030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Helder denken over doelen

Datum: 30 jun '20

In het kort

Heb je een ambitieus doel voor ogen voor jouw team of organisatie, maar raak je verstrikt in de uitwerking? Gun jezelf het plezier van deze masterclass, waarin je leert te werken met een Doelenladder.

Wat je leert

De Doelenladder: handig, voor iedereen die plannen maakt, of het nou gaat om beleid, lobby of implementatie.

Doelenladders zijn hulpmiddelen om grote doelen uit te werken naar kleinere doelen en activiteiten, zonder je blind te staren op de makkelijkste route. Door gebruik te maken van doelenladders, kun je effectief ambities vertalen naar een concreet en logisch plan, en kun je onderbouwen waarom je bepaalde keuzes wel en niet hebt gemaakt.

Door verbanden te begrijpen tussen hoofd- en subdoelen, krijg je beter overzicht over de haalbaarheid van je plan. En door niet alleen je eigen maar ook andermans doelenladders te bekijken, leer je welke valkuilen snel gemaakt zijn. Zodat je daarna je eigen plan kan verbeteren.

Tijdens deze module werken we plenair en in groepjes. Op beide dagen starten we met een introductie over doelen, hun onderlinge verband en veel voorkomende valkuilen. Daarna oefenen we in kleine groepjes met het denkgereedschap en bespreken we plenair de vragen die zijn ontstaan.

Je werkt in deze masterclass aan de hand van een opdracht, die je vooraf maakt over een eigen casus.

Na afloop van deze masterclass kun je:

  • doelen helder formuleren en ordenen
  • verbanden uitleggen tussen de doelen
  • doelen meetbaar maken
  • andermans plannen beoordelen op basis van logica.

Voor wie

Deze masterclass is geschikt voor iedereen die ambities wil vertalen naar effectieve plannen, zoals sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam op het gebied van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie, zoals beleidsmedewerkers en onderzoekers.

Vooropleiding

HBO werk- en denkniveau

Docent

Drs Gertrude van Driesten MPH, De Denkacademie / De Argumentenfabriek.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere doelensessie over lobby:

  • “Deze masterclass heeft me geholpen hoofd- van bijzaken te onderscheiden.”
  • “Deze masterclass heeft me laten zien dat er meer mogelijkheden waren dan ik dacht, om mijn doel te bereiken.”
  • “Ik kan de doelenladders goed gebruiken om mijn gedachten te ordenen en keuzes te onderbouwen”.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoe doe jij dat? Ervaringen uitwisselen voor jeugdverpleegkundigen.

Datum: 9 jun '20

In het kort

Het zijn vreemde tijden voor je werkzaamheden als jeugdverpleegkundige. Je werkt misschien meer digitaal, ziet niet alle kinderen, maakt aangepaste plannen voor de toekomst. Het kan fijn zijn om even laagdrempelig uit te wisselen hoe andere jeugdverpleegkundigen dat doen. En dan niet alleen je directe collega’s, maar juist collega’s van andere organisaties. Hoe gaan zij om met alle veranderingen? Hebben zij handige tips?

Wat je leert

Wissel je ervaringen uit met andere jeugdverpleegkundigen

Deze bijeenkomst is een laagdrempelige manier om eens in contact te komen met professionals uit andere organisaties. Iedereen heeft met veranderingen te maken in deze tijd.  We kunnen het hebben over alle vragen die je hebt. Gewoon professionals onder elkaar. Gratis.

Docenten

Wij als NSPOH faciliteren graag het gesprek hierover. Een opleider van ons begeleidt het gesprek van maximaal 15 deelnemers.

Interesse? Schrijf je in en doe gezellig mee!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomsessie voor gecertificeerde visusinstructeurs

Datum: 2 jun '20

In het kort

De reguliere zorg in de JGZ wordt weer langzaam opgestart, maar dit is een hele uitdaging in de 1,5 meter samenleving.

Ben je gecertificeerd visusinstructeur en wil je met andere visusinstructeurs uitwisselen hoe een optimale herstart van het visusonderzoek en overdracht van verwezen kinderen zou kunnen plaatsvinden? Volg dan deze online terugkomdag voor visusinstructeurs.

Wat je leert

Afstemmen van oogzorg voor kinderen in de 1,5 meter samenleving & samenwerken met de afdeling oogheelkunde van het ziekenhuis

Sinds 11 mei worden de maatregelen van de intelligente lockdown stapsgewijs versoepeld. JGZ-organisaties hebben op zeer beperkte schaal doorgewerkt. Maar starten nu de reguliere zorg weer langzaam op. Met de  nieuwe realiteit van de 1,5 meter samenleving zorgt het opstarten van het visusonderzoek voor vraagstukken op de werkvloer.

Ook op de afdeling oogheelkunde in het ziekenhuis kunnen nog geen volledige spreekuren gedraaid worden. En moet ook nog de uitgestelde zorg van de afgelopen maanden ingehaald worden. De capaciteit zal nog lange tijd beperkt zijn en de wachtlijsten voor een verwijzing zullen fors oplopen.

Wat betekent dit voor de kinderen op het spreekuur? En wat betekent dit voor jou als jeugdarts? Blijf jij, totdat het kind een afspraak in het ziekenhuis heeft, verantwoordelijk voor dit kind?

Er zal op korte termijn gezocht moeten worden naar creatieve en verantwoorde oplossingen om de zorg voor kinderen met oogproblemen te waarborgen.

Tijdens deze terugkomsessie ga je met elkaar in gesprek hoe een optimale herstart van het visusonderzoek én overdracht van de verwezen kinderen kan plaatsvinden. De ochtend is vooral bedoeld als moment van uitwisseling van ervaringen, handige oplossingen en tips.

Programma:

  • Korte introductie door Ellen van Minderhout over het huidige beleid van orthoptisten en de NOG.
  • Inventarisatie van discussiepunten.
  • Daarna uitwisseling in kleine groepjes in break-out rooms.
  • Plenaire terugkoppeling van hetgeen besproken is.

Voorbereiding:

  1. We vragen je vooraf aan te geven welke vraagstukken je aanbod zou willen laten komen.
  2. Daarnaast is het goed als je alvast in kaart brengt hoe de oogheelkundige zorg in het ziekenhuis in jouw regio wordt georganiseerd. Wat lukt op dit moment wel en wat lukt op dit moment niet? Heeft jouw JGZ-organisatie al contact met de oogheelkundige zorg in de regio over de te verwachten wachttijden? Is er een patiëntstop voor nieuwe kinderen? Zijn er afspraken dat urgente verwijzingen toch gezien kunnen worden? Kunnen oudere kinderen gezien worden door optometristen? Hoe is dit georganiseerd? Welke rol zie jij voor de visusinstructeur hierin?

Je kunt van te voren aangeven welke vraagstukken je aan bod zou willen laten komen.

Docenten

De terugkomsessie wordt begeleid door Ellen van Minderhout en Trijntje Sjoerdsma.

Voor wie

Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning Kennis over Covid-19

Datum: 16 mrt '20

In ’t kort

Alle GGD’en in Nederland werken op volle kracht om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op artsen, verpleegkundigen en co-assistenten die niet werkzaam zijn binnen de infectieziektebestrijding. Zij kunnen worden ingezet bij de bron- en contactopsporing en om vragen van burgers te beantwoorden.

Door het volgen van deze e-learning krijg je de benodigde achtergrondkennis om deze taken te kunnen uitvoeren.

Wat je leert

Deze achtergrondkennis helpt je bij taken om verspreiding van Covid-19 tegen te gaan

Door deze e-learning krijg je inzicht in hoe de infectieziektebestrijding in Nederland is georganiseerd en hoe tijdens een uitbraak het proces van risico-inschatting en besluitvorming over de te nemen maatregelen in zijn werk gaat.

Aan de hand van wat we nu weten over de transmissie van Covid-19 leer je hoe het virus wordt overgedragen en welke interventies, zoals hygiënemaatregelen genomen kunnen worden.

Daarnaast leer je over de symptomen en het ziekteverloop van Covid-19 en welke risicogroepen een grotere kans lopen op complicaties wanneer ze het virus hebben opgelopen.

Ook leer je wat bedoeld wordt met de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht.

Resultaat

Na afloop van deze e-learning Kennis over Covid-19:

  • kun je in globale termen uitleggen hoe de infectieziektebestrijding en outbreak management in Nederland georganiseerd is.
  • kun je de basisprincipes van de infectieziektebestrijding op beginnend niveau toepassen op Covid-19.
  • kun je vragen van het publiek over het klinisch beeld, de transmissie en preventie, zoals hygiëne maatregelen, met betrekking tot Covid-19 beantwoorden.
  • kun je uitleggen hoe de bron- en contactopsporing bij Covid-19 in zijn werk gaat.
  • kun je uitleggen hoe een besmetting met Covid-19 verloopt en welke groepen een grotere kans lopen op het krijgen van complicaties.
  • kun je uitleggen wat de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht inhouden en wanneer hier toe wordt overgegaan.

Voor actuele informatie over Covid-19 verwijzen wij naar het RIVM.

Voor wie

Deze e-learning is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen die niet werkzaam zijn in de infectieziektebestrijding, maar die in verband met de uitbraak van Covid-19 wel ingezet worden in de bestrijding van deze uitbraak. Dit kan gaan om bijvoorbeeld taken in de bron- en contactopsporing of om het (telefonisch) beantwoorden van vragen van het publiek over dit coronavirus. 

Benodigde tijd

Het doorlopen van deze e-learning kost ongeveer 30 minuten.

Docenten

Deze e-learning is in samenwerking met het RIVM ontwikkeld door:

  • Jeannette de Boer, arts M&G, opleidingsmanager NSPOH
  • Hans Beks, arts M&G, GGD Gelderland Midden
  • Henriëtte ter Waarbeek, arts M&G, GGD Zuid Limburg
  • Heleen van Deuzen, onderwijskundige NSPOH
  • Tamara van Keulen, opleider/adviseur NSPOH
  • Joanneke Krämer, onderwijskundige NSPOH
  • Jenneke van Rheenen, manager bedrijfsvoering NSPOH.

Inschrijven

Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.

Niet geaccrediteerd

De e-learning is niet geaccrediteerd en na voltooiing ontvang je geen certificaat.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Baecke-Fassaert motoriek test (BFMT)

Datum: 6 jan '20

In het kort

De Baecke-Fassaert Motoriektest (BFMT) is een test om de motorische ontwikkeling van 5-6 jarigen te onderzoeken en fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Wil jij je vaardigheden vergroten om de motorische ontwikkeling bij kleuters met de BFMT goed te kunnen testen en beoordelen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.

Wat je leert

Leer meer over de motorische ontwikkeling en word vaardiger met de Baecke-Fassaert Motoriektest

BFMT fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screening of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters en maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ ten aanzien van monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar. Om het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij  kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed te kunnen uitvoeren, zijn up-to-date kennis en vaardigheden vereist. Deze module is erop gericht de kennis en vaardigheden omtrent de BFMT aan te scherpen en te verdiepen.

Gedurende deze dag zal een landelijke BFMT instructeur de achterliggende theorie van de BFMT met jullie doorlopen. Aan de hand van filmmateriaal, voorbeeldcasussen en oefeningen wordt de theorie achter de BFMT en de aandachtspunten bij de uitvoer en verwijzing behandeld.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de aandachtspunten voor het lege artis uitvoeren van de BFMT beschrijven.
  • kun je de meest voorkomende afwijkingen, gesignaleerd met de BFMT, benoemen.
  • kun je, naar aanleiding van de uitkomst van de BFMT, de vervolgstappen en verwijscriteria beschrijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een landelijke instructeur voor de BFMT.

Voor wie

Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en verpleegkundig specialisten die meer willen weten over de motorische ontwikkeling en de vaardigheden in het gebruik van de Baecke-Fassaert Motoriektest willen opfrissen, verbeteren of aanleren.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan direct na aanmelding contact met ons op.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Incompany: Stoppen met roken: tabaksverslaving

Datum: 11 nov '19

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk voor de gezondheid van de roker en diens omgeving. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert om gedrag te veranderen? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.

Wat je leert

We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’ (2016).

Tijdens deze actieve nascholing, die bestaat uit 2 avonden, krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan)

We werken aan de competenties:

  • Communicatie met de cliënt: de zorgprofessional communiceert op persoonsgerichte en professionele wijze met de cliënt en streeft naar optimale informatie-uitwisseling.
  • Effectieve samenwerking: de zorgprofessional gaat een vertrouwensrelatie aan, werkt vanuit het principe van gezamenlijke besluitvorming effectief samen met de cliënt.
  • Gezondheidsbevordering: de zorgprofessional is gericht op kennisvermeerdering, gedragsverandering en het leren omgaan met (de gevolgen van) roken. Zij maakt daarbij gebruik van de beschikbare middelen voor de specifieke cliëntengroepen.

Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, doktersassistenten en huisartsen.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2020 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,9 en een 8,3.

Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Tijdsinvestering:

2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding 1 uur per module.

Programma:

Datum 28 januari 2020

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Schadelijke stoffen in tabak
Gezondheidsschade als gevolg van roken
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Tabaksverslaving en ontwenningsverschijnselen na stoppen
Hulpmiddelen, waaronder farmacotherapie
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie

 

Datum 4 februari 2020

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Fasen van gedragsverandering
De stappen van het stopproces en de mogelijkheden voor de praktijk
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Bespreekbaar maken rookgedrag
Introductie motiverende gespreksvoering
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie

 

E-learning Maternale kinkhoestvaccinatie

Datum: 29 okt '19

In het kort

Vaccineren tijdens de zwangerschap is een relatief nieuw begrip. Sommige mensen twijfelen of dit niet gevaarlijk is voor het ongeboren kind. Wil jij leren hoe je vragen van ouders inhoudelijk goed kunt beantwoorden? En wil jij weten hoe je deze vaccinatie moet toedienen en wie welke taak heeft? Doe dan deze gratis e-learning Maternale kinkhoestvaccinatie.

Wat je leert

Leer maternale kinkhoestvaccinatie toedienen en vragen van ouders beantwoorden

Deze gratis e-learning is een verdiepende scholing.

Na het volgen van de e-learning beschik je over de inhoudelijke kennis om de maternale kinkhoestvaccinatie toe te dienen en hierover het gesprek met zwangere vrouwen te voeren. Ook leer je over welke zorgprofessionals hierbij betrokken zijn en hoe deze vaccinatie in het RVP is gekomen.

Na het afronden van de e-learning maternale kinkhoestvaccinatie, kun je

  • Begrijpen wat kinkhoest is en hoe de maternale kinkhoestvaccinatie werkt
  • het proces van vaccinatie uitvoeren
  • de maternale kinkhoestvaccinatie toedienen en hierbij mogelijke contra-indicaties signaleren
  • het gesprek voeren met de zwangere vrouw over kinkhoest en de maternale kinkhoestvaccinatie
  • de context van maternale kinkhoestvaccinatie begrijpen.

Het doorlopen van de e-learning kost ongeveer 1 uur. Je hoeft de e-learning niet in een keer af te ronden, dit kan in meerdere sessies. Het systeem onthoudt waar je bent gebleven.

Voor wie

De e-learning is een verdiepende scholing voor professionals die betrokken zijn bij de maternale kinkhoestvaccinatie binnen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Dit zijn met name jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verloskundigen en gynaecologen. Maar de e-learning is ook te volgen door bijvoorbeeld huisartsen.

Accreditatie

De e-learning is geaccrediteerd voor 1 punt door de AbSg (sociaal geneeskundigen, jeugdartsen KNMG), het kwaliteitsregister V&VN (verpleegkundigen), het KNOV en de ABC1. Accreditatie is aangevraagd voor de gynaecologen en de verpleegkundig specialisten.

Docenten

Betrokken bij de e-learning:

  • Nicoline van der Maas, arts Maatschappij & Gezondheid, Medisch adviseur RIVM-DVP
  • Rolf Appels, arts Maatschappij & Gezondheid, Medisch adviseur RIVM-DVP
    Hans van Vliet, arts Maatschappij & gezondheid, Programmamanager rijksvaccinatieprogramma RIVM
  • Madelief Mollers, projectleider rijksvaccinatieprogramma, RIVM

Inschrijven

Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

De vertrouwde adviseur

Datum: 29 aug '19

In het kort

Hoe komt het toch dat een zorgvuldig onderbouwd advies niet automatisch wordt overgenomen? Goed en vooral betrouwbaar adviseren vraagt om meer dan een inhoudelijk goed verhaal. Het vraagt om inzicht in het speelveld waarin je opereert. Zie je ergens spanning? Kun je inschatten welke ‘advies-rol’ het meest passend is, afhankelijk van de context en je eigen positie? Hoe voer je vanuit die rol het goede gesprek? Welke mindset en vaardigheden zijn dan vooral belangrijk? Je leert het in deze module De vertrouwde adviseur. 

Versterk je adviesrol

De vertrouwde adviseur

Adviseren wordt steeds belangrijker voor professionals in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. Heb jij al enige jaren een adviserende rol en wil je jezelf versterken en meer impact hebben?

In deze module werk je niet alleen aan het versterken van jouw adviesrol maar verbind je de theorie en vaardigheden van een vertrouwde adviseur aan jouw eigen context. Zodat je meer impact hebt als adviseur.

Met behulp van de theorieën over adviseren en de formule van vertrouwen opbouwen krijg je praktische handvatten. Je krijgt inzicht in de wijze waarop je in stappen tot een adviesrelatie komt die gebaseerd is op vertrouwen. Hierbij worden onderwerpen als waarden (hoe jijzelf en de ander naar een onderwerp kijkt), rollen en de (politieke) context behandeld. De module van twee hele dagen bestaat uit interactieve sessies. De theorie bereid je gericht voor, deze theorie en eigen casuïstiek koppelen we steeds aan de praktijk.

Na afloop van deze module kan je

  • onderbouwen wat de aanleiding en kwestie is vanuit degene die jou om advies vraagt (of die jij ongevraagd van advies voorziet) en de wijze waarop jij hiernaar kijkt;
  • in je aanpak beter aansluiten op de ontvanger van je advies;
  • potentiële spanningsvelden (h)erkennen tussen professionele criteria, organisatie eisen en de wensen van degene die je adviseert;
  • je eigen adviesrol bepalen afhankelijk van de context waarin je adviseert;
  • de toegevoegde waarde zien van je eigen rol in relatie tot degene die je wilt adviseren;
  • praktische handvatten benutten die helpen om het goede gesprek te voeren en vertrouwen op te bouwen.

Voor wie

Professionals werkzaam in de publieke gezondheidszorg en bedrijfsgezondheidszorg, die al enige jaren een adviserende rol hebben, zoals beleidsadviseurs en projectleiders, artsen en onderzoekers. Ook andere professionals met ervaring in een adviserende rol in de publieke of bedrijfsgezondheidszorg zijn welkom. Je beschikt over een academisch werk- en denkniveau. Bij voorkeur heb je al eerder onderwijs gevolgd op het gebied van adviesvaardigheden.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij de NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

  • “ Theorie en praktijk mooi aan elkaar gekoppeld; heldere, simpele modellen waardoor je ze meteen goed kunt toepassen op de praktijk”
  • “ Mooie afwisseling van informatie en zelf oefenen en uitwerken. Plezierige docent met kennis van ons werkveld.”

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Inleiding in de publieke gezondheid

Datum: 29 aug '19

In het kort

De publieke gezondheid staat voor grote uitdagingen en de werkzaamheden van professionals  veranderen in rap tempo. Werk jij (of ga je werken) als public health professional en wil je beter zicht op de geschiedenis, het heden, de organisatie en nieuwe ontwikkelingen van de publieke gezondheidszorg?  Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Complexiteit en actuele ontwikkelingen in de public health

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

De publieke gezondheid in Nederland ondergaat grote veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de te verwachten tekorten aan professionals, aan taakherschikking, transities en transformatie, zorgen over de betaalbaarheid van zorg en het grote aantal samenwerkingspartners. Als public health professional heb je naast kennis van het vak ook inzicht nodig in de complexiteit van de openbare gezondheidszorg.

Tijdens deze module leer je hoe de (publieke) gezondheidszorg in Nederland is georganiseerd en wordt gefinancierd. We bespreken de actuele ontwikkelingen van gezondheid en gezondheidsproblemen in Nederland. Ook leer je wat de verbinding is tussen preventie en curatie. Je hoort hoe de publieke gezondheidszorg is ontstaan en welke invloed de geschiedenis heeft op de wijze waarop de die nu is georganiseerd. We verdiepen ons in preventiewetgeving en wat die concreet voor jouw werk betekent. En we discussiëren over ethische dilemma’s.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • kun je de belangrijkste gezondheidsproblemen en een aantal ontwikkelingen hierin benoemen.
  • heb je inzicht in de bouw en werking van de Nederlandse public health en kun je dit plaatsen tegen de achtergrond van (historische) maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
  • Heb je inzicht in de ambtelijke en politieke processen en de besluitvoering binnen gemeenten en GGD’en.
  • ken je de belangrijkste wetten en regels op het gebied van openbare gezondheidszorg en de consequenties daarvan voor je eigen werk.
  • kun je reflecteren op je eigen rol als public health professional.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten die onder meer werkzaam zijn bij het RIVM, de GGD, gemeenten en UMC.

Voor wie

Voor professionals die werkzaam zijn of worden in de public health, bijvoorbeeld als beleidsmedewerker, gezondheidsbevorderaar, epidemioloog, fysiotherapeut, verloskundige bij een gemeente, GGD, thuiszorgorganisatie of als zelfstandige.

Toelatingseisen

Je hebt een vooropleiding op hbo+ of academisch niveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering (oefenmodule)

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test.

Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets

Het oefen assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De meerkeuzetoets bestaat uit 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.

Je hebt 2 weken onbeperkt toegang tot de meerkeuzetoets en je resultaten zijn direct zichtbaar.

Met dit oefen assessment bereid je je voor op de complete E-learning assessment motiverende gespreksvoering waarmee je – bij een voldoende eindbeoordeling – een certificaat van basisbekwaamheid ontvangt.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.