030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Baecke-Fassaert motoriek test (BFMT)

Datum: 6 jan '20

In het kort

De Baecke-Fassaert Motoriektest (BFMT) is een test om de motorische ontwikkeling van 5-6 jarigen te onderzoeken en fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Wil jij je vaardigheden vergroten om de motorische ontwikkeling bij kleuters met de BFMT goed te kunnen testen en beoordelen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.

Wat je leert

Leer meer over de motorische ontwikkeling en word vaardiger met de Baecke-Fassaert Motoriektest

BFMT fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screening of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters en maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ ten aanzien van monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar. Om het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij  kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed te kunnen uitvoeren, zijn up-to-date kennis en vaardigheden vereist. Deze module is erop gericht de kennis en vaardigheden omtrent de BFMT aan te scherpen en te verdiepen.

Gedurende deze dag zal een landelijke BFMT instructeur de achterliggende theorie van de BFMT met jullie doorlopen. Aan de hand van filmmateriaal, voorbeeldcasussen en oefeningen wordt de theorie achter de BFMT en de aandachtspunten bij de uitvoer en verwijzing behandeld.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de aandachtspunten voor het lege artis uitvoeren van de BFMT beschrijven.
  • kun je de meest voorkomende afwijkingen, gesignaleerd met de BFMT, benoemen.
  • kun je, naar aanleiding van de uitkomst van de BFMT, de vervolgstappen en verwijscriteria beschrijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een landelijke instructeur voor de BFMT.

Voor wie

Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en verpleegkundig specialisten die meer willen weten over de motorische ontwikkeling en de vaardigheden in het gebruik van de Baecke-Fassaert Motoriektest willen opfrissen, verbeteren of aanleren.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan direct na aanmelding contact met ons op.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Raak de kern in tijden van crisis

Datum: 23 aug '19

In het kort

Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.

Wat je leert

Zo leer je effectief presenteren in een crisissituatie

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.

In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.

Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.

Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.

Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.

Na afloop van deze module van anderhalve dag kun je:

  • uitleggen waarom een doelgroep-analyse belangrijk is.
  • je presentatiestijl aanpassen aan de doelgroep.
  • beargumenteerd keuzes maken in de informatie die je opneemt in je presentatie.
  • een kernboodschap opstellen, afhankelijk van de situatie en de doelgroep.
  • een verhaallijn opbouwen en deze koppelen aan een invoelbare emotie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

HBO- denk en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2020

Datum: 25 jul '19

In het kort

Werk jij als NCJ gecertificeerd VisusInstructeur en wil je je kennis verdiepen over de achtergronden en technieken van het Visusonderzoek? Wil je beter feedback leren geven op de uitvoering van het onderzoek aan JGZ professionals? En wist je dat je drie terugkomdagen moet volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur? Volg jaarlijks een terugkomdag voor gecertificeerd visusinstructeurs.

Wat je leert

Elke terugkomdag richt zich op de verdieping van kennis over de visuele ontwikkeling van het jonge kind. Het programma wisselt jaarlijks.

Het programma van de terugkomdag wordt later bekend gemaakt.

Docenten

De docenten worden later bekend gemaakt.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

NCJ registratie voor gecertificeerde VisusInstructeurs.

Een registratie in het NCJ register voor gecertificeerde visusinstructeurs is vijf jaar geldig. Ben je VisusInstructeur en wil je in aanmerking komen voor herregistratie? Dan dien je in deze periode:

  • 30 Korte Praktijkbeoordelingen (KPB) te hebben afgenomen.
  • twee groepstrainingen te hebben gegeven.
  • drie terugkomdagen voor visusinstructeurs te hebben gevolgd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stage SOA-poli GGD Amsterdam

Datum: 27 mrt '19

In het kort

Als onderdeel van de opleiding Aanvullende seksuele gezondheidszorg loop je stage bij GGD Amsterdam. Dit intensieve inwerktraject wordt op maat voor jou samengesteld. Wil jij in twee dagen, onder supervisie, intakes en behandelconsulten doen? En zo ervaren hoe jouw werk als arts of verpleegkundige seksuele gezondheid er in de praktijk uitziet? Doe dan deze tweedaagse stage.

Wat je leert

Oefenen in het doen van intakes en behandelconsulten

Deze module is (keuze-)onderdeel van de Opleidingstrajecten voor artsen en verpleegkundigen seksuele gezondheid.
Het team van de soa-poli van de GGD Amsterdam verwerkt jaarlijks meer dan 40.000 nieuwe consulten. In het team werken verpleegkundigen seksuele gezondheid, basisartsen, arts-assistenten dermatologie, dermatologen, laboranten en medisch microbiologen. Er wordt dagelijks veel SOA-gerelateerde pathologie gezien.

Als stagiair word je per polidag(-deel) gekoppeld aan een ervaren verpleegkundige. Met deze verpleegkundige loop je het spreekuur mee. Per dag doe je ca. 10 intakes en/of behandelconsulten. De intakes betreffen cliënten met en zonder klachten, gewaarschuwden, SENSE-consulten, PEP-consulten, en verdenkingen acute HIV. De behandelconsulten omvatten medicatie-uitgifte en partnerwaarschuwing.

Er is veel overleg tussen verpleegkundigen en artsen. Regelmatig komt een arts op de behandelkamer voor aanvullend lichamelijk onderzoek. De stage duurt meerdere dagen. Zo kun je zoveel mogelijk consulten meemaken en soa-gerelateerde ziektebeelden zien.

Desgewenst kun je maximaal één dagdeel van de stage meelopen in het laboratorium voor sneldiagnostiek dat in de poli aanwezig is. Hier kun je microscopische preparaten beoordelen en sneltesten doen. Bijvoorbeeld die voor HIV en infectieuze syfilis (donkerveldonderzoek en RPR).

Na afloop van deze tweedaagse stage:

  • kun je (onder supervisie) zelf intakes en behandelconsulten uitvoeren.
  • weet je hoe je lichamelijk onderzoek uitvoert.
  • weet je hoe je kweekmateriaal afneemt.
  • weet je hoe je gesprekken met cliënten voert.
  • heb je inzicht in het belang van een goede anamnese, differentiaaldiagnose en risico-inschatting.

Voor wie

Deze tweedaagse stage is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de soa-bestrijding die recent op de eigen werkplek zijn ingewerkt.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Praktische informatie

Dagdelen stage

Je kunt tegen dezelfde kosten kiezen uit:

  • 4 dagdelen op de soa-poli
  • 3 dagdelen op de soa-poli en 1 dagdeel op het laboratorium voor sneldiagnostiek

Inschrijving

Je kunt je het gehele jaar inschrijven. Na aanmelden via de knop “Aanmelden”, download je het Intakeformulier Stage soa-poli GGD Amsterdam. Dit stuur je ingevuld naar de NSPOH. De NSPOH stuurt dit formulier naar GGD Amsterdam. GGD Amsterdam neemt vervolgens contact met je op om in overleg met jou je persoonlijk stageplan samen te stellen en de data vast te leggen. Dit betekent dat op basis van jouw persoonlijke leerdoelen voor een andere stage-indeling gekozen kan worden. Bijvoorbeeld met of zonder stage in het laboratorium voor sneldiagnostiek.

Let op:

  • GGD Amsterdam kan niet garanderen dat alle SOA-gerelateerde ziektebeelden voorbij komen tijdens de stage.
  • Het proctoscopisch onderzoek maakt in verband met een gewijzigde werkwijze geen centraal onderdeel meer uit van deze stage!
  • Als de stagedata eenmaal zijn vastgesteld kunnen deze niet meer gewijzigd worden.

Contact

Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen?  Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

De immuungecompromitteerde reiziger en muggenoverdraagbare aandoeningen voor verpleegkundigen

Datum: 2 aug '18

In het kort

Leer de meest voorkomende vragen over muggenwerende middelen te beantwoorden. En verbeter je advies over de preventie van muggenoverdraagbare aandoeningen. Vergroot je kennis over het adviseren van reizigers met een verlaagde afweer.

Wat je leert

De zin en onzin van muggen- en insectenwerende middelen.

 

Tegen veel muggenoverdraagbare aandoeningen is geen vaccin of profylaxe beschikbaar en kun je alleen antimuggenmaatregelen zoals Deet adviseren. Welke andere middelen hebben een bewezen effectieve werking? En kleven er ook nadelen aan het gebruik van deze middelen? En is het echt beter om witte kleding te dragen? Na het volgen van deze dag kun je de reiziger onderbouwd adviseren over effectieve maatregelen tegen muggen en andere geleedpotigen.

Muggenoverdraagbare aandoeningen

Bovendien gaan we in op de laatste stand van zaken met betrekking tot ziekten die overgedragen worden via de mug als vector. We bespreken de epidemiologie, mogelijke preventieve maatregelen en wanneer er een verhoogde kans of infectie bestaat. Uiteraard staan we stil bij groepen die extra risico lopen op een ernstiger beloop van deze ziekten.

De immuungecompromitteerde reiziger

Tot slot bespreken we het vaccinatiebeleid bij immuungecompromitteerde reizigers. We starten met basiskennis over de immuunrespons bij een normaal werkend immuunsysteem, daarna bespreken we de consequenties van de afwijkende immuunrespons bij mensen met een gestoorde afweer. Aan de hand van casuïstiek bespreek je samen met de andere deelnemers per afweerstoornis de indicaties en contra-indicaties van het vaccineren van deze patiëntengroepen.

Na afloop van deze onderwijsdag:

  • kun je de reiziger beargumenteerd adviseren over muggenwerende middelen.
  • kun je de epidemiologie, transmissieroute en preventieve maatregelen van de belangrijkste door de mug overdraagbare infecties beschrijven.
  • kun je de reiziger adviseren over de preventie van deze ziekten tijdens en na de reis.
  • kun je de werking van het normale immuunsysteem en de afwijkende immuunrespons bij kinderen, ouderen en zwangeren en de verschillende soorten afweerstoornissen beschrijven.
  • kun je het vaccinatiebeleid bij de verschillende soorten afweerstoornissen beredeneren.
  • kun je dit vaccinatiebeleid op maat toepassen in het reizigersspreekuur.
  • kun je beoordelen wanneer je een advies zelf kunt geven of wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Voor wie

Reizigersverpleegkundigen.

Docenten

De docenten van deze nascholing zijn werkzaam op de vaccinatie- en reizigerspolikliniek van het Erasmus MC. Zij combineren kennis over de laatste stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek naar (tropische) infectieziekten met eigen ervaring in de praktijk van het reizigersspreekuur.

Ervaringen

Score na evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Train-de-trainerworkshop voor visusinstructeurs

Datum: 30 aug '17

In het kort

Een aios en of JGZ-verpleegkundige dient vaardig te zijn in het opsporen van oogafwijkingen en het uitvoeren van het visusoogonderzoek bij jonge kinderen. Werk jij als arts, orthoptist of verpleegkundig specialist en wil je leren hoe je deze vaardigheden aan hen overdraagt en de uitvoering kunt beoordelen? Volg dan deze workshop.

Wat je leert

Je gaat de rol van visusinstructeur vervullen binnen je eigen organisatie. Hierbij is het van belang dat je boven de stof staat, zodat je vanuit jouw kennis over de achtergronden van de oogonderzoeken bij kinderen onder en boven de 36 maanden instructie kunt geven en vragen van je collega’s kunt beantwoorden. Vooraf maak je daarom een entreetoets, zodat je weet waar je eventuele lacunes in je kennis zitten, zodat je deze voorafgaand aan de workshop kunt bijspijkeren.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Je eigen uitvoering van de onderzoeken moet natuurlijk tip top in orde zijn en gestructureerd verlopen volgens de NCJ richtlijn Opsporen van oogafwijkingen (2019).

Tijdens deze driedaagse ga je aan de hand van de theoretische achtergronden kritisch kijken naar je eigen uitvoering van de oogonderzoeken.

Als voorbereiding op de workshop maak je een aantal filmopnamen waarop je zelf het onderzoek uitvoert en waarop je feedback geeft aan een collega op de uitvoering van het onderzoek. Tijdens de workshop oefenen je samen met de andere deelnemers het beoordelen van de uitvoering van het onderzoek aan de hand van dit filmmateriaal. Ook besteden we aandacht aan de finesses van feedback en instructie geven. Je bereidt hiervoor een mini-les over een oogheelkundig onderwerp voor.  Je gaat met elkaar in gesprek over hoe de praktijklessen die je gaat geven aan gaat pakken en welke vragen en knelpunten je kunt verwachten.

Je kunt deze workshop volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

N.B. Ben je nog niet bekwaam in de uitvoering van het oogonderzoek of heb je nog onvoldoende achtergrondkennis dan kun je niet deelnemen aan deze workshop.

Na afloop van deze driedaagse workshop:

  • kun je als visusinstructeur binnen je eigen organisatie artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten trainen in het gestandaardiseerd opsporen van oogafwijkingen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Trijntje Sjoerdsma, orthoptist en/of mevrouw drs. Ellen van Minderhout, orthoptist.

Voor wie

Artsen, orthoptisten en verpleegkundig specialisten in de JGZ.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Algemene voorwaarden voor toelating

Voorwaarde voor deelname is dat je reeds bekwaam bent in het gestandaardiseerd uitvoeren van oogonderzoeken bij kinderen onder en boven de 36 maanden volgens de NCJ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen (2019). Daarnaast beschik je voor deelname over voldoende theoretische kennis over de achtergronden van deze screening.

Toelatingseisen

  • je bent als arts, orthoptist of verpleegkundig specialist minimaal 3 jaar werkzaam in de JGZ.
  • je bent bekwaam in het gestandaardiseerd uitvoeren van het oogonderzoek bij kinderen tot de leeftijd van 3 jaar en het gestandaardiseerd bepalen van de visus bij kinderen vanaf 3 jaar volgens de richtlijn Opsporen oogafwijkingen uit 2019.
  • je hebt voldoende kennis van de theoretische achtergrond van het gestandaardiseerd uitvoeren van beide onderzoeken.
  • ben je verpleegkundig specialist, orthoptist of ben je als arts JGZ vóór 2019 gestart met je JGZ-opleiding dan heb je bij voorkeur eerder een cursus bij de stichting TOV of de module Visusonderzoek en screening visuele stoornissen bij jonge kinderen (voorheen Ogenblik voor het oog) gevolgd.
  • je hebt aantoonbare affiniteit voor het onderwerp en met het trainen van collega’s.

Register voor gecertificeerde visusinstructeurs

Heb je deze workshop met goed gevolg afgerond? Dan kun je je registreren in het NCJ register voor gecertificeerde VisusInstructeurs. De docent stelt aan het eind van de training vast of je hiervoor in aanmerking komt. De kwaliteit van de ingeleverde opdrachten weegt mee in de beoordeling.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 10,0!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Kanker is emotioneel belastend voor werknemer en werkgever. Mensen zijn vaak lange tijd uit de roulatie. Als zij terugkeren in hun werk, vereist hun begeleiding maatwerk. Wil jij als bedrijfsarts & bedrijfsarts consulent oncologie (BACO), of als klinisch arbeidsgeneeskundige oncologie (ex-)kankerpatiënten begeleiden in hun revalidatie en re-integratie? Doe dan deze vijfdaagse opleiding.

Wat je leert

Begeleid (ex-)kankerpatiënten bij revalidatie en re-integratie

Dit is het eerste deel van de opleiding tot bedrijfsarts en consulent oncologie. Na afronding kun je de klinische stage doen. Samen vormen ze een basistraining, waarna je gekwalificeerd bent als bedrijfsarts & consulent oncologie. Na dit traject kun je je ook vestigen in een oncologisch centrum of ziekenhuis. Het is mogelijk om alleen dit vijfdaagse traject te volgen. Echter, voor kwalificatie en vestiging in een oncologisch centrum of ziekenhuis is ook de klinische stage noodzakelijk.
Tijdens deze vijf dagen richten wij ons op de dagelijkse praktijk van multidisciplinaire zorg binnen de klinische oncologie. Het doel: bevordering van revalidatie en re-integratie van (ex)kankerpatiënten.
Het lesprogramma is breed en gevarieerd. Elke onderwijsdag heeft een specifiek aandachtspunt. De volgende onderdelen worden, in wisselende volgorde, behandeld:

Dag 1 – Behandeling van de (borst)kankerpatiënt

  • Inleiding en best practices bij behandeling van kanker
  • Klinische oncologie: behandelmethoden en radiologie
  • Bijwonen multidisciplinaire teambespreking als klinische les

Dag 2 – Revalidatie & nazorg

  • De rol van de oncologisch verpleegkundig specialist
  • Revalidatie bij lymfoedeem
  • Arbeidsrevalidatie en mogelijke interventies
  • Bijwonen multidisciplinaire teambespreking als klinische les

Dag 3 – Arbeid en psyche

  • Psychosociale oncologie en psychiatrische aspecten
  • De rol van psychosociale verpleegkundige en maatschappelijk werker
  • Bijwonen multidisciplinaire teambespreking als klinische les

Dag 4 – Praktijk van de bedrijfsarts consulent oncologie

  • De rol van de klinisch arbeidsgeneeskundige of bedrijfsarts consulent oncologie (BACO)
  • De richtlijn Oncologische Revalidatie en de Leidraad Blauwdruk Kanker en Werk
  • De rol van ‘job coach’ en re-integratiebegeleider
  • Samenwerken, verwijzen en adviseren
  • Toelichting op de eindopdracht

Dag 5 – Presentaties eindopdrachten

  • Bespreking en feedback eindopdrachten
  • Samenwerken, verwijzen en adviseren
  • Resultaten uit wetenschappelijk onderzoek
  • Praktische zaken over het vervolg (Klinische stage).

Het onderwijs is interactief en resultaatgericht. Aan de hand van voorbeeldcasuïstiek en opdrachten oefenen en bespreken we scenario’s uit de dagelijkse praktijk. Daarnaast wordt je ondersteund met praktische tips van experts en collega’s uit een voorgaande groep bedrijfsarts consulenten.

Opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie - NSPOH

Na afloop van deze vijfdaagse opleiding Bedrijfsarts & consulent oncologie:

  • heb je je verdiept in de klinische oncologie en best practice methoden voor diagnose en behandeling van kanker.
  • ben je bekend met effecten en complicaties van (poli-)klinische behandelprocessen.
  • ben je gespecialiseerd in begeleiding, revalidatie en re-integratie van (ex-)kankerpatiënten.
  • kun je de juiste balans vinden tussen belasting en belastbaarheid voor jouw cliënt.
  • kun je interventies toepassen om die balans te verbeteren, waarbij je werkt conform de richtlijn Oncologische Revalidatie en de Leidraad Blauwdruk Kanker en Werk.
  • kun je samenwerken in een multidisciplinair team.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Dr. D.J. Bruinvels, bedrijfsartsconsulent oncologie Polikliniek Mens en Arbeid (NCvB/AMC)
  • F. Porte,oncologisch verpleegkundig specialist AVL Amsterdam
  • Miranda Sinneger, oncologisch fysiotherapeut en lymfoedeem specialist
  • Christien de Jong, klinisch psycholoog in Amsterdam
  • Mw. R. van Hummel, re-integratie begeleider bij Re-turn / Werkkracht na kanker
  • Mw. J. Kunst, oncologisch maatschappelijk werkster NKI-AVL; READE
  • Dhr. M. Stuiver, fysiotherapeut NKI-AVL; READE
  • Drs. Lilian Batenburg, bedrijfsartsconsulent kinderoncologie Maxima Medisch Centrum
  • Drs. Desiree Dona, bedrijfsartsconsulent Radboud UMC Nijmegen
  • Drs. Coby Oostveen, bedrijfsartsconsulent oncologie
  • Dr. J. Stouthard, internist – oncoloog NKI Amsterdam
  • Drs. M. Bakker, radiotherapeut AVL Amsterdam

Voor wie

Gemotiveerde, geregistreerde en ervaren bedrijfs- en verzekeringsartsen, verpleegkundig specialisten oncologie en arboverpleegkundigen, die zich nader willen verdiepen in de klinische arbeidsgeneeskunde oncologie.

Toelatingseisen

Afgeronde opleiding tot bedrijfsarts, verpleegkundig specialist oncologie of arboverpleegkundige.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Outbreak management

Datum: 9 aug '17

In het kort

Infectieziekten kunnen leiden tot outbreaks: uitbraken met een razendsnelle verspreiding. Soms blijft zo’n uitbraak beperkt tot een enkele instelling. Bijvoorbeeld een uitbraak van het norovirus in een verpleeghuis. Maar een andere keer gaat het om een grotere epidemie, zoals de recente mazelenuitbraak. Wil jij leren hoe je daar als professional het beste op kunt anticiperen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Hoe je tijdens een outbreak samenwerkt met betrokken instanties

Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt op dit moment niet aangeboden als bij- en nascholing.

Bij het onder controle krijgen van een uitbraak van een infectieziekte zijn verschillende disciplines en organisaties betrokken. Meerdere actoren in het veld spelen bovendien een (grote) rol. Daardoor is een gestructureerde aanpak noodzakelijk, evenals oog voor de juiste maatregelen op de juiste tijd en plaats. Deze module biedt de handvatten en bereid je voor op goed management bij een outbreak.

Je leert onder meer over risico-assessment, en beslissingsbevoegdheden tijdens een (grootschalige) uitbraak. Hierbij komen de verschillende actoren als het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb), het Outbreak Management Team (OMT), het Bestuurlijk AfstemmingsOverleg (BAO) en de Geneeskundige HulpverleningsOrganisaties in de Regio (GHOR’s) voorbij.

Verder behandelen we het belang van crowdmanagement en je eigen (professionele) verantwoordelijkheden daarin. Tijdens de module wisselen we presentaties met veel voorbeelden uit de praktijk, opdrachten en praktische oefeningen elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de mechanismen en actoren die een rol spelen bij de management van een (grootschalige) uitbraak van infectieziekten benoemen.
  • kun je beoordelen wat daarbij jouw taken en verantwoordelijkheden zijn, als professional en als burger.
  • kun je hierdoor beter samenwerken met alle betrokken instanties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een team van specialisten.

Voor wie

Voor verpleegkundigen AGZ en andere professionals met outbreak management in hun portefeuille.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Veranderen, samenwerken en procesmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je met veel verschillende partners in complexe samenwerkingsverbanden? Dan loop je vast wel eens aan tegen weerstand of een gebrek aan motivatie. Wil jij de valkuilen in het samenwerkingsproces ontdekken? Wil je daarnaast leren hoe je jouw persoonlijke effectiviteit vergroot, zodat je jouw doelen leert bereiken met behoud van de onderlinge verstandhoudingen? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tegenstrijdige belangen, tegenwerkende partijen of botsende persoonlijkheden: al deze factoren staan een goede samenwerking in de weg. Deze module biedt handvatten om daar mee om te gaan en om individuele kwaliteiten te versterken.

De eerste dag van deze module staat in het teken van het samenwerkingsproces. Je wordt ingewijd in de theorieën over procesmanagement en netwerkvorming. Daarnaast leer je technieken om sturing te geven en te managen. Deze technieken worde geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hierdoor leer je te focussen op je eigen situatie en hoe je effectieve samenwerkingsstrategieën kunt ontwikkelen.

De tweede dag staat in het teken van persoonlijke effectiviteit. Hoe kunnen verschillende, individuele krachten in een partnernetwerk de samenwerking bevorderen en versterken? Je ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en leert die van collega’s te herkennen. Ook krijg je les in effectief onderhandelen, waardoor je jouw persoonlijke doelen leert te bereiken zonder goede onderlinge verstandhoudingen te verstoren

Interactieve colleges worden afgewisseld met actieve werkvormen in subgroepen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de ins en outs van veranderprocessen en samenwerkingsprocessen.
  • kun je deze processen managen.
  • ken je de kracht van een goede samenwerking en
  • weet je waar je persoonlijke kwaliteiten liggen om een hecht partnernetwerk tot stand te brengen en te onderhouden.

Docenten

  • Jaap Walter, P2. Jaap maakt vertalingen op het gebied van strategische opvattingen naar consequenties voor ontwikkeling van bedrijven en gemeenten. Hij promoveert op het ‘levensvatbaar maken van initiatieven’.
  • Carmen Karsters is trainer en coach. Carmen is een inhoudelijk- en communicatief sterke professional die inzicht geeft in zakelijk en persoonlijk proces.

Voor wie

Voor professionals met minimaal twee jaar werkervaring, zoals preventiemedewerkers, gezondheidsbevorderaars, verpleegkundigen, projectleiders, artsen Maatschappij en Gezondheid, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en programmamanagers met minimaal twee jaar ervaring in de publieke en bedrijfsgezondheidssector. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ, verslavingszorg, thuiszorg, een landelijke categorale instelling of een ondersteuningsinstituut. Ook andere professionals werkzaam in complexe samenwerkingsverbanden kunnen met deze module hun voordeel doen.

Ervaringen

Eerdere deelnemers waren enthousiast over de interactieve werkvormen en de wijze waarop ze de theorie aan hun eigen rol, positie en vaardigheden konden koppelen. Ze waren ook erg te spreken over de gastdocenten, vanwege hun expertise op het gebied van procesmanagement en persoonlijke effectiviteit.

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Schrijfvaardigheid en argumentatie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Schrijven is voor veel professionals in de publieke gezondheidszorg een belangrijk onderdeel van het werk. Om de inhoud van een tekst goed voor het voetlicht te krijgen, is toegankelijk en doeltreffend schrijven cruciaal. Wil je leren hoe je overtuigende (beleids-) teksten schrijft? Bijvoorbeeld adviezen, publicaties, notities, artikelen en visiedocumenten? Volg dan deze module Schrijfvaardigheid en argumentatie.

Wat je leert

Leer logisch en overtuigend te argumenteren

Deze driedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de Master Public Health (MPH) en de Opleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de module ga je aan het werk met een eigen betogende tekst. Daarbij besteed je aandacht aan de volgende onderdelen:

  • Inleiding
  • Tekstopzet
  • De doelgerichte keuze van inhoud en argumenten
  • Argumentatiestructuur
  • Beoordeling en overtuigende presentatie van argumentatie
  • Aanvaardbaar en begrijpelijk formuleren

Door je eigen en andermans argumentatie te beoordelen, kun je die tekst vervolgens verbeteren. Zo sluit de module aan bij jouw persoonlijke leerwensen.
Een advies van deelnemers die je voor gingen: maak in de module Schrijfvaardigheid en argumentatie gebruik van eigen teksten die je schrijft als opdracht voor een andere module (bijvoorbeeld een essay of wetenschappelijk artikel).

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de belangrijkste principes van (publiek)gericht schrijven en argumenteren.
  • heb je inzicht in je eigen schriftelijke vaardigheden en valkuilen.
  • kun je een gestructureerde en onderbouwde tekst schrijven.
  • kun je de kernboodschap van je geschreven tekst mondeling formuleren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.

Voor wie

Deze module is geschikt voor sociaal geneeskundigen, verpleegkundigen, gezondheidswetenschappers en andere professionals in de Public & Occupational Health, die hun kwaliteiten als schrijver van overtuigende (beleids-)teksten willen verbeteren.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,6.

Wat schrijven deelnemers in de evaluatie?

  • Het was mij een genoegen om de waardevolle lessen te volgen. Tigrelle is zeer deskundig en brengt haar kundigheid met enthousiasme over. Ik heb dit keuzeonderwijs daarom ook gepromoot.
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!
  • Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHVerbazend hoe makkelijk de docent iedereen persoonlijk en met betrekking tot hun eigen onderwerp aan spreekt!
  • Knap dat de docent in korte tijd de namen en onderwerpen van de groep in haar uitleg verwerkt, petje af! En het houdt iedereen bij de les. Niemand heeft de neiging om z’n mail te gaan lezen.
  • De docent is prima, de onderwerpen zijn leuk en zeer praktisch.
  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Tigrelle Uijttewaal, docent

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.