030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Inleiding in de publieke gezondheid

Datum: 29 aug '19

In het kort

De publieke gezondheid staat voor grote uitdagingen en de werkzaamheden van professionals  veranderen in rap tempo. Werk jij (of ga je werken) als public health professional en wil je beter zicht op de geschiedenis, het heden, de organisatie en nieuwe ontwikkelingen van de publieke gezondheidszorg?  Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Complexiteit en actuele ontwikkelingen in de public health

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

De publieke gezondheid in Nederland ondergaat grote veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de te verwachten tekorten aan professionals, aan taakherschikking, transities en transformatie, zorgen over de betaalbaarheid van zorg en het grote aantal samenwerkingspartners. Als public health professional heb je naast kennis van het vak ook inzicht nodig in de complexiteit van de openbare gezondheidszorg.

Tijdens deze module leer je hoe de (publieke) gezondheidszorg in Nederland is georganiseerd en wordt gefinancierd. We bespreken de actuele ontwikkelingen van gezondheid en gezondheidsproblemen in Nederland. Ook leer je wat de verbinding is tussen preventie en curatie. Je hoort hoe de publieke gezondheidszorg is ontstaan en welke invloed de geschiedenis heeft op de wijze waarop de die nu is georganiseerd. We verdiepen ons in preventiewetgeving en wat die concreet voor jouw werk betekent. En we discussiëren over ethische dilemma’s.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • kun je de belangrijkste gezondheidsproblemen en een aantal ontwikkelingen hierin benoemen.
  • heb je inzicht in de bouw en werking van de Nederlandse public health en kun je dit plaatsen tegen de achtergrond van (historische) maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
  • Heb je inzicht in de ambtelijke en politieke processen en de besluitvoering binnen gemeenten en GGD’en.
  • ken je de belangrijkste wetten en regels op het gebied van openbare gezondheidszorg en de consequenties daarvan voor je eigen werk.
  • kun je reflecteren op je eigen rol als public health professional.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten die onder meer werkzaam zijn bij het RIVM, de GGD, gemeenten en UMC.

Voor wie

Voor professionals die werkzaam zijn of worden in de public health, bijvoorbeeld als beleidsmedewerker, gezondheidsbevorderaar, epidemioloog, fysiotherapeut, verloskundige bij een gemeente, GGD, thuiszorgorganisatie of als zelfstandige.

Toelatingseisen

Je hebt een vooropleiding op hbo+ of academisch niveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering (oefenmodule)

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test.

Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets

Het oefen assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De meerkeuzetoets bestaat uit 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.

Je hebt 2 weken onbeperkt toegang tot de meerkeuzetoets en je resultaten zijn direct zichtbaar.

Met dit oefen assessment bereid je je voor op de complete E-learning assessment motiverende gespreksvoering waarmee je – bij een voldoende eindbeoordeling – een certificaat van basisbekwaamheid ontvangt.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis en vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test, upload een eigen gespreksfragment en ontvang een certificaat van basisbekwaamheid.
Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets en beoordeling van gespreksfragment

Het assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De test bestaat uit twee delen die elk voor 50% meetellen in het resultaat:

  1. Het eerste deel bestaat uit een meerkeuzetoets van 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.
  2. Voor het tweede deel upload je je eigen audiofragment. Dat wordt beoordeeld op basis van de MITI 4.2.1. (Motivational Interviewing Treatment Integrity), een instrument waarmee wordt vastgesteld hoe goed een professional motiverende gesprekstechnieken toepast.

De resultaten van de meerkeuzetoets zijn direct zichtbaar. Het duurt ongeveer 3 weken voor je de beoordeling van jouw gespreksfragment ontvangt. Bij een voldoende eindbeoordeling ontvang je een certificaat van basisbekwaamheid.

Wil je jouw motiverende gesprekstechnieken verder ontwikkelen? Kies dan voor de oefenmodule van de e-learning assessment motiverende gespreksvoering. Daarmee kun je 2 weken onbeperkt het eerste deel van het assessment oefenen.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Raak de kern in tijden van crisis

Datum: 23 aug '19

In het kort

Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.

Wat je leert

Zo leer je effectief presenteren in een crisissituatie

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.

In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.

Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.

Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.

Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.

Na afloop van deze module van anderhalve dag kun je:

  • uitleggen waarom een doelgroep-analyse belangrijk is.
  • je presentatiestijl aanpassen aan de doelgroep.
  • beargumenteerd keuzes maken in de informatie die je opneemt in je presentatie.
  • een kernboodschap opstellen, afhankelijk van de situatie en de doelgroep.
  • een verhaallijn opbouwen en deze koppelen aan een invoelbare emotie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

HBO- denk en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Persoonlijk leiderschap: zo neem je de leiding!

Datum: 20 aug '19

In het kort

Persoonlijk leiderschap krijgt een steeds centralere rol in de medische wereld. Het betekent dat je weet wie je bent, wat je wilt en hoe je dat gaat realiseren. Je hoeft dus geen geboren leider te zijn om persoonlijk leiderschap te tonen. Wil jij je eigen meerwaarde leren inzien? Doe dan deze eendaagse module en krijg meer gedaan in je werk.

Wat je leert

Ga zelf eens lekker in je kracht staan

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Als je kristalhelder zicht hebt op je eigen kwaliteiten en drijfveren, dan maak je keuzes die in lijn liggen met wat jij belangrijk vindt. Dan toon je persoonlijk leiderschap.

Tijdens deze lesdag ga je actief op zoek naar je eigen drijfveren, energieboosters, energieslurpers, kwaliteiten en valkuilen. Je formuleert professionele doelen en leert in je kracht staan, zodat je effectiever en productiever kunt werken.

In alledaagse dingen kun je sturing geven aan een situatie en impact hebben op anderen. Toon jij persoonlijk leiderschap? Bekijk de TED Talk van Drew Dudley eens (6 minuten). Stop. Denk nog eens. En… ben jij een leider?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je benoemen wat jou drijft in je vak.
  • kun je je kwaliteiten en valkuilen benoemen in relatie tot je vak.
  • kun je voorbeelden geven van situaties waarin jij persoonlijk leiderschap hebt getoond.
  • kun je jouw energieboosters en energieslurpers toelichten.
  • weet je je eigen meerwaarde te benoemen en uit te dragen.
  • kun je benoemen hoe je regie neemt wanneer je een uitdaging in jouw werkomgeving aangaat.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Jessica Hoek van Base coaching en training. Jessica is opgeleid als communicatiespecialist, teamcoach, co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.

Uitspraak van een deelnemer: “Een leuke lesdag waar we goed de diepte ingegaan zijn om te komen tot onze waarden en onze persoonlijke missie aan de hand van de leuke opdrachten en door de docent zelf!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training intervisiebegeleider

Datum: 16 aug '19

In het kort

Intervisie draait om leren van én met elkaar. Voor veel professionals is intervisie een verplicht onderdeel van hun werk.  De kwaliteit van Intervisie staat of valt bij de gekozen methode, de manier van begeleiden en de veiligheid in de groep. Wil je een intervisiegroep opzetten of leren hoe je als procesbegeleider optreedt? Volg dan deze training tot intervisiebegeleider!

Wat je leert

Op de eerste dag starten we met de theorie achter intervisie. Je maakt kennis met verschillende intervisiemethoden en leert hoe je deze toepast. We bespreken mogelijke doelen van intervisie, veelvoorkomende valkuilen, en de randvoorwaarden voor het opzetten van een intervisiegroep. Daarnaast oefenen we met verschillende intervisiemethoden.

Op de tweede dag richten we ons op begeleidingsstijlen. Welke stijl past bij jou? Wat voor begeleider ben jij of wil je zijn? Daarnaast bekijken we uit welke elementen een goede intervisievraag bestaat.

De laatste dag gaat over het belang van regelmatige evaluatie. Hoe zorg je ervoor dat evaluaties nuttig zijn? Wat doe je als de opbrengst van de intervisie achteruitgaat? En gaan we in op openstaande leervragen van de deelnemers.

Tijdens elke trainingsdag houden we een intervisiebijeenkomst, waarin je kunt oefenen en feedback ontvangt. Tussen de lesdagen door oefen je met je rol als intervisiebegeleider.

Na afloop van deze module:

  • Kun je in eigen woorden toelichten wat de doelen zijn van intervisie;
  • Weet je aan welke randvoorwaarden intervisie moet voldoen;
  • Kun je vragen over een situatie formuleren op verschillende niveaus, zoals inhoud, proces, relatie en gevoel;
  • Kun je beargumenteren hoe jij de rol van intervisiebegeleider wilt invullen;
  • Kun je de vijf basisstappen van intervisie benoemen en kort toelichten;
  • Weet je het belang van een incheck-vraag aan de start van intervisie aan te geven;
  • Kun je elementen identificeren waaruit een goede inbreng-vraag bestaat;
  • Ben je instaat om op basis van de aard van de vraag, van de situatie, kenmerken van de intervisiegroep en beschikbare tijd een keuze maken voor een intervisiemethode;
  • Ken je jouw sterke punten en verbeterpunten in het begeleiden van intervisie.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Voor wie

Voor iedereen, met enige ervaring in intervisie, die een intervisiegroep wil opzetten of als procesbegeleider wil leren werken: sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2024 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Tuberculose en malaria

Datum: 13 aug '19

Voor wie

Nascholing voor reizigersverpleegkundigen, arboverpleegkundigen,  reizigersgeneeskundig (huis-)artsen en bedrijfsartsen werkzaam in de reizigersadvisering.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoogteziekte en soa op reis

Datum: 13 aug '19

Voor wie

Nascholing voor reizigersverpleegkundigen, arboverpleegkundigen,  reizigersgeneeskundig (huis-)artsen en bedrijfsartsen werkzaam in de reizigersadvisering.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Creëren voor de toekomst

Datum: 12 aug '19

In het kort

We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.

Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer vraagstukken op een andere manier benaderen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.

In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.

Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je drie grote uitdagingen beschrijven waar we in de maatschappij voor komen te staan.
  • kun je een vraagstuk van de toekomst benaderen vanuit een technologisch, filosofisch en sociologisch perspectief.
  • kun je de structured inventive thinking (de SIT-methode) toepassen om een vraagstuk inside the box te lijf te gaan.

Docenten

De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:

  • Nicole Siers, opleider/adviseur NSPOH.
  • Manon Penris, opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Impact in de eerste tien seconden

Datum: 12 aug '19

In het kort

Werk jij in de public of occupational health en heb je een verhaal dat iedereen moet horen? Omdat je je klanten goed wil adviseren, collega’s wilt informeren of samenwerkingspartners wilt overtuigen? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je jouw publiek in de eerste tien seconden meetrekt in jouw verhaal.

Wat je leert

Houding, stemgebruik, uitstraling en de eerste zin

Je hebt een verhaal dat iedereen moet horen! Maar heb je ook meteen ieders aandacht? Hoe kom je binnen en hoe ga je staan? Wat zijn je eerste woorden?

Je leert creatieve technieken om jezelf voor te stellen en je leert hoe je je stem het beste kunt gebruiken. Je gaat aan de slag met storytelling: wat zijn de belangrijkste elementen van storytelling bij je introductie? En natuurlijk is er ook aandacht voor het onder controle houden van de stress.

De nadruk ligt deze dag in het oefenen en reflecteren op je verhaal.

Wil je meer weten hoe je nog meer impact kunt hebben? Schrijf je dan in voor deze dag.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je creatieve technieken toepassen om jezelf voor te stellen.
  • weet je hoe je je houding, stemgebruik en uitstraling inzet om overtuigender te communiceren.
  • leer je hoe je de kernboodschap kort en krachtig verwoord.
  • heb je geoefend met de start van jouw presentatie, zodat je publiek direct geboeid is.

Let op: heb je eerder de module Professioneel presenteren gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten uit de praktijk door:

  • Sarah Dellar heeft veel jaren ervaring als communicatietrainer in binnen- en buitenland. Ze trainde ook de sprekers van TEDxNSPOH.

of

  • Maja Roodveldt. Vanuit haar expertise als spreek- en presentatiecoach én zangeres adviseert ze ondernemende professionals, die een kei zijn in hun vak maar in hun ambitie worden gehinderd door spreekangst, hoe ze dit kunnen overwinnen, zodat ze kunnen laten zien én horen hoe goed ze zijn!

Voor wie

Voor artsen, verpleegkundigen en niet-artsen die werkzaam zijn in de public of occupational health.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.