030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Nudging en framing

Datum: 1 feb '22

In het kort

We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?

Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).

Wat je leert

Nudging en framing: tactieken waarmee je een duwtje in de goede richting kunt geven

Nudging – ochtenddeel

Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.

Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een goed voorbeeld van nudging: De werknemers van deze organisatie krijgen een duwtje in de rug om met de trap naar boven te gaan. Wie de trap neemt, krijgt niet alleen meer lichaamsbeweging, maar raakt ook een paar extra calorieën kwijt.

Framing – Middagdeel

De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’

Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is de kracht van nudging?
  • Wat is de kracht van framing?
  • Hoe maak je adequaat gebruik van nudges?
  • Hoe kun je je boodschap communicatief effectief framen?

Na afloop van deze nieuwe module over nudging en framing kun je:

  • uitleggen wat de kracht is van nudging en framing.
  • de voorwaarden voor goed nudgen en framen beschrijven.
  • een situatie vanuit je werk analyseren en beschrijven hoe goed gebruik van zowel nudging als framing bijdraagt aan positieve gedragsverandering.

Voor wie

Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.

Toegangseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docent

Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Bevlogen worden en blijven

Datum: 20 dec '21

In het kort

Er komt steeds meer aandacht voor de positieve aspecten van werk. Flow en bevlogenheid zijn dan termen die veel vallen. Maar wat is dat nu, bevlogenheid en waarom is dat zo belangrijk voor jezelf als sociaal geneeskundige, maar ook voor jou als opleider en voor je aios? Tijdens deze dag kom je daar achter!

Wat je leert

Wij gaan uit van bevlogenheid als een bijzondere state-of-mind die ontstaat wanneer mensen sterk betrokken zijn bij de organisatie waar ze voor werken, plezier hebben in wat ze doen en daarbij bruisen van energie. Deze mindset draagt bij aan je psychische en lichamelijke gezondheid en voorkomt burn- en bore-outs.

Na een korte kennismaking aan de hand van het thema duik je de verdieping in. We staan stil bij vragen en ervaringen rond:

  • je eigen bevlogenheid als sociaal geneeskundige
  • je bevlogenheid als praktijkopleider en daarmee als rolmodel voor je aios
  • de bevlogenheid van je aios

Je kijkt naar je eigen ambitie en de samenhang met de ambitie van je organisatie. En je kijkt met de andere deelnemers welk concreet gedrag helpt om bevlogenheid te ervaren en uit te dragen.

Deze dag reikt je theorie en instrumenten aan om met een andere bril naar je eigen werkelijkheid te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en wie weet ook andere dingen gaat doen!

Aan het eind van deze dag

  • ben je je bewust van je eigen bevlogenheid.
  • ben je je bewust van de wijze waarop je die nog verder kunt aanpassen.
  • weet je hoe je bevlogenheid bij je aios aan kunt boren of versterken.
  • heb je een instrument in handen om hier concreet in je eigen praktijk mee aan de slag te gaan.

Docent

Drs. Myriam Gijsbers – van Pesch, zelfstandig trainer en docent, Reflaction.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 20 september 2023 plus voor één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Spannende gesprekken met je aios

Datum: 20 dec '21

In het kort

In de basisopleiding praktijkopleiders heb je een dagdeel gevolgd over het verschil tussen feedback en sturing. Deze dag is hier een vervolg op en stelt je in staat om in een veilige setting te oefenen met vaardigheden die horen bij het geven van feedback en/of het aansturen van je aios.

Wat je leert

Je bent opleider. Feedback geven aan je aios gaat best goed en instrueren ook. Je aios pakt het allemaal snel op: geen vuiltje aan de lucht.

Maar wat als de communicatie tussen jou en je aios minder soepel verloopt? Je hebt de theorie over feedback geven gehad en telkens kort de vertaalslag naar je eigen praktijk gemaakt. In situaties waarin het soepel loopt, heb je waarschijnlijk genoeg aan je opgedane inzichten. In de situaties waarin het minder vanzelfsprekend gaat, zul je vaker zaken moeten benoemen, moeten bijsturen, waar mogelijk zelfs aanspreken op gedrag en blinde vlekken actief wegwerken. In die situaties kan het prettig zijn eerst even geoefend te hebben en te onderzoeken wat in jouw praktijk het beste werkt, voordat je het echte gesprek met je aios aangaat.

Op deze dag didactische scholing ga je praktisch aan de slag met het voeren van dergelijke spannende gesprekken met je aios. We werken in een intervisie-achtige setting waarin je eigen casuïstiek in brengt én we gaan aan de slag met een trainingsacteur om zo optimaal te kunnen variëren en direct terugkoppeling te krijgen op de wijze waarop jij feedback geeft en stuurt.

Aan het eind van deze dag heb je

  •  je kennis rondom feedback geven en sturen weer opgefrist.
  • geoefend met voor jou spannende gesprekssituaties.
  • terugkoppeling gekregen op de wijze waarop jij feedback geeft en stuurt.
  • inzicht in hoe jij jouw praktijksituaties, waarin er sprake is van een spannend feedback/ sturingsgesprek, optimaal vormgeeft.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door M. (Myriam) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij de NSPOH allerlei modules, bijvoorbeeld over leiderschap, veranderkunde en samenwerking. Zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen staan in haar aanpak centraal. Ze is trainer bij de basisopleiding en didactische scholingen voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Leiderschap, maak jij het verschil?

Datum: 20 dec '21

In het kort

Leiderschap neemt een steeds grotere plaats in binnen de medische vervolgopleidingen. Het wordt daarmee ook belangrijker binnen de didactische scholingen. Hoe kun je je aios het best ondersteunen om leiderschap te tonen? Deze dag helpt je daarbij.

Wat je leert

Wat versta jij onder leiderschap? Wanneer toon je leiderschap?

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Aan het begin van deze dag staan we stil bij de verschillende voorkeurstijlen (DISC) en wat dat betekent voor jouw leiderschapsstijl. Hoe werken mensen met verschillende voorkeursstijlen goed samen? Daarna gaan we dieper in op wat van de aios wordt verwacht m.b.t. medisch leiderschap, hoe je als praktijkopleider leiderschap toont en hoe je daarin je aios kan begeleiden. Het is een actieve onderwijsdag met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en zelfreflectie.

Na afloop van deze eendaagse didactische scholing:

  • kun je benoemen wat leiderschap voor jou inhoudt;
  • kun je je eigen leiderschapsstijl benoemen;
  • weet je wat belangrijke aspecten van leiderschap zijn die vanuit de vervolgopleiding van de aios verwacht worden;
  • heb je geoefend met het coachen van aios op het thema leiderschap.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Harm van Kuijk, trainer bij Convera Communicatie & Coaching.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 20 september 2023 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing praktijkopleiders vertrouwensartsen

Datum: 29 nov '21

In het kort

Deze dag is bedoeld voor verdere versterking van de praktijkopleiding. Tijdens deze dag wordt er didactische scholing aangeboden om jouw vaardigheden als praktijkopleider te versterken. Tijdens de ochtend staan we stil bij het evalueren van de ervaringen met de eerste en tweede lichting aios en het curriculum (inclusief toetsen) van de opleiding. De invulling van de middag staat nog niet geheel vast. Als je zelf wensen hebt is daar nog ruimte voor en horen we dat graag!

Wat je leert

De ochtend staat in het teken van evalueren en vooruitblikken op het curriculum van de aios. De eerste lichting aios (die gestart is in september 2021) heeft de opleiding afgerond. Hoe is dat verlopen? En hoe ziet het curriculum eruit voor de aios van maart 2023 en wat is de planning voor september 2024? We kijken samen naar een aantal toetsen (praktijkopdrachten, KPB’s) om hier een verbeterslag in aan te brengen.

De middag wordt nog nader ingevuld met een onderwerp waar jullie als praktijkopleiders behoefte aan hebben. Graag ontvangen we je inbreng in een mail naar opleidingva@nspoh.nl liefst vóór 1 april 2024.

Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als:

  • Leerklimaat: hoe realiseer je een optimaal leerklimaat binnen je huidige opleidingscontext, ook al is die misschien niet altijd 100% haalbaar?
  • Wat is goede praktijkbegeleiding: waar loop je tegenaan en wat kun je doen om je opleiderschap verder te verbeteren binnen de bestaande context?
  • EPA’s beoordelen en bewijsvoering: een onderwerp waar we het al eerder over hebben gehad. Waar staan we nu? Wat heb je nodig om de beoordeling goed te kunnen doen?
  • Eigen inbreng is ook zeer welkom.

Docenten

Worden later bekend gemaakt.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios vertrouwensarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Educatief partnerschap JGZ

Datum: 24 nov '21

In het kort

In 2019 is de opleiding tot jeugdarts volledig vernieuwd en wordt er continue gewerkt aan het verbeteren en doorontwikkelen van het onderwijs. Het instituutsonderwijs en de praktijkopleiding lopen goed, maar er is nog ruimte voor verbetering om het instituutsonderwijs écht ondersteunend te laten zijn aan wat de aios in de dagelijkste praktijk tegenkomt. Daarom is er een groot project gestart waarbij het instituutsonderwijs en de toetsing van de eerste fase arts M+G, profiel jeugdarts, onder handen genomen worden. Om een betere aansluiting bij de praktijk te bewerkstelligen, hebben wij als opleiders kennis van praktijopleiders en ervaring uit de praktijk hard nodig!

Waar streven we naar?

Opleiden doen we samen

Een opleiding waarbij de onderwijsdagen een duidelijke relatie hebben met wat de aios in de dagelijkse praktijk tegenkomt. Onderwijsdagen waarop in een veilige, gecontroleerde setting geoefend kan worden met nieuwe vaardigheden, die vervolgens in de complexe beroepspraktijk geïntegreerd worden in het handelen. De uitkomsten van de opdrachten en korte praktijk beoordelingen (KPB’s) moeten input en sturing geven aan de ontwikkeling van de aios. Het onderwijs geeft input voor de toetsing, in de praktijk wordt geoefend en beoordeeld, en de resultaten leveren ontwikkelpunten voor de aios op.

Voordat we zo ver zijn, hebben we zoveel mogelijk input uit de praktijk nodig. Opleiden doen we samen, dus een opleiding in samenspraak vormgeven, daar streven we naar!

Wat je leert

Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de bevindingen en ideeën die reeds uit dit project naar voren zijn gekomen. We nemen jou als deelnemer mee in de onderwijskundige achtergrond van de plannen en we vragen je om input te geven op de bevindingen en ideeën. Met de uitkomsten van deze ochtend gaan wij vervolgens aan de slag. We bespreken hoe je op de hoogte gehouden wil worden van de vorderingen en hoe je als praktijkopleider betrokken blijft.

Denk mee!

Vind je het leuk om mee te denken over de invulling van het instituutsonderwijs en heb je wensen voor de verbetering van het instituutsonderwijs en de toetsen? Laat je dan horen en meld je dan aan voor deze onderwijsdag!

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door JGZ-opleiders Nicole Siers en Lianne Reinders.

Voor wie

Praktijkopleiders JGZ.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Klinische dag

Datum: 9 sep '21

Over deze klinische dag:

We denken er niet zo bij na, maar wat hebben we onze handen en voeten hard nodig. Je mist ze pas als er iets “aan de hand “is en dan ben je vaak onthand. In onze gezegden nemen ze een belangrijke plaats in. Voor bijna alle beroepen heb je de handen of de voeten nodig. Veelal om gewone taken uit te oefenen, of ter ondersteuning van andere taken.

En soms is er speciale training nodig en beschikken mensen over speciale vaardigheden: de muzikant, de voetballer of de administratief medewerker met een toetsaanslag van 220 sl/minuut. Er zijn beroepen waar specifiek iets gemaakt wordt met de handen en de definitie van een ambacht is: werk waarbij je iets met de handen maakt. (Er dreigt overigens een groot tekort aan ambachtslieden.)

Sommige taken werden in de loop der tijden overgenomen, gedigitaliseerd, gerobotiseerd of verdwenen gewoon. Sommige chirurgentaken worden inmiddels door robots gedaan. Aan de andere kant kwamen er ook nieuwe taken en vaardigheden bij: bijna iedereen kan swipen, mailen en online meeten. Er zijn veel mensen die een administratief beroep hebben. Halverwege 2023 zijn er bijna 1,9 miljoen mensen werkzaam in economisch-administratieve beroepen. Deze beroepsrichting is met 1 op de 5 werkenden de grootste op de arbeidsmarkt.

Beroepen waar administratie niet de hoofdtaak is, hebben nu wel veel pc werk. De bedrijfsarts en de verzekeringsarts hebben veel administratie, maar de automonteur en de politieagent ook. Al deze mensen hebben hun handen nodig.

Hoewel veel werknemers veel zitten (Bijna de helft van werkend Nederland zit meer dan 9,1 uur per dag ) zijn er ook veel werknemers die staan, lopen of met de voeten een pedaal bedienen. En op onze voeten gaan we naar het werk. Ook onze voeten zijn van groot belang voor ons werk.

Aandoeningen aan hand en voet, zoals bij traumatische letsels, komen geregeld voor in de bedrijfsgeneeskundige praktijk. Beperkingen in de functie van hand en voet hebben doorgaans grote invloed op de belastbaarheid van iemand en ook op het arbeidsongeschiktheidspercentage vastgesteld door het UWV. Door betere kennis over de aard (diagnostiek) en gevolgen (ervaren belemmeringen) kun je beter oordelen over functionele mogelijkheden, de beperkingen en de duurzaamheid en kan je iemand beter begeleiden.

Om tot een goede begeleiding en een goed sociaal-medisch oordeel te komen is het noodzakelijk te beschikken over de juiste medische informatie van bijvoorbeeld handchirurg en/of handtherapeut. Maar hoe communiceer je hierover effectief met de behandelaar(s)? Daarnaast dien je je oordeel ook te baseren op je eigen bevindingen. Maar hoe voer je een gericht onderzoek van hand en voet eigenlijk uit?

Het is dus goed dat wij aandacht besteden aan de handen en de voeten.

Na afloop van deze onderwijsdag

  • Heb je je kennis vergroot over de pathofysiologie van hand en voet;
  • kun je beter het proces van functioneringsherstel (diagnose, behandeling, oefentherapie en prognose) bij je klant evalueren/monitoren;
  • weet je hoe je als bedrijfsarts een belastbaarheidsgericht lichamelijk onderzoek van hand en voet kunt uitvoeren;
  • kun je de bevindingen van het belastbaarheidsgericht lichamelijk onderzoek gebruiken om een inzetbaarheidsprofiel in te vullen met de juiste notitie van re/li-verschillen;
  • heb je tips gekregen over zinvolle communicatie met de behandelende hand-voetchirurg en/of therapeut;
  • ten slotte heb je aan de hand van persoonlijke leervragen en inbreng van casuïstiek een verband gelegd met je eigen praktijk.

Voor wie

Aios en praktijkopleiders.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – De grote drie van fase twee

Datum: 3 mei '21

 

In het kort

Het Barrièremodel van Kerst, de Window of opportunity van Kingdon, de Krachtenveldanalyse, Intervention mapping, Governance. Termen uit de tweede fase M+G, die niet bij elke praktijkopleider heel bekend zullen zijn. Wat moet je hiervan weten? En hoe ga je dat inzetten bij je aios? De Grote drie van fase twee passeren de revue. Vervolgens ga je zelf aan de slag om een beetje te ervaren hoe het is om tweede fase aios te zijn.

Wat je leert

Leer over de drie grote modules van de tweede fase M+G

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Je krijgt deze dag een overzicht van de drie grote modules van de tweede fase M+G:

Wat is de inhoud, hoe verhouden ze zich tot elkaar? Waarom is het denkkader voor veel aios zo nieuw?

In groepjes ga je zelf aan de slag met een fictief probleem. Je stelt samen een Krachtenveldanalyse op, onderdeel van de module. Je inventariseert het probleem met behulp van Intervention mapping, onderdeel van de module Integraal vernieuwen.

Samen met de andere deelnemers kijk je tenslotte terug op de dag en hoe deze je kan helpen bij het begeleiden van je aios.

Na afloop van deze eendaagse didactische scholing:

  • kun je met meer kennis en ervaring van de inhoud van de drie grote modules van de tweede fase M+G je aios beter begeleiden.
  • heb je ervaren hoe het is om enkele van de modellen die in de tweede fase M+G gebruikt worden toe te passen.

Docenten

  1. (Bertine) Spooren, Instituutsopleider tweede fase M+G NSPOH.
  2. (Myriam) Gijsbers-van Pesch, trainer Reflaction.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios tweede fase Maatschappij + Gezondheid.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling waar de aios in dienst is van de SBOH (Landelijk Werkgeverschap)? De SBOH financiert in 2021 dan voor jou het congres opleiders M+G op 22 september plus een andere dag didactische scholing. We verzoeken je dan bij factuurgegevens de naam van jouw opleidingsinstelling plus ‘SBOH’ te vermelden. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

SOGEON Congres opleiders M+G

Datum: 22 apr '21

In het kort

Het werkveld is onderhevig aan verandering. Hoe kun je ondanks alle veranderingen jouw kwaliteiten als praktijkopleider optimaal benutten om de aios te begeleiden? Het thema van het SOGEON-congres 2024 is ‘Scherp aan de wind varen’. Door scherp aan de wind te varen wend je beschikbare middelen zo aan dat je daarmee het beste resultaat behaalt. Deze dag zal dan ook in het teken staan van het versterken, verdiepen en verbreden van jouw kwaliteiten als praktijkopleider, zodat jij jouw opleiderschap optimaal kan inzetten en jouw aios het beste uit zichzelf kan halen!

Verzeker jezelf van een plek en schrijf je snel in!

Het SOGEON-congres is dé gelegenheid om als praktijkopleider stil te staan bij hoe jij je rol invult. Het congres biedt voor zowel beginnende als ervaren opleiders een scala aan lezingen, parallelsessies en discussies om je uit te dagen en kritisch, onderzoekend en nieuwsgierig op je rol te reflecteren. Naast plenaire lezingen is er een breed aanbod aan workshops waaruit je kunt kiezen. Ook is er ruimte voor netwerken.

Programma

Onder andere de volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Kwaliteitskader KOERS en de kwaliteitscyclus;
  • werkvormen toepassen en integreren in de begeleiding van aios;
  • een aios begeleiden tijdens de tropenjaren;
  • inclusief opleiden;
  • de stand van zaken van het Landelijk Opleidings Plan arts M+G;
  • schrijfvaardigheid van de aios;
  • blinde vlekken en bias.

Workshops die vorig jaar goed werden bezocht en beoordeeld worden herhaald.

Voor wie

Het congres richt zich op praktijkopleiders van een aios M+G en FG.
Het congres levert AbSG accreditatiepunten op. Na deelname op 18 september ontvang je 5 accreditatiepunten. Als je voorafgaand aan het congres ook het webinar volgt, ontvang je een extra punt. In totaal levert het dus 6 accreditatiepunten op. Het aantal uren erkende didactische scholing is hetzelfde: 5 c.q. 6 uur.

Praktische informatie

Het SOGEON Congres voor opleiders M+G en FG vindt plaats op 18 september 2024 in Hotel Theater Figi in Zeist van 09.30 uur tot 16.30 uur.
De inloop is vanaf 8.45 uur en er is een afsluitende borrel tot 17.30 uur. Wanneer het definitieve programma bekend is zal deze gedeeld worden op deze pagina. Alle ingeschreven deelnemers krijgen voor aanvang het programma toegestuurd.

Vergoeding

SOGEON betaalt de deelname aan dit congres voor alle praktijkopleiders van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G en FG. Dat geldt ook als je de Basisopleiding voor praktijkopleiders nog niet hebt afgerond. NB: vul bij aanmelden de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’.

Andere praktijkopleiders kunnen dit congres volgen tegen betaling.

 

INC Didactische scholing – Achteroverleunen en One Minute Coaching

Datum: 25 mrt '21

In het kort

Breid je begeleidingsrepertoire van je aios uit: met korte interventies zoals bij One Minute Coaching of door vaker achterover te leunen, de juiste vragen te stellen en te luisteren.

Wat je leert

Als praktijkopleider doe je in begeleidingsgesprekken en andere communicatie met je aios al snel te veel, bewust of onbewust. Misschien maak jij wel eens mee dat je:

  • tóch maar weer (misschien wel tandenknarsend) een reminder stuurt naar die aios die de zaakjes wéér niet op orde heeft.
  • tóch maar even (misschien uit efficiëntie) zelf dat rapport van die onzekere aios aanpast, terwijl je weet dat zij/hij genoeg in huis heeft om het rapport zelfstandig af te ronden.
  • tóch maar weer de leiding neemt in jullie begeleidingsgesprek, terwijl je zo hoopt dat je aios zich in jullie gesprekken actiever opstelt.
  • in de wandelgang antwoord geeft op een vraag van je aios, terwijl je later denkt ‘daar heeft hij/zij mij toch niet voor nodig?

Als opleider heb je altijd invloed op je aios. Welke invloed de juiste is hangt af van de situatie, van je aios, uiteraard ook van jou als opleider. Als het gewenst is dat je aios de verantwoordelijkheid op zich neemt is het belangrijk dat je als opleider weet hoe je effectieve tactieken kunt inzetten in de dagelijkse samenwerking. Soms is dat door minder zelf te doen maar de tijd te nemen om de juiste vragen te stellen en vervolgens te luisteren. Soms is dat door gebruik te maken van korte interventies (complimenten, inspiraties, confrontaties en provocaties). Op deze dag komen deze uiteenlopende interventies aan de orde.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de vier verschillende mindsets van One Minute Coaching benoemen en herkennen
  • kun je in korte contactmomenten interventies inzetten om de mindset van je aios te beïnvloeden
  • heb je helder op welke punten je minder kunt gaan doen in het begeleiden van aios
  • heb je een plannetje om daadwerkelijk NIET met deze punten aan de slag te gaan
  • heb je helder op welke punten je absoluut wel aan de slag wilt gaan de komende tijd
  • heb je een plannetje om daar een start mee te maken

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door P.S. (Puck) Winnubst, MSc en M. (Michiel) Kunnen, MA.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.