030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Stress als bondgenoot

Datum: 20 okt '21

In het kort

Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!

Wat je leert

Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.

Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.

Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat stress is en hoe het je lichaam beïnvloedt.
  • kun je benoemen wat de eigen energievreters en -gevers zijn.
  • heb je zelfkennis over kwaliteiten die je kunt inzetten om meer energie te krijgen uit werk.
  • weet je hoe je kunt omgaan met je mindset en het gevoel van invloed kunt vergroten.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health

Docenten

  • Marieke Verhoeven, Werkgeluk trainer en loopbaancoach bij Verhoeven Coaching en PlanHR.
  • Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:

  • Wat is het verschil tussen stress, burn-outklachten en een echte burn-out?
  • Hoe ga ik om met grenzen stellen met behoud van de relaties?
  • Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen kwaliteit leveren en hoge productiedruk?
  • Hoe bewaak ik een goede werk/privébalans?
  • Hoe herken ik dat ik teveel hooi op mijn vork neem en hoe doe ik een stapje terug?
  • Tevel ballen in de lucht: laat ik ze vallen of delegeer ik ze?
  • Delegeren: wel of niet doen, en zo ja hoe?
  • Wat doe je als er misbruik wordt gemaakt van jouw empathie en compassie?
  • Hoe ga ik om met een veranderende functie?
  • Wat zijn gouden tips om stress in goede banen te leiden?

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: hoe help je de kwetsbare roker?

Datum: 20 okt '21

In het kort

Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze meer kwetsbare rokers? Doe dan deze module van twee halve dagen.

Wat je leert

Leer in je communicatie aansluiten bij de kwetsbare roker

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!

Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.

Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.

Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.

In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.

Na afloop van deze module:

  • Heb je inzicht in de mogelijkheden van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden om informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • Heb je geleerd om met een bredere blik naar mensen te kijken, door te vragen wat er speelt op lichamelijk, sociaal, maatschappelijk en geestelijk gebied.
  • Heb je geoefend om eenvoudige woorden te gebruiken, om abstracties te vermijden en om de terugvraagmethode toe te passen.
  • Heb je meer besef van het belang van een vertrouwensband, juist voor deze groep rokers.
  • Heb je de vragen die bij de intake aan de patiënt worden gesteld aangepast.
  • Heb je meer mogelijkheden om samen met de patiënt/cliënt een stopplan maken dat aansluit op de behoefte, het dagelijks leven en het niveau van de patiënt/cliënt.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om hun zelfvertrouwen te vergroten.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om te motiveren de gegeven adviezen op te volgen.
  • Heb je geoefend met het gebruik van beeldmateriaal en ondersteunende middelen.

Docent

  • Edith Jansen. Zij heeft jarenlange ervaring als longverpleegkundige en heeft zich intensief beziggehouden met stoppen-met-roken-begeleiding. Zij verzorgt namens Pharos al geruime tijd trainingen over dit onderwerp bij verschillende gezondheidsinstellingen.
  • Trainingsacteur Gabriëlle Stein.

Voor wie

Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Stoppen met roken begeleiding en laaggeletterdheid, met een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholingsdag stoppen met roken: hoe is de begeleiding in 2022?

Datum: 1 okt '21

In het kort

Begeleid je mensen bij het stoppen met roken? En wil je op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen hierin? Vind je het leuk wanneer er afwisseling is tussen plenaire sessies en workshops waarin je zelf actief aan de slag gaat? Kom dan naar de jaarlijkse nascholingsdag.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

De dag start plenair met drie interessante inleidingen over het brede onderwerp van tabaksverslaving.

  • Hoe gebruik je E-health in stoppen met roken begeleiding
    dr. S (Sigrid) Troelstra – Wetenschappelijk medewerker Trimbos

E-health ontwikkelt zich steeds verder en krijgt een meer en meer belangrijke rol in stoppen met roken begeleiding. Maar wat is e-health precies? En wat zegt de wetenschap over het gebruik van e-healthinterventies voor stoppen met roken? Wat vinden patiënten eigenlijk belangrijk als het gaat om e-health en hoe ga je als zorgverlener om met e-health bij stoppen met roken begeleiding? Dat zijn de vragen die Sigrid Troelstra, wetenschappelijk medewerker bij het Trimbos, in haar lezing behandelt. Als daarna nog tijd over is, is er ook ruimte voor het onderling uitwisselen van ervaringen met het gebruik van e-health.

  • Lage sociaal economische positie (SEP) en de invloed op stoppen met roken begeleiding
    E. (Edith) Jansen – trainer & coach Pharos

Hoe motiveer en begeleid je mensen die willen stoppen met roken die tot een kwetsbare sociaal economische positie/en of beperkte gezondheidsvaardigheden behoren? Hoe kan je jouw stoppen met rokenzorg beter laten aansluiten op deze doelgroep. Kennis en praktische tips wisselen elkaar af. Wat neem jij mee de praktijk in?

  • Derdehands rook, hoe erg is dat nu echt?
    Nina van den Eeden & Gemma Geuke – Wetenschappelijk medewerkers Trimbos

Veel mensen weten dat meeroken (ook wel tweedehands rook) schadelijk is voor de gezondheid, maar derdehands rook is nog een stuk minder bekend. Met derdehands rook bedoelen we de stoffen die tijdens het roken neerdalen in de omgeving en achterblijven nadat een roker klaar is met roken. In deze presentatie vertellen we over wat we tot nu toe uit onderzoek weten over derdehands rook, en hoe je derdehands rook kunt bespreken met iemand die rookt.

Na de lunch ga je in twee workshops zelf actief aan de slag.

  • Rationeel Emotieve Therapie (RET) bij stoppen met rokenbegeleiding
    Linda de Boer-Hendriks – stoppen met roken coach en trainer Aesculaap Medische Assistentie

Loop je als coach, tijdens je stoppen met roken begeleiding, tegen gedachten aan bij je cliënten die hen hinderen om hun doel te bereiken? Bijvoorbeeld: “Het lukt me nooit!”, “Als ik stop ben ik zo’n bitch dat mijn omgeving mij vraagt om weer te gaan roken.” Of verstoren gevoelens van bijvoorbeeld gebrek aan zelfredzaamheid, hun succesvol stoppen? Door middel van Rationeel Emotieve Vaardigheden, een van de belangrijkste bouwstenen van de cognitieve gedragstherapie, leer je deze blokkerende hersenspinsels om te zetten in helpende zelfspraak. En koppel je die aan gevoelens van bekwaamheid. Daardoor voelen stoppers zich bevrijd en hoopvoller en worden succesvoller. In deze workshop maak je kort kennis met deze interessante methodiek!

  • Shared decision making – hoe doe je dat?
    Edith Jansen – trainer & coach Pharos

Shared decision making, ofwel samen beslissen, wint terrein in de gezondheidszorg. Als de cliënt inspraak heeft in het verloop van zijn behandeling is er meer regie en ook motivatie. Maar hoe pak je dat precies aan? In deze workshop leer je hoe je jouw cliënt door middel van shared decision making meer verantwoordelijkheid geeft. Ook gaat Edith Jansen in op shared decision making bij de meer kwetsbare roker.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long-)verpleegkundigen, huisartsen en gezondheidsbevorderaars die mensen begeleiden bij het stoppen met roken.

De module is geaccrediteerd voor verschillende doelgroepen, zoals NVvPO (praktijkondersteuners), KV&V ((long)verpleegkundigen) en ABC1 (huisartsen). Daarnaast is 6 uur accreditatie aangevraagd bij KABIZ, het Kwaliteitsregister Stoppen met roken.

Toelatingseis

Je hebt ervaring in de begeleiding van mensen bij het stoppen met roken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen

Datum: 20 jul '21

In het kort

Werk je als verpleegkundige op een Centrum seksuele gezondheid (CSG) van een GGD in de soa- en of seksualiteitshulpverlening en wil je meer leren over de diagnostiek en behandeling van de meest voorkomende soa? En leren hoe je je cliënten ondersteunt bij gedragsverandering met behulp van het Soa Aids gespreksmodel? Maar ben je ook geïnteresseerd in de link tussen individuele hulpvragen en populatiegerichte risico’s en trends? Volg dan deze module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen.

Deze module is een onderdeel van het Opleidingstraject verpleegkundige seksuele gezondheid. De module is door de NSPOH en  Soa Aids Nederland (SANL) herontwikkeld en bestond eerder uit de Startmodule ASG: het public health perspectief en de Vervolgmodule ASG: soa-bestrijding voor verpleegkundigen.

De driedaagse basistraining Motiverende gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding van SANL maakt een geïntegreerd onderdeel uit van deze module.

Wat je leert

Tijdens een consult seksuele gezondheid kijk je verder dan je neus lang is.

Een cliënt zal vaak een spreekuur binnen komen met een soa-vraag. Maar jij als verpleegkundige seksuele gezondheid weet dat achter een soa-vraag vaak een andere vraag met betrekking tot seksueel gedrag of seksualiteit schuilgaat. Ook ben je als public health professional alert op trends die een risico voor de betreffende doelgroep of populatie kunnen vormen.  In de module Aanvullende seksuele gezondheidszorg (ASG) voor verpleegkundigen ontwikkel je deze blik verder.

In deze module staan we stil bij de context en het krachtenveld waarin de CSG opereren. Waarom is de ASG zo georganiseerd en wat betekent dit voor jouw werk? Welke taken en bevoegdheden heb jij en hoe werk jij hierin als verpleegkundige samen met andere professionals op het CSG? We gaan in op de verschillende doelgroepen van de ASG-regeling. Natuurlijk is er uitgebreid aandacht voor de achtergronden van de diagnostiek en behandeling van de belangrijkste soa. Ook gaan we in op wanneer en hoe je partnerwaarschuwing moet inzetten. Maar alles valt of staat hoe jij deze kennis inzet in het spreekuur en het gesprek aangaat met de cliënt. De training Motiverende Gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding van Soa Aids Nederland is daarom geïntegreerd in deze module. Als je deze training of een andere driedaagse MI -training eerder al gevolgd hebt, kom je mogelijk in aanmerking voor vrijstelling. Neem hiervoor contact ons op.

Vanuit het perspectief van de public health kunnen de preventie en behandeling van soa niet los gezien worden van seksualiteitshulpverlening. Deze module sluit daarom aan bij de Algemene Scholing Aanvullende Seksuele Hulpverlening (AS-ASH) van Rino Amsterdam en Rino groep Utrecht.

Je kunt de AS-ASH module voor of na deze module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen volgen. Beide modulen maken onderdeel uit van het Opleidingstraject verpleegkundige seksuele gezondheid.

Hoe je leert

Deze module is blended vormgegeven. In de voorbereiding maak je zelfstandig een start met het aanleren en verwerken van nieuwe kennis, onder andere door middel van het lezen van literatuur, het bekijken van video’s en het maken van opdrachten. Hierdoor is tijdens de les meer tijd voor verdieping, verbinding met de dagelijkse praktijk en uitwisseling met andere deelnemers. Dit betekent wel dat een goede voorbereiding van jou als deelnemer essentieel is, om daadwerkelijk in de les ook die verdiepingsslag te kunnen maken.

De totale studiebelasting inclusief contacturen bedraagt ca. 68 uur. Dit betekent dat je per onderwijsdag 2 – 3 uur besteed aan voorbereiding. Je sluit de module af met een kennistoets over soa en een moduleopdracht.

Maar leren gebeurt natuurlijk met name op de werkvloer. Daarom neemt een ervaren collega minimaal twee keer een Korte praktijkbeoordeling (KPB) bij je af tijdens het spreekuur.

Na het succesvol afronden van deze achtdaagse module kun je:

  • uitleggen hoe de ASG in Nederland is georganiseerd en welke betekenis dit heeft voor het triage- en testbeleid en de seksualiteitshulpverlening.
  • uitleggen welke samenhang er is tussen de soa- en seksualiteitshulpverlening.
  • individuele signalen in het bredere perspectief van de public health plaatsen.
  • de ziektebeelden, diagnostiek, behandeling en preventie van de meest voorkomende soa benoemen.
  • cliënten via counseling op maat motiveren voor gedragsverandering.
  • beoordelen wanneer je advies vraagt aan of verwijst naar een arts.
  • zelfstandig het verpleegkundig consult uitvoeren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten bekend met of werkzaam in de aanvullende seksuele gezondheidszorg.

  • Thijs Biemans, trainer motiverende gespreksvoering Soa Aids Nederland.
  • Hanna Bos, arts maatschappij + gezondheid Soa Aids Nederland.
  • Mariëtte Hamers, trainer motiverende gespreksvoering Soa Aids Nederland.
  • dr. Dirk Posthouwer, internist-infectioloog MUMC
  • Laura Laan, verpleegkundig specialist, Amsterdam UMC
  • Hans Bertens, trainer motiverende gespreksvoering
  • Hilda Miedema, sociaal verpleegkundige seksuele gezondheid GGD Kennemerland.
  • dr. Vigfús Sigurdsson, dermatoloog UMC Utrecht.
  • dr. Karlijn Kampman, arts M+G,  GGD Twente
  • Paul Zantkuijl, strategisch adviseur doelgroepen, Soa Aids Nederland
  • dr. Clarissa Vergunst, dermatoloog GGD Amsterdam
  • Patrick Dielissen, huisarts en lid NHG-expertgroep seksuele gezondheid.

Voor wie

Verpleegkundigen die werkzaam zijn op een Centrum seksuele gezondheid van de GGD. Deze module is ook interessant voor andere verpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met soa-bestrijding en seksualiteitshulpverlening. Zij werken bijvoorbeeld binnen defensie, de JGZ, een penitentiaire inrichting of een commerciële soa-kliniek.

Verpleegkundig specialisten raden wij aan de module Seksuele gezondheid voor artsen te volgen.

Toelatingseisen

HBO verpleegkunde (niveau 5 of Bachelor of Nursing) met bij voorkeur post-hbo verpleegkundige M&G of sociaal verpleegkundige.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Conflicthantering door geweldloze communicatie

Datum: 31 mei '21

In het kort

Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.

Wat je leert

Omgaan met conflicten door geweldloze communicatie en het creëren van een win-win oplossing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.

Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.

Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de beginselen van geweldloze communicatie en leer je deze in te zetten tijdens spannende momenten en conflicten.
  • ken je jouw eigen communicatievoorkeur in tijden van conflicten en weet je wat het effect van deze stijl is.
  • heb je je repertoire verbreed en kun je verschillende manieren van communiceren al naar gelang de situatie inzetten.
  • leer je van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby. Almer is sinds 2008 werkzaam als trainer en coach. Daarvoor heeft hij ervaring opgedaan als organisatieadviseur in het bedrijfsleven en de non-profit sector. Denk hierbij aan thema’s als communicatie, samenwerken, persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Jobcrafting: zelfsturing in je werk

Datum: 5 mei '21

In het kort

Een leukere baan zonder weg te gaan. Vergroot je werkplezier door te jobcraften. Medewerkers die jobcraften zijn gelukkiger en meer bevlogen, doordat ze de regie pakken in het werk. Klinkt je dat als muziek in de oren? Doe dan mee met de training Jobcrafing: zelfsturing in je werk.

Wat je leert

Richt je functie zo in dat je je talenten optimaal inzet en ontwikkelt

Het optimaal benutten van talenten staat centraal bij jobcraften. Je kunt jobcraften ook omschrijven als ‘sleutelen aan je baan’, of zoals ze het in België mooi noemen: baanboetseren’. Tijdens deze module gaan we kritisch kijken naar de manier waarop je je baan invult met als doel de functie zo in te richten dat je talenten optimaal worden ingezet en ontwikkeld. Daarbij leer je over de vier verschillende niveaus van jobcraften. Aan het einde van de workshop heb je meer inzicht in jouw talenten en ga je naar huis met een “persoonlijk crafting plan” om direct toe te kunnen passen op het werk.

Na afloop van deze module:

  • kun je benoemen hoe je meer plezier uit het werk kan halen.
  • kun je werken aan een persoonlijk craftingplan.
  • kun je benoemen wat jouw talenten, energievreters en gevers zijn.
  • kun je benoemen hoe je meer energie uit je werk kunt halen.

Voor wie

Professionals in occupational en public health.

Docent

Marieke Verhoeven is gecertificeerd life- en loopbaancoach en eigenaresse van Verhoeven Coaching. Haar expertisegebieden zijn omgaan met stress, vergroten van werkgeluk en veerkracht.

Toelatingseis

HBO werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Midwinterdag

Datum: 21 jan '21

In het kort

‘A Brave New World’, dat is het thema van onze eigentijdse midzomerdag, uiteraard op 21 juni 2021. We bieden je een verrassend programma op een heel bijzondere locatie. We gaan naar het voetbalstadion Galgenwaard in Utrecht!

Een ruimere opstelling vind je nergens. We kijken ernaar uit om elkaar op veilige afstand weer in het echt te kunnen ontmoeten deze zomer.

Wat je leert

Sinds 2019 organiseert de NSPOH jaarlijks de Midwinterdag voor onze deelnemers en praktijkopleiders. Dit jaar gooide het coronavirus roet in het eten. Ondanks dat blijven we positief gestemd en zetten we de traditie voort met de Midzomerdag. Met jou en de andere deelnemers aan dit zomerse event staan we stil bij al het positieve dat 2020 ons heeft gebracht. En bij wat we hieruit meenemen om onze toekomst vorm te geven.

Wil jij meedoen op 21 juni 2021? Schrijf je dan snel in via de inschrijfknop hiernaast.

We hebben een mooi dagprogramma ontwikkeld. Met de onthulling van de sprekers van de dag lichten we alvast een tipje van de sluier op van wat ‘A Brave New World in petto heeft voor jou.

Docenten

  • Generatietheater.
  • Aldo Houterman ‘We zijn ons lichaam’.
  • Jolanda Keijsers Gedragsunit RIVM.
  • Annemieke Jansen ‘Hart voor je lijf’.
  • Jitske Kramer ‘Werk heeft het gebouw verlaten’.

Voor wie

  • Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH. Als dit Midzomer evenement onderdeel is van je curriculum, is deelname gratis.
  • Praktijkopleiders van deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Midsummer A Brave New World

Datum: 21 jan '21

In het kort

Op 21 juni, tijdens de midzomerdag, staat positiviteit centraal. Heeft de coronacrisis ons ook iets positiefs gebracht? En wat nemen we mee om onze toekomst vorm te geven?

Ben jij benieuwd wat er op het programma staat tijdens dit interactieve digitale congres en welke sprekers dit tot een succes gaan maken? Neem dan snel een kijkje en laat je benieuwen!

Wat je leert

Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden niet van veranderen. Wat doet deze nieuwe kijk op de wereld met jouw gezondheid?

Je volgt inspirerende voordrachten over:

  • Wat werkplezier betekent voor de verschillende generaties op de werkvloer.
  • Hoe om te gaan met gedragsverandering tijdens en na corona.
  • het onverwachte hanteren, een brug slaan naar het generatieleren.
  • Hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken in plaats van alleen naar het brein te kijken.
  • fitter worden en gevaarlijke ziektes voorkomen middels een gezonde leefstijl.

Sprekers

  • Generatietheater – betekent samen onderzoeken waarvan je energie krijgt in je werk en wat je energievreters zijn. Het draait om het sturen richting meer werkenergie en werkplezier voor alle generaties! Het Generatietheater is interactief en brengt de zaal fysiek in beweging. Een evenement met veel humor waardoor je met energie naar huis gaat. De scenes, oefeningen en voorbeelden zorgen ervoor dat er ook in de weken erna nog regelmatig over nagepraat wordt! Aart Bontekoning, wetenschapper op gebied van generatie-diversiteit in organisaties.

 

  • Aldo Houterman – In wij zijn ons lichaam laat filosoof Aldo Houterman zien hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken. Ik beweeg, dus ik ben. Houterman laat zien dat ons lichaam in staat is om te luisteren naar een situatie zonder dat we er bewust over nadenken. Aldo Houterman, Amsterdams docent filosofie en schrijver van het boek ‘Wij zijn ons lichaam’.

 

  • Jitske Kramer – Het onverwachte hanteren. Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden ‘in de regel’ niet van veranderen. Het onderverwachte hanteren en leiderschap tonen zijn in deze tijd nóg belangrijker. In het boek dat Jitske heeft geschreven ‘Werk heeft het gebouw verlaten’ wordt het hybride werken “nieuwe werken” vergeleken met andere culturen zoals de nomadencultuur. Door dit over verschillende generaties te trekken kunnen we een brug slaan naar het generatieleren. Jitske Kramer, Corporate antropoloog en zeer ervaren spreker.

 

  • Jolanda Keijsers – Het RIVM verzamelt sinds de Corona crisis data over hoe het de Nederlandse bevolking vergaat ten tijde van Corona, denk aan: thuiswerken; mentaal/emotioneel welzijn/ fysiek welzijn enzovoort: in hoeverre verandert gedrag? En hoe sluiten we daarbij aan met onze interventies? Het RIVM zoekt een platform om de resultaten van haar onderzoeken te delen met belanghebbende professionals. De Midzomerdag als opmaat om deze waardevolle data te delen.  Jolanda Keijsers, Gezondheidswetenschapper en epidemioloog, lid van de gedragsunit van het RIVM.
  • Annemieke Jansen, cardioloog in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Deze cardioloog met expertise op het gebied van voeding en gezondheid, zag in de spreekkamer hoe ongezonde gewoontes mensen ziek kunnen maken. Maar ze keek ook naar zichzelf: hoe gezond leefde ze zelf eigenlijk? Tussen denken en doen gaapt soms een enorme kloof! En ze keek verder: hoe komen we daar overheen? Dus schreef ze ‘Hart voor je lijf’: over fitter worden en zo ziektes voorkómen.

Voor wie

Deelnemers in opleiding bij de NSPOH, praktijkopleiders, keuzeonderwijs én als open inschrijving!

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisopleiding Stoppen met roken coach

Datum: 11 jan '21

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij graag als Stoppen met roken coach aan de slag? Volg dan de geaccrediteerde Basisopleiding Stoppen met roken coach. Deze opleiding bestaat uit 4 losse modules: Tabaksverslaving, Motiveren kun je leren, De kwetsbare roker en Grenzen en mogelijkheden als zorgprofessional. Daarnaast hoort er een praktijkgedeelte bij de opleiding. Hiervoor ga je een portfolio opbouwen in de praktijk. Met de basisopleiding op zak kun je jezelf inschrijven in het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ zodat je makkelijk gevonden wordt als coach.

Een deel van de onderwerpen in deze basisopleiding kwamen voorheen aan bod bij  “Stimedic basis” en bij “Stimedic intensief”.

Wat je leert

Verwerf kennis en vaardigheden om cliënten individueel te begeleiden

De opleiding bestaat uit vier bij- en nascholingsmodules die ook los van elkaar te volgen zijn. De opleiding is tevens incompany uit te voeren. De basisopleiding is in 2023 volledig herzien. Voorheen bestond de basisopleiding uit twee dagen. Door vernieuwing van het competentieprofiel van de Stoppen met Roken coach is de opleiding nu herzien en uitgebreid.
In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om cliënten individueel te begeleiden.

  • Dag 1: Tabaksverslaving

Dag 1 staat in het teken van tabaksverslaving. Hoe werkt deze verslaving en wat kun je er tegen doen? We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.
Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen.

  • Dag 2: Motiveren kun je leren

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende onderwijsdag. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

  • Dag 3: Kwetsbare roker (deel 1)

Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken.

  • Dag 3: Grenzen en mogelijkheden als zorgprofessional

In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.
Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?

  • Dag 4: Kwetsbare roker (deel 2)

Zie dag 3, Kwetsbare roker.

  • Dag 4: Afsluiting

Eindpresentaties.

Praktijkgedeelte

Onderdeel van de vernieuwde basisopleiding is het opbouwen van een portfolio in de praktijk onder begeleiding van een ervaren supervisor. Hiermee kunnen we toetsen of je met de richtlijnen kan werken, hoe het voeren van het intakegesprek en coachingsgesprek verloopt en hoe het staat met de kennis van onder andere tabaksverslaving.
Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verhoogd.

Aan het eind van deze basisopleiding:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen.
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan).
  • ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ben je bekend met de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met cliënten.
  • ben je bekend met de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ben je bekend met de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

Heb je één van deze modules al een keer gevolgd? Je kunt je ook los inschrijven voor de modules:

Na het volgen van deze basisopleiding kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt onder meer verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken. Maar ook voor professionals die nog niet werkzaam zijn in de zorg en willen starten als Stoppen met roken coach.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ

Datum: 24 sep '20

In het kort

Wil je als jeugdverpleegkundige nóg beter beslagen ten ijs komen? Wil je meer weten over de inhoud van je vak? En nog beter leren samenwerken met andere organisaties in de publieke gezondheidszorg? Je leert het in deze zesdaagse module.

Wat je leert

Ondersteuning tijdens het inwerken in de JGZ

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

Ben je net klaar met de hbo-v? Dan kan het best spannend zijn om te gaan werken in een complexe organisatiestructuur zoals die van de publieke gezondheidszorg. Deze module biedt je dan ondersteuning tijdens je inwerkperiode, zodat je met meer zelfvertrouwen aan de slag kunt.

Voor ervaren ziekenhuisverpleegkundigen is deze module zeer geschikt als omscholing tot jeugdverpleegkundige (JGZ).

Er wordt ruimschoots aandacht besteed aan de vakinhoudelijke kennis over jeugdgezondheidszorg. Je leert over groei- en ontwikkeling, waaronder praktische uitleg over de motorische ontwikkeling en we interpreteren groeicurves. Ook gaan we in op de onderwerpen kindermishandeling, overgewicht, zindelijkheid en seksuele ontwikkeling. Ook de psychosociale ontwikkeling komt aan bod met o.a. onderwerpen als gehechtheid, autisme en KOPP (kinderen van ouders met psychische problemen). Je leert signalen herkennen en door te verwijzen naar de juiste professional binnen de jeugdgezondheidszorg. Op het programma staat ook ‘digitalisering binnen de JGZ’ en het met elkaar verkennen van de rol die jij daarin kunt hebben. Tijdens de module oefenen we ook ruimschoots met basis gespreksvaardigheden en communicatie met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Na afloop van deze zesdaagse module:

  • beschik je over de nodige vakinhoudelijke kennis met betrekking tot JGZ.
  • weet je hoe je de samenwerking met professionals van andere specialismen kunt bevorderen.
  • ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en gezondheidsproblemen in Nederland.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren experts uit de praktijk:

  • Margreet Verhaag- van Vliet, jeugdarts, Centrum Jeugd en Gezin Den Haag. Margreet heeft werkervaring in de JGZ 0-4 jaar en 4-12 jaar en als Van Wiecheninstructeur.
  • Betty Bakker-Camu MSc, jeugdverpleegkundige, verplegingswetenschapper, en docent bij Hogeschool Utrecht. 
Betty’s werkervaring ligt in diverse functies zoals staf- beleidsmedewerker en projectleider binnen de jeugd- en publieke gezondheidszorg. Daarnaast werkt ze vanuit haar eigen bedrijf, Adviezorg, als gastdocent.
  • Gea van de Peppel, opvoedcoach, heeft 29 jaar ervaring in de jeugdgezondheidszorg. Het herkennen van signalen van ontwikkelingsproblemen vindt zij essentieel binnen de JGZ.
  • Bertine Spooren, forensisch arts, heeft talloze letselonderzoeken bij kinderen gedaan voor de Forensische Polikliniek Kindermishandeling. Hiernaast is ze gerechtelijk deskundige in strafzaken bij een vermoeden van kindermishandeling.
  • Jasmijn van Hees, jeugdarts, GGD regio Utrecht, is actief als jeugdarts 0-18 jaar bij GGD regio Utrecht. Voorheen werkte Jasmijn in de revalidatiegeneeskunde. Ze is kenniseigenaar van Houding & Beweging en weet veel van niet aangeboren hersenletsel (NAH).
  • Carmen Karsters, Karstersincompany, voltooide een master gedragswetenschappen aan de UvA en begeleidt professionals in hun persoonlijke ontwikkeling en verzorgt onderwijs over gespreksvaardigheden.

Voor wie

Dit is een aaneengesloten module voor startende jeugdverpleegkundigen. Ook geschikt voor verpleegkundigen die in het ziekenhuis werken en zich willen omscholen. We verwachten dat je hbo geschoold bent.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Eerdere deelnemers benadrukten de meerwaarde om kennis en ervaringen te delen met andere startende jeugdverpleegkundigen.Het hielp hen om met enige afstand, vanuit een helikopterblik, naar hun nieuwe rol te kijken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Twee tips uit het veld

Waarom vertegenwoordigers uit de publieke gezondheid deze module aanbevelen:

Karin Oudshoorn - NSPOH1. Karin Oudshoorn

verpleegkundig beleidsmedewerker, Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ

“Sta jij voor je vak als verpleegkundige en heb je interesse in dat wat er in de samenleving speelt op het gebied van gezondheid? Vind je het leuk om te speuren naar bronnen van infectieziekten en het bestrijden ervan? Volg dan deze module!”

Anouk van der Vleuten Opleiding Jeugdverpleegkundige MG NSPOH2. Anouk van der Vleuten

verpleegkundige jeugdgezondheidszorg, Zuidzorg

 

“Zorg voor kinderen doe je niet alleen:
Samen leren
Samen positioneren en profileren
Samenwerken

Wil jij jouw rol als verpleegkundige op deze manier invullen en samen de zorg voor onze kinderen van de toekomst ondersteunen? Laat NSPOH je introduceren en maak kennis met de publieke gezondheidszorg” 

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.