Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij graag als Stoppen met roken coach aan de slag? Volg dan de geaccrediteerde Basisopleiding Stoppen met roken coach. Deze opleiding bestaat uit 4 losse modules: Tabaksverslaving, Motiveren kun je leren, De kwetsbare roker en Grenzen en mogelijkheden als zorgprofessional. Daarnaast hoort er een praktijkgedeelte bij de opleiding. Hiervoor ga je een portfolio opbouwen in de praktijk. Met de basisopleiding op zak kun je jezelf inschrijven in het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ zodat je makkelijk gevonden wordt als coach.
Een deel van de onderwerpen in deze basisopleiding kwamen voorheen aan bod bij “Stimedic basis” en bij “Stimedic intensief”.
De opleiding bestaat uit vier bij- en nascholingsmodules die ook los van elkaar te volgen zijn. De opleiding is tevens incompany uit te voeren. De basisopleiding is in 2023 volledig herzien. Voorheen bestond de basisopleiding uit twee dagen. Door vernieuwing van het competentieprofiel van de Stoppen met Roken coach is de opleiding nu herzien en uitgebreid.
In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om cliënten individueel te begeleiden.
Dag 1 staat in het teken van tabaksverslaving. Hoe werkt deze verslaving en wat kun je er tegen doen? We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.
Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen.
Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende onderwijsdag. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.
Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken.
In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.
Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?
Zie dag 3, Kwetsbare roker.
Eindpresentaties.
Onderdeel van de vernieuwde basisopleiding is het opbouwen van een portfolio in de praktijk onder begeleiding van een ervaren supervisor. Hiermee kunnen we toetsen of je met de richtlijnen kan werken, hoe het voeren van het intakegesprek en coachingsgesprek verloopt en hoe het staat met de kennis van onder andere tabaksverslaving.
Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verhoogd.
Heb je één van deze modules al een keer gevolgd? Je kunt je ook los inschrijven voor de modules:
Na het volgen van deze basisopleiding kun je deelnemen aan de volgende modules:
Het onderwijs wordt onder meer verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken. Maar ook voor professionals die nog niet werkzaam zijn in de zorg en willen starten als Stoppen met roken coach.
Hbo-werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Heb je een ambitieus doel voor ogen voor jouw team of organisatie, maar raak je verstrikt in de uitwerking? Gun jezelf het plezier van deze masterclass, waarin je leert te werken met een Doelenladder.
Doelenladders zijn hulpmiddelen om grote doelen uit te werken naar kleinere doelen en activiteiten, zonder je blind te staren op de makkelijkste route. Door gebruik te maken van doelenladders, kun je effectief ambities vertalen naar een concreet en logisch plan, en kun je onderbouwen waarom je bepaalde keuzes wel en niet hebt gemaakt.
Door verbanden te begrijpen tussen hoofd- en subdoelen, krijg je beter overzicht over de haalbaarheid van je plan. En door niet alleen je eigen maar ook andermans doelenladders te bekijken, leer je welke valkuilen snel gemaakt zijn. Zodat je daarna je eigen plan kan verbeteren.
Tijdens deze module werken we plenair en in groepjes. Op beide dagen starten we met een introductie over doelen, hun onderlinge verband en veel voorkomende valkuilen. Daarna oefenen we in kleine groepjes met het denkgereedschap en bespreken we plenair de vragen die zijn ontstaan.
Je werkt in deze masterclass aan de hand van een opdracht, die je vooraf maakt over een eigen casus.
Na afloop van deze masterclass kun je:
Deze masterclass is geschikt voor iedereen die ambities wil vertalen naar effectieve plannen, zoals sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam op het gebied van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie, zoals beleidsmedewerkers en onderzoekers.
HBO werk- en denkniveau
Drs Gertrude van Driesten MPH, De Denkacademie / De Argumentenfabriek.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere doelensessie over lobby:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Alle GGD’en in Nederland werken op volle kracht om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op artsen, verpleegkundigen en co-assistenten die niet werkzaam zijn binnen de infectieziektebestrijding. Zij kunnen worden ingezet bij de bron- en contactopsporing en om vragen van burgers te beantwoorden.
Door het volgen van deze e-learning krijg je de benodigde achtergrondkennis om deze taken te kunnen uitvoeren.
Door deze e-learning krijg je inzicht in hoe de infectieziektebestrijding in Nederland is georganiseerd en hoe tijdens een uitbraak het proces van risico-inschatting en besluitvorming over de te nemen maatregelen in zijn werk gaat.
Aan de hand van wat we nu weten over de transmissie van Covid-19 leer je hoe het virus wordt overgedragen en welke interventies, zoals hygiënemaatregelen genomen kunnen worden.
Daarnaast leer je over de symptomen en het ziekteverloop van Covid-19 en welke risicogroepen een grotere kans lopen op complicaties wanneer ze het virus hebben opgelopen.
Ook leer je wat bedoeld wordt met de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht.
Na afloop van deze e-learning Kennis over Covid-19:
Voor actuele informatie over Covid-19 verwijzen wij naar het RIVM.
Deze e-learning is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen die niet werkzaam zijn in de infectieziektebestrijding, maar die in verband met de uitbraak van Covid-19 wel ingezet worden in de bestrijding van deze uitbraak. Dit kan gaan om bijvoorbeeld taken in de bron- en contactopsporing of om het (telefonisch) beantwoorden van vragen van het publiek over dit coronavirus.
Het doorlopen van deze e-learning kost ongeveer 30 minuten.
Deze e-learning is in samenwerking met het RIVM ontwikkeld door:
Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.
De e-learning is niet geaccrediteerd en na voltooiing ontvang je geen certificaat.
Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Stoppen met roken is belangrijk voor de gezondheid van de roker en diens omgeving. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert om gedrag te veranderen? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.
We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’ (2016).
Tijdens deze actieve nascholing, die bestaat uit 2 avonden, krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.
We werken aan de competenties:
Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Praktijkondersteuners, doktersassistenten en huisartsen.
Hbo-werk- en denkniveau
Score in evaluatie: in 2020 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,9 en een 8,3.
Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”
Tijdsinvestering:
2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding 1 uur per module.
Programma:
Datum 28 januari 2020
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Schadelijke stoffen in tabak |
Gezondheidsschade als gevolg van roken | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Tabaksverslaving en ontwenningsverschijnselen na stoppen |
Hulpmiddelen, waaronder farmacotherapie | |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie |
Datum 4 februari 2020
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Fasen van gedragsverandering |
De stappen van het stopproces en de mogelijkheden voor de praktijk | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Bespreekbaar maken rookgedrag |
Introductie motiverende gespreksvoering | |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie |
We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.
Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.
In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.
Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.
De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:
Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.
Hbo-diploma.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij in de public of occupational health en heb je een verhaal dat iedereen moet horen? Omdat je je klanten goed wil adviseren, collega’s wilt informeren of samenwerkingspartners wilt overtuigen? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je jouw publiek in de eerste tien seconden meetrekt in jouw verhaal.
Je hebt een verhaal dat iedereen moet horen! Maar heb je ook meteen ieders aandacht? Hoe kom je binnen en hoe ga je staan? Wat zijn je eerste woorden?
Je leert creatieve technieken om jezelf voor te stellen en je leert hoe je je stem het beste kunt gebruiken. Je gaat aan de slag met storytelling: wat zijn de belangrijkste elementen van storytelling bij je introductie? En natuurlijk is er ook aandacht voor het onder controle houden van de stress.
De nadruk ligt deze dag in het oefenen en reflecteren op je verhaal.
Wil je meer weten hoe je nog meer impact kunt hebben? Schrijf je dan in voor deze dag.
Let op: heb je eerder de module Professioneel presenteren gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.
Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten uit de praktijk door:
of
Voor artsen, verpleegkundigen en niet-artsen die werkzaam zijn in de public of occupational health.
Hbo- of academisch werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Begeleid je mensen bij het stoppen met roken? En wil je op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen hierin? Vind je het leuk wanneer er afwisseling is tussen plenaire sessies en workshops waarin je zelf actief aan de slag gaat? Kom dan naar de jaarlijkse nascholingsdag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
De dag start plenair met drie interessante inleidingen over het brede onderwerp van tabaksverslaving.
De rol van erfelijke aanleg bij nicotine verslaving
Prof. Dr. J. (Jacqueline) M. Vink, PhD
Waarom raakt de ene persoon verslaafd aan nicotine en de andere niet? Speelt erfelijke aanleg hier een grote rol bij of is de invloed van de omgeving belangrijker? Tweelingstudies zijn gebruikt om te schatten hoe groot de invloed van zowel erfelijke aanleg als omgevingsfactoren is. Door de snelle ontwikkeling van technieken op het gebied van DNA-onderzoek kan er inmiddels op grote schaal gezocht worden naar genen die betrokken zijn bij de gevoeligheid voor nicotineverslaving. Wat is er bekend en hoe kunnen deze wetenschappelijke resultaten in de toekomst een rol gaan spelen bij de behandeling van nicotineverslaving? Jacqueline Vink van het Behavioural Science Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen geeft een overzicht van de stand van zaken.
SMR-begeleiding bij jongeren en jongvolwassenen; de effecten van een peer-based mobiele game op het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen
Mevr. H. (Hanneke) Scholten, MSc
Bij de nascholingsdag van 2018 heeft Hanneke Scholten, postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud Universiteit, de stand van zaken op het gebied van stoppen met roken interventies voor jongeren en jongvolwassenen en de potentie van games als interventies besproken. Dit jaar zal zij de resultaten van een grote studie naar de effecten van een mobiele game op het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen bespreken. Daarnaast zal ze ingaan op de implicaties van deze resultaten voor de klinische praktijk en de aanknopingspunten voor verder onderzoek en de verdere ontwikkeling van interventies voor jongeren.
Stoppen: een krachtmeting tussen motivatie en gewoonte
Dr. J. (Janneke) Harting, PhD
Waarom is stoppen met roken zo moeilijk? Het antwoord hierop verwijst vaak naar verslaving en onvoldoende motivatie. Maar ook als de verslaving weg is, en de motivatie hoog, blijkt stoppen met roken en gestopt blijven een hele opgave. Dat heeft te maken met ‘gewoonte’. Vanuit de afdeling Sociale Geneeskunde van Amsterdam UMC, laat Janneke Harting zien wat gewoontegedrag is, hoe gewoonte zich verhoudt tot motivatie, en wat de rol van wilskracht is in het stopproces. Maar wat betekent ‘gewoonte’ nu voor de steun aan rokers die gaan stoppen? Met de aanwezigen bespreekt Janneke suggesties uit onderzoek en uit de dagelijkse praktijk van stoppen-met-roken hulp.
Na de lunch ga je in twee workshops zelf actief aan de slag.
1. Actuele ontwikkelingen in de motiverende gespreksvoering
De motiverende gespreksvoering is volop in ontwikkeling en hiermee ook de eisen die aan een echt motiverende gesprek worden gesteld. Altijd al eens een ‘stoppen met roken gesprek’ willen scoren op een strenge motiverende gespreksvoeringsmeetlat? Altijd al willen weten wanneer het ‘echte’ motiverende gespreksvoering is en wanneer iets anders? Dan is dit je kans! Tijdens een unieke workshop ga je onder begeleiding van Frans Vlek, erkend MGV assessor, een gesprek beoordelen.
2. Waar kom jij je bed voor uit?
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) gaat over de manier waarop wij de wereld om ons heen waarnemen en hoe wij daarop reageren. Een belangrijk onderwerp in de NLP zijn kernwaarden. Heb je altijd al willen weten wat jou drijft en wat je tegen houdt? En wil je deze techniek uit de NLP leren toepassen in je stoppen met roken begeleiding? In deze workshop van Simone Königs krijg je een tool in handen tot verandering.
Praktijkondersteuners, (long-)verpleegkundigen, huisartsen en gezondheidsbevorderaars die mensen begeleiden bij het stoppen met roken.
De module is geaccrediteerd voor verschillende doelgroepen, zoals NVvPO (praktijkondersteuners), KV&V ((long)verpleegkundigen) en ABC1 (huisartsen). Daarnaast is 6 uur accreditatie toegekend door het Kwaliteitsregister Stoppen met roken.
Je hebt ervaring in de begeleiding van mensen bij het stoppen met roken.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze doelgroep? Doe dan deze online module van twee halve dagen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!
Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.
Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.
Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.
In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.
Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als doktersassistent kun je vragen krijgen over anticonceptie en zwangerschapsonderbreking. Ook kun je te maken krijgen met vermoedens van seksueel geweld. Wil jij hier optimaal op voorbereid zijn, zodat je cliënten zo goed mogelijk kunt adviseren en verwijzen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In deze module behandelen we drie onderwerpen. Allereerst anticonceptie. Om de werking ervan te begrijpen, staan we eerst stil bij de fysiologie van de voortplanting. Daarna bespreken we de verschillende vormen van anticonceptie die in Nederland beschikbaar zijn. Hoe werken ze, voor wie zijn ze geschikt en wat zijn de voor- en nadelen?
Het tweede onderwerp betreft ongewenste zwangerschap. Als hier sprake van is, zal vaak gekozen worden voor een zwangerschapsonderbreking. Je leert welke opties voor zwangerschapsafbreking beschikbaar zijn.
Ten slotte bespreken we hoe je omgaat met een vermoeden van seksueel geweld. Soms heb je een niet pluis-gevoel aan de telefoon of balie. Is hier sprake geweest van seksueel geweld? Je leert op welke signalen je alert moet zijn en hoe je dan kunt handelen. We staan stil bij de opvang van slachtoffers van seksueel geweld en hoe aangifte en zedenonderzoek in zijn werk gaan.
Tijdens deze module wisselen we presentaties, praktijkvoorbeelden en discussies met elkaar af.
Het onderwijs wordt verzorgd door Colette van Bokhoven, arts Maatschappij en gezondheid en Seksuoloog NVVS.
Bij de NSPOH was zij in 2017 de hoogst gewaardeerde docent door de deelnemers!
Doktersassistenten die werken bij een centrum voor seksuele gezondheid. Deze module is ook interessant voor medewerkers van Gezondheidszorg asielzoekers of andere professionals die in hun werk te maken hebben met vragen over seksualiteit.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We leven steeds meer in een beeldcultuur. Met inspirerende korte filmpjes kun je projectresultaten delen, mensen activeren en samenwerkingspartners of subsidieverstrekkers overtuigen. Wil je cameratechnieken leren en tips krijgen over het in beeld brengen van gezondheidsinterventies of onderzoeksprojecten? Wil je leren hoe je dat materiaal monteert tot een professioneel filmpje? Doe dan deze tweedaagse module Beeldend werken die de NSPOH aanbiedt in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Als projectleider ben je vaak op een vrij hoog abstractieniveau bezig. Beeldend werken helpt om je verhaal te concretiseren: je wordt gestimuleerd om heel eenvoudig en to the point uit te leggen waar jouw project over gaat en wat je ermee wilt bereiken (‘agenda setting’). Inspirerende beeldverhalen spreken mensen aan en leiden tot nieuwe inzichten. Beeldend werken is daardoor op verschillende manieren te gebruiken binnen je eigen projecten: om nieuwe samenwerkingspartners te interesseren, om subsidieverstrekkers te overtuigen, of om resultaten te delen via de sociale media.
In deze dynamische, intensieve en hands-on training leer je hoe je eenvoudige filmclipjes kunt maken. Je krijgt cameratechnieken aangereikt en ontvangt concrete tips om jouw gezondheidsinterventies of (onderzoeks-)project in beeld te brengen. Ook leer je de basistechnieken van het editen en word je persoonlijk ondersteund bij het monteren van filmmateriaal. Het eindresultaat: een kort filmpje van twee à drie minuten over je eigen (onderzoeks-)project.
Om persoonlijke aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, wordt deze editing training (op de 2e dag) gegeven in kleinere groepen van max. 3-4 deelnemers.
Bekijk hieronder de trailer Beeldend werken
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de public health.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De 2e dag wordt in overleg met de deelnemers bepaald.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.