030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Thema-avond Opleiding Verpleegkundige M&G

Datum: 11 mei '18

In het kort

Ben je benieuwd naar de huidige stand van zaken over de dalende vaccinatiegraad in Nederland? Wat kan jou rol als zowel JGZ als AGZ verpleegkundige hierin zijn? Om antwoord op deze vraag te krijgen nodigt de NSPOH je uit voor een (gratis en geacrediteerde) thema-avond met broodmaaltijd.

Dalende vaccinatiegraad

In 2017 daalde de vaccinatiegraad voor de vaccinaties in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) voor het derde opeenvolgende jaar ongeveer een half procent.

De licht dalende trend is zichtbaar voor alle RVP-vaccinaties voor zuigelingen, kleuters en schoolkinderen. Deze dalende vaccinatiegraad vergroot het risico op toekomstige uitbraken, met name van het zeer besmettelijke mazelen. Een hoge vaccinatiegraad zorgt er voor dat kwetsbare (nog) niet gevaccineerde kinderen worden beschermd (groepsbescherming). De deelname aan de HPV-vaccinatie tegen baarmoederhalskanker is voor het eerst afgenomen, van 61 naar 53 procent. Er is dus sprake van een algehele daling, die zichtbaar is in alle GGD-regio’s.
Bron: RIVM 23-6-2017 “Risico op mazelenuitbraken neemt toe met dalende vaccinatiegraad”

Wat je leert

Aan bod komen:

  • de laatste ontwikkelingen dalende vaccinatiegraad
  • Wat zijn mogelijke oorzaken en gevolgen van een dalende vaccinatiegraad?
  • Wat kan jou rol zijn als JGZ/AGZ verpleegkundige bij deze trend?
  • Waar loop jij als professional tegenaan? Eigen casuïstiek inbrengen kan!

Voor wie

Je volgt de opleiding Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel Algemene Gezondheidszorg of profiel Jeugdgezondheidszorg bij de NSPOH. Of je hebt die opleiding in het verleden gevolgd of je bent praktijkbegeleider. Je bent ook van harte welkom als je geïnteresseerd bent in de opleiding of als je bent ingeschreven als nieuwe deelnemer. Tijdens de avond is er volop ruimte om vragen te stellen over deze opleiding.

Docent

Drs J.G. (Gert) Weijman (arts RIVM/RPV en docent NSPOH).

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Client, casus en context

Datum: 20 apr '18

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

In het kort

Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.

In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving,  organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.

Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.

Wat je leert

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.

Voor wie

Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.

 

E-learning: VOV- en visusonderzoek

Datum: 9 nov '17

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundige in de JGZ en wil je kennis en vaardigheden verwerven om oogafwijkingen bij jonge kinderen op te sporen? En wil je op je eigen niveau, in je eigen tempo studeren? Doe dan deze e-learning.

Wat je leert

Deze e-learning bestaat uit twee modulen:

  1. Visuele stoornissen
  2. VOV- en visusonderzoek

Deze module behandelt de visuele stoornissen van het oog die in de jeugdgezondheidszorg het meest voorkomen. Je leert hoe je het onderzoek naar deze afwijkingen lege artis kunt uitvoeren. Uiteraard dien je deze vaardigheden aan te scherpen en fine te tunen in de praktijk. Tijdens je inwerkperiode dien je begeleid te worden door een ervaren jeugdarts, een gecertificeerde visusinstructeur of orthoptist.
JGZ professionals moeten bekwaam zijn in het Vroegtijdig Onderkennen van Visuele Stoornissen (VOV) bij zuigelingen, peuters en kleuters. De inhoud van deze e-learning gaat uit van de JGZ richtlijn JGZ richtlijn Opsporing Visuele Stoornissen 0-19 jaar. Deze richtlijn is in 2010 herzien. De richtlijn bevordert de uniforme uitvoering van het onderzoek naar afwijkingen van het oog en het gezichtsvermogen.

Na afloop van deze e-learning:

  • Beheers je de methodiek van het opsporen van oogafwijkingen.
  • Kun je de meest voorkomende oog(stand)afwijkingen en oogheelkundige ziektebeelden onderkennen.
  • Weet je waarom en wanneer je een kind moet verwijzen naar de huisarts, oogarts of orthoptist.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen als voorbereiding op het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek in de praktijk. De e-learning is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met kinderen en visus, zoals huisartsen, artsen verstandelijk gehandicapten, kinderverpleegkundigen en kinderartsen.

Deze e-learning maakt tevens onderdeel uit van de modulen:

Inschrijven

Je kunt je inschrijven via de knop in de rechterkolom. Doe je dat voor 15:00 uur, dan kun je na 15:00 uur bij de e-learning. Rond je je inschrijving na 15:00 uur af, dan kun je pas de volgende dag bij de e-learning. Onze ICT omgeving werken we namelijk ’s middags om 15:00 uur en ’s nachts bij.

Je vindt de e-learning door in te loggen op nspoh.onderwijsonline.nl (gebruik dezelfde gegevens als bij het inschrijven). In het linker menu ga je naar ‘leermateriaal’ waar je de e-learning kunt vinden.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning?  Kom je er niet uit? Of heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Beeldend werken

Datum: 9 okt '17

In het kort

We leven steeds meer in een beeldcultuur. Met inspirerende korte filmpjes kun je projectresultaten delen, mensen activeren en samenwerkingspartners of subsidieverstrekkers overtuigen. Wil je cameratechnieken leren en tips krijgen over het in beeld brengen van gezondheidsinterventies of onderzoeksprojecten? Wil je leren hoe je dat materiaal monteert tot een professioneel filmpje? Doe dan deze tweedaagse module Beeldend werken die de NSPOH aanbiedt in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid.

Wat je leert

Breng jouw interventie of project inspirerend in beeld

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Als projectleider ben je vaak op een vrij hoog abstractieniveau bezig. Beeldend werken helpt om je verhaal te concretiseren: je wordt gestimuleerd om heel eenvoudig en to the point uit te leggen waar jouw project over gaat en wat je ermee wilt bereiken (‘agenda setting’). Inspirerende beeldverhalen spreken mensen aan en leiden tot nieuwe inzichten. Beeldend werken is daardoor op verschillende manieren te gebruiken binnen je eigen projecten: om nieuwe samenwerkingspartners te interesseren, om subsidieverstrekkers te overtuigen, of om resultaten te delen via de sociale media.

In deze dynamische, intensieve en hands-on training leer je hoe je eenvoudige filmclipjes kunt maken. Je krijgt cameratechnieken aangereikt en ontvangt concrete tips om jouw gezondheidsinterventies of (onderzoeks-)project in beeld te brengen. Ook leer je de basistechnieken van het editen en word je persoonlijk ondersteund bij het monteren van filmmateriaal. Het eindresultaat: een kort filmpje van twee à drie minuten over je eigen (onderzoeks-)project.

Om persoonlijke aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, wordt deze editing training (op de 2e dag) gegeven in kleinere groepen van max. 3-4 deelnemers.

Trailer

Bekijk hieronder de trailer Beeldend werken

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je via de Show-Talk-Act methodiek – letterlijk en figuurlijk – beeldend denken en zo je verhaal vertellen.
  • heb je inzicht in veelgebruikte cameratechnieken.
  • Heb je inzicht in een goede opbouw van korte films.
  • weet je hoe je jouw projecten helder en aansprekend in beeld kunt brengen.
  • ken je de basistechnieken van het editen van films.
  • ben je bekend met de handigste software en publicatietools.
  • kun je door de bomen het bos zien in het woud van (video)bestandsformaten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Hester Hollemans, Centrum Media & Gezondheid. Hester Hollemans heeft ruime ervaring op het gebied van (gezondheids)interventies en projecten en het in beeld brengen hiervan, waardoor zij zich goed kan verplaatsen in de uitdagingen (en valkuilen) van deelnemers.
  • drs. Johan de Ligt, Hangklip media. Johan de Ligt heeft als geluidsman, voor zowel publieke als commerciële zenders, aan een grote verscheidenheid aan film- en televisieproducties, bedrijfsfilms en opdrachtproducties voor non-profitorganisaties gewerkt; Van ‘Ik vertrek’ tot Expeditie Robinson’ tot opdrachtfilms voor GGD-en. In 2007 richtte hij Hangklip Media op en is zijn focus verschoven van geluid naar productie.

Voor wie

Preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de public health.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

De 2e dag wordt in overleg met de deelnemers bepaald.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Themadag JGZ en AGZ: vluchtelingen en meer

Datum: 5 okt '17

Lustrumbijeenkomst

Volg je bij de NSPOH een opleiding of heb je die in het verleden gevolgd? Ben je praktijkopleider? Ben je geïnteresseerd in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ? Heb je bij ons de introductiecursus JGZ gedaan? Wil je kennismaken met het onderwijs bij de NSPOH of ben je gewoon geïnteresseerd in een of meerdere van onderstaande onderwerpen? Kom dan naar onze themadag. Omdat de NSPOH dit jaar 15 jaar bestaat, bieden we de dag voor de lustrumprijs van €95.

Tijdens deze themadag komen vier actuele thema’s aan bod. Je kiest op de dag zelf twee workshops die goed passen bij je interesse en je leerbehoefte.
Ochtend

Middag

Wat je leert

De laatste jaren zijn viertal onderwerpen erg actueel, onderwerpen die jou als professional ook raken.

  • Omgaan met trauma bij vluchtelingen en statushouders

De vlucht vanuit een vaderland naar het onbekende gaat vaak gepaard met traumatische gebeurtenissen. Gezinnen kunnen hier enorm onder lijden. Het is van belang dat zij de juiste hulp krijgen. Maar door verschillen in cultuur en taal is die hulp lastig te bepalen. Wil je weten hoe je nog beter met hen kunt communiceren en ondersteuning kunt bieden? En wil je je verdiepen in samenwerking met andere ketenpartners? Schrijf je dan in voor dit onderwerp.

  • Vechtscheidingen

Met 82 op de 100.000 Nederlanders die begin 2018 waren geveld door de griep spraken we van een griepepidemie. Echter, jaarlijks krijgen 8000 op de 100.000 kinderen te maken met een vechtscheiding, waarvan de impact op het kind vaak vele malen groter is dan van een griep. Een scheiding brengt een crisis in een gezin teweeg. Maar als die scheiding wordt uitgevochten via de kinderen, kan dit voor het kind een permanente crisis worden. Tijdens deze sessie gaat de docent in op mogelijke gevolgen van een vechtscheiding voor het kind, op welke signalen je kunt letten en welke hulp je kunt bieden aan kinderen die in een vechtscheiding betrokken zijn.

  • Opvoedingsondersteuning aan vluchtelingengezinnen

Door onzekerheid, heimwee, trauma’s en andere problemen is het voor ouders niet altijd gemakkelijk om de ouderlijke rol te vervullen. Daarom besteden we aandacht aan de steun die je kunt bieden om kinderen zo veilig en gezond mogelijk te laten opgroeien in een onzekere en instabiele situatie. Met welke risicofactoren moet je rekening houden? Hoe herken je signalen? Welke hulp kun je bieden en wanneer moet je doorverwijzen?

  • Antibioticaresistentie

Antibioticaresistentie vormt een groeiende bedreiging voor de volksgezondheid. Jaarlijks sterven in Europa 25.000 patiënten als gevolg van antibioticaresistente bacteriën. Geschat wordt dat tegen 2050, er elk jaar 10 miljoen doden zijn door de opkomst van resistente infecties. ESBL-producerende bacteriën als E.Coli en Klebsielle Pneumonia zijn resistent tegen alle gangbare antibiotica. Huisartsen, ziekenhuizen en verpleeghuizen ondervinden hier in toenemende mate problemen van. In de bestrijding van Infectieziekten, SOA en TBC zal de GGD een actieve rol moeten gaan spelen in de actuele bedreiging van de volksgezondheid middels bron-en contactonderzoek, voorlichting en hygiëneadviezen. Bijvoorbeeld aan reizigers, omdat deze een groot risico vormen bij de import en verspreiding van deze bacteriën.
Hoe kunt je als GGD-professional bijdragen aan deze toenemende dreiging? Welke actuele ontwikkelingen zijn er op het gebied van antibioticaresistentie? Deze vragen worden beantwoord in deze middag over antibioticaresistentie.

We sluiten bij het onderwijs zoveel mogelijk aan bij de praktijk van deelnemers. Daarom is er veel tijd voor interactie en het bespreken van (eigen) casuïstiek.

Na afloop van deze module:

  • Kun je het gezondheidsprobleem benoemen en kwantificeren
  • Kun je aangeven wat gevolgen kunnen zijn
  • Weet je wat je als arts of verpleegkundige kunt doen
  • Heb je handvatten gekregen om gezinnen of cliënten te ondersteunen of door te verwijzen.

Voor wie

Huidige en eerdere deelnemers bij de NSPOH, praktijkopleiders, geïnteresseerden in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ.

Programma uitgebreid

Deze dag stond eerst aangekondigd onder de titel Werken met vluchtelingen en asielzoekers in de JGZ.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18

Datum: 1 okt '17

In het kort

Als JGZ-professional kom je steeds weer nieuwe dingen tegen in de dagelijkse praktijk. Daarom hebben we speciaal voor jou en andere deelnemers aan de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 een nieuwe terugkomdag georganiseerd. Wil jij bijvoorbeeld leren hoe je ouders en jeugdigen kunt begeleiden tijdens een vechtscheiding? En wil je bijgepraat worden over een actualiteit in de jeugdgezondheidzorg? Kom dan naar deze terugkomdag.

Wat je leert

Ouders en jeugdigen begeleiden tijdens een vechtscheiding

Deze terugkomdag is een aanvulling op de zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In 2016 waren er 5500 vechtscheidingen: ouders gaan uit elkaar, maar samen komen ze er niet uit. Bijvoorbeeld door wederzijdse beschuldigingen en verwijten. Kinderen zijn hier altijd de dupe van. Het aantal vechtscheidingen stijgt jaarlijks. Als JGZ-professional krijg er dus steeds meer mee te maken.

Het ochtendprogramma van deze terugkomdag staat in het teken van dit probleem. Je krijgt inzicht in jouw houding als JGZ-professional. Ook leer je met welke krachten je te maken hebt en hoe je omgaat met waarheidsvinding.

In de middag bespreken we een ander actueel JGZ-onderwerp.

In tegenstelling tot de Introductiecursus beperken we het aantal voorbereidende opdrachten. De kennisoverdracht gebeurt op een interactieve manier, zoals je van ons gewend bent. Daarbij is ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek en ervaringen.

Na afloop van deze terugkomdag:

  • weet je hoe je als JGZ-professional omgaat met ouders en jeugdigen, die zijn verwikkeld in een vechtscheiding.
  • weet je wat jouw rol is en hoe je iets kunt betekenen voor de veiligheid van kinderen.
  • heb je je actuele kennis van de jeugdgezondheidszorg bijgespijkerd.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door professionals met ruimschoots ervaring in het vakgebied.

Voor wie

Basisartsen of verpleegkundigen die in 2016 of 2017 de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 hebben gevolgd.

Toelatingseisen

Je hebt de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 gevolgd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals

Datum: 1 okt '17

In het kort

Als gezondheidsprofessional vergaar je veel kennis. Misschien heb je ook betekenisvolle studies uitgevoerd. Wil jij leren hoe je zorgt dat die informatie bij jouw doelgroep terecht komt? Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen? En wil je inzicht krijgen in de psychologie achter online marketing? Doe dan deze energieke, hands-on module Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals.

Wat je leert

De praktische toepassing van content marketing

Je kunt deze eendaagse module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Kennis delen is misschien niet de kern van je werkzaamheden. Maar als je een fantastische interventie hebt ontwikkeld, of een baanbrekend onderzoek hebt uitgevoerd, dan wil je dat mensen dat weten. Zodat zij (en jij!) daar hun voordeel mee kunnen doen. Deze kennisdeling noemen we content marketing. En tijdens deze module leer je precies wat dat inhoudt.

De nadruk ligt deze dag op de praktische toepassing van online content marketing. We leggen uit wat (online) marketing is en je maakt kennis met het 4C model. Je leert nadenken over jouw (potentiële) doelgroepen. Op welke manieren je die optimaal kunt bereiken, en via welke online kanalen.

Daarnaast maakt je kennis met de psychologie achter online marketing. Op basis van de principes van Cialdini leer je hoe je jouw boodschap zo overtuigend mogelijk over de bühne brengt. Met deze kennis op zak, ga je praktisch aan de slag om je eigen kennis te delen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je hoe je jouw doelgroep optimaal bereikt.
  • heb je inzicht in de zes meest gebruikte kanalen die je kunt inzetten.
  • kun je LinkedIn effectief gebruiken ter verspreiding van jouw boodschap.
  • weet je hoe je die boodschap zo overtuigend mogelijk bij jouw doelgroep onder de aandacht brengt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Nico de Jong, online marketing expert bij Onwijs Marketing.

Voor wie

Gezondheidsprofessionals die beter willen leren hoe ze hun boodschap online kunnen delen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Risico- en crisiscommunicatie uitgelicht

Datum: 27 sep '17

In het kort

Risicocommunicatie zoomt in op potentiële (gezondheids-)risico’s. Crisiscommunicatie gaat vooral over de acute fase, waarin een risico zich ontwikkelt tot een crisis. Kun jij in je werk te maken krijgen met ongevallen, rampen of andere risicovolle situaties? En wil je leren hoe je in die gevallen omgaat met publiek en media? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Communicatietechnieken en strategieën tijdens een crisis

Deze module is onderdeel van de profielopleidingen Infectieziektebestrijding en Medische milieukunde en kan als keuzeonderwijs gevolgd worden in de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Deze module is een introductie over elementaire communicatieprincipes in geval van acute en niet-acute crises. Tijdens deze module krijg je inzicht in de politiek-bestuurlijke processen die spelen tijdens een crisis en welke rol jij als professional in dit proces kunt innemen.

Communicatietheorie, begrippenkaders en betrokken actoren passeren de revue. We behandelen communicatietechnieken en – strategieën. Daarnaast is er aandacht voor het schrijven van persberichten en de omgang met publiek en media. Daarbij komen ook de individuele aspecten van risicoperceptie en risico-assessment aan bod.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies. Die wisselen we af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek uit de praktijk van de infectieziektebestrijding en de medische milieukunde.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis van individuele en culturele verschillen in risicoperceptie.
  • weet je hoe je je communicatie kunt afstemmen in verschillende situaties
  • ken je de verschillende betrokken actoren en ben je je bewust van de politiek-bestuurlijke afwegingen die gemaakt worden bij crisiscommunicatie als onderdeel van crisisbeheersing kun je een persbericht opstellen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door communicatie experts, crisisdeskundigen en mediatrainers.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals die werkzaam zijn op het gebied van veiligheid en (publieke) gezondheid die affiniteit hebben met medische milieukunde of infectieziektebestrijding

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gehoorschadepreventie voor jongeren

Datum: 30 aug '17

In het kort

Steeds meer jongeren lopen permanente gehoorschade op, zoals oorsuizen (tinnitus) en doofheid. Dat komt onder meer door het geluidsniveau op koptelefoons en in het uitgaansleven. Werk jij als jeugdarts of –verpleegkundige, beleidsmedewerker of evenementorganisator? Wil je leren hoe je gehoorschade voorkomt? En wat de richtlijnen zijn voor het geluidsniveau op evenementen en in discotheken? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Hoe bescherm je jongeren die graag naar muziek luisteren?

De NSPOH organiseert deze dag in samenwerking met de Nationale Hoorstichting en het Centrum Media en Gezondheid. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tijdens deze module krijg je concrete handreikingen voor de preventie van gehoorschade binnen de uitgaanssector. Jeugdartsen en – verpleegkundigen en gemeentelijke beleidsmedewerkers kunnen die gebruiken in hun werkpraktijk. Daarnaast gaan we in op de richtlijnen voor het geluidsniveau op evenementen en in discotheken. Die informatie is van belang voor het vergunningenbeleid van gemeenten.
Ten slotte presenteren we verschillende communicatiestrategieën voor effectieve gehoorschadepreventie. De laatste inzichten, richtlijnen en ervaringen komen aan bod. Tevens wordt ingegaan op mogelijke strategieën en kansen voor samenwerking.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je diverse communicatiestrategieën voor effectieve gehoorschadepreventie benoemen en uitleggen.
  • ben je op de hoogte van de richtlijnen met betrekking tot geluid.
  • weet je welke stakeholders er zijn.
  • heb je de handvatten om gehoorschadepreventie in te passen in je eigen werkpraktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Hester Hollemans (Centrum Media en Gezondheid)
  • drs. Ilke Jellema (Nationale Hoorstichting)

Voor wie

Voor jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, beleidsmedewerkers en organisatoren van festivals/evenementen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Praktische mediatraining bij risico- en crisiscommunicatie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je op het gebied van veiligheid en gezondheid? Effectief communiceren met de media is belangrijk voor beleidsmakers en professionals. Vooral als zij te maken krijgen met lastige omstandigheden als ongevallen, (dreigende) rampen en risicovolle situaties. Alles ligt dan onder het vergrootglas dat media hanteren. De wijze waarop je over en tijdens de ‘crisis’ communiceert, beïnvloedt in belangrijke mate het oordeel van het publiek over de wijze waarop jij als professional (en daarmee jouw organisatie) met die situatie of crisis bent omgegaan. Wil jij leren hoe je doeltreffend communiceert in crisissituaties? Wat de werkwijze is van media en hoe je een kernboodschap formuleert? Doe dan deze tweedaagse mediatraining.

Wat je leert

Leer een kernboodschap formuleren

Tijdens de introductiebijeenkomst leer je van een ervaren mediatrainer hoe je je boodschap helder en doeltreffend voor het voetlicht kunt brengen. We besteden aandacht aan de rol van de media tijdens een crisis. Hoe werken media en waarom? En wat betekent dat in geval van gevoelige issues, rampen en crises?

Tijdens de tweede dag van de module breng je de theorie van de introductiebijeenkomst in de praktijk. Je begint met het afleggen van een nul-(pers)verklaring op basis van je eigen casus. Daarna word je op basis van deze verklaring geïnterviewd op camera. Hierbij worden diverse interviewstijlen gehanteerd. De filmbeelden worden gezamenlijk teruggekeken waarbij je elkaar feedback geeft.

De module is opgezet als een vaardigheidstraining. Via casuïstiek oefen je in het formuleren van kernboodschappen. Dag 1 volgen alle deelnemers gezamenlijk. Tijdens de tweede dag oefen je voor de camera in verschillende settings.  De praktijktraining op dag 2 volg je in een kleine groep, zodat iedereen meerdere keren kan oefenen voor de camera. Noteer in het opmerkingenveld welke van de data voor dag 2 je voorkeur heeft: 4, 5 of 6 december.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de rol en werkwijze van de traditionele en nieuwe media bij (dreigende) crisissituaties benoemen.
  • kun je het belang van het gebruik van een kernboodschap aangeven.
  • kun je een belangrijke bijdrage leveren aan het opstellen van een kernboodschap.
  • kun je op een goede manier journalisten in allerlei omstandigheden te woord staan en effectief de belangrijkste boodschap volgens jouw organisatie naar voren brengen.
  • heb je voor de camera geoefend hoe je deze boodschap in verschillende settings optimaal kunt overbrengen.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals in de public health en Arbeid & Gezondheid, die voor hun beroep in aanraking kunnen komen met de media en hun communicatievaardigheden in geval van crisissituatie willen vergroten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, Interim woordvoerder, sr. communicatieadviseur, mediatrainer, speechschrijver bij Kuil & Van Woerkom communicatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Uitspraak van een deelnemer: “Ik vond het een voorrecht om les te krijgen van deze docent. De lessen waren enorm leerzaam door de goede opbouw en het vakmanschap van de docent. De docent straalt daarbij enthousiasme uit om ons iets te leren en kan allerlei situaties nabootsen op een natuurlijke manier. Dit was een heel waardevol kijkje in de wereld van de media.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.