030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren

Datum: 16 aug '23

In het kort

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!

Wat je leert

Duik in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar

Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?

We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.

We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze module kun je:

  • de basisbeginselen van slaap toelichten.
  • verschillende slaapproblemen herkennen en passende adviezen geven.
  • je randvoorwaarden benoemen om te voorkomen dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt.
  • een verstoring in het bioritme herkennen en adviezen geven om het terug te draaien.
  • beslissen wanneer een doorverwijzing naar de kinderarts of slaapcentra nodig is.

Voor wie

Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.

Toelatingseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docenten

  • Arina de Vries, GZ-psycholoog & Somnoloog, Eigenaar Psychologiepraktijk Slaaplekker.
  • Laury Quaedackers, GZ-psycholoog & Somnoloog.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische ziekten en voeding

Datum: 14 jul '23

In het kort

Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.

Wat je leert

In de ochtend neemt prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft tips over goed voedingsadvies.

De middag staat volledig in het teken van gespreksvoering. Leefstijlarts Trudy Vlot gaat in op vragen als: hoe open je een gesprek over leefstijlaanpassingen? Hoe kun je iemand motiveren om een blijvende verandering in zijn voedingspatroon in gang te zetten en dit ook langdurig vol te houden? We maken gebruik van casuïstiek om de gespreksvoering te oefenen.

Na afloop van deze module kan je

  • beschrijven hoe een ongezond eetpatroon kan bijdragen aan de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes, obesitas en kanker;
  • uitleggen welke rol voeding kan spelen in het voorkómen en behandelen van chronische aandoeningen;
  • een aantal voeding gerelateerde interventiestrategieën benoemen die succesvol worden ingezet om chronische aandoeningen te behandelen;
  • enkele gesprekstechnieken inzetten om spreekkamergesprekken te voeren over voeding;
  • doorverwijsmogelijkheden benoemen voor chronisch zieke patiënten die voeding gerelateerde interventies willen inzetten.

Voor wie

Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Prof. dr. Hanno Pijl, internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij de afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC. Hij was van 2008-2016 lid van de commissie Voeding van de Gezondheidsraad en in 2018 grondlegger van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (www.lifestyle4health.nl).
  • Trudy Vlot, integraal leeftsijlarts en mede-eigenaar van Sequana, centrum voor integrale geneeskunde en leefstijlinterventies. Zij is sinds 2015 actief in het onderwijs (diverse commissies en docentschap) met betrekking tot leefstijl geneeskunde en leefstijlinterventies.

Ervaringen

In 2023 werd deze module beoordeeld met een 9.0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Pluis niet pluis

Datum: 1 jun '23

In het kort

Bij de JGZ kunnen ouders terecht met allerlei vragen over het opvoeden en opgroeien van hun kinderen, en ook vindt hier vroegsignalering van een aantal medische afwijkingen plaats. In deze module leer je als jeugdverpleegkundige een aantal medische screeningen zelfstandig uitvoeren, zodat je bekwaam bent de reguliere JGZ-consulten bij gezonde kinderen volledig uit te voeren. (Gezond heet een kind in praktijk wanneer na een eerste triage door verpleegkundige en arts, in overleg met ouders, is besloten dat er geen medische reden tot zorg is rondom een kind.)

De module bestaat uit 5,5 dagen cursorisch onderwijs en een praktijkopleiding van vier maanden bij de eigen JGZ-organisatie. De daar werkzame jeugdarts treedt op als praktijkopleider. Hij/zij begeleidt jou intensief bij het aanleren en lege artis uitvoeren van de in het onderwijs geleerde medische screeningen.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn

GGD Amsterdam

Pluis-niet pluis-training helemaal ingeburgerd bij GGD Amsterdam

Het nieuwe landelijke professionele kader voor de Jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 4-jarigen brengt een taakherschikking van jeugdarts naar jeugdverpleegkundige met zich mee. Verpleegkundigen krijgen steeds meer een rol aan de voorkant, als eerste aanspreekpunt voor ouders. Artsen worden vooral ingezet wanneer er echt iets aan de hand lijkt te zijn met een kind. Dit heeft impact op de samenwerking tussen jeugdarts en jeugdverpleegkundige. De ‘Pluis-niet pluis’-training van de NSPOH, een incompany traject, ondersteunt hierbij. Bij GGD Amsterdam is deze scholing inmiddels al helemaal ingeburgerd. Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn van GGD Amsterdam vertellen er in een interview meer over. Lees het interview hier.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training praktijkbegeleider verpleegkundige M+G

Datum: 11 mei '23

In het kort

Als praktijkbegeleider heb je een cruciale rol in de opleiding van een verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding. Het is jouw taak om het zelfstandig en professioneel handelen van de professional te optimaliseren.

Leren met en van elkaar. Dat is een belangrijk uitgangspunt van deze scholing voor praktijkopleiders/werkbegeleiders. In de training maken we steeds een verbinding tussen: het werk, de theorie en de criteria waaraan je als opleider moet voldoen. In deze training willen we je in korte tijd zo goed mogelijk vertrouwd maken met jouw taak als praktijkbegeleider. Het is een soort Eerste Hulp Bij Opleiden.

Wat je leert

Zet mensen in hun kracht

Wat komt er eigenlijk kijken bij het opleidersschap? Je ontdekt het op deze dag. We gaan in op het kader, de regels, de opleidingen en ontwikkelingen. Je hoort hoe de opleiding Verpleegkundige M+G is opgebouwd en welke rol je als praktijkbegeleider inneemt.

Daarnaast maak je kennis met de verschillende doelen en vormen van toetsing. Wat is jouw rol als opleider hierbij en hoe bepaal je het niveau van de verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding?

De basis van opleiden begint bij het startgesprek en leerklimaat. Tijdens de eerste dag leer je ook hoe je een goed startgesprek voert, hoe dit bijdraagt aan een goed leerklimaat en wat jij als opleider kunt doen om het leerklimaat op zowel organisatieniveau als face to face niveau te beïnvloeden. Daarnaast heb je als opleider altijd invloed op je verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding. Welke invloed de juiste is, hangt af van de situatie en uiteraard ook van jou als opleider.

Op de tweede dag zoomen we in op coachingsvaardigheden. Het doel is om te leren hoe je de effectiviteit van de professionals kunt vergroten. Met andere woorden: hoe je mensen in hun kracht zet, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen.

Op dag 2 leer je ook over feedback en sturing. Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. In de praktijk blijkt het vaak moeilijk om feedback te geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback.

Na afloop van de training kun je:

  • beschrijven hoe de opleiding tot verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid eruit ziet en wat jouw rol als praktijkbegeleider is.
  • adequaat een startgesprek voeren en daarbij verschillende gesprekstechnieken gebruiken.
  • een individueel opleidingsplan opstellen, bijstellen en vertalen naar passende leeractiviteiten in de praktijk.
  • een goed leerklimaat creëren in de organisatie.
  • verschillende praktijktoetsen beschrijven en inzetten in de praktijk.
  • de ontwikkeling en het niveau van de verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding beoordelen
  • een aantal coachtechnieken gebruiken om in gesprekken met je verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid vaker je gewenste resultaat te bereiken.
  • adequaat constructieve en narratieve feedback geven en ontvangen.

Voor wie

Voor (beoogde) praktijkbegeleiders van verpleegkundigen Maatschappij + Gezondheid in opleiding.

Let op: er zijn gelden beschikbaar vanuit het VIP-programma (Versterking Infectieziektebestrijding Pandemische paraatheid GGD’en) voor het volgen van deze scholing. Als je hiervoor in aanmerking wilt komen, dan dien je dit bij inschrijving kenbaar te maken bij de opmerkingen. Dan sturen we je gegevens door naar de GGD GHOR zodat zij op de hoogte zijn van je aanspraak hierop. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanvraag van het budget voor de scholing voor praktijkopleiders via GGD GHOR Nederland. Voor meer informatie stuur een mail naar versterkingizb@ggdghor.nl.

Docenten

  • Elleke Bilderbeek, opleider verpleegkundigen M+G, NSPOH
  • Corine Sengers, opleider bij- en nascholing, NSPOH
  • Drs. Myriam Gijsbers-van Pesch, trainer/docent, Reflaction
  • Jessica Hoek, communicatiespecialist / coach / trainer / gezondheidsbevorderaar, Base Coaching & Training.
  • Drs. Col Prevoo, trainer/coach/psycholoog, Klotz, Schouten en Prevoo.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Moeiteloos in gesprek met ouders

Datum: 2 mei '23

In het kort

Ben jij hard aan het werk en wil je leren om actief achterover te leunen? Wil jij ook binnen de kaders, maar buiten de lijntjes werken? Moeiteloos gesprekken leren voeren met ouders en alle andere soorten mensen? Denk jij wel eens: pfff, ze doen nooit wat met mijn adviezen. Dan is deze training echt iets voor jou!

Wat je leert

Moeiteloos gesprekken voeren met ouders en alle andere soorten mensen

Je ontdekt wat de ander raakt in jou. Welke ouder/ puber/ kind bij jou op het verkeerde knopje drukt en wat je daaraan kunt doen. Zodat jij met meer plezier, minder moeite en efficiënter je werk kunt doen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • je herkent je valkuilen en weet hoe daar mee om te gaan.
  • je kent de winst van echt luisteren.
  • je kunt de voor jou meest lastige emoties in goede banen leiden.
  • je kunt lichaamstaal inzetten als onbetaalbaar instrument, dat je altijd en overal ter beschikking hebt.
  • je weet hoe je eenvoudig oplossingsgericht kunt werken met alle leeftijden.
  • je kunt de meest lastige onderwerpen ter tafel brengen, ook als je daar nu nog met een boogje omheen manoeuvreert.
  • maar bovenal ben je aan de slag gegaan met jouw persoonlijke leerwensen en eigenWIJSheid, die vooraf wordt geïnventariseerd.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare. Auteur van In 10 stappen Moeiteloos in Gesprek met Ouders en Podcastmaker van de gelijknamige MIGMO-podcast.

Voor wie

Voor alle professionals die met ouders werken, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar eigenlijk voor iedereen die met mensen van 0-100 werkt. En die op zoek is naar meer moeiteloosheid in contact met de ander.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg een incompany uitvoering van deze module van de deelnemers een 9,4.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Ontzettend leuk, leerzaam, inspirerend en afwisselend”.
  • “Authenticiteit, enthousiasme, kennis. Alle factoren om aan te sluiten bij ons als groep waren aanwezig. Top.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: farmacotherapie

Datum: 25 apr '23

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren welke farmaceutische hulpmiddelen hiervoor beschikbaar zijn? En wat jouw rol als professional is in het stopproces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: Farmacotherapie van een 1/2 dag.

Wat je leert

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden. Dit is gebaseerd op het Momentum stoppen met roken stappenplan. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. Je koppelt deze kennis direct aan je ervaring in de praktijk.
Tijdens deze actieve ochtend krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze korte module:

  • Maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • Ken je de contra-indicaties van hulpmiddelen.
  • Kun je rokers begeleiden bij het stoppen met roken door middel van hulpmiddelen.

Deze module geeft punten voor het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ. Reeds ingeschreven Stoppen met roken coaches moeten onderwijs over farmacotherapie volgen om geregistreerd te blijven in het kader van de overgangsregeling voor het nieuwe compententieprofiel.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau.

Ervaringen

Uitspraak van een eerdere deelnemer: “Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ

Datum: 10 mrt '23

In het kort

Als professional in de jeugdgezondheidszorg heb je te maken met kinderen en ouders, die worden geconfronteerd met verlies van een dierbare. Bijvoorbeeld bij overlijden, een doodgeboorte of miskraam. Het is dan belangrijk om stil te staan bij de gevoelens van rouw en verlies. Onderdrukte rouw heeft invloed op de vitaliteit en gezondheid.

Gevoelens van verlies en rouw spelen echter niet alleen een rol na het overlijden van een dierbare. Mensen rouwen bijvoorbeeld ook, vaak onbewust, om het verlies van niet uitgekomen verlangens, het afscheid van een levensfase of een scheiding. Ouders van een kind dat zich niet voorspelbaar ontwikkelt rouwen om het wegvallen van een perspectief, voor hun kind en voor zichzelf. Tijdens deze nascholing Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ leer je over verlies (en rouw) in de breedste zin van het woord.

Wat je leert

Wat betekent rouw en wanneer verloopt een rouwproces (niet) ‘normaal’?

Rouw is een natuurlijk proces van loslaten, afscheid nemen en weer opbouwen, als reactie op een verlies. Weten wat rouw betekent en wanneer een rouwproces ‘normaal’ verloopt en wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, kan jou als JGZ-professional helpen je rol goed te vervullen.

Het snappen wat rouw precies is, het herkennen van verschillende vormen van verlies en begrijpen hoe een rouwproces kan verlopen is belangrijk, wil je als professional kinderen en ouders de juiste ondersteuning kunnen bieden. Door ouders te informeren help je hen bij hun eigen rouwproces en dat van hun kind(eren). Naast gezonde rouw bespreken we ook wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, uitgestelde rouw en rouw bij kinderen in het bijzonder. Bij rouw en verlies spelen sociaal-maatschappelijke ideeën en overtuigingen vaak een rol. Ben jij je bewust van deze overtuigingen en weet je welke gevolgen ze kunnen hebben voor het rouwproces? Dit zijn thema’s die in de scholing centraal staan.

Verschillende modellen en theorieën over rouw en verlies worden in de ochtend behandeld aan de hand van praktijkvoorbeelden en casuïstiek. In de middag oefen je met een trainer en acteur gespreksvaardigheden die passen bij adequate gespreksvoering naar aanleiding van de theorie.

Na afloop van deze module

  • kun je verschillende vormen van verlies benoemen.
  • kun je het Duale Procesmodel van Stroebe en Schut uitleggen aan de hand van verschillende casuïstiek voorbeelden.
  • kun je uitleggen hoe rouw en verlies op alledaagse basis onderdeel uitmaakt van het ouderschap.
  • kun je uitleggen wat er met de term ‘levend verlies’ wordt bedoeld en waarom het belangrijk is om hier aandacht voor te hebben in de spreekkamer.
  • kun je tijdens een gesprek over rouw en verlies in de spreekkamer de balans vinden tussen erkennen en begrenzen.
  • weet je hoe je tijdens je spreekuur onderwerpen kunt benoemen die kwetsbaar voelen voor jezelf en/of voor de ander.
  • kun je op een adequate manier het gesprek voeren als zich verschillende vormen voordoen van rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Hanneke van de Plassche heeft haar eigen praktijk als uitvaart- en rouwbegeleider, is docent Uitvaart en rouw voor de huisartsopleiding aan het AMC en geeft nascholingen over rouw aan onder andere huisartsen en bedrijfsartsen. Daarnaast heeft zij jarenlange ervaring als trainer en coach in het begeleiden van persoonlijke en professionele vraagstukken.
  • José Koster, ouderschaps- en communicatiedeskundige. Is werkzaam als trainer, opleider, supervisor (LVSC), (therapeutisch)coach, spreker en adviseur. In haar werk baseert zij zich onder andere op de Transactionele analyse, NLP, Systemisch Werk (familie- en organisatieopstellingen), hypnose Gestalt en haar eigen levenservaring.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Opleiding centrale zorgverlener

Datum: 26 jan '23

In het kort

Ieder kind verdient het om gezond en kansrijk op te groeien. Toch zien we dat dat soms lastig is. Met de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht (KnGG) richt JOGG zich specifiek op passende ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht of obesitas. Bij kinderen met overgewicht, en de gezinnen waarin zij opgroeien, staan vaak onderliggende problemen een gezonde leefstijl in de weg. Tijdens de opleiding centrale zorgverlener ga je verkennen welke rol als centrale zorgverlener goed bij je past en hoe je op passende wijze ondersteuning en zorg kan bieden voor kinderen met overgewicht of obesitas. De opleiding bestaat uit 5 dagen verspreid over 7 maanden.

In 2022 is de opleiding doorontwikkeld naar de huidige vorm. Als uitgangspunten voor deze opleiding gebruiken we naast het landelijk model van de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht, ook andere inhoudelijke achtergrond documenten zoals de richtlijn overgewicht voor JGZ.

Wat je leert

Voor alle kinderen met overgewicht en obesitas dient passende ondersteuning en zorg beschikbaar te zijn. Dit is vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord (2018). Aanleiding is de toename van overgewicht en obesitas bij kinderen als volksgezondheidsprobleem. Overgewicht en obesitas wordt bij kinderen veroorzaakt door meerdere factoren die invloed hebben op het gedrag en daarmee op het welzijn van kind en gezin.

De centrale zorgverlener (czv) bouwt vanaf het eerste moment een sterke vertrouwensband op met het kind en gezin. Overgewicht kan de aanleiding zijn voor het gesprek, maar bij Kind naar Gezonder Gewicht kijken we met een brede blik naar de situatie, oorzaken en aanpak of behandeling van het kind en gezin. Vervolgens betrekt de centrale zorgverlener de juiste professionals uit het zorg- en sociaal domein.

De czv speelt dus een cruciale rol bij de aanpak KnGG. Naast aandacht voor de visie, rol en hoe je je profileert in je rol als czv, is er ook aandacht voor de blik als gezondheidsbevorderaar. Hoe ga je van anamnese naar een integraal behandelplan? Centraal daarbij staat het systeemgericht kijken en de coachende rol. Natuurlijk komt de theorie over gedragsverandering aan bod en hoe je deze toepast in je begeleiding van kind en gezin. Ook wordt er aandacht besteed aan het organiseren en coördineren van de zorg voor kind en gezin, en hoe je effectief samenwerkt in de keten met andere disciplines. De opleiding wordt afgesloten met aandacht voor het eigen leerproces waarbij reflecterend vermogen centraal staat. Dit laatste komt samen in een eindopdracht presentatie.

In de opleiding wordt gebruik gemaakt van o.a. ondersteunende tools/ middelen zoals inspirerende videos, e-learnings/ webinars, en (fysieke) bijeenkomsten met veel oefentijd. Je werkt tijdens de opleiding zelfstandig aan een moduleopdracht zodat je de opgedane kennis leert toe te passen om vervolgens je ontwikkelpunten verder aan te scherpen. Zo maak je de gehele learning cycle door. Learning on the job activiteiten, reflectiemomenten en intercollegiale consultatie bijeenkomsten maken onderdeel uit van deze moduleopdracht. Je leert samen met de groep en benut elkaars talenten en ervaring, waardoor je altijd iets komt brengen én halen. De opleidingsdagen bestaan uit verschillende bouwstenen die nauw met elkaar verbonden zijn door middel van een leercasus die iedere opleidingsdag terugkomt.

Na afloop van deze module:

  • kan je met kennis en vertrouwen een start maken met jouw rol als czv;
  • kan je proactief uitvoering geven aan de zes stappen in het begeleidingsproces van het landelijk model ketenaanpak;
  • kan je met een coachende houding het zelfmanagement van kind/gezin versterken vanuit het principe: ouder en kind in regie;
  • kan je werken vanuit een brede blik, waarbij systeemgericht handelen en een positieve benadering centraal staan;
  • kan je leiderschap tonen richting netwerkpartners als regisseur van de zes stappen in het begeleidingsproces;
  • begrijp je het concept gezamenlijk leren en kun je dit gebruiken om de kwaliteit van de aanpak KnGG en samenwerking in de wijk te verbeteren;
  • kan je reflecteren op het eigen denken en handelen, op het effect daarvan op het begeleidingsproces en ben je in staat dit zo nodig bij te sturen;
  • ben je in staat een proactieve werkhouding aan te nemen t.a.v. de eigen ontwikkeling en verdere professionalisering;
  • kan je effectief omgaan met dilemma’s, complexe situaties en morele afwegingen/ besluitvorming.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door experts o.a. op het gebied van de aanpak KnGG, gedragsverandering, gespreksvoering en samenwerken in ketenzorg.

  • Dr. Leandra Koetsier, gezondheidswetenschapper en docent. Leandra deed promotieonderzoek naar de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht bij de VU. Ze traint zorgverleners die kinderen en ouders begeleiden rondom gewicht en leefstijl.
  • Floor Los, (ortho)pedagoog, (leefstijl)coach en trainer, is vanuit haar rol als Kind naar Gezonder Gewicht Expert nauw betrokken bij de netwerkaanpak voor kinderen met overgewicht/ obesitas. Floor begeleidt gemeenten en regio’s bij de implementatie van de aanpak.
  • Ellen-Joan Wessels, adviseur, trainer en ontwikkelaar. Zij is een ervaren groepsbegeleider voor kinderen als volwassenen. Als adviseur kent zij het NCJ en de jgz-praktijk.
  • Madeline van Riemsdijk, trainer, coach en adviseur. Voorheen werkte ze als verpleegkundige soa/aids & infectieziektebestrijding, was beleidsadviseur bij GGD Amsterdam en was betrokken bij de Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht.

Voor wie

De doelgroep van deze opleiding bestaat uit startende of ervaren centrale zorgverleners die behoefte hebben hun competenties als centrale zorgverlener te versterken en nog geen (volledige) opleiding hebben gevolgd. De opleiding is geschikt voor professionals als jeugdverpleegkundigen of pedagogisch medewerkers.

Het is van belang dat je als centrale zorgverlener werkzaam bent in een gemeente die formeel een samenwerking met JOGG heeft en werkt met de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht. Tijdens de opleiding ga je aan de slag met praktijkcasus. Dit betekent dat je zelf gezinnen gaat begeleiden als czv. Zorg er daarom voor dat de randvoorwaarden om je taak als czv goed te kunnen uitvoeren geregeld zijn met je organisatie. Voor meer informatie klik op toelatingseisen.

*De gegevens waarmee je je inschrijft worden gedeeld met JOGG en NCJ zodat zij je kunnen uitnodigen voor o.a. de netwerkbijeenkomsten die zij organiseren voor czv. Er is een beperkte beschikbaarheid, waardoor inschrijving niet automatisch deelname betekent. Je wordt hierover geïnformeerd door NSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen

Datum: 20 dec '22

Nieuwjaarsgeschenk

Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.

Inschrijving

Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.

De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Schrijf je in!

Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!

Train-de-trainer MAZL

Datum: 13 sep '22

In het kort

Deze “Train-de-trainer MAZL” stelt je in staat om als workshopbegeleider de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ voor mentoren in het onderwijs te verzorgen.

MAZL (Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen) is een landelijk erkende interventie, die door scholen en de jeugdgezondheidszorg is ontwikkeld. Binnen MAZL werken de school en de jeugdarts samen om, vanuit een gezamenlijke zorg en ieder vanuit zijn eigen rol, de juiste begeleiding voor de ziek gemelde leerling te realiseren. De rol van zowel de school als de jeugdarts is hierbij heel belangrijk. De aandachtsfunctionaris MAZL binnen de school (vaak zorg- of verzuimcoördinator) en de jeugdarts werken nauw samen en implementeren en evalueren de MAZL-methodiek.

Wat je leert

Verzuim is een omvangrijk probleem in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. De belangrijkste redenen voor ziekmelding door leerlingen blijken psychische en lichamelijke klachten te zijn. Hier liggen vaak problemen aan ten grondslag zoals een onrustige thuissituatie, stress of leer- en motivatieproblemen. Leerlingen die frequent of langdurig van school verzuimen met ziekte als reden, zijn lang niet altijd (ernstig) ziek; er kunnen ook andere redenen zijn die leiden tot een ziekmelding.

De rol van de mentor / studieloopbaanbegeleider is heel belangrijk bij de uitvoering van MAZL, aangezien zij het eerste contact hebben met de (ouders van de) ziek gemelde leerling. Uit ervaring blijkt dat mentoren vaak worstelen met hoe ze het gesprek over ziekteverzuim het best kunnen voeren. Tijdens de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ leren mentoren hoe ze een gesprek met een ziekgemelde leerling en diens ouders kunnen voeren. Centraal staat daarbij het oefenen van gesprekken met een trainingsacteur. De workshopbegeleider is procesbegeleider en geeft, samen met de trainingsacteur, feedback op de manier van gespreksvoering.

Als je deze scholing volgt, dan wordt jouw rol dus ‘workshopbegeleider’. Samen met een trainingsacteur ga je hierna zelf de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ voor mentoren verzorgen.

Door gebruik te maken van concrete voorbeelden word je tijdens de contactdagen gestimuleerd de theoretische inzichten te koppelen aan de praktijk en context waarbinnen je zelf werkt. Tijdens de contactdagen behandelen we casussen uit de praktijk . Tijdens het laatste dagdeel ervaar je aan den lijve de workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’. De trainer geeft samen met een trainingsacteur de workshop en jij volgt samen met je de andere deelnemers deze workshop. Als toekomstige workshopbegeleider ga je dus zélf verzuimgesprekken oefenen met de trainingsacteur.

Na afloop van deze module kun je

  • uitleggen wat de werking is van de MAZL-methodiek, hoe deze aansluit bij de huidige wettelijke kaders en wat de rollen zijn van de school, jeugdarts en leerplicht.
  • scholen motiveren en ondersteunen in het toepassen van de MAZL-methodiek en hen adviseren met betrekking tot ziekteverzuim van hun leerlingen.
  • als workshopbegeleider de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ aan mentoren geven. De deelnemer kan:
    • een MAZL-workshop organiseren
    • het groepsproces begeleiden
    • samenwerken met een trainingsacteur
    • mentoren handvatten geven voor het voeren van een ziekteverzuimgesprek
    • feedback geven op basis communicatievaardigheden
    • verschillend gedrag van mentoren tijdens een MAZL workshop herkennen en daar adequaat op reageren
    • eigen leerpunten formuleren op basis van de gewenste competenties voor een MAZL workshopbegeleider (sociaal gedrag, begeleiding groepsprocessen, stimuleren van leren, leerstof presenteren en instructie geven, lerende professional zijn).

Voor wie

Medewerkers van de jeugdgezondheidszorg, de gemeenten of het onderwijs (Samenwerkingsverband Passend Onderwijs) worden getraind om als workshopbegeleider de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ te kunnen verzorgen voor mentoren.

Ook andere professionals, die op scholen voor voortgezet onderwijs of beroepsonderwijs, met jongeren en/of hun ouders in gesprek gaan n.a.v. ziekteverzuim kunnen deelnemen aan deze workshop. Denk aan verzuimcoördinator of maatschappelijk werkende op een school.

Competentieprofiel

We verzoeken je om het competentieprofiel door te nemen om goed in te kunnen schatten of de scholing geschikt is voor jou. Mocht je hier vragen over hebben of twijfelen, neem dan gerust contact op met de opleider Coco Sips.

Docenten

  • Saskia Bangma, jeugdarts KNMG, aios tweede fase. Saskia werkt momenteel als jeugdarts in het basis en voorgezet onderwijs bij GGD Gelderland Midden. In het verleden heeft zij ook met MAZL gewerkt op het MBO. Zij gaf toen ook de workshops ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken volgens de MAZL-methodiek’ aan mentoren op het VO en MBO. In de samenwerking rondom leerlingen met verzuim vindt zij écht samenwerken en elkaar goed horen belangrijk.
  • Noortje Breedijk, arts M+G, profiel JGZ. Noortje werkte de afgelopen 20 jaar als jeugdarts in het primair onderwijs (PO), het speciaal onderwijs (SO), voortgezet onderwijs (VO) en middelbaar beroeps onderwijs (MBO) bij GGD Hart voor Brabant. Ze heeft ruime praktijkervaring op het gebied van ziekteverzuimbegeleiding volgens de MAZL-methodiek in het V(S)O en MBO en heeft in 2021 pilots MAZL PO in Tilburg opgestart. Momenteel verbreedt ze haar horizon als freelance arts M+G en verkent de mogelijkheden voor de opzet van haar eigen praktijk.
  • José Koster is ouderschaps- en communicatiedeskundige. Zij doceert, traint en coacht (teams) beroepskrachten en studenten in het onderwijs, welzijn en zorg, in de omgang met ouders en de (onderlinge-) communicatie. Ook publiceerde zij hierover artikelen. Zij is trainer en mede-ontwikkelaar van de vakopleiding ‘Individuele Opvoedopstellingen’ en (Master)trainer van het programma ‘Het Begint Bij Mij’ en de interventies GIZ en MAZL.  Daarnaast is zij werkzaam als supervisor (LVSC) en heeft zij een praktijk voor (relatie)coaching  (EFT) en Individuele Opvoedopstellingen in Haarlem.  Zij heeft ruime ervaring en kennis over o.a. ouderschap & opvoedondersteuning; -migratie; -LVB; -detentie; en -(jeugd- ) zorg, Systemisch Werk, Transactionele Analyse en is Master Practitioner NLP.
  • Babs Smith. Zij zegt: “Ik help professionals te ‘communiceren met impact’. Als communicatietrainer/coach verzorg ik diverse trajecten in de profit en non-profit sector. Voor NSPOH verzorg ik de MAZL-workshops en ontwikkelde ik de MAZL-train-de-trainer. Communiceren betekent voor mij vooral ‘je verbinden’ volgens de manier van ‘Motiverende Gespreksvoering’. Namelijk, door je aan te sluiten bij de beleving van je gesprekspartner. Op die manier voer je efficiëntere en prettigere gesprekken.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.