030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Professioneel presenteren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Boeiend en overtuigend presenteren kun je leren. Werk jij in de publieke of bedrijfsgezondheid en wil je leren hoe je een aansprekende, interactieve presentatie geeft? Zonder dat je nog last hebt van plankenkoorts? Doe dan deze module.

Wat je leert

Kernachtig en boeiend presenteren, zonder plankenkoorts

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je NSPOH opleiding. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In deze praktijkgerichte module behandelen we alle aspecten van het maken en presenteren van een interactieve voordracht voor een groep. We kijken naar de opzet van een presentatie, maar ook naar de stijl van presenteren die het best bij jou past. Daarnaast leer je hoe je je gehoor blijvend boeit met een gebalanceerde mix van woord en beeld. Er is aandacht voor goed en effectief gebruik van hulpmiddelen. Ten slotte oefenen we in het beheersen van de zenuwen, het pareren van lastige vragen en het anticiperen op moeilijke situaties.

Voorafgaand aan de training bereid je een presentatie voor van maximaal 8 minuten. Dat doe je aan de hand van een checklist. Na inventarisatie van alle persoonlijke ervaringen draagt ieder zijn voorbereide presentatie voor. Hierop geven docent en mede-deelnemers feedback. Van je presentatie wordt een opname gemaakt zodat je daar later nog een keer naar kunt kijken. Door de interactieve opzet van de training leren deelnemers van en met elkaar professioneel presenteren.

Na afloop van deze module

  • ken je de belangrijkste factoren die van invloed zijn op effectief presenteren voor groepen;
  • ken je je sterke en zwakke punten bij het voorbereiden en uitvoeren van presentaties;
  • ben je meer vertrouwd met het efficiënt voorbereiden van presentaties;
  • beheers je je spanningen en onzekerheid bij het geven van presentaties;
  • maak je beter gebruik van PowerPoint-presentaties;
  • kan je kernachtig en boeiend jouw boodschap overbrengen;
  • kan je beter omgaan met lastige vragen en situaties bij het geven van presentaties;
  • weet je hoe je je presentaties in de toekomst kunt verbeteren.

Let op: heb je eerder de module Impact in de eerste tien seconden gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.

Docenten

Sarah Dellar van Dellar Direct is een ervaren docent en coach op het gebied van communicatievaardigheden.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health die zich (verder) willen bekwamen in het geven van presentaties voor groepen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Quotes van eerdere deelnemers:

  • “Fijn om de opnamen van je eigen presentaties te mogen ontvangen om daar later nog een keer naar te kunnen kijken; alleen (helicopterview) of met je praktijkopleider”
  • “Prettige verwerking van individuele en groepsopdrachten, actieve en passieve betrokkenheid, feedback geven en ontvangen”

Docent Sarah Dellar over professioneel presenteren:

“Presenteren klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Het gebruik van audiovisuele beelden is heel belangrijk. Ik zie vaak een presentator die hard heeft gewerkt om een presentatie voor te bereiden, die weet wat te gaan zeggen en dan …. door het onjuist gebruik van audiovisuele beelden wordt het gecompliceerd, saai en verliest het over het algemeen aan energie. Dat is jammer. Slides moeten compact zijn, ondersteunen en moeten niet de presentatie vervangen. Mijn tip: werk aan je voorbereiding. Dit kan enige tijd duren, maar het is de moeite waard. Als je je presentatie niet goed kent, dan voel je je nerveuzer. Oefen het hardop!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omscholing van Pakje Kans naar trainer Voel je vrij! SMR & leefstijltraining

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als Pakje Kans trainer en wil je aan de slag met een vernieuwde methode voor groepsbegeleiding bij het stoppen met roken? Volg dan deze eendaagse omscholing tot Trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Regelmatig krijgt de NSPOH de vraag of er nog opfristrainingen zijn voor Pakje Kans trainers. Helaas is dat door verouderd materiaal niet mogelijk. We bieden wel deze eendaagse omscholing aan tot trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.
Deze intensieve groepsinterventie-training bouwt voort op je kennis en ervaring als Pakje Kans trainer. We geven inzicht in de actuele ontwikkelingen op het gebied van stoppen met roken. Je reflecteert op je trainersvaardigheden. Ook leer je je sterke en zwakke kanten kennen en de invloed daarvan op de deelnemers en op een groep stoppers. Daarnaast leer je diverse werkvormen, zoals visualisaties, ontspanningsoefeningen, huiswerkopdrachten, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken. Naast stoppen met roken besteden we aandacht aan leefstijl en gedragsverandering. In jouw groepsbegeleiding krijgt iedere deelnemer een ‘maatje’ uit de groep, waardoor je extra steun geeft en krijgt.
Tijdens plenaire bijdragen worden meer theoretische onderwerpen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit uw eigen praktijk onder de loep te nemen, waardoor je leerervaring wordt verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van deze Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining
  • kun je in zeven bijeenkomsten een groep stoppers begeleiden aan de hand van verschillende oefeningen.
  • leer je de tools en actieve werkvormen uit de interventie gebruiken.
  • ontwikkel je je trainersvaardigheden.
  • leer je over de belangrijkste aspecten van het verzorgen van een groepstraining.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie – Voor professionals die groepstrainingen stoppen met roken verzorgen

Deelnemers die eerder de Pakje Kans train de trainer module hebben gevolgd en praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen en doktersassistenten die groepstrainingen verzorgen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: motiveren kun je leren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in één dag leren welke tools je kunt inzetten? Zodat mensen gemotiveerd worden om te stoppen met roken en zodat ze het vol houden? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Over motiverende gespreksvoering, verandertaal en reflectief denken

Deze module bouwt voort op “Stoppen met roken: tabaksverslaving”.  De onderwerpen in deze module kwamen voorheen ook aan bod bij  “Stimedic intensief”.Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om patiënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring wordt verhoogd.

Aan het eind van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ben je bekend met de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met patiënten.
  • ben je bekend met de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ben je bekend met de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardige scholing hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: tabaksverslaving

Datum: 9 aug '17

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert tot een gedragsverandering? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.

Wat je leert

De onderwerpen in deze module kwamen voorheen aan bod bij  “Stimedic basis”. Je kunt hem volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden.

We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met patiënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan)

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering in het kader van de jeugdwet

Datum: 9 aug '17

In het kort

Leer welke invloed de jeugdwet heeft of kan hebben op jouw werk als medisch adviseur of als arts binnen de sociale geneeskunde.

Wat je leert

De Jeugdwet is een essentieel onderdeel van het Nederlandse zorgstelsel en bepaalt hoe jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering geregeld zijn. Voor medisch adviseurs binnen het sociaal domein is kennis van deze wet onmisbaar, omdat het directe gevolgen heeft voor indicatiestellingen, adviezen en de toegang tot zorg voor jeugdigen.

In deze module krijg je inzicht in de wettelijke kaders, de toepassing in de praktijk en de manier waarop je de Jeugdwet effectief kunt inzetten in jouw rol als medisch adviseur.
Onze interactieve onderwijsdag combineert theorie met praktijk, waarbij we naast wetenschappelijke en wettelijke kaders ook casuïstiek en praktijkvoorbeelden bespreken. Dit biedt jou de kans om ervaringen uit te wisselen en direct toepasbare kennis op te doen.

Wat kun je verwachten?

  • De belangrijkste artikelen uit de Jeugdwet: welke bepalingen zijn relevant voor jouw werk als medisch adviseur?
  • De Jeugdwet in de praktijk: hoe pas je de wet toe bij het beoordelen van jeugdhulp en indicaties?
  • De invloed van de Jeugdwet op jouw werk: wat betekent deze wet voor jouw adviezen en besluitvorming?
  • Praktische casuïstiek en ervaringsuitwisseling: leer van praktijkvoorbeelden en de ervaringen van collega’s.

Soort scholing

Het onderwijs wordt altijd interactief en met aansluiting op de praktijk aangeboden. Daarnaast geeft de docent wetenschappelijke en wettelijke kaders.

Na afloop van deze module kan je

  • de relevante artikelen uit de Jeugdwet benoemen;
  • de Jeugdwet toepassen in je dagelijks werk.

Na het volgen van deze module kun je de andere scholingen over sociaal medische advisering volgen:

Docenten

  • Marike Lenglet – Als jeugdrechtjurist houdt zij zich bezig met de juridische aspecten van de jeugdhulp en jeugdbescherming, zoals rechtsbescherming van jeugdigen en hun ouders, klacht- en tuchtrecht, privacy en informatie delen. Over deze en andere onderwerpen geeft zij advies en verzorgt zij trainingen.

Voor wie

Professionals werkzaam in de publieke gezondheidszorg.

Toelatingseis

Je hebt de instapmodule Zorgstelsel in zicht gevolgd.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Groepstrainer Voel je Vrij! Stoppen met Roken

Datum: 9 aug '17

In het kort

Stoppen met roken in een groep heeft hoge slagingspercentages. Maar het begeleiden van een groep vraagt om andere vaardigheden dan individuele begeleiding. Wil jij aan de slag als groepstrainer? Zodat je mensen kunt helpen om te stoppen met roken en te kiezen voor een gezondere leefstijl? Doe dan deze tweedaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Motiverend gespreksvoering en beproefde methode

De module is gebaseerd op de methode ‘Voel je vrij! Stoppen met roken & leefstijltraining’. De onderwerpen in deze module kwamen voorheen aan bod bij  ‘Pakje Kans’. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

De methode

De methode ‘Voel je Vrij! Stoppen met roken & leefstijltraining’ is een kortdurend, maar intensief traject dat bestaat uit gedragsmatige ondersteuning, in combinatie met een farmacologisch hulpmiddel.

In deze methode behandelen we alle facetten van het stoppen met roken. Daarnaast is er aandacht voor positieve leefstijlverandering. Iedere deelnemer krijgt een ‘maatje’ uit de groep, waardoor extra steun gegeven en gekregen kan worden. Er wordt gewerkt met het Voel je Vrij! werkboek. Hierin staan de oefeningen die gemaakt worden en opdrachten die men individueel of met het ‘maatje’ uitvoert. Ook is er achtergrondinformatie over roken, stoppen met roken, nicotinevervangers en leefstijl in beschreven.

Module-inhoud

Je leert praktische vaardigheden, die van pas komen wanneer je als groepstrainer werkt. Denk aan het meegaan met weerstand en het aan het werk zetten van deelnemers. Tijdens de bijeenkomsten maken wij gebruik van diverse werkvormen. Voorbeelden zijn visualisaties, ontspanningsoefeningen, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je werken met de methode ‘Voel je Vrij! Stoppen met roken & leefstijltraining.
  • ben je bekend met de techniek van motiverende gesprekvoering.
  • weet je hoe je de juiste informatie op tafel krijgt.
  • weet je hoe je bijeenkomsten structureert en inhoud geeft.
  • weet je hoe je zorgt dat iedereen aan bod komt, dat er veiligheid wordt ervaren en dat er naar elkaar geluisterd wordt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Voor praktijkondersteuners, (long-)verpleegkundigen, coaches, leefstijlbegeleiders, bedrijfsartsen, of andere zorgprofessionals, die rokers in groepen willen begeleiden om van hun verslaving af te komen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering

Datum: 9 aug '17

In het kort

Innovatieve communicatie wordt steeds belangrijker binnen de gezondheidszorg. Zo blijkt ‘storytelling’ een krachtig middel om kwetsbare groepen te betrekken bij gezondheidsthema’s. Wil jij laaggeletterde cliënten bereiken met jouw gezondheidsboodschap? Of mensen die niet spontaan zoeken naar medische informatie
Leer dan alles over Entertainment Education (EE) in deze boeiende, tweedaagse module.

Wat je leert

Hedendaagse strategie om gezondheidsboodschap over te dragen

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

‘Klassieke’ voorlichting doet een sterk beroep op de cognitieve verwerking van informatie. Maar je gaat er dan van uit dat mensen bij voorbaat geïnteresseerd zijn in de informatie. Helaas: voor veel lager opgeleiden geldt dat niet, tenzij er een acute noodzaak is. Zij vinden het bovendien lastig om schriftelijke informatie te verwerken. Zeker als er complexe taal wordt gebruikt, of als het abstractieniveau hoog is. En dat is jammer, want daardoor worden zij slecht bereikt. Terwijl juist lager opgeleide mensen baat zouden kunnen hebben bij de voorlichting.

De oplossing? Een communicatiestrategie die gebruik maakt van populaire media, zoals webseries, serious games, apps, drama-/soapseries en interactieve beeldverhalen. Deze media worden Entertainment Education (EE) genoemd. Ze hebben een aantrekkingskracht die ze uitermate geschikt maakt om aandacht en bewustwording te creëren voor gezondheidsthema’s. Zeker als je affectieve principes toevoegt, waardoor je mensen wezenlijk weet te raken. Dan kun je de health-literacy van een breed publiek verbeteren.

Tijdens deze tweedaagse module leer je de belangrijkste pijlers, succesfactoren en uitdagingen van Entertainment Education kennen.
Via filmfragmenten, praktijkervaringen en wetenschappelijke bevindingen komen onder andere de volgende vragen aan bod:

  • Wat is de wetenschappelijke onderbouwing van de EE-strategie
  • Wat zijn de potentiële effecten?
  • Welke competenties hebben (zorg)professionals nodig voor een EE-project?
  • Hoe ziet de samenwerking met mediaprofessionals er concreet uit?
  • Welke theoretische kaders en/of praktische ervaringstips kunnen daarbij behulpzaam zijn voor de eigen praktijk

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je een planmatige EE-interventie ontwikkelen om laagopgeleide doelgroepen beter te bereiken.
  • ben je bekend met het creatieve deel van het ontwikkelen van een EE-format
  • ben je bekend met het begeleidend (voor)onderzoek, de implementatie en de nazorg.
  • heb je inzicht in de succesfactoren en uitdagingen die een rol spelen bij de samenwerking met mediaprofessionals binnen EE.
  • weet je wat populaire media kunnen betekenen voor de communicatie met je doelgroep rond gezondheidsbevordering.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Hieronder vind je twee video’s, de een over storytelling en de andere over de Entertainment Education strategie.

  • Storytelling tijdens de online serie SOUND (Engelse ondertiteling) van het Center for Media & Health

SOUND trailer (English subtitles) from Center for Media & Health on Vimeo.

  • TEDxTalk presentatie over de Entertainment Education Strategy van Martine Bouman.

Voor wie

Gezondheid(communicatie) professionals, beleidmakers en onderzoekers die die aansluiting willen vinden bij hun doelgroep en Entertainment Education willen inzetten voor gezondheidsbevordering.

Ervaringen

Kindje van Mars - Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering - NSPOHStel: je bent een marsmannetje of -vrouwtje. Je UFO is neergestort in Oldenzaal en je bent al je bezittingen kwijt! Wat dan? Met dit verhaal op zak stuurde GGD Twente kinderen tussen de 7 en 8 jaar de straten op om de dingen te fotograferen die zij belangrijk vinden voor een fijn en gezond leven. Dit concept, bedacht door deelnemers van GGD Twente tijdens deze training, won de GGD innovatieprijs en kon daarmee gerealiseerd worden. Lees meer hierover op ”Kindje van Mars’ won GGD innovatieprijs.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

Judith Waleczek, adviseur gezondheidsbevordering, GGD Twente

Een verrijking van mijn vak!

“Verleiden tot gezond gedrag zonder nadruk. Deze andere manier van gezondheidsbevordering leerde ik in “Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering”. Met de juiste communicatievorm en strategie kun je iedereen bereiken.
De training leidde tot “Kindje van Mars”: een project waarin kinderen op een leuke en laagdrempelige manier in beeld brengen wat je nodig hebt om gelukkig en gezond te zijn als je niets hebt (armoede).”

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: grenzen en mogelijkheden als professional

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat begeleiding bij het stoppen met roken door een ervaren coach de kans op succes tot wel tien keer vergroot. Begeleid jij mensen bij het stoppen met roken en wil je jouw vaardigheden als coach aanscherpen? Wil je leren hoe je omgaat met grote emoties en ‘lastige cliënten’? Volg dan deze kennisverrijkende module.

Wat je leert

Over ‘lastige cliënten’ en grote emoties

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De basiskennis en basisvaardigheden om mensen te begeleiden bij stoppen met roken leer je in de modules Stoppen met roken: tabaksverslaving en Stoppen met roken: motiveren kun je leren. Deze aanvullende module is speciaal ontwikkeld voor ervaren coaches die de klappen van de zweep hebben leren kennen in de eigen praktijk.

In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.

Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?

Tijdens de module ga je actief aan de slag met voorbeelden uit de eigen praktijk. Plenaire uitleg en theorie worden afgewisseld met oefeningen, casuïstiekbespreking en rollenspellen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je meer inzicht in je rol als coach om mensen te begeleiden bij het stoppen met roken
  • weet je wat jouw invloed daarop kan zijn.
  • weet je meer over de emoties die tijdens het proces kunnen ontstaan en tot terugval kunnen leiden.
  • ben je bekend met methoden om hierop in te gaan.
  • heb je geoefend met praktisch vaardigheden en psychische begeleidingsmethoden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Voor professionals op het gebied van publieke gezondheid(bevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren.
Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.

Toelatingseisen

Om deze module te volgen, dien je vooraf een Stoppen met roken module of een gelijkwaardige module succesvol te hebben afgerond.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Ik vond het een hele inspirerende dag met bekwame cursusbegeleidsters. Dank!”
“Zeer informatie en praktijkgericht. Geeft inspiratie om het verder uit te diepen.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Je werkdruk de baas!

Datum: 9 aug '17

In het kort

De werkdruk is hoog. Er liggen 100 taken op je bord en je bent het overzicht kwijt. Als je nou gewoon even een paar avonden of weekenden extra werkt, dan heb je het wel weer op de rit. Toch?

Herken je dit? En streef je een betere balans tussen werk en privé na? Doe dan deze praktische time management module.

Wat je leert

Time management waardoor de werkdruk verlaagd wordt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Door de hoge werkdruk zijn agenda’s altijd volgepland. Vaak al weken van tevoren en zonder dat je er grip op hebt. Er moet van alles, maar de tijd lijkt ontoereikend om de werkzaamheden volgens planning af te ronden. Hierdoor dreigen belangrijke activiteiten steeds te worden doorgeschoven. Je komt niet verder dan het wegwerken van korte termijn vragen. Herken je dit? Dan biedt deze module uitkomst.

In twee ochtenden maak je uitgebreid kennis met het leren omgaan met (beschikbare) tijd. De focus is gericht op beheersbare werkdruk en verantwoorde keuzes. Je krijgt praktische tools waarmee je ontdekt dat je meer grip op je tijd krijgt, als je beter zicht hebt op wat je belangrijk vindt. Je leert dus doelgerichter werken, nee zeggen en bent tevredener over wat je bereikt.

In deze module worden theoretische kaders en (reflectieve) oefeningen met elkaar afgewisseld. Je maakt een analyse van de doelen die je nastreeft en hoe de tijdsfactor de haalbaarheid daarvan bepaalt. Je probeert zo effectief en efficiënt mogelijk je weg te vinden. Welke keuzes maak je? Wat is je eigen stijl? En welke factoren bevorderen of belemmeren een zinvolle tijdsindeling? De inbreng van eigen casuïstiek maakt deze training persoonlijk en effectief. De module wordt afgesloten met de formulering van jouw goede voornemens.

Na afloop van deze eendaagse module

  • kun je uitleggen waarom je welke keuzes maakt in je werk;
  • pas je deze keuzes ook daadwerkelijk toe in je werk;
  • weet je welke factoren jouw planning verstoren en hoe je dat kunt voorkomen.;
  • stel je betere prioriteiten en weet je deze te bewaken;
  • kun je de verschillende instrumenten hanteren om effectiever te werken, minder energie te verspillen en meer met jezelf in balans te zijn.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health.

Docent

Nicole Klaver (EMCC/NOBCO gecertificeerd Supervisor, Senior-coach & Trainer).

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Deze workshop zet me weer aan het denken. In de drukte van de dagelijkse praktijk vergeet je nog wel eens waarom je voor deze functie en deze organisatie hebt gekozen. Terwijl die keuze voor een groot deel je plezier en je effectiviteit bepaalt!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Actueel thema reizigersgeneeskunde- en advisering

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundige in de reizigersgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van reizigersadvisering. Wil jij je kennis opfrissen en tegelijkertijd voldoen aan de eisen voor herregistratie? Doe dan deze eendaagse module.

Het onderwerp van deze module wisselt jaarlijks. In 2019 leer je over de achtergronden van de gewijzigde rabiësrichtlijn. En let’s talk about seks! Verbeter je advies over de preventie van soa en hiv op reis.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Deze module maakt deel uit van de bij- en nascholingscyclus voor reizigersgeneeskundig artsen en reizigersverpleegkundigen. De modulen kunnen zowel apart als in combinatie worden gevolgd. Je kunt deze module ook volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Rabiës

Veel mensen zullen het zich niet realiseren, maar jaarlijks sterven wereldwijd 59.000 mensen aan rabiës. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie-behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop.

Toch pleit de WHO in haar WHO position paper on Rabiës (april 2018) voor het vereenvoudigen van het beleid rond PrEP en PEP. In Nederland zijn deze adviezen onlangs overgenomen in de richtlijnen van het LCI en het LCR. Bij gezonde personen is de indicatie voor vaccinatie bij zowel PrEP als PEP gewijzigd.

Je leert over de achtergronden van het gewijzigde beleid. Aan de hand van casuïstiek komen de risico-afwegingen en indicatie voor vaccinatie voor de reis en het beleid na een beet bij gezonde en immuungecompromitteerde mensen aan bod.

Let’s talk about seks!

Ook op vakantie lopen mensen een soa of hiv op. Dit heeft alles te maken met het seksueel risicogedrag dat de reiziger vertoont op vakantie. Bij welke reiziger is hoog risicogedrag op het gebied van seks te verwachten en bij wie dient de preventie van soa’s in het advies op maat besproken te worden? Je frist je kennis over de meest voorkomende soa’s op. Zijn er regionale verschillen in de verspreiding en welke tropische soa’s zijn er? Ook gaan we in op hoe en wanneer de preventie van soa’s het handigst ter sprake gebracht kan worden tijdens het reizigersconsult.

Tevens gaan we in op het advies aan cliënten die behandeld worden met een cocktail van antiretrovirale medicamenten (ART). Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?

Jaarlijks een actueel thema

Het onderwerp van deze eendaagse bij- en nascholingsmodule wordt altijd in de loop van het jaar bekendgemaakt. Heb je suggesties of ideeën? Zou je je bijvoorbeeld willen verdiepen in een bepaald onderwerp? Of signaleer je een bepaalde trend in de reizigersgeneeskunde of –advisering en wil je daar meer over weten? Laat het ons dan weten! Je kunt suggesties via e-mail doorgeven aan drs Tamara van Keulen: t.vankeulen@nspoh.nl.

We baseren het onderwijs van deze module op de landelijke protocollen reizigersadvisering van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en discussies met elkaar af. Casuïstiek uit de dagelijkse praktijk speelt hierbij een grote rol. Na afloop van de module ontvang je een bewijs van deelname.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bijgepraat over de meest recente ontwikkelingen in de reizigersgeneeskunde.
  • heb je ervaringen uitgewisseld met vakgenoten.
  • kun je in je dagelijkse praktijk de reiziger adequaat en op maat adviseren.

En specifiek na deze module in 2019 kun je:

  • de risico’s, transmissieroute en preventie van rabiës beter uitleggen aan de cliënt.
  • de achtergronden van het gewijzigde advies voor PrEP en PEP benoemen.
  • de indicaties voor pre-expositievaccinatie tegen rabiës beter onderbouwd toepassen.
  • de risico’s, transmissieroute en preventieve maatregelen van hiv en de belangrijkste soa uitleggen aan de cliënt.
  • de risicofactoren voor seksueel risicogedrag op reis benoemen en kun je een inschatting maken bij welke cliënten je de preventie van soa en hiv ter sprake moet brengen.
  • beoordelen wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit het vakgebied. In 2019 zijn dat prof. Dr. Michèle van Vugt en Cornelis de Pijper, arts – onderzoeker. Beiden zijn verbonden aan het Amsterdam UMC.

Voor wie

Artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering. Bij voorkeur heb je eerder een basismodule reizigersadvisering afgerond.
Voor reizigersgeneeskundig (huis)artsen en reizigersverpleegkundigen is nascholing verplicht: jaarlijks 8 uur of 40 uur in de 5 jaar durende registratieperiode.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.