Wij nodigen je van harte uit om deel te nemen aan deze didactische workshop die NSPOH dit jaar organiseert. In deze workshop leer je op welke verschillende manieren je de hersenen van je deelnemers aan het werk kunt zetten en hen kunt stimuleren in hun ontwikkeling. Je gaat de kennis over deze breinprincipes direct toepassen bij het breinvriendelijk ontwikkelen van een eigen onderwijsactiviteit.
Wist je dat de verwachtingen die jij als docent hebt van de deelnemer, van grote invloed zijn op de prestatie van de deelnemer? Wist je dat dopamine, de stof die we aanmaken bij verliefdheid en verslaving, ook een belangrijke rol speelt bij leren? En wist je dat de hippocampus nieuwe informatie maximaal 6 weken kan bewaren en je het daarna echt vergeten bent?
Deze geheimen van het brein helpen je om slim les te geven. Het breinleren vertaalt kennis over het brein naar praktische onderwijssituaties en helpt zo om het leren van deelnemers te bevorderen. Voor docenten is kennis van het brein in feite onmisbaar. In deze workshop leer je hoe jij als expert op jouw vakgebied kennis het best kunt overbrengen aan de deelnemers. Je leert over de werking van het brein en hoe je verschillende breinprincipes kunt gebruiken in je onderwijs. Aan de hand van voorbeelden en oefeningen leer je deze kennis zelf te gebruiken in de voorbereiding en uitvoering van je onderwijs.
Deze workshop wordt begeleid door:
16 januari 2026
17 juni 2026
De workshop is bedoeld voor docenten en opleiders die lesgeven bij NSPOH en die met een frisse blik naar hun eigen onderwijs willen kijken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Leiden of lijden, dat is de vraag in deze eigentijdse midwinterdag met verrassende sprekers, workshops en film.
Laat je inspireren door dirigent Arnaud Oosterbaan en kom er achter hoe je met ‘lucht´ anderen laat stralen.
Laat je uitdagen door drs. Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van de Corporate Tribe, managementboek 2016. Wat kun jij leren van de koppensneller?
Of schuif aan bij professor Marc Smelik, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in leiderschapstrajecten bij bedrijven en de publieke sector in Spanje, Engeland, China en Nederland.
Over leiderschap moet je niet alleen horen of praten, je moet het aan den lijve ondervinden. Dit kan je onder andere ervaren door een boksworkshop, je zelf als ‘merk’ ontdekken, de tango dansen of deelnemen aan onze spannende ‘mysterie’-workshop. Het kan allemaal tijdens ons Midwinterevent.
Je volgt inspirerende voordrachten over leiderschap, communicatie, samenwerking, vakvolwassenheid en persoonlijke identiteit. We hebben ontzettend goede en leuke sprekers voor deze dag.
Arnaud Oosterbaan ontving internationale aandacht als dirigent en is winnaar van de Kersjes dirigentenprijs voor jonge dirigenten in 2010. Hij vertelt begeesterd over het leiden van orkesten en wat we daarvan kunnen leren voor professioneel leiderschap. Daarbij is zijn boodschap dat leiders te vaak ‘de neuzen één kant op willen brengen’, terwijl hij ervoor pleit ieder individu te laten stralen.
Daniëlle Braun is corporate antropoloog. Ze neemt je mee op reis over de hele wereld om uiteindelijk weer te belanden in de spelonken van de eigen organisatie of je eigen leven. Wat leren wij van stammenhoofden en koppensnellers?
Prof. Marc Smelik heeft zeer ruime ervaring met het begeleiden van organisaties in China, Engeland, Spanje en Nederland. Hij was betrokken bij internationale deals en heeft ervaring in zowel bedrijfsleven als de publieke sector.
Marjan Slob, wetenschapsfilosofie, publiciste en winnaar van de Socrates Wisselbeker 2017 neemt jullie mee in de filosofische aspecten van leiderschap.
Hoe is het om te leiden of geleid te worden? Hoe bepaal je positie en je doel, zonder de ander uit het oog te verliezen? Ervaar het in een tangoworkshop, een boksworkshop of een workshop theatersport.
Wil je je professionele identiteit ontdekken en een eigen ‘merk’ neerzetten? Maak dan een Brand Heart.
Leiderschap is natuurlijk ook inhoudelijk goed zijn in je werk.
Heb je Cliënt, casus en context al gevolgd? Frits Coumans bespreekt in een workshop weer een nieuwe familie uit de Merelstraat.
Mocht je even onderuit willen zakken bij een interessant filmfragment over leiderschap, dan is dit ook mogelijk op deze dag.
Voor meer informatie download hier de pdf met een toelichting op de workshops. Geef je snel op en kies per tijdspad één lezing of minimaal twee actieve workshops.
Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH en hun praktijkopleiders. Deze gratis Midwinterdag kan onderdeel zijn van je keuzeonderwijs.
Hbo- of academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je leren hoe je jouw aios in beweging krijgt, zonder lange gesprekken te voeren? En hoe je optimaal invloed uitoefent op het resultaat van een gesprek? Doe dan deze eendaagse didactische scholing over coaching.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Tijdens deze module behandelen we One Minute Coaching. Dat richt zich op de mentale veerkracht van mensen. Soms wil je als praktijkopleider, zonder lange gesprekken te voeren, je aios beïnvloeden om in beweging te komen. Door ‘one minute at a time’ kun je een medewerker in zijn mentale stemming (mindset) beïnvloeden. Dat doe je in het moment, zodat je direct inspeelt op de mentale processen.
Naast One Minute Coaching besteden we aandacht aan Strategisch coachen. We hebben dagelijks gesprekken met mensen, maar communiceren dan in meer of mindere mate op een automatische manier. Als je meer invloed wilt uitoefenen op het resultaat van deze gesprekken, is het essentieel om je bewust te worden van de verschillende communicatiestijlen. Strategisch coachen is een doelgerichte methode om gesprekken optimaal te sturen.
Tijdens deze dag wisselen we presentaties en discussie af met de uitwisseling van ervaringen, het doen van oefeningen en het uitvoeren van simulaties in groepen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Michiel Kunnen en Puck Winnubst.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij jouw gedragsstijl achterhalen en leren wat voor impact die heeft op de samenwerking binnen een team? En wil je leren hoe jij met die kennis effectiever kunt samenwerken? Doe dan deze didactische scholing. Kom zo mogelijk samen met je aios zodat jullie inzicht krijgen in elkaars gedragsstijl.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Met de MapsTell methode, gebaseerd op DISC, kun je op een verhelderende manier verschillende gedragsstijlen achterhalen en de impact hiervan op de samenwerking binnen een team verkennen.
Tijdens deze module krijg je inzicht in de verschillende voorkeursstijlen. Je maakt kennis met de ‘Wereld van Verschil’ en je krijgt op een toegankelijke en leuke manier inzicht in zowel je eigen gedrag als dat van de anderen. Zo kun je bruggen bouwen!
We raden je aan om samen met jouw aios te komen.! Na aanmelding krijg je informatie hoe hij of zij zich hiervoor tegen een gereduceerd tarief kan opgeven. Deze scholing telt voor de aios mee als keuzeonderwijs.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Evi Vermeer, procesbegeleider, teamcoach en trainer NSPOH.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Een kritische en onderzoekende houding ten aanzien van kennis is belangrijk. Wil jij leren hoe je je aios daar optimaal in kunt stimuleren? Doe dan deze eendaagse, verkorte versie van de aios-module Critical Appraisal of a Topic/Evidence-based Medicine (CAT/EBM).
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Deze module is een verkorte versie van de module Critical Appraisal of a Topic/Evidence-based Medicine (CAT/EBM) die je aios volgt. In die module leert de aios hoe hij een vraag uit de praktijk vertaalt naar een onderzoekbare vraagstelling. Vervolgens leert hij daarmee de relevante wetenschappelijke evidence te doorzoeken en een antwoord te formuleren op de vraagstelling.
Door in vogelvlucht deze module mee te maken, kun je jouw aios beter helpen bij de stappen van CAT/EBM en het eventuele onderzoeksproject. Denk aan de begeleiding bij het vertalen van een thema of onderwerp naar een onderzoekbare vraag, bij een eerste verkenning van wat al bekend is, of bij het vinden van een geschikt onderwerp voor het onderzoeksproject. In bredere zin gaat het ook om het stellen van de juiste vragen ter bevordering van een kritische houding bij je aios en van een academisch leerklimaat op de werkplek.
Het onderwijs wordt verzorgd door F.F. (Florence) Fernald, opleider/adviseur NSPOH. Zij heeft als onderzoeker bijgedragen aan diverse kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksprojecten. Ze richt zich vooral op het begrijpen en verminderen van gezondheidsverschillen. Ze is docent voor de module Evidence Based Medicine, didactische scholingen voor praktijkopleiders en coördinator voor de module Integraal Vernieuwen.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2024 betaalt SOGEON voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2024 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Niet alle aios zijn hetzelfde. Wil jij leren hoe je omgaat met een aios die veel aandacht vraagt, het allemaal wel weet, niets doet met jouw feedback of de kantjes er vanaf loopt? Doe dan deze eendaagse didactische scholing!
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Natuurlijk zijn de meeste aios heel gedreven. Ze willen graag iets maken van hun opleiding, ze willen groeien. Maar stel nou dat je eens een andere aios treft. Hoe ga je om met een aios die veel aandacht vraagt, eigenwijs is, jouw aanwijzingen in de wind gooit of het niet serieus lijkt te nemen? Deze module is een prikkelende scholing waarin je meer leert over lastige lieden en jezelf!
We wisselen kennisoverdracht af met interactieve discussies. Daarnaast behandelen we casuïstiek en doen we oefeningen.
Het is nog niet bekend welke docent deze module zal geven.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4 en een incompany uitvoering kreg ook een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ken je dat? Je had een lastig gesprek met je aios en je vraagt je af: hoe zouden mijn collega praktijkopleiders dit hebben gedaan? Of je hebt iets juist heel handig aangepakt en je vraagt je af: zouden andere praktijkopleiders hier ook wat aan hebben?
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
In deze Didactische scholing leer je over de achtergrond van intervisie en hoe je een intervisiegroep voor praktijkopleiders opzet. Het klinkt heel eenvoudig maar in de praktijk verzandt intervisie soms in een theekransje. We leren je hoe je van intervisie een leuke, leerzame en verrijkende ervaring maakt. Een belangrijk deel van de training gaat om het zelf ervaren van verschillende methoden voor intervisie.
Intervisie is een goede manier om met elkaar te leren van vragen, problemen èn successen uit de praktijk. Zo help je elkaar om (nog) beter te worden als praktijkopleider. Van oudsher gaat intervisie vaak over dingen die niet goed gaan. Met de opkomst van de positieve psychologie is hier verandering in gekomen. Onderzoek laat zien dat je niet alleen leert van fouten maar ook van successen. Misschien nog wel meer zelfs. Het gaat er om dat je stil staat bij een ervaring en er over nadenkt. Anderen kunnen je daar goed bij helpen door het stellen van vragen en het verruimen van je perspectief.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. H.A.L. (Heleen) van der Straaten, coach en consultant
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.
Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Feedback geven lijkt simpel maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijk. Oefen met het geven van constructieve feedback op deze dag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn?! Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. Maar toch. In de praktijk blijkt het vaak best moeilijk om feedback te geven. Wat is dat toch met feedback?
In deze didactische scholing gaan we dieper in op feedback geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, de tien stoplichtmomenten voordat je feedback geeft en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback. We werken met presentaties met discussie, oefenen en wisselen ervaringen uit en doen simulaties met een trainingsacteur.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. M.S. (Myriam) Gijsbers-van Pesch. Bovendien werkt een trainingsacteur mee.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Er zijn de afgelopen jaren grote veranderingen geweest in de medische vervolgopleidingen sociale geneeskunde. Werk jij als praktijkopleider van aios in dit vakgebied? En wil je leren wat de consequenties zijn van de nieuwe Landelijke OpleidingsPlannen en het Landelijk ProfessionaliseringsPlan? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
De afgelopen jaren hebben de wetenschappelijke verenigingen nieuwe Landelijke OpleidingsPlannen (LOPs) opgesteld en is er een Landelijk Professionaliseringsplan Praktijkopleiders (LPP) vastgesteld.
Tijdens deze moduledag nemen we kort de belangrijkste wijzigingen door. Zo bespreken we een aantal nieuwe vormen van praktijktoetsing en behandelen we de beoordeling van een aios naar bekwaamheidsniveau. De nieuwe LOP’s en het LPP stellen hogere eisen aan de praktijkopleider. Daarom gaan we hier tijdens een groot gedeelte van de dag op in en wordt er uitgebreid geoefend.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor erkende praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde. En voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Je kunt deze module volgen als je:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.