Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.
Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.
De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!
Je neemt als praktijkopleider deel aan een intervisiegroep. Misschien vraag je je af: “Zouden we hier niet meer uit kunnen halen?” Soms wordt de intervisie een sleur of ervaar je de bijeenkomsten als een verplicht nummer. Hoe kun je dit voorkomen? Of hoe keer je het tij zonder de sfeer te bederven? Je leert het tijdens deze eendaagse didactische scholing.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In een lopende intervisiegroep is het van belang dat je het proces bewaakt en aandacht hebt voor het evenwicht in de groep. Wat doe je als sommige deelnemers meer aan bod komen dan andere? Hoe ga je om met voorzitterschap? Hoe introduceer je een nieuwe deelnemer? Welke valkuilen of struikelblokken kom je zoal tegen en hoe ga je daar mee om?
Tijdens deze dag leer je hoe je intervisie leuk, leerzaam en verrijkend houdt. Daarbij gaan we uit van de ervaringen van jou en de andere deelnemers. Je leert hoe je evalueert en tot goede afspraken komt waaraan iedereen zich houdt. Je verdiept je in verschillende intervisiemethoden en maakt kennis met minder gebruikelijke werkwijzen. We besteden ook aandacht aan het leren van successen. Vooraf kun je ervaringen en leervragen aangeven, zodat de trainer daar dieper op kan ingaan.
Discussie, oefeningen en groepswerk worden afgewisseld. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.
En na afloop heb je kennis gemaakt met voor jou relatief onbekende intervisiemethoden en het geleerde in praktijk gebracht in een intervisiesessie met een heterogene groep van praktijkopleiders.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. H.A.L. (Heleen) van der Straaten, linguïst en onderwijskundige. Zij werkt als zelfstandig adviseur en coach en begeleidt veranderprocessen op individueel, groeps- en organisatieniveau. Als geregistreerd supervisor traint en begeleidt zij diverse intervisiegroepen in zorg en onderwijs. Ze is docent bij de NSPOH voor onderwijs over communicatie, (team)coaching, organisatiekunde, verandermanagement en professioneel leiderschap.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
NB deze dag didactische scholing vervangt de eerdere scholingen ‘Didactische scholing – Een intervisiegroep opzetten als praktijkopleider’ en ‘Didactische scholing – verdiep je intervisie’. Deze dag overlapt qua inhoud met deze dagen.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Een kritische en onderzoekende houding ten aanzien van kennis is belangrijk voor verdere ontwikkeling van het vakgebied. Aios worden hier in de opleiding toe uitgedaagd tijdens de module Evidence based medicine (EBM), waar ze een Critical Appraisal of a Topic (CAT) uitwerken en tijdens het onderzoekstraject. Wil jij weten hoe jij je aios daarbij optimaal kunt stimuleren en begeleiden? Volg dan deze didactische scholing.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
In deze scholing nemen we je in vogelvlucht mee door de module EBM en het traject onderzoeksscholing. Bij beide modules zijn er overeenkomstige momenten waarop jij als praktijkbegeleider een belangrijke bron van feedback bent. Denk aan het meedenken over hoe praktijkrelevant een onderzoeksvraag is, en het terugvertalen van de gevonden uitkomsten naar de praktijk. Maar ook tijdens andere fases is er een rol voor de praktijkopleiders. Tijdens deze dag ligt de focus op jouw rol als praktijkbegeleider en gaan we met voorbeelden aan de slag.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
NB Heb je eerder de dag ‘Didactische scholing – bevorder evidence based sociale geneeskunde‘ of de dag ‘Didactische scholing – ondersteunen van onderzoek’ gevolgd? Deze dag overlapt qua inhoud met deze dagen en we raden je aan dan een andere dag Didactische scholing te volgen.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 20 september 2023 plus voor één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Het onderwijs wordt verzorgd door A. (Angarath) van der Zee, opleider/adviseur NSPOH.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Leer meer over onderhandelen, gericht op de praktijkopleider – aios context.
Op deze dag komen kort de algemene principes van positioneel en win-win onderhandelen aan bod. We gaan met name dieper in op het scheiden van mensen en problemen, wederzijdse belangen, het stellen van grenzen enerzijds en het toegeven of loslaten anderzijds, de wijze van communicatie en het komen tot consensus over oplossingen in de specifieke praktijkopleider-aois context. Vervolgens presenteren we rondom al deze principes oefeningen, die aansluiten op de praktijk van je eigen context in je organisatie en als opleider met een aios.
N.J.Th. (Col) Prevoo.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De rol van praktijkopleider van onze aios is erg belangrijk. Hoe bepaal je samen met je aios of het gewenste bekwaamheidsniveau is behaald?
Door middel van casuïstiek zoeken we met elkaar een werkwijze en kun je als praktijkopleider bepalen wat het beste bij jouw aios past.
Deze bijeenkomst met een plenair (informatief) gedeelte, maaltijd en intervisie biedt je daarbij ondersteuning.
Ralph Hackmann.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Je kunt kiezen uit twee verschillende data, zie het rooster hieronder.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Breid je begeleidingsrepertoire van je aios uit: met korte interventies zoals bij One Minute Coaching of door vaker achterover te leunen, de juiste vragen te stellen en te luisteren.
Als praktijkopleider doe je in begeleidingsgesprekken en andere communicatie met je aios al snel te veel, bewust of onbewust. Misschien maak jij wel eens mee dat je:
Als opleider heb je altijd invloed op je aios. Welke invloed de juiste is hangt af van de situatie, van je aios, uiteraard ook van jou als opleider. Als het gewenst is dat je aios de verantwoordelijkheid op zich neemt is het belangrijk dat je als opleider weet hoe je effectieve tactieken kunt inzetten in de dagelijkse samenwerking. Soms is dat door minder zelf te doen maar de tijd te nemen om de juiste vragen te stellen en vervolgens te luisteren. Soms is dat door gebruik te maken van korte interventies (complimenten, inspiraties, confrontaties en provocaties). Op deze dag komen deze uiteenlopende interventies aan de orde.
Het onderwijs wordt verzorgd door Harm van Kuijk en Lieke de Bruin, trainer/acteur One Minute Coaching en Barbara Heyer MA, trainer.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Krachtenveldanalyse, Intervention Mapping, Veranderkunde…. Het zijn termen uit de module Integraal Vernieuwen in de Publieke Gezondheidszorg: één van de grote modules van de opleiding M+G-2e fase. Maar wat houden die termen ook al weer in, en wat moet je als praktijkopleider van een aios 2e fase hierover weten? Hoe help je de aios een goed onderwerp voor deze module te kiezen? En hoe kun je als praktijkopleider je aios begeleiden bij het opzetten van een goede probleemanalyse, de veranderanalyse en het maken van een plan van aanpak?
Tijdens deze scholingsdag komt het aan bod!
De dag betreft een erkende didactische scholing voor praktijkopleiders, waarin de theorie van de module in hoofdlijnen wordt aangeboden. Ook wordt de dag benut voor ‘educatief partnerschap’; de ontmoeting en uitwisseling tussen de opleiders uit de praktijkinstellingen en het onderwijsinstituut. We doen dit aan de hand van reële casus van aios. De didactische scholing telt mee als erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Tijdens deze dag komt o.a. aan bod:
We wisselen ervaringen uit en discussiëren over hoe je je aios kan helpen een probleem te vertalen naar een onderwerp voor de module Integraal Vernieuwen.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios M+G-2e fase, of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios M+G-2e fase onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 2e fase? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing.
Deze dag wordt voor de helft (het deel educatief partnerschap) door de NSPOH betaald. De andere helft (het deel didactische scholing) wordt volgens bovenstaande door SOGEON betaald.
Vul s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’.
We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Krachtenveldanalyse, Intervention Mapping, Veranderkunde…. Het zijn termen uit de module Integraal Vernieuwen in de Publieke Gezondheidszorg: één van de grote modules van de opleiding M+G-2e fase. Maar wat houden die termen ook al weer in, en wat moet je als praktijkopleider van een aios 2e fase hierover weten? Hoe help je de aios een goed onderwerp voor deze module te kiezen? En hoe kun je als praktijkopleider je aios begeleiden bij het opzetten van een goede probleemanalyse, de veranderanalyse en het maken van een plan van aanpak?
Tijdens deze scholingsdag komt het aan bod!
De dag bestaat voor de helft uit didactische scholing waarin de theorie van de module in hoofdlijnen wordt aangeboden. De andere helft wordt benut voor ‘educatief partnerschap’; de ontmoeting en uitwisseling tussen de opleiders uit de praktijkinstellingen en het onderwijsinstituut. We doen dit aan de hand van reële casus van aios. De didactische scholing telt mee als erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Tijdens deze dag komt o.a. aan bod:
We wisselen ervaringen uit en discussiëren over hoe je je aios kan helpen een probleem te vertalen naar een onderwerp voor de module Integraal Vernieuwen.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios M+G-2e fase, of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios M+G-2e fase onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 2e fase? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing.
Deze dag wordt voor de helft (het deel educatief partnerschap) door de NSPOH betaald. De andere helft (het deel didactische scholing) wordt volgens bovenstaande door SOGEON betaald.
Vul s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’.
We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Je kunt dan desgewenst binnen de vergoeding van SOGEON nog een halve dag didactische scholing volgen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze dag is bedoeld voor verdere versterking van de praktijkopleiding. Met de didactische scholing kun je jouw vaardigheden als praktijkopleider versterken. Deze keer richten we ons op het beoordelen van EPA’s.
Je bent samen met je aios al een aantal maanden onderweg in de praktijkopleiding. Op welk supervisieniveau voert de aios de verschillende EPA’s uit? Hoe kun je dat zien? En hoe kom je tot een gewogen beoordeling van de EPA’s? Daar gaan we tijdens deze dag mee oefenen. Ook maken we met elkaar afspraken over de werkwijze hoe we als vertrouwensartsen de EPA’s beoordelen en gaan we in op het afronden van de eerste praktijkopleidingsperiode.
De onderwerpen die deze dag aan bod komen zijn:
Voor praktijkopleiders van een aios vertrouwensarts.
Joanneke Krämer en Milou van Roosmalen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Geef jij onderwijs en erger je je weleens aan sommige deelnemers? Of vertonen deelnemers storend gedrag en zou je daar graag iets aan doen? Doe dan mee aan deze DiDO-workshop. Op deze actieve avond leer je waarom bepaald gedrag jou triggert én wat je eraan kunt doen.
Die deelnemer die duidelijk niet mee wil doen en gapend achterover hangt. Alleen met z’n telefoon bezig is. Of het juist steeds beter weet en telkens weer met je in discussie gaat. Herkenbaar lastig gedrag van deelnemers voor veel docenten.
Vrijwel iedereen wordt wel door bepaald lastig gedrag getriggerd. Wat zegt dat over jouzelf als persoon? En welke mogelijkheden heb je om te interveniëren? Op deze vragen gaan we in op deze avond.
We kijken in de workshop niet alleen naar de achtergrond waarom bepaald gedrag jou triggert en welke interventiemogelijkheden je hebt. Je gaat ook zelf actief aan de slag met een eigen casus, die je oefent samen met een acteur. Bij de overige rollenspelen reflecteer je samen met de groep op wat je observeert. Het streven is om iedereen de gelegenheid te geven om te oefenen met de acteur, het kan zijn dat dit niet voor alle 16 deelnemers lukt.
De workshop is inclusief diner.
Heb je vragen? Mail deze naar dido-scholingen@nspoh.nl.
De workshop wordt gegeven door:
De workshop is bedoeld voor opleiders en docenten die lesgeven bij NSPOH.