030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Inleiding in de publieke gezondheid

Datum: 29 aug '19

In het kort

De publieke gezondheid staat voor grote uitdagingen en de werkzaamheden van professionals  veranderen in rap tempo. Werk jij (of ga je werken) als public health professional en wil je beter zicht op de geschiedenis, het heden, de organisatie en nieuwe ontwikkelingen van de publieke gezondheidszorg?  Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Complexiteit en actuele ontwikkelingen in de public health

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

De publieke gezondheid in Nederland ondergaat grote veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de te verwachten tekorten aan professionals, aan taakherschikking, transities en transformatie, zorgen over de betaalbaarheid van zorg en het grote aantal samenwerkingspartners. Als public health professional heb je naast kennis van het vak ook inzicht nodig in de complexiteit van de openbare gezondheidszorg.

Tijdens deze module leer je hoe de (publieke) gezondheidszorg in Nederland is georganiseerd en wordt gefinancierd. We bespreken de actuele ontwikkelingen van gezondheid en gezondheidsproblemen in Nederland. Ook leer je wat de verbinding is tussen preventie en curatie. Je hoort hoe de publieke gezondheidszorg is ontstaan en welke invloed de geschiedenis heeft op de wijze waarop de die nu is georganiseerd. We verdiepen ons in preventiewetgeving en wat die concreet voor jouw werk betekent. En we discussiëren over ethische dilemma’s.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • kun je de belangrijkste gezondheidsproblemen en een aantal ontwikkelingen hierin benoemen.
  • heb je inzicht in de bouw en werking van de Nederlandse public health en kun je dit plaatsen tegen de achtergrond van (historische) maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
  • Heb je inzicht in de ambtelijke en politieke processen en de besluitvoering binnen gemeenten en GGD’en.
  • ken je de belangrijkste wetten en regels op het gebied van openbare gezondheidszorg en de consequenties daarvan voor je eigen werk.
  • kun je reflecteren op je eigen rol als public health professional.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten die onder meer werkzaam zijn bij het RIVM, de GGD, gemeenten en UMC.

Voor wie

Voor professionals die werkzaam zijn of worden in de public health, bijvoorbeeld als beleidsmedewerker, gezondheidsbevorderaar, epidemioloog, fysiotherapeut, verloskundige bij een gemeente, GGD, thuiszorgorganisatie of als zelfstandige.

Toelatingseisen

Je hebt een vooropleiding op hbo+ of academisch niveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering (oefenmodule)

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test.

Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets

Het oefen assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De meerkeuzetoets bestaat uit 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.

Je hebt 2 weken onbeperkt toegang tot de meerkeuzetoets en je resultaten zijn direct zichtbaar.

Met dit oefen assessment bereid je je voor op de complete E-learning assessment motiverende gespreksvoering waarmee je – bij een voldoende eindbeoordeling – een certificaat van basisbekwaamheid ontvangt.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis en vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test, upload een eigen gespreksfragment en ontvang een certificaat van basisbekwaamheid.
Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets en beoordeling van gespreksfragment

Het assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De test bestaat uit twee delen die elk voor 50% meetellen in het resultaat:

  1. Het eerste deel bestaat uit een meerkeuzetoets van 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.
  2. Voor het tweede deel upload je je eigen audiofragment. Dat wordt beoordeeld op basis van de MITI 4.2.1. (Motivational Interviewing Treatment Integrity), een instrument waarmee wordt vastgesteld hoe goed een professional motiverende gesprekstechnieken toepast.

De resultaten van de meerkeuzetoets zijn direct zichtbaar. Het duurt ongeveer 3 weken voor je de beoordeling van jouw gespreksfragment ontvangt. Bij een voldoende eindbeoordeling ontvang je een certificaat van basisbekwaamheid.

Wil je jouw motiverende gesprekstechnieken verder ontwikkelen? Kies dan voor de oefenmodule van de e-learning assessment motiverende gespreksvoering. Daarmee kun je 2 weken onbeperkt het eerste deel van het assessment oefenen.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Raak de kern in tijden van crisis

Datum: 23 aug '19

In het kort

Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.

Wat je leert

Zo leer je effectief presenteren in een crisissituatie

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.

In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.

Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.

Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.

Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.

Na afloop van deze module van anderhalve dag kun je:

  • uitleggen waarom een doelgroep-analyse belangrijk is.
  • je presentatiestijl aanpassen aan de doelgroep.
  • beargumenteerd keuzes maken in de informatie die je opneemt in je presentatie.
  • een kernboodschap opstellen, afhankelijk van de situatie en de doelgroep.
  • een verhaallijn opbouwen en deze koppelen aan een invoelbare emotie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

HBO- denk en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Persoonlijk leiderschap: zo neem je de leiding!

Datum: 20 aug '19

In het kort

Persoonlijk leiderschap krijgt een steeds centralere rol in de medische wereld. Het betekent dat je weet wie je bent, wat je wilt en hoe je dat gaat realiseren. Je hoeft dus geen geboren leider te zijn om persoonlijk leiderschap te tonen. Wil jij je eigen meerwaarde leren inzien? Doe dan deze eendaagse module en krijg meer gedaan in je werk.

Wat je leert

Ga zelf eens lekker in je kracht staan

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Als je kristalhelder zicht hebt op je eigen kwaliteiten en drijfveren, dan maak je keuzes die in lijn liggen met wat jij belangrijk vindt. Dan toon je persoonlijk leiderschap.

Tijdens deze lesdag ga je actief op zoek naar je eigen drijfveren, energieboosters, energieslurpers, kwaliteiten en valkuilen. Je formuleert professionele doelen en leert in je kracht staan, zodat je effectiever en productiever kunt werken.

In alledaagse dingen kun je sturing geven aan een situatie en impact hebben op anderen. Toon jij persoonlijk leiderschap? Bekijk de TED Talk van Drew Dudley eens (6 minuten). Stop. Denk nog eens. En… ben jij een leider?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je benoemen wat jou drijft in je vak.
  • kun je je kwaliteiten en valkuilen benoemen in relatie tot je vak.
  • kun je voorbeelden geven van situaties waarin jij persoonlijk leiderschap hebt getoond.
  • kun je jouw energieboosters en energieslurpers toelichten.
  • weet je je eigen meerwaarde te benoemen en uit te dragen.
  • kun je benoemen hoe je regie neemt wanneer je een uitdaging in jouw werkomgeving aangaat.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Jessica Hoek van Base coaching en training. Jessica is opgeleid als communicatiespecialist, teamcoach, co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.

Uitspraak van een deelnemer: “Een leuke lesdag waar we goed de diepte ingegaan zijn om te komen tot onze waarden en onze persoonlijke missie aan de hand van de leuke opdrachten en door de docent zelf!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training intervisiebegeleider

Datum: 16 aug '19

In het kort

Intervisie draait om leren van én met elkaar. Voor veel professionals is intervisie een verplicht onderdeel van hun werk.  De kwaliteit van Intervisie staat of valt bij de gekozen methode, de manier van begeleiden en de veiligheid in de groep. Wil je een intervisiegroep opzetten of leren hoe je als procesbegeleider optreedt? Volg dan deze training tot intervisiebegeleider!

Wat je leert

Op de eerste dag starten we met de theorie achter intervisie. Je maakt kennis met verschillende intervisiemethoden en leert hoe je deze toepast. We bespreken mogelijke doelen van intervisie, veelvoorkomende valkuilen, en de randvoorwaarden voor het opzetten van een intervisiegroep. Daarnaast oefenen we met verschillende intervisiemethoden.

Op de tweede dag richten we ons op begeleidingsstijlen. Welke stijl past bij jou? Wat voor begeleider ben jij of wil je zijn? Daarnaast bekijken we uit welke elementen een goede intervisievraag bestaat.

De laatste dag gaat over het belang van regelmatige evaluatie. Hoe zorg je ervoor dat evaluaties nuttig zijn? Wat doe je als de opbrengst van de intervisie achteruitgaat? En gaan we in op openstaande leervragen van de deelnemers.

Tijdens elke trainingsdag houden we een intervisiebijeenkomst, waarin je kunt oefenen en feedback ontvangt. Tussen de lesdagen door oefen je met je rol als intervisiebegeleider.

Na afloop van deze module:

  • Kun je in eigen woorden toelichten wat de doelen zijn van intervisie;
  • Weet je aan welke randvoorwaarden intervisie moet voldoen;
  • Kun je vragen over een situatie formuleren op verschillende niveaus, zoals inhoud, proces, relatie en gevoel;
  • Kun je beargumenteren hoe jij de rol van intervisiebegeleider wilt invullen;
  • Kun je de vijf basisstappen van intervisie benoemen en kort toelichten;
  • Weet je het belang van een incheck-vraag aan de start van intervisie aan te geven;
  • Kun je elementen identificeren waaruit een goede inbreng-vraag bestaat;
  • Ben je instaat om op basis van de aard van de vraag, van de situatie, kenmerken van de intervisiegroep en beschikbare tijd een keuze maken voor een intervisiemethode;
  • Ken je jouw sterke punten en verbeterpunten in het begeleiden van intervisie.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Voor wie

Voor iedereen, met enige ervaring in intervisie, die een intervisiegroep wil opzetten of als procesbegeleider wil leren werken: sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2024 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Creëren voor de toekomst

Datum: 12 aug '19

In het kort

We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.

Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer vraagstukken op een andere manier benaderen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.

In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.

Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je drie grote uitdagingen beschrijven waar we in de maatschappij voor komen te staan.
  • kun je een vraagstuk van de toekomst benaderen vanuit een technologisch, filosofisch en sociologisch perspectief.
  • kun je de structured inventive thinking (de SIT-methode) toepassen om een vraagstuk inside the box te lijf te gaan.

Docenten

De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:

  • Nicole Siers, opleider/adviseur NSPOH.
  • Manon Penris, opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisdataset JGZ: betere registratie voor betere zorg

Datum: 8 aug '19

In het kort

Als professional in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) krijg je te maken met de basisdataset JGZ. Wil jij je kennis over deze registratiemethode vergroten? Wil je leren hoe je de functies van de BDS JGZ kunt inzetten om jouw rol als JGZ-professional te bevorderen? En de samenwerking met andere partijen te vergemakkelijken? Doe dan deze module van één dagdeel.

Wat je leert

Betere registratie voor betere jeugdgezondheidszorg

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Informatisering raakt aan steeds meer aspecten van het werk in de jeugdgezondheidszorg. De basisdataset Jeugdgezondheidszorg (BDS JGZ) vormt de inhoudelijke basis voor het Digitaal Dossier Jeugdgezondheidszorg (DD-JGZ). Met de BDS JGZ wordt cliëntinformatie gestandaardiseerd en gestructureerd. Daardoor worden medisch dossiers overdraagbaar, wat de kwaliteit van de jeugdgezondheidszorg ten goede komt.

In deze module gaan we dieper in op de mogelijkheden, maar ook de beperkingen van de BDS en het DD-JGZ. We bespreken de huidige ontwikkelingen van digitale platforms en cliëntportalen. Bovendien krijg je actuele informatie aangereikt over ‘Jeugd in Beeld’, de databank met geanonimiseerde gegevens over de groei en ontwikkeling van 0 tot 19- jarigen. Ten slotte krijg je de gelegenheid om vragen aan de docenten te stellen over de BDS JGZ in brede zin.

De leerstof wordt behandeld via een interactief college en discussies over de toekomstige inrichting van het DD-JGZ en de Jeugd in Beeld-databank.

Na afloop van deze module van één dagdeel:

  • ben je bekend met de basisdataset JGZ.
  • ken je de voordelen en beperkingen ervan voor zowel de professional als het kind.
  • weet je hoe je de functies van de BDS JGZ inzet ter versterking van jouw rol en ter verbetering van de samenwerkingsmogelijkheden met andere partijen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Tanja Geerdes-Maas, adviseur bij het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.

Voor wie

Voor JGZ-professionals.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.

Tanja Geerdes-Maas

arts M&G, adviseur, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ)

“Als iedereen registreert volgens de basisdataset JGZ zorgt dit voor een verbetering van de kwaliteit van zorg en kunnen we onze preventieve taak nog beter uitvoeren.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor Van Wiechen instructeurs 2020

Datum: 28 jul '19

In het kort

Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. Op de terugkomdag staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van jouw moment van certificering is het mogelijk om je op deze dag te laten hercertificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd. Daarnaast wordt een inhoudelijk programma aangeboden.

Wat je leert

De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde van Wiecheninstructeurs. Drie keer per vijf jaar volg je een terugkomdag om je certificering te verlengen. Jaarlijks wordt tweemaal dezelfde terugkomdag aangeboden door de NSPOH. De thema’s van de terugkomdagen zijn:

  • 2021: Betrokkenheid netwerk (denk aan ouders, kinderdagverblijf, gemeenten, etc.)
  • 2022: Fijne motoriek/adaptatie
  • 2023: Communicatie
  • 2024: Didactiek/feedback geven (ook in de spreekkamer)
  • 2025: Motoriek

Op deze dag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. Afhankelijk van of je je moet laten hercertificeren, neem je deel aan de (her)certificering of volg je een inhoudelijk programma. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de actualiteit. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.

Hercertificering als van Wiechen instructeur

Hiervoor ga je in de middag actief aan de slag met eigen meegebrachte videobeelden. Je filmt volgens de instructie in de studiehandleiding hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. Aan de hand van deze beelden geven de deelnemers elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur*.

Kom je nog niet voor (her)certificering in aanmerking, dan vindt er een alternatief inhoudelijk programma plaats.

* Voor de (her)certificering geldt een minimumaantal deelnemers van twee. Indien dit aantal niet gehaald wordt schuift de (her)certificering in overleg door naar de eerstvolgende terugkomdag. Indien dit het geval is worden de betreffende deelnemers hierover z.s.m. geïnformeerd. Wanneer om deze reden de hercertificering wordt uitgesteld, heeft dit geen gevolgen voor de geldigheid van de registratie als Van Wiechen instructeur.

Na afloop van deze terugkomdag:

  • Kun je beschrijven hoe je jouw rol als instructeur binnen jouw organisatie kunt versterken.
  • Kun je de actuele ontwikkelingen rondom het van Wiechenonderzoek beschrijven.
  • Kun je sterke en aandachtspunten voor de functie van van Wiechen instructeur beschrijven (voor (her)certificeerders).
  • Word je ge(her)certificeerd in het register van van Wiechen instructeur NCJ, mits:
      • Je videobeelden hebt meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding).
      • Je adequaat kunt reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek.
      • Je op adequate wijze feedback geeft aan en ontvangt van collega instructeurs tijdens de hercertificering.
      • Je voldoende terugkomdagen hebt gevolgd (voor hercertificeerders, 3 per 5 jaar).

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.

Voor wie

Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs.
In verband met je hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Ervaringen

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Het was erg fijn om met elkaar in gesprek te gaan over het pakken van je rol als instructeur binnen je organisatie”
  • “Zeer inspirerend verhaal van Prof. Hadders-Algra, veel input gekregen om boven de stof te kunnen staan als instructeur.”
  • “Inspirerend om met een aantal instructeurs in een veilige omgeving zelf gemaakte (instructeurs)filmbeelden te bespreken.”
  • “Hadden eerst schroom, maar door het te doen zagen we juist in hoe waardevol deze vorm van intervisie is. Jammer dat dit niet werd gedeeld door alle instructeurs.”

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Psychosociale ontwikkeling van kinderen

Datum: 23 jul '19

In het kort

Werk je als jeugdverpleegkundige en wil je nog meer leren over hoe je kinderen en pubers begeleidt in hun ontwikkeling? Wil je weten hoe je hun ouders in dit proces meeneemt? En wat jouw rol is als verpleegkundige en zorgintermediair? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Hoe je kinderen, pubers en hun ouders begeleidt in gezond opgroeien

De module is onderdeel van de Opleiding jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In deze verbredende en verdiepende module staat de ontwikkeling van kinderen en pubers centraal. Daarbij kijken we naar jouw rol als jeugdverpleegkundige en de samenwerking met andere partijen. Er is aandacht voor specifieke theorieën in de ontwikkelingspsychologie, maar je traint ook praktische vaardigheden. Je krijgt verschillende handvatten aangereikt. Daardoor ben je in staat om kinderen, pubers én hun ouders nog beter te begeleiden in het ontwikkelingsproces.

Het onderwijs bereid je thuis voor door het lezen van literatuur en het maken van opdrachten. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden op situaties en vragen uit je eigen werkpraktijk. De module sluit je af door een verslag van een meeloopstage en drie e/learnings te maken.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de complexe factoren die een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van kinderen en pubers.
  • kun je je profileren als intermediair tussen verschillende partijen in de (jeugdgezondheids)zorg.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit de publieke gezondheidszorg.

Voor wie

Afgestudeerde hbo-verpleegkundigen die werken met kinderen en pubers en andere professionals die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.

Toelatingseisen

Hbo-afgestudeerde verpleegkundigen of verpleegkundigen die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraak van een deelnemer: “Er zit ook humor in: fijn!!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.