030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Globalisering van de infectieziektebestrijding

Datum: 9 aug '17

In het kort

De 21e eeuw staat in het teken van outbreaksre-emerging diseases, toenemende antimicrobiële resistentie en de dreiging van bioterrorisme. Door het vele verkeer van personen en goederen kan een lokale epidemie al gauw een mondiale impact krijgen. Daarom is internationale samenwerking vereist bij de bestrijding van infectieziekten. Wil jij weten hoe de internationale infectieziektebestrijding in zijn werk gaat en wat het effect van de globalisering van infectieziektebestrijding is op het Nederlandse beleid? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

ECDC, WHO en effect van de globalisering van infectiebestrijding

Deze module is een onderdeel in de profielopleiding Infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid en keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Infectieziekten trekken zich niets aan van landsgrenzen. Om snel en gecoördineerd op gezondheidsbedreigingen te kunnen reageren is samenwerking binnen de Europese Unie en daarbuiten een vereiste. In deze module staat de internationale infectieziektebestrijding centraal.

Aan de hand van recente grensoverschrijdende casussen  gaan we dieper in op de rol en functie van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). Op die manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe het ECDC de lidstaten ondersteunt bij de bestrijding van (dreigende) uitbraken van infectieziekten. Ook zien we hoe samengewerkt wordt met de WHO bijvoorbeeld bij het bestrijden van de toenemende antimicrobiële resistentie. Je krijgt zo een beeld van de wisselwerking tussen de nationale en internationale infectieziektebestrijding en de betekenis hiervan voor de dagelijkse praktijk. Hoe beoordeelt het Nederlandse signaleringsoverleg bijvoorbeeld alerts vanuit ECDC en WHO? Van belang hierbij zijn begrip van de reikwijdte van:

  • nationale en internationale wet- en regelgeving, zoals de International Health Regulations van de WHO.
  • nationale en internationale surveillancesystemen.

Ten slotte staan we stil bij armoede als determinant voor gezondheid en in het verlengde daarvan leer je over de sustainable development goals van de verenigde naties.

De leerstof wordt behandeld in de vorm voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je hoe globalisering van de infectiebestrijding van invloed is op het Nederlandse beleid, en vice versa.
  • heb je inzicht in de structuur en organisatie van de infectieziektebestrijding binnen en buiten Europa.
  • ken je de internationale regelgeving op het gebied van infectieziektebestrijding.
  • ben je bekend met de rol van het ECDC en de WHO in de mondiale bestrijding van infectieziekten.
  • kun je de relevantie van internationale surveillancesystemen voor de Nederlandse praktijk beoordelen.
  • ben je bekend met de relatie tussen armoede en gezondheid.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van (internationale) infectieziektebestrijding.

Voor wie

Professionals werkzaam in infectieziektebestrijding zoals artsen Maatschappij & Gezondheid, jeugdartsen, bedrijfsartsen, huisartsen, medisch microbiologen en sociaal verpleegkundigen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Outbreak management

Datum: 9 aug '17

In het kort

Infectieziekten kunnen leiden tot outbreaks: uitbraken met een razendsnelle verspreiding. Soms blijft zo’n uitbraak beperkt tot een enkele instelling. Bijvoorbeeld een uitbraak van het norovirus in een verpleeghuis. Maar een andere keer gaat het om een grotere epidemie, zoals de recente mazelenuitbraak. Wil jij leren hoe je daar als professional het beste op kunt anticiperen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Hoe je tijdens een outbreak samenwerkt met betrokken instanties

Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt op dit moment niet aangeboden als bij- en nascholing.

Bij het onder controle krijgen van een uitbraak van een infectieziekte zijn verschillende disciplines en organisaties betrokken. Meerdere actoren in het veld spelen bovendien een (grote) rol. Daardoor is een gestructureerde aanpak noodzakelijk, evenals oog voor de juiste maatregelen op de juiste tijd en plaats. Deze module biedt de handvatten en bereid je voor op goed management bij een outbreak.

Je leert onder meer over risico-assessment, en beslissingsbevoegdheden tijdens een (grootschalige) uitbraak. Hierbij komen de verschillende actoren als het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb), het Outbreak Management Team (OMT), het Bestuurlijk AfstemmingsOverleg (BAO) en de Geneeskundige HulpverleningsOrganisaties in de Regio (GHOR’s) voorbij.

Verder behandelen we het belang van crowdmanagement en je eigen (professionele) verantwoordelijkheden daarin. Tijdens de module wisselen we presentaties met veel voorbeelden uit de praktijk, opdrachten en praktische oefeningen elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de mechanismen en actoren die een rol spelen bij de management van een (grootschalige) uitbraak van infectieziekten benoemen.
  • kun je beoordelen wat daarbij jouw taken en verantwoordelijkheden zijn, als professional en als burger.
  • kun je hierdoor beter samenwerken met alle betrokken instanties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een team van specialisten.

Voor wie

Voor verpleegkundigen AGZ en andere professionals met outbreak management in hun portefeuille.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Verslaving en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Het overmatig gebruik van drugs of alcohol leidt tot verminderde arbeidsprestaties en roept vaak negatieve gevoelens op. Zowel bij de persoon zelf als bij collega’s in de werkomgeving. Deze problematiek vereist een gerichte en professionele aanpak. Werk jij als arts of arbeidsdeskundige en wil je leren hoe je verslavingsproblematiek aanpakt? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Hoe je verslavingsproblematiek aanpakt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Deze tweedaagse module staat in het teken van verslaving in relatie tot arbeid. We behandelen deze complexe relatie in de volle breedte. Zo komt de (sociale) achtergrond van verslavingsproblemen aan bod. Ook bespreken we (preventie-)beleid en de implementatie daarvan. Daarnaast krijg je training in praktische vaardigheden om mensen effectief te begeleiden bij stoppen met overmatig gebruik van drank of drugs. Ten slotte hoor je de verhalen van twee vertegenwoordigers van de AA, de Anonieme Alcoholisten.
Tijdens de module wisselen we interactieve colleges af met discussies en oefening van vaardigheden. Samen met de inbreng van eigen casuïstiek zorgt deze opzet voor maximaal leerrendement.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je (meer) inzicht in de achtergronden van verslavingsproblemen op de werkplek.
  • weet je hoe je deze problematiek aanpakt en wat daarbij de rol is van bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen.
  • kun je verslavingsproblemen herkennen en diagnosticeren.
  • heb je vaardigheden om een effectief gesprek te voeren bij een (vermoeden van) verslavingsprobleem.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Marian de Kort is trainer en projectmanager bij Trafieq. Haar expertise is op het gebied van alcohol, drugs en medicijnen.
  • Pauline Burger is advocaat op het terrein van arbeidsrecht en sociale zekerheid bij Sprengers Advocaten. Ze is docent en auteur van diverse artikelen op arbeidsrechtelijk en sociaal zekerheidsrechtelijk terrein.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd of in opleiding) en ook voor arbeidsdeskundigen, A&O psychologen, A&O deskundigen, verpleegkundigen en beleids- en preventiemedewerkers die werknemers met (een vermoeden van) een verslaving begeleiden.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Hbo of universitair werk – en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraken van eerdere deelnemers:

  • “Het is fantastisch om te merken dat als ik maar respectvol en niet moraliserend ben, ik contact kan krijgen met een werknemer over zijn alcoholverslaving. Vroeger stonden mijn vooroordelen mij in de weg.”
  • “De ervaringsdeskundigen van de AA waren een zeer goede toevoeging aan het totale programma. Door hun persoonlijke verhalen en kwam nog meer het besef hoe lastig een verslaving is.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Weerstand begrijpen en ombuigen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als adviseur kun je te maken krijgen met mensen die het oneens zijn met je voorstel om een verandering in een organisatie door te voeren. Wil jij leren hoe je het probleem kunt benoemen, erkennen en bevragen? Zodat je niet verzandt in discussie? Wil je leren hoe je blokkades en impasses kunt ombuigen in de goede richting? Doe dan deze tweedaagse, praktijkgerichte module.

Wat je leert

Inzicht en interventietechnieken om met weerstand om te gaan

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?

Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:

  • het signaleren van communicatieve impasses en blokkades.
  • het herkennen van patronen in communicatiestijlen.
  • het omzetten van weerstand naar functionele energie.
  • interventies voor het ombuigen van weerstand.
  • het verbreden en verdiepen van handelingsvaardigheid.
  • het voorkomen van weerstand.

De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdig weerstand signaleren en herkennen.
  • kun je de ernst van de weerstand inschatten.
  • heb je inzicht in je eigen reactie op weerstand.
  • weet je hoe en waar door jouw weerstand interactie wordt geblokkeerd.
  • weet je hoe je blokkades en impasses kunt doorbreken.
  • kun je interventietechnieken hanteren om weerstand om te zetten in positieve energie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Myriam Gijsbers-van Pesch, organisatie adviesbureau ‘Reflaction’
  • Sanne Rengelink, opleider/adviseur NSPOH
  • Thijs Feenstra, trainingacteur

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health die adviseren of veranderingen begeleiden. Ook andere professionals die betrokken zijn bij advisering en het begeleiden van vernieuwingen en veranderingen in organisaties kunnen deelnemen.

Toelatingseisen

Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0 en in 2017 een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “De perfecte balans tussen interactief en theoretisch onderwijsvorm.”
  • “Een top docent!”
  • “Hele fijne docente.”
  • “De docente gaf heel goed les.”
  • “Interactieve en toepassen op eigen casus was heel goed.”
  • “Docent, haar didactische vorm, deelnemers uit verschillende beroepsgroepen/ profielen.”
  • “Enthousiaste docent. Interactieve onderwijsvorm -> heel beeldend. Oefenen met methoden. Meerdere disciplines bij elkaar.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Sociaal medische advisering en de Wet langdurige zorg (Wlz)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe geef je een goed sociaal-medisch advies waarbij je rekening houdt met actuele wetgeving en relevante jurisprudentie? Deze tweedaagse module biedt je inzicht in de hoofdlijnen van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de rol van de medisch adviseur: essentieel voor een goed onderbouwd advies.

Wat je leert

Kennis van het sociaal medisch domein is essentieel om patiënten of cliënten goed te ondersteunen, hen naar de juiste loketten te verwijzen en inzicht te krijgen in de reikwijdte van het eigen professionele handelen. In deze module staat de Wlz centraal.

Deze module is geschikt om kennis op te doen over de Wlz en de vertaalslag te maken naar de eigen dagelijkse praktijk. De scholing biedt ruimte om ingebrachte casuïstiek te behandelen en verder uit te diepen. Daarnaast komt aan bod hoe jij als professional efficiënt kan bijdragen aan passende zorg vanuit het sociaal medisch domein en specifiek de Wlz.

Besproken wordt wanneer verschillende domeinen (Wmo/Zvw) voorliggende voorzieningen bieden en waar deze elkaar overlappen. Je doet inzicht op over het indicatieproces bij het CIZ, leert wat de rol van de medisch adviseur is bij de indicatiestelling, je krijgt inzicht in bezwaar-/beroepsprocedures en jurisprudentie en leert basis van de afwegingskaders van de Wlz. De financiering van de Wlz en leveringsvormen van zorg worden eveneens besproken.

Soort scholing

De leerstof wordt behandeld via presentaties, casuïstiek en oefeningen.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht verkregen in de Wlz en de reikwijdte daarvan;
  • overzie je hoe de Wlz zich verhoudt tot de andere wetgevingen in het kader van sociaal medische advisering;
  • weet je hoe je de Wlz kunt toepassen in je dagelijkse praktijk;
  • ken je de rol van het CIZ als zelfstandig bestuursorgaan;
  • weet je de beleidsregels indicatiestelling Wlz te vinden en hoe deze regels worden toegepast;
  • ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en actualiteiten in het werkveld van de sociaal medische advisering;
  • weet je wat de rol van medisch adviseur inhoudt en ken je de kaders waarbinnen medisch advies gegeven wordt met betrekking tot de Wlz.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep) en Maroesja Bron (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ).

Toelatingseisen

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg staat volop in de belangstelling. Het is prettig als je weet welke culturele factoren een rol spelen in de beleving van ziekte en gezondheid. Werk jij als professional in de zorg en heb je te maken met verschillende culturen? Wil je leren hoe je daar tijdens jouw consult optimaal rekening mee kunt houden? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Hoe ga je om met verschillende culturen in de zorg?

Je kunt de module ‘Culturele diversiteit in de gezondheidszorg’ volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je opleiding bij de NSPOH. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Etnische herkomst bepaalt niet alleen de manier waarop klachten zich bij cliënten manifesteren, maar ook de incidentie van bepaalde ziekten. Voor professionals is het essentieel om deze diversiteit in de zorg te (her-)kennen. Dit thema staat centraal tijdens de eerste dag van deze module. Er is aandacht voor verschillende culturen in de zorg waar je mee te maken kunt krijgen. We bespreken verschillen bij de beleving van ziekte en gezondheid. Ook kijken we naar verschillen in perceptie en verwachtingen rond medische zaken. Het zogeheten cultuurmodel van Hofstede geeft hier meer inzicht in: we bespreken verschillende dimensies uit dit model, waaronder machtsafstand en groepsoriëntatie.

De tweede dag van de module is gericht op communicatieve vaardigheden, zoals interculturele gespreksvoering, taalbeheersing en de mate waarin iemands sociale omgeving de interactie tussen arts en cliënt beïnvloedt. Je oefent met een acteur gesprekstechnieken. Verder bespreek je aan de hand van casuïstiek verschillende cultureel en etnisch bepaalde factoren. Je leert hoe je de communicatie met specifieke doelgroepen kunt verbeteren. Tijdens het onderwijs wordt gebruik gemaakt van diverse interactieve werkvormen, zoals korte inleidingen met aansluitend een discussie. Daarnaast ga je aan de slag met praktische oefeningen. Daarbij werk je met casussen uit de praktijk, zodat je aan het eind van de module uitgebreid hebt geoefend met culturele diversiteit in de gezondheidszorg.

Ter voorbereiding ontvang je een studiehandleiding en literatuur voor zelfstudie.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdens de medische procesgang beter rekening houden met de culturele en etnische achtergrond van je cliënten;
  • heb je inzicht in het cultuurmodel van Hofstede en de 4 dimensies die aan het model ten grondslag liggen;
  • kun je verschillende culturen beoordelen aan de hand van het cultuurmodel;
  • kun je in je gespreksvoering beter rekening houden met de culturele en etnische achtergrond van je cliënt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Marieke Verhoeven. Zij heeft Social Work gedaan en is een ervaren trainer. Binnen haar eigen bedrijf Verhoeven Coaching ligt haar focus op plezier in je werk hebben en een positieve kijk op je werkende leven. Zij heeft veel ervaring in het coachen en begeleiden van mensen met verschillende culturele achtergronden. En het werken met het cultuurmodel van Hofstede.
  • dr. Alana Helberg-Proctor. Zij is werkzaam als universitair docent aan de VU in Amsterdam. Daar werkt zij bij de faculteit Maatschappij en Gedragswetenschappen, programma groep: Antropology of Health, Care and Body. Alana kijkt in haar onderwijs naar cultuurverschillen en overeenkomsten in gezondheid en gezondheidsbeleving.
  • een trainingsacteur.

Voor wie

Voor professionals die te maken hebben met culturele diversiteit in de gezondheidszorg, zoals sociaal geneeskundigen, huisartsen, arbeidsdeskundigen, bedrijfspsychologen, verpleegkundigen en bedrijfsmaatschappelijk werkers.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Veranderen, samenwerken en procesmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je met veel verschillende partners in complexe samenwerkingsverbanden? Dan loop je vast wel eens aan tegen weerstand of een gebrek aan motivatie. Wil jij de valkuilen in het samenwerkingsproces ontdekken? Wil je daarnaast leren hoe je jouw persoonlijke effectiviteit vergroot, zodat je jouw doelen leert bereiken met behoud van de onderlinge verstandhoudingen? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tegenstrijdige belangen, tegenwerkende partijen of botsende persoonlijkheden: al deze factoren staan een goede samenwerking in de weg. Deze module biedt handvatten om daar mee om te gaan en om individuele kwaliteiten te versterken.

De eerste dag van deze module staat in het teken van het samenwerkingsproces. Je wordt ingewijd in de theorieën over procesmanagement en netwerkvorming. Daarnaast leer je technieken om sturing te geven en te managen. Deze technieken worde geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hierdoor leer je te focussen op je eigen situatie en hoe je effectieve samenwerkingsstrategieën kunt ontwikkelen.

De tweede dag staat in het teken van persoonlijke effectiviteit. Hoe kunnen verschillende, individuele krachten in een partnernetwerk de samenwerking bevorderen en versterken? Je ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en leert die van collega’s te herkennen. Ook krijg je les in effectief onderhandelen, waardoor je jouw persoonlijke doelen leert te bereiken zonder goede onderlinge verstandhoudingen te verstoren

Interactieve colleges worden afgewisseld met actieve werkvormen in subgroepen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de ins en outs van veranderprocessen en samenwerkingsprocessen.
  • kun je deze processen managen.
  • ken je de kracht van een goede samenwerking en
  • weet je waar je persoonlijke kwaliteiten liggen om een hecht partnernetwerk tot stand te brengen en te onderhouden.

Docenten

  • Jaap Walter, P2. Jaap maakt vertalingen op het gebied van strategische opvattingen naar consequenties voor ontwikkeling van bedrijven en gemeenten. Hij promoveert op het ‘levensvatbaar maken van initiatieven’.
  • Carmen Karsters is trainer en coach. Carmen is een inhoudelijk- en communicatief sterke professional die inzicht geeft in zakelijk en persoonlijk proces.

Voor wie

Voor professionals met minimaal twee jaar werkervaring, zoals preventiemedewerkers, gezondheidsbevorderaars, verpleegkundigen, projectleiders, artsen Maatschappij en Gezondheid, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en programmamanagers met minimaal twee jaar ervaring in de publieke en bedrijfsgezondheidssector. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ, verslavingszorg, thuiszorg, een landelijke categorale instelling of een ondersteuningsinstituut. Ook andere professionals werkzaam in complexe samenwerkingsverbanden kunnen met deze module hun voordeel doen.

Ervaringen

Eerdere deelnemers waren enthousiast over de interactieve werkvormen en de wijze waarop ze de theorie aan hun eigen rol, positie en vaardigheden konden koppelen. Ze waren ook erg te spreken over de gastdocenten, vanwege hun expertise op het gebied van procesmanagement en persoonlijke effectiviteit.

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil jij je kennis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) updaten? In deze tweedaagse module leer je wat de effecten van de wmo op de ondersteuning van mensen met een beperking of psychosociaal probleem zijn. Ook leer je wat de wet betekent voor jouw rol als medisch adviseur.

Wat je leert

Inhoud

Vanuit de wmo kunnen gemeenten mensen met een beperking of psychosociale problematiek op individueel niveau ondersteunen. De overheid heeft als uitgangspunt dat mensen eigen verantwoordelijkheid nemen om bij problemen zelf oplossingen te vinden, al dan niet gebruik makend van het sociale netwerk. Pas daarna wordt gezocht naar individuele maatwerkvoorzieningen. Om een juiste verdeling van (schaarse) middelen te maken, is medisch advies nodig.
Voor het geven van een goed medisch advies is het nodig om, naast je medische achtergrond, ook kennis te hebben van de doelstellingen, mogelijkheden en grenzen van deze wet en van aanpalende wetgeving.

Soort scholing

De leerstof wordt behandeld door middel van presentaties, discussies, oefeningen en opdrachten.

Na afloop van deze module

  • ken je de kaders van de Wmo;
  • ken je verschillende Wmo voorzieningen;
  • ben je op de hoogte van de multidisciplinaire samenwerking met betrekking tot de Wmo;
  • ken je de rol van de gemeente plus de taken en reikwijdte daarvan;
  • heb je inzicht in de juridische aspecten van de Wmo;
  • weet je waar een helder advies ten behoeve van de Wmo minimaal aan moet voldoen;
  • weet je wat er van je verwacht wordt wanneer bezwaar wordt aangetekend of beroep wordt ingesteld.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Lisette Kwast, arts Indicatie en Advies KNMG.

Toelatingseis

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Professioneel presenteren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Boeiend en overtuigend presenteren kun je leren. Werk jij in de publieke of bedrijfsgezondheid en wil je leren hoe je een aansprekende, interactieve presentatie geeft? Zonder dat je nog last hebt van plankenkoorts? Doe dan deze module.

Wat je leert

Kernachtig en boeiend presenteren, zonder plankenkoorts

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je NSPOH opleiding. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In deze praktijkgerichte module behandelen we alle aspecten van het maken en presenteren van een interactieve voordracht voor een groep. We kijken naar de opzet van een presentatie, maar ook naar de stijl van presenteren die het best bij jou past. Daarnaast leer je hoe je je gehoor blijvend boeit met een gebalanceerde mix van woord en beeld. Er is aandacht voor goed en effectief gebruik van hulpmiddelen. Ten slotte oefenen we in het beheersen van de zenuwen, het pareren van lastige vragen en het anticiperen op moeilijke situaties.

Voorafgaand aan de training bereid je een presentatie voor van maximaal 10 minuten. Dat doe je aan de hand van een checklist. Na inventarisatie van alle persoonlijke ervaringen draagt ieder zijn voorbereide presentatie voor. Hierop geven docent en mede-deelnemers feedback. Van je presentatie wordt een opname gemaakt zodat je daar later nog een keer naar kunt kijken. Door de interactieve opzet van de training leren deelnemers van en met elkaar professioneel presenteren.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de elementaire beginselen van presenteren.
  • ken je de technieken om jouw boodschap kernachtig en boeiend over te brengen en om adequaat te reageren op lastige vragen.
  • is je zelfvertrouwen vergroot en kun je omgaan met plankenkoorts.

Let op: heb je eerder de module Impact in de eerste tien seconden gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.

Docenten

Sarah Dellar van Dellar Direct is een ervaren docent en coach op het gebied van communicatievaardigheden.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health die zich (verder) willen bekwamen in het geven van presentaties voor groepen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Quotes van eerdere deelnemers:

  • “Fijn om de opnamen van je eigen presentaties te mogen ontvangen om daar later nog een keer naar te kunnen kijken; alleen (helicopterview) of met je praktijkopleider”
  • “Prettige verwerking van individuele en groepsopdrachten, actieve en passieve betrokkenheid, feedback geven en ontvangen”

Docent Sarah Dellar over professioneel presenteren:

“Presenteren klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Het gebruik van audiovisuele beelden is heel belangrijk. Ik zie vaak een presentator die hard heeft gewerkt om een presentatie voor te bereiden, die weet wat te gaan zeggen en dan …. door het onjuist gebruik van audiovisuele beelden wordt het gecompliceerd, saai en verliest het over het algemeen aan energie. Dat is jammer. Slides moeten compact zijn, ondersteunen en moeten niet de presentatie vervangen. Mijn tip: werk aan je voorbereiding. Dit kan enige tijd duren, maar het is de moeite waard. Als je je presentatie niet goed kent, dan voel je je nerveuzer. Oefen het hardop!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omscholing van Pakje Kans naar trainer Voel je vrij! SMR & leefstijltraining

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als Pakje Kans trainer en wil je aan de slag met een vernieuwde methode voor groepsbegeleiding bij het stoppen met roken? Volg dan deze eendaagse omscholing tot Trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Regelmatig krijgt de NSPOH de vraag of er nog opfristrainingen zijn voor Pakje Kans trainers. Helaas is dat door verouderd materiaal niet mogelijk. We bieden wel deze eendaagse omscholing aan tot trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.
Deze intensieve groepsinterventie-training bouwt voort op je kennis en ervaring als Pakje Kans trainer. We geven inzicht in de actuele ontwikkelingen op het gebied van stoppen met roken. Je reflecteert op je trainersvaardigheden. Ook leer je je sterke en zwakke kanten kennen en de invloed daarvan op de deelnemers en op een groep stoppers. Daarnaast leer je diverse werkvormen, zoals visualisaties, ontspanningsoefeningen, huiswerkopdrachten, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken. Naast stoppen met roken besteden we aandacht aan leefstijl en gedragsverandering. In jouw groepsbegeleiding krijgt iedere deelnemer een ‘maatje’ uit de groep, waardoor je extra steun geeft en krijgt.
Tijdens plenaire bijdragen worden meer theoretische onderwerpen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit uw eigen praktijk onder de loep te nemen, waardoor je leerervaring wordt verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van deze Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining
  • kun je in zeven bijeenkomsten een groep stoppers begeleiden aan de hand van verschillende oefeningen.
  • leer je de tools en actieve werkvormen uit de interventie gebruiken.
  • ontwikkel je je trainersvaardigheden.
  • leer je over de belangrijkste aspecten van het verzorgen van een groepstraining.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie – Voor professionals die groepstrainingen stoppen met roken verzorgen

Deelnemers die eerder de Pakje Kans train de trainer module hebben gevolgd en praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen en doktersassistenten die groepstrainingen verzorgen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.