Stoppen met roken is belangrijk voor de gezondheid van de roker en diens omgeving. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert om gedrag te veranderen? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.
We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’ (2016).
Tijdens deze actieve nascholing, die bestaat uit 2 avonden, krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.
We werken aan de competenties:
Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Praktijkondersteuners, doktersassistenten en huisartsen.
Hbo-werk- en denkniveau
Score in evaluatie: in 2020 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,9 en een 8,3.
Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”
Tijdsinvestering:
2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding 1 uur per module.
Programma:
Datum 28 januari 2020
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Schadelijke stoffen in tabak |
Gezondheidsschade als gevolg van roken | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Tabaksverslaving en ontwenningsverschijnselen na stoppen |
Hulpmiddelen, waaronder farmacotherapie | |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie |
Datum 4 februari 2020
17.30 tot 18.00 uur | Inloop met buffet |
18.00 tot 19.30 uur | Fasen van gedragsverandering |
De stappen van het stopproces en de mogelijkheden voor de praktijk | |
19.30 tot 19.45 uur | Pauze |
19.45 tot 21.10 uur | Bespreekbaar maken rookgedrag |
Introductie motiverende gespreksvoering | |
21.10 tot 21.15 uur | Afsluiting en evaluatie |
We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.
Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.
In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.
Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.
De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:
Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.
Hbo-diploma.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij in de public of occupational health en heb je een verhaal dat iedereen moet horen? Omdat je je klanten goed wil adviseren, collega’s wilt informeren of samenwerkingspartners wilt overtuigen? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je jouw publiek in de eerste tien seconden meetrekt in jouw verhaal.
Je hebt een verhaal dat iedereen moet horen! Maar heb je ook meteen ieders aandacht? Hoe kom je binnen en hoe ga je staan? Wat zijn je eerste woorden?
Je leert creatieve technieken om jezelf voor te stellen en je leert hoe je je stem het beste kunt gebruiken. Je gaat aan de slag met storytelling: wat zijn de belangrijkste elementen van storytelling bij je introductie? En natuurlijk is er ook aandacht voor het onder controle houden van de stress.
De nadruk ligt deze dag in het oefenen en reflecteren op je verhaal.
Wil je meer weten hoe je nog meer impact kunt hebben? Schrijf je dan in voor deze dag.
Let op: heb je eerder de module Professioneel presenteren gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.
Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten uit de praktijk door:
of
Voor artsen, verpleegkundigen en niet-artsen die werkzaam zijn in de public of occupational health.
Hbo- of academisch werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Begeleid je mensen bij het stoppen met roken? En wil je op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen hierin? Vind je het leuk wanneer er afwisseling is tussen plenaire sessies en workshops waarin je zelf actief aan de slag gaat? Kom dan naar de jaarlijkse nascholingsdag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
De dag start plenair met drie interessante inleidingen over het brede onderwerp van tabaksverslaving.
De rol van erfelijke aanleg bij nicotine verslaving
Prof. Dr. J. (Jacqueline) M. Vink, PhD
Waarom raakt de ene persoon verslaafd aan nicotine en de andere niet? Speelt erfelijke aanleg hier een grote rol bij of is de invloed van de omgeving belangrijker? Tweelingstudies zijn gebruikt om te schatten hoe groot de invloed van zowel erfelijke aanleg als omgevingsfactoren is. Door de snelle ontwikkeling van technieken op het gebied van DNA-onderzoek kan er inmiddels op grote schaal gezocht worden naar genen die betrokken zijn bij de gevoeligheid voor nicotineverslaving. Wat is er bekend en hoe kunnen deze wetenschappelijke resultaten in de toekomst een rol gaan spelen bij de behandeling van nicotineverslaving? Jacqueline Vink van het Behavioural Science Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen geeft een overzicht van de stand van zaken.
SMR-begeleiding bij jongeren en jongvolwassenen; de effecten van een peer-based mobiele game op het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen
Mevr. H. (Hanneke) Scholten, MSc
Bij de nascholingsdag van 2018 heeft Hanneke Scholten, postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud Universiteit, de stand van zaken op het gebied van stoppen met roken interventies voor jongeren en jongvolwassenen en de potentie van games als interventies besproken. Dit jaar zal zij de resultaten van een grote studie naar de effecten van een mobiele game op het rookgedrag van jongeren en jongvolwassenen bespreken. Daarnaast zal ze ingaan op de implicaties van deze resultaten voor de klinische praktijk en de aanknopingspunten voor verder onderzoek en de verdere ontwikkeling van interventies voor jongeren.
Stoppen: een krachtmeting tussen motivatie en gewoonte
Dr. J. (Janneke) Harting, PhD
Waarom is stoppen met roken zo moeilijk? Het antwoord hierop verwijst vaak naar verslaving en onvoldoende motivatie. Maar ook als de verslaving weg is, en de motivatie hoog, blijkt stoppen met roken en gestopt blijven een hele opgave. Dat heeft te maken met ‘gewoonte’. Vanuit de afdeling Sociale Geneeskunde van Amsterdam UMC, laat Janneke Harting zien wat gewoontegedrag is, hoe gewoonte zich verhoudt tot motivatie, en wat de rol van wilskracht is in het stopproces. Maar wat betekent ‘gewoonte’ nu voor de steun aan rokers die gaan stoppen? Met de aanwezigen bespreekt Janneke suggesties uit onderzoek en uit de dagelijkse praktijk van stoppen-met-roken hulp.
Na de lunch ga je in twee workshops zelf actief aan de slag.
1. Actuele ontwikkelingen in de motiverende gespreksvoering
De motiverende gespreksvoering is volop in ontwikkeling en hiermee ook de eisen die aan een echt motiverende gesprek worden gesteld. Altijd al eens een ‘stoppen met roken gesprek’ willen scoren op een strenge motiverende gespreksvoeringsmeetlat? Altijd al willen weten wanneer het ‘echte’ motiverende gespreksvoering is en wanneer iets anders? Dan is dit je kans! Tijdens een unieke workshop ga je onder begeleiding van Frans Vlek, erkend MGV assessor, een gesprek beoordelen.
2. Waar kom jij je bed voor uit?
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) gaat over de manier waarop wij de wereld om ons heen waarnemen en hoe wij daarop reageren. Een belangrijk onderwerp in de NLP zijn kernwaarden. Heb je altijd al willen weten wat jou drijft en wat je tegen houdt? En wil je deze techniek uit de NLP leren toepassen in je stoppen met roken begeleiding? In deze workshop van Simone Königs krijg je een tool in handen tot verandering.
Praktijkondersteuners, (long-)verpleegkundigen, huisartsen en gezondheidsbevorderaars die mensen begeleiden bij het stoppen met roken.
De module is geaccrediteerd voor verschillende doelgroepen, zoals NVvPO (praktijkondersteuners), KV&V ((long)verpleegkundigen) en ABC1 (huisartsen). Daarnaast is 6 uur accreditatie toegekend door het Kwaliteitsregister Stoppen met roken.
Je hebt ervaring in de begeleiding van mensen bij het stoppen met roken.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze doelgroep? Doe dan deze online module van twee halve dagen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!
Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.
Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.
Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.
In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.
Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als doktersassistent kun je vragen krijgen over anticonceptie en zwangerschapsonderbreking. Ook kun je te maken krijgen met vermoedens van seksueel geweld. Wil jij hier optimaal op voorbereid zijn, zodat je cliënten zo goed mogelijk kunt adviseren en verwijzen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In deze module behandelen we drie onderwerpen. Allereerst anticonceptie. Om de werking ervan te begrijpen, staan we eerst stil bij de fysiologie van de voortplanting. Daarna bespreken we de verschillende vormen van anticonceptie die in Nederland beschikbaar zijn. Hoe werken ze, voor wie zijn ze geschikt en wat zijn de voor- en nadelen?
Het tweede onderwerp betreft ongewenste zwangerschap. Als hier sprake van is, zal vaak gekozen worden voor een zwangerschapsonderbreking. Je leert welke opties voor zwangerschapsafbreking beschikbaar zijn.
Ten slotte bespreken we hoe je omgaat met een vermoeden van seksueel geweld. Soms heb je een niet pluis-gevoel aan de telefoon of balie. Is hier sprake geweest van seksueel geweld? Je leert op welke signalen je alert moet zijn en hoe je dan kunt handelen. We staan stil bij de opvang van slachtoffers van seksueel geweld en hoe aangifte en zedenonderzoek in zijn werk gaan.
Tijdens deze module wisselen we presentaties, praktijkvoorbeelden en discussies met elkaar af.
Het onderwijs wordt verzorgd door Colette van Bokhoven, arts Maatschappij en gezondheid en Seksuoloog NVVS.
Bij de NSPOH was zij in 2017 de hoogst gewaardeerde docent door de deelnemers!
Doktersassistenten die werken bij een centrum voor seksuele gezondheid. Deze module is ook interessant voor medewerkers van Gezondheidszorg asielzoekers of andere professionals die in hun werk te maken hebben met vragen over seksualiteit.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We leven steeds meer in een beeldcultuur. Met inspirerende korte filmpjes kun je projectresultaten delen, mensen activeren en samenwerkingspartners of subsidieverstrekkers overtuigen. Wil je cameratechnieken leren en tips krijgen over het in beeld brengen van gezondheidsinterventies of onderzoeksprojecten? Wil je leren hoe je dat materiaal monteert tot een professioneel filmpje? Doe dan deze tweedaagse module Beeldend werken die de NSPOH aanbiedt in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Als projectleider ben je vaak op een vrij hoog abstractieniveau bezig. Beeldend werken helpt om je verhaal te concretiseren: je wordt gestimuleerd om heel eenvoudig en to the point uit te leggen waar jouw project over gaat en wat je ermee wilt bereiken (‘agenda setting’). Inspirerende beeldverhalen spreken mensen aan en leiden tot nieuwe inzichten. Beeldend werken is daardoor op verschillende manieren te gebruiken binnen je eigen projecten: om nieuwe samenwerkingspartners te interesseren, om subsidieverstrekkers te overtuigen, of om resultaten te delen via de sociale media.
In deze dynamische, intensieve en hands-on training leer je hoe je eenvoudige filmclipjes kunt maken. Je krijgt cameratechnieken aangereikt en ontvangt concrete tips om jouw gezondheidsinterventies of (onderzoeks-)project in beeld te brengen. Ook leer je de basistechnieken van het editen en word je persoonlijk ondersteund bij het monteren van filmmateriaal. Het eindresultaat: een kort filmpje van twee à drie minuten over je eigen (onderzoeks-)project.
Om persoonlijke aandacht en ondersteuning te kunnen bieden, wordt deze editing training (op de 2e dag) gegeven in kleinere groepen van max. 3-4 deelnemers.
Bekijk hieronder de trailer Beeldend werken
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de public health.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De 2e dag wordt in overleg met de deelnemers bepaald.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als gezondheidsprofessional vergaar je veel kennis. Misschien heb je ook betekenisvolle studies uitgevoerd. Wil jij leren hoe je zorgt dat die informatie bij jouw doelgroep terecht komt? Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen? En wil je inzicht krijgen in de psychologie achter online marketing? Doe dan deze energieke, hands-on module Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals.
Je kunt deze eendaagse module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Kennis delen is misschien niet de kern van je werkzaamheden. Maar als je een fantastische interventie hebt ontwikkeld, of een baanbrekend onderzoek hebt uitgevoerd, dan wil je dat mensen dat weten. Zodat zij (en jij!) daar hun voordeel mee kunnen doen. Deze kennisdeling noemen we content marketing. En tijdens deze module leer je precies wat dat inhoudt.
De nadruk ligt deze dag op de praktische toepassing van online content marketing. We leggen uit wat (online) marketing is en je maakt kennis met het 4C model. Je leert nadenken over jouw (potentiële) doelgroepen. Op welke manieren je die optimaal kunt bereiken, en via welke online kanalen.
Daarnaast maakt je kennis met de psychologie achter online marketing. Op basis van de principes van Cialdini leer je hoe je jouw boodschap zo overtuigend mogelijk over de bühne brengt. Met deze kennis op zak, ga je praktisch aan de slag om je eigen kennis te delen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Nico de Jong, online marketing expert bij Onwijs Marketing.
Gezondheidsprofessionals die beter willen leren hoe ze hun boodschap online kunnen delen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat begeleiding bij het stoppen met roken door een ervaren coach de kans op succes tot wel tien keer vergroot. Begeleid jij mensen bij het stoppen met roken en wil je jouw vaardigheden als coach aanscherpen? Wil je leren hoe je omgaat met grote emoties en ‘lastige cliënten’? Volg dan deze kennisverrijkende module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
De basiskennis en basisvaardigheden om mensen te begeleiden bij stoppen met roken leer je in de modules Stoppen met roken: tabaksverslaving en Stoppen met roken: motiveren kun je leren. Deze aanvullende module is speciaal ontwikkeld voor ervaren coaches die de klappen van de zweep hebben leren kennen in de eigen praktijk.
In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.
Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?
Tijdens de module ga je actief aan de slag met voorbeelden uit de eigen praktijk. Plenaire uitleg en theorie worden afgewisseld met oefeningen, casuïstiekbespreking en rollenspellen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Bertie Happel en Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Voor professionals op het gebied van publieke gezondheid(bevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren.
Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.
Om deze module te volgen, dien je vooraf een Stoppen met roken module of een gelijkwaardige module succesvol te hebben afgerond.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,6.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Ik vond het een hele inspirerende dag met bekwame cursusbegeleidsters. Dank!”
“Zeer informatie en praktijkgericht. Geeft inspiratie om het verder uit te diepen.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.
Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.
Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.
Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby – trainer, coach.
Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.