030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Visusonderzoek en screening op visuele stoornissen bij jonge kinderen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Screening op oogpathologie en visuele stoornissen bij zuigelingen, peuters en kleuters maakt onderdeel uit van het Basispakket Jeugdgezondheidszorg. Wil jij je vaardigheden vergroten om oogafwijkingen bij jonge kinderen beter te kunnen detecteren? En leren werken volgens de nieuwe JGZ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.

Wat je leert

Verbeter de opsporing van visuele stoornissen bij het kind

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Op verzoek kan de module worden uitgebreid met een Training on the job – Visus en VOV (Vroegtijdig Onderkennen Visuele stoornissen bij jonge kinderen.

Deze module is sinds maart 2019 onderdeel van de profielopleiding tot jeugdarts (1e fase M&G) en stond voorheen bekend als Een ogenblik voor het oog.

De nieuwe landelijke JGZ richtlijn ‘Opsporen bij oogafwijkingen’ biedt ons handvatten om visuele beperkingen bij het kind te screenen. Maar wil je een visuele stoornis goed detecteren, dan zijn actuele kennis en praktische vaardigheden vereist. Deze module is gericht op beide aspecten.

We starten de dag met een interactieve presentatie over de visuele ontwikkeling en oogafwijkingen bij het kind. Hierbij besteden we ook aandacht aan verwijscriteria en knelpunten. Daarna breng je de theorie in praktijk door de praktische uitvoering van het onderzoek op elkaar te oefenen. Hiervoor neem je zelf een penlight, oogspiegel en afdekbril mee.

Verpleegkundig specialisten, jeugdartsen en artsen M&G met minimaal 3 jaar werkervaring in de JGZ en bekwaam in het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek komen na het volgen van deze training in aanmerking voor deelname aan de Train-de-trainerworkshop voor visusinstructeurs.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de visuele ontwikkeling bij jonge kinderen schetsen.
  • kun je de pathologie van scheel zien en amblyopie benoemen.
  • kun je de praktische uitvoering van de visusbepaling en het onderzoek naar de oogstand beter uitvoeren.
  • kun je het verwijs- en adviesbeleid toepassen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Trijntje Sjoerdsma, orthoptist en/of Ellen van Minderhout, orthoptist.

Voor wie

Huisartsen, kinderartsen, jeugdartsen, artsen Verstandelijk Gehandicapten (AVG) en JGZ verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten, die die meer willen weten over oogproblemen en zich verder willen specialiseren in het opsporen van oogafwijkingen bij het jonge kind.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basismodule reizigersadvisering voor verpleegkundigen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Om als reizigersverpleegkundige te werken, dien je je als verpleegkundige verder te specialiseren. Wil jij leren om zelfstandig individuele reizigersadviezen te geven en te beoordelen wanneer je met een arts moet overleggen? Doe dan deze LCR-geaccrediteerde, praktische module.

Wat je leert

Je leert om zelfstandig reizigersadviezen te geven en om volgens de protocollen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) te werken. Je herkent reactie(s) op het vaccin en weet wat je in dat geval moet doen. Je kent de wet BIG en weet op basis daarvan wat je bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn als reizigersverpleegkundige.

Tijdens deze module leer je wat LCR-protocollen inhouden en hoe je daar effectief mee omgaat. Hierbij komen de grenzen van je handelen aan bod en leer je wanneer je moet overleggen met de inhoudelijk verantwoordelijke arts.

Na afloop van deze module:

  • kun je een inschatting maken van gezondheidsrisico’s op reis;
  • weet je wanneer je welke preventieve maatregelen, vaccinaties en profylaxe moet adviseren;
  • kun je onderscheid maken in adviezen die je zelf kunt geven en die door andere gegeven moeten worden;
  • weet je hoe je het adviesgesprek indeelt.

Het onderwijs in deze praktijkgerichte basismodule bestaat uit presentaties, oefeningen en discussies. Praktijkvoorbeelden en casuïstiek nemen een prominente plaats in. Je sluit de module af met een toets die je thuis maakt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Wendie Rodenburg, senior reizigersverpleegkundige en trainer, GGD Kennemerland
  • Dr. Marijke Langenberg, arts infectieziektebestrijding, GGD West Brabant
  • Prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Dr. Bram Goorhuis, internist-infectioloog Amsterdam UMC
  • Marloes Mattijssen, arts M+G, infectieziektebestrijding GGD Gelderland Zuid
  • Noud Schel, reizigersgeneeskundig arts en arts international health KLM Health Services
  • Niesje Jansen, verpleegkundig consulent, teamleider team Nederland KNCV-Tuberculosefonds
  • Dr. Pieter van Thiel, internist-infectioloog
  • Dr. Thomas Langerak, internist in opleiding

Registratie als reizigersverpleegkundige

Om je te kunnen registreren, dien je:

  • een erkend diploma te hebben van een opleiding hbo-verpleegkunde.
  • deze basismodule succesvol af te ronden.
  • minimaal 200 adviezen te hebben gegeven onder supervisie van een geregistreerd reizigersgeneeskundige
  • werkzaam te zijn bij een reizigersadvies- en vaccinatiebureau, of bij een huisartsenpraktijk met een abonnement op de LCR protocollen.

Voor wie

Deze module is geschikt voor verpleegkundigen met drie tot zes maanden werkervaring in de reizigersadvisering.
 
Als formele entree-eis voor deze module hanteren wij de eisen die het LCR stelt aan de verpleegkundige vooropleiding voor een eerste registratie in het LCR-register voor reizigersverpleegkundigen. Per 1 juli 2022 heeft het LCR de eisen die gesteld worden aan de verpleegkundige vooropleiding verruimd.
Voor een eerste registratie in het LCR-register komen in aanmerking verpleegkundigen met een verpleegkundige registratie in het BIG-register op basis van een van de volgende basisopleidingen en indien van toepassing de benodigde vervolgopleiding:
  • Hbo-verpleegkunde
  • A-inservice/mbo-verpleegkunde niveau 4 aangevuld met een verpleegkundige vervolgopleiding op aantoonbaar* NLQF6 of hbo-bachelor of post-hbo niveau.
  • A-inservice/mbo-verpleegkunde niveau 4 aangevuld met een vervolgopleiding Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid/Maatschappelijke Gezondheidszorg (M&G of MGZ), zowel profiel AGZ als JGZ
*Aantoonbaar: Weergegeven op het diploma/getuigschrift/certificaat (de term NLQF6, hbo of bachelor staat vermeld).

Het kan zijn dat jouw verpleegkundige voor- en/of vervolgopleiding hierboven niet genoemd wordt. In dat geval is er sprake van een afwijkend opleidingstraject. NSPOH kan geen uitspraken doen of je op basis van een afwijkend opleidingstraject in aanmerking komt voor een LCR-registratie als reizigersverpleegkundige. Indien je je afvraagt of je op basis van door jouw afgeronde opleidingen in aanmerking komt voor een registratie als reizigersverpleegkundige bij het LCR, neem dan contact op met het LCR. Stuur hiervoor ruim van tevoren een e-mail met een kopie van de betreffende diploma’s naar: registratie@lcr.nl.

Daarnaast ben je bij voorkeur minimaal 8 uur per week werkzaam in de reizigersadvisering als adviseur. Indien dit niet mogelijk is bij je eigen werkgever dan raden we je sterk aan om tijdens de module stage te lopen bij een bij het LCR aangesloten organisatie (GGD, Travel Clinic, huisartsenpraktijk etc.). NSPOH bemiddelt niet bij het verkrijgen van een stageplek.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Het onderdeel immunologie bood een duidelijk verhaal over ingewikkelde materie!”
  • “Leuke variatie aan docenten die gespecialiseerd zijn in het onderwerp.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Arbo-onderzoek laat zien dat ca. 4% van de werknemers geneesmiddelen slikt die de rijvaardigheid en het reactievermogen op het werk beïnvloeden. Als arts of verpleegkundige heb je een belangrijke taak om gevaarlijke situaties te helpen voorkomen. Dat vereist actuele kennis van zaken! Wil jij meer leren over het inschatten van risico’s van geneesmiddelengebruik in het verkeer? Over hoe medicijnen het werk positief of negatief kunnen beïnvloeden? En welk advies je dan geeft? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Hoe reactievermogen en rijvaardigheid door geneesmiddelen beïnvloed worden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze eendaagse module maak je kennis met de belangrijke groepen geneesmiddelen die de rijvaardigheid en het reactievermogen beïnvloeden. Je leert een inschatting te maken van medische en juridische risico’s. Op praktische wijze krijg je overzicht van de classificatie van geneesmiddelen en inzicht in mogelijke interventies. Deze informatie is van belang voor beleid en samenwerking met de curatieve sector.
De behandeling van de leerstof vindt plaats in afwisselende werkvormen. Denk aan interactieve presentaties, gezamenlijke discussies en casuïstiekbespreking in kleine groepen. De casuïstiek uit de praktijk staat centraal.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de belangrijkste groepen geneesmiddelen met veiligheidsrisico’s voor werk en rijvaardigheid.
  • ken je de mogelijke juridische consequenties – ook van jouw advies of oordeel – bij onverantwoorde deelname aan werk en/of verkeer.
  • kun je verantwoord advies uitbrengen over het functioneren met geneesmiddelgebruik aan cliënt en werkgever.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Drs. H.M.A. (Henriëtte) van der Kwaak-van Hout, farmaceut werkzaam als trainer bij Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM).
  • Dhr. E. (Erwin) Gorissen, bedrijfsarts, en is werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg in de regio Amsterdam. Erwin is mede-eigenaar van Dignus Arbo. Hij heeft een studie rechten afgerond en is sinds 2022 bestuurslid van de NVAB.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding), arboverpleegkundigen, huisartsen en medisch adviseurs die adviseren over geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraak van een eerdere deelnemer in de evaluatie:
“Ik had niet gedacht dat een dergelijk taai onderwerp zo praktisch en interessant kon zijn; een 8 hiervoor!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De ontwikkeling van kinderen en pubers; verdiepende module

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als jeugdverpleegkundige en wil je nog meer leren over hoe je kinderen en pubers begeleidt in hun ontwikkeling? Wil je weten hoe je hun ouders in dit proces kunt meeneemt? En wat jouw rol is als verpleegkundige en zorgintermediair? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Hoe je kinderen, pubers en hun ouders begeleidt in gezond opgroeien

De module is onderdeel van de Opleiding jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In deze verbredende en verdiepende module staat de ontwikkeling van kinderen en pubers centraal. Daarbij kijken we naar jouw rol als jeugdverpleegkundige en de samenwerking met andere partijen. Er is aandacht voor specifieke theorieën in de ontwikkelingspsychologie, maar je traint ook praktische vaardigheden. Je krijgt verschillende handvatten aangereikt. Daardoor ben je in staat om kinderen, pubers én hun ouders nog beter te begeleiden in het ontwikkelingsproces.

Het onderwijs bereid je thuis voor door het lezen van literatuur en het maken van opdrachten. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden op situaties en vragen uit je eigen werkpraktijk. De module sluit je af door een verslag van een meeloopstage en drie e/learnings te maken.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de complexe factoren die een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van kinderen en pubers.
  • kun je je profileren als intermediair tussen verschillende partijen in de (jeugdgezondheids)zorg.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit de publieke gezondheidszorg.

Voor wie

Afgestudeerde hbo-verpleegkundigen die werken met kinderen en pubers en andere professionals die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.

Toelatingseisen

Hbo-afgestudeerde verpleegkundigen of verpleegkundigen die werkzaam zijn op een vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De werkvelden van de AGZ

Datum: 9 aug '17

In het kort

Het maakt veel verschil of je als verpleegkundige werkt op het gebied van infectiebestrijding, de openbare geestelijke gezondheidszorg of een ander werkveld. Wil jij de overeenkomsten en verschillen in aanpak leren kennen tussen deze en andere werkvelden in de algemene gezondheidszorg (AGZ)? Doe dan deze boeiende, driedaagse module.

Wat je leert

Overeenkomsten en verschillen tussen de verpleegkundige processen

De module is een onderdeel van de Opleiding Verpleegkundige maatschappij & gezondheid, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
Tijdens deze driedaagse module verken je het brede en diverse terrein van de algemene gezondheidszorg. Hierbij maak je kennis met de verpleegkundige processen in de verschillende werkvelden: infectieziektebestrijding, tbc-bestrijding, soa-aids-bestrijding, technische hygiënezorg, medische milieukunde en de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ). Je ontdekt de verschillen en overeenkomsten in de aanpak van problemen in deze werkvelden. Ook de werkwijze en de ontwikkelingen in de verschillende werkterreinen komen aan bod.
Alle aspecten van het verpleegkundige proces worden behandeld: anamnese, diagnose, plannen, uitvoer en evaluatie. Je wordt gestimuleerd om te achterhalen of bepaalde benaderingen ook toepasbaar zijn in je eigen werkgebied. Daarnaast loop je een halve dag stage bij je eigen organisatie, in een ander werkterrein.
De verbinding tussen je eigen werk en de inhoud van het programma staat centraal in deze module. Tijdens de bijeenkomsten oefen en leer je door kennis en vaardigheden toe te passen op eigen werksituaties. De module wordt afgesloten met een schriftelijke verslag van een meeloopstage binnen een van de werkvelden.

Na het volgen van deze driedaagse module:

  • ken je de verschillende stappen in het verpleegkundig handelingsperspectief.
  • kun je die stappen toepassen op je werkpraktijk.
  • ben je bekend met de verschillende werkterreinen van de algemene gezondheidszorg en de uitgangspunten en procedures die zij hanteren.
  • kun je reflecteren op overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende werkterreinen van de AGZ en je eigen werkterrein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten die werkzaam zijn in de verschillende werkvelden.

Voor wie

Verpleegkundigen op hbo of vergelijkbaar niveau die werkzaam zijn in de publieke gezondheidszorg en kennis willen maken met de verschillende werkvelden van de algemene gezondheidszorg.

Toelatingseisen

Hbo verpleegkunde of werkzaam op vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Positief: dat het docenten zijn uit de praktijk!! En veel praktijkvoorbeelden, met een koppeling naar de praktijk uit ons eigen werkgebied!”
  • “Indien je van de andere werkvelden nog niks weet, is deze module prettig.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Verkenning van de publieke gezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werken in het complexe krachtenveld van de publieke gezondheidszorg vereist vakkennis. Maar ook inzicht in de (openbare) gezondheidszorg. Wil jij de organisatie, ontwikkelingen, wetgeving en ethische dilemma’s leren kennen? Wil je leren hoe je reflecteert op je eigen rol als professional? En wat deze sector onderscheidt van individuele of curatieve gezondheidszorg? Doe dan deze Introductie publieke gezondheidszorg.

Wat je leert

Het brede spectrum van de publieke gezondheidszorg belicht

De module is onderdeel van de Opleiding Jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid en de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de driedaagse module maak je kennis met basisbegrippen in en specifieke kenmerken van de publieke gezondheid. Hierbij leer je wat de belangrijkste volksgezondheidsproblemen zijn. Je krijgt inzicht in de structuur en werking van de Nederlandse gezondheidszorg en in de ontstaansgeschiedenis. Je ontdekt hoe in de loop van de jaren de rol van verpleegkundige is veranderd. Verder maak je kennis met belangrijke wetten en regels. Bovendien leer je wat die betekenen op de werkvloer. Ten slotte krijg je de ingrediënten om serieus te reflecteren op de positie en functie van een verpleegkundige in de publieke gezondheidszorg.
Tijdens de bijeenkomsten en bij de voorbereidingen oefen je met toepassingen van kennis en vaardigheden in eigen werksituaties.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • heb je een overzicht van ontwikkelingen in de ontstaansgeschiedenis van de publieke gezondheidszorg.
  • ken je de huidige organisatiestructuur en financiering.
  • reflecteer je onderling en met de docent over de positie van de verpleegkundige en andere professionals in de publieke gezondheidszorg.
  • ben je bekend met preventiewetgeving en ethische dilemma’s in het vakgebied.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. J.M. Boot, universitair hoofddocent beleid en management gezondheidszorg, UMC Utrecht
  • drs. mr. G. Haringhuizen
  • drs. M. Verschuuren

Voor wie

Afgestudeerde verpleegkundigen op hbo- of vergelijkbaar niveau en andere professionals die zich verder willen verdiepen in de (publieke) gezondheidszorg. Bijvoorbeeld gezondheidsbevorderaars, beleidsadviseurs en epidemiologen die werkzaam zijn bij GGD, zorginstelling, universiteit, zorgverzekeraar of kennisinstituut.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau of vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Zeer leuk en leerzaam om je een keer te verdiepen in de geschiedenis van de JGZ / publieke gezondheidszorg.”
  • “De module heeft mij heel veel duidelijk gemaakt over de publieke gezondheidszorg.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training Adviesvaardigheden

Datum: 9 aug '17

In het kort

Adviseren wordt steeds belangrijkere plaats voor professionals in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. Heb jij in de publieke of bedrijfsgezondheidszorg een adviserende taak en wil je bekend raken met het proces van adviseren? Zodat jouw adviezen worden opgevolgd? Doe dan deze driedaagse training adviesvaardigheden.

Wat je leert

Adviseren neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen organisaties in de publieke gezondheidszorg. Het kan voorkomen dat je in je werk advies moet uitbrengen aan bijvoorbeeld scholen, gemeenten of andere externe organisaties, maar natuurlijk kan je ook moeten adviseren aan je eigen management, beleidsmakers of andere opdrachtgevers. Er zijn zeer veel verschillende situaties waarin je als adviseur kan optreden. In al deze situaties kun je verschillende adviesrollen innemen. Het kennen van het specialisme van het vak van de adviseur (of je dat nu als functie hebt of in die rol optreedt), het kunnen opbouwen van een adviesrelatie en het goed kunnen verkennen van je adviesomgeving is dan essentieel.

Tijdens deze module komen naast deze verschillende rollen, de volgende aspecten aan bod:

  • Fasen in een adviestraject
  • Opdrachtgever – opdrachtnemer relaties
  • Adviesstijlen
  • Het in kaart brengen van de adviesomgeving
  • Beïnvloedingsstrategieën
  • Dilemma’s in adviessituaties

Na afloop van deze module

  • heb je zicht op jouw rol als adviseur;
  • heb je kennis van theorieën op het gebied van advisering, opdracht-analyse, fase-modellen, beïnvloeding, omgaan met weerstanden, interventie-strategieën en interventiestijlen en de praktische toepassing hiervan;
  • heb je inzicht in het effect van je persoonlijk gedrag op de resultaten van jouw adviezen;
  • kun je aangeven wat jouw sterke en zwakke punten zijn als adviseur;
  • ben je beter in staat jouw aanpak af te stemmen op de situatie en de opdrachtgever (adviesafnemer) aan wie je het advies wil verstrekken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health. Ook andere professionals met een adviserende taak in de publieke gezondheidszorg of bedrijfsgezondheidszorg kunnen deelnemen.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 12 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Hbo werk en denkniveau.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.

Uitspraak van Marcel Vervoort, Nationaal instituut voor subatomaire Fysica (Nikhef) in Amsterdam, Stralingsdeskundigs en hoger veiligheidskundige. Hij was een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

“De NSPOH training ‘Adviesvaardigheden’ gaf mij de juiste handvatten om management en externe klanten doelgerichter te adviseren. Het bevordert effectievere besluitvorming.
Hoewel ik eerder aan dit soort trainingen heb deelgenomen, werd me pas bij NSPOH duidelijk welk proces ten grondslag ligt aan vakkundig adviseren. Door de casus zag ik waar ik weerstand bij het management en de klant opriep. Ik kreeg inzicht in mijn persoonlijke gedrag en valkuilen tijdens adviestrajecten. Het proces van mijn adviestraject kan ik nu succesvoller laten verlopen. Ik stel me beter op als adviseur. Ook bij het inschakelen van een externe adviseur, kan ik beter formuleren welke rol ik van hem verwacht.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Klinische besluitvorming binnen de jeugdgezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als verpleegkundig professional en wil je je kennis van klinisch redenen verdiepen? Wil je inzicht krijgen in de werking en het effect van klinische besluitvorming? En oefenen met het toepassen ervan? Doe dan deze module.

Wat je leert

De stappen in het klinische besluitvormingsproces

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

De module behandelt het complexe proces stap voor stap. Daardoor krijg je meer inzicht in de werking en het effect van de klinische besluitvorming.
Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden op situaties en vragen uit je eigen werkpraktijk. Zo heb je optimaal profijt van de geleerde kennis en vaardigheden.

Als voorbereiding op de bijeenkomsten lees je relevante literatuur en voer je specifieke opdrachten uit.

Na afloop van deze module:

  • ben je bekend met de verschillende stappen in een klinisch besluitvormingsproces.
  • heb je inzicht in het verloop van elke stap en de klinische redeneringen erachter.
  • kun je klinische besluitvorming toepassen in de praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Betty Bakker-Camu.

Voor wie

Voor verpleegkundigen in de publieke gezondheid.

Toelatingseisen

Hbo-verpleegkunden of verpleegkundigen werkzaam op vergelijkbaar niveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Beïnvloeden van gezondheidsgedrag

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als verpleegkundige, gezondheidsbevorderaar of preventiemedewerker en wil je leren hoe je gezondheidsgedrag beïnvloedt en verandert? En hoe je met jouw gezondheidsboodschap optimaal aansluit bij de beleving van jongeren en volwassenen? Wil je daarbij niet alleen gebruikmaken van theorieën over gedragsverandering, maar ook van actuele inzichten over interventies en benaderingstechnieken? Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

Interventies en benaderingstechnieken om gezondheidsgedrag te beïnvloeden

Deze basismodule is onderdeel van de opleiding Jeugdverpleegkundige maatschappij & gezondheid en de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze driedaagse module leer je de meest recente modellen en concepten kennen waarmee je gedrag kunt beïnvloeden en veranderen. Bovendien leer je hoe je die kunt gebruiken in de wijk of in de spreekkamer. Ook de principes van social marketing, motiverende gespreksvoering en health counseling komen aan bod. Je leert hoe je aansluit bij de beleving van je cliënt en hem of haar stimuleert om gezonder te leven. Of het nu gaat om persoonlijke begeleiding in het veranderen van gezondheidsgedrag, beïnvloeding van groepen mensen (lokaal, wijk of regio) of om strategieën waarmee je op landelijk niveau het gezondheidsbewustzijn kunt verbeteren.
Tijdens deze module wisselen we interactieve lezingen af met veel oefeningen, discussies en reflecties. Je maakt een plan voor een gezondheid bevorderende activiteit, zoals een voorlichtingsbijeenkomst, een training of een filmpje.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de meest recente modellen, concepten en strategieën om gezondheidsgedrag te beïnvloeden.
  • weet je welke interventie in welk geval het beste is en waarom.
  • heb je inzicht in verschillende benaderingstechnieken, afhankelijk van de doelgroep.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • drs. Frans Vlek, senior trainer/coach NSPOH
  • drs. Evi Vermeer, procesbegeleider, teamcoach en trainer NSPOH.
  • drs. Julie Huibregtsen, Huibregtsen sociale marketing

Voor wie

Je bent jeugdverpleegkundige, verpleegkundige infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding, Soa-Sense, reizigersadvisering of OGGZ of wijkverpleegkundige. Of je bent werkzaam als gezondheidsbevorderaar of preventiemedewerker of als andere professional bij een organisatie in de publieke gezondheid. En je wilt meer leren over het beïnvloeden en veranderen van gedrag.

Toelatingseisen

Hbo verpleegkundige of werkzaam op vergelijkbaar niveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Ik zou graag nog meer les hierover hebben gehad, ik vind dit onderwerp namelijk ontzettend belangrijk voor de dagelijkse praktijk.”
  • “Alle drie de lesdagen waren informatief, leerzaam, uitdagend. Dus van mij mag alles blijven.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.