Wil jij leren hoe je privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt kunt vermijden? Hoe mooi zou het zijn als je je collega’s daarin mee zou krijgen? Volg deze eendaagse module en leer een privacybewustwordingsproces op te zetten in jouw organisatie.
In de publieke gezondheid en arbodienstverlening heb je te maken met privacygevoelige informatie van burgers. Informatieverwerking wordt steeds belangrijker en het risico op een lek wordt steeds groter. Ook criminelen, cybervandalen en scriptkiddies weten hoe waardevol persoonlijke informatie kan zijn. Als gezondheidsprofessional kan er soms weleens iets mis gaan in de gegevensbescherming. Door de grote hoeveelheid data die we delen, hebben ook onbedoelde fouten een groter impact.
Tijdens deze lesdag behandel je vier onderwerpen, namelijk:
Privacy is belangrijk voor jou, anders had je waarschijnlijk niet op deze pagina gekeken. Mooi, dat is stap één! In hoeverre slaag jij er nu in om in het dagelijks werk zorg te dragen voor privacy en gegevensbescherming van de cliënt of patiënt? En hoe doen je collega’s het? Tijdens het eerste lesonderdeel neem je de organisatievisie op privacy en je eigen verantwoordelijkheid onder de loep.
De AVG gaat verder dan alleen privacybewustzijn. Gegevensbescherming draait volgens de AVG naast vertrouwelijkheid van gegevens ook om beschikbaarheid en integriteit. Gewapend met meer inzicht in deze begrippen, ga je op zoek naar risico’s in je eigen werksituatie.
Met welke wetten en regelgeving heb je als zorgprofessional te maken? De docent neemt je mee in de vereisten vanuit de AVG en relevante wetgeving. Weet jij wat je moet doen wanneer je een datalek ontdekt? Volgens de meldplicht datalekken moet een organisatie die een ernstig datalek ontdekt direct een melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Tijdens de les bespreekt de docent het protocol datalekken volgens de standaardstappen.
In het laatste lesonderdeel zoom je uit op de hele organisatie. Hoe kun jij de motor zijn van het privacybewustwordingsproces in jouw organisatie? Privacybewuste collega’s veroorzaken minder incidenten. Ze helpen om datalekken te voorkomen en de kans op opsporing van risico’s te vergroten. Bewustwording vraagt om meer dan één training, daarom leer je in dit lesdeel hoe je een effectief en duurzaam bewustwordingsprogramma kunt initiëren.
Het onderwijs wordt verzorgd door Martine van de Merwe.
Martine van de Merwe
“Vrijheid is voor mij van onschatbare waarde. Ik geloof dat privacy essentieel is voor vrijheid. Ik vind het belangrijk dat mensen niet worden uitgesloten, beoordeeld of benadeeld op basis van niet-relevante of uitgelekte gegevens. Medische informatie is gevoelige informatie. Ik geloof dat medewerkers in de zorg de sleutel zijn om privacy van patiënten en cliënten te waarborgen. Je kunt technisch nog zoveel regelen, als de medewerker zich niet bewust is van het belang en de risico’s, dan werkt het niet. Aan dát bewustzijn wil ik werken.”
Alle deelnemers aan deze module ontvangen gratis het boek: Van de Merwe, M. (2018). Zorg voor privacy. Het handboek voor privacybewustzijn in de zorg. Zwaag: PrivacyLab.
Voor professionals in public en occupational health die willen leren hoe ze zorg kunnen dragen voor gegevensbescherming, de privacy van de cliënt kunnen waarborgen en de eigen organisatie daarin mee kunnen krijgen.
Minimaal hbo diploma.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Twee dagen lang hebben we het gehad over Trusted Advisorschap. We hebben ervaringen uitgewisseld, verzameld waar moet je allemaal op moet letten om geloofwaardig en betrouwbaar te zijn en daadwerkelijk een relatie op te bouwen met je klant. Het resultaat: een hele lijst met concrete acties en een vertaling in beelden.
Inmiddels zijn we twee weken verder. Wat hebben gesprekken met collega’s hierover opgeleverd? Wat willen we nog toevoegen vanuit de experts? Loek Stokx (RIVM) zal zijn ideeën hierover in ieder geval aan ons presenteren. Ook willen we jullie kennis laten maken met de MOSCOW principes om snel tot de essentie te komen van wat je wilt overdragen.
Met elkaar te besluiten wat wel of niet in de tool hoort. Wat ons betreft, hebben we einde van deze ochtend een blauwdruk waarmee we in gesprek kunnen met het RIVM, VWS en anderen om de tool echt te maken.
Eerdere deelnemers aan de Toptafels Trusted Advisor en collega’s die wel gaan voor een sterke adviesrol van de GGD maar er niet bij konden zijn.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als onderdeel van de opleiding Aanvullende seksuele gezondheidszorg loop je stage bij GGD Amsterdam. Dit intensieve inwerktraject wordt op maat voor jou samengesteld. Wil jij in twee dagen, onder supervisie, intakes en behandelconsulten doen? En zo ervaren hoe jouw werk als arts of verpleegkundige seksuele gezondheid er in de praktijk uitziet? Doe dan deze tweedaagse stage.
Deze module is (keuze-)onderdeel van de Opleidingstrajecten voor artsen en verpleegkundigen seksuele gezondheid.
Het team van de soa-poli van de GGD Amsterdam verwerkt jaarlijks meer dan 40.000 nieuwe consulten. In het team werken verpleegkundigen seksuele gezondheid, basisartsen, arts-assistenten dermatologie, dermatologen, laboranten en medisch microbiologen. Er wordt dagelijks veel SOA-gerelateerde pathologie gezien.
Als stagiair word je per polidag(-deel) gekoppeld aan een ervaren verpleegkundige. Met deze verpleegkundige loop je het spreekuur mee. Per dag doe je ca. 10 intakes en/of behandelconsulten. De intakes betreffen cliënten met en zonder klachten, gewaarschuwden, SENSE-consulten, PEP-consulten, en verdenkingen acute HIV. De behandelconsulten omvatten medicatie-uitgifte en partnerwaarschuwing.
Er is veel overleg tussen verpleegkundigen en artsen. Regelmatig komt een arts op de behandelkamer voor aanvullend lichamelijk onderzoek. De stage duurt meerdere dagen. Zo kun je zoveel mogelijk consulten meemaken en soa-gerelateerde ziektebeelden zien.
Desgewenst kun je maximaal één dagdeel van de stage meelopen in het laboratorium voor sneldiagnostiek dat in de poli aanwezig is. Hier kun je microscopische preparaten beoordelen en sneltesten doen. Bijvoorbeeld die voor HIV en infectieuze syfilis (donkerveldonderzoek en RPR).
Deze tweedaagse stage is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de soa-bestrijding die recent op de eigen werkplek zijn ingewerkt.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Je kunt tegen dezelfde kosten kiezen uit:
Je kunt je het gehele jaar inschrijven. Na aanmelden via de knop “Aanmelden”, download je het Intakeformulier Stage soa-poli GGD Amsterdam. Dit stuur je ingevuld naar de NSPOH. De NSPOH stuurt dit formulier naar GGD Amsterdam. GGD Amsterdam neemt vervolgens contact met je op om in overleg met jou je persoonlijk stageplan samen te stellen en de data vast te leggen. Dit betekent dat op basis van jouw persoonlijke leerdoelen voor een andere stage-indeling gekozen kan worden. Bijvoorbeeld met of zonder stage in het laboratorium voor sneldiagnostiek.
Let op:
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Wil je als jeugdverpleegkundige of verpleegkundige algemene gezondheidszorg nóg beter beslagen ten ijs komen? Wil je meer weten over de inhoud van je vak? Wil je nog beter leren samenwerken met andere organisaties in de publieke gezondheidszorg? Doe dan deze nieuwe vijfdaagse module.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.
Ben je net klaar met de hbo-v? Dan kan het best spannend zijn om te gaan werken in een complexe organisatiestructuur zoals die van de publieke gezondheidszorg. Deze module biedt je dan ondersteuning tijdens je inwerkperiode, zodat je met meer zelfvertrouwen aan de slag kunt.
Voor ervaren ziekenhuisverpleegkundigen is deze module zeer geschikt als omscholing tot jeugdverpleegkundige (JGZ) of verpleegkundige algemene gezondheidszorg (AGZ). Iedereen kiest namelijk één van deze specialisaties. Na een intake wordt de keuze voor specialisatie definitief.
Er wordt ruimschoots aandacht besteed aan de vakinhoudelijke kennis over jeugdverpleegkunde of verpleegkunde algemene gezondheidszorg.
Als JGZ-verpleegkundige leer je over groei- en ontwikkeling, waaronder praktische uitleg over het toepassen van het van Wiechenonderzoek. Ook gaan we in op de onderwerpen overgewicht, zindelijkheid en seksuele ontwikkeling. Ook de psychosociale ontwikkeling komt aan bod met o.a. onderwerpen als autisme, ADHD en depressie. Je leert signalen herkennen en door te verwijzen naar de juiste professional binnen de jeugdgezondheidszorg. Tijdens de module oefene we ook ruimschoots met gesprekstechnieken en communicatie met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Als AGZ-verpleegkundige leer je over de verschillende werkvelden: de infectieziektebestrijding, technische hygiënezorg of TBC-bestrijding.
Na afloop van deze vijfdaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren experts uit de praktijk.
Dit is een aaneengesloten module voor startende jeugdverpleegkundigen en verpleegkundigen algemene gezondheidszorg. Ook geschikt voor verpleegkundigen die in het ziekenhuis werken en zich willen omscholen.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.
Eerdere deelnemers benadrukten de meerwaarde om kennis en ervaringen te delen met andere startende (jeugd)verpleegkundigen (algemene gezondheidszorg).Het hielp hen om met enige afstand, vanuit een helikopterblik, naar hun nieuwe rol te kijken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Waarom vertegenwoordigers uit de publieke gezondheid deze module aanbevelen:
1. Karin Oudshoorn
verpleegkundig beleidsmedewerker, Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ
“Sta jij voor je vak als verpleegkundige en heb je interesse in dat wat er in de samenleving speelt op het gebied van gezondheid? Vind je het leuk om te speuren naar bronnen van infectieziekten en het bestrijden ervan? Volg dan deze module!”
2. Anouk van der Vleuten
verpleegkundige jeugdgezondheidszorg, Zuidzorg
“Zorg voor kinderen doe je niet alleen:
Samen leren
Samen positioneren en profileren
Samenwerken
Wil jij jouw rol als verpleegkundige op deze manier invullen en samen de zorg voor onze kinderen van de toekomst ondersteunen? Laat de NSPOH je introduceren en maak kennis met de publieke gezondheidszorg”
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als beleidsmedewerker, onderzoeker of adviseur bij een GGD en wil je dat jouw organisatie een sterkere rol krijgt in advisering? Of ben je als expert in het sociale of fysieke domein nieuwsgierig hoe je als trusted advisor meer impact kan hebben? Maak dan kennis met alle ins en outs van trusted advisorschap en verbind jouw expertise hieraan. In deze tweedaagse module creëer je samen een praktische tool die jou en je collega’s helpt in jullie rol als adviseur.
De GGD als trusted advisor, daar streven we naar. Maar hoe bouw je aan een goede relatie en werk je aan vertrouwen? Hoe breng je jouw expertise effectief in? In je rol als trusted advisor heb je aandacht nodig voor de ander. Hoe doe je dat op een manier die past bij jou en ook recht doet aan de mensen die je adviseert?
Tijdens deze tweedaagse module volg je inspirerende sessies vol stimulerende werkvormen, zoals geleide meditatie en visualisering. Er is ruimschoots gelegenheid om elkaar te ontmoeten. We verwachten dat je je eigen expertise actief inzet voor jezelf en anderen, om samen tot een concreet resultaat te komen.
Daarnaast bouwen we door middel van input van experts, onderlinge uitwisseling en brainstormsessies aan een praktische tool. Deze tool helpt jou in je rol als adviseur, maar helpt ook andere collega’s in het veld.
De module is inclusief overnachting. Deelname is gratis, maar er is slechts plek voor een beperkt aantal deelnemers. Lees daarom de toelatingseisen (hieronder) en meld je snel aan!
Voor adviseurs, beleidsmedewerkers, gezondheidsbevorderaars, onderzoekers, artsen en verpleegkundigen die werkzaam zijn bij een GGD.
Hbo- of academisch denk- en werkniveau.
Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. We streven naar een evenredige verhouding van professionals uit het sociale en fysieke domein en specialisten op het gebied van monitoring en advisering. Daarnaast zien we bij voorkeur een vertegenwoordiging van zoveel mogelijk GGD-en.
Aanmelding betekent dus nog geen definitieve plaatsing. Geef bij je inschrijving aan welke kennis en ervaring je mee brengt en wat je graag wilt bereiken. Uiterlijk 5 maart 2019 laten we weten of je definitief geplaatst bent.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Op 12 april 2019 is er een Terugkomdag Toptafels Trusted Advisor bij GGD GHOR NL in Utrecht. Je kunt je hiervoor op een later moment inschrijven. Noteer alvast de datum!
Werk je als verpleegkundige Infectieziektebestrijding en wil je een kijkje nemen bij de LCI? Wil je ontdekken hoe het signaleringsoverleg verloopt? Wat de voorwacht doet met bijvoorbeeld een regio-overstijgende melding? Of wat er gebeurt tijdens de uitbraak van een infectieziekte? Meld je dan aan voor deze vierdaagse stage.
Deze module kun je als bij- of nascholing volgen. De module is ook (keuze-)onderwijs van de Opleiding Verpleegkundige algemene gezondheidszorg M&G.
De NSPOH werkt voor deze stage samen met de Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding (LCI), dat onderdeel is van het RIVM.
Tijdens deze vierdaagse stage maak je kennis met de verschillende afdelingen, medewerkers en activiteiten die bij het LCI plaatsvinden. Je maakt 3 opdrachten en als afsluiting wordt de stage beoordeeld door de stagebegeleider.
Aan de hand van drie opdrachten verdiep je je in de taken en het proces van de infectieziektebestrijding in Nederland. Je kunt bijvoorbeeld een publiekstekst schrijven, of een compact onderzoek uitvoeren binnen deze setting. Ook kun je je verdiepen in een onderwerp waar je graag meer van wilt weten.
De stage wordt in overleg met de LCI gepland, gespreid over twee weken, en vindt bij voorkeur plaats in tweetallen.
Week 1
Woensdag
Donderdag
Week 2
Maandag
Vrijdag
Het programma kun je zelf aanvullen aan de hand van jouw persoonlijke interesse/verdieping en de agenda van de betreffende periode. Periodieke overleggen van andere afdelingen dan de LCI worden zoveel mogelijk in het programma ingepland. Zo krijg je een totaalbeeld van het CIb (Centrum Infectieziektebestrijding). Als afsluiting van deze module beoordeelt je stagebegeleider de stage.
Na afloop van deze vierdaagse module:
Voor verpleegkundigen werkzaam in de Infectieziektebestrijding bij een GGD, of je doet de Opleiding Verpleegkundige algemene gezondheidszorg M&G.
Je meld je aan via de website en plant vervolgens de stage zelf in overleg met het secretariaat van het LCI via telefoonnummer 030 -2747000 of per mail lci@rivm.nl. De stagedata mail je door naar vpk@nspoh.nl.
Leiden of lijden, dat is de vraag in deze eigentijdse midwinterdag met verrassende sprekers, workshops en film.
Laat je inspireren door dirigent Arnaud Oosterbaan en kom er achter hoe je met ‘lucht´ anderen laat stralen.
Laat je uitdagen door drs. Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van de Corporate Tribe, managementboek 2016. Wat kun jij leren van de koppensneller?
Of schuif aan bij professor Marc Smelik, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in leiderschapstrajecten bij bedrijven en de publieke sector in Spanje, Engeland, China en Nederland.
Over leiderschap moet je niet alleen horen of praten, je moet het aan den lijve ondervinden. Dit kan je onder andere ervaren door een boksworkshop, je zelf als ‘merk’ ontdekken, de tango dansen of deelnemen aan onze spannende ‘mysterie’-workshop. Het kan allemaal tijdens ons Midwinterevent.
Je volgt inspirerende voordrachten over leiderschap, communicatie, samenwerking, vakvolwassenheid en persoonlijke identiteit. We hebben ontzettend goede en leuke sprekers voor deze dag.
Arnaud Oosterbaan ontving internationale aandacht als dirigent en is winnaar van de Kersjes dirigentenprijs voor jonge dirigenten in 2010. Hij vertelt begeesterd over het leiden van orkesten en wat we daarvan kunnen leren voor professioneel leiderschap. Daarbij is zijn boodschap dat leiders te vaak ‘de neuzen één kant op willen brengen’, terwijl hij ervoor pleit ieder individu te laten stralen.
Daniëlle Braun is corporate antropoloog. Ze neemt je mee op reis over de hele wereld om uiteindelijk weer te belanden in de spelonken van de eigen organisatie of je eigen leven. Wat leren wij van stammenhoofden en koppensnellers?
Prof. Marc Smelik heeft zeer ruime ervaring met het begeleiden van organisaties in China, Engeland, Spanje en Nederland. Hij was betrokken bij internationale deals en heeft ervaring in zowel bedrijfsleven als de publieke sector.
Marjan Slob, wetenschapsfilosofie, publiciste en winnaar van de Socrates Wisselbeker 2017 neemt jullie mee in de filosofische aspecten van leiderschap.
Hoe is het om te leiden of geleid te worden? Hoe bepaal je positie en je doel, zonder de ander uit het oog te verliezen? Ervaar het in een tangoworkshop, een boksworkshop of een workshop theatersport.
Wil je je professionele identiteit ontdekken en een eigen ‘merk’ neerzetten? Maak dan een Brand Heart.
Leiderschap is natuurlijk ook inhoudelijk goed zijn in je werk.
Heb je Cliënt, casus en context al gevolgd? Frits Coumans bespreekt in een workshop weer een nieuwe familie uit de Merelstraat.
Mocht je even onderuit willen zakken bij een interessant filmfragment over leiderschap, dan is dit ook mogelijk op deze dag.
Voor meer informatie download hier de pdf met een toelichting op de workshops. Geef je snel op en kies per tijdspad één lezing of minimaal twee actieve workshops.
Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH en hun praktijkopleiders. Deze gratis Midwinterdag kan onderdeel zijn van je keuzeonderwijs.
Hbo- of academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Maak kennis met de keten van infectieziektebestrijding: van besmetting en verspreiding tot en met contactonderzoek en surveillance. Praktische verdiepingsmodule voor verpleegkundigen.
Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt ook aangeboden als bij- en nascholing.
Als AGZ-verpleegkundige werk je aan het voorkómen, bestrijden en de curatie van infectieziekten: soa, tbc of andere infectieziekten. Hierbij is kennis nodig over het ontstaan, de diagnose en de monitoring van infectieziekten.
In vier dagen krijg je kennis over de celbiologie en microbiologie, de transmissieketen en de systematiek van infectieziektebestrijding en meldingsplicht, de bron- en contactopsporing tot en met de surveillance en de immunologie.
Je verdiept je in een infectieziekte, zoekt hierover actuele informatie en draagt deze laatste dag over aan de andere deelnemers middels een presentatie.
Werkwijze:
Het onderwijs wordt verzorgd door deskundige en ervaren docenten uit het werkveld (verpleegkundige M&G, arts M&G, surveillance en beleidsmedewerkers LCI/RIVM).
Voor verpleegkundigen (hbo of vergelijkbaar niveau) die werkzaam zijn bij GGD, zorginstelling of kennisinstituut en zich verder willen specialiseren in het complexe werkveld van de AGZ.
Verpleegkundige met hbo-v opleiding.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.
Voor nieuwsitem over presentaties van deelnemers in januari 2019 klik op Innovatieve ideeën in de infectieziektebestrijding en publieksvoorlichting.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.
Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.
Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.
Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.
Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.
Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.
Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.
De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.
Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.
Minimaal hbo denk – en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.