hoort. Wat ons betreft, hebben we einde van deze ochtend een blauwdruk waarmee we in gesprek kunnen met het RIVM, VWS en anderen om de tool echt te maken.

Voor wie

Eerdere deelnemers aan de Toptafels Trusted Advisor en collega’s die wel gaan voor een sterke adviesrol van de GGD maar er niet bij konden zijn.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stage SOA-poli GGD Amsterdam

Datum: 27 mrt '19

In het kort

Als onderdeel van de opleiding Aanvullende seksuele gezondheidszorg loop je stage bij GGD Amsterdam. Dit intensieve inwerktraject wordt op maat voor jou samengesteld. Wil jij in twee dagen, onder supervisie, intakes en behandelconsulten doen? En zo ervaren hoe jouw werk als arts of verpleegkundige seksuele gezondheid er in de praktijk uitziet? Doe dan deze tweedaagse stage.

Wat je leert

Oefenen in het doen van intakes en behandelconsulten

Deze module is (keuze-)onderdeel van de Opleidingstrajecten voor artsen en verpleegkundigen seksuele gezondheid.
Het team van de soa-poli van de GGD Amsterdam verwerkt jaarlijks meer dan 40.000 nieuwe consulten. In het team werken verpleegkundigen seksuele gezondheid, basisartsen, arts-assistenten dermatologie, dermatologen, laboranten en medisch microbiologen. Er wordt dagelijks veel SOA-gerelateerde pathologie gezien.

Als stagiair word je per polidag(-deel) gekoppeld aan een ervaren verpleegkundige. Met deze verpleegkundige loop je het spreekuur mee. Per dag doe je ca. 10 intakes en/of behandelconsulten. De intakes betreffen cliënten met en zonder klachten, gewaarschuwden, SENSE-consulten, PEP-consulten, en verdenkingen acute HIV. De behandelconsulten omvatten medicatie-uitgifte en partnerwaarschuwing.

Er is veel overleg tussen verpleegkundigen en artsen. Regelmatig komt een arts op de behandelkamer voor aanvullend lichamelijk onderzoek. De stage duurt meerdere dagen. Zo kun je zoveel mogelijk consulten meemaken en soa-gerelateerde ziektebeelden zien.

Desgewenst kun je maximaal één dagdeel van de stage meelopen in het laboratorium voor sneldiagnostiek dat in de poli aanwezig is. Hier kun je microscopische preparaten beoordelen en sneltesten doen. Bijvoorbeeld die voor HIV en infectieuze syfilis (donkerveldonderzoek en RPR).

Na afloop van deze tweedaagse stage:

  • kun je (onder supervisie) zelf intakes en behandelconsulten uitvoeren.
  • weet je hoe je lichamelijk onderzoek uitvoert.
  • weet je hoe je kweekmateriaal afneemt.
  • weet je hoe je gesprekken met cliënten voert.
  • heb je inzicht in het belang van een goede anamnese, differentiaaldiagnose en risico-inschatting.

Voor wie

Deze tweedaagse stage is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de soa-bestrijding die recent op de eigen werkplek zijn ingewerkt.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Praktische informatie

Dagdelen stage

Je kunt tegen dezelfde kosten kiezen uit:

  • 4 dagdelen op de soa-poli
  • 3 dagdelen op de soa-poli en 1 dagdeel op het laboratorium voor sneldiagnostiek

Inschrijving

Je kunt je het gehele jaar inschrijven. Na aanmelden via de knop “Aanmelden”, download je het Intakeformulier Stage soa-poli GGD Amsterdam. Dit stuur je ingevuld naar de NSPOH. De NSPOH stuurt dit formulier naar GGD Amsterdam. GGD Amsterdam neemt vervolgens contact met je op om in overleg met jou je persoonlijk stageplan samen te stellen en de data vast te leggen. Dit betekent dat op basis van jouw persoonlijke leerdoelen voor een andere stage-indeling gekozen kan worden. Bijvoorbeeld met of zonder stage in het laboratorium voor sneldiagnostiek.

Let op:

  • GGD Amsterdam kan niet garanderen dat alle SOA-gerelateerde ziektebeelden voorbij komen tijdens de stage.
  • Het proctoscopisch onderzoek maakt in verband met een gewijzigde werkwijze geen centraal onderdeel meer uit van deze stage!
  • Als de stagedata eenmaal zijn vastgesteld kunnen deze niet meer gewijzigd worden.

Contact

Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen?  Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ en AGZ

Datum: 22 mrt '19

In het kort

Wil je als jeugdverpleegkundige of verpleegkundige algemene gezondheidszorg nóg beter beslagen ten ijs komen? Wil je meer weten over de inhoud van je vak? Wil je nog beter leren samenwerken met andere organisaties in de publieke gezondheidszorg? Doe dan deze nieuwe vijfdaagse module.

Wat je leert

Ondersteuning tijdens het inwerken in de AGZ of JGZ

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

Ben je net klaar met de hbo-v? Dan kan het best spannend zijn om te gaan werken in een complexe organisatiestructuur zoals die van de publieke gezondheidszorg. Deze module biedt je dan ondersteuning tijdens je inwerkperiode, zodat je met meer zelfvertrouwen aan de slag kunt.

Voor ervaren ziekenhuisverpleegkundigen is deze module zeer geschikt als omscholing tot jeugdverpleegkundige (JGZ) of verpleegkundige algemene gezondheidszorg (AGZ). Iedereen kiest namelijk één van deze specialisaties. Na een intake wordt de keuze voor specialisatie definitief.

Er wordt ruimschoots aandacht besteed aan de vakinhoudelijke kennis over jeugdverpleegkunde of verpleegkunde algemene gezondheidszorg.
Als JGZ-verpleegkundige leer je over groei- en ontwikkeling, waaronder praktische uitleg over het toepassen van het van Wiechenonderzoek. Ook gaan we in op de onderwerpen overgewicht, zindelijkheid en seksuele ontwikkeling. Ook de psychosociale ontwikkeling komt aan bod met o.a. onderwerpen als autisme, ADHD en depressie. Je leert signalen herkennen en door te verwijzen naar de juiste professional binnen de jeugdgezondheidszorg. Tijdens de module oefene we ook ruimschoots met gesprekstechnieken en communicatie met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Als AGZ-verpleegkundige leer je over de verschillende werkvelden: de infectieziektebestrijding, technische hygiënezorg of TBC-bestrijding.

Na afloop van deze vijfdaagse module:

  • beschik je over de nodige vakinhoudelijke kennis met betrekking tot JGZ of AGZ.
  • weet je hoe je de samenwerking met professionals van andere specialismen kunt bevorderen.
  • ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en gezondheidsproblemen in Nederland.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren experts uit de praktijk.

Voor wie

Dit is een aaneengesloten module voor startende jeugdverpleegkundigen en verpleegkundigen algemene gezondheidszorg. Ook geschikt voor verpleegkundigen die in het ziekenhuis werken en zich willen omscholen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Eerdere deelnemers benadrukten de meerwaarde om kennis en ervaringen te delen met andere startende (jeugd)verpleegkundigen (algemene gezondheidszorg).Het hielp hen om met enige afstand, vanuit een helikopterblik, naar hun nieuwe rol te kijken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Twee tips uit het veld

Waarom vertegenwoordigers uit de publieke gezondheid deze module aanbevelen:

Karin Oudshoorn - NSPOH1. Karin Oudshoorn

verpleegkundig beleidsmedewerker, Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ

“Sta jij voor je vak als verpleegkundige en heb je interesse in dat wat er in de samenleving speelt op het gebied van gezondheid? Vind je het leuk om te speuren naar bronnen van infectieziekten en het bestrijden ervan? Volg dan deze module!”

Anouk van der Vleuten Opleiding Jeugdverpleegkundige MG NSPOH2. Anouk van der Vleuten

verpleegkundige jeugdgezondheidszorg, Zuidzorg

 

“Zorg voor kinderen doe je niet alleen:
Samen leren
Samen positioneren en profileren
Samenwerken

Wil jij jouw rol als verpleegkundige op deze manier invullen en samen de zorg voor onze kinderen van de toekomst ondersteunen? Laat de NSPOH je introduceren en maak kennis met de publieke gezondheidszorg” 

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

MAZL scholing

Datum: 1 mrt '19

In het kort

MAZL is een effectieve interventie voor een integrale aanpak van ziekteverzuim bij scholieren in het voortgezet onderwijs en het MBO. Inmiddels is MAZL doorontwikkeld voor het primair onderwijs (PO). Schoolmedewerkers, JGZ-professionals en leerplichtambtenaren hebben samen aandacht en zorg voor leerlingen met ziekteverzuim, waardoor problematiek vroegtijdig in beeld komt. Vanuit deze methodiek wordt de consultvoering door de jeugdarts uitgevoerd. Ben jij JGZ professional of jeugdarts in opleiding en werkt jouw organisatie volgens de MAZL-methodiek? Volg dan deze tweedaagse training.

Wat je leert

Naast kennisoverdracht vanuit verschillende expertises en perspectieven bestaan de trainingen voor een groot deel uit oefenen met praktijksituaties. Aan de hand van reële en zelf ingebrachte casuïstiek trainen we met interactieve werkvormen. Een trainingsacteur wordt ingezet om het leerrendement te vergroten.

Je wordt getraind in de werkzame elementen van de MAZL-methodiek en hoe je ziekte kunt vertalen naar participatiemogelijkheden. Daarnaast word je getraind in het voeren van verzuimgesprekken met leerlingen en ouders en hoe je hierin het kind- en ouderperspectief meeneemt.

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Na afloop van deze tweedaagse training

  • Ben je op de hoogte van hoe en waarom de MAZL-methodiek werkt en hoe deze aansluit bij de huidige wettelijke kaders.
  • Ben je toegerust om scholen te motiveren en te ondersteunen in het toepassen van de MAZL-methodiek en kun je hen adviseren met betrekking tot ziekteverzuim van hun leerlingen.
  • Heb je inzicht in het ouder- en kindperspectief, met name bij langdurig schoolverzuim.
  • Ben je in staat een professioneel verzuimgesprek te voeren met leerlingen en ouders volgens de MAZL-methodiek.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Saskia Bangma, jeugdarts KNMG, aios tweede fase. Saskia werkt momenteel als jeugdarts in het basis en voorgezet onderwijs bij GGD Gelderland Midden. In het verleden heeft zij ook met MAZL gewerkt op het MBO. Zij gaf toen ook de workshops ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken volgens de MAZL-methodiek’ aan mentoren op het VO en MBO. In de samenwerking rondom leerlingen met verzuim vindt zij écht samenwerken en elkaar goed horen belangrijk.
  • Noortje Breedijk, arts M+G, profiel JGZ. Noortje werkte de afgelopen 20 jaar als jeugdarts in het primair onderwijs (PO), het speciaal onderwijs (SO), voortgezet onderwijs (VO) en middelbaar beroeps onderwijs (MBO) bij GGD Hart voor Brabant. Ze heeft ruime praktijkervaring op het gebied van ziekteverzuimbegeleiding volgens de MAZL-methodiek in het V(S)O en MBO en heeft in 2021 pilots MAZL PO in Tilburg opgestart. Momenteel verbreedt ze haar horizon als freelance arts M+G en verkent de mogelijkheden voor de opzet van haar eigen praktijk.
  • José Koster is ouderschaps- en communicatiedeskundige. Zij doceert, traint en coacht (teams) beroepskrachten en studenten in het onderwijs, welzijn en zorg, in de omgang met ouders en de (onderlinge-) communicatie. Ook publiceerde zij hierover artikelen. Zij is trainer en mede-ontwikkelaar van de vakopleiding ‘Individuele Opvoedopstellingen’ en (Master)trainer van het programma ‘Het Begint Bij Mij’ en de interventies GIZ en MAZL.  Daarnaast is zij werkzaam als supervisor (LVSC) en heeft zij een praktijk voor (relatie)coaching  (EFT) en Individuele Opvoedopstellingen in Haarlem.  Zij heeft ruime ervaring en kennis over o.a. ouderschap & opvoedondersteuning; -migratie; -LVB; -detentie; en -(jeugd- ) zorg, Systemisch Werk, Transactionele Analyse en is Master Practitioner NLP.
  • Babs Smith. Zij zegt: “Ik help professionals te ‘communiceren met impact’. Als communicatietrainer/coach verzorg ik diverse trajecten in de profit en non-profit sector. Voor NSPOH verzorg ik de MAZL-workshops en ontwikkelde ik de MAZL-train-de-trainer. Communiceren betekent voor mij vooral ‘je verbinden’ volgens de manier van ‘Motiverende Gespreksvoering’. Namelijk, door je aan te sluiten bij de beleving van je gesprekspartner. Op die manier voer je efficiëntere en prettigere gesprekken.”

Voor wie

Deze training is bedoeld voor JGZ professionals die werken bij een organisatie met een MAZL-licentie. De scholing is ontwikkeld en effectief bewezen voor jeugdartsen maar ook toegankelijk voor o.a. verpleegkundigen, gedragswetenschappers en orthopedagogen. Ben je geïnteresseerd in deze module maar twijfel je over de geschiktheid voor jou als professional, neem dan contact op met de contactpersoon van deze module, zie hiernaast.

Toelatingseisen

Je bent minimaal HBO geschoold en werkt als JGZ professional bij een organisatie die een samenwerkingsovereenkomst MAZL met het NCJ heeft. Of je bent jeugdarts in opleiding.

Meer informatie over MAZL

Bekijk het nieuwe handboek op de website van het NCJ.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Methodiek uitdragen?

Wil je na afloop leren hoe je deze methodiek verder uitdraagt op scholen? Volg dan ook onze Train-de-trainer MAZL.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Toptafels Trusted Advisor

Datum: 11 feb '19

In het kort

Werk je als beleidsmedewerker, onderzoeker of adviseur bij een GGD en wil je dat jouw organisatie een sterkere rol krijgt in advisering? Of ben je als expert in het sociale of fysieke domein nieuwsgierig hoe je als trusted advisor meer impact kan hebben? Maak dan kennis met alle ins en outs van trusted advisorschap en verbind jouw expertise hieraan. In deze tweedaagse module creëer je samen een praktische tool die jou en je collega’s helpt in jullie rol als adviseur.

Wat je leert

Versterk je adviesrol binnen de GGD

De GGD als trusted advisor, daar streven we naar. Maar hoe bouw je aan een goede relatie en werk je aan vertrouwen? Hoe breng je jouw expertise effectief in? In je rol als trusted advisor heb je aandacht nodig voor de ander. Hoe doe je dat op een manier die past bij jou en ook recht doet aan de mensen die je adviseert?
Tijdens deze tweedaagse module volg je inspirerende sessies vol stimulerende werkvormen, zoals geleide meditatie en visualisering. Er is ruimschoots gelegenheid om elkaar te ontmoeten. We verwachten dat je je eigen expertise actief inzet voor jezelf en anderen, om samen tot een concreet resultaat te komen.
Daarnaast bouwen we door middel van input van experts, onderlinge uitwisseling en brainstormsessies aan een praktische tool. Deze tool helpt jou in je rol als adviseur, maar helpt ook andere collega’s in het veld.

De module is inclusief overnachting. Deelname is gratis, maar er is slechts plek voor een beperkt aantal deelnemers. Lees daarom de toelatingseisen (hieronder) en meld je snel aan!

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de ins- en outs van trusted advisorschap benoemen.
  • de do’s en don’ts als adviseur expliciteren en uitwisselen.
  • knelpunten en kansen benoemen voor de rol van GGD als trusted advisor.
  • expertise in het fysieke en sociale domein bezien vanuit de rol als adviseur.
  • hulpmiddelen uit de theatersport toepassen in de rol als trusted advisor.

Docenten en expertise

  • Loek Stokx, chef strategie RIVM – Hoe verbind je inhoudelijke expertise met bestuurlijke sensitiviteit en geef je invulling aan je rol als trusted advisor bij het RIVM?
  • Marianne Stadlander, strategisch adviseur NZa – Welke succesfactoren en lessen kun je leren van een ervaren strategisch adviseur?
  • René Groot Koerkamp, manager bestuurszaken en strategie Menzis – Als zorgverzekeraar heb je te maken met positieve en negatieve opvattingen vanuit de samenleving. Hoe ga je daar mee om en hoe positioneer je jezelf zodanig, dat je vertrouwd wordt als adviseur?
  • Kees Jan van der Werfhorst, senior onderzoeker en adviseur bij BMC. Met ruime ervaring in het sociaal domein en kennis van actuele uitdagingen voor gemeenten – Hoe opereer je effectief bij vraagstukken op het grensvlak tussen analyse en advies?
  • Anja Koornstra, senior beleidsmedewerker GGD GHOR NL – Vanuit de geschiedenis van de GGD en in het licht van huidige ontwikkelingen bespreken we welke ruimte er is voor GGD-en om als adviseur te opereren.
  • Inge de Fluiter, schetstolk en visueel denker – Hoe kom je tot de kern, hoe visualiseer en externaliseer je denkprocessen? We ontwikkelen de bouwstenen voor een tool.
  • Evi Vermeer, trainer en facilitator NSPOH – Begeleid leren en werken naar een concreet resultaat in een veilige leeromgeving.

Voor wie

Voor adviseurs, beleidsmedewerkers, gezondheidsbevorderaars, onderzoekers, artsen en verpleegkundigen die werkzaam zijn bij een GGD.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. We streven naar een evenredige verhouding van professionals uit het sociale en fysieke domein en specialisten op het gebied van monitoring en advisering. Daarnaast zien we bij voorkeur een vertegenwoordiging van zoveel mogelijk GGD-en.

Aanmelding betekent dus nog geen definitieve plaatsing. Geef bij je inschrijving aan welke kennis en ervaring je mee brengt en wat je graag wilt bereiken. Uiterlijk 5 maart 2019 laten we weten of je definitief geplaatst bent.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Terugkomdag

Op 12 april 2019 is er een Terugkomdag Toptafels Trusted Advisor bij GGD GHOR NL in Utrecht. Je kunt je hiervoor op een later moment inschrijven. Noteer alvast de datum!

Stage LCI (RIVM)

Datum: 15 jan '19

In het kort

Werk je als verpleegkundige Infectieziektebestrijding en wil je een kijkje nemen bij de LCI? Wil je ontdekken hoe het signaleringsoverleg verloopt? Wat de voorwacht doet met bijvoorbeeld een regio-overstijgende melding? Of wat er gebeurt tijdens de uitbraak van een infectieziekte? Meld je dan aan voor deze vierdaagse stage.

Wat je leert

Maak kennis met de afdelingen en activiteiten van de LCI

Deze module kun je als bij- of nascholing volgen. De module is ook (keuze-)onderwijs van de Opleiding Verpleegkundige algemene gezondheidszorg M&G.

De NSPOH werkt voor deze stage samen met de Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding (LCI), dat onderdeel is van het RIVM.

Tijdens deze vierdaagse stage maak je kennis met de verschillende afdelingen, medewerkers en activiteiten die bij het LCI plaatsvinden. Je maakt 3 opdrachten en als afsluiting wordt de stage beoordeeld door de stagebegeleider.

Aan de hand van drie opdrachten verdiep je je in de taken en het proces van de infectieziektebestrijding in Nederland. Je kunt bijvoorbeeld een publiekstekst schrijven, of een compact onderzoek uitvoeren binnen deze setting. Ook kun je je verdiepen in een onderwerp waar je graag meer van wilt weten.

Vier stagedagen

De stage wordt in overleg met de LCI gepland, gespreid over twee weken, en vindt bij voorkeur plaats in tweetallen.

Week 1

Woensdag

  • Introductie en rondleiding LCI
  • Uitleg opdracht(en)
  • Afspraken met experts
  • Voorbereiden signaleringsoverleg

Donderdag

  • Signaleringsoverleg met nabespreking
  • Afspraken met experts

Week 2

Maandag

  • Meelopen voorwacht
  • Uitwerken opdrachten

Vrijdag

  • Casuïstiek overleg
  • Afspraak met deskundigen naar keuze
  • Evaluatie stage

Het programma kun je zelf aanvullen aan de hand van jouw persoonlijke interesse/verdieping en de agenda van de betreffende periode. Periodieke overleggen van andere afdelingen dan de LCI worden zoveel mogelijk in het programma ingepland. Zo krijg je een totaalbeeld van het CIb (Centrum Infectieziektebestrijding). Als afsluiting van deze module beoordeelt je stagebegeleider de stage.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • heb je kennisgemaakt met de Landelijk Coördinatie Infectieziektebestrijding.
  • weet je wat de taken zijn van de voorwacht.
  • weet je hoe het signaleringsoverleg verloopt.
  • weet je welke acties plaatsvinden tijdens een uitbraak of bij een ingewikkelde melding.
  • weet je hoe de besluitvorming tijdens zo’n proces verloopt.

Voor wie

Voor verpleegkundigen werkzaam in de Infectieziektebestrijding bij een GGD, of je doet de Opleiding Verpleegkundige algemene gezondheidszorg M&G.

Praktische informatie

Je meld je aan via de website en plant vervolgens de stage zelf in overleg met het secretariaat van het LCI via telefoonnummer 030 -2747000 of per mail lci@rivm.nl. De stagedata mail je door naar vpk@nspoh.nl.