Vanaf 2018 worden praktijkopleiders ook in de praktijk geschoold. Een van de manieren waarop dat gebeurt, is door een ervaren praktijkopleider als ‘buddy’ te koppelen aan een nieuw op te leiden praktijkopleider. Ben jij een geroutineerde praktijkopleider van aios sociale geneeskunde en wil jij jouw kennis en ervaring delen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Eind 2017 hebben de NVVG, NVAB en KAMG het Landelijk Professionaliseringsplan Praktijkopleiders vastgesteld. In dit plan worden de drie pijlers voor de basisopleiding beschreven: leren op de werkplek, cursorisch onderwijs en individuele begeleiding. Die begeleiding bestaat uit intervisiebijeenkomsten, maar ook uit begeleiding door een buddy.
Een buddy is een ervaren praktijkopleider die zijn kennis en ervaring deelt. De buddy geeft individuele begeleiding in de vorm van feedbackgesprekken, door het bespreken van ontwikkelingsgerichte toetsen en door de beoordeling van het Individueel OntwikkelingsPlan (IOP) van de aanstaande praktijkopleider.
Tijdens deze eendaagse module gaan we in gesprek over de invulling van het buddy-zijn. Daarnaast oefenen we verschillende instrumenten die je kunt gebruiken om de aanstaande praktijkopleider te coachen en te stimuleren in zijn reflectie.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. N.J.Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als praktijkopleider speel je een essentiële rol bij het begeleiden van aios. Wil jij leren hoe je aios sociale geneeskunde optimaal begeleidt? En een erkend praktijkopleider sociale geneeskunde worden? Volg dan de zesdaagse basisopleiding. Deze vierdaagse module is het tweede en laatste deel van de basisopleiding.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
De KAMG, de NVAB en de NVVG hebben het Landelijk Professionaliseringsplan Praktijkopleiders vastgesteld. Hierin beschrijven ze de opzet van de basisopleiding tot praktijkopleider die je toerust op de cruciale rol van het begeleiden van een aios tijdens diens praktijkopleiding.
Deze basisopleiding duurt ongeveer anderhalf jaar. In totaal volg je 6 dagen onderwijs verdeeld over deel 1 (twee dagen) en deel 2 (vier dagen). Reken per dag onderwijs op anderhalf uur voorbereiding. Daarnaast voer je op de werkplek opdrachten uit die je vastlegt in een portfolio. Reken voor dit praktijkleren ongeveer 25 uur.
Ongeveer drie maanden nadat je deel één van de basisopleiding hebt afgerond, begin je met dit tweede en laatste deel. Je begeleidt dan een aios.
Tijdens deze vierdaagse module werk je verder aan je Individuele OntwikkelingsPlan als opleider.
We gebruiken steeds een mix van online voorbereiding, interactief onderwijs en concrete oefeningen. Daarbij leggen we continu de link met de praktijk: je ervaringen tijdens het begeleiden van je aios, de praktijkopdrachten die je uitvoert, de begeleiding door je buddy en de intervisiebijeenkomsten die je bijwoont.
We gaan dieper in op de vraag hoe je een aios het best helpt om leerdoelen te realiseren. We bespreken hoe je de juiste keuze kunt maken tussen de verschillende stijlen van begeleiding: meer en minder ondersteunend. Daarnaast ruimen we een belangrijke plaats in voor toetsen en beoordelen. Ten slotte komt de kwaliteit van de opleiding van de aios aan bod.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor beoogde praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling waar de aios in dienst is van de SBOH (Landelijk Werkgeverschap M+G)? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je dan bij factuurgegevens de naam van jouw opleidingsinstelling plus ‘SBOH’ te vermelden. We kunnen dit dan in orde maken.
Je hebt deel één van de basisopleiding praktijkopleiders aios sociale geneeskunde met succes afgerond. Na deel 1 van deze module ben je begonnen met gesprekken met een ervaren praktijkopleider die als ‘buddy’ fungeert, doe je mee aan intervisie bijeenkomsten met andere praktijkopleiders en voer je praktijkopdrachten uit. En je begeleidt inmiddels een aios.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als praktijkopleider speel je een essentiële rol bij het begeleiden van aios. Wil jij leren hoe je aios sociale geneeskunde optimaal begeleidt? En een erkend praktijkopleider sociale geneeskunde worden? Volg dan de zesdaagse basisopleiding. Deze tweedaagse module is deel 1 van de basisopleiding.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
De KAMG, de NVAB en de NVVG hebben het Landelijk Professionaliseringsplan Praktijkopleiders vastgesteld. Hierin beschrijven ze de opzet van de basisopleiding tot praktijkopleider die je toerust op de cruciale rol van het begeleiden van een aios tijdens diens praktijkopleiding.
Deze basisopleiding duurt ongeveer anderhalf jaar. In totaal volg je 6 dagen onderwijs verdeeld over deel 1 (twee dagen onderwijs) en deel 2 (vier dagen onderwijs). Reken per dag onderwijs op anderhalf uur voorbereiding. Daarnaast voer je op de werkplek opdrachten uit die je vastlegt in een portfolio. Reken voor dit praktijkleren ongeveer 25 uur.
Het eerste deel van de basisopleiding omvat twee dagen onderwijs. Via een mix van online voorbereiding, interactief onderwijs en concrete oefeningen, bereid je je voor op het begeleiden van een aios. We leggen steeds de link met je eigen ervaringen op de werkplek.
Onderdeel van deel 1 is een informatiebijeenkomst van een uur met een instituutsopleider. Hierin krijg je concrete informatie over de opleiding die je toekomstige aios gaat volgen. In 2024 kies je bij de inschrijving voor deel 1 ook een datum voor een aparte online bijeenkomst van een uur; deze bijeenkomst volg je zo spoedig mogelijk na de eerste dag van deel 1 en voordat je met deel 2 start. In 2025 verandert dit en is deze online bijeenkomst gepland tussen de beide onderwijsdagen van deel 1.
Met het certificaat van dit eerste deel plus een aantal andere vereisten vraag je erkenning als opleider aan bij de RGS; die erkenning kan ingaan vanaf de datum dat de aanvraag compleet is ingeleverd. Om erkenning te krijgen als praktijkopleider voldoe je ook aan de overige eisen die het actuele Kaderbesluit stelt aan praktijkopleiders.
Het leren op de werkplek houdt vervolgens in:
We verbinden deze praktijkelementen met de onderwijsdagen in het tweede deel van de basisopleiding. Deel twee omvat vier dagen. Je volgt deze module pas wanneer je daadwerkelijk een aios begeleidt. We adviseren om in ieder geval drie maanden te nemen tussen deel 1 en deel 2 om ook voldoende tijd te hebben voor het leren op de werkplek.
Als je deel 1 en deel 2 hebt afgerond en als je portfolio voldoende laat zien van je leren op de werkplek ontvang je van de NSPOH een eindverklaring. Lees meer hierover in het Landelijk professionaliseringsplan praktijkopleiders (pdf), vastgesteld door de wetenschappelijke verenigingen.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor beoogde praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling waar de aios in dienst is van de SBOH (Landelijk Werkgeverschap M+G)? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je dan bij factuurgegevens de naam van jouw opleidingsinstelling plus ‘SBOH’ te vermelden. We kunnen dit dan in orde maken.
Uitgangspunt is dat je een goede, ervaren professional bent. Je werkt tenminste 2 dagen per week als uitvoerend bedrijfsarts, verzekeringsarts of (profiel) arts M&G. De randvoorwaarden in de organisatie (tijd, akkoord werkgever) moeten zodanig zijn dat het voor jou mogelijk is deze training af te ronden. Om praktijkopleider te worden, ben je minimaal 3 jaar geregistreerd als bedrijfsarts, verzekeringsarts, arts maatschappij en gezondheid of minimaal 3 jaar geregistreerd in één van de profielen van maatschappij en gezondheid en ga je voordat je aan deel 2 van deze basisopleiding begint een aios begeleiden.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In de hectiek van alle dag kan het opleiden van een aios wel eens in de verdrukking raken. Begeleid jij aios sociale geneeskunde en wil je leren hoe je de praktijk gebruikt om leersituaties te creëren? En wil je jouw aios helpen bij het reflecteren op verschillende situaties en ervaringen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Tijdens het ene dagdeel leer je hoe je praktijksituaties gebruikt of omvormt tot leersituaties, die passen bij het individuele OpleidingsPlan (IOP) van jouw aios. Daartoe krijg je informatie aangereikt over de randvoorwaarden voor leersituaties. In een brainstorm bedenken we situaties die leerzaam zijn voor de aios en eenvoudig in te passen in het dagelijks werk. Vervolgens werk je in subgroepen, aan de hand van het IOP van jouw aios, een aantal leersituaties uit.
Tijdens het andere dagdeel leer je hoe je de reflectie van je aios kunt stimuleren en verdiepen. Want ervaren leidt niet automatisch tot leren. Soms is het nodig om samen met je aios een pas op de plaats te maken. Zodat de aios kan reflecteren op wat is gebeurd of op wat gaat gebeuren. Door bijvoorbeeld het nemen van (een ander) perspectief, analyse, reflectie en besluiten te nemen. Je krijgt een aantal handige reflectietools aangereikt en oefent aan de hand van eigen casuïstiek hoe je jouw aios hierin begeleidt.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor erkende praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde. En voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Je kunt deze module volgen als je:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Motivatie: het lijkt soms wel een toverwoord. En inderdaad, het is ook ontzettend belangrijk in een opleiding. Werk jij als praktijkopleider van aios en wil je de formule van motivatie ontrafelen? Zodat je als praktijkopleider goed kunt inspelen op de motivatie van jouw aios? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Wist je dat de meeste aios in de eerste periode van hun opleiding vooral gericht zijn op overleven? Dat zij na het eerste jaar een dip doormaken in hun motivatie? En dat zij gedrag vooral veranderen als zij hier de noodzaak van inzien en vertrouwen dat ze het kunnen? Dit is belangrijke informatie die jou als praktijkopleider zal helpen in je taak.
Tijdens deze eendaagse training ontrafelen we daarom de toverformule van motivatie. Je leert over een aantal belangrijke aspecten van motivatie en oefent aan de hand van eigen casuïstiek met lastige situaties waarbij motivatie een rol speelt.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. F.J.M. (Frans) Vlek, opleider/adviseur NSPOH.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Over het algemeen wordt de module Strategie en beleid in de publieke gezondheid ervaren als een pittige uitdaging. Werk jij als praktijkopleider van een aios M&G 2e fase en wil je meer leren over strategie en beleid? Zodat je jouw aios nog beter kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.
De module Strategie en beleid in de publieke gezondheid volgen aios tijdens hun medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid. Maar strategisch denken en handelen is voor zowel aios als praktijkopleider geen dagelijkse kost. Dat leidt er soms toe dat de praktijkopleider tijdens deze module beperkt inbreng heeft. De begeleiding ligt dan meer bij het opleidingsinstituut en de externe docenten.
Wij streven ernaar de verbinding met de praktijkopleiding te versterken en te zorgen. We vinden het belangrijk dat opgedane vaardigheden ook daar toegepast worden. Daarom organiseren wij voor praktijkopleiders de module Strategie en Beleid in een dag. Zo kunnen zij hun aios optimaal begeleiden, óók op deze onderwerpen.
Tijdens de module krijg je een overzicht van de kernonderwerpen van bovengenoemde module. Daarnaast ga je aan de slag met het formuleren van een strategisch vraagstuk. Ook maak je kennis met modellen voor strategisch beleid en leer je een krachtenveldanalyse maken. De praktische opdrachten maak je op basis van de opdrachten van jouw aios en casuïstiek die de NSPOH verzameld heeft.
Ten slotte is er volop gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan over de knelpunten die je als opleider ervaart in de begeleiding van jouw aios op het vlak van strategie en beleid.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor praktijkopleiders die een aios 2e fase M&G begeleiden.
Je bent gecertificeerd praktijkopleider.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze dag telt mee als didactische scholing voor opleiders van aios Maatschappij & Gezondheid.
Tijdens deze inspirerende dag maak je kennis met de belangrijkste theorieën rond innovaties, de implementatie ervan en de borging. Deze theorieën pas je toe in een praktische opdracht. Je leert je intuïtieve kennis, of gevoel, serieus te nemen en te benutten voor een weloverwogen aanpak.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.
Tijdens deze dag maak je kennis met de drie niveaus van het implementeren van een vernieuwing: product-, proces- en systeeminnovatie. In vogelvlucht passeren de belangrijkste theorieën rond innoveren, implementeren en het borgen van een innovatie. Op niveau van vaardigheden krijg je via de kleurentheorie inzicht in verschillende voorkeurstijlen van mensen. In verschillende oefeningen pas je deze theorieën toe en ontdek je waar je zelf staat. In de middag richten we de focus op de vaardigheden die relevant zijn voor effectief project- en procesmanagement. Aan het eind van de dag gaan we in op wat dit betekent voor de begeleiding van je aios. Deze module sluit aan op de module Integraal vernieuwen in de publieke gezondheid die aios krijgen in hun opleiding tot arts M&G.
Je krijgt korte presentaties, werkt in duo’s of kleine groepjes en wordt uitgedaagd om je in te leven in een casus waarin je niet alles in de hand hebt. Voortbouwend op eigen kennis en intuïtie werk je aan een fictief (maar wel aan de realiteit ontleend) innovatietraject. Het komt aan op kennis en vaardigheden. Bijna echt dus.
De docenten vertegenwoordigen samen tientallen jaren ervaring in innovatie en implementatie. Dat doen zij vanuit verschillende rollen (professional, onderzoeker, beleidsmaker, onderwijs ontwikkelen) en posities (lokaal/regionaal, landelijk; uitvoerend, beoordelend, bestuurlijk).
Praktijkopleiders van een aios M&G-opleiding 2e fase.
Arts M&G 2e fase, opleider 2e fase M&G. Het is een pré als je vooraf de module Strategie en Beleid, of de 1-daagse variant daarvan hebt gevolgd, maar het is geen must.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je erkend als praktijkopleider en zoek je didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde? Doe dan mee aan deze module. In één dag scherp je samen met andere praktijkopleiders je didactische vaardigheden aan. We behandelen twee onderwerpen: ‘Hoe ga je als praktijkopleider om met diversiteit?’ en ‘Breinleren’.
Je kunt de eendaagse module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ volgen als bij- of nascholing.
Als praktijkopleider kun je in de omgang met je aios op meerdere vlakken met diversiteit te maken krijgen. Er zijn bijvoorbeeld verschillen tussen mannen en vrouwen, verschillen in leeftijd, werkervaring, karakter of cultuur. Als je meerdere aios begeleidt, zijn er verschillen tussen deze aios. Daarnaast is er vaak ook sprake van persoonlijke verschillen tussen praktijkopleider en aios. In het dagdeel Omgaan met diversiteit bespreken we strategieën om hier goed mee om te gaan.
In het andere dagdeel richten we ons op ‘Breinleren’. Daarmee bundelen we een aantal belangrijke inzichten over de werking van de hersenen. Door die inzichten toe te passen kun je als praktijkopleider het actieve leren bij je aios bevorderen.
Na het volgen van deze module heb je vaardigheden verworven in het beoordelen van je aios. Deze vaardigheden zijn specifiek voor jouw profiel of specialisme.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde die de driedaagse basistraining hebben gevolgd en andere professionals die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
De module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ is geschikt voor:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je praktijkopleider van aios Sociale Geneeskunde worden? Dan is dit driedaags startprogramma een verplicht onderdeel om voor erkenning in aanmerking te komen. Het is tevens een uitgekiende voorbereiding voor je werk als praktijkopleider. Schrijf je in voor deze boeiende module en ga aan de slag met opgefriste kennis en aangescherpte vaardigheden!
Wat je leert –Didactische vaardigheden binnen het domein van sociale geneeskunde
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze driedaagse module krijg je een algemeen overzicht van de opzet en inhoud van de medische vervolgopleiding Sociale Geneeskunde. Vervolgens maak je kennis met specifieke elementen, waaronder de CanMeds-competenties, het individueel ontwikkelingsplan, praktijkopdrachten, korte praktijkbeoordelingen en multi-source feedback. Ook het opleidingsbeleid, inclusief de organisatie van de praktijkopleiding, komen aan de orde. Tenslotte word je getraind in het geven van feedback en het begeleiden en toetsen van de voortgang.
Deze module is opgezet als een competentiegerichte training. Een kritische blik op hoe je als praktijkopleider functioneert is vereist. Je sluit de module af door een individueel ontwikkelingsplan op te stellen voor je functioneren als praktijkopleider.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor beoogde praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde, sociaalgeneeskundigen die als praktijkopleider van aios willen fungeren. Om erkenning als praktijkopleider te krijgen, dien je deze module met succes af te ronden.
Je start deze module voordat de aios in opleiding gaat. Als je deze module nog niet afgerond hebt op zijn of haar startdatum van de opleiding, kun je een voorwaardelijke erkenning als praktijkopleider aanvragen bij de RGS. Je dient dan het certificaat binnen drie maanden na afloop van de training aan de RGS te overleggen. Hiermee wordt de voorwaardelijke erkenning omgezet in een definitieve erkenning als praktijkopleider.
Om praktijkopleider van aios Sociale geneeskunde te worden, dien je aan de volgende eisen te voldoen:
(Bron Kaderbesluit CSG: A.1.aa; C.2)
In 2016 en in 2017 zou 100% , resp. 87% van de deelnemers deze module aanbevelen aan anderen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.