030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Overgewicht en leefstijl in de spreekkamer van de JGZ

Datum: 15 dec '23

In het kort

Hoe praat je met kinderen met overgewicht en hun ouders over gewicht en leefstijl? Dit is zeker geen makkelijk onderwerp in de spreekkamer. In deze module Overgewicht en leefstijl in de spreekkamer van de JGZ leer je hoe je je comfortabeler en competenter kunt voelen in zo’n gesprek.

Wat je leert

De helft van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht, een deel hiervan ontstaat al in de kindertijd. Tijdens deze module worden diverse onderwerpen behandeld over overgewicht bij kinderen.

We belichten allereerst de complexiteit van overgewicht en obesitas en de onderliggende factoren die mogelijk een rol kunnen spelen bij het ontstaan en in standhouden van overgewicht. Zowel vanuit biomedisch, psychisch, sociaal (inclusief de omgeving waarin we leven) en leefstijlperspectief. Belangrijk is om hierbij te leren kijken met een brede blik, want vaak spelen er meer problemen in het gezin.

Vervolgens raken we bekend met de ‘Richtlijn overgewicht en obesitas bij kinderen (2022)’. Een cruciaal aspect waarbij we uitgebreid stil staan, is de invloed van onze (onbewuste) vooroordelen en stigma’s en vooroordelen op het verlenen van zorg. Overgewicht en obesitas zijn gevoelige onderwerpen die gepaard kunnen gaan met schaamte, schuld of weerstand van kind en ouder(s). Gezien de complexiteit en sensitiviteit van het onderwerp is het aanleren van de juiste gespreksvaardigheden van essentieel belang voor het voeren van deze gesprekken. Je krijgt inzichten, praktische tools en ruimschoots de gelegenheid om ze te oefenen.

In deze scholing verkrijg je theoretische inzichten (op basis van wetenschappelijk onderzoek en ervaringen uit de praktijk), werken we met casuïstiek en krijg je praktische handvatten voor gespreksvoering, waarmee je uitgebreid oefent.

Na afloop van deze module

  • begrijp je de biomedische, psychosociale en leefstijlfactoren die kunnen bijdragen aan overgewicht bij kinderen.
  • ben je bekend met de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht (een programma van JOGG), inclusief de brede blik en de rol van de centrale zorgverlener.
  • ben je bekend met de inhoud van de richtlijn overgewicht en obesitas bij kinderen (2022).
  • kun je de complexe context analyseren waarin kinderen en hun ouders met overgewicht verkeren.
  • kun je vooroordelen en stigma’s herkennen en begrijpen hoe deze de zorgverlening beïnvloedt.
  • kun je een brede kijk hanteren bij het benaderen van problemen in gezinnen met overgewicht.
  • kun je effectieve gespreksvaardigheden inzetten die nodig zijn om sensitief en professioneel met kinderen en ouders met overgewicht te communiceren.

Voor wie

Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, huisartsen.

Docenten

Dr. Leandra Koetsier, gezondheidswetenschapper.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Straatzorg en publieke gezondheid

Datum: 15 dec '23

In het kort

Wil je weten hoe we in de publieke gezondheid de juiste zorg kunnen bieden voor mensen in de marge van de maatschappij? En wil jij leren hoe je kwetsbaarheid voor dakloosheid herkent als hulpverlener? In deze module leer je ook hoe het er écht in de praktijk aan toegaat middels een halve dag praktijkexcursie. Naast de theorie kijk je mee hoe de zorg werkt op straat. Wil je van ervaren hulpverleners de belangrijkste lessen van de straatzorg leren? Volg dan deze module Straatzorg en publieke gezondheid!

Wat je leert

Oriëntatie op sociaal-medische problematiek bij mensen in de marge van de maatschappij, voor en tijdens dakloosheid

Gerrit is 43 jaar en woont bij zijn moeder. Nadat moeder overlijdt, gaat het mis. Hij verwaarloost zichzelf, wordt dronken, schreeuwt, maakt geen post open en belandt op straat. In het geval van Gerrit zijn er signalen die wijzen op diens kwetsbaarheid en de weg naar dakloosheid, maar wie pakt die op? Niet alleen Gerrit is kwetsbaar, ook ons zorgsysteem vertoont zijn mankementen.

Met dit onderwijs verwerf je kennis en inzicht in de problematiek van mensen in de marge van de samenleving op drie niveaus: cliënt, populatie en beleid. Het betreft de doelgroep en de bouwstenen voor de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ). Welke lessen leren we, van betreffende mensen en de direct betrokken hulpverleners, voor preventie van sociaal-medisch verval?

Na afloop van deze module:

  • heb je inzicht in de kenmerken en sociaal-medische problemen van kwetsbare burgers, voor en tijdens dakloosheid.
  • heb je inzicht in individuele en systemische oorzaken van dakloosheid op populatieniveau en in populatiekenmerken en sociaal-medische gegevens.
  • kun je deze kennis benutten in je eigen werk.
  • kun je benoemen met welke bouwstenen goede en toegankelijke sociaal-medische zorg kan worden geboden en welke wetgeving daarbij van belang is.
  • kun je op beleidsniveau adviseren over preventie en aanpak van problemen met potentieelrisico op sociaal-medisch verval.

Voor wie

Arts M+G, jeugdarts, Master of Public Health, forensisch arts, verpleegkundige, huisarts, praktijkondersteuner huisarts (POH), vertrouwensarts, spoedeisendehulp-artsen, specialist ouderengeneeskunde, verslavingsarts en andere professionals werkzaam of in opleiding in de publieke gezondheidszorg. De module is ook toegankelijk voor ervaringsdeskundigen en professionals uit het sociale domein.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Toelatingseis

Hbo+ werk en denkniveau.

Docenten

 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Effectief doelen bereiken in complexe situaties. Leer werken met krachtenveldanalyse

Datum: 29 sep '23

Leer werken door middel van een krachtenveld analyse en bereik gemakkelijker je doelen. Zet je netwerk strategisch in.

In het kort

Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.

Wat je leert

Analyseer je krachtenveld en ontwikkel beïnvloedings- en benaderingsstrategieën

Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.

In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.

Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht in het hoe, wat en waarom van het maken van een krachtenveld.
  • heb je een methode in handen waarmee je voor elk vraagstuk dat je niet alleen kunt oplossen (elk doel waar je, bij het realiseren ervan afhankelijk bent van meerdere spelers) je krachtenveld in beeld kunt brengen.
  • heb je een overzicht van alle cruciale belanghebbende actoren die een wezenlijke rol kunnen spelen in het krachtenveld van je eigen casus
  • en krijg je inzicht in hun rollen, belangen, hun relatie tot jou en de mate van invloed die zij hebben op het realiseren van jouw doel.
  • heb je je krachtenveld geanalyseerd en een oplossingsrichting bedacht  om een stap dichterbij het realiseren van je doel te komen.
  • heb je een aanpak voor strategische gespreksvoering gekregen en hiermee geoefend.
  • heb je inzicht in je eigen voorkeursstijl om om te gaan met belangentegenstellingen.

Voor wie

Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.

Docent

Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module, die eerder onder de titel Krachtenveldanalyse: maak strategisch gebruik van je netwerk werd aangeboden, met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Borstvoeding – verdieping voor de JGZ

Datum: 18 sep '23

In het kort

Borstvoeding geeft een kind de beste start. Wil jij ouders hierbij beter ondersteunen? In deze module verdiep je je kennis én werk je aan gespreksvoering.

Wat je leert

Als JGZ-professional heb je een heel belangrijke rol in de begeleiding van ouders bij het voeden van hun kind. Borstvoeding is een gevoelig onderwerp om te bespreken. In deze module zal lactatiekundige én jeugdverpleegkundige Joanneke van der Marel je kennis van borstvoeding verder verdiepen. Daarnaast leer je hoe je sensitief het gesprek aan kan gaan met ouders.

Je gaat je verdiepen in een aantal belangrijke aspecten van de borstvoeding. Onder andere voeden op verzoek: hoe doen ouders dit in de praktijk en wanneer wijkt je advies ervan af? Ook leer je meer over groeicurves: wanneer kom je in actie, wat is grijs gebied en hoe communiceer je hierover sensitief met ouders? Daarnaast verdiep je je in de borstvoedingscijfers/prevalentie: wat zijn de redenen van stoppen en wat is hier jouw rol als JGZ-professional? Daarnaast kijken we naar het combineren van borstvoeding en vast voedsel. Ook leer je waar je op moet letten bij borstvoeding van dysmaturen/prematuren.

Verder zullen we bekijken wanneer het nodig is om door te verwijzen naar een lactatiekundige of andere professional. Gespreksvoering over borstvoeding vereist een grote sensitiviteit, daarom bespreken we de invloed van taalgebruik en gaan we oefenen met effectieve gespreksvoering.

De module is interactief opgebouwd waarbij er veel ruimte is voor casuïstiek en vragen van deelnemers. We gaan uitgebreid werken aan gesprekvoering in de spreekkamer.

Na afloop van deze module

  • kan je de prevalentie, trends en beweegredenen om te continueren of stoppen met borstvoeding beschrijven;
  • kan je de laatste wetenschappelijke inzichten over borstvoeding uitleggen;
  • kan je de aandachtspunten bij borstvoeding van dismaturen/prematuren benoemen;
  • kan je adviseren over het combineren van vast voedsel en borstvoeding;
  • kan je evalueren wanneer je doorverwijst naar andere professionals;
  • kan je sensitief gesprekken voeren over borstvoeding;
  • kan je ouders motiveren om hun borstvoedingswens te behalen.

Voor wie

Deze module is bestemd voor jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en alle HBO+ zorgprofessionals die te maken hebben met begeleiding bij borstvoeding in de dagelijkse praktijk.

Voorkennis: Qua kennis ga je de diepte in t.o.v. de e-learning borstvoeding.

Ben je verpleegkundig specialist en wil je accreditatiepunten? Geef dit minstens 6 weken voor de start van de scholing door.

Docent

Joanneke van der Marel-Sinke,
Lactatiekundige IBCLC, L-49072
Jeugdverpleegkundige 0-4 BIG nr. 690 425 410 30

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren

Datum: 16 aug '23

In het kort

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!

Wat je leert

Duik in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar

Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?

We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.

We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze module kun je:

  • de basisbeginselen van slaap toelichten.
  • verschillende slaapproblemen herkennen en passende adviezen geven.
  • je randvoorwaarden benoemen om te voorkomen dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt.
  • een verstoring in het bioritme herkennen en adviezen geven om het terug te draaien.
  • beslissen wanneer een doorverwijzing naar de kinderarts of slaapcentra nodig is.

Voor wie

Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.

Toelatingseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docenten

  • Arina de Vries, GZ-psycholoog & Somnoloog, Eigenaar Psychologiepraktijk Slaaplekker.
  • Laury Quaedackers, GZ-psycholoog & Somnoloog.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische ziekten en voeding

Datum: 14 jul '23

In het kort

Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.

Wat je leert

In de ochtend neemt prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft tips over goed voedingsadvies.

De middag staat volledig in het teken van gespreksvoering. Leefstijlarts Trudy Vlot gaat in op vragen als: hoe open je een gesprek over leefstijlaanpassingen? Hoe kun je iemand motiveren om een blijvende verandering in zijn voedingspatroon in gang te zetten en dit ook langdurig vol te houden? We maken gebruik van casuïstiek om de gespreksvoering te oefenen.

Na afloop van deze module kan je

  • beschrijven hoe een ongezond eetpatroon kan bijdragen aan de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes, obesitas en kanker;
  • uitleggen welke rol voeding kan spelen in het voorkómen en behandelen van chronische aandoeningen;
  • een aantal voeding gerelateerde interventiestrategieën benoemen die succesvol worden ingezet om chronische aandoeningen te behandelen;
  • enkele gesprekstechnieken inzetten om spreekkamergesprekken te voeren over voeding;
  • doorverwijsmogelijkheden benoemen voor chronisch zieke patiënten die voeding gerelateerde interventies willen inzetten.

Voor wie

Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Prof. dr. Hanno Pijl, internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij de afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC. Hij was van 2008-2016 lid van de commissie Voeding van de Gezondheidsraad en in 2018 grondlegger van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (www.lifestyle4health.nl).
  • Trudy Vlot, integraal leeftsijlarts en mede-eigenaar van Sequana, centrum voor integrale geneeskunde en leefstijlinterventies. Zij is sinds 2015 actief in het onderwijs (diverse commissies en docentschap) met betrekking tot leefstijl geneeskunde en leefstijlinterventies.

Ervaringen

In 2023 werd deze module beoordeeld met een 9.0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Pluis niet pluis

Datum: 1 jun '23

In het kort

Bij de JGZ kunnen ouders terecht met allerlei vragen over het opvoeden en opgroeien van hun kinderen, en ook vindt hier vroegsignalering van een aantal medische afwijkingen plaats. In deze module leer je als jeugdverpleegkundige een aantal medische screeningen zelfstandig uitvoeren, zodat je bekwaam bent de reguliere JGZ-consulten bij gezonde kinderen volledig uit te voeren. (Gezond heet een kind in praktijk wanneer na een eerste triage door verpleegkundige en arts, in overleg met ouders, is besloten dat er geen medische reden tot zorg is rondom een kind.)

De module bestaat uit 5,5 dagen cursorisch onderwijs en een praktijkopleiding van vier maanden bij de eigen JGZ-organisatie. De daar werkzame jeugdarts treedt op als praktijkopleider. Hij/zij begeleidt jou intensief bij het aanleren en lege artis uitvoeren van de in het onderwijs geleerde medische screeningen.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn

GGD Amsterdam

Pluis-niet pluis-training helemaal ingeburgerd bij GGD Amsterdam

Het nieuwe landelijke professionele kader voor de Jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 4-jarigen brengt een taakherschikking van jeugdarts naar jeugdverpleegkundige met zich mee. Verpleegkundigen krijgen steeds meer een rol aan de voorkant, als eerste aanspreekpunt voor ouders. Artsen worden vooral ingezet wanneer er echt iets aan de hand lijkt te zijn met een kind. Dit heeft impact op de samenwerking tussen jeugdarts en jeugdverpleegkundige. De ‘Pluis-niet pluis’-training van de NSPOH, een incompany traject, ondersteunt hierbij. Bij GGD Amsterdam is deze scholing inmiddels al helemaal ingeburgerd. Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn van GGD Amsterdam vertellen er in een interview meer over. Lees het interview hier.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training praktijkbegeleider verpleegkundige M+G

Datum: 11 mei '23

In het kort

Als praktijkbegeleider heb je een cruciale rol in de opleiding van een verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding. Het is jouw taak om het zelfstandig en professioneel handelen van de professional te optimaliseren.

Leren met en van elkaar. Dat is een belangrijk uitgangspunt van deze scholing voor praktijkopleiders/werkbegeleiders. In de training maken we steeds een verbinding tussen: het werk, de theorie en de criteria waaraan je als opleider moet voldoen. In deze training willen we je in korte tijd zo goed mogelijk vertrouwd maken met jouw taak als praktijkbegeleider. Het is een soort Eerste Hulp Bij Opleiden.

Wat je leert

Zet mensen in hun kracht

Wat komt er eigenlijk kijken bij het opleidersschap? Je ontdekt het op deze dag. We gaan in op het kader, de regels, de opleidingen en ontwikkelingen. Je hoort hoe de opleiding Verpleegkundige M+G is opgebouwd en welke rol je als praktijkbegeleider inneemt.

Daarnaast maak je kennis met de verschillende doelen en vormen van toetsing. Wat is jouw rol als opleider hierbij en hoe bepaal je het niveau van de verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding?

De basis van opleiden begint bij het startgesprek en leerklimaat. Tijdens de eerste dag leer je ook hoe je een goed startgesprek voert, hoe dit bijdraagt aan een goed leerklimaat en wat jij als opleider kunt doen om het leerklimaat op zowel organisatieniveau als face to face niveau te beïnvloeden. Daarnaast heb je als opleider altijd invloed op je verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding. Welke invloed de juiste is, hangt af van de situatie en uiteraard ook van jou als opleider.

Op de tweede dag zoomen we in op coachingsvaardigheden. Het doel is om te leren hoe je de effectiviteit van de professionals kunt vergroten. Met andere woorden: hoe je mensen in hun kracht zet, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen.

Op dag 2 leer je ook over feedback en sturing. Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. In de praktijk blijkt het vaak moeilijk om feedback te geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback.

Na afloop van de training kun je:

  • beschrijven hoe de opleiding tot verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid eruit ziet en wat jouw rol als praktijkbegeleider is.
  • adequaat een startgesprek voeren en daarbij verschillende gesprekstechnieken gebruiken.
  • een individueel opleidingsplan opstellen, bijstellen en vertalen naar passende leeractiviteiten in de praktijk.
  • een goed leerklimaat creëren in de organisatie.
  • verschillende praktijktoetsen beschrijven en inzetten in de praktijk.
  • de ontwikkeling en het niveau van de verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid in opleiding beoordelen
  • een aantal coachtechnieken gebruiken om in gesprekken met je verpleegkundige Maatschappij + Gezondheid vaker je gewenste resultaat te bereiken.
  • adequaat constructieve en narratieve feedback geven en ontvangen.

Voor wie

Voor (beoogde) praktijkbegeleiders van verpleegkundigen Maatschappij + Gezondheid in opleiding.

Let op: er zijn gelden beschikbaar vanuit het VIP-programma (Versterking Infectieziektebestrijding Pandemische paraatheid GGD’en) voor het volgen van deze scholing. Als je hiervoor in aanmerking wilt komen, dan dien je dit bij inschrijving kenbaar te maken bij de opmerkingen. Dan sturen we je gegevens door naar de GGD GHOR zodat zij op de hoogte zijn van je aanspraak hierop. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanvraag van het budget voor de scholing voor praktijkopleiders via GGD GHOR Nederland. Voor meer informatie stuur een mail naar versterkingizb@ggdghor.nl.

Docenten

  • Elleke Bilderbeek, opleider verpleegkundigen M+G, NSPOH
  • Corine Sengers, opleider bij- en nascholing, NSPOH
  • Drs. Myriam Gijsbers-van Pesch, trainer/docent, Reflaction
  • Jessica Hoek, communicatiespecialist / coach / trainer / gezondheidsbevorderaar, Base Coaching & Training.
  • Drs. Col Prevoo, trainer/coach/psycholoog, Klotz, Schouten en Prevoo.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Moeiteloos in gesprek met ouders

Datum: 2 mei '23

In het kort

Ben jij hard aan het werk en wil je leren om actief achterover te leunen? Wil jij ook binnen de kaders, maar buiten de lijntjes werken? Moeiteloos gesprekken leren voeren met ouders en alle andere soorten mensen? Denk jij wel eens: pfff, ze doen nooit wat met mijn adviezen. Dan is deze training echt iets voor jou!

Wat je leert

Moeiteloos gesprekken voeren met ouders en alle andere soorten mensen

Je ontdekt wat de ander raakt in jou. Welke ouder/ puber/ kind bij jou op het verkeerde knopje drukt en wat je daaraan kunt doen. Zodat jij met meer plezier, minder moeite en efficiënter je werk kunt doen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • je herkent je valkuilen en weet hoe daar mee om te gaan;
  • je kent de winst van echt luisteren;
  • je kunt de voor jou meest lastige emoties in goede banen leiden;
  • je kunt lichaamstaal inzetten als onbetaalbaar instrument, dat je altijd en overal ter beschikking hebt;
  • je weet hoe je eenvoudig oplossingsgericht kunt werken met alle leeftijden;
  • je kunt de meest lastige onderwerpen ter tafel brengen, ook als je daar nu nog met een boogje omheen manoeuvreert;
  • maar bovenal ben je aan de slag gegaan met jouw persoonlijke leerwensen en eigenWIJSheid, die vooraf wordt geïnventariseerd.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare. Auteur van In 10 stappen Moeiteloos in Gesprek met Ouders en Podcastmaker van de gelijknamige MIGMO-podcast.

Voor wie

Voor alle professionals die met ouders werken, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar eigenlijk voor iedereen die met mensen van 0-100 werkt. En die op zoek is naar meer moeiteloosheid in contact met de ander.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg een incompany uitvoering van deze module van de deelnemers een 9,4.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Ontzettend leuk, leerzaam, inspirerend en afwisselend”.
  • “Authenticiteit, enthousiasme, kennis. Alle factoren om aan te sluiten bij ons als groep waren aanwezig. Top.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: farmacotherapie

Datum: 25 apr '23

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren welke farmaceutische hulpmiddelen hiervoor beschikbaar zijn? En wat jouw rol als professional is in het stopproces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: Farmacotherapie van een 1/2 dag.

Wat je leert

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden. Dit is gebaseerd op het Momentum stoppen met roken stappenplan. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. Je koppelt deze kennis direct aan je ervaring in de praktijk.
Tijdens deze actieve ochtend krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze korte module:

  • Maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • Ken je de contra-indicaties van hulpmiddelen.
  • Kun je rokers begeleiden bij het stoppen met roken door middel van hulpmiddelen.

Deze module geeft punten voor het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ. Reeds ingeschreven Stoppen met roken coaches moeten onderwijs over farmacotherapie volgen om geregistreerd te blijven in het kader van de overgangsregeling voor het nieuwe compententieprofiel.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau.

Ervaringen

Uitspraak van een eerdere deelnemer: “Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.