Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.
Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.
In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.
Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.
Na afloop van deze module
Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.
Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Vragen over de zindelijkheidsontwikkeling zijn binnen de JGZ aan de orde van de dag. Bij een normale zindelijkheidsontwikkeling is dit vaak niet zo’n probleem, maar op het moment dat het niet lukt om droog te worden kan het veel stress veroorzaken en vraagt het veel van de expertise van de jeugdverpleegkundige/ jeugdarts. Wil je praktische handvatten die je direct in de praktijk kunt toepassen? Volg dan deze korte, online training.
Zindelijkheidsproblematiek komt veel voor. Ruim 1 op de 6 kinderen van zes jaar plast nog geregeld in bed. Ook bij oudere kinderen en volwassenen komt dit probleem vaker voor. Dit kan gevoelens van schaamte en onzekerheid opwekken. Gelukkig blijkt het in 98% van de gevallen niet om een lichamelijke afwijking te gaan. Met de juiste aanpak is droog slapen goed te leren.
Tijdens deze training leer je alles over de zindelijkheidsontwikkeling, met welke voorwaarden je rekening moet houden en wat jij als professional kunt doen om een kind en ouders te ondersteunen in dit proces. Deze training heeft een praktisch karakter, er wordt geen aandacht besteed aan het medische perspectief.
Jeugdverpleegkundigen en startende jeugdartsen die meer willen leren over effectieve interventies bij zindelijkheidsproblematiek.
Ben je in opleiding tot jeugdarts? Dan is deze module waarschijnlijk minder geschikt vanwege overlap met de opleiding. Neem in dat geval contact op met je opleider.
Hbo of wo werk- en denkniveau.
Ingrid Diepstraten heeft 12 jaar als jeugdverpleegkundige bij de GGD-regio Utrecht gewerkt, waar ze alle aspecten van de JGZ heeft leren kennen. Nu runt ze haar eigen bedrijf, Inkura, waar ze professionals traint in het versterken van ouderschap en lesgeeft over opvoedthema’s.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Heb je een ambitieus doel voor ogen voor jouw team of organisatie, maar raak je verstrikt in de uitwerking? Gun jezelf het plezier van deze masterclass, waarin je leert te werken met een Doelenladder.
Doelenladders zijn hulpmiddelen om grote doelen uit te werken naar kleinere doelen en activiteiten, zonder je blind te staren op de makkelijkste route. Door gebruik te maken van doelenladders, kun je effectief ambities vertalen naar een concreet en logisch plan, en kun je onderbouwen waarom je bepaalde keuzes wel en niet hebt gemaakt.
Door verbanden te begrijpen tussen hoofd- en subdoelen, krijg je beter overzicht over de haalbaarheid van je plan. En door niet alleen je eigen maar ook andermans doelenladders te bekijken, leer je welke valkuilen snel gemaakt zijn. Zodat je daarna je eigen plan kan verbeteren.
Tijdens deze module werken we plenair en in groepjes. Op beide dagen starten we met een introductie over doelen, hun onderlinge verband en veel voorkomende valkuilen. Daarna oefenen we in kleine groepjes met het denkgereedschap en bespreken we plenair de vragen die zijn ontstaan.
Je werkt in deze masterclass aan de hand van een opdracht, die je vooraf maakt over een eigen casus.
Na afloop van deze masterclass kun je:
Deze masterclass is geschikt voor iedereen die ambities wil vertalen naar effectieve plannen, zoals sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam op het gebied van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie, zoals beleidsmedewerkers en onderzoekers.
HBO werk- en denkniveau
Drs Gertrude van Driesten MPH, De Denkacademie / De Argumentenfabriek.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere doelensessie over lobby:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze training bied je praktische richtlijnen voor (periodiek) onderzoek, diagnostiek en interventie. Je leert gericht gebruik te maken van de (arbeids)anamnese om bij werkgerelateerde longaandoeningen de beroepsziekten en belemmeringen bij re-integratie tijdig te herkennen.
Professionals die te maken hebben met cliënten met longaandoeningen zoals bedrijfsartsen, arbo-verpleegkundigen en praktijkondersteuners.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Het zijn vreemde tijden voor je werkzaamheden als jeugdverpleegkundige. Je werkt misschien meer digitaal, ziet niet alle kinderen, maakt aangepaste plannen voor de toekomst. Het kan fijn zijn om even laagdrempelig uit te wisselen hoe andere jeugdverpleegkundigen dat doen. En dan niet alleen je directe collega’s, maar juist collega’s van andere organisaties. Hoe gaan zij om met alle veranderingen? Hebben zij handige tips?
Deze bijeenkomst is een laagdrempelige manier om eens in contact te komen met professionals uit andere organisaties. Iedereen heeft met veranderingen te maken in deze tijd. We kunnen het hebben over alle vragen die je hebt. Gewoon professionals onder elkaar. Gratis.
Wij als NSPOH faciliteren graag het gesprek hierover. Een opleider van ons begeleidt het gesprek van maximaal 15 deelnemers.
Interesse? Schrijf je in en doe gezellig mee!
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De reguliere zorg in de JGZ wordt weer langzaam opgestart, maar dit is een hele uitdaging in de 1,5 meter samenleving.
Ben je gecertificeerd visusinstructeur en wil je met andere visusinstructeurs uitwisselen hoe een optimale herstart van het visusonderzoek en overdracht van verwezen kinderen zou kunnen plaatsvinden? Volg dan deze online terugkomdag voor visusinstructeurs.
Sinds 11 mei worden de maatregelen van de intelligente lockdown stapsgewijs versoepeld. JGZ-organisaties hebben op zeer beperkte schaal doorgewerkt. Maar starten nu de reguliere zorg weer langzaam op. Met de nieuwe realiteit van de 1,5 meter samenleving zorgt het opstarten van het visusonderzoek voor vraagstukken op de werkvloer.
Ook op de afdeling oogheelkunde in het ziekenhuis kunnen nog geen volledige spreekuren gedraaid worden. En moet ook nog de uitgestelde zorg van de afgelopen maanden ingehaald worden. De capaciteit zal nog lange tijd beperkt zijn en de wachtlijsten voor een verwijzing zullen fors oplopen.
Wat betekent dit voor de kinderen op het spreekuur? En wat betekent dit voor jou als jeugdarts? Blijf jij, totdat het kind een afspraak in het ziekenhuis heeft, verantwoordelijk voor dit kind?
Er zal op korte termijn gezocht moeten worden naar creatieve en verantwoorde oplossingen om de zorg voor kinderen met oogproblemen te waarborgen.
Tijdens deze terugkomsessie ga je met elkaar in gesprek hoe een optimale herstart van het visusonderzoek én overdracht van de verwezen kinderen kan plaatsvinden. De ochtend is vooral bedoeld als moment van uitwisseling van ervaringen, handige oplossingen en tips.
Programma:
Voorbereiding:
Je kunt van te voren aangeven welke vraagstukken je aan bod zou willen laten komen.
De terugkomsessie wordt begeleid door Ellen van Minderhout en Trijntje Sjoerdsma.
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Alle GGD’en in Nederland werken op volle kracht om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op artsen, verpleegkundigen en co-assistenten die niet werkzaam zijn binnen de infectieziektebestrijding. Zij kunnen worden ingezet bij de bron- en contactopsporing en om vragen van burgers te beantwoorden.
Door het volgen van deze e-learning krijg je de benodigde achtergrondkennis om deze taken te kunnen uitvoeren.
Door deze e-learning krijg je inzicht in hoe de infectieziektebestrijding in Nederland is georganiseerd en hoe tijdens een uitbraak het proces van risico-inschatting en besluitvorming over de te nemen maatregelen in zijn werk gaat.
Aan de hand van wat we nu weten over de transmissie van Covid-19 leer je hoe het virus wordt overgedragen en welke interventies, zoals hygiënemaatregelen genomen kunnen worden.
Daarnaast leer je over de symptomen en het ziekteverloop van Covid-19 en welke risicogroepen een grotere kans lopen op complicaties wanneer ze het virus hebben opgelopen.
Ook leer je wat bedoeld wordt met de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht.
Na afloop van deze e-learning Kennis over Covid-19:
Voor actuele informatie over Covid-19 verwijzen wij naar het RIVM.
Deze e-learning is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen die niet werkzaam zijn in de infectieziektebestrijding, maar die in verband met de uitbraak van Covid-19 wel ingezet worden in de bestrijding van deze uitbraak. Dit kan gaan om bijvoorbeeld taken in de bron- en contactopsporing of om het (telefonisch) beantwoorden van vragen van het publiek over dit coronavirus.
Het doorlopen van deze e-learning kost ongeveer 30 minuten.
Deze e-learning is in samenwerking met het RIVM ontwikkeld door:
Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.
De e-learning is niet geaccrediteerd en na voltooiing ontvang je geen certificaat.
Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
De Baecke-Fassaert Motoriektest (BFMT) is een test om de motorische ontwikkeling van 5-6 jarigen te onderzoeken en fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Wil jij je vaardigheden vergroten om de motorische ontwikkeling bij kleuters met de BFMT goed te kunnen testen en beoordelen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.
BFMT fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screening of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters en maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ ten aanzien van monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar. Om het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed te kunnen uitvoeren, zijn up-to-date kennis en vaardigheden vereist. Deze module is erop gericht de kennis en vaardigheden omtrent de BFMT aan te scherpen en te verdiepen.
Gedurende deze dag zal een landelijke BFMT instructeur de achterliggende theorie van de BFMT met jullie doorlopen. Aan de hand van filmmateriaal, voorbeeldcasussen en oefeningen wordt de theorie achter de BFMT en de aandachtspunten bij de uitvoer en verwijzing behandeld.
Het onderwijs wordt verzorgd door een landelijke instructeur voor de BFMT.
Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en verpleegkundig specialisten die meer willen weten over de motorische ontwikkeling en de vaardigheden in het gebruik van de Baecke-Fassaert Motoriektest willen opfrissen, verbeteren of aanleren.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan direct na aanmelding contact met ons op.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in twee avonden leren welke tools je kunt inzetten om mensen te motiveren om te stoppen met roken én om het vol te houden? Doe dan deze verdiepende module.
Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.
Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor kun je het geleerde direct toepassen.
We werken aan de competenties:
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.
Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten en huisartsen.
Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardig hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”
Tijdsinvestering:
2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding per avond ongeveer 1 uur.
Programma:
Datum 06 april 2020
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Uitgangspunten motiverende gespreksvoering |
Formuleren van schaalvragen | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Reflectief denken |
Verschillende soorten en niveaus van reflectie | |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie |
Datum 16 april
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Oefenen van essentiële gesprekstechnieken: open vragen stellen, reflecteren |
Bevestigen en samenvatten | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Oefenen met uitlokken, herkennen en reageren op verandertaal |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie. |
Stoppen met roken is belangrijk voor de gezondheid van de roker en diens omgeving. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert om gedrag te veranderen? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.
We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’ (2016).
Tijdens deze actieve nascholing, die bestaat uit 2 avonden, krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.
We werken aan de competenties:
Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Praktijkondersteuners, doktersassistenten en huisartsen.
Hbo-werk- en denkniveau
Score in evaluatie: in 2020 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,9 en een 8,3.
Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”
Tijdsinvestering:
2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding 1 uur per module.
Programma:
Datum 28 januari 2020
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Schadelijke stoffen in tabak |
Gezondheidsschade als gevolg van roken | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Tabaksverslaving en ontwenningsverschijnselen na stoppen |
Hulpmiddelen, waaronder farmacotherapie | |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie |
Datum 4 februari 2020
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Fasen van gedragsverandering |
De stappen van het stopproces en de mogelijkheden voor de praktijk | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Bespreekbaar maken rookgedrag |
Introductie motiverende gespreksvoering | |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie |