Fris je kennis over malaria en vier andere infectieziekten op. Verbeter je advies aan de reiziger over deze ziekten die door muggen worden overgedragen.
Malaria is nog steeds verantwoordelijk voor vele honderden miljoenen zieken en enkele honderdduizenden doden per jaar. Dit veroorzaakt een enorme ziektelast in voornamelijk Afrika.
Voor gebieden met een middelmatige transmissie (voornamelijk Azië en Zuid-Amerika) wordt tegenwoordig voor gezonde reizigers het meenemen van een noodbehandeling geadviseerd. We gaan in op de achtergronden van dit beleid.
Daarnaast bespreken we uitgebreid de doelgroepen voor wie nog steeds profylaxe geadviseerd wordt. Hierbij komt voornamelijk casuïstiek aan de orde waarbij het advies en de keuze voor profylaxe meer complex is en praktische vragen oproept.
Je verdiept je kennis over de epidemiologie, cyclus van de parasiet, preventieve maatregelen en de afwegingen rond noodbehandeling en de keuze voor profylaxe.
Daarnaast gaan we in op resistentieontwikkeling en de actuele stand van zaken rond de ontwikkeling van een vaccin tegen malaria.
Als tweede onderdeel van deze nascholing bespreken we een aantal andere ziekten die overgebracht worden door muggen. We focussen hierbij op dengue, chikungunya, zika en het westnilevirus. Deze ziekten kennen de laatste jaren een verhoogde incidentie en verdere verspreiding over de wereld.
Je leert over de eigenschappen van deze virussen, de epidemiologie, de transmissie, het gedrag van de vectoren, preventieve maatregelen en de behandeling. Vaak verlopen deze ziekten subklinisch. Welke groepen lopen extra risico op een ernstiger beloop en complicaties?
Extra aandacht besteden we aan de afwegingen bij het advies aan vrouwen die zwanger zijn of een zwangerschapswens hebben en die naar een gebied reizen waar het zikavirus mogelijk voorkomt, de zogenaamde CDZ-landen. Moet je een reis dan altijd afraden?
Het onderwijs wordt verzorgd door prof.dr. Michele van Vugt, internist-infectioloog in het Amsterdam UMC.
Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Leer de meest voorkomende vragen over muggenwerende middelen te beantwoorden. En verbeter je advies over de preventie van muggenoverdraagbare aandoeningen. Vergroot je kennis over het adviseren van reizigers met een verlaagde afweer.
Tegen veel muggenoverdraagbare aandoeningen is geen vaccin of profylaxe beschikbaar en kun je alleen antimuggenmaatregelen zoals Deet adviseren. Welke andere middelen hebben een bewezen effectieve werking? En kleven er ook nadelen aan het gebruik van deze middelen? En is het echt beter om witte kleding te dragen? Na het volgen van deze dag kun je de reiziger onderbouwd adviseren over effectieve maatregelen tegen muggen en andere geleedpotigen.
Bovendien gaan we in op de laatste stand van zaken met betrekking tot ziekten die overgedragen worden via de mug als vector. We bespreken de epidemiologie, mogelijke preventieve maatregelen en wanneer er een verhoogde kans of infectie bestaat. Uiteraard staan we stil bij groepen die extra risico lopen op een ernstiger beloop van deze ziekten.
Tot slot bespreken we het vaccinatiebeleid bij immuungecompromitteerde reizigers. We starten met basiskennis over de immuunrespons bij een normaal werkend immuunsysteem, daarna bespreken we de consequenties van de afwijkende immuunrespons bij mensen met een gestoorde afweer. Aan de hand van casuïstiek bespreek je samen met de andere deelnemers per afweerstoornis de indicaties en contra-indicaties van het vaccineren van deze patiëntengroepen.
Reizigersverpleegkundigen.
De docenten van deze nascholing zijn werkzaam op de vaccinatie- en reizigerspolikliniek van het Erasmus MC. Zij combineren kennis over de laatste stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek naar (tropische) infectieziekten met eigen ervaring in de praktijk van het reizigersspreekuur.
Score na evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Duik in het diepe! Verbeter je adviezen voor cliënten die gaan duiken en vliegen. Doe deze eendaagse module en licht de reiziger ook beter voor over de preventie van hemorragische koortsen.
Sinds vorig jaar zomer is er weer sprake van een uitbraak van ebola. Ebola kan net als bijvoorbeeld Crimean-Congo, Marburg en Lassa gepaard gaan met koorts en bloedingen. Virale hemorragische koorts is dan ook een verzamelnaam voor een aantal ziekten die veroorzaakt worden door verschillende virusstammen. We gaan dieper op een aantal van deze virussen in. We bespreken de verschillende transmissieroutes. De mogelijke preventieve maatregelen hangen immers samen met de wijze waarop de ziekten worden overgebracht. Daarnaast leer je over de epidemiologie en behandeling.
Het vervolg van de nascholingsdag staat in het teken van de medische risico’s van duiken en het reizen per vliegtuig.
Onder water staat het lichaam bloot aan andere omstandigheden dan op het land. Dit brengt risico’s met zich mee. Het advies is dan om ook om een sportmedische duikonderzoek te ondergaan voor gestart wordt met duiken. Tijdens dit onderdeel leer je hoe duikerziekten kunnen ontstaan. Uitgebreid staan we stil bij welke risicofactoren en risicogroepen sprake is van een contra-indicatie voor duiken. Na afloop van dit onderdeel kun je niet zelf een sport medisch duikonderzoek uitvoeren, maar kun je de cliënt wel voorlichten over de risico’s en verwijzen naar een sportmedisch duikcentrum.
Ook de specifieke omstandigheden aan boord van een vliegtuig kunnen van invloed zijn op de gezondheid van de gezonde en in het bijzonder van de reiziger met een (chronische) aandoening. Onwetendheid hierover leidt niet zelden tot medische problemen aan boord. We staan stil bij de factoren die van invloed kunnen zijn: bijvoorbeeld droge lucht, zuurstofgebrek, luchtdruk, ozon en immobiliteit. Daarna leer je over de verschillende aandoeningen die een (relatieve) contra-indicatie vormen om te vliegen.
Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis-)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers deze module met een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als professional krijg je te maken met weerstand. Je eigen weerstand bij veranderingen, maar ook weerstand tegen veranderingen die jij soms doorvoert.
In deze module leer je meer over je eigen weerstand, het vandaan komt en wat je ermee kunt. Daarnaast gaat de module over weerstand naar jou en de rol of taak die jij hebt en over weerstand tegen organisatieveranderingen.
De module is niet alleen voor adviseurs, maar voor iedereen die te maken heeft met weerstand, in welke vorm dan ook.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?
Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:
De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.
Iedereen werkzaam in de public health en occupational health.
Universitair werk- en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,7.
Uitspraken van deelnemers:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze doelgroep? Doe dan deze online module van twee halve dagen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!
Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.
Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.
Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.
In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.
Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je benieuwd naar de huidige stand van zaken over de dalende vaccinatiegraad in Nederland? Wat kan jou rol als zowel JGZ als AGZ verpleegkundige hierin zijn? Om antwoord op deze vraag te krijgen nodigt de NSPOH je uit voor een (gratis en geacrediteerde) thema-avond met broodmaaltijd.
In 2017 daalde de vaccinatiegraad voor de vaccinaties in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) voor het derde opeenvolgende jaar ongeveer een half procent.
De licht dalende trend is zichtbaar voor alle RVP-vaccinaties voor zuigelingen, kleuters en schoolkinderen. Deze dalende vaccinatiegraad vergroot het risico op toekomstige uitbraken, met name van het zeer besmettelijke mazelen. Een hoge vaccinatiegraad zorgt er voor dat kwetsbare (nog) niet gevaccineerde kinderen worden beschermd (groepsbescherming). De deelname aan de HPV-vaccinatie tegen baarmoederhalskanker is voor het eerst afgenomen, van 61 naar 53 procent. Er is dus sprake van een algehele daling, die zichtbaar is in alle GGD-regio’s.
Bron: RIVM 23-6-2017 “Risico op mazelenuitbraken neemt toe met dalende vaccinatiegraad”
Aan bod komen:
Je volgt de opleiding Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel Algemene Gezondheidszorg of profiel Jeugdgezondheidszorg bij de NSPOH. Of je hebt die opleiding in het verleden gevolgd of je bent praktijkbegeleider. Je bent ook van harte welkom als je geïnteresseerd bent in de opleiding of als je bent ingeschreven als nieuwe deelnemer. Tijdens de avond is er volop ruimte om vragen te stellen over deze opleiding.
Drs J.G. (Gert) Weijman (arts RIVM/RPV en docent NSPOH).
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.
In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving, organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.
Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.
Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.
Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.
Het nemen van een tatoeage of piercing is voor veel Nederlanders heel gewoon. Bij de veiligheid daarvan staan we niet vaak stil, maar het zetten van een tatoeage of piercing brengt wél risico’s met zich mee. Voordat een studio een vergunning krijgt, moet worden voldaan aan strenge voorwaarden voor materialen, inrichting en werkwijze. Beslis jij of een studio veilig geopend kan worden? Durf jij in te grijpen als de veiligheid in het geding is? Volg dan deze module die wordt uitgevoerd door het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (LCHV) in samenwerking met NSPOH.
Het vergunningstelsel valt onder de Warenwet en de vergunning wordt namens de minister verleend. De inspecteur gaat zorgvuldig te werk en weet welke verantwoordelijkheden hij heeft op basis van de wet. Je leert risico’s inschatten en je kunt beoordelen of de situatie die je aantreft, voldoet aan de richtlijnen van het LCHV. Aan de ondernemers, tatoeëerders, piercers en uitvoerders van permanente make-up kun je toelichten wat risico’s zijn en waarom je besluit iets wel- of niet goed te keuren.
Het toezicht op tatoeëren en piercen is een multidisciplinair geheel. Je leert hoe je bij overtredingen kunt samenwerken met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om actie te kunnen ondernemen. In de module besteden we extra tijd aan onderwerpen die bij tatoeage en piercing bijzondere aandacht nodig hebben, zoals methoden van sterilisatie, tatoeageapparatuur, nazorg, lichamelijke klachten en wetgeving.
Het cursorisch onderwijs bestaat uit onderwijsdag A en onderwijsdag B. Je kunt zowel op onderwijsdag A als op onderwijsdag B instromen bij de opleiding. Tijdens onderwijsdag A komen de volgende onderwerpen aan bod: bevoegdheden van zowel de inspecteur vergunningverlening en van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, aandachtspunten bij het zetten van piercings en de nazorg bij tatoeages en piercings. Tijdens onderwijsdag B komen de inrichting van een studio, desinfecteren en aandachtspunten bij het zetten van tatoeages aan bod. Ter voorbereiding op twee onderwijsdagen maak je praktijkopdrachten. Enkele van deze opdrachten voer je uit onder begeleiding van een ervaren inspecteur bij je eigen GGD of bij een GGD in de regio. Het geniet sterk de voorkeur om voor aanvang van de eerste onderwijsdag al een keer mee te lopen met een inspectie.
Sociaal verpleegkundigen, deskundigen infectiepreventie en andere public health professionals werkzaam bij de GGD die de taak van de inspecteur vergunningverlening tatoeage en piercing (binnenkort gaan) uitvoeren. Je hebt basiskennis van infectieziekten.
Het onderwijs wordt verzorgd door een team van deskundigen en inspecteurs van RIVM en GGD waaronder Leo van der Laan, Tanja Hartog en Thijs Veenstra.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Data onder voorbehoud van voldoende deelnemers.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundige (huis-)arts is het belangrijk om bij te blijven op het gebied van reizigersgeneeskunde. Wil jij je kennis opfrissen over de aandachtspunten bij het reizigersadvies aan cliënten met hiv? Over het rabiësprotocol? En over de preventieve maatregelen tegen tbc? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module bespreken we drie onderwerpen binnen reizigersadvisering.
Allereerst: op reis met hiv. Hiv-geïnfecteerde patiënten worden tegenwoordig behandeld met een cocktail van meerdere antiretrovirale medicamenten (ART: anti-retroviral therapy). Daardoor is de kwaliteit van leven van deze patiënten sterk verbeterd. Kunnen zij zonder probleem een tropische reis ondernemen? Je leert welke factoren van de reis meewegen in je advies. Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?
Het tweede onderwerp dat we behandelen is rabiës. rabiës is endemisch in veel populaire bestemmingen. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop. Toch wordt pre-expositievaccinatie niet altijd geadviseerd. Wat zijn de risicoafwegingen en indicaties voor vaccinatie voor en na de reis?
Het derde onderwerp op de agenda is tuberculose. Tuberculose is endemisch in diverse landen in Afrika, Azië en Oost-Europa. Je frist je kennis op over de ziekte, preventie en diagnostische mogelijkheden. Het adviseren van een BCG-vaccinatie of het afnemen van een Mantouxtest hangt af van aard en duur van de reis. Je leert meer over de achtergronden van deze afwegingen en leert wanneer je moet verwijzen naar de TBC afdeling van de GGD.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.
Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De meeste mensen die voor een reizigersadvies komen, gaan op vakantie. Maar sommigen gaan maandenlang weg. Expatriates zelfs voor nog langere tijd en met het gehele gezin. Vaak is een standaardadvies dan niet afdoende. Wil je leren hoe je deze mensen adviseert? En hoe medische repatriëring in zijn werk gaat? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Een reisadvies is van vele zaken afhankelijk. Denk aan de wijze van reizen, de verblijfplaats(en), -duur en –omstandigheden. Maar ook aan de aanwezigheid en kwaliteit van de medische zorg ter plekke en de persoonlijke gezondheidstoestand van de expat of de long-stay traveler. Een advies aan deze reizigersgroepen is complex en zal vaak meer dan één consult vergen. Zeker als er sprake is van onderliggend lijden. Of bij gezinnen met jonge kinderen, bij wie bijvoorbeeld ook het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) meegenomen moet worden.
In deze module staan we uitgebreid stil bij de aandachtspunten in de reizigersadvisering aan (jonge) gezinnen die in een endemisch malariagebied gaan wonen. Je leert over de afwegingen die spelen bij het langdurig gebruik van malariaprofylaxe. Ook de voor- en nadelen van het al dan niet meegeven van sneltests en noodbehandelingen komt aan de orde. Uiteraard staan we ook stil bij de gevaren van malaria voor bijzondere groepen. Wat is bijvoorbeeld je beleid als het gaat om een langdurig verblijf? Welke afwegingen maak je dan?
In het tweede deel van deze module gaan we in op wat er gebeurt als het onverhoopt mis gaat. Als een cliënt door ziekte of een ongeluk medische zorg nodig heeft. Of gerepatrieerd moet worden. We bespreken hoe vaak dit per jaar voorkomt en welke aandoeningen en omstandigheden hierbij veel voorkomen. Wat je wellicht voorafgaand aan de reis kunt doen ter voorkoming van behandeling of repatriëring.
Omdat medische kosten in het buitenland al gauw oplopen, besteden we ook hier aandacht aan. Daarbij bekijken we welke ziektekosten door de verzekering worden gedekt en wanneer het aan te bevelen is om een aanvullende reisverzekering voor medisch kosten af te sluiten. We bespreken ook wanneer een verzekeraar overgaat tot repatriëring en hoe dat in zijn werk gaat.
Het onderwijs vindt plaats in de vorm van interactieve presentaties en casuïstiekbespreking.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.
Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.