030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen

Datum: 20 dec '22

Nieuwjaarsgeschenk

Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.

Inschrijving

Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.

De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Schrijf je in!

Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!

Didactische scholing – Intervisie met nieuw elan

Datum: 21 nov '22

In het kort

Je neemt als praktijkopleider deel aan een intervisiegroep. Misschien vraag je je af: “Zouden we hier niet meer uit kunnen halen?” Soms wordt de intervisie een sleur of ervaar je de bijeenkomsten als een verplicht nummer. Hoe kun je dit voorkomen? Of hoe keer je het tij zonder de sfeer te bederven? Je leert het tijdens deze eendaagse didactische scholing.

Wat je leert

Intervisie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een lopende intervisiegroep is het van belang dat je het proces bewaakt en aandacht hebt voor het evenwicht in de groep. Wat doe je als sommige deelnemers meer aan bod komen dan andere? Hoe ga je om met voorzitterschap? Hoe introduceer je een nieuwe deelnemer? Welke valkuilen of struikelblokken kom je zoal tegen en hoe ga je daar mee om?

Tijdens deze dag leer je hoe je intervisie leuk, leerzaam en verrijkend houdt. Daarbij gaan we uit van de ervaringen van jou en de andere deelnemers. Je leert hoe je evalueert en tot goede afspraken komt waaraan iedereen zich houdt. Je verdiept je in verschillende intervisiemethoden en maakt kennis met minder gebruikelijke werkwijzen. We besteden ook aandacht aan het leren van successen. Vooraf kun je ervaringen en leervragen aangeven, zodat de trainer daar dieper op kan ingaan.

Discussie, oefeningen en groepswerk worden afgewisseld. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.

Na afloop van deze eendaagse didactische scholing kun je uitleggen:

  • wat het belang is van intervisie in de ontwikkeling van professionals.
  • wat de aandachtspunten zijn bij het blijvend fris houden van een intervisiegroep.
  • hoe je een zinvolle tussentijdse evaluatie opzet.
  • wat de valkuilen en struikelblokken zijn bij intervisie.
  • hoe je vanuit de kennis daarover komt tot prettigere en betere samenwerking in de intervisiegroep.
  • hoe je kunt variëren met de verschillende rollen binnen een intervisiegroep.

En na afloop heb je kennis gemaakt met voor jou relatief onbekende intervisiemethoden en het geleerde in praktijk gebracht in een intervisiesessie met een heterogene groep van praktijkopleiders.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. H.A.L. (Heleen) van der Straaten, linguïst en onderwijskundige. Zij werkt als zelfstandig adviseur en coach en begeleidt veranderprocessen op individueel, groeps- en organisatieniveau. Als geregistreerd supervisor traint en begeleidt zij diverse intervisiegroepen in zorg en onderwijs. Ze is docent bij de NSPOH voor onderwijs over communicatie, (team)coaching, organisatiekunde, verandermanagement en professioneel leiderschap.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

NB deze dag didactische scholing vervangt de eerdere scholingen ‘Didactische scholing – Een intervisiegroep opzetten als praktijkopleider’ en ‘Didactische scholing – verdiep je intervisie’. Deze dag overlapt qua inhoud met deze dagen.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Help je aios EBM en onderzoek

Datum: 21 nov '22

In het kort

Een kritische en onderzoekende houding ten aanzien van kennis is belangrijk voor verdere ontwikkeling van het vakgebied. Aios worden hier in de opleiding toe uitgedaagd tijdens de module Evidence based medicine (EBM), waar ze een Critical Appraisal of a Topic (CAT) uitwerken en tijdens het onderzoekstraject. Wil jij weten hoe jij je aios daarbij optimaal kunt stimuleren en begeleiden? Volg dan deze didactische scholing.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

In deze scholing nemen we je in vogelvlucht mee door de module EBM en het traject onderzoeksscholing. Bij beide modules zijn er overeenkomstige momenten waarop jij als praktijkbegeleider een belangrijke bron van feedback bent. Denk aan het meedenken over hoe praktijkrelevant een onderzoeksvraag is, en het terugvertalen van de gevonden uitkomsten naar de praktijk. Maar ook tijdens andere fases is er een rol voor de praktijkopleiders. Tijdens deze dag ligt de focus op jouw rol als praktijkbegeleider en gaan we met voorbeelden aan de slag.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je je kennis over de stappen van een CAT opgefrist.
  • heb je inzicht in het verloop van het onderzoekstraject van je aios.
  • weet je hoe en op welke momenten jij als praktijkleider  juist een rol kunt spelen in het proces dat de aios doorloopt bij deze modules EBM en onderzoek.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

NB Heb je eerder de dag ‘Didactische scholing – bevorder evidence based sociale geneeskunde‘ of de dag ‘Didactische scholing – ondersteunen van onderzoek’ gevolgd? Deze dag overlapt qua inhoud met deze dagen en we raden je aan dan een andere dag Didactische scholing te volgen.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 20 september 2023 plus voor één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door A. (Angarath) van der Zee, opleider/adviseur NSPOH.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – onderhandelen

Datum: 10 okt '22

In het kort

Leer meer over onderhandelen, gericht op de praktijkopleider – aios context.

Wat je leert

Op deze dag komen kort de algemene principes van positioneel en win-win onderhandelen aan bod. We gaan met name dieper in op het scheiden van mensen en problemen, wederzijdse belangen, het stellen van grenzen enerzijds en het toegeven of loslaten anderzijds, de wijze van communicatie en het komen tot consensus over oplossingen in de specifieke praktijkopleider-aois context. Vervolgens presenteren we rondom al deze principes oefeningen, die aansluiten op de praktijk van je eigen context in je organisatie en als opleider met een aios.

Aan het eind van deze dag

  • kun je de noodzaak van genoemde principes herkennen.
  • kun je de principes toepassen.

Docent

N.J.Th. (Col) Prevoo.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Praktijkopleidersbijeenkomst BG + intervisie

Datum: 10 okt '22

In het kort

De rol van praktijkopleider van onze aios is erg belangrijk. Hoe bepaal je samen met je aios of het gewenste bekwaamheidsniveau is behaald?

Door middel van casuïstiek zoeken we met elkaar een werkwijze en kun je als praktijkopleider bepalen wat het beste bij jouw aios past.

Deze bijeenkomst met een plenair (informatief) gedeelte, maaltijd en intervisie biedt je daarbij ondersteuning.

Docent

Ralph Hackmann.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Je kunt kiezen uit twee verschillende data, zie het rooster hieronder.

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – One Minute Coaching en Achteroverleunen

Datum: 3 jun '22

In het kort

Breid je begeleidingsrepertoire van je aios uit: met korte interventies zoals bij One Minute Coaching of door vaker achterover te leunen, de juiste vragen te stellen en te luisteren.

Wat je leert

Als praktijkopleider doe je in begeleidingsgesprekken en andere communicatie met je aios al snel te veel, bewust of onbewust. Misschien maak jij wel eens mee dat je:

  • tóch maar weer (misschien wel tandenknarsend) een reminder stuurt naar die aios die de zaakjes wéér niet op orde heeft.
  • tóch maar even (misschien uit efficiëntie) zelf dat rapport van die onzekere aios aanpast, terwijl je weet dat zij/hij genoeg in huis heeft om het rapport zelfstandig af te ronden.
  • tóch maar weer de leiding neemt in jullie begeleidingsgesprek, terwijl je zo hoopt dat je aios zich in jullie gesprekken actiever opstelt.
  • in de wandelgang antwoord geeft op een vraag van je aios, terwijl je later denkt ‘daar heeft hij/zij mij toch niet voor nodig?

Als opleider heb je altijd invloed op je aios. Welke invloed de juiste is hangt af van de situatie, van je aios, uiteraard ook van jou als opleider. Als het gewenst is dat je aios de verantwoordelijkheid op zich neemt is het belangrijk dat je als opleider weet hoe je effectieve tactieken kunt inzetten in de dagelijkse samenwerking. Soms is dat door minder zelf te doen maar de tijd te nemen om de juiste vragen te stellen en vervolgens te luisteren. Soms is dat door gebruik te maken van korte interventies (complimenten, inspiraties, confrontaties en provocaties). Op deze dag komen deze uiteenlopende interventies aan de orde.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de vier verschillende mindsets van One Minute Coaching benoemen en herkennen
  • kun je in korte contactmomenten interventies inzetten om de mindset van je aios te beïnvloeden
  • heb je helder op welke punten je minder kunt gaan doen in het begeleiden van aios
  • heb je een plannetje om daadwerkelijk NIET met deze punten aan de slag te gaan
  • heb je helder op welke punten je absoluut wel aan de slag wilt gaan de komende tijd
  • heb je een plannetje om daar een start mee te maken

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Harm van Kuijk en Lieke de Bruin, trainer/acteur One Minute Coaching en Barbara Heyer MA, trainer.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing praktijkopleiders M+G-2e fase: Integraal vernieuwen

Datum: 5 apr '22

In het kort

Krachtenveldanalyse, Intervention Mapping, Veranderkunde…. Het zijn termen uit de module Integraal Vernieuwen in de Publieke Gezondheidszorg: één van de grote modules van de opleiding M+G-2e fase. Maar wat houden die termen ook al weer in, en wat moet je als praktijkopleider van een aios 2e fase hierover weten? Hoe help je de aios een goed onderwerp voor deze module te kiezen? En hoe kun je als praktijkopleider je aios begeleiden bij het opzetten van een goede probleemanalyse, de veranderanalyse en het maken van een plan van aanpak?
Tijdens deze scholingsdag komt het aan bod!

De dag betreft een erkende didactische scholing voor praktijkopleiders, waarin de theorie van de module in hoofdlijnen wordt aangeboden. Ook wordt de dag benut voor ‘educatief partnerschap’; de ontmoeting en uitwisseling tussen de opleiders uit de praktijkinstellingen en het onderwijsinstituut. We doen dit aan de hand van reële casus van aios. De didactische scholing telt mee als erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Wat je leert

‘Integraal Vernieuwen’: de highlights van deze module en de rol van de praktijkopleider

Tijdens deze dag komt o.a. aan bod:

  • Probleemanalyse in de publieke gezondheidszorg: de basis van alle grote modules van de M+G-2e fase is een goede probleemanalyse. In de ochtend stellen we de probleemanalyse centraal en bespreken we een denkkader om naar gezondheidsproblemen te kijken.

We wisselen ervaringen uit en discussiëren over hoe je je aios kan helpen een probleem te vertalen naar een onderwerp voor de module Integraal Vernieuwen.

  • Intervention mapping, krachtenvelden en veranderkunde: in de middag nemen we de belangrijkste thema’s van de module Integraal Vernieuwen door en oefenen we zelf met de materie. Ook hier is er ruime gelegenheid om eigen casuïstiek in te brengen, uit te wisselen en te reflecteren op je rol als praktijkopleider bij de begeleiding van jouw aios.
  • Verder vragen we je om vóóraf de Reader die hoort bij de introductie van deze module zorgvuldig door te lezen. Hierin komt o.a. aan bod hoe je een geschikt onderwerp voor de moduleopdracht kunt kiezen; een taak die gezamenlijk aan aios én praktijkopleider is toevertrouwd.

Na afloop van deze eendaagse scholing:

  • heb je je kennis over probleemanalyse bij gezondheidsproblemen opgefrist.
  • kun je met meer kennis en ervaring van de inhoud van de module Integraal Vernieuwen je aios M+G-2e fases beter begeleiden.
  • heb je ervaren hoe het is om theorie uit de module Integraal Vernieuwen toe te passen in de praktijk.

Docenten

  • Erik Ruland, Instituutsopleider M+G-2e fase NSPOH, profielen B&A en IZB en coördinator van de module Integraal Vernieuwen in de publieke gezondheidszorg.
  • Olga Visser, arts M&G, instituutsopleider M+G-2e fase NSPOH, arts M&G, tevens profiel IZB, en moduledocent en groepsbegeleider van de module Integraal Vernieuwen in de publieke gezondheidszorg.
  • Sheda Broer, instituutsopleider M+G-2e fase NSPOH, arts M&G, tevens profiel JGZ, en moduledocent en groepsbegeleider van de module Integraal Vernieuwen in de publieke gezondheidszorg.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios M+G-2e fase, of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios M+G-2e fase onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 2e fase? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing.

Deze dag wordt voor de helft (het deel educatief partnerschap) door de NSPOH betaald. De andere helft (het deel didactische scholing) wordt volgens bovenstaande door SOGEON betaald.
Vul s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’.

We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing praktijkopleiders M+G-2e fase

Datum: 5 apr '22

In het kort

Krachtenveldanalyse, Intervention Mapping, Veranderkunde…. Het zijn termen uit de module Integraal Vernieuwen in de Publieke Gezondheidszorg: één van de grote modules van de opleiding M+G-2e fase. Maar wat houden die termen ook al weer in, en wat moet je als praktijkopleider van een aios 2e fase hierover weten? Hoe help je de aios een goed onderwerp voor deze module te kiezen? En hoe kun je als praktijkopleider je aios begeleiden bij het opzetten van een goede probleemanalyse, de veranderanalyse en het maken van een plan van aanpak?
Tijdens deze scholingsdag komt het aan bod!

De dag bestaat voor de helft uit didactische scholing waarin de theorie van de module in hoofdlijnen wordt aangeboden. De andere helft wordt benut voor ‘educatief partnerschap’; de ontmoeting en uitwisseling tussen de opleiders uit de praktijkinstellingen en het onderwijsinstituut. We doen dit aan de hand van reële casus van aios. De didactische scholing telt mee als erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Wat je leert

‘Integraal Vernieuwen’: de highlights van deze module en de rol van de praktijkopleider

Tijdens deze dag komt o.a. aan bod:

  • Probleemanalyse in de publieke gezondheidszorg: de basis van alle grote modules van de M+G-2e fase is een goede probleemanalyse. In de ochtend stellen we de probleemanalyse centraal en bespreken we een denkkader om naar gezondheidsproblemen te kijken.

We wisselen ervaringen uit en discussiëren over hoe je je aios kan helpen een probleem te vertalen naar een onderwerp voor de module Integraal Vernieuwen.

  • Intervention mapping, krachtenvelden en veranderkunde: in de middag nemen we de belangrijkste thema’s van de module Integraal Vernieuwen door en oefenen we zelf met de materie. Ook hier is er ruime gelegenheid om eigen casuïstiek in te brengen, uit te wisselen en te reflecteren op je rol als praktijkopleider bij de begeleiding van jouw aios.
  • Verder vragen we je om vóóraf de Reader die hoort bij de introductie van deze module zorgvuldig door te lezen. Hierin komt o.a. aan bod hoe je een geschikt onderwerp voor de moduleopdracht kunt kiezen; een taak die gezamenlijk aan aios én praktijkopleider is toevertrouwd.

Na afloop van deze eendaagse scholing:

  • heb je je kennis over probleemanalyse bij gezondheidsproblemen opgefrist.
  • kun je met meer kennis en ervaring van de inhoud van de module Integraal Vernieuwen je aios M+G-2e fases beter begeleiden.
  • heb je ervaren hoe het is om theorie uit de module Integraal Vernieuwen toe te passen in de praktijk.

Docenten

  • Erik Ruland, Instituutsopleider M+G-2e fase NSPOH, profielen B&A en IZB en coördinator van de module Integraal Vernieuwen in de publieke gezondheidszorg.
  • Olga Visser, arts M&G, tevens profiel IZB, en moduledocent en groepsbegeleider van de module Integraal Vernieuwen in de publieke gezondheidszorg.
  • Sheda Broer, arts M&G, tevens profiel JGZ, en moduledocent en groepsbegeleider van de module Integraal Vernieuwen in de publieke gezondheidszorg.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios M+G-2e fase, of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios M+G-2e fase onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 2e fase? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing.

Deze dag wordt voor de helft (het deel educatief partnerschap) door de NSPOH betaald. De andere helft (het deel didactische scholing) wordt volgens bovenstaande door SOGEON betaald.
Vul s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’.

We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Je kunt dan desgewenst binnen de vergoeding van SOGEON nog een halve dag didactische scholing volgen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing praktijkopleiders vertrouwensartsen: EPA

Datum: 23 feb '22

In het kort

Deze dag is bedoeld voor verdere versterking van de praktijkopleiding. Met de didactische scholing kun je jouw vaardigheden als praktijkopleider versterken. Deze keer richten we ons op het beoordelen van EPA’s.

Wat je leert

Je bent samen met je aios al een aantal maanden onderweg in de praktijkopleiding. Op welk supervisieniveau voert de aios de verschillende EPA’s uit? Hoe kun je dat zien? En hoe kom je tot een gewogen beoordeling van de EPA’s? Daar gaan we tijdens deze dag mee oefenen. Ook maken we met elkaar afspraken over de werkwijze hoe we als vertrouwensartsen de EPA’s beoordelen en gaan we in op het afronden van de eerste praktijkopleidingsperiode.

De onderwerpen die deze dag aan bod komen zijn:

  • Hoe gaat het opleiden tot nu toe?
  • Wat zijn EPA’s en wat is het doel erachter?
  • Wanneer kun je een aios iets toevertrouwen?
  • Wat is de werkwijze bij VA om EPA’s te beoordelen?
  • Wat is er nodig om de 1e praktijkopleidingsperiode af te ronden?

Na afloop van deze nascholing

  • heb je inzicht in de achtergrond en het doel van werken met EPA’s.
  • weet je hoe je tot een gewogen oordeel kunt komen.
  • kun je goede afwegingen maken om de aios een bepaald supervisieniveau toe te kennen.
  • weet je wat de werkwijze bij VA is wat betreft het beoordelen van EPA’s.
  • heb je handvatten om de eerste praktijkopleidingsperiode goed af te ronden.
  • neem je complimenten en verbeterpunten mee om jouw praktijkopleiderschap te versterken

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios vertrouwensarts.

Docenten

Joanneke Krämer en Milou van Roosmalen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

DIDO Omgaan met lastig of storend gedrag van deelnemers

Datum: 8 feb '22

In het kort

Geef jij onderwijs en erger je je weleens aan sommige deelnemers? Of vertonen deelnemers storend gedrag en zou je daar graag iets aan doen? Doe dan mee aan deze DiDO-workshop. Op deze actieve avond leer je waarom bepaald gedrag jou triggert én wat je eraan kunt doen.

Wat je leert

Die deelnemer die duidelijk niet mee wil doen en gapend achterover hangt. Alleen met z’n telefoon bezig is. Of het juist steeds beter weet en telkens weer met je in discussie gaat. Herkenbaar lastig gedrag van deelnemers voor veel docenten.

Vrijwel iedereen wordt wel door bepaald lastig gedrag getriggerd. Wat zegt dat over jouzelf als persoon? En welke mogelijkheden heb je om te interveniëren? Op deze vragen gaan we in op deze avond.

We kijken in de workshop niet alleen naar de achtergrond waarom bepaald gedrag jou triggert en welke interventiemogelijkheden je hebt. Je gaat ook zelf actief aan de slag met een eigen casus, die je oefent samen met een acteur. Bij de overige rollenspelen reflecteer je samen met de groep op wat je observeert. Het streven is om iedereen de gelegenheid te geven om te oefenen met de acteur, het kan zijn dat dit niet voor alle 16 deelnemers lukt.

De workshop is inclusief diner.

Na afloop van deze avond:

  • weet je beter wat je triggert bij gedrag wat je als storend of ergerlijk ervaart van deelnemers.
  • ken je enkele interventiemogelijkheden bij storend gedrag.
  • kun je interveniëren bij je eigen casus omtrent storend gedrag.
  • kun je reflecteren op het gedrag/de emotie/de reactie van jezelf en anderen bij de rollenspelen.

Heb je vragen? Mail deze naar dido-scholingen@nspoh.nl.

Docenten

De workshop wordt gegeven door:

  • N.J.T. (Col) Prevoo, opleider NSPOH.

Voor wie

De workshop is bedoeld voor opleiders en docenten die lesgeven bij NSPOH.