030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

De werkvelden van de AGZ

Datum: 9 aug '17

In het kort

Het maakt veel verschil of je als verpleegkundige werkt op het gebied van infectiebestrijding, de openbare geestelijke gezondheidszorg of een ander werkveld. Wil jij de overeenkomsten en verschillen in aanpak leren kennen tussen deze en andere werkvelden in de algemene gezondheidszorg (AGZ)? Doe dan deze boeiende, driedaagse module.

Wat je leert

Overeenkomsten en verschillen tussen de verpleegkundige processen

De module is een onderdeel van de Opleiding Verpleegkundige maatschappij & gezondheid, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
Tijdens deze driedaagse module verken je het brede en diverse terrein van de algemene gezondheidszorg. Hierbij maak je kennis met de verpleegkundige processen in de verschillende werkvelden: infectieziektebestrijding, tbc-bestrijding, soa-aids-bestrijding, technische hygiënezorg, medische milieukunde en de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ). Je ontdekt de verschillen en overeenkomsten in de aanpak van problemen in deze werkvelden. Ook de werkwijze en de ontwikkelingen in de verschillende werkterreinen komen aan bod.
Alle aspecten van het verpleegkundige proces worden behandeld: anamnese, diagnose, plannen, uitvoer en evaluatie. Je wordt gestimuleerd om te achterhalen of bepaalde benaderingen ook toepasbaar zijn in je eigen werkgebied. Daarnaast loop je een halve dag stage bij je eigen organisatie, in een ander werkterrein.
De verbinding tussen je eigen werk en de inhoud van het programma staat centraal in deze module. Tijdens de bijeenkomsten oefen en leer je door kennis en vaardigheden toe te passen op eigen werksituaties. De module wordt afgesloten met een schriftelijke verslag van een meeloopstage binnen een van de werkvelden.

Na het volgen van deze driedaagse module:

  • ken je de verschillende stappen in het verpleegkundig handelingsperspectief.
  • kun je die stappen toepassen op je werkpraktijk.
  • ben je bekend met de verschillende werkterreinen van de algemene gezondheidszorg en de uitgangspunten en procedures die zij hanteren.
  • kun je reflecteren op overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende werkterreinen van de AGZ en je eigen werkterrein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten die werkzaam zijn in de verschillende werkvelden.

Voor wie

Verpleegkundigen op hbo of vergelijkbaar niveau die werkzaam zijn in de publieke gezondheidszorg en kennis willen maken met de verschillende werkvelden van de algemene gezondheidszorg.

Toelatingseisen

Hbo verpleegkunde of werkzaam op vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Positief: dat het docenten zijn uit de praktijk!! En veel praktijkvoorbeelden, met een koppeling naar de praktijk uit ons eigen werkgebied!”
  • “Indien je van de andere werkvelden nog niks weet, is deze module prettig.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Verkenning van de publieke gezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werken in het complexe krachtenveld van de publieke gezondheidszorg vereist vakkennis. Maar ook inzicht in de (openbare) gezondheidszorg. Wil jij de organisatie, ontwikkelingen, wetgeving en ethische dilemma’s leren kennen? Wil je leren hoe je reflecteert op je eigen rol als professional? En wat deze sector onderscheidt van individuele of curatieve gezondheidszorg? Doe dan deze Introductie publieke gezondheidszorg.

Wat je leert

Het brede spectrum van de publieke gezondheidszorg belicht

De module is onderdeel van de Opleiding Jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid en de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de driedaagse module maak je kennis met basisbegrippen in en specifieke kenmerken van de publieke gezondheid. Hierbij leer je wat de belangrijkste volksgezondheidsproblemen zijn. Je krijgt inzicht in de structuur en werking van de Nederlandse gezondheidszorg en in de ontstaansgeschiedenis. Je ontdekt hoe in de loop van de jaren de rol van verpleegkundige is veranderd. Verder maak je kennis met belangrijke wetten en regels. Bovendien leer je wat die betekenen op de werkvloer. Ten slotte krijg je de ingrediënten om serieus te reflecteren op de positie en functie van een verpleegkundige in de publieke gezondheidszorg.
Tijdens de bijeenkomsten en bij de voorbereidingen oefen je met toepassingen van kennis en vaardigheden in eigen werksituaties.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • heb je een overzicht van ontwikkelingen in de ontstaansgeschiedenis van de publieke gezondheidszorg.
  • ken je de huidige organisatiestructuur en financiering.
  • reflecteer je onderling en met de docent over de positie van de verpleegkundige en andere professionals in de publieke gezondheidszorg.
  • ben je bekend met preventiewetgeving en ethische dilemma’s in het vakgebied.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. J.M. Boot, universitair hoofddocent beleid en management gezondheidszorg, UMC Utrecht
  • drs. mr. G. Haringhuizen
  • drs. M. Verschuuren

Voor wie

Afgestudeerde verpleegkundigen op hbo- of vergelijkbaar niveau en andere professionals die zich verder willen verdiepen in de (publieke) gezondheidszorg. Bijvoorbeeld gezondheidsbevorderaars, beleidsadviseurs en epidemiologen die werkzaam zijn bij GGD, zorginstelling, universiteit, zorgverzekeraar of kennisinstituut.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau of vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Zeer leuk en leerzaam om je een keer te verdiepen in de geschiedenis van de JGZ / publieke gezondheidszorg.”
  • “De module heeft mij heel veel duidelijk gemaakt over de publieke gezondheidszorg.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Klinische besluitvorming binnen de jeugdgezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als verpleegkundig professional en wil je je kennis van klinisch redenen verdiepen? Wil je inzicht krijgen in de werking en het effect van klinische besluitvorming? En oefenen met het toepassen ervan? Doe dan deze module.

Wat je leert

De stappen in het klinische besluitvormingsproces

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

De module behandelt het complexe proces stap voor stap. Daardoor krijg je meer inzicht in de werking en het effect van de klinische besluitvorming.
Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden op situaties en vragen uit je eigen werkpraktijk. Zo heb je optimaal profijt van de geleerde kennis en vaardigheden.

Als voorbereiding op de bijeenkomsten lees je relevante literatuur en voer je specifieke opdrachten uit.

Na afloop van deze module:

  • ben je bekend met de verschillende stappen in een klinisch besluitvormingsproces.
  • heb je inzicht in het verloop van elke stap en de klinische redeneringen erachter.
  • kun je klinische besluitvorming toepassen in de praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Betty Bakker-Camu.

Voor wie

Voor verpleegkundigen in de publieke gezondheid.

Toelatingseisen

Hbo-verpleegkunden of verpleegkundigen werkzaam op vergelijkbaar niveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Opvoedingsondersteuning en pedagogische advisering

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als verpleegkundige en wil je je verdiepen in de ondersteuning bij opvoeding van (probleem-)kinderen? Wil je daarnaast pedagogische technieken leren om kinderen en ouders hierover te adviseren? Doe dan deze module.

Wat je leert

Over risicofactoren, methoden en aanpak

De module is een onderdeel van de Opleiding jeugdverpleegkundige maatschappij en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is de module incompany uit te voeren.

In deze module staat de kerntaak van de JGZ centraal: opvoedingsondersteuning en pedagogische advisering. Naast verschillende theorieën over opvoeding behandelen we de functies en stappen van opvoedingsondersteuning en pedagogisch advisering. Je traint deze technieken en krijgt handvatten aangereikt om kinderen en ouders te adviseren en te begeleiden.

Als voorbereiding op de bijeenkomsten lees je relevante literatuur en voer je specifieke opdrachten uit. Tijdens de contactdagen delen experts hun gespecialiseerde kennis met je. Op deze dagen oefen je tevens met het toepassen van kennis en vaardigheden op situaties uit je eigen werkpraktijk. Zo heb je optimaal profijt van de geleerde kennis en vaardigheden.

Na afloop van deze module:

  • heb je inzicht in opvoedingsvragen en pedagogische problemen.
  • heb je een eigen visie op deze problematiek ontwikkeld.
  • kun je risicofactoren herkennen en beschermende factoren ontdekken.
  • ben je bekend met methoden voor opvoedingsondersteuning.
  • weet je welke aanpak in welke situatie het beste werkt.
  • heb je vaardigheden om ouders te adviseren bij opvoedingsproblemen of pedagogische tekortkomingen.

De module wordt afgesloten met een schriftelijke opdracht.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Betty Bakker; docent bij Hogeschool Utrecht/ Bachelor Verpleegkunde/Verplegingswetenschapper/ Jeugdverpleegkundige/ Eigenaar Adviezorg.
  • Ingrid Diepstraten: Opvoed- en Pedagogisch kwaliteitenspel, freelance trainer, (gezins)coach, jeugdverpleegkundige. (SKJ & BIG).
  • Aicha el Ouardani, eigenaar Aicha Training & Coaching ,ruime ervaring als pedagogisch adviseur.

Voor wie

Verpleegkundigen (hbo of vergelijkbaar niveau) in de publieke gezondheid, die zich willen bekwamen in het complexe werkveld van de JGZ.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau of vergelijkbaar.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.

Waar hielden de deelnemers zich in 2017 mee bezig? Lees hier het bericht: Afgerond: opvoedingsondersteuning en pedagogische advisering.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Beïnvloeden van gezondheidsgedrag

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als verpleegkundige, gezondheidsbevorderaar of preventiemedewerker en wil je leren hoe je gezondheidsgedrag beïnvloedt en verandert? En hoe je met jouw gezondheidsboodschap optimaal aansluit bij de beleving van jongeren en volwassenen? Wil je daarbij niet alleen gebruikmaken van theorieën over gedragsverandering, maar ook van actuele inzichten over interventies en benaderingstechnieken? Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

Interventies en benaderingstechnieken om gezondheidsgedrag te beïnvloeden

Deze basismodule is onderdeel van de opleiding Jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid en de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze driedaagse module leer je de meest recente modellen en concepten kennen waarmee je gedrag kunt beïnvloeden en veranderen. Bovendien leer je hoe je die kunt gebruiken in de wijk of in de spreekkamer. Ook de principes van social marketing, motiverende gespreksvoering en health counseling komen aan bod. Je leert hoe je aansluit bij de beleving van je cliënt en hem of haar stimuleert om gezonder te leven. Of het nu gaat om persoonlijke begeleiding in het veranderen van gezondheidsgedrag, beïnvloeding van groepen mensen (lokaal, wijk of regio) of om strategieën waarmee je op landelijk niveau het gezondheidsbewustzijn kunt verbeteren.
Tijdens deze module wisselen we interactieve lezingen af met veel oefeningen, discussies en reflecties. Je maakt een plan voor een gezondheid bevorderende activiteit, zoals een voorlichtingsbijeenkomst, een training of een filmpje.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de meest recente modellen, concepten en strategieën om gezondheidsgedrag te beïnvloeden.
  • weet je welke interventie in welk geval het beste is en waarom.
  • heb je inzicht in verschillende benaderingstechnieken, afhankelijk van de doelgroep.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • drs. Frans Vlek, senior trainer/coach NSPOH
  • drs. Evi Vermeer, procesbegeleider, teamcoach en trainer NSPOH.
  • drs. Julie Huibregtsen, Huibregtsen sociale marketing

Voor wie

Je bent jeugdverpleegkundige, verpleegkundige infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding, Soa-Sense, reizigersadvisering of OGGZ of wijkverpleegkundige. Of je bent werkzaam als gezondheidsbevorderaar of preventiemedewerker of als andere professional bij een organisatie in de publieke gezondheid. En je wilt meer leren over het beïnvloeden en veranderen van gedrag.

Toelatingseisen

Hbo verpleegkundige of werkzaam op vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Ik zou graag nog meer les hierover hebben gehad, ik vind dit onderwerp namelijk ontzettend belangrijk voor de dagelijkse praktijk.”
  • “Alle drie de lesdagen waren informatief, leerzaam, uitdagend. Dus van mij mag alles blijven.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.