030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Traumavrij werken

Datum: 27 nov '24

In het kort

Deze eendaagse scholing wordt verzorgd door PROSA en is gericht op het voorkomen van angst, pijn en toepassen van dwang binnen de zorg voor kinderen. Het PROSA kenniscentrum is gericht op het realiseren van procedureel comfort voor kinderen, of dit nu in het ziekenhuis is of daarbuiten.

Wat je leert

Inhoud

Kinderen ervaren nog weleens angst en pijn tijdens medische verrichtingen. Als professional, voor wie dit de dagelijkse praktijk is, kan je dan denken “Het hoort er nu eenmaal bij” of “Het went wel”. Het blijkt echter uit onderzoek dat bij herhaalde pijnmomenten, zoals tijdens medische verrichtingen, angst en verdriet bij kinderen alleen maar toenemen. Gelukkig kan het ook anders.

Tijdens deze eendaagse scholing leer je wat procedureel comfort inhoudt en hoe je aan de hand van geïntegreerde technieken kan inspelen op de behoeften van kinderen. Je leert over de impact van traumatische ervaringen op de ontwikkeling van kinderen en wat helpende taal is die je kan inzetten als professional.

Respect, verbinding en vertrouwen vormen de basis voor een goede relatie tussen professional en kind en ouder(s). Maar hoe maak je contact met hen en welke rol speelt de omgeving? Het zijn allemaal onderwerpen die in deze scholing aan bod komen. Het PROSA kenniscentrum geeft sinds 2019 onderwijs in procedureel comfort.

Voorafgaand aan de contactdag bereid je jezelf voor met het doorlopen van twee e-learning modules:

  • Algemene begrippen van procedureel comfort
  • Non farmacologische strategieën voor de praktijk

Gedurende de scholingsdag zal er dieper op deze materie worden ingegaan en doormiddel van opdrachten geoefend met de toepassing in de praktijk.

Soort scholing

Deze scholing is een combinatie van e-learning en interactief onderwijs.

Na afloop van deze module kun je

  • uitleggen wat de impact van pijn, angst en dwang tijdens medische verrichtingen is voor een kind en de omgeving;
  • toelichten wat het belang is van connectie en vertrouwen met kind en de omgeving om distress bij procedurele verrichtingen te verminderen;
  • vertellen wat er nodig is om procedureel comfort te bewerkstelligen in de praktijk en daarbij enkele voorbeelden geven;
  • toelichten welke vier belangrijke aandachtspunten er zijn om procedurele distress in de praktijk positief te beïnvloedden;
  • een concept plan op maat maken voor een kind waarbij je hebt gesignaleerd dat hij/zij angstig is;
  • met enkele voorbeelden toelichten hoe de ketenaanpak rondom het verminderen van procedurele distress in de praktijk eruit kan zien.

Voor wie

Professionals zoals artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten die in hun dagelijkse praktijk werken met kinderen.

Docenten

  • L. Schuiten Msc (verpleegkundig specialist)
  • S. van den Berg Msc (verpleegkundig specialist)
  • G. de Vente BSc/MBA (Bedrijfskundige/ SEH-verpleegkundige)
  • F. Kreier Dr. (kinderarts)
  • L. Ockeloen Dr. (kinderarts)

Toelatingseisen

Verpleegkundige of medische achtergrond.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zorgstelsel in zicht

Datum: 11 nov '24

In het kort

In deze scholing ontdek je de werking en financiering van het Nederlandse zorgstelsel en jouw rol als zorgprofessional, met een blik op de toekomst van de zorg.

Wat je leert

Inhoud

Het Nederlandse zorgstelsel is complex en voortdurend in ontwikkeling. Als zorgprofessional is het essentieel om te begrijpen hoe het stelsel is opgebouwd, hoe de financiering werkt, welke overlap er bestaat tussen verschillende zorgdomeinen en welke positie jij als zorgprofessional kunt innemen in dit geheel. Na deze onderwijsdag heb je inzicht in de opbouw en samenhang van de verschillende zorgdomeinen die vallen binnen het Nederlandse zorgstelsel.

Tijdens deze dag behandelen we de volgende onderwerpen:

  • Zorgstelsel
    Aan de hand van een visueel overzicht wordt de kennis van de achtergrond en opbouw van het zorgstelsel vergroot. Ook wordt inzicht gegeven in de basis van de verschillende zorgdomeinen.
  • Overlap in zorgdomeinen
    Er bestaan tussen de verschillende zorgdomeinen overlappende manieren om soortgelijke zorg te verstrekken. Aan de hand van casuïstiek kijken we naar diverse situaties waarin de overlap leidt tot frictie. Daarnaast worden welke onderliggende zaken spelen bij specifieke wensen voor zorgverstrekkingen verheldert.
  • Financiering van het zorgstelsel
    Het zorgstelsel heeft verschillende financiële routes die ook voor zorgprofessionals belangrijk zijn om te begrijpen. Hierbij komen de verschillende directe en indirecte wijze van financiering aan de orde en worden de verschillende betrokken partijen inzichtelijk.
  • De Rol van de Arts Maatschappij + Gezondheid
    We onderzoeken de rol van de arts M+G en de rol binnen de verschillende zorgdomeinen. Hierbij wordt in groepsverband onderdelen van de verschillende zorgdomeinen bekeken en uitgezocht welke rol de arts M+G kan innemen.
  • Vooruitblik naar de Toekomst
    In het huidige zorglandschap treden in toenemende mate complicaties op, die maken dat we de zorg zoals we die kennen niet voor de toekomst kunnen garanderen. We gaan kijken hoe deze complicaties in het zorgsysteem zijn ontstaan en wat we hieraan voor de toekomst kunnen doen.

Soort scholing

De werkvormen worden afgewisseld, je krijgt theorie aangereikt en gaat zelf aan de slag door middel van casuïstiek en opdrachten om de kennis toe te passen.

Na afloop van deze module

  • Kun je de belangrijkste elementen in de opbouw en achtergrond van het Nederlandse zorgstelsel benoemen.
  • Kun je de overlap tussen verschillende zorgdomeinen benoemen en voorbeelden geven van hoe hierbinnen te navigeren.
  • Kun je in grote lijnen uitleggen hoe de financiering van het zorgstelsel werkt.
  • Heb je een idee gevormd over jouw rol binnen dit complexe geheel en toekomstige ontwikkeling van het zorgsysteem.

Voor wie

Deze onderwijsdag is met name gericht op artsen in de sociale geneeskunde, maar biedt ook waardevolle kennis en praktische inzichten voor andere zorgprofessionals werkzaam in of met het sociale domein.

Na het volgen van deze training kun je de andere scholingen over sociaal medische advisering volgen:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep)
  • Drs. Ronald Duzijn (Adviseur – jurist – programmamanager – projectleider (publieke) gezondheidszorg)

Toelatingseisen

Wo-/hbo-werk en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Perfectionisme: van kwaal naar kwaliteit

Datum: 18 sep '24

In het kort

Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.

In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.

Wat je leert

Inhoud

Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.

Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.

Soort scholing

Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.

Na afloop van deze module kun je

  • duiden welke verschillende varianten van perfectionisme er zijn;
  • uitleggen wat de relatie is tussen ziekte en perfectionisme;
  • de handvatten die zijn aangereikt tijdens de lesdagen inzetten om om te gaan met je eigen perfectionisme.

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.

Docenten

  • Dhr, Dr. A.E. (Arjan) Schröder, psychiater en plaatsvervangend hoofdopleider psychiatrie GGZCentraal, coördinator professioneel gedrag Geneeskunde faculteit VU.
  • Mw, Dr. I.M.J. (Ilja) Saris, psychiater, post-doc, profielopleider wetenschap GGZ inGeest

Toelatingseisen

Je bent post-HBO of WO-geschoold

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zorgeloos werken met de tolk

Datum: 12 sep '24

In het kort

Taalbarrières in de zorg kunnen leiden tot grote misverstanden. Het inzetten van een professionele tolk biedt uitkomst. In deze module van een halve dag leer je hoe je effectief in medische context communiceert met een tolk.

Wat je leert

Inhoud

In deze module worden alle aspecten die een rol spelen in een driehoeksgesprek met een tolk besproken. Het aanvragen van een tolk, communiceren over medische gegevens, cultuursensitiviteit, omgaan met incoherente verhalen en leiding houden in een driehoeksgesprek zijn onderwerpen die hierbij aan bod komen.

Docent Ismahane Ben Smail behandelt aan de hand van voorbeelden uit eigen praktijk de valkuilen en best practices van het effectief samenwerken met tolken.

Onderwerpen

  • Hoe regel je een tolk: welke aanbieders zijn? Hoe zit het met contracten en kosten zonder contract? Verschillende soorten gesprekken (voicecalls, via telefoon, fysiek aanwezig) en hoe kies je de juiste taal?
  • Omgaan met tolk: welke context geef je de tolk mee?
  • Best practices
  • Jargon en afkortingen (kiss)
  • Neutrale rol van de tolk en integriteit
  • Cultuursensitiviteit (in taal en gebruiken)
  • Hoe houd je de leiding in een driehoeksgesprek
  • Omgaan met emoties, niet coherente cliënten

Soort scholing

Aan de hand van verschillende modellen en technieken krijg je kennis en inzicht. Daarnaast wordt er geoefend en gebruik gemaakt van situaties uit jouw praktijk.

Na afloop van deze module

  • kun je inschatten wanneer je wel en wanneer je geen professionele tolk moet inschakelen;
  • kun je de voor- en nadelen benoemen tussen het inzetten van een telefonische tolk en een fysiek aanwezige tolk;
  • kun je aan de hand van voorbeelden toelichten hoe culturele achtergrond van invloed kan zijn op communicatie in medische settings;
  • kun je terugvallen op een aantal best practices in je gespreksvoering waardoor cliënt en tolk je beter zullen begrijpen en waarbij emoties en nuances niet verloren gaan;

Voor wie

Zorgprofessionals die gesprekken voeren met anderstalige cliënten.

Docenten

  •  Mw.Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Toelatingseisen

Niet van toepassing.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

NSPOH Avondacademie – Armoede in de spreekkamer

Datum: 4 jul '24

In het kort

De cijfers over armoede in Nederland liegen er niet om. Maar laten we eens verder kijken dan de cijfers: naar de mens die tegenover ons zit in de spreekkamer. Wat gaat er in hen om? Hoe start je een gesprek over armoede? En wat voor hulp kun je hen bieden?

Wat je leert

Inhoud

De tweede editie van de NSPOH Avondacademie staat volledig in het teken van alles wat cijfers je níet vertellen over armoede. We starten de avond met het openhartige en eerlijke verhaal van een ervaringsdeskundige. Zij vertelt hoe het is om dagelijks in armoede te leven, hoe het zorgsysteem haar heeft opgevangen en wat we beter anders hadden kunnen doen. Vervolgens diepen we het thema armoede uit. Arts M+G Igor van Laere legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit wat de levenslange invloed is van armoede en stress op de gezondheid. Je krijgt tips over hoe je signalen van armoede herkent bij mensen in je spreekkamer. We doen korte oefeningen over hoe je een gesprek hierover kunt beginnen en je leert over het beschikbare hulpaanbod.  

Eén van de belangrijkste drijfveren achter de Avondacademie is het samen willen brengen van de verschillende professionals werkzaam binnen de sociale geneeskunde. Van jeugdarts tot bedrijfsarts en van praktijkondersteuner verzekeringsarts tot arts medische milieukunde, om zo disciplinair overstijgend samenwerken te bevorderen.  

Soort scholing

Verhalen, kennisoverdracht, (gewetens)vragen en korte opdrachten wisselen elkaar af tijdens dit 1,5 uur durende online-programmaUiteraard is er ruimte om vragen te stellen via de chat.  

Na afloop van deze module kan je

  • de relatie tussen armoede, stress en gezondheidsuitkomsten uitleggen aan de hand van praktijkvoorbeelden; 
  • signalen van armoede herkennen bij mensen in je spreekkamer; 
  • hulpzinnen inzetten om het gesprek over armoede te starten. 

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidzorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde.

Docent

  • Dr. Igor van Laere, arts M+G en straatarts, gepromoveerd op sociaal medische zorg voor en tijdens dakloosheid in Amsterdam en coördinator van de Nederlandse Straatdokters Groep. 
  • Kiki Bok, verzekeringsarts bij Argonaut Advies. Ze geeft medisch advies aan gemeenten voor onder meer de Participatiewet, Bijzondere Bijstand en Wet maatschappelijke ondersteuning.
  • Ronja Bruijns, spreker, onderzoeker, adviseur en oprichter van De Straatwandeling. Ronja sluit aan tafel aan als ervaringsdeskundige maar heeft zich ontwikkeld tot zoveel meer. Thema’s waar zij zich voor inzet zijn onder andere dakloosheid, mensenhandel en informatievoorziening voor aandachtsgroepen.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De betaling kan enkel via iDEAL gedaan worden. Na de inschrijving, ontvang je jouw betalingsbevestiging. 
  • De scholing vindt plaats via Zoom. Je ontvangt de Zoom-link een week voorafgaand aan het onderwijs.  
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld. 
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.   

De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden over het algemeen in februari, juni en november plaats.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Zingeving en positieve gezondheid

Datum: 19 jun '24

In het kort

Zingeving is de meest gezondmakende kracht.’ aldus Machteld Huber.

Het belang van zingeving voor je gezondheid wordt nog weleens onderschat. Maar aandacht voor wie je bent, waar je voor staat en waar je “zin” vindt ligt aan de basis van je “zijn”. En dan hebben we het ook over je “zijn” als professional.
In twee dagen leer je het begrip ‘zingeving’ praktisch te maken voor jou als professional maar ook bespreekbaar te maken met je cliënten, waardoor zij meer grip krijgen op hun eigen gezondheid.

Wat je leert

Inhoud

In deze module ga je even terug naar je basis, je professionele identiteit: wat is de betekenis van je werk, wat is het doel, wat zijn de kaders ervan, met welke vragen loop jij rond? Ben je in staat je gedachten over zingeving te formuleren, dan vergroot je je weerbaarheid en veerkracht. Bij jouzelf en bij je patiënt.

Aan de hand van talloze praktische voorbeelden leer je over de verschillende vormen van zingeving, en over zingevingssferen en trainingssferen. Ook krijg je zicht op zingeving op de lange- en korte termijn, op egocentrische vormen van zingeving en altruïstische. Zo krijg je handvatten om met zingeving aan de slag te gaan.

Soort scholing

De docent, Peter Henk Steenhuis, kan waanzinnig schrijven maar is ook een boeiend spreker en kan verhalen vertellen zodat ze tot de verbeelding spreken. Op deze manier neem je de theorie tot je en wordt dit afgewisseld met interactieve werkvormen.

Na afloop van deze module

  • Kan je uitleggen waarom aandacht voor zingeving van belang is wanneer we het hebben over gezondheidsbevordering, het aanmeten van een gezonde leefstijl;
  • Kan je de verschillenden vormen van zingeving toelichten;
  • Kan je in eigen woorden vertellen hoe zingeving onderdeel uitmaakt van jouw professionele identiteit;
  • Ben je in staat om zingeving zelf ter sprake te brengen in je professionele rol;
  • Kan je uitleggen waarom zingeving een essentieel onderdeel is van positieve gezondheid.

Voor wie

Professionals in de sociale geneeskunde. Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. Dit zijn dus o.a. artsen M&G, verpleegkundigen JGZ/AGZ, bedrijfs- en verzekeringsartsen, Arbo verpleegkundigen, POB.

Docenten

Peter Henk Steenhuis, journalist en schrijver.

Toelatingseisen

Post HBO of WO.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Baecke-Fassaert motoriek test (BFMT)

Datum: 11 jun '24

In het kort

De BFMT fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screenings of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters. Het maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ over monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar.

Wil je het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed leren uitvoeren en begrijpen waarom je doet wat je doet? Volg dan deze scholing van 1,5 dag.

Wil je leren met welke didactische tools je je collega’s kunt trainen in de BFMT? Volg dan de uitgebreide module van vier dagdelen in plaats van drie dagdelen. Volg dan de Train-de-trainer Baecke-Fassaert motoriek test.

Wat je leert

Tijdens het eerste dagdeel verdiep je je in de basis: wat, wie en hoe? Er wordt uitgelegd wat het doel van de BFMT is en waarom we deze test uitvoeren in Nederland. We gaan uiteraard ook in op de lege artis uitvoering van de BFMT, met handige tips en tricks voor uitvoer bij onder andere moeilijke doelgroepen. Hoe zorg je dat het onderzoek bij elk kind lukt? Daarnaast besteden we aandacht aan het bredere beeld: hoe kijk je naar het totaalplaatje van het kind dat voor je zit en naar wie verwijs je door indien nodig.

Bij het tweede dagdeel starten we met een wetenschappelijk kader, welk onderzoek is er gedaan en wat weten we over de onderbouwing van deze test? En wat betekent dit voor de duiding van de testuitkomsten? Kun je op basis van de BFMT wel een goede uitspraak doen over het motorisch functioneren van een kind?

We plaatsen de BFMT in een breder kader dan alleen een verplicht onderdeel van de PGO. Door informatie te kennen over de samenhang tussen een motoriek en andere ontwikkelingsgebieden kun je als zorgprofessional het belang van de motorische ontwikkeling in een breder perspectief zien. Dit helpt in het onderbouwen van adviezen die gegeven worden als de motoriek anders verloopt dan gemiddeld.

Tot slot wordt er ingegaan op een aantal bijzondere testuitslagen. Wat kun je doen als een kind alles nét wel of nét niet kan? Wat zijn nu de typische opmerkelijkheden die makkelijk over het hoofd gezien worden? Wie kun je inschakelen bij welke vragen?

Dagdeel 3 gaat dieper in op specifieke doelgroepen waarbij de motorische ontwikkeling anders kan verlopen. Welke signalen in de observatie van de motoriek zou je kunnen zien, en bij welke kenmerken zou je dat bijvoorbeeld kunnen zien? En waarom is vroegsignalering van mogelijke afwijkende ontwikkeling juist bij deze doelgroepen zo belangrijk?

Na afloop van deze module

  • kun je benoemen wat de BFMT is en uitleggen waarom we deze test gebruiken in Nederland.
  • kun je het onderzoek lege artis uitvoeren.
  • kun je uitleggen welke tools je kunt inzetten om te zorgen dat het onderzoek bij elk kind lukt.
  • kun je uitleggen hoe het onderzoek zich verhoudt tot de andere tools in de JGZ.
  • heb je kennis van theorie betreffende de motorische ontwikkeling.
  • weet je de sterke en zwakke punten van de BFMT.
  • kun je opgedane kennis over de BFMT en motoriek meewegen in de duiding van de BFMT en hiermee een onderbouwde uitspraak doen richting ouders over de uitslag van de BFMT.
  • kun je een onderbouwd vervolgplan opstellen, wanneer de motoriek meer aandacht behoeft.
  • kun je benoemen welke kenmerken in de algemene observatie van motoriek en de afname van de BFMT je kunnen helpen in het signaleren van mogelijk bredere problematiek.
  • kun je uitleggen waarom vroeg signalering belangrijk is voor deze doelgroep.
  • kun je bij verdenking op pathologie of reeds gediagnostiseerde pathologie, een onderbouwd advies geven om de motorische ontwikkeling te ondersteunen.

Voor wie

Jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en jeugdverpleegkundigen, die de Baecke-Fassaert motoriek test in de praktijk brengen.

Docenten

  • Ellen Rietveld. Via haar masterthesis voor kinderfysiotherapie raakte zij betrokken bij het onderwijs over de BFTM. Nu werkt ze 3 dagen pw als kinderfysiotherapeut bij een eerstelijnspraktijk in de Drechtsteden. In haar lessen kijkt ze graag vanuit haar vakgebied naar motoriek. Naast de theorie komen ook haar ervaringen vanuit de praktijk aan bod. Van elkaar leren vindt ze leuk.
  • Hetty Gorter. Leren kijken naar bewegen van kinderen is één van haar passies als ervaren kinderfysiotherapeut. Ze heeft bijna 45 jaar gewerkt bij het Revalidatiecentrum het Roessingh en hield zich dagelijks bezig met het beoordelen van afwijkingen in de motorische ontwikkeling bij jonge kinderen, signaleren van pathologie en reeds gediagnosticeerde pathologie. Als docent geeft ze haar kennis graag door aan JGZ-professionals zodat ouders en kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

NSPOH Avondacademie – Planetary Health

Datum: 28 feb '24

In het kort

Maak jij je ook zorgen om de toekomst van onze planeet? En voel je de urgentie als professional om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving? Laat je in één avond online bijscholen bij de NSPOH Avondacademie over Planetary Health.

Wat je leert

Als professional in de sociale geneeskunde ben je niet alleen een hoeder van individuele gezondheid, maar ook van de gezondheid van onze planeet. De online avondscholing Planetary Health brengt deze essentiële verbinding tot leven, en biedt handvatten en kennis die nodig zijn om de gezondheid van zowel mensen als de planeet te verbeteren.

Leer hoe klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, vervuiling en andere milieufactoren onze gezondheid beïnvloeden. Ontdek hoe je in de spreekkamer en daarbuiten een cruciale rol speelt, door naast de zorg voor individuele patiënten ook actief bij te dragen aan het voorkomen van milieugerelateerde gezondheidsproblemen. Planetary Health experts Ernst Jurgens en Nora van Gaal gaan met elkaar in gesprek over transdisciplinair samenwerken om complexe planetaire gezondheidsuitdagingen aan te pakken. Schrijf je vandaag nog in voor de NSPOH Avondacademie Planetary Health!

Soort scholing

Een rondetafelgesprek tussen Ernst Jurgens, Nora van Gaal en gespreksleider Vera van Rijn. Je wordt actief betrokken bij het onderwijs door middel van een opdracht en je kan vragen stellen via de chat.

Na afloop van deze module

  • kan je toelichten hoe de gezondheid van mensen in verbinding staat met planetaire gezondheid;
  • kan je uitleggen hoe Planetary Health onderdeel uitmaakt van jouw functie en rol als professional;
  • kan je toelichten hoe transdisciplinaire samenwerking -op gebied van Planetary Health- eruit kan zien.

Voor wie

Deze uitvoering van de NSPOH Avondacademie is gericht op alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde. De diversiteit aan professionals zien wij als meerwaarde zodat we vanuit verschillende disciplines inzicht krijgen in dilemma’s die direct of indirect te maken hebben met Planetary Health, en die veel verder voeren dan de spreekkamer. Je hebt elkaar nodig!

Docenten

  • Ernst Jurgens, bedrijfsarts en medisch bioloog.
  • Nora van Gaal, AIOS 2e fase M+G, profielarts medische milieukunde en voorzitter werkgroep Planetary Health van de Jonge Arts Maatschappij + Gezondheid.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De betaling kan enkel via iDEAL gedaan worden. Na de inschrijving ontvang je jouw betalingsbevestiging.
  • De scholing vindt plaats via Microsoft Teams. Je ontvangt de Teams-link een week voorafgaand aan het onderwijs.
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld.
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.
  • De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden in februari, juni en november plaats.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2024

Datum: 26 jan '24

In het kort

Ben jij gecertificeerd visusinstructeur? Wil je je kennis met betrekking tot visus(onderzoek) verdiepen? En wil je ervaringen en best practices uitwisselen met andere visusinstructeurs? Kom dan naar de terugkomdagen voor visusinstructeurs. Het programma wisselt jaarlijks. Ook is het mogelijk om op te gaan voor hercertificering. Je moet drie terugkomdagen  volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur.

Wat je leert

Elke terugkomdag heeft een ander programma. Inhoudelijke onderwerpen worden afgewisseld met leren van en met elkaar. Het uitwisselen van ervaringen vormt een vast onderdeel van de terugkomdagen. Ook bestaat de mogelijkheid om te hercertificeren.

Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Neem dan contact op met Tamara van Keulen, t.vankeulen@nspoh.nl.

Programma 2024

In 2024 worden twee terugkomdagen georganiseerd op:

  1. Woensdag 26 juni 2024
  2. Woensdag 2 oktober 2024

Het programma op woensdag 26 juni 2024 is als volgt:

  • Omgaan met deelnemers met weerstand. Hoe buig je deze weerstand om en krijg je de deelnemer in de leerstand?
  • Herkennen van handigheidjes en trucjes in de uitvoering van het onderzoek.
  • Screening op en oogheelkundig en orthoptisch onderzoek bij kinderen met een verdenking van Cerebral Visual Impairment (CVI).

N.B. De terugkomdag van 26 juni heeft dezelfde inhoud als de terugkomdag die op 13 september 2023 heeft plaatsgevonden.

Het programma van woensdag 2 oktober 2024 is als volgt:

  • Microlessen van deelnemers over een relevant oogheelkundig onderwerp.
  • Myopie: progressie en speciale glazen ter remming.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Hercertificering

Wil je opgaan voor hercertificering neem dan contact op met Woro Smelik, w.smelik@nspoh.nl.

Het hercertificeringsmoment vindt plaats in de middag van een terugkomdag. Je geeft elkaar feedback op de meegebrachte videobeelden. Het minimumaantal deelnemers voor hercertificering is 2. Deelnemers die niet hercertificeren volgen een alternatief programma in de middag.

De voorwaarden voor hercertificering zijn:

  • Je hebt 3 terugkomdagen in 5 jaar gevolgd.
  • Je hebt middels een logboek aangetoond dat je voldoende KPB’s afgenomen hebt en groepstrainingen gegeven hebt. *
  • Je hebt videobeelden meegebracht.
  • Je hebt op adequate wijze feedback op de videobeelden gegeven aan en ontvangen van andere hercertificeerders

*Volgens de huidige eisen: 30 KPB’s en 2 groepstrainingen.

Welke videobeelden neem je mee?

Je neemt minimaal twee video-opnamen mee naar de Terugkomdag. Het is van belang dat zowel het onderzoek bij kinderen onder als boven de 36 maanden in de video’s aan bod komt. Dus video 1 gaat bijvoorbeeld over het onderzoek onder de 36 maanden en video 2 over het onderzoek boven de 36 maanden.

  • Video 1 Laat zien hoe jij instructie geeft aan een collega over de uitvoering van het onderzoek van een kind boven of onder de 36 maanden. Ook laat je hierin zien hoe je zelf het onderzoek voordoet. Je mag dit onderzoek zonder kind uitvoeren, bijvoorbeeld op papier met ogen of met een pop.
  • Video 2 Laat zien hoe een collega op een kind boven of onder de 36 maanden het onderzoek uitvoert. Tijdens de terugkomdag geef je feedback op de uitvoering. Je hoeft de feedback dus niet te filmen.

Een video duurt maximaal 3 (!) minuten. Meer informatie over waar de video’s aan moeten voldoen, vind je na aanmelding in de studiehandleiding.

Toelatingseisen

Je bent gecertificeerd visusinstructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Docenten

Docenten 24 juni 2024:
  • Drs. Carmen Karsters, trainer
  • Majanka Fröhlich, acteur
  • Drs. Trijntje Sjoerdsma, orthoptist
  • Drs. Ellen van Minderhout, orthoptist
Docenten 2 oktober 2024:
  • Drs. Trijntje Sjoerdsma, orthoptist
  • Drs. Ellen van Minderhout, orthoptist

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag Baecke-Fassaert motoriek test

Datum: 19 dec '23

In het kort

De terugkomdag volg je om je kennis over motorische en neurologische ontwikkeling te verdiepen. De dag begint met achtergrondinformatie over de motorische en neurologische ontwikkeling van het jonge kind. Daarna bespreken we met elkaar het ‘waarom we doen wat we doen en de betekenis daarvan voor ons handelen’. Als Baecke-Fassaert Motoriektest-instructeur kan het lastig zijn te verklaren waarom je bepaalde handelingen met de BFMT uitvoert. Daarom hebben we tijdens deze terugkomdag ook aandacht voor het narratief dat je vertelt aan ouders wanneer je de test afneemt. In de middag behandelen we de doorloop van het Van Wiechen naar de BFMT.

Wat je leert

Er is vaak aandacht voor de uitvoering en scoring, maar wat onderzoek je nu eigenlijk met al die tests van de BFMT? Ook het interpreteren van de tests en de BFMT in z’n geheel kan een uitdaging zijn. Zeker omdat de ‘normaalwaarden’ inmiddels misschien wel verouderd zijn, en hoe kan / moet je daar dan rekening mee houden? Het zijn allemaal vragen waar je als JGZ-professional tegenaan kan lopen wanneer je de BFMT regelmatig uitvoert.

We merken dat de BFMT steeds vaker geen vast onderdeel meer uitmaakt van de daarvoor bedoelde contactmomenten, of dat deze contactmomenten helemaal niet meer plaatsvinden. Met deze terugkomdag willen we jullie als JGZ-professionals meenemen in het belang van de BFMT bij het volgen van de motorische ontwikkeling en het signaleren van afwijkingen in de motorische ontwikkeling van een kind.

In de ochtend is er aandacht voor theorie en verdieping middels achtergrondinformatie over motorische en neurologische ontwikkeling. Ook laten we zien hoe een vervolgtraject bij Developmental Coordination Disorder (DCD) eruit ziet. En waar kinderen met DCD tegenaan lopen. Er wordt dieper ingegaan op het nut van het doen van een neurologische
onderzoek bij kinderen met een motorische hulpvraag.

De middag staat in het teken van de praktijk. Je gaat met elkaar aan de slag door onder andere praktijkvoorbeelden te bespreken aan de hand van ingestuurde filmpjes van afname test BFMT. Daarnaast wordt er uitgebreid stil gestaan bij het verband leggen tussen de uitkomsten van het Van Wiechenonderzoek en de BFMT. Hoe heeft het kind gescoord op het Van Wiechen en hoe kan je die uitkomsten interpreteren in de lijn van de BFMT en de toekomstige motorische en neurologische ontwikkeling? Vervolgens: hoe verhouden de uitkomsten uit het Van Wiechenonderzoek zich tot de uitkomst van de BFMT, en wat zegt dat over de ontwikkeling van het kind en wat ons te doen staat?

Na afloop van deze module kun je:

  • uitleggen aan collega-professionals en ouders wat en waarom je iets test met de BFMT.
  • verschillende negatieve scores na afname BFMT interpreteren.
  • uitleggen welke vervolgstappen je neemt na een negatieve score.
  • benoemen welke clusters er zijn om rekening mee te houden bij een differentiaaldiagnose.
  • uitleggen wat je differentiaaldiagnose is en hoe je daartoe bent gekomen.
  • toelichten hoe de BFMT gezien kan worden in het verlengde van het Van Wiechenonderzoek.
  • toelichten hoe de verschillende disciplines optimaal kunnen samenwerken bij de uitvoer van de BFMT.

Voor wie

Deze scholing is geschikt voor jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en jeugdverpleegkundigen die de BFMT uitvoeren. Het is belangrijk dat je voorkennis hebt van de BFMT gezien dit een verdiepende scholing is.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Ellen Rietveld. Via haar masterthesis voor kinderfysiotherapie raakte zij betrokken bij het onderwijs over de BFMT. Nu werkt ze 3 dagen per week als kinderfysiotherapeut bij een eerstelijnspraktijk in de Drechtsteden. In haar lessen kijkt ze graag vanuit haar vakgebied naar motoriek. Naast de theorie komen ook haar ervaringen vanuit de praktijk aan bod. Van elkaar leren vindt ze leuk.
  • Jessika van Hoorn. Kinderrevalidatiearts UMCG, aandachtsgebied: kinderen met afwijkende motoriek, DCD. Jessika verzorgt tevens cursussen kinderneurologisch onderzoek MND (Minor Neurological Dysfunction, vroeger: Touwen).

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.