Boeiend en overtuigend presenteren kun je leren. Werk jij in de publieke of bedrijfsgezondheid en wil je leren hoe je een aansprekende, interactieve presentatie geeft? Zonder dat je nog last hebt van plankenkoorts? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je NSPOH opleiding. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze praktijkgerichte module behandelen we alle aspecten van het maken en presenteren van een interactieve voordracht voor een groep. We kijken naar de opzet van een presentatie, maar ook naar de stijl van presenteren die het best bij jou past. Daarnaast leer je hoe je je gehoor blijvend boeit met een gebalanceerde mix van woord en beeld. Er is aandacht voor goed en effectief gebruik van hulpmiddelen. Ten slotte oefenen we in het beheersen van de zenuwen, het pareren van lastige vragen en het anticiperen op moeilijke situaties.
Voorafgaand aan de training bereid je een presentatie voor van maximaal 10 minuten. Dat doe je aan de hand van een checklist. Na inventarisatie van alle persoonlijke ervaringen draagt ieder zijn voorbereide presentatie voor. Hierop geven docent en mede-deelnemers feedback. Van je presentatie wordt een opname gemaakt zodat je daar later nog een keer naar kunt kijken. Door de interactieve opzet van de training leren deelnemers van en met elkaar professioneel presenteren.
Let op: heb je eerder de module Impact in de eerste tien seconden gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.
Sarah Dellar van Dellar Direct is een ervaren docent en coach op het gebied van communicatievaardigheden.
Professionals werkzaam in de public en occupational health die zich (verder) willen bekwamen in het geven van presentaties voor groepen.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Quotes van eerdere deelnemers:
Docent Sarah Dellar over professioneel presenteren:
“Presenteren klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Het gebruik van audiovisuele beelden is heel belangrijk. Ik zie vaak een presentator die hard heeft gewerkt om een presentatie voor te bereiden, die weet wat te gaan zeggen en dan …. door het onjuist gebruik van audiovisuele beelden wordt het gecompliceerd, saai en verliest het over het algemeen aan energie. Dat is jammer. Slides moeten compact zijn, ondersteunen en moeten niet de presentatie vervangen. Mijn tip: werk aan je voorbereiding. Dit kan enige tijd duren, maar het is de moeite waard. Als je je presentatie niet goed kent, dan voel je je nerveuzer. Oefen het hardop!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als Pakje Kans trainer en wil je aan de slag met een vernieuwde methode voor groepsbegeleiding bij het stoppen met roken? Volg dan deze eendaagse omscholing tot Trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Regelmatig krijgt de NSPOH de vraag of er nog opfristrainingen zijn voor Pakje Kans trainers. Helaas is dat door verouderd materiaal niet mogelijk. We bieden wel deze eendaagse omscholing aan tot trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.
Deze intensieve groepsinterventie-training bouwt voort op je kennis en ervaring als Pakje Kans trainer. We geven inzicht in de actuele ontwikkelingen op het gebied van stoppen met roken. Je reflecteert op je trainersvaardigheden. Ook leer je je sterke en zwakke kanten kennen en de invloed daarvan op de deelnemers en op een groep stoppers. Daarnaast leer je diverse werkvormen, zoals visualisaties, ontspanningsoefeningen, huiswerkopdrachten, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken. Naast stoppen met roken besteden we aandacht aan leefstijl en gedragsverandering. In jouw groepsbegeleiding krijgt iedere deelnemer een ‘maatje’ uit de groep, waardoor je extra steun geeft en krijgt.
Tijdens plenaire bijdragen worden meer theoretische onderwerpen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit uw eigen praktijk onder de loep te nemen, waardoor je leerervaring wordt verhoogd.
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Deelnemers die eerder de Pakje Kans train de trainer module hebben gevolgd en praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen en doktersassistenten die groepstrainingen verzorgen.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert tot een gedragsverandering? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.
De onderwerpen in deze module kwamen voorheen aan bod bij “Stimedic basis”. Je kunt hem volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden.
We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met patiënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.
Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.
Hbo-werk- en denkniveau
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Niet alleen ouders, maar ook professionals ervaren onmacht als het gaat om radicaliserende jongeren. Wil jij leren waarom de ene jongere gevoeliger is voor radicalisering dan de andere? En hoe je effectief met ouders in gesprek kunt gaan over radicalisering? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als keuzemodule of als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Binnen de opvoedingsondersteuning is nog (te) weinig aandacht voor radicalisering van jongeren. Ouders worstelen met allerlei vragen en dilemma’s rondom dit onderwerp. Er heerst angst om professionele hulp in te schakelen. Ouders zijn bang dat hun kind in de gevangenis terechtkomt. Maar ze zijn ook bang dat zonder inschakeling van hulp hun kind vertrekt, met alle gevolgen van dien.
Deze module stelt de grote uitdaging centraal om aansluiting te vinden bij ouders en bij het brede sociale netwerk van de jeugdige. Je leert daarnaast communicatietechnieken, zodat je effectief met ouders in gesprek kunt over radicalisering, de signalen en de aanpak ervan.
Het onderwijs is interactief en gebruikt actieve werkvormen. Je gaat samen met de andere deelnemers aan de slag. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Aicha El Ouardani, pedagoog en trainer/coach bij Aicha Training en Coaching.
Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar ook maatschappelijk werkers en pedagogen. Kortom, iedereen die actief is in de jeugdzorg en werkt met kinderen en jongeren.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Hoe ondersteun je mensen met een psychische kwetsbaarheid in het proces van arbeidsparticipatie? En hoe doe je dat zonder het bedrijfsbelang uit het oog te verliezen? In deze vierdaagse module leer je hoe je het gedachtegoed van ‘Mensen met Mogelijkheden’ (MMM) toepast in de praktijk.
Deze vierdaagse kerntraining is een onderdeel van het succesvolle landelijke project ‘Mensen Met Mogelijkheden’ (MMM). Met deze module kwalificeer je je tot erkend MMM-professional. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze vierdaagse module heeft een doorlooptijd van twee maanden. In die tijd leer je hoe je mensen met een psychische kwetsbaarheid ondersteunt in het proces van arbeidsparticipatie.
Tijdens de module oefen je actief om vanuit het ‘waarderend perspectief’ mensen met psychische kwetsbaarheid aan werk te helpen. Daarbij verlies je het bedrijfsbelang niet uit het oog. Het gaat hierbij niet alleen om het toepassen van een methodiek (acting), maar vooral ook om een aanzet tot het ‘zijn’ van een MMM- professional (being). Een digitale leeromgeving en relevante inspiratiebronnen bieden ondersteuning.
Na afronding van de module ben je een volwaardig specialist op het gebied van arbeidsparticipatie van psychisch kwetsbare mensen
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Marea de Bruijn, met medewerking van direct betrokkenen van het MMM-project.
Ben je een arbeidsdeskundige, loopbaancoach of re-integratieprofessional en ben je bekend met het gedachtegoed van MMM? Houd je je bezig met de vraag hoe mensen met een psychische kwetsbaarheid het beste uit zichzelf kunnen halen? En wil je je kwalificeren tot erkend MMM-professional? Doe dan deze vierdaagse module.
Je bent bekend met het MMM-gedachtengoed.
Aldus eerdere deelnemers.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Vaak praten we meer ‘tegen’ de puber dan ‘met’ hem. Dat leidt zelden tot samenspraak. Werk je als jeugdarts of jeugdverpleegkundige en wil je leren hoe je kunt omgaan met puberaal gedrag? Zodat je barrières leert doorbreken en echt contact kunt maken? Doe dan deze eendaagse module Communiceren met pubers.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
De module Communiceren met jongeren is gebaseerd op de methode van Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall B. Rosenberg. Deze Amerikaanse psycholoog toonde aan dat de manier waarop we communiceren met onze kinderen vaak gewelddadiger is dan we beseffen. Volwassenen en opvoeders praten meer ‘tegen’ de puber dan ‘met’ hem en dat leidt niet tot samenspraak. Echt praten is contact maken en niet proberen je zin te krijgen. Als er echt contact ontstaat, komt zelfs de meest zwijgzame puber uit zijn schulp!
Tijdens deze module reiken we je handvatten aan voor effectieve communicatie. Daarnaast leggen we de verbinding met het begrip ‘vreedzame communicatie’ en leer je het gedachtegoed van Martine Delfos kennen.
We wisselen theorie af met veel praktische opdrachten. De trainingsacteur is de hele dag bij de scholing betrokken. Met haar kun je ‘ervaringsleren’, ofwel oefenen met het in praktijk brengen van de theorie.
Het onderwijs wordt verzorgd door Drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare.
Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen. Behoor je tot een andere doelgroep? Neem dan contact met ons op, want in overleg ben je van harte welkom.
De module is niet geschikt voor AIOS JGZ aangezien dit onderwerp al in de opleiding aan bod komt.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze dag werd eerst aangeboden op 3 oktober 2018 maar is verplaatst naar 14 januari 2019.
Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. In de ochtend houden we ons bezig met didactische vaardigheden. Hoe breng je een boodschap pakkend over. Ook bestaat de mogelijkheid om je op deze dag te her-certificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd.
De groep die nog niet hoeft te hercertificeren gaat in de middag zich bezighouden met pluis/niet pluis in motorische ontwikkeling.
Het programma wisselt jaarlijks.
Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Het programma wordt jaarlijks aangepast. Deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.
Hiervoor ga je op deze dag actief aan de slag met eigen videobeelden. Je filmt (met eigen telefoon, tablet of camera) hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. De van Wiechen instructeurs geven elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur.
Kom je nog niet voor hercertificering in aanmerking, dan ga je met een kinderfysiotherapeut kijken naar wat nog normaal is in de motorische ontwikkeling van kinderen.
Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten.
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur binnen de eigen JGZ-organisatie.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De werkdruk is hoog. Er liggen 100 taken op je bord en je bent het overzicht kwijt. Als je nou gewoon even een paar avonden of weekenden extra werkt, dan heb je het wel weer op de rit. Toch?
Herken je dit? En streef je een betere balans tussen werk en privé na? Doe dan deze praktische time management module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Door de hoge werkdruk zijn agenda’s altijd volgepland. Vaak al weken van tevoren en zonder dat je er grip op hebt. Er moet van alles, maar de tijd lijkt ontoereikend om de werkzaamheden volgens planning af te ronden. Hierdoor dreigen belangrijke activiteiten steeds te worden doorgeschoven. Je komt niet verder dan het wegwerken van korte termijn vragen. Herken je dit? Dan biedt deze module uitkomst.
In twee ochtenden maak je uitgebreid kennis met het leren omgaan met (beschikbare) tijd. De focus is gericht op beheersbare werkdruk en verantwoorde keuzes. Je krijgt praktische tools waarmee je ontdekt dat je meer grip op je tijd krijgt, als je beter zicht hebt op wat je belangrijk vindt. Je leert dus doelgerichter werken, nee zeggen en bent tevredener over wat je bereikt.
Tijdens de module bespreken we plenair een aantal dilemma’s. Deze zullen herkenbaar zijn: vaak zijn dit de triggers die het gevoel van de hoge werkdruk veroorzaken. Na deze plenaire bespreking ga je zelf, individueel of in groepjes, aan de slag met een opdracht.
Deze opdracht is gestoeld op je eigen werkomgeving. Je maakt een analyse van de doelen die je nastreeft en hoe de tijdsfactor de haalbaarheid daarvan bepaalt. Je probeert zo effectief en efficiënt mogelijk je weg te vinden. Welke keuzes maak je? Wat is je eigen stijl? En welke factoren bevorderen of belemmeren een zinvolle tijdsindeling? De inbreng van eigen casuïstiek maakt deze training persoonlijk en effectief. De module wordt afgesloten met de formulering van jouw goede voornemens.
Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.
Professionals werkzaam in de public en occupational health.
Hbo werk- en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Uitspraken van deelnemers:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Screening op oogpathologie en visuele stoornissen bij zuigelingen, peuters en kleuters maakt onderdeel uit van het Basispakket Jeugdgezondheidszorg. Wil jij je vaardigheden vergroten om oogafwijkingen bij jonge kinderen beter te kunnen detecteren? En leren werken volgens de nieuwe JGZ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Op verzoek kan de module worden uitgebreid met een Training on the job – Visus en VOV (Vroegtijdig Onderkennen Visuele stoornissen bij jonge kinderen.
Deze module is sinds maart 2019 onderdeel van de profielopleiding tot jeugdarts (1e fase M&G) en stond voorheen bekend als Een ogenblik voor het oog.
De nieuwe landelijke JGZ richtlijn ‘Opsporen bij oogafwijkingen’ biedt ons handvatten om visuele beperkingen bij het kind te screenen. Maar wil je een visuele stoornis goed detecteren, dan zijn actuele kennis en praktische vaardigheden vereist. Deze module is gericht op beide aspecten.
We starten de dag met een interactieve presentatie over de visuele ontwikkeling en oogafwijkingen bij het kind. Hierbij besteden we ook aandacht aan verwijscriteria en knelpunten. Daarna breng je de theorie in praktijk door de praktische uitvoering van het onderzoek op elkaar te oefenen. Hiervoor neem je zelf een penlight, oogspiegel en afdekbril mee.
Verpleegkundig specialisten, jeugdartsen en artsen M&G met minimaal 3 jaar werkervaring in de JGZ en bekwaam in het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek komen na het volgen van deze training in aanmerking voor deelname aan de Train-de-trainerworkshop voor visusinstructeurs.
Het onderwijs wordt verzorgd door Trijntje Sjoerdsma, orthoptist en/of Ellen van Minderhout, orthoptist.
Huisartsen, kinderartsen, jeugdartsen, artsen Verstandelijk Gehandicapten (AVG) en JGZ verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten, die die meer willen weten over oogproblemen en zich verder willen specialiseren in het opsporen van oogafwijkingen bij het jonge kind.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Hbo werk- en denkniveau
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als jeugdverpleegkundige en wil je nog meer leren over hoe je kinderen en pubers begeleidt in hun ontwikkeling? Wil je weten hoe je hun ouders in dit proces kunt meeneemt? En wat jouw rol is als verpleegkundige en zorgintermediair? Doe dan deze verdiepende module.
De module is onderdeel van de Opleiding jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze verbredende en verdiepende module staat de ontwikkeling van kinderen en pubers centraal. Daarbij kijken we naar jouw rol als jeugdverpleegkundige en de samenwerking met andere partijen. Er is aandacht voor specifieke theorieën in de ontwikkelingspsychologie, maar je traint ook praktische vaardigheden. Je krijgt verschillende handvatten aangereikt. Daardoor ben je in staat om kinderen, pubers én hun ouders nog beter te begeleiden in het ontwikkelingsproces.
Het onderwijs bereid je thuis voor door het lezen van literatuur en het maken van opdrachten. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden op situaties en vragen uit je eigen werkpraktijk. De module sluit je af door een verslag van een meeloopstage en drie e/learnings te maken.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit de publieke gezondheidszorg.
Afgestudeerde hbo-verpleegkundigen die werken met kinderen en pubers en andere professionals die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.
Hbo-afgestudeerde verpleegkundigen of verpleegkundigen die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.