030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Cursus tot gecertificeerd instructeur van Wiechenonderzoek

Datum: 29 aug '17

In het kort

Werk jij als arts of jeugdverpleegkundige en wil leren hoe je jouw collega’s kunt instrueren op het gebied van het Van Wiechenonderzoek? Of zoek je in dit kader nascholing? Doe dan deze driedaagse module tot gecertificeerd instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek.

Wat je leert

Leer het Van Wiechenonderzoek uitvoeren en overdragen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek wordt uitgevoerd bij alle kinderen in Nederland die het consultatiebureau bezoeken. Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek is daarmee een standaard ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg. Het onderzoek is een hulpmiddel om de ontwikkeling van kinderen tot 4,5 jaar systematisch in kaart te brengen en te volgen. Het onderzoek is gericht op:

  • Fijne motoriek (adaptatie, persoonlijkheid en sociaal gedrag)
  • Communicatie
  • Grove motoriek

Als instructeur ben je niet alleen in staat om het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek juist uit te voeren, maar ben je ook in staat om kennis hierover en uitvoering hiervan op een adequate wijze over te brengen op jouw collega’s.

In deze driedaagse module wordt uitgegaan van een gedegen voorbereiding op de theorie achter het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek en de kenmerken van het onderzoek. Het onderwijs is zo vormgegeven dat je daardoor zowel op didactisch, als op inhoudelijk gebied ontwikkelt.

Op de eerste dag krijg je informatie over hoe je op adequate wijze informatie over kunt brengen op jouw collega’s. Met deze didactische bagage ga je in de middag in groepen aan de slag. Aan de hand van een opdracht werk je de kenmerken van jouw groep uit in een mini-les. Deze mini-les geef je met jouw groep op de tweede dag. Op deze tweede dag krijg je feedback op de inhoud en de gekozen werkvorm van de mini-les. De feedback wordt gegeven door de mede-cursisten, een landelijke van Wiecheninstructeur en een onderwijskundige/docent. Met het geleerde van de eerste twee dagen ga je vervolgens in de praktijk aan de slag.

Op de derde dag, de terugkomdag, staat de positionering als instructeur centraal. Op deze dag zullen ook reeds gecertificeerde van Wiecheninstructeurs aansluiten (evt. voor hercertificering). Tot slot sluiten we af met de certificering aan de hand van een zelf meegebrachte videobeelden. De landelijke instructeurs en de mede-cursisten geven hierop feedback en verbeterpunten.

Het van en met elkaar leren staat centraal binnen deze module. Bij aanvang van de cursus wordt dan ook verwacht dat je je kennis omtrent de achtergrond en de kenmerken van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek voldoende opgefrist hebt.

Na afloop van deze driedaagse module Instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek:

  • kun je reflecteren op de juiste manier van het uitvoeren van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek
  • kun je deze vaardigheden binnen jouw eigen organisatie aanleren aan artsen en verpleegkundigen.
  • Kun je op adequate wijze feedback geven en ontvangen en kun je het nut van feedback beschrijven.
  • Kun je na afloop geregistreerd worden in het register van van Wiechen instructeur NCJ, mits:
    • Je videobeelden hebt meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding)
    • Je adequaat kunt reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek
    • Je op adequate wijze feedback geeft aan en ontvangt van collega instructeurs tijdens de hercertificering

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Puck Winnubst, MSc. Na een aantal jaar als zelfstandig onderzoeker en adviseur gewerkt te hebben, rolde ze het onderwijs in. Eerst als docent bij Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde en later als opleider/adviseur bij de NSPOH. Ondertussen heeft ze vele jaren ervaring opgebouwd in het didactische reilen en zeilen van opleiden. Wat werkt voor een groep? Hoe bouw je interactief onderwijs op en hoe betrek je de deelnemers optimaal? Daar denkt ze graag over na.
  • Coco Sips, MSc. Met een passie voor alles wat met gezondheid en maatschappij te maken heeft,ging ze tijdens en na haar studie als onderzoeker aan de slag bij Soa Aids Nederland en daarna bij de gemeente Rotterdam. In haar rol als opleider/adviseur bij de NSPOH staat ze dichter bij de doelgroep en denkt ze graag vanuit didactisch oogpunt mee over het ontwikkelen van onderwijs. Een setting creëren waar we met- en van elkaar leren, en écht contact maken met de groep vindt ze het allerleukst!

Voor wie

Jeugdartsen, artsen maatschappij & gezondheid en jeugdverpleegkundigen.

Toelatingseisen

Je dient werkzaam te zijn in de jeugdgezondheidszorg. Daarnaast ben je minimaal één dagdeel per week praktisch werkzaam en heb je ruime ervaring met het Van Wiechenonderzoek.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Motiverende gespreksvoering

Datum: 22 aug '17

In het kort

Veel professionals in occupational en public health houden zich bezig met gedragsverandering. Zij willen dat hun cliënten verstandige keuzes maken: dat ze gezond leven, productief werken, hun kinderen effectief opvoeden, zich inzetten in behandelingen enzovoort. Wil jij kennismaken met de processen die een rol spelen bij gedragsverandering? En hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Hoe je invloed uitoefent op gedragsverandering

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.

In deze interactieve, tweedaagse module gaan we in op de processen die een rol spelen bij gedragsverandering. Daarbij kijken we hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen. Wat weten we van de rol die ons brein daarin speelt? Wat is er nodig voor een duurzame gedragsverandering? Wat vraagt dat van jou als begeleider?

We oefenen met de basisvaardigheden (en enkele complexe vaardigheden) uit motiverende gespreksvoering. Na afloop van deze training kun je daar waar nodig en gepast ’twijfel zaaien’, ‘ambivalentie begeleiden’, ‘beslissingen ondersteunen’, ‘cliënten krachtiger maken’ en ‘stagnerende situaties vlot trekken’.

Tussen de twee moduledagen verwachten we dat je de geleerde vaardigheden zoveel mogelijk in de praktijk toepast. Op de tweede dag oefenen we de vaardigheden in samenwerking met een acteur.

Na afloop van deze tweedaagse module

  • heb je kennis van wetenschappelijke inzichten uit brain science en social learning;
  • heb je meer inzicht in het proces van gedragsverandering;
  • weet je hoe je hier het beste bij kunt aansluiten;
  • kun je vanuit de basishouding de gesprekstechnieken van motiverende gespreksvoering toepassen;
  • heb je geoefend met motiverende gespreksvoering in situaties uit de eigen praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Carmen Karsters opleider, trainer/coach bij NSPOH.

Voor wie

Professionals in occupational en public health die te maken hebben met direct cliëntcontact, waarbij gedragsverandering een belangrijke rol speelt.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Coaching voor professionals: technieken en vaardigheden

Datum: 22 aug '17

In het kort

Met goede coachingsvaardigheden kun je mensen stimuleren, uitdagen en inspireren. Werk jij in de occupational of public health en wil je meer leren over professioneel coachen? Wil je je een werkstijl aanmeten waarmee je de effectiviteit van medewerkers vergroot en de interactie met cliënten verbetert? Doe dan deze korte en krachtige module Coaching voor professionals.

Wat je leert

Leer professioneel coachen binnen je eigen stijl

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Er zijn verschillende vormen van coaching voor professionals. Bijvoorbeeld job-coaching, carrière-coaching en personal coaching. Tijdens deze training leer je welke technieken en instrumenten passen bij welke specifieke behoefte. En welke stijl het best bij jou past. We zoomen in op coachingsvaardigheden voor professionals in de publieke gezondheidszorg, arbodienstverlening en sociale zekerheid. Het doel is dan ook om te leren hoe je de effectiviteit van medewerkers kunt vergroten en de interactie met cliënten kunt verbeteren. Met andere woorden: hoe je mensen in hun kracht zet, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen.

We besteden aandacht aan het opbouwen van een professionele coaching-relatie tussen jou en de ander. Daarna ga je je vaardigheden oefenen. Je leert stimuleren, uitdagen en inspireren. Na afloop sta jij als professional steviger in je schoenen wanneer je medewerkers en cliënten coacht.
De module Coaching voor professionals bestaat uit een combinatie van korte inleidingen en praktische oefeningen, die je direct in je werkpraktijk kunt toepassen.

Na afloop van deze tweedaagse module Coaching voor professionals:

  • heb je kennis van de meest gangbare coaching-technieken.
  • weet je welke stijl het best bij je past.
  • heb je de vaardigheden voor professioneel coachen.
  • kun je die capaciteiten toepassen anderen te stimuleren, uit te dagen en te inspireren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. F.J.M. (Frans) Vlek, senior trainer NSPOH.

Voor wie

Voor professionals in occupational en public health die zich een coachende werkstijl willen aanmeten.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen

Datum: 22 aug '17

In het kort

Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.

Wat je leert

Omgaan met conflicten door geweldloze communicatie en het creëren van een win-win oplossing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.

Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.

Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de beginselen van geweldloze communicatie en leer je deze in te zetten tijdens spannende momenten en conflicten.
  • ken je jouw eigen communicatievoorkeur in tijden van conflicten en weet je wat het effect van deze stijl is.
  • heb je je repertoire verbreed en kun je verschillende manieren van communiceren al naar gelang de situatie inzetten.
  • leer je van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby – trainer, coach.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Outbreak management

Datum: 9 aug '17

In het kort

Infectieziekten kunnen leiden tot outbreaks: uitbraken met een razendsnelle verspreiding. Soms blijft zo’n uitbraak beperkt tot een enkele instelling. Bijvoorbeeld een uitbraak van het norovirus in een verpleeghuis. Maar een andere keer gaat het om een grotere epidemie, zoals de recente mazelenuitbraak. Wil jij leren hoe je daar als professional het beste op kunt anticiperen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Hoe je tijdens een outbreak samenwerkt met betrokken instanties

Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt op dit moment niet aangeboden als bij- en nascholing.

Bij het onder controle krijgen van een uitbraak van een infectieziekte zijn verschillende disciplines en organisaties betrokken. Meerdere actoren in het veld spelen bovendien een (grote) rol. Daardoor is een gestructureerde aanpak noodzakelijk, evenals oog voor de juiste maatregelen op de juiste tijd en plaats. Deze module biedt de handvatten en bereid je voor op goed management bij een outbreak.

Je leert onder meer over risico-assessment, en beslissingsbevoegdheden tijdens een (grootschalige) uitbraak. Hierbij komen de verschillende actoren als het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb), het Outbreak Management Team (OMT), het Bestuurlijk AfstemmingsOverleg (BAO) en de Geneeskundige HulpverleningsOrganisaties in de Regio (GHOR’s) voorbij.

Verder behandelen we het belang van crowdmanagement en je eigen (professionele) verantwoordelijkheden daarin. Tijdens de module wisselen we presentaties met veel voorbeelden uit de praktijk, opdrachten en praktische oefeningen elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de mechanismen en actoren die een rol spelen bij de management van een (grootschalige) uitbraak van infectieziekten benoemen.
  • kun je beoordelen wat daarbij jouw taken en verantwoordelijkheden zijn, als professional en als burger.
  • kun je hierdoor beter samenwerken met alle betrokken instanties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een team van specialisten.

Voor wie

Voor verpleegkundigen AGZ en andere professionals met outbreak management in hun portefeuille.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Verslaving en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Het overmatig gebruik van drugs of alcohol leidt tot verminderde arbeidsprestaties en roept vaak negatieve gevoelens op. Zowel bij de persoon zelf als bij collega’s in de werkomgeving. Deze problematiek vereist een gerichte en professionele aanpak. Werk jij als arts of arbeidsdeskundige en wil je leren hoe je verslavingsproblematiek aanpakt? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Hoe je verslavingsproblematiek aanpakt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Deze tweedaagse module staat in het teken van verslaving in relatie tot arbeid. We behandelen deze complexe relatie in de volle breedte. Zo komt de (sociale) achtergrond van verslavingsproblemen aan bod. Ook bespreken we (preventie-)beleid en de implementatie daarvan. Daarnaast krijg je training in praktische vaardigheden om mensen effectief te begeleiden bij stoppen met overmatig gebruik van drank of drugs. Ten slotte hoor je de verhalen van twee vertegenwoordigers van de AA, de Anonieme Alcoholisten.
Tijdens de module wisselen we interactieve colleges af met discussies en oefening van vaardigheden. Samen met de inbreng van eigen casuïstiek zorgt deze opzet voor maximaal leerrendement.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je (meer) inzicht in de achtergronden van verslavingsproblemen op de werkplek.
  • weet je hoe je deze problematiek aanpakt en wat daarbij de rol is van bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen.
  • kun je verslavingsproblemen herkennen en diagnosticeren.
  • heb je vaardigheden om een effectief gesprek te voeren bij een (vermoeden van) verslavingsprobleem.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Marian de Kort is trainer en projectmanager bij Trafieq. Haar expertise is op het gebied van alcohol, drugs en medicijnen.
  • Pauline Burger is advocaat op het terrein van arbeidsrecht en sociale zekerheid bij Sprengers Advocaten. Ze is docent en auteur van diverse artikelen op arbeidsrechtelijk en sociaal zekerheidsrechtelijk terrein.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd of in opleiding) en ook voor arbeidsdeskundigen, A&O psychologen, A&O deskundigen, verpleegkundigen en beleids- en preventiemedewerkers die werknemers met (een vermoeden van) een verslaving begeleiden.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Hbo of universitair werk – en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraken van eerdere deelnemers:

  • “Het is fantastisch om te merken dat als ik maar respectvol en niet moraliserend ben, ik contact kan krijgen met een werknemer over zijn alcoholverslaving. Vroeger stonden mijn vooroordelen mij in de weg.”
  • “De ervaringsdeskundigen van de AA waren een zeer goede toevoeging aan het totale programma. Door hun persoonlijke verhalen en kwam nog meer het besef hoe lastig een verslaving is.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering en de Wet langdurige zorg (Wlz)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe geef je een goed sociaal-medisch advies waarbij je rekening houdt met actuele wetgeving en relevante jurisprudentie? Deze tweedaagse module biedt je inzicht in de hoofdlijnen van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de rol van de medisch adviseur: essentieel voor een goed onderbouwd advies.

Wat je leert

Kennis van het sociaal medisch domein is essentieel om patiënten of cliënten goed te ondersteunen, hen naar de juiste loketten te verwijzen en inzicht te krijgen in de reikwijdte van het eigen professionele handelen. In deze module staat de Wlz centraal.

Deze module is geschikt om kennis op te doen over de Wlz en de vertaalslag te maken naar de eigen dagelijkse praktijk. De scholing biedt ruimte om ingebrachte casuïstiek te behandelen en verder uit te diepen. Daarnaast komt aan bod hoe jij als professional efficiënt kan bijdragen aan passende zorg vanuit het sociaal medisch domein en specifiek de Wlz.

Besproken wordt wanneer verschillende domeinen (Wmo/Zvw) voorliggende voorzieningen bieden en waar deze elkaar overlappen. Je doet inzicht op over het indicatieproces bij het CIZ, leert wat de rol van de medisch adviseur is bij de indicatiestelling, je krijgt inzicht in bezwaar-/beroepsprocedures en jurisprudentie en leert basis van de afwegingskaders van de Wlz. De financiering van de Wlz en leveringsvormen van zorg worden eveneens besproken.

Soort scholing

De leerstof wordt behandeld via presentaties, casuïstiek en oefeningen.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht verkregen in de Wlz en de reikwijdte daarvan;
  • overzie je hoe de Wlz zich verhoudt tot de andere wetgevingen in het kader van sociaal medische advisering;
  • weet je hoe je de Wlz kunt toepassen in je dagelijkse praktijk;
  • ken je de rol van het CIZ als zelfstandig bestuursorgaan;
  • weet je de beleidsregels indicatiestelling Wlz te vinden en hoe deze regels worden toegepast;
  • ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en actualiteiten in het werkveld van de sociaal medische advisering;
  • weet je wat de rol van medisch adviseur inhoudt en ken je de kaders waarbinnen medisch advies gegeven wordt met betrekking tot de Wlz.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep) en Maroesja Bron (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ).

Toelatingseisen

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg staat volop in de belangstelling. Het is prettig als je weet welke culturele factoren een rol spelen in de beleving van ziekte en gezondheid. Werk jij als professional in de zorg en heb je te maken met verschillende culturen? Wil je leren hoe je daar tijdens jouw consult optimaal rekening mee kunt houden? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Hoe ga je om met verschillende culturen in de zorg?

Je kunt de module ‘Culturele diversiteit in de gezondheidszorg’ volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je opleiding bij de NSPOH. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Etnische herkomst bepaalt niet alleen de manier waarop klachten zich bij cliënten manifesteren, maar ook de incidentie van bepaalde ziekten. Voor professionals is het essentieel om deze diversiteit in de zorg te (her-)kennen. Dit thema staat centraal tijdens de eerste dag van deze module. Er is aandacht voor verschillende culturen in de zorg waar je mee te maken kunt krijgen. We bespreken verschillen bij de beleving van ziekte en gezondheid. Ook kijken we naar verschillen in perceptie en verwachtingen rond medische zaken. Het zogeheten cultuurmodel van Hofstede geeft hier meer inzicht in: we bespreken verschillende dimensies uit dit model, waaronder machtsafstand en groepsoriëntatie.

De tweede dag van de module is gericht op communicatieve vaardigheden, zoals interculturele gespreksvoering, taalbeheersing en de mate waarin iemands sociale omgeving de interactie tussen arts en cliënt beïnvloedt. Je oefent met een acteur gesprekstechnieken. Verder bespreek je aan de hand van casuïstiek verschillende cultureel en etnisch bepaalde factoren. Je leert hoe je de communicatie met specifieke doelgroepen kunt verbeteren. Tijdens het onderwijs wordt gebruik gemaakt van diverse interactieve werkvormen, zoals korte inleidingen met aansluitend een discussie. Daarnaast ga je aan de slag met praktische oefeningen. Daarbij werk je met casussen uit de praktijk, zodat je aan het eind van de module uitgebreid hebt geoefend met culturele diversiteit in de gezondheidszorg.

Ter voorbereiding ontvang je een studiehandleiding en literatuur voor zelfstudie.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdens de medische procesgang beter rekening houden met de culturele en etnische achtergrond van je cliënten;
  • heb je inzicht in het cultuurmodel van Hofstede en de 4 dimensies die aan het model ten grondslag liggen;
  • kun je verschillende culturen beoordelen aan de hand van het cultuurmodel;
  • kun je in je gespreksvoering beter rekening houden met de culturele en etnische achtergrond van je cliënt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Marieke Verhoeven. Zij heeft Social Work gedaan en is een ervaren trainer. Binnen haar eigen bedrijf Verhoeven Coaching ligt haar focus op plezier in je werk hebben en een positieve kijk op je werkende leven. Zij heeft veel ervaring in het coachen en begeleiden van mensen met verschillende culturele achtergronden. En het werken met het cultuurmodel van Hofstede.
  • dr. Alana Helberg-Proctor. Zij is werkzaam als universitair docent aan de VU in Amsterdam. Daar werkt zij bij de faculteit Maatschappij en Gedragswetenschappen, programma groep: Antropology of Health, Care and Body. Alana kijkt in haar onderwijs naar cultuurverschillen en overeenkomsten in gezondheid en gezondheidsbeleving.
  • een trainingsacteur.

Voor wie

Voor professionals die te maken hebben met culturele diversiteit in de gezondheidszorg, zoals sociaal geneeskundigen, huisartsen, arbeidsdeskundigen, bedrijfspsychologen, verpleegkundigen en bedrijfsmaatschappelijk werkers.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Veranderen, samenwerken en procesmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je met veel verschillende partners in complexe samenwerkingsverbanden? Dan loop je vast wel eens aan tegen weerstand of een gebrek aan motivatie. Wil jij de valkuilen in het samenwerkingsproces ontdekken? Wil je daarnaast leren hoe je jouw persoonlijke effectiviteit vergroot, zodat je jouw doelen leert bereiken met behoud van de onderlinge verstandhoudingen? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tegenstrijdige belangen, tegenwerkende partijen of botsende persoonlijkheden: al deze factoren staan een goede samenwerking in de weg. Deze module biedt handvatten om daar mee om te gaan en om individuele kwaliteiten te versterken.

De eerste dag van deze module staat in het teken van het samenwerkingsproces. Je wordt ingewijd in de theorieën over procesmanagement en netwerkvorming. Daarnaast leer je technieken om sturing te geven en te managen. Deze technieken worde geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hierdoor leer je te focussen op je eigen situatie en hoe je effectieve samenwerkingsstrategieën kunt ontwikkelen.

De tweede dag staat in het teken van persoonlijke effectiviteit. Hoe kunnen verschillende, individuele krachten in een partnernetwerk de samenwerking bevorderen en versterken? Je ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en leert die van collega’s te herkennen. Ook krijg je les in effectief onderhandelen, waardoor je jouw persoonlijke doelen leert te bereiken zonder goede onderlinge verstandhoudingen te verstoren

Interactieve colleges worden afgewisseld met actieve werkvormen in subgroepen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de ins en outs van veranderprocessen en samenwerkingsprocessen.
  • kun je deze processen managen.
  • ken je de kracht van een goede samenwerking en
  • weet je waar je persoonlijke kwaliteiten liggen om een hecht partnernetwerk tot stand te brengen en te onderhouden.

Docenten

  • Jaap Walter, P2. Jaap maakt vertalingen op het gebied van strategische opvattingen naar consequenties voor ontwikkeling van bedrijven en gemeenten. Hij promoveert op het ‘levensvatbaar maken van initiatieven’.
  • Carmen Karsters is trainer en coach. Carmen is een inhoudelijk- en communicatief sterke professional die inzicht geeft in zakelijk en persoonlijk proces.

Voor wie

Voor professionals met minimaal twee jaar werkervaring, zoals preventiemedewerkers, gezondheidsbevorderaars, verpleegkundigen, projectleiders, artsen Maatschappij en Gezondheid, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en programmamanagers met minimaal twee jaar ervaring in de publieke en bedrijfsgezondheidssector. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ, verslavingszorg, thuiszorg, een landelijke categorale instelling of een ondersteuningsinstituut. Ook andere professionals werkzaam in complexe samenwerkingsverbanden kunnen met deze module hun voordeel doen.

Ervaringen

Eerdere deelnemers waren enthousiast over de interactieve werkvormen en de wijze waarop ze de theorie aan hun eigen rol, positie en vaardigheden konden koppelen. Ze waren ook erg te spreken over de gastdocenten, vanwege hun expertise op het gebied van procesmanagement en persoonlijke effectiviteit.

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil jij je kennis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) updaten? In deze tweedaagse module leer je wat de effecten van de wmo op de ondersteuning van mensen met een beperking of psychosociaal probleem zijn. Ook leer je wat de wet betekent voor jouw rol als medisch adviseur.

Wat je leert

Inhoud

Vanuit de wmo kunnen gemeenten mensen met een beperking of psychosociale problematiek op individueel niveau ondersteunen. De overheid heeft als uitgangspunt dat mensen eigen verantwoordelijkheid nemen om bij problemen zelf oplossingen te vinden, al dan niet gebruik makend van het sociale netwerk. Pas daarna wordt gezocht naar individuele maatwerkvoorzieningen. Om een juiste verdeling van (schaarse) middelen te maken, is medisch advies nodig.
Voor het geven van een goed medisch advies is het nodig om, naast je medische achtergrond, ook kennis te hebben van de doelstellingen, mogelijkheden en grenzen van deze wet en van aanpalende wetgeving.

Soort scholing

De leerstof wordt behandeld door middel van presentaties, discussies, oefeningen en opdrachten.

Na afloop van deze module

  • ken je de kaders van de Wmo;
  • ken je verschillende Wmo voorzieningen;
  • ben je op de hoogte van de multidisciplinaire samenwerking met betrekking tot de Wmo;
  • ken je de rol van de gemeente plus de taken en reikwijdte daarvan;
  • heb je inzicht in de juridische aspecten van de Wmo;
  • weet je waar een helder advies ten behoeve van de Wmo minimaal aan moet voldoen;
  • weet je wat er van je verwacht wordt wanneer bezwaar wordt aangetekend of beroep wordt ingesteld.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Lisette Kwast, arts Indicatie en Advies KNMG.

Toelatingseis

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.