Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. Op de terugkomdag staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van jouw moment van certificering is het mogelijk om je op deze dag te laten hercertificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd. Daarnaast wordt een inhoudelijk programma aangeboden.
De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde van Wiecheninstructeurs. Drie keer per vijf jaar volg je een terugkomdag om je certificering te verlengen. Jaarlijks wordt tweemaal dezelfde terugkomdag aangeboden door de NSPOH. De thema’s van de terugkomdagen zijn:
Op deze dag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. Afhankelijk van of je je moet laten hercertificeren, neem je deel aan de (her)certificering of volg je een inhoudelijk programma. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de actualiteit. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.
Hiervoor ga je in de middag actief aan de slag met eigen meegebrachte videobeelden. Je filmt volgens de instructie in de studiehandleiding hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. Aan de hand van deze beelden geven de deelnemers elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur*.
Kom je nog niet voor (her)certificering in aanmerking, dan vindt er een alternatief inhoudelijk programma plaats.
* Voor de (her)certificering geldt een minimumaantal deelnemers van twee. Indien dit aantal niet gehaald wordt schuift de (her)certificering in overleg door naar de eerstvolgende terugkomdag. Indien dit het geval is worden de betreffende deelnemers hierover z.s.m. geïnformeerd. Wanneer om deze reden de hercertificering wordt uitgesteld, heeft dit geen gevolgen voor de geldigheid van de registratie als Van Wiechen instructeur.
Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs.
In verband met je hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.
Per jaar worden in de blokken de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.
Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.
De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.
Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Het thema gaat in 2021 over bewegingsziekten, tinnitus en gehoorverlies.
Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.
Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.
Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €175.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als NCJ gecertificeerd VisusInstructeur en wil je je kennis verdiepen over de achtergronden en technieken van het Visusonderzoek? Wil je beter feedback leren geven op de uitvoering van het onderzoek aan JGZ professionals? En wist je dat je drie terugkomdagen moet volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur? Volg jaarlijks een terugkomdag voor gecertificeerd visusinstructeurs.
Elke terugkomdag richt zich op de verdieping van kennis over de visuele ontwikkeling van het jonge kind. Het programma wisselt jaarlijks.
Het programma van de terugkomdag wordt later bekend gemaakt.
De docenten worden later bekend gemaakt.
NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
NCJ registratie voor gecertificeerde VisusInstructeurs.
Een registratie in het NCJ register voor gecertificeerde visusinstructeurs is vijf jaar geldig. Ben je VisusInstructeur en wil je in aanmerking komen voor herregistratie? Dan dien je in deze periode:
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als jeugdverpleegkundige en wil je nog meer leren over hoe je kinderen en pubers begeleidt in hun ontwikkeling? Wil je weten hoe je hun ouders in dit proces meeneemt? En wat jouw rol is als verpleegkundige en zorgintermediair? Doe dan deze verdiepende module.
De module is onderdeel van de Opleiding jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze verbredende en verdiepende module staat de ontwikkeling van kinderen en pubers centraal. Daarbij kijken we naar jouw rol als jeugdverpleegkundige en de samenwerking met andere partijen. Er is aandacht voor specifieke theorieën in de ontwikkelingspsychologie, maar je traint ook praktische vaardigheden. Je krijgt verschillende handvatten aangereikt. Daardoor ben je in staat om kinderen, pubers én hun ouders nog beter te begeleiden in het ontwikkelingsproces.
Het onderwijs bereid je thuis voor door het lezen van literatuur en het maken van opdrachten. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden op situaties en vragen uit je eigen werkpraktijk. De module sluit je af door een verslag van een meeloopstage en drie e/learnings te maken.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit de publieke gezondheidszorg.
Afgestudeerde hbo-verpleegkundigen die werken met kinderen en pubers en andere professionals die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.
Hbo-afgestudeerde verpleegkundigen of verpleegkundigen die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Uitspraak van een deelnemer: “Er zit ook humor in: fijn!!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Begeleid je mensen bij het stoppen met roken? En wil je op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen hierin? Vind je het leuk wanneer er afwisseling is tussen plenaire sessies en workshops waarin je zelf actief aan de slag gaat? Kom dan naar de jaarlijkse nascholingsdag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
De dag start plenair met drie interessante inleidingen over het brede onderwerp van tabaksverslaving.
De rol van erfelijke aanleg bij nicotine verslaving
Prof. Dr. J. (Jacqueline) M. Vink, PhD
Waarom raakt de ene persoon verslaafd aan nicotine en de andere niet? Speelt erfelijke aanleg hier een grote rol bij of is de invloed van de omgeving belangrijker? Tweelingstudies zijn gebruikt om te schatten hoe groot de invloed van zowel erfelijke aanleg als omgevingsfactoren is. Door de snelle ontwikkeling van technieken op het gebied van DNA-onderzoek kan er inmiddels op grote schaal gezocht worden naar genen die betrokken zijn bij de gevoeligheid voor nicotineverslaving. Wat is er bekend en hoe kunnen deze wetenschappelijke resultaten in de toekomst een rol gaan spelen bij de behandeling van nicotineverslaving? Jacqueline Vink van het Behavioural Science Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen geeft een overzicht van de stand van zaken.
SMR-begeleiding bij jongeren en jongvolwassenen; de effecten van een peer-based mobiele game op het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen
Mevr. H. (Hanneke) Scholten, MSc
Bij de nascholingsdag van 2018 heeft Hanneke Scholten, postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud Universiteit, de stand van zaken op het gebied van stoppen met roken interventies voor jongeren en jongvolwassenen en de potentie van games als interventies besproken. Dit jaar zal zij de resultaten van een grote studie naar de effecten van een mobiele game op het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen bespreken. Daarnaast zal ze ingaan op de implicaties van deze resultaten voor de klinische praktijk en de aanknopingspunten voor verder onderzoek en de verdere ontwikkeling van interventies voor jongeren.
Stoppen: een krachtmeting tussen motivatie en gewoonte
Dr. J. (Janneke) Harting, PhD
Waarom is stoppen met roken zo moeilijk? Het antwoord hierop verwijst vaak naar verslaving en onvoldoende motivatie. Maar ook als de verslaving weg is, en de motivatie hoog, blijkt stoppen met roken en gestopt blijven een hele opgave. Dat heeft te maken met ‘gewoonte’. Vanuit de afdeling Sociale Geneeskunde van Amsterdam UMC, laat Janneke Harting zien wat gewoontegedrag is, hoe gewoonte zich verhoudt tot motivatie, en wat de rol van wilskracht is in het stopproces. Maar wat betekent ‘gewoonte’ nu voor de steun aan rokers die gaan stoppen? Met de aanwezigen bespreekt Janneke suggesties uit onderzoek en uit de dagelijkse praktijk van stoppen-met-roken hulp.
Na de lunch ga je in twee workshops zelf actief aan de slag.
1. Actuele ontwikkelingen in de motiverende gespreksvoering
De motiverende gespreksvoering is volop in ontwikkeling en hiermee ook de eisen die aan een echt motiverende gesprek worden gesteld. Altijd al eens een ‘stoppen met roken gesprek’ willen scoren op een strenge motiverende gespreksvoeringsmeetlat? Altijd al willen weten wanneer het ‘echte’ motiverende gespreksvoering is en wanneer iets anders? Dan is dit je kans! Tijdens een unieke workshop ga je onder begeleiding van Frans Vlek, erkend MGV assessor, een gesprek beoordelen.
2. Waar kom jij je bed voor uit?
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) gaat over de manier waarop wij de wereld om ons heen waarnemen en hoe wij daarop reageren. Een belangrijk onderwerp in de NLP zijn kernwaarden. Heb je altijd al willen weten wat jou drijft en wat je tegen houdt? En wil je deze techniek uit de NLP leren toepassen in je stoppen met roken begeleiding? In deze workshop van Simone Königs krijg je een tool in handen tot verandering.
Praktijkondersteuners, (long-)verpleegkundigen, huisartsen en gezondheidsbevorderaars die mensen begeleiden bij het stoppen met roken.
De module is geaccrediteerd voor verschillende doelgroepen, zoals NVvPO (praktijkondersteuners), KV&V ((long)verpleegkundigen) en ABC1 (huisartsen). Daarnaast is 6 uur accreditatie toegekend door het Kwaliteitsregister Stoppen met roken.
Je hebt ervaring in de begeleiding van mensen bij het stoppen met roken.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Wil jij leren hoe je privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt kunt vermijden? Hoe mooi zou het zijn als je je collega’s daarin mee zou krijgen? Volg deze eendaagse module en leer een privacybewustwordingsproces op te zetten in jouw organisatie.
In de publieke gezondheid en arbodienstverlening heb je te maken met privacygevoelige informatie van burgers. Informatieverwerking wordt steeds belangrijker en het risico op een lek wordt steeds groter. Ook criminelen, cybervandalen en scriptkiddies weten hoe waardevol persoonlijke informatie kan zijn. Als gezondheidsprofessional kan er soms weleens iets mis gaan in de gegevensbescherming. Door de grote hoeveelheid data die we delen, hebben ook onbedoelde fouten een groter impact.
Tijdens deze lesdag behandel je vier onderwerpen, namelijk:
Privacy is belangrijk voor jou, anders had je waarschijnlijk niet op deze pagina gekeken. Mooi, dat is stap één! In hoeverre slaag jij er nu in om in het dagelijks werk zorg te dragen voor privacy en gegevensbescherming van de cliënt of patiënt? En hoe doen je collega’s het? Tijdens het eerste lesonderdeel neem je de organisatievisie op privacy en je eigen verantwoordelijkheid onder de loep.
De AVG gaat verder dan alleen privacybewustzijn. Gegevensbescherming draait volgens de AVG naast vertrouwelijkheid van gegevens ook om beschikbaarheid en integriteit. Gewapend met meer inzicht in deze begrippen, ga je op zoek naar risico’s in je eigen werksituatie.
Met welke wetten en regelgeving heb je als zorgprofessional te maken? De docent neemt je mee in de vereisten vanuit de AVG en relevante wetgeving. Weet jij wat je moet doen wanneer je een datalek ontdekt? Volgens de meldplicht datalekken moet een organisatie die een ernstig datalek ontdekt direct een melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Tijdens de les bespreekt de docent het protocol datalekken volgens de standaardstappen.
In het laatste lesonderdeel zoom je uit op de hele organisatie. Hoe kun jij de motor zijn van het privacybewustwordingsproces in jouw organisatie? Privacybewuste collega’s veroorzaken minder incidenten. Ze helpen om datalekken te voorkomen en de kans op opsporing van risico’s te vergroten. Bewustwording vraagt om meer dan één training, daarom leer je in dit lesdeel hoe je een effectief en duurzaam bewustwordingsprogramma kunt initiëren.
Het onderwijs wordt verzorgd door Martine van de Merwe.
Martine van de Merwe
“Vrijheid is voor mij van onschatbare waarde. Ik geloof dat privacy essentieel is voor vrijheid. Ik vind het belangrijk dat mensen niet worden uitgesloten, beoordeeld of benadeeld op basis van niet-relevante of uitgelekte gegevens. Medische informatie is gevoelige informatie. Ik geloof dat medewerkers in de zorg de sleutel zijn om privacy van patiënten en cliënten te waarborgen. Je kunt technisch nog zoveel regelen, als de medewerker zich niet bewust is van het belang en de risico’s, dan werkt het niet. Aan dát bewustzijn wil ik werken.”
Alle deelnemers aan deze module ontvangen gratis het boek: Van de Merwe, M. (2018). Zorg voor privacy. Het handboek voor privacybewustzijn in de zorg. Zwaag: PrivacyLab.
Voor professionals in public en occupational health die willen leren hoe ze zorg kunnen dragen voor gegevensbescherming, de privacy van de cliënt kunnen waarborgen en de eigen organisatie daarin mee kunnen krijgen.
Minimaal hbo diploma.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Twee dagen lang hebben we het gehad over Trusted Advisorschap. We hebben ervaringen uitgewisseld, verzameld waar moet je allemaal op moet letten om geloofwaardig en betrouwbaar te zijn en daadwerkelijk een relatie op te bouwen met je klant. Het resultaat: een hele lijst met concrete acties en een vertaling in beelden.
Inmiddels zijn we twee weken verder. Wat hebben gesprekken met collega’s hierover opgeleverd? Wat willen we nog toevoegen vanuit de experts? Loek Stokx (RIVM) zal zijn ideeën hierover in ieder geval aan ons presenteren. Ook willen we jullie kennis laten maken met de MOSCOW principes om snel tot de essentie te komen van wat je wilt overdragen.
Met elkaar te besluiten wat wel of niet in de tool hoort. Wat ons betreft, hebben we einde van deze ochtend een blauwdruk waarmee we in gesprek kunnen met het RIVM, VWS en anderen om de tool echt te maken.
Eerdere deelnemers aan de Toptafels Trusted Advisor en collega’s die wel gaan voor een sterke adviesrol van de GGD maar er niet bij konden zijn.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als onderdeel van de opleiding Aanvullende seksuele gezondheidszorg loop je stage bij GGD Amsterdam. Dit intensieve inwerktraject wordt op maat voor jou samengesteld. Wil jij in twee dagen, onder supervisie, intakes en behandelconsulten doen? En zo ervaren hoe jouw werk als arts of verpleegkundige seksuele gezondheid er in de praktijk uitziet? Doe dan deze tweedaagse stage.
Deze module is (keuze-)onderdeel van de Opleidingstrajecten voor artsen en verpleegkundigen seksuele gezondheid.
Het team van de soa-poli van de GGD Amsterdam verwerkt jaarlijks meer dan 40.000 nieuwe consulten. In het team werken verpleegkundigen seksuele gezondheid, basisartsen, arts-assistenten dermatologie, dermatologen, laboranten en medisch microbiologen. Er wordt dagelijks veel SOA-gerelateerde pathologie gezien.
Als stagiair word je per polidag(-deel) gekoppeld aan een ervaren verpleegkundige. Met deze verpleegkundige loop je het spreekuur mee. Per dag doe je ca. 10 intakes en/of behandelconsulten. De intakes betreffen cliënten met en zonder klachten, gewaarschuwden, SENSE-consulten, PEP-consulten, en verdenkingen acute HIV. De behandelconsulten omvatten medicatie-uitgifte en partnerwaarschuwing.
Er is veel overleg tussen verpleegkundigen en artsen. Regelmatig komt een arts op de behandelkamer voor aanvullend lichamelijk onderzoek. De stage duurt meerdere dagen. Zo kun je zoveel mogelijk consulten meemaken en soa-gerelateerde ziektebeelden zien.
Desgewenst kun je maximaal één dagdeel van de stage meelopen in het laboratorium voor sneldiagnostiek dat in de poli aanwezig is. Hier kun je microscopische preparaten beoordelen en sneltesten doen. Bijvoorbeeld die voor HIV en infectieuze syfilis (donkerveldonderzoek en RPR).
Deze tweedaagse stage is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de soa-bestrijding die recent op de eigen werkplek zijn ingewerkt.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Je kunt tegen dezelfde kosten kiezen uit:
Je kunt je het gehele jaar inschrijven. Na aanmelden via de knop “Aanmelden”, download je het Intakeformulier Stage soa-poli GGD Amsterdam. Dit stuur je ingevuld naar de NSPOH. De NSPOH stuurt dit formulier naar GGD Amsterdam. GGD Amsterdam neemt vervolgens contact met je op om in overleg met jou je persoonlijk stageplan samen te stellen en de data vast te leggen. Dit betekent dat op basis van jouw persoonlijke leerdoelen voor een andere stage-indeling gekozen kan worden. Bijvoorbeeld met of zonder stage in het laboratorium voor sneldiagnostiek.
Let op:
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Wil je als jeugdverpleegkundige of verpleegkundige algemene gezondheidszorg nóg beter beslagen ten ijs komen? Wil je meer weten over de inhoud van je vak? Wil je nog beter leren samenwerken met andere organisaties in de publieke gezondheidszorg? Doe dan deze nieuwe vijfdaagse module.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.
Ben je net klaar met de hbo-v? Dan kan het best spannend zijn om te gaan werken in een complexe organisatiestructuur zoals die van de publieke gezondheidszorg. Deze module biedt je dan ondersteuning tijdens je inwerkperiode, zodat je met meer zelfvertrouwen aan de slag kunt.
Voor ervaren ziekenhuisverpleegkundigen is deze module zeer geschikt als omscholing tot jeugdverpleegkundige (JGZ) of verpleegkundige algemene gezondheidszorg (AGZ). Iedereen kiest namelijk één van deze specialisaties. Na een intake wordt de keuze voor specialisatie definitief.
Er wordt ruimschoots aandacht besteed aan de vakinhoudelijke kennis over jeugdverpleegkunde of verpleegkunde algemene gezondheidszorg.
Als JGZ-verpleegkundige leer je over groei- en ontwikkeling, waaronder praktische uitleg over het toepassen van het van Wiechenonderzoek. Ook gaan we in op de onderwerpen overgewicht, zindelijkheid en seksuele ontwikkeling. Ook de psychosociale ontwikkeling komt aan bod met o.a. onderwerpen als autisme, ADHD en depressie. Je leert signalen herkennen en door te verwijzen naar de juiste professional binnen de jeugdgezondheidszorg. Tijdens de module oefene we ook ruimschoots met gesprekstechnieken en communicatie met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Als AGZ-verpleegkundige leer je over de verschillende werkvelden: de infectieziektebestrijding, technische hygiënezorg of TBC-bestrijding.
Na afloop van deze vijfdaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren experts uit de praktijk.
Dit is een aaneengesloten module voor startende jeugdverpleegkundigen en verpleegkundigen algemene gezondheidszorg. Ook geschikt voor verpleegkundigen die in het ziekenhuis werken en zich willen omscholen.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.
Eerdere deelnemers benadrukten de meerwaarde om kennis en ervaringen te delen met andere startende (jeugd)verpleegkundigen (algemene gezondheidszorg).Het hielp hen om met enige afstand, vanuit een helikopterblik, naar hun nieuwe rol te kijken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Waarom vertegenwoordigers uit de publieke gezondheid deze module aanbevelen:
1. Karin Oudshoorn
verpleegkundig beleidsmedewerker, Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ
“Sta jij voor je vak als verpleegkundige en heb je interesse in dat wat er in de samenleving speelt op het gebied van gezondheid? Vind je het leuk om te speuren naar bronnen van infectieziekten en het bestrijden ervan? Volg dan deze module!”
2. Anouk van der Vleuten
verpleegkundige jeugdgezondheidszorg, Zuidzorg
“Zorg voor kinderen doe je niet alleen:
Samen leren
Samen positioneren en profileren
Samenwerken
Wil jij jouw rol als verpleegkundige op deze manier invullen en samen de zorg voor onze kinderen van de toekomst ondersteunen? Laat de NSPOH je introduceren en maak kennis met de publieke gezondheidszorg”
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.